نحوه شناسایی ارزهای پامپی در بازار ارز دیجیتال

بازار کریپتو کارنسی یکی از بازارهای پرنوسان و پرریسک است که در کنار سودهای هنگفتی که دارد، می‌تواند ضررهای بزرگی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. یکی از الگوهای پر ریسک این بازار، پامپ شدن ارز نام دارد. اما پامپ شدن به چه معناست؟ آیا شناسایی ارزهای پامپی به راحتی امکان‌پذیر است؟

پامپ به معنای رشد ناگهانی و انفجاری یک ارز دیجیتال است که با حمایت و تبلیغات یک گروه ایجاد می‌شود. این پامپ که در پی آن دامپ یا کاهش ناگهانی قیمت ارز قرار دارد، می‌تواند مانند شمشیر دو لبه سرمایه‌گذاران را به سود کلان و یا ضررهای خانمان سوز برساند. بنابراین می‌توان این بازار را یکی از پر ریسک‌ترین بخش‌های بازار کریپتوکارنسی دانست. افراد با انجام بررسی‌های لازم می‌توانند سود خوبی از این بازار نصیب خود کنند. اما چگونه؟

شناسایی ارزهای پامپی می‌تواند شما را در این امر یاری دهد. در این مقاله به بررسی مفهوم پامپ شدن، تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر پامپ یک ارز، انواع ارزهای پامپی، نحوه شناسایی آنها و بررسی الگوهای پامپ و دامپ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پامپ شدن یک ارز به چه معناست؟

در معاملات ارزهای دیجیتال، پامپ به معنای افزایش قیمت دارایی دیجیتالی است که با سرعت سریع‌تر و حرکاتی بزرگ‌تر از حد معمول افزایش می‌یابد. برای مثال یک ارز مانند اتریوم در یک ساعت 5 درصد رشد می‌کند که معامله‌گران به این پدیده پامپ شدن یک ارز می‌گویند.

اما چه عواملی باعث وقوع چنین افزایش‌های ناگهانی در یک ارز می‌شود؟ اخبار و رسانه‌های اجتماعی، مانند اخباری که در توییتر پخش می‌شود، می‌توانند سر و صدای زیادی در مورد یک ارز دیجیتال ایجاد کنند و به افزایش قیمت یک دارایی کمک کنند. بازیگران، افراد مشهور، اینفلوئنسرها، ورزشکاران همگی در افزایش قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارند. 

چه عواملی باعث پامپ شدن ارزی می‌شوند؟

پامپ کردن گاهی می‌تواند مفهوم منفی نیز داشته باشد. در این حالت، اقداماتی توسط اینفلوئنسرهای رسانه اجتماعی انجام می‌شود تا دنبال کنندگان خود را برای خرید یک سکه تشویق کنند و باعث افزایش قیمت یک ارز شوند. گاهی ارز معرفی شده توسط اینفلوئنسر مزایایی دارد که برای سرمایه‌گذاری عالی است. اما در بیشتر مواقع اینفلوئنسر قصد دارد تا از این فرصت سوء استفاده کند و بعد از بالا رفتن قیمت ارز مربوطه، آن را سریعا بفروشد. برای مثال چیزی که اخیرا شاهد آن بودیم و توییت‌های ایلان ماسک تاثیر بسیار زیادی در پامپ‌های متعدد دوج کوین و حتی کلیت بازار داشت؛ البته در انتها نیز بازگشت قیمت به سطح پایین‌تر را نیز شاهد بودیم.

به‌طور کلی پامپ‌ها بیشتر تحت تاثیر اخبار فاندامنتال هستند تا شرایط تکنیکال یک ارز؛ چراکه تحلیل تکنیکال یک ارز از قبل مشخص است و سطوح حساس برای تریدرها معلوم است. واکنش عرضه و تقاضا به سطوح حساس تکنیکال نیز به‌طور معمول، چندان ناگهانی نیست که موجب ایجاد پامپ و یا برعکس آن، دامپ شود. اما اخبار مهم از جانب افراد فعال و تاثیرگذار در اقتصاد و حتی صحبت‌های مقامات کشورهای مختلف در مورد ارزهای دیجیتال، گاها زمینه‌ی پامپ‌های فوق‌العاده‌ای را مهیا می‌کنند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر پامپ یک ارز

در سال 2021 شاهد افزایش قیمت بی‌سابقه رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین بودیم که این رشد در پی توییت افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی بود. در این بین توییت‌های ایلان ماسک و چانگین ژانو، صاحب صرافی بزرگ بایننس، تاثیر زیادی داشتند. امروزه نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های شناسایی ارزهای پامپی، پیوستن این ارزها به شبکه‌های اجتماعی و دنبال کردن توسط افراد تاثیر گذار و معروف در این حوزه است. شبکه‌های اجتماعی، پل ارتباطی میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است که می‌توانند تاثیرات زیادی روی ترند و افزایش تقاضای یک ارز داشته باشند. 

برای مثال، در سال 2013 ارزی به نام دوج کوین روانه بازار شد. اما در حال حاضر این ارز در رتبه 10 کوین مارکت است، اما دلیل این رشد چیست؟ این ارز در سال 2020 با توییت‌های ایلان ماسک به یکی از ارزهای ترند شده تبدیل شد و سرمایه‌گذاران از همان روزهای ابتدایی برای خرید این ارز هجوم بردند و پامپ‌های چند صد درصدی را در این ارز ایجاد کردند.

انواع ارزهای پامپی

به طور کلی، ارزهای پامپی به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. 

پامپ کوتاه مدت

پامپ کوتاه مدت زمانی اتفاق می‌افتد که یک رمز ارز در حد چند ثانیه رشد انفجاری داشته باشد. در این نوع پامپ، یک تایمر برای یک ارز دیجیتال تنظیم می‌شود و معامله‌گران زیادی در آن مدت این ارز را خریداری می‌کنند. در این نوع پامپ، تمام معامله‌گران به درصد رشد آگاهی دارند.

پامپ بلند مدت

پامپ بلند مدت معمولا بین چند روز تا چند ماه ادامه دارد. در این نوع پامپ، رمز ارزهایی که درحال پامپ شدن هستند، از قبل قابل شناسایی می‌باشند و می‌توان با سرمایه گذاری در آن‌ها سود کرد. پامپ بلند مدت زمانی اتفاق می‌افتد که یک ارز در شبکه‌های مختلفی تبلیغ شود و تقاضا برای خرید آن بالا برود. 

راه‌های شناسایی ارزهای پامپی

اگر معامله‌گران بتوانند زمان پامپ شدن یک ارز را به موقع تشخیص دهند، می‌توانند سود خوبی کسب کنند. برای این کار، ابتدا باید بدانیم که بازار کریپتو چگونه کار می‌کند؟ در این بازار، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا بالا می‌روند، به این معنی که هرچه تقاضا برای یک ارز بیشتر باشد، ارزش آن بالاتر می‌رود. در ادامه نشانه‌های رشد انفجاری ارزهای دیجیتال آورده شده است. 

  1. افزایش حجم معاملات

یکی از دلایل افزایش قیمت یک ارز، حجم بالای معاملات آن است. به این معنا که هرچه تعداد خریداران یک ارز بیشتر از فروشنده‌های آن باشد، ارزش ارز بالاتر می‌رود. این افزایش می‌تواند در پی تبلیغات و حمایت‌های افراد مهم باشد. در کل هر چه افراد بیشتری یک ارز را بشناسند، حجم معاملات آن بیشتر می‌شود.

  1. اخبار مثبت

اخبار خوب همیشه می‌تواند یک پامپ را درپی داشته باشد. این خبر می‌تواند توسعه تیم پشتیبانی، مشارکت‌های جدید، نوآوری و دیگر رویدادها باشد. همچنین گاهی اخبار خوب در مورد بیت‌کوین می‌تواند محرک ارزهای دیجیتال دیگر باشد. گاهی اوقات نیز یک سری اخبار در آینده وعده داده می‌شوند که می‌توانند تاثیر زیادی روی قیمت یک ارز داشته باشند.

  1. نوسانات متوالی

گاهی یک ارز به صورت متوالی صعود و ریزش را تجربه می‌کند. بعد از یک ریزش بزرگ، می‌توان انتظار یک رشد انفجاری را داشت. نوسانات یک ارز در یک سطح می‌تواند شکست یک مقاومت را در پی داشته باشد. چراکه یک ارز نمی‌تواند تنها روند صعودی داشته باشد و این پولبک‌ها برای پایداری رشد ارزها ضروری است. 

  1. ترند ارز 

ترند به معنای شناخته شدن یک ارز توسط جمعیت کثیری از معامله‌گران است که موجب افزایش محبوبیت و تقاضای ارز مورد نظر می‌شود. در این شرایط، تقاضای بالای یک ارز باعث افزایش قیمت و پامپ آن می‌شود. شما در سایت‌های مختلف مانند کوین مارکت کپ می‌توانید چند ارز ترند را برای خود انتخاب کنید و به بررسی سوابق آن بپردازید.

  1. ارزش بازار

یکی از راه‌های شناسایی ارزهای پامپی، بررسی ارزش بازار است. این مقدار از ضرب قیمت کنونی رمز ارز در تعداد سکه‌های در گردش به دست می‌آید. اگر ارزش بازار از قیمت کنونی بالا‌تر بود، می‌توان انتظار یک رشد پامپی را داشت. اما در صورت برابری ارزش بازار و قیمت کنونی و یا حتی بالاتر بودن قیمت فعلی رمز ارز، از خرید آن صرف نظر کنید.

  1. عرضه در گردش

عرضه در گردش به تعداد سکه‌های یک ارز که در دست معامله‌گران قرار دارد، اشاره می‌کند. آزاد کردن و یا سوزاندن یک ارز می‌تواند در قیمت آن تاثیر مستقیمی داشته باشد. برای شناسایی ارزهای دیجیتال پامپی، به دنبال میزان عرضه یک توکن باشید. چراکه، کاهش عرضه یک توکن می‌تواند باعث پامپ شدن قیمت آن شود.

  1. لیست شدن در صرافی

اگر یک ارز دیجیتال در صرافی‌های معتبر مانند بایننس لیست شود، تقاضا برای خرید آن بالا می‌رود و می‌تواند یک پامپ بزرگ در آن اتفاق بیفتد. بنابراین سعی کنید همیشه اخبار مربوط به ارزها را پیگیری کنید تا از این فرصت‌ها دور نمانید. 

سیگنال ارزهای پامپی

همانطور که گفتیم روش‌های زیادی برای شناسایی اینگونه ارزها وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آنها به راحتی ارزهای مستعد رشد انفجاری را پیدا کنید و روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

  1. تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال روشی برای پیش‌بینی قیمت بازارهای مالی است که بر اساس بررسی حجم معاملات و تاریخچه قیمت این کار را انجام می‌دهد. در این نوع تحلیل شما می‌توانید با بررسی خط روند، نمودارهای کندلی، سطوح حمایت و مقاومت و دیگر ابزار، بازار را تحلیل کنید و ارزهای پامپی را شناسایی کنید. گروه مالی اینوستپ به صورت جامع و از پایه تحلیل تکنیکال را در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین به صورت آفلاین در ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای به شما ارائه کرده است. شما با کمک این دوره می‌توانید تحلیل‌گران ماهری شوید.

  1. تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال نیز ارزش یک ارز را با توجه به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر آن ارزیابی می‌کند. اگر به دنبال ارزهای پامپی هستید، می‌توانید با بررسی تحلیل فاندامنتال و رویدادهای مهم به راحتی این ارزها را شناسایی کنید. 

پلتفرم‌های شناسایی ارزهای پامپی

معامله گران می‌توانند با کمک فیلتر، ابزار و پلتفرم‌هایی ارزهای مستعد رشد را قبل از پامپ شدن پیدا کنند. مطمئنا بررسی یک به یک تمام ارزها می‌تواند کار سخت و زمان بری باشد، اما این ابزار می‌توانند راه دست یابی به اینگونه ارزها را کوتاه‌تر کنند.

سایت کوین مارکت کپ ( Coin Market Cap )

کوین مارکت کپ یکی از بهترین پلتفرم‌های شناسایی ارزهای پامپی است که دارای بخش‌های زیادی است. شما می‌توانید در قسمت واچ لیست و Metoning این سایت، ارزهای مستعد رشد انفجاری را پیدا کنید. همچنین در بخش Biggest Gainers این سایت لیستی از رمزارزهای مورد توجه سرمایه‌گذاران و بازار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید در تقویم اقتصادی این سایت به بررسی اخبار مثبت ارزهای مورد نظر بپردازید.

سایت کریپتو کارنسی آلرتینگ ( Crypto Currency Alerting )

یکی دیگر از پلتفرم‌هایی که اطلاعات مفیدی را برای پیدا کردن ارزهای پامپی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سایت کریپتو کارنسی آلرتینگ است. این سایت امکان تنظیم هشدارهایی در زمینه قیمت ارز، حجم معالات و غیره در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با کمک آنها می‌توان روند قیمت و حجم را به راحتی جهت سیگنالیابی زیر نظر داشت. هشدار‌های این سایت به گونه‌ای است که شما می‌توانید در صورت رسیدن ارز به یک حجم با قیمت مورد نظر، بر روی گوشی و یا ایمیل خود، هشدار دریافت کنید.

سایت تریدینگ ویو( Trading view )

یکی از اطلاعات ویژه ای که سایت تریدینگ ویو به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، فیلتر نویسی ارزها است. با کمک این گزینه شما می‌توانید معیارهایی را برای شناسایی ارزهای پامپی در این سایت تعریف کنید و بهترین مورد را جهت سرمایه گذاری انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید هشدارهایی را در این سایت برای خود تنظیم کنید تا به موقع ارزهای درحال پامپ شدن را شناسایی و خریداری کنید. مچموعه اینوستپ آموزش کار با تریدینگ ویو را به صورت فیلم آموزشی در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

سایت لونار کراش ( Lunar Crush )

سایت لونار کراش نیز یک ابزار کاربردی برای تشخیص ارزهای مستعد رشد انفجاری است که با کمک هوش مصنوعی به بررسی اطلاعات مهمی می‌پردازد. این سایت با معیارهای مخصوص به خود، به بررسی صفحات اجتماعی می‌پردازد و ارزهای ترند شده را شناسایی و به کاربران خود معرفی می‌کند. 

سایت کوین گیکو ( Coin Gecko )

سایت کوین گیکو نیز اطلاعات مفیدی را در زمینه شناسایی ارزهای پامپی در اختیار شما قرار می‌دهد. با مراجعه به بخش Market می‌توانید گزینه Large Gainers را انتخاب کنید. سپس لیستی از ارزهایی به شما نشان داده می‌شود که بیشترین صعود و بیشترین نزول را داشته‌اند. شما می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از ارزها سابقه، حجم معاملات و قیمت آنها را بررسی کنید و بهترین را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. 

آشنایی با الگوی پامپ و دامپ

گرفتار شدن در الگوی پامپ و دامپ یکی از خطرات ناشی از خرید ارزهای پامپی است که می‌تواند ضرر زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. این الگو وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن فرد یا گروهی حجم زیادی از یک ارز کم ارزش مانند شت‌کوین را خریداری می‌کنند. سپس با کمک تبلیغات، تقاضای خرید آن ارز را بالا می‌برند. تقاضای بالا باعث افزایش قیمت ارز می‌شود و آنها بعد از بالا رفتن قیمت، تمام ارز خود را به یکباره می‌فروشند و باعث سقوط ناگهانی ارز می‌شوند.

در بسیاری از موارد، این افراد از کوین‌های ناشناخته و کم ارزش استفاده می‌کنند. چراکه قیمت ناچیزی دارند و با پول کم می‌توانند تاثیر زیادی بر آنها بگذارند. در پشت این الگو یک تیم سازمان یافته فعالیت می‌کند تا تغییرات قیمت طبیعی به نظر برسند. بنابراین معامله‌گران باید تمام تلاش خود را بکنند تا در دام این کلاهبرداری‌ها نیافتند. 

گرفتار نشدن در الگوی پامپ و دامپ

رعایت نکاتی که در ادامه آمده است می‌تواند شما را در گرفتار نشدن در الگوی پامپ و دامپ یاری دهد.

  • قبل از سرمایه گذاری در یک پروژه، در مورد فعالیت‌های تیم پشتیبان آن تحقیق کنید. اگر پروژه‌های قبلی این تیم نیمه کاره رها شدند، تضمینی برای موفقیت این پروژه وجود ندارد.
  • تبلیغات طراحان الگوی پامپ و دامپ معمولا اغواکننده هستند تا سرمایه‌گذاران را برای خرید ارز مورد نظر متقاعد کنند.
  • به حساب توییتر حمایت‌گران و تبلیغ‌کنندگان ارز بروید و کامنت دیگران را مطالعه کنید. چنانچه افراد بر این باورند که این یک پروژه پامپ و دامپ است، بیشتر تحقیق کنید.
  • با کمک تحلیل‌های تکنیکال به بررسی ارزش بازار ارز مورد نظر بپردازید. چنانچه قیمت کنونی ارز از ارزش آن کم‌تر است می‌توانید با خیالی آسوده در آن سرمایه‌گذاری کنید. اما گر قیمت کنونی با ارزش بازار برابر بود، به سراغ پروژه دیگری بروید.
  • حجم ارزهای پامپی را زیر نظر داشته باشید. این ارزها حجم معاملات پایینی دارند. اما اگر به یکباره حجم آنها افزایش یافت، علت را جویا شوید. گاهی اخباری مربوط به همکاری این پروژه با شرکت‌های دیگر منتشر می‌شود که باعث استقبال سرمایه‌گذاران شده است. در غیر اینصورت با الگو پامپ و دامپ روبرو هستید.
  • در هنگام خرید ارزهای پامپی، هرگز آنها را به مدت طولانی نگهداری نکنید و به محض دستیابی به سود مورد نظر، از آن خارج شوید. چراکه رشد ارزهای پامپی معمولا بیش از 2 الی 3 روز طول نمی‌کشد و ریزش ناگهانی به دنبال دارد.
  • بهتر است تنها 2 تا 5 درصد از سرمایه خود را وارد این بازار کنید تا از ضررهای بزرگ جلوگیری کنید. خرید این ارزها ریسک زیادی دارند، بنابراین سعی کنید پولی را در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید که از دست دادن آن ناامیدتان نکند.
  • با کمک ابزارهای تحلیلی زمان خروج از بازار را به موقع تشخیص دهید و برای خروج منتظر ریزش بازار نباشید. چراکه اگر در این مورد غفلت کنید، دیگر نمی‌توانید جلوی از دست دادن پول خود را بگیرید.
  • در هنگام شناسایی ارزهای پامپی، سعی کنید سراغ شت کوین‌ها نروید. شت کوین‌ها ارزهای بی ارزش و کم ارزشی هستند که ارزش خود را از حمایت افراد مشهور می‌گیرند. این ارزها هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و شما از طریق بررسی سوابق و پروژه‌هایشان، قادر به تشخیص ارز قبل از پامپ شدن خواهید بود.

نکات مهم در هنگام خرید ارزهای پامپی

سود وسوسه‌انگیز ارزهای پامپی ممکن است هر معامله‌گری را اغوا کند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید، به نکات زیر توجه کنید.

  1. ریسک‌پذیر باشید.

خرید و فروش ارزهای پامپی یکی از پر ریسک‌ترین بخش‌های بازار است. بنابراین کسانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند باید قدرت تحمل ضررهای بزرگ را نیز داشته باشند.

  1. استراتژی معاملاتی را مشخص کنید.

قبل از شناسایی ارزهای دیجیتال پامپی، استراتژی معاملاتی خود را که نقشه دستیابی به هدف است را مشخص کنید. استراتژی معاملاتی به شما نقاط ورود و خروج به بازار را نشان می‌دهد که بدون آن دستیابی به موفقیت امکان‌پذیر نیست. 

  1. آموزش ببینید.

قبل از ورود به این بازار پر ریسک، باید مهارت کافی در انجام تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال داشته باشید. آموزش، مهارت و تجربه می‌تواند درصد موفقیت شما را در بازار افزایش دهد. 

  1. تحقیق کنید.

تنها شناسایی یک ارز پامپی نمی تواند ضامن موفقیت شما باشد. شما باید روی هر یک ارز تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید که ممکن است بسیار زمان بر باشد، اما لازمه دستیابی به سود کلان است. 

سخن آخر: شناسایی ارزهای پرسود، اما پرریسک

ارزهای پامپی به ارزهایی گفته می‌شود که در مدت زمان کوتاهی، رشد انفجاری را تجربه می‌کنند. این ارزها که تا قبل از آن ارزش ناچیزی داشتند، با حمایت و تبلیغات یک سری افراد به سرعت رشد می‌کنند. معامله‌گران زیادی به دنبال شناسایی ارزهای پامپی هستند تا بتوانند قبل از رشد، آنها را خریداری و به سود قابل توجهی دست یابند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی مشخصه‌هایی مانند تاریخچه قیمت، میزان حجم معاملات، اخبار و رویدادها و دیگر پارامترها، این ارزها را شناسایی کنند و به سود خوبی دست یابند. اما باید در نظر داشت که اینگونه سرمایه‌گذاری ریسک بالایی دارد و در کنار سود کلان، ضررهای بزرگی را نیز به همراه دارد. در این مقاله راهکارهایی برای دستیابی به سود و کاهش ضرر این معاملات آورده شده است. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید