چگونه حجم معامله در فارکس را محاسبه کنیم؟

محاسبه حجم معامله در فارکس مبحثی است که معامله‌گران بازار فارکس توجه بسیاری به آن دارند. امروزه با اتصال به اینترنت، معامله در بازارهای مالی جهانی که تا قبل از آن حوزه فعالیت بانک‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودند، برای هرکس و با هر میزان سرمایه‌ای امکان‌پذیر شده است. فارکس نیز یکی از این بازارهای تجاری آنلاین است که در غالب آن می‌توان به تجارت جفت ارزها پرداخت و به سود قابل توجهی دست یافت.

فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است که روزانه حدود ۶‌ تریلیون دلار ‌تراکنش در آن انجام می‌شود. این بازار نیز مانند هر بازار دیگری برای حرکت از یک سطح قیمت به سطحی دیگر، به حجم نیاز دارد. چرا که حجم زیاد معاملات باعث ایجاد نوسان و تحرکات بزرگی در بازار می‌شود. این همان چیزی است که اکثر معامله‌گران برای کسب سود به آن نیاز دارند. اگر بتوانید برای تحلیل بازار، بر محاسبه حجم معامله در فارکس تسلط داشته باشید، می‌توانید از فرصت‌های جدید معاملاتی استفاده کنید و در اکثر معاملات خود به سود دست یابید.

در این مقاله با مفهوم حجم معاملات، لات، انواع حجم، نحوه محاسبه حجم معاملات، ماشین حساب فارکس، اهمیت استفاده از حجم، استراتژی‌های تعیین حجم و میزان حداقل و حداکثر حجم‌های معاملاتی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

حجم معاملات چیست؟

حجم در بازارهای سرمایه به معنای تعداد معامله‌هایی است که در یک مدت مشخص انجام می‌شود که به صورت روزانه و ماهانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. زمانی که حجم بالایی از خریداران به سمت یک بخشی از بازار می‌روند، باعث افزایش قیمت در آن بخش می‌شوند و این می‌تواند یک سیگنال خرید برای معامله‌گران باشد. 

حجم معاملات بازگو کننده چیزی است که یک معامله‌گر هرگز با بررسی قیمت به آن دست نمی‌یابد. حجم‌ها می‌توانند حرکت اصلی قیمت را تایید و یا هدایت کنند. این مقدار معمولا برای دارایی‌های قابل معامله مانند سهام، اوراق قرضه، قراردادها و کالاها اندازه گیری می‌شود. حجم معاملات تنها نشان دهنده تعداد معاملاتی نیست که در حال انجام است، بلکه شامل کل دارایی است که خریده یا فروخته می‌شود. 

حجم معاملات در فارکس به معنای تعداد کل معاملات در یک دوره برای یک جفت ارز خاص است. به بیان ساده‌تر، این حجم همان مقدار پولی است که بین معامله‌گران ارز تغییر می‌کند. حجم معاملات فارکس با واحد لات اندازه گیری می‌شود و بر اساس تعداد لات‌های مبادله شده در معامله یک جفت ارز در بازه زمانی مشخص، محاسبه می‌شود. در ادامه به بررسی مفهوم لات در بازار فارکس خواهیم پرداخت. همچنین نحوه محاسبه پیپ در فارکس را هم در مقاله دیگری برای شما ارائه کرده‌ایم.

لات چیست؟

یک لات واحدی است که مبلغ‌تراکنش را اندازه گیری می‌کند. اندازه یک لات استاندارد برابر با ۱۰۰۰۰۰ واحد ارز پایه در بازار فارکس است. در حال حاضر اندازه‌های مینی، میکرو و نانو لات نیز وجود دارند که برابر با ۱۰۰۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۰۰ واحد هستند. در ادامه به بررسی هر یک از این لات‌ها خواهیم پرداخت. 

لات استاندارد

لات‌های استاندارد برای  معامله‌گرانی که مدیریت ریسک را به خوبی درک می‌کنند، مناسب است. اکثر معامله‌گران با حساب‌های سرمایه‌گذاری خرد، هرگز از این لات استفاده نمی‌کنند، چراکه این حجم معامله به سرمایه زیادی نیاز دارد و دارای ریسک بالایی است.

مینی لات

برای اینکه به عنوان یک مبتدی به بیشترین سود از تجارت دست یابید، توصیه می‌شود در لات‌های کوچک معامله کنید. بسیاری از معامله‌گران پیشرفته از لات‌های کوچک برای به دست آوردن کنترل بیشتر بر موقعیت‌های خود استفاده می‌کنند.

میکرو لات

میکرو لات معمولا کوچک‌ترین لات قابل معامله است. زیرا لات‌های نانو در بازار فارکس به ندرت مشاهده می‌شوند. در ۱۰۰۰ واحد شما می‌توانید با یک حساب کوچکتر معامله کنید و میزان ریسک معاملات خود را کاهش دهید. این لات برای معامله گران مبتدی بهترین انتخاب است.

نانو لات

اگر می‌خواهید سطح خود را در معاملات مورد ارزیابی قرار دهید، می‌توانید از این حجم استفاده کنید. نانو لات در بین لات‌های دیگر از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است، اما به ندرت از آن در بازار فارکس استفاده می‌شود. 

اهمیت محاسبه حجم معامله در فارکس

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت در معاملات فارکس، مدیریت ریسک است. محاسبه حجم معاملات در این بازار می‌تواند ریسک معاملات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و درصد موفقیت شما را در انجام معاملات به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

حجم بسیار مهم است، زیرا ارتباط نزدیکی با نقدینگی دارد. محاسبه حجم معامله در فارکس می‌تواند تعیین کننده باز و بسته کردن موقعیت‌ها در قیمت مناسب باشد. به بیان ساده‌تر، معامله‌گر با تحلیل حجم معاملات تصمیم به خرید و فروش جفت ارزها می‌کند.

انواع حجم‌ها در بازار فارکس

محاسبه حجم معاملات در فارکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه به معامله‌گر کمک می‌کند تا بهترین زمان ممکن برای ورود به یک معامله را پیدا کند. به طور کلی دو نوع حجم در تجارت وجود دارد که شامل حجم معاملات “Trade Volume” و حجم تیک “Tick Volume” می‌باشند.

حجم معاملات “Trade Volume”

حجم معاملات یکی از شناخته‌ شده‌ترین نوع حجم است که تعداد قراردادها و یا سهام معامله را در یک بازه زمانی مشخص می‌کند. این حجم اطلاعات مفیدی در مورد میزان نقدشوندگی و فعالیت بازار در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. به بیانی دیگر، حجم بالاتر به معنای نقدشوندگی بیشتر است. 

حجم تیک “Tick Volume”

حجم تیک در واقع بیان کننده تعداد دفعات تغییر قیمت در بازه زمانی مشخص است. بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز است، بنابراین ثبت اندازه و تعداد هر معامله در بازه زمانی مشخص، امری پیچیده و دشوار است. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای تحلیل‌های خود از حجم تیک به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند. 

نحوه محاسبه حجم معاملات در فارکس

حال که با اهمیت محاسبه حجم معامله در فارکس آشنا شدیم، باید بدانیم که چگونه این محاسبات را در جهت دستیابی به موفقیت در معاملات خود انجام دهیم؟ برای محاسبه لات در بازار فارکس باید با مفهوم برخی اصطلاحات در فارکس آشنا شوید.

بالانس Balance

بالانس “Balance” به معنای مقدار موجودی حساب شماست. این موجودی همان سرمایه شماست که با آن به ترید می‌پردازید. این مقدار در زمان بازکردن پوزیشن هیچ تغییری نمی‌کند، تا زمانی که شما پوزیشن را ببندید. 

درصد ریسک Risk Ratio

درصد ریسک “Risk Ratio” معمولا بین عدد ۱ تا ۵ درنظر گرفته می‌شود. (ریسک بالای ۵ درصد خطرناک است و معمولا توصیه نمی‌شود.) این میزان بستگی به میزان تجربه، تحمل و مهارت معامله گر بستگی دارد. این عدد برای افراد تازه کار نباید بیشتر از ۳ در نظر گرفته شود. با بالا رفتن این عدد، در صورت ضرر، بازار از شما پول بیشتری کم می‌کند. 

حد ضرر Stop Loss

حد ضرر یا SL یک دستور معاملاتی است که توسط معامله‌گر تنظیم می‌شود و زمانی که قیمت به آن برسد، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود. جهت محاسبه این مقدار، باید قبل از ورود به معامله حد ضرر خود را مشخص کنید و سپس فاصله میان نقطه حد ضرر و نقطه ورود خود را بر حسب پیپ اندازه‌گیری کنید تا بدانید در زمان ضرر، چند دلار را از دست می‌دهید. 

ارزش معاملاتی هر پیپ pip value

ارزش پیپ “pip value” در هر جفت ارز برای محاسبه حجم معاملات و لات ضروری است. اما هر پیپ چند دلار است؟ هر جفت ارز پیپ ولیو مخصوص به خود را دارد. شما می‌توانید با کمک جدول و ماشین حساب، این مقدار را برای خود محاسبه کنید. عدد به دست آمده، ارزش هر پیپ به دلار را نشان می‌دهد.    

لوریج یا مارجین

لوریج و یا اهرم معاملاتی در واقع یک وام است که بروکر در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. این یک استراتژی معاملاتی برای محاسبه حجم معامله در فارکس است که به جهت افزایش بازده سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. به این ترتیب که سرمایه گذار مقداری پول از بروکر قرض می‌گیرد و در سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری شرکت می‌کند. هرچه میزان لوریج بیشتر باشد می‌توانیم از لات بیشتری برای معاملات خود استفاده کنیم. آموزش معامله با لوریج را در دوره‌های آموزش گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی می‌تواید در اختیار داشته باشید.

فرمول محاسبه حجم معامله در فارکس

فارکس یک بازار غیرمتمرکز است و اندازه‌گیری آن با وجود فرمول ساده ای که دارد، کمی‌پیچیده است. چرا که حجم یک معامله به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به نمودار باید اندازه گیری شود. فرمول حجم معاملات فارکس به صورت زیر است. 

مقدار ریسک 

حد ضرر×ارزش یک پیپ 

برای درک بهتر این فرمول، یک مثال می‌آوریم. فرض کنید که شما یک حساب با بالانس ۱۰۰۰ دلار دارید و می‌خواهید یک معامله با ریسک ۳ درصد انجام دهید. بنابراین مقدار ریسک معامله شما برابر با ۳۰ دلار است. تصور کنید که می‌خواهید روی جفت ارز GBP/JPY معامله ای انجام دهید که در آن ارزش یک پیپ برابر با ۷٫۶ دلار و حد ضرر برابر با ۵۰ پیپ است. اگر این اعداد را در فرمولا بالا قرار دهیم، حجم معامله ما برابر با ۰٫۷۸ لات خواهد بود. اگر شما در این شرایط معامله‌ای انجام دهید، اگر حتی ضرر هم کنید، تنها ۳۰ دلار خود را از دست خواهید داد.

محاسبه حجم معامله در فارکس اگرچه با کمک این فرمول چندان پیچیده نیست، اما برای افراد مبتدی کمی‌‌مشکل است. در این راستا، سایت‌ها و نرم افزارهایی به وجود آوردند که با کمک ماشین حساب، به راحتی حجم معاملات را محاسبه می‌کنند و کار را برای این معامله‌گران ساده‌تر کرده اند. در ادامه به بررسی نحوه کار این ماشین حساب خواهیم پرداخت.

ماشین حساب حجم معاملات در فارکس

قبل از انجام هر معامله‌ای، باید بدانیم که این معامله چه میزان سرمایه ما را به خطر می‌اندازد و چقدر سوددهی دارد. استفاده از ماشین حساب در بازار فارکس می‌تواند انجام این محاسبات را آسان‌تر کند و در نتیجه ریسک معاملات را کاهش دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت myfxbook به راحتی با انتخاب چند مشخصه، حجم معاملات خود را محاسبه کنید. جهت استفاده از این برنامه، مراحل زیر را انجام دهید.

۱٫ در قسمت Currency Pair جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

۲٫ برای مشخص کردن ارز حساب خود، در قسمت Account Currency بر روی یکی از گزینه‌های USD یا EUR کلیک نمایید.

۳٫ در بخش Account Size مقدار بالانس خود را وارد کنید.

۴٫ Risk Ratio نیز به معنای مقدار ریسک انتخابی شما است.

۵٫ با کلیک بر روی گزینه Swap with Money می‌توانید درصد ریسک را به دلار تبدیل کنید.

۶٫ در قسمت Stop-Loss,Pips نیز میزان حد ضرر بر اساس پیپ را وارد کنید.

۷٫ Trade size را روی عدد ۱ قرار دهید.

نحوه استفاده از حجم معاملات در متاتریدر

پس از محاسبه حجم معامله در فارکس، باید مقدار آن را در متاتریدر وارد کنیم. این محاسبات قبل از باز کردن یک پوزیشن معاملاتی می‌تواند ریسک شما را به حداقل برساند. با تعیین حد سود و ضرر، زمانی که پیش‌بینی شما درست باشد، سود مناسبی را کسب می‌کنید و اگر هم ضرر کردید، تنها یک یا دو درصد از سرمایه خود را از دست می‌دهید. برای وارد کردن حجم معاملات در متاتریدر، ابتدا روی گزینه New Order کلیک کنید و در قسمت Volume، حجم محاسبه شده را وارد نمایید.

اندیکاتور حجم معاملات Volume

اندیکاتور حجم معاملات اطلاعات مفیدی را در مورد تعداد معاملات در یک بازه زمانی و رنج قیمت مشخص در اختیار معامله گران قرار می‌دهد. استفاده از این اندیکاتور به قدری ساده است که اکثر معامله‌گران در تحلیل‌های خود به سادگی از آن گذر می‌کنند. درحالی که استفاده از آن می‌تواند سود را افزایش و ریسک را به حداقل برساند.

در نمودار حجم معاملات دو رنگ سبز و قرمز وجود دارد که رنگ سبز نشان دهنده افزایش حجم معاملات و رنگ قرمز نمادی از کاهش حجم معاملات است. افزایش حجم معاملات می‌تواند نشانی از شروع یک روند جدید باشد و زمان مناسبی برای بازکردن یک پوزیشن جدید معاملاتی است.

استراتژی‌های محاسبه حجم معامله در فارکس

به طور کلی، معامله‌گران بعد از محاسبه دقیق حجم معامله در فارکس، از استراتژی‌های مختلفی برای معاملات خود براساس این شاخص استفاده می‌کنند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

معامله با حجم ثابت

معامله با حجم ثابت یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین استراتژی‌های تعیین حجم است که در آن از یک عدد مشخصی برای حجم استفاده می‌شود. این عدد صرف نظر از مقدار سرمایه و یا نوسان‌های حساب شما در نظر گرفته می‌شود. این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سود خود را در پایان ماه خارج کنند. 

از مزیت‌های این روش این است که بسیار ساده و قابل مدیریت است. چراکه، به تعداد حجم معاملات می‌پردازد و به حساب اجازه رشد می‌دهد. با این حال، یکی از معایب معامله با حجم ثابت این است که به معامله‌گر اجازه نمی‌دهد تا با تغییر موجودی حساب خود، حجم مامله را متناسب به آن تغییر دهد و لوریج و ریسک خود را بهینه کند. 

تعیین حجم به روش درصد ثابت

روش درصد ثابت به این معناست که میزان ریسک هر معامله، درصد مشخصی از کل سرمایه حساب است که معامله‌گر بر روی آن ریسک می‌کند. در این روش تعداد واحد حجم نماینده یک درصد از ریسک ثابت است. بنابراین اگر معامله‌گر درحال ضرر باشد می‌تواند واحدها یا حجم را کوچکتر در نظر بگیرد و درحالتی که حساب رو به رشد باشد، می‌تواند حجم را بیشتر کند. ریسک معامله این روش برابر با میزان سرمایه و حد ضرری که معامله‌گر در معامله خود در نظر می‌گیرد.

از مزیت‌های این روش می‌توان به ریسک پایین آن اشاره کرد. چرا که احتمال از دست دادن کل سرمایه در این روش برابر با صفر است. همچنین استفاده از این روش باعث می‌شود تا حساب به صورت تصاعدی رشد کند و معامله‌گر به سود بالاتری دست یابد. تنها عیب روش درصد ثابت زمانی است که شما با حساب کوچک وارد معامله می‌شوید که در این حالت، تغییر در حجم در زمان سود و زیان امکان‌پذیر نیست. 

تعیین حجم معامله با نسبت ثابت

در این روش، از رابطه میان ریسک و رشد صحبت می‌شود. استراتژی نسبت ثابت یک ابزار دقیقی را در دسترس معامله‌گر قرار می‌دهد تا بفهمد چه زمانی حجم را کم یا زیاد کند. با استفاده از این استراتژی، معامله‌گر در زمان سود حجم معامله خود را افزایش و در زمان ضرر، حجم را کاهش می‌دهد. این روش برای حساب‌های کوچک ایده‌آل است. 

از مزیت‌های این روش این است که در صورتی که معامله‌ها پی در پی در حال سود باشند، حساب بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و معامله‌گر می‌تواند حجم بالاتری را ببرد. اما اگر افت بزرگی در حساب ایجاد شود، معامله‌گر به سختی می‌تواند به تعادل اولیه بازگردد. 

تعیین حجم معامله با ریسک ثابت

در این روش معامله‌گر می‌تواند حجم را براساس میزان ریسک تعیین کنید. به این معنا که هرچه میزان نوسان و ریسک بازار بیشتر باشد، حجم کوچکتر می‌شود. معامله با ریسک ثابت به جای اینکه تابعی از اندازه حساب باشد، به ریسک بازار متکی است. 

از مزیت‌های این روش می‌توان به تنظیم ریسک اولیه توسط معامله‌گر اشاره کرد. استفاده از این روش در یک بازار نوسانی، حجم را کاهش می‌دهد و جلوی افت‌های ناخواسته را می‌گیرد. تنها عیب این روش این است که نوسانات ممکن است در اثر یک شوک در بازار تغییر کند و شما باید از قبل تنظیماتی را تحت این عنوان در حساب خود ایجاد کرده باشید تا متحمل ضرر نشوید.

حداقل حجم معامله در بازار فارکس

حداقل حجم معامله در فارکس برابر با ۰٫۰۰۱ لات یا یک نانو لات است. ۰٫۰۰۱ لات نیز برابر با ۱۰۰ واحد ارز پایه است. اگر ارز پایه را دلار در نظر بگیریم، حداقل حجم معامله در این بازار برابر با ۱۰۰ دلار است. اما در بیشتر بروکرها، حداقل حجم معامله ۰٫۰۱ دلار درنظر گرفته شده است که می‌توانید با کمک ۲ روش، حجم معامله خود را کاهش دهید.

۱٫ با استفاده از لوریج یا مارجین در بروکر می‌توانید با سرمایه کمتر به معامله بپردازید.

۲٫ در برخی بروکرها، حساب با Cent نشان داده می‌شود. با کمک این امکان، شما می‌توانید معاملات با حجم کمتری را به انجام برسانید.

حداکثر حجم معامله در بازار فارکس

میزان حداکثر حجم معاملات در فارکس به عواملی چون نوع حساب، بروکر و دارایی پایه بستگی دارد. شما باید در هنگام افتتاح حساب در بروکر مورد نظر، به میزان حداکثر حجم معاملات توجه داشته باشید. در برخی از بروکرهای فارکس، حداکثر حجم معاملات برابر با ۵۰۰ لات است. ۵۰۰ لات برابر با ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ارز پایه است. در برخی بروکرهای دیگر نیز این مقدار ممکن است بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لات باشد. 

دلیل اهمیت حجم معامله صحیح در معامله چیست؟

شما با مدیریت ریسک می‌توانید از خطای بیشتر و از بین رفتن سرمایه جلوگیری کنید و حجم معامله صحیح نقش مهمی در مدیریت ریسک معاملات را دارد. به عنوان مثال، اگر شما در یک معامله از لوریج بالا استفاده کنید، احتمال دریافت سود چند برابری را خواهید داشت و البته در کنار این سود، احتمال شکست در معامله هم وجود دارد که ضرر بسیار بزرگی را متحمل خواهید شد. بنابراین باید حجم معامله را به صورت اصولی و صحیح انجام دهید تا بتوانید از ضرر بیشتر پیشگیری کنید. برای تعیین حجم معامله صحیح باید از فرمول بودحه‌بندی استفاده کنید.

حجم معامله چه تاثیری بر قیمت بازار دارد؟

حجم معاملات در کل تاثیر چندانی بر تغییرات قیمتی ندارد، البته اگر حجم معاملات بسیار بالا باشد؛ شاهد نوساناتی در بازار خواهیم بود و این نوسانات تغییراتی را بر روی قیمت در کوتاه مدت خواهند داشت. بنابراین هیچ نهادی به تنهایی قدرت تغییر روند را در بلند مدت نخواهد داشت بلکه این عرضه و تقاضای معامله‌گران بازار است که باعث تغییر قیمت در طولانی مدت می‌شود. همچنین مواردی از قبیل: تغییر در نرخ بهره بانکی، اخبار مهم، بلایای طبیعی و.‌.. در بلند مدت در تغییر روند حرکتی قیمت تاثیر خواهد داشت.

چه مقدار ریسک برای محاسبه میزان حجم مناسب است؟

میزان ریسک به شرایط معامله و میزان مهارت شما در معاملات بستگی دارد و در کل توصیه‌ می‌کنیم بیشتر از ۱ الی ۲ درصد از کل سرمایه خود را درگیر ریسک معاملات نکنید. به این صورت که اگر کل سرمایه شما ۱۰۰۰۰ دلار است، تنها    یک درصد از کل سرمایه که ۱۰۰ دلار می‌شود، را برای ریسک در نظر بگیرید. بنابراین هرچه میزان ریسک خود را در معاملات پایین بیاورید، جبران ضرر راحت‌تر است و ترس از دست دادن سرمایه را نخواهید داشت.

همانطور که می‌دانید حفظ سرمایه مهمترین اصولی هست که یک معامله‌گر باید رعایت کند، بنابراین ریسک معاملات خود را به طوری مشخص کنید که اگر بازار طبق پیش‌بینی شما عمل نکرد، ضرر بزرگی را متحمل نشوید. در معاملات فارکس، بیشتر معامله‌گران از اهرم استفاده می‌کنند و سود خود را چند برابر می‌کنند؛ در حالی‌که همراه با سود ریسک معاملات هم چند برابر می‌شود و احتمال از دست رفتن سرمایه بیشتر است. در این چنین معاملاتی باید حتما مهارت تحلیلی خوبی داشته باشید تا کمتر معاملاتتان با استاپ مواجه شود و همچنین مدیریت ریسک و سرمایه را به نحوی انجام دهید که درصد خیلی کمی از سرمایتان در هنگام ضرر از دست برود و فرصت جبران داشته باشید. 

اگر شما ریسک را با این اصول مشخص کنید، هیچگاه در معاملات خود دچار اضطراب نخواهید شد و با آرامش به انجام معاملات می‌پردازید.

مقایسه حجم معاملات فارکس و بازار ارزهای دیجیتال

حجم بازار ارزهای دیجیتال بسیار کمتر از بازار فارکس است، بنابراین با سرمایه‌ای کمتری می تواند بازار ارز دیجیتال را بیشتر از فارکس جابجا کند. مثلا اگر  حدود ۲۵۰ میلیارد دلار وارد بازار کریپتو شود، در بهترین حالت، قیمت همه رمزارزها دو برابر می‌شود. در واقع همین میزان سرمایه در بازار فارکس باعث تغییراتی خواهد شد و در نتیجه نوسانات در بازار رمزنگاری بسیار بیشتر از بازار فارکس می‌باشد.

نوسانات بالاتر به معنای ریسک بیشتر برای معامله‌گران است، نوسان کم و نقدینگی بالا به این معنی است که بازار فارکس می تواند رویدادهای اقتصادی را بهتر جذب نماید. بنابراین در بازار کریپتوکارنسی نوسانات بیشتر و نقدینگی به نسبت از فارکس کمتر است و معامله‌گران بنابر سبک معاملاتی خود، بازار مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

سوالات متداول

برای ماشین حساب حجم معامله در بازار فارکس از چه سایتی استفاده کنیم؟

می‌توانید در سایت myfxbook جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس مقدار ریسک و بالانس معامله خود را محاسبه کنید.

حجم معامله در فارکس را به چه دلیل محاسبه می‌کنیم؟

محاسبه حجم معامله در فارکس به ما کمک می‌کند تا میزان ریسک معامله نسبت به حجم سرمایه کم باشد و سرمایه خود را دچار ریسک بالا نکنیم.

فرمول نحوه محاسبه لات چیست؟

Pip value * میزان ریسک / حدضرر 

لات در فارکس یعنی چه؟ 

به میزان حجم معامله در بازه‌های زمانی مختلف در بازار فارکس، لات گفته می‌شود.

اگر حجم معامله را افزایش دهیم، چه اتفاقی می‌‌افتد؟ 

قطعا با بالا بردن حجم معامله در محاسبه حجم معامله در فارکس، میزان ریسک شما هم افزایش می‌یابد، بنابراین باید تنها زمانی حجم معامله را افزایش دهید که به تحلیل خود از بازار مطمئن باشید، چراکه در صورت ‌پیش‌بینی درست بازار، سود بیشتری را دریافت خواهید کرد. در واقع با افزایش حجم معامله هم سود و هم ریسک به نسبت خود افزایش پیدا می‌کند‌.

پوزیشن سایز چیست؟ 

همان سایز معامله یا معامله کردن با میزان حجم معامله صحیح است، تا حجم کمی از دارایی شما درگیر ریسک معامله شود و در صورت بروز زیان مقدار کمی از آن کاسته شود.

سخن پایانی

محاسبه حجم معامله در فارکس به معنای تعداد کل معاملات در یک دوره برای یک جفت ارز خاص است. محاسبه این مقدار می‌تواند کمک شایانی در کاهش ریسک معاملات داشته باشد. معامله‌گران با استفاده از استراتژی‌های مختلف، از حجم در معاملات خود استفاده می‌کنند و با کاهش ریسک، میزان سود خود را افزایش می‌دهند. بنابراین در این مقاله سعی شده تا نحوه محاسبه حجم معامله در فارکس به شما آموزش داده شود تا شما بتوانید با استفاده از آن به سود مناسبی در معاملات خود دست یابید. همچنین آکادمی مالی اینوستپ با ارائه دوره تریدر حرفه‌ای تمام مباحث بازار فارکس را به صورت جامع و کامل به شما آموزش می‌دهد و شما را در مسیر رسیدن به موفقیت همراهی می‌کند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید