آموزش ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا

کد بورس کالا در گذشته تنها برای افرادی به کار می‌آمد که فلز، سیمان و کالاهایی از این دست می خریدند؛ اما اکنون با ورود خودرو به  بورس کالا تعداد درخواست‌کنندگان برای دریافت کد بورس کالا افزایش یافته است. 

از این رو برای خرید خودرو از بورس کالا، کد بورس کالا ( کد لازم برای خرید خودرو) مهم شده است. با امضا کردن فرم‌های کارگزاری در رابطه با حساب وکالتی، به احتمال زیاد حساب وکالتی شما ثبت شده است و می‌توانید به صورت آنلاین به کد بورس کالا دسترسی داشته باشید. 

اما اگر فرم‌ها را امضا نکرده باشید، نمی‌توانید کد بورس کالا را به سرعت دریافت کنید. بنابراین هر چه زودتر به کارگزاری مراجعه کرده و فرم‌های لازم را امضا کنید. 

همچنین اگر از طریق کد مشتقه می‌خواهید وارد بورس کالا شوید، حتما باید نامه‌ای از کارگزاری گرفته و در بانک، حساب وکالتی باز کنید، سپس با آن به کارگزاری خود متصل شوید تا بتوانید برای خرید خودرو از بورس کالا سفارش ثبت کنید. 

به همین دلیل توصیه می‌شود تا ابتدا با کارگزاری خود مشورت کرده و از وضعیت حساب خود در کارگزاری اطلاع پیدا کنید. 

در روش حضوری خرید خودرو از بورس کالا، باید ابتدا به کارگزاری مراجعه کرد ولی در روش غیرحضوری به آسانی و به صورت آنلاین امکان ثبت درخواست وجود دارد. 

البته خرید خودرو از بورس کالا تنها با ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست؛ بلکه باید به میزان مبلغ خودروی مورد نظر در حساب وکالتی شما پول وجود داشته باشد؛ بنابراین باید تا قبل از ساعت  8:30 روزعرضه‌ی خودرو‌، سفارش خود را ثبت کرده و نمایندگی مورد نظر خود را جهت تحویل خودرو انتخاب کنید. 

دوره بورسی (تابلو خوانی و فیلتر نویسی)

حساب وکالتی در بورس کالا 

حساب وکالتی، یکی از انواع حساب‌های بانکی است که برای واریز وجه پیش پرداخت در بورس کالا استفاده می‌شود. در این نوع حساب بانک متعهد می‌شود تا وجوه واریزی مشتری را بلوکه کند. این وجوه پس از انجام معامله به حساب اتاق پایاپای بورس کالا منتقل می‌شود. البته اگر معامله‌ای انجام نشود، در پایان روز معاملاتی، وجه بلوکه شده بازگشایی می‌شود. 

نحوه اطلاع از عرضه خودرو در بورس 

برای کسب اطلاعات دقیق از تاریخ، زمان و قیمت عرضه خودرو در بورس کالا، میتوانید به سایت https://www.ime.co.ir/arze.html مراجعه کرده و در بخش بازارهای فیزیکی، اطلاعیه‌های عرضه را پیگیری نمایید. 

شرایط ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا 

افرادی که تقاضای خرید خودرو از بورس کالا را دارند، باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. 

شرایط ثبت نام کنندگان خودرو در بورس کالا بدین صورت است: 

  • فرد ثبت نام کننده باید حداقل 18 سال سن داشته باشد. 
  • امکان خرید بیش از یک خودرو در بازار بورس کالا امکانپذیر نیست. 
  • شخص متقاضی باید یک حساب وکالتی به بورس کالا ارائه کند. 
  • حساب وکالتی باید به میزان قیمت خودرو شارژ شده باشد. 

مزایای خرید خودرو از بورس کالا 

اگر طرح خرید خودرو از بورس کالا به درستی انجام شود، اثرات مثبت بسیاری بر بازار خودرو خواهد داشت. بخشی از این  اثرات مثبت خرید خودرو  به شرح زیر است:

  • بورس کالا بستر قانونمندی را داراست. 
  • فرایند قیمت‌گذاری در این بازار شفاف است. 
  • ریسک معامله در بورس کالا نسبت به معامله در بازار آزاد کمتر است. 
  •  طرح عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف دلالان خودرو خواهد شد. 
  • محصولات خودرویی به درستی توزیع خواهند شد. 

قیمت خودرو در بورس کالا 

برای عرضه خودرو در بورس کالا، ابتدا قیمتی تحت عنوان قیمت پایه، توسط شورای رقابت تعیین می‌شود. پس از تعیین قیمت پایه، خودرو به فروش گذاشته شده و عرضه و تقاضا قیمت اصلی خودرو را مشخص می‌کند. 

طرح خرید خودرو از بورس کالا می‌تواند مانع ایجاد رانت و افزایش نجومی قیمت خودرو شود. 

البته بر اساس این طرح مابه التفاوت مازاد قیمت پایه و قیمت فروش خودرو در بورس کالا صرف  هزینه اموراتی همچون توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی، جایگزینی خودروهای فرسوده و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خواهد شد. 

تاثیر خرید خودرو از بورس کالا بر قیمت بازار آزاد  

به نظر بسیاری از کارشناسان، طرح خرید خودرو از بورس کالا باعث افزایش شفافیت معاملات در بورس کالا شده و حباب قیمتی موجود در بازار خودرو را به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. همچنین علاوه بر ایجاد شفافیت، این طرح باعث کنترل قیمت خودرو شده و به دلیل عرضه مستقیم و قیمت‌گذاری توسط عرضه و تقاضا، افزایش نجومی قیمت‌های خودرو را شاهد نخواهیم بود. 

برقراری این شرایط در طرح خرید خودرو از بورس کالا، می‌تواند به طور قابل توجهی از دلالی و سفته بازی خودرو جلوگیری کند. 

مدارک مورد نیاز برای تحویل خودرو از نمایندگی  

بعد از ثبت نام مرحله تحویل خودرو شروع می‌شود که در تاریخ اعلامی بورس کالا، خریداران باید به نمایندگی خودرو مراجعه کنند و با تحویل مدارک خود، خودرو را تحویل بگیرند. مدارک مورد نیاز تحویل خودرو: 

ارائه اصل و تصویر کارت ملی خریدار 

 ارائه اصل شناسنامه خریدار 

ارائه مدارک احراز محل سکونت (این مدرک باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد.)

ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه

نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو 

برای اینکه بتوانید در بورس کالا در خرید خودرو مشارکت داشته باشید، نیاز به کد بورس کالا دارید. این کد توسط کارگزاری که در آن فعالیت دارید، به شما داده می‌شود و به همین دلیل ممکن است روند ارائه کد بورس کالا در هر کارگزاری با دیگر کارگزاری‌ها متفاوت باشد. 

برخی از کارگزاری‌ها به صورت آنلاین هم کد بورس کالا را ارائه می‌دهند و شما کافی است صرفا بخشی از اسناد و مدارک را برای ارائه به بانک، اسکن گرفته و بعد از انجام کارهای بانکی برای حساب وکالتی، آنها را در سایت کارگزاری آپلود کنید. 

نحوه ثبت سفارش و خرید خودرو از طریق سامانه کارگزاری  

هنگامی‌که کد بورس کالای خود را از کارگزاری دریافت و حساب وکالتی خود را نیز در سامانه کارگزاری، ثبت کردید؛ می توانید اقدام به سفارش خرید خودرو کنید. 

مراحل ثبت سفارش خودرو:

1.   یک روز قبل از ثبت سفارش خود،باید مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی واریز نمایید. 

2.  به سایت خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری خود مراجعه کرده و سفارش خود را تا قبل از ساعت هشت و نیم در سامانه ثبت کنید. 

3.  در صورتی که سفارش شما ثبت شد و توانستید خودرو را خریداری کنید، باید وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه‌های دیگر، همچون  9  درصد مالیات بر ارزش افزوده،  عوارض،  بیمه و شماره‌گذاری را تا  3  روز بعدی به شماره حساب‌های اعلام شده در اطلاعیه عرضه خودرو واریز نمایید. 

4.  سپس در سامانه کارگزاری خود، باید نمایندگی مناسب برای تحویل خودرو را مشخص کنید. 

کدام خودروها را در بورس کالا می‌توانیم خریداری کنیم؟ 

از ابتدا که این طرح در بورس کالا ارائه شد، هدف این بود که گروهی از خودروهای لوکس در این بازار عرضه شوند و خودروهای متوسط و عمومی به صورت قرعه‌کشی بین اقشار جامعه به فروش برسند. این روند تا کنون ادامه داشته اما جدیدا صحبت‌هایی از عرضه همه خودروها در بورس کالا وجود دارد. برای همین امکان دارد که در آینده روند عرضه خودرو کاملاً به بورس کالا سپرده شود.

سوالات متداول  

۱. آیا با استفاده از کد بورسی می توان از بورس کالا، خودرو خریداری کرد ؟ 

خیر، لازم است تا کد بورس کالا را از کارگزاری خود دریافت کنید. 

۲. برای خرید خودرو از بورس کالا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشیم ؟ 

برای خرید خودرو حداقل باید 18 سال سن، حساب وکالتی و شارژ حساب به اندازه مبلغ پیش پرداخت مورد نیاز را داشته باشیم.  

۳.امکان خرید خودرو با ارائه کد آتی وجود دارد ؟ 

خیر، برای خرید خودرو باید حتما کد بازار فیزیکی بورس کالا را دارا باشید. 

۴. مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو را چگونه باید واریز کرد؟ 

مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو و همچنین هزینه‌های جانبی مانند، مالیات را باید به حساب وکالتی که در هنگام ثبت نام کد بورس کالا اعلام کردید، واریز کنید. 

۵. چه زمانی باید مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی واریز کنیم ؟ 

یک روز قبل از ثبت سفارش باید مبلغ پیش پرداخت خودرو در حساب وکالتی واریز شده باشد. 

۶. اگر خرید خودرو در روز عرضه صورت نگیرد، مبلغ پیش پرداخت چه می‌شود ؟ 

اگر تا پایان روز معاملاتی خرید خودرو انجام نشود، مبلغ پیش پرداخت به حساب شما برگشت داده می‌شود. 

۷. در صورت تایید سفارش برای تکمیل وجه چند روز وقت داریم تا واریز کنیم ؟ 

حداکثر تا 3 روز کاری بعد از خرید باید حساب وکالتی شارژ شود. به ازای هر روز دیرکرد تا روز ششم، میزان 0.25 درصد ارزش کل معامله به عنوان جریمه محاسبه می‌شود. در صورتی که افراد تا پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آنها فسخ و میزان 5.5 درصد ارزش کل معامله به عنوان هزینه فسخ معامله از آنها کسر می گردد. 

۸. چگونه از جزئیات خودرویی که می‌خواهم بخرم اطلاع پیدا کنم ؟ 

در اطلاعیه عرضه خودرو، همه موارد همچون رنگ، مدل ، تاریخ و نحوه دریافت خودرو به شما شرح داده می‌شود. در مورد مکان تحویل خودرو نیز گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد که در سامانه کارگزاری و هنگام خرید، مکان مناسب را می توانید مشاهده و انتخاب کنید. 

۹. پس از خرید خودرو از بورس کالا، چه مدت زمانی طول می‌کشد تا آن را تحویل بگیرم ؟ 

در اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا، تاریخ و مکان تحویل خودرو به شما شرح داده شده است. 

۱۰. چه مدارکی برای تحویل خودرو باید ارائه دهیم ؟ 

اصل و عکس کارت ملی و شناسنامه، مدارک محل سکونت و ارائه شماره شبا به همراه تاییدیه از بانک. 

۱۱. آیا می‌توانیم بعد از انجام سفارش خودرو، انصراف دهیم؟ 

در صورت تایید سفارش، چنانچه بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید را داشته باشید، بایستی میزان 5 درصد ارزش کل معامله را به عنوان هزینه فسخ همچنین 0.5 درصد هزینه کارمزد دو سر معامله ( در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله ) را پرداخت کنید. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید