آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال، اولین قدم برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی است. بنابراین افراد مبتدی که می‌خواهند پا به عرصه سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی بگذارند، باید با این اصطلاحات آشنایی کامل داشته باشند تا راه دستیابی به سود را برای خود هموارتر کنند. چراکه عدم فراگیری این مفاهیم احتمالا به ضرردهی منجر می‌شود. بنابراین اگر به دنبال آشنایی با مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اصطلاحات بازار رمزارزها هستید، با ما همراه باشید.

در بخش اول این مقاله به بررسی اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. سپس مروری بر اصطلاحات مربوط به کوین، استخراج، کیف پول و مفاهیم تخصصی‌تر خواهیم داشت.

اصطلاحات پایه بازار ارز دیجیتال

همه سرمایه‌گذاران قبل از شروع معاملات در بازار ارز دیجیتال، باید با اصطلاحات پایه و ابتدایی آن آشنایی داشته باشند. از آنجایی‌که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا محسوب می‌شود؛ اصطلاحات مختلف آن معادل فارسی نداشته و عموما برایمان ناشناخته‌اند. در ادامه شما را با مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اصطلاحات بازار ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.

ارز دیجیتال Digital Currency

ارز دیجیتال یک دارایی است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. هدف از ایجاد این ارزها، افزایش امنیت، جلوگیری از تقلب، حذف واسطه و سهولت در مبادلات است. صدها ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و غیره اشاره کرد. 

شبکه بلاک‌چین Blockchain

بلاک‌چین از دو کلمه بلاک و چین تشکیل شده و به زنجیره ای از بلوک‌ها اشاره دارد که اطلاعات مربوط به هر ارز دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند. درواقع، هر بلاک مسئول ذخیره‌سازی بخشی از اطلاعات است که شامل تاریخ، زمان، مبلغ معامله و اطلاعات مربوط به خریداران و فروشندگان است. بلاک‌چین‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توان آنها را به دسته بلاک‌چین عمومی، خصوصی، کنسرسیومی و هیبریدی تقسیم کرد.

بلاک‌چین عمومی Public Blockchain

در بلاک‌چین‌های عمومی مانند بیت‌کوین، همه سرمایه‌گذاران می‌توانند عضو سیستم آن شوند و محدودیتی برای دسترسی وجود ندارد. هر کسی می‌تواند اطلاعات موجود در بلاک‌چین عمومی را مشاهده کند و کامپیوتر خود را به سیستم آن متصل کند. با انجام این کار، هر زمان که یک بلاک جدید به زنجیره اضافه شود، کامپیوتر اطلاعات آن را دریافت و نسخه خود را به روز رسانی می‌کند.

بلاک‌چین خصوصی  Private Blockchain

در بلاک‌چین خصوصی مانند بلاک‌چین سازمان‌ها و شرکت‌ها، اطلاعات به صورت خصوصی ذخیره شده و هر کسی اجازه دسترسی به این اطلاعات را ندارد. این سیستم‌ها مبتنی بر مجوز هستند و افراد برای مشارکت در آنها نیاز به دعوت‌نامه دارند. مالک شبکه بلاک‌چین خصوصی اعتبار سنجی‌ها را انجام می‌دهد و مشخص می‌کند که چه کسی می‌تواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد و یا آنها را ذخیره کند.

بلاک‌چین کنسرسیومی Consortium Blockchian

بلاک‌چین کنسرسیومی یکی دیگر از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که توسط یک سازمان مدیریت می‌شود نه یک شخص. این نوع بلاک‌چین زمانی کاربرد دارد که چندین شرکت قصد همکاری با یکدیگر را دارند و می‌خواهند اطلاعات را در یک بستر با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این بلاک‌چین مقیاس‌پذیری و امنیت بسیار بالایی نسبت به بلاک‌چین عمومی دارد و دسترسی به آن طبق صلاح دید رئیس‌های گروه مشخص می‌شود. 

بلاک‌چین هیبریدی Hybrid Blockchain

بلاک‌چین هیبریدی نیز یک سیستم ترکیبی است که بهترین جنبه‌های بلاک‌چین عمومی و خصوصی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این بلاک‌چین یک سیستم عمومی بدون مجوز را در قالب یک سیستم خصوصی ارائه می‌دهد. این بلاک‌چین ترکیبی به گونه‌ای طراحی شده تا اطلاعات آن برای همه در دسترس نباشد و در عین حال دارای شفافیت، امنیت و یکپارچگی بالایی باشد. 

هش Hash

فرایند رمزنگاری در شبکه‌های بلاک‌چین بر اساس سیستم پیچیده‌ای ایجاد می‌شود تا در نهایت ایمنی شبکه را تامین کند. داده‌های ورودی با کمک فرایند هشینگ به زنجیره تصادفی از حروف و اعداد تبدیل می‌شوند و استخراج‌کنندگان به منظور دریافت پاداش باید آنها را حل کنند. چنین کاری به یک محاسبات پیچیده نیاز دارد و به همین دلیل است که دستگاه‌های ماینینگ قیمت بالایی دارند. هش درواقع به عملکردی گفته می‌شود که ورودی اعداد و حروف را به یک خروجی رمزنگاری شده با طول ثابت تبدیل می‌کند. هش با استفاده از الگوریتم خاص ایجاد می‌شود و جهت مدیریت بلاک‌چین ضروری است.

بلاک Block

بلاک یک پایگاه ثبت داده است که اطلاعات مربوط به هر تراکنش را در خود ذخیره می‌کند. بلاک‌ها از نظر حجم، تعداد تراکنش و زمان مورد نیاز برای ثبت با یکدیگر تفاوت دارند و هر کدام مسئول ذخیره بخشی از اطلاعات هستند. این واحد ثبت اطلاعات، دائمی و تغییر ناپذیر هستند و همه اطلاعات را تا زمانی که پر نشده‌اند در خود نگهداری می‌کنند. 

ارتفاع بلاک Block Height

اولین بلاکی که به وجود آمد، مربوط به ظهور بیت‌کوین است که بلاک جنسیس نام دارد. از زمان ایجاد بلاک جنسیس، هر ده دقیقه، یک بلاک به زنجیره بلاک‌چین اضافه شده است. بر این اساس، به تعداد بلاک‌هایی که قبل از آن در زنجیره وجود دارد، ارتفاع بلاک گفته می‌شود. از این رو، ارتفاع بلاک جنسیس برابر با صفر است. مرتفع‌ترین بلاک، جدیدترین بلاک است و همچنین این امکان نیز وجود دارد که چندین بلاک به دلیل فورک‌هایی که وجود دارد در ارتفاع یکسانی قرار بگیرند. جهت آشنایی بیشتر با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال با ما همراه باشید. 

قرارداد هوشمند Smart Contract

قرارداد هوشمند یکی از مهم‌ترین بخش‌های بلاک‌چین است که به برنامه اجرا شده روی شبکه اشاره دارد. این قراردادها در قالب یک توافق دیجیتالی فعالیت می‌کنند و مجموعه‌ای از قوانین را به اجرا درمی‌آورند. قرارداد هوشمند بعد از انتشار، به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و هیچ کس نمی تواند آن را پس از اجرا متوقف کند.

رمزنگاری Cryptography

رمزنگاری یکی دیگر از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که به فرایند رمزگذاری اطلاعات جهت افزایش امنیت گفته می‌شود. کریپتوکارنسی درواقع ارز رمزنگاری شده است که مستقل از هر مرکز و یا بانکی فعالیت می‌کند و از محاسبات ریاضی پیچیده‌ای برای ایجاد، تنظیم و انتقال وجه استفاده می‌کند. درواقع، رمزنگاری دانش تغییر اطلاعات به کمک کلید رمز و با استفاده از الگوریتم رمز است.

وایت پیپر Whitepaper

وایت پیپر در بازار ارز دیجیتال، سندی است که در آن توضیح جامعی درمورد ارز مورد نظر ارائه شده است. در حقیقت وایت پیپر یک معرفی نامه از پروژه است که به سرمایه‌گذار اطلاعاتی در مورد اهداف پروژه می‌دهد. هدف از نگارش این سند ارائه نقشه دقیق از آینده ارز دیجیتال است. بنابراین لازم و ضروری است که هر فردی که می‌خواهد در یک ارز سرمایه‌گذاری کند، باید وایت پیپر آن را مطالعه و با بررسی دقیق اطلاعات مندرج در آن، اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

الگوریتم Algorithm

الگوریتم به دستورالعمل‌های ریاضی گفته می‌شود که توسط نرم افزار کامپیوتری ایجاد می‌شود. در حوزه ارزهایدیجیتال ما با دو نوع الگوریتم به نام‌های الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) و الگوریتم اثبات سهم (Proof of Stake) سروکار داریم. در الگوریتم اثبات کار، فرایند پیچیده محاسبات توسط ماینرها انجام می‌شود تا امنیت بلاک‌چین تامین شود. اما الگوریتم اثبات سهم یک جایگزین بهینه برای الگوریتم اثبات کار است که در آن سرمایه‌گذار با قفل ارز دیجیتال خود در صرافی یا کیف پول، امنیت شبکه را تامین و در ازای آن پاداش دریافت می‌کند.

همتا به همتا Peer to Peer

همتا به همتا شبکه‌ای متشکل از کامپیوترهاست که به یکدیگر متصل شده‌اند و فایل‌ها در این سیستم‌ها بدون نیاز به سرور مرکزی به اشتراک گذاشته می‌شوند. در این سیستم به کاربران اجازه داده می‌شود تا بدون نیاز به شخص ثالث به مبادله ارزهای دیجیتال بپردازند. هر سیستم کامپیوتری در این شبکه یک گره نام دارد و هر گره می‌تواند همزمان به عنوان یک سرور و کاربر عمل کند.

مکانیسم اجماع Consensus Process

نظارت بر بلاک‌چین‌های عمومی که فاقد یک اقتدار واحد هستند، نیازمند یک مکانیسم ایمن، قابل اعتماد و کارآمد است که با توافق همه شرکت‌کنندگان در اجماع ایجاد می‌شود. اجماع یک فرایند کامپیوتری است که مطابق آن می‌توان بر سر ارزش داده‌ها و فرایند توزیع به توافق رسید. در نهایت این الگوریتم‌ها باعث افزایش اعتمادپذیری شبکه می‌شوند. برای آشنایی با دیگر اصطلاحات بازار ارز دیجیتال با ما همراه باشید.

صرافی Exchange

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که در قالب آن می‌توان ارزهایی چون بیت‌کوین، تتر، اتریوم و غیره را خرید و فروش کرد و یا از آن به عنوان واسطه‌ای برای مبادله یک رمزارز با دیگری استفاده کرد. صرافی‌ها منعکس‌کننده قیمت فعلی ارزهای دیجیتال هستند و با استفاده از آن، کاربران به راحتی می‌توانند به معامله ارزهای رمزنگاری شده بپردازند. دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم. همچنین مجموعه اینوستپ اطلاعات کاملی در خصوص ویژگی صرافی ارزدیجیتال معتبر در اختیار شما قرار داده است.

صرافی متمرکز Centralized Exchange

صرافی متمرکز پلتفرمی است که توسط یک سازمان یا شرکت خاص مدیریت می‌شود و کنترل کامل فعالیت‌های آن در دست یک نهاد سازمان یافته است. نمونه‌هایی از صرافی‌های متمرکز شامل بایننس، کراکن، کوین بیس و غیره می‌باشند که بیش از 85 درصد حجم معاملات در آنها صورت می‌گیرد. از معایب این صرافی‌ها می‌توان به وابستگی آنها به یک نهاد اشاره کرد که با ماهیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال در تضاد است. این ضعف در میان کاربران ایرانی بیشتر مشاهده می‌شود که به دلیل تحریم‌های اقتصادی مجبور به بستن حساب‌های خود می‌شوند. 

در صرافی‌های متمرکز خرید و فروش افراد بدون ارتباط و دخالت سایر افراد صورت می‌گیرد و صرافی به طور کامل ناظر بر خرید و فروش‌هاست. با اینکه عمده‌ی معاملات توسط افراد فعال صورت می‌گیرد، اما این افراد صرفا قیمت پیشنهادی خود را مطرح می‌کنند و در صورت وجود پیشنهاد مناسب، به فروش می‌رسانند یا می‌خرند و ارتباطی با طرف مقابل ندارند.

صرافی غیرمتمرکز Decentralized Exchange

تنها عاملی که صرافی متمرکز و غیر متمرکز را از یکدیگر متمایز می‌کند، نحوه مدیریت و کنترل دارایی در آنهاست. در صرافی‌های غیر متمرکز، هیچ کس حتی مدیران صرافی نمی توانند کنترلی بر روی دارایی افراد داشته باشند. از نمونه‌های صرافی غیر متمرکز می‌توان به یونی سواپ و پنکیک سواپ اشاره کرد. با وجود اینکه صرافی غیرمتمرکز مزایای قابل توجهی دارد، اما به دلیل چالش‌های فنی و ساختاری نمی توانند جایگزین صرافی‌های متمرکز شوند.

از نظر نحوه‌ی خرید فروش، صرافی‌های غیرمتمرکز اصطلاحا همتا به همتا نامیده می‌شوند؛ به این معنا که افراد در پلتفرم صرافی، به صورت مستقیم با یکدیگر معامله می‌کنند.

دائو DAO

دائو DAO یکی دیگر از اصطلاحات بازار فارکس است که مخفف Decentralized autonomous organization و به معنای سازمان غیرمتمرکز خودمختار است. این سازمان متشکل از گروه افرادی است که در مورد قوانین برای دستیابی به اهداف خاص تصمیم‌گیری می‌کنند. از ویژگی‌های دائو می‌توان به شفافیت بالا، دسترسی آزاد و تمرکززدایی اشاره کرد. این سازمان برای غیر متمرکزسازی ارزهای دیجیتال از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.

عکس از دائو در گروه مالی اینوستپ
سازمان غیرمتمرکز خودمختار

دیفای Defi

دیفای Defi مخفف عبارت Decentralized Finance است که به سیستم مالی غیرمتمرکز اشاره دارد. این سیستم مالی شامل دارایی‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند، پروتکل‌ها و نرم افزارهای غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک‌چین برای دورزدن واسطه‌ها استفاده می‌کند. دیفای سیستمی است که تمام اطلاعات مربوط به معاملات را ذخیره می‌کند تا تراکنش‌ها توسط نهاد دیگری کنترل نشود.

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال مربوط به کوین‌ها

کوین یک پول و یا دارایی رمزنگاری شده است که در بستر بلاک‌چین معامله می‌شود. اما این اصطلاح در بازار ارزهای دیجیتال بسیار وسیع است که در ادامه به بررسی هر بخش از آن می‌پردازیم.

بیت کوین BTC

بیت کوین اولین رمزارز ایجاد شده در شبکه بلاک‌چین می‌باشد که دارای محبوبیت و ارزش بسیار بالایی است. بیت‌کوین به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و درحال حاضر به عنوان نوعی پول در بین مردم جهان شناخته شده است. اصلی‌ترین هدف بیت‌کوین، حذف واسطه و کنترل نهادهای مرکزی بر دارایی‌هاست. 

ساتوشی Satoshi

ساتوشی ناکاموتا خالق بیت کوین است و به کوچک‌ترین واحد بیت کوین نیز اطلاق می‌شود. درواقع یک ساتوشی برابر با 0.00000001 بیت‌کوین است که در شبکه بلاک‌چین ثبت شده است. ساتوشی نیز یکی از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که با نماد اختصاری SAT نشان داده می‌شود و برخی دستگاه‌های استخراج، دستمزد ماینر را بر اساس این واحد یعنی ساتوشی محاسبه و پرداخت می‌کنند. 

آلت کوین Altcoin

تمام ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت‌کوین به بازار عرضه شده‌اند، آلت کوین نام دارند. بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، هر ارزی به غیر از بیت‌کوین و اتریوم، آلت‌کوین نام دارد و می‌تواند جایگزین اولین رمزارز دنیا باشد. هر کدام از آلت‌کوین‌ها خلق شده‌اند تا ایرادات بیت کوین را رفع و ویژگی‌های جدیدی به آن پروژه اولیه اضافه کنند. البته باید درنظر داشت که تمام آلت‌کوین‌های ایجاد شده ماندگار نیستند و همان ابتدای کار ممکن است با شکست مواجه شوند و از بین بروند.

توکن Token

توکن یکی از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که به یک رمزارز منحصر به فرد اشاره دارد. توکن‌ها دارایی‌های قابل تعویضی هستند که بلاک‌چین مخصوص به خود را ندارند  و از بلاک‌چین‌های پلتفرمی برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. این توکن‌ها کاربردهای مختلفی دارند و بر اساس اهمیت کارکرد آنها ارزش‌گذاری می‌شوند. از انواع توکن‌ها می‌توان به توکن امنیتی، اجتماعی، حکمرانی، ارز، مشتقه و غیر مثلی اشاره کرد.

کوین‌های با قیمت ثابت Stable Coin

در بازار رمزارزها، کوین‌هایی وجود دارند که قیمت آنها با یک دارایی ثابت مانند دلار یا طلا برابر است. یکی از انواع استیبل کوین‌ها می‌توان به تتر اشاره کرد که قیمت آن برابر با یک دلار است. استیبل کوین‌ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شدند و برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، می‌توانند از دارایی سرمایه‌گذار در هر شرایطی محافظت کنند. 

عرضه اولیه کوین Initial Coin Offering

عرضه اولیه کوین و یا ICO روشی است که در آن توسعه‌دهنده‌ها جهت تامین مالی پروژه‌های خود اقدام به فروش ارزدیجیتال جدید می‌کنند. این عرضه اولیه‌ها در قالب یک وایت پیپر توسط صرافی متمرکز یا غیرمتمرکز به فروش می‌رسد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با پرداخت دلاری و یا با ارز دیجیتال دیگر، آن را خریداری کنند. در این روش، عرضه اولیه‌ای که توسط صرافی‌های متمرکز بزرگ مانند بایننس به فروش می‌رسد، به دلیل بررسی پروژه توسط مدیریان صرافی از اعتبار بیشتری برخوردار است.

گروه مالی اینوستپ در خصوص عرضه اولیه ارزدیجیتال مطلب کامل و مفیدی را منتشر کرده است.

عرضه در گردش Circulating Supply

عرضه در گردش به کل توکن‌هایی که به صورت فعال برای تجارت عموم در دسترس هستند، اشاره دارد. لازم به ذکر است که این اصطلاح بازار ارز دیجیتال با عرضه کل و یا حداکثر عرضه متفاوت است و تنها به آن ارز دیجیتالی اطلاق می‌شود که در بازار در گردش است. این مقدار ممکن است در طول زمان، افزایش یا کاهش داشته باشد و آن بستگی به میزان استخراج و یا سوزاندن سکه دارد.

توکن سوزی Coin Burn

توکن سوزی به حذف دائمی تعدادی از توکن‌ها یا سکه‌های درحال گردش اشاره دارد. معمولا این کار با ارسال توکن و یا کوین به یک کیف پول غیرقابل ارزیابی فرستاده می‌شود که در آن آدرسی جهت برداشت دوباره ارز وجود ندارد.  همانطور که افزایش اسکناس در یک کشور باعث کاهش ارزش پول آن کشور می‌شود، تعداد کوین نیز در بازار ارز دیجیتال می‌تواند روی قیمت آن تاثیر مستقیم بگذارد. بنابراین، توکن سوزی به منظور جلوگیری از کاهش ارزش یک ارزدیجیتال انجام می‌شود و حتی می‌تواند باعث افزایش قیمت آن در بازار شود.

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال مربوط به استخراج

یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، مربوط به ماینینگ یا استخراج است که در ادامه با اصطلاحات مربوط به آن آشنا خواهیم شد.

ماینر Miner

ماینر یک دستگاه سخت افزاری است که فرایند استخراج کوین را انجام می‌دهد. وظیفه ماینرها تایید و بررسی معاملات قبلی و ایجاد یک بلاک جدید است. فرایند استخراج شامل حل محاسبات پیچیده ریاضی است و اولین ماینری که راه حل را پیدا کند، پاداش دریافت می‌کند. 

استخراج Mining

به فرایند معتبر ساختن تراکنش سرمایه‌گذاران توسط کامپیوتر و افزودن آن به لیست بلاک‌چین، استخراج ارزدیجیتال گفته می‌شود. فرایند ماینینگ با کمک الگوریتم قانون کار، وظیفه معرفی کوین‌های جدید را دارند و به کریپتوکارنسی‌ها این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا فعالیت کنند.

مزرعه استخراج Mining Farm

مزرعه استخراج یکی دیگر از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که به یک انبار یا مکان اختصاصی برای استخراج رمزارز اشاره دارد. در این انبار بیش از صدها یا هزاران دستگاه استخراج وجود دارد که معمولا خارج از شهر احداث می‌شود تا سر و صدای آن موجب آزار دیگران نشود. این مزارع به منابع انرژی زیادی نیاز دارند و دارای فن‌های خنک کننده عظیمی هستند. 

ریگ استخراج Mining Rig

ریگ ماینینگ یکی دیگر از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که به مجموعه‌ای از سخت افزارهای قدرتمند که برای استخراج استفاده می‌شود، اشاره دارد. این تجهیزات شامل CPU و GPUهای قدرتمند هستند که محاسبات مخصوص استخراج را انجام می‌دهند. بیشتر ریگ‌های استخراج، معمولا از چند GPU (کارت گرافیک، پردازنده) تشکیل شده و در داخل یک باکس مخصوص قرار گرفته اند که فن‌های مخصوصی آن‌ها را خنک می‌کنند. برق مصرفی ریگ‌ها معمولا بیشتر از 1000 وات است.

نرخ هش Hash Rate

هش ریت معیاری برای سنجش عملکرد یک دستگاه ماینر است و سرعت پردازش دستگاه را برای حل مسائل استخراج نشان می‌دهد. یکی از فاکتورهای مهم انتخاب دستگاه ماینر نرخ هش است که سرعت انجام عملیات استخراج را به ما نشان می‌دهد.

استیکینگ Staking

استیکینگ یک روش جایگزین استخراج است که کاربر با ذخیره دارایی خود در کیف پول و یا صرافی، پاداش دریافت می‌کند. در این روش بدون نیاز به پرداخت هزینه گزاف و یا تجهیزات پیشرفته، عملیات تایید تراکنش ها انجام و امنیت شبکه تامین می‌شود. شاید برا یشما هم سوال باشد که سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است؟ پاسخ این سوال را در مقاله‌ای با همین عنوان ارائه کرده‌ایم.

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال مربوط به کیف پول

کیف پول یکی از مهم‌ترین ابزار در دنیای کریپتوکارنسی است که در ادامه به معرفی اصطلاحات این حوزه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کیف پول Wallet

ولت یا کیف پول یک برنامه نرم افزاری یا سخت افزاری است که کلید خصوصی و عمومی را برای تراکنش ارزهای دیجیتال ذخیره می‌کند. ولت دیجیتالی همچون یک کیف پول واقعی مکانی برای نگهداری، دریافت و پرداخت دارایی است که از امنیت بالایی برخوردار است. 

کیف پول نرم افزاری Software Wallet

کیف پول نرم افزاری شکلی از کیف پول است که به عنوان یک برنامه نرم افزاری روی موبایل یا کامپیوتر نصب می‌شود و کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می‌کند. به کیف پول نرم افزاری، کیف پول گرم نیز گفته می‌شود، چراکه دسترسی آن به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. از آنجایی که کیف پول‌های آنلاین به اینترنت متصل می‌شوند، امکان هک اطلاعات در آنها وجود دارد و به همین جهت در مقایسه با کیف پول‌های سرد و یا آفلاین، از امنیت کمتری برخوردارند.

کیف پول سخت افزاری Hardware Wallet

کیف پول سخت افزاری ابزاری برای ذخیره انواع ارزهای دیجیتال هستند که برخلاف کیف پول‌های نرم افزاری و گرم به صورت آفلاین کار می‌کنند. به همین جهت از سرقت و یا هک اطلاعات در امان هستند و از امنیت بالایی برخوردارند. ولت‌های سخت افزاری ظاهری شبیه به فلش دارند و امکان ذخیره اطلاعات به صورت فیزیکی در آنها وجود دارد و واریز در آنها تنها از طریق آدرس کیف پول امکان‌پذیر است.

کیف پول کاغذی Paper Wallet

کیف پول کاغذی نیز یکی از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که به چاپ و ذخیره‌سازی کلید خصوصی و آدرس رمزارز اشاره دارد. این کدها به صورت QR ذخیره می‌شوند و امکان ارسال و یا دریافت ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند. کیف پول‌های کاغذی از روش‌های قدیمی ‌ذخیره ارزهای دیجیتال هستند که به دلیل آفلاین بودن، از امنیت بالایی برخوردارند.

اصطلاحات تخصصی بازار ارز دیجیتال

در این بخش به اصطلاحات تخصصی‌تر حوزه ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

هارد فورک Hard Fork

هارد فورک یا انشعابات سخت به یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه بلاک‌چین اشاره دارد که موجب معتبر شدن تراکنش‌هایی که قبلا معتبر نبودن و بالعکس می‌شود.‌ هارد فورک زمانی رخ می‌دهد که کاربرانی که از نسخه قدیمی‌تر بلاک‌چین استفاده می‌کنند، متوجه شوند که نسخه آنها قدیمی شده و باید آن را ارتقا دهند. درپی به روزرسانی ناگهانی همه کاربران، یک جدایی بین نسخه قدیمی و جدید اتفاق می‌افتد و می‌تواند یک تغییر اساسی ایجاد کند.

سافت فورک Soft Fork

سافت فورک یا انشعاب نرم، روشی سازگار با نسخه قبلی بلاک‌چین است که تغییرات جزئی ایجاد می‌کند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران یک شبکه به روز رسانی را انجام ندهند، اما همچنان بتوانند در تایید و اعتبار سنجی تراکنش‌ها شرکت کنند. 

دوبار خرج کردن Double Spending

دوبار خرج کردن یکی دیگر از اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که به عنوان یک مشکل احتمالی و بالقوه در برنامه و طرح رمزارز می‌باشد. در این حالت، رمزارز یا توکن می‌تواند بیش از یکبار مورد استفاده قرار گیرد. ارز دیجیتال برخلاف پول فیزیکی، یک فایل دیجیتال است و ممکن است توسط هکرها جعل یا تکثیر شود. فرایند دوبار خرج کردن، به واسطه ایجاد مقدار جدید ارز، می‌تواند بازار رمزارزها را به سمت تورم سوق دهد.

حمله 51 درصدی Attack 51%

در شبکه بلاک‌چین، برای دسترسی به اجماع، ثبت یا تایید تراکنش‌ها باید حداقل 51 درصد از کاربران تراکنش را تایید کنند. حمله 51 درصد زمانی اتفاق می‌افتد که یک گروه یا یک فرد، کنترل بیش از 50 درصد توان هش بلاک‌چین را به دست بگیرند. در اینصورت، افراد با اینکار می‌توانند شبکه را هک و باعث ایجاد مشکل دوبار خرج کردن شده و مانع انجام تراکنش‌های جدید و یا استخراج بلاک شوند. 

دفتر کل توزیع شده Distributed Ledger

دفتر کل توزیع شده سیستمی است که تمام اطلاعات مربوط به مقدار سرمایه‌ها و تراکنش‌ها را به صورت گسترده در خود ذخیره می‌کند. در حقیقت این سیستم، دفتر ثبت کلیه تراکنش‌هاست که یک نسخه از آن در دسترس تمام کاربران قرار می‌گیرد. دستکاری اطلاعات در این تکنولوژی بسیار سخت است که موجب کاهش خطر هک شدن اطلاعات می‌شود.

احراز شناخت مشتری KYC

احراز شناخت مشتری یا KYC عملیاتی است که به منظور جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه تنظیم می‌شود. این روش در صرافی‌های ارز دیجیتال به منظور شناخت بهتر مشتریان اجرا می‌گردد. رعایت این قوانین سرسختانه برای موسسات مالی اجباری است تا احتمال کلاهبرداری به حداقل برسد.

مقیاس پذیری Scalability

مقیاس پذیری شبکه بلاک‌چین را می‌توان توانایی پاسخگویی شبکه به میزان تقاضا دانست که پارامترهایی چون تعداد تراکنش در ثانیه، سرعت انتقال و حجم مورد نیاز برای ذخیره را شامل می‌شود. هرچه سرعت تایید تراکنش بیشتر باشد، مقیاس پذیری شبکه بالاتر می‌رود و در صورت افزایش استفاده از سیستم، سرعت آن کند نمی شود. همچنین، کندی شبکه باعث افزایش هزینه‌های کارمزد می‌شود و همین مساله، کاربران را به دنبال پروژه‌های مقیاس پذیرتر با سرعت بیشتر و کارمزد کم تر می‌کشاند. 

ایردراپ AirDrop

آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال را با بررسی مفهوم ایردراپ به پایان می‌رسانیم. ایردراپ به معنی اهدای رایگان توکن رمزارزها به کاربران است که به هدف تبلیغ پروژه انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای ایردراپ وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین آنها، ایردراپ جایزه است. در این روش، کاربران با انجام فعالیت‌های ساده مانند، فالو کردن شبکه‌های اجتماعی مربوط به پروژه، جایزه دریافت می‌کنند. 

جمع‌بندی

اولین گام برای سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی، آشنایی با اصطلاحات آن است که می‌تواند شانس موفقیت شما را برای سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش دهد. در این مقاله سعی شده تا به صورت اجمالی اصطلاحات این بازار در حوزه‌های استخراج، کیف پول، کوین‌ها و غیره را در اختیار شما قرار دهیم تا با اطلاعات کامل در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید