آموزش جامع و کاربردی اصطلاحات تحلیل تکنیکال

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های موفقیت در بازارهای مالی، آشنایی با تحلیل تکنیکال است. اما تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis روشی برای پیش‌بینی آینده بازار از طریق داده‌های گذشته است. این تحلیل روشی است که با کمک آن می‌توان نمودار دارایی‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تحلیل تکنیکال به ‌سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد تا بر اساس الگوهای مشخص، آینده قیمت را پیش‌بینی کنند. در مقابل تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی قرار دارد. تحلیل فاندامنتال در واقع روشی برای ارزش‎‌گذاری دارایی با مطالعه رویدادها و اخبار مربوط به ارز یا سهام است. تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و تحلیل فاندامنتال برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت کاربرد دارد. در ادامه به معرفی اصطلاحات تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

معرفی اصطلاحات تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یک دانش فنی است که با کمک مجموعه‌ای از ابزارها، روند آتی بازار مالی را پیش‌بینی می‌کند. این تحلیل برای شناسایی فرصت‌های مالی و ارزیابی دارایی‌ها از تجزیه و تحلیل آماری مانند حجم، حرکت و قیمت استفاده می‌کند. در ادامه به معرفی کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اصطلاحات تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت.

ترید Trade

ترید یکی دیگر از اصطلاحات مهم تحلیل تکنیکال است که به معنای خرید و فروش دارایی است. این اصطلاح معمولا به معاملات خرد اطلاق می‌شود و در معاملات کلان موسسات و بانک‌ها کاربرد ندارد. در بازارهای مالی، ترید به معنای معامله و خرید و فروش سهام، جفت ارزها و ارزهای دیجیتال است.

تریدر  Trader

به ‌سرمایه‌گذار بازارهای مالی که معاملات را انجام می‌دهد تریدر گفته می‌شود. این مفهوم به معامله‌گران خردی اشاره دارد که با بررسی نقاط ورود و خروج، دارایی را می‌خرند یا می‌فروشند.

روند  Trend

روند به معنای جهت بازار است. به طور کلی سه روند در بازارهای مالی وجود دارد که شامل روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی است. روند صعودی به بالا رفتن قیمت و روند نزولی به کاهش قیمت، روند خنثی نیز به معنای نوسان قیمت در یک محدوده مشخص گفته می‌شود. روند قیمت بر اساس تایم فریم بررسی می‌شود. برای مثال، در یک تایم فریم 1 هفته‌ای، روند دارایی صعودی است.

 خط روند  Trend Line

خط روند یکی از اصطلاحات کاربردی تحلیل تکنیکال است. این خط بالاترین یا پایین‌ترین قیمت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند تا روند غالب یک قیمت را مشخص کند. در روند صعودی تمام دره‌ها و در روند نزولی تمام قله‌ها به هم متصل می‌شوند. معتبرترین خط روند، خطی است که بیشترین قله یا درا را شامل می‌شود.

روند صعودی و نزولی Up and Down Trend

Up Trend روند صعودی یک دارایی را نشان می‌دهد و در این حالت، کف و سقف‌های بالاتری در قیمت مشاهده می‌شود. Down Trend دقیقا مفهومی برعکس آپ ترند دارد و حرکت نزولی قیمت را نشان می‌دهد. در این حالت نیز کف و سقف‌های پایینی در قیمت مشاهده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع روندها در بازار و شناخت سریع آنها، گروه مالی اینوستپ نمونه‌های بسیاری را جمع‌آوری کرده و در قالب پک مثال های انواع روند در اختیار شما قرار می‌دهد.

اشباع خرید و فروش Overbought and Oversold

اشباع خرید به شرایطی در بازار گفته می‌شود که خریداران به نهایت قدرت خود رسیده‌اند و افزایش بهای دارایی به بالاترین حد خود می‌رسد. در این حالت، هر لحظه احتمال تغییر روند وجود دارد. اما اشباع فروش به موقعیتی در بازار اطلاق می‌شود که فروشندگان به قدرت می‌رسند و قیمت با سرعت بالایی کاهش می‌یابد. در این حالت نیز امکان تغییر روند به سمت صعود وجود دارد. 

کانال Channel

نوسانات قیمتی در هر روند، داخل یک کانال فرضی محصور می‌شود. برای مثال، از زمان آغاز یک روند صعودی یا نزولی، تا زمانی که روند تغییر حالت ندهد، نوسانات در یک کانال فرضی محصور می‌باشد. این کانال به صورت دو ضلع طول مستطیل است و جهت پیش‌بینی قیمت آتی دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خط بالایی کانال بر مبنای سقف قیمتی و خط پایینی بر اساس کف قیمتی رسم می‌شود. زمانی که کندل میل به شکستن خط بالایی داشته باشد، بازار وارد یک روند صعودی خواهد شد. بالعکس، زمانی که کندل میل به عبور از خط پایینی داشته باشد، به زودی بازار نزولی می‌گردد.

شناخت انواع کانال‌ها در بازار نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد. مجموعه اینوستپ در راستای اهداف خود در جهت بالابردن مهارت شما، نمونه‌های بسیاری از انواع کانال را در قالب پک توسط بهترین اساتید مجموعه تهیه کرده است و شما می‌توانید از مثال های کانال برای شناخت بیشتر بازار استفاده کنید.

تایم فریم  Time Frame

تایم فریم به مدت زمان یک قیمت واحد بر روی نمودار تکنیکال گفته می‌شود. این مقدار از یک ثانیه تا یک سال قابل تغییر است و قیمت ابتدایی، انتهایی و اوج قیمت را در آن دوره زمانی به ما نشان می‌دهد. تایم فریم در تحلیل تکنیکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند شما را در پیداکردن نقاط ورود و خروج یاری دهد.

High Price/Low Price

 High Price به بالاترین قیمت یک دارایی و Low Price به پایین‌ترین قیمت در یک تایم فریم مشخص گفته می‌شود. این دو مقدار توسط برخی تحلیلگران به عنوان یک فاکتور مهم تکنیکالی در تحلیل دارایی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با معرفی اصطلاحات تحلیل تکنیکال با ما همراه باشید.

تریگر Trigger

تریگر یکی دیگر از اصطلاحات رایج تحلیل تکنیکال است که به آرایشی از قیمت اطلاق می شود. در این آرایش قیمت شما تصمیم می‌گیرید که وارد معامله خرید یا فروش شوید. این شرایط شامل شکست محدوده حمایتی یا مقاومتی، شکست خط روند، فتح یا شکست دره یا قله در روند قبلی است. به بیان دیگر، تریگر رویت شواهدی مبنی بر ورود به بازار است. 

لانگ و شورت Long and Short

لانگ در بازارهای مالی به معنای بازکردن پوزیشن خرید است که شخص در آن از افزایش قیمت سود می‌برد. شورت به معنای ورود به معامله از طریق پوزیشن فروش است که تریدر در آن از کاهش قیمت نفع می‌برد.

خرید و فروش Buy and Sell

اصطلاح خرید در بازارهای مالی به معنای تسویه حساب از معاملات فروش است. به این معنا که شخصی از قبل یک پوزیشن شورت بازکرده و اکنون قصد بستن آن را دارد. فروش به معنای تسویه حساب از معامله خرید است. در این حالت، شخصی که از قبل پوزیشن لانگ باز کرده، اکنون قصد بستن آن را دارد. 

کندل استیک  Candlestick

در پلتفرم‌های معاملاتی، نمودارها به 3 شکل میله‌ای، خطی و کندل استیک قابل مشاهده است. نمودار کندل استیک یا شمعی از محبوب‌ترین نوع نمودار در بین معامله‌گران است که از چندین شمع ساخته شده است. این شمع‌ها از یک بدنه تو خالی یا پر شده و خطوط نازک در پایین و بالای شمع تشکیل شده‌اند که محدوده بالا‌ترین و کم‌ترین قیمت را نشان می‌دهند.

سایه Shadow

شدو به معنای سایه است. اما در تحلیل تکنیکال به دو خط بالا و پایین بدنه شمع در نمودار کندل استیک اشاره دارد. این سایه محدوده موقتی قیمت را نشان می‌دهد و نوسان اصلی توسط بده شمع به نمایش گذاشته می‌شود. وجود یا عدم وجود سایه، محل قرارگیری و اندازه آن، همگی اطلاعات ارزشمندی را در مورد دارایی در اختیار ما قرار می‌دهند. سایه و بدنه شمع تابع الگوهایی هستند که با شناسایی آنها می‌توان قیمت را پیش‌بینی کرد.

سطح حمایت  Support Level 

سطح حمایت به سطحی گفته می‌شود که تقاضا در آن بالا می‌رود و مانع سقوط بیشتر قیمت دارایی می‌شود. زمانی که خط روند به این سطح می‌رسد، عبور از آن مشکل می‌شود و با افزایش تقاضا، روند به عقب برمی‌گردد.

سطح مقاومت  Resistance Level

سطح مقاومت به سطحی اشاره دارد که در صورت برخورد قیمت به آن، مانع افزایش قیمت دارایی می‌شود. در این سطح، خریداران تمایل کم‌تری برای خرید و فروشندگان تمایل بیشتری برای فروش دارند. در این حالت عرضه دارایی بیشتر می‌شود و باعث برگشت قیمت به سطح پایین‌تر می‌شود .

برای شناخت بازار و آشایی بیشتر با این اصطلاحات حتما باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و نمونه‌های بسیلری از انواع الگوها را در بازار مشاهده کنید. گروه مالی اینوستپ به مدیریت آقای لطیف آهی در جهت آشنایی شما با انواع الگوها، پک مثال های تحلیل تکنیکال را که مجموعه‌ای بی‌نظیر از صدها اسلاید از انواع الگوهای شناخته شده اصولی در بازار می‌باشد را ارائه کرده است. شما با استفاده از این پک کامل و حرفه‌ای می‌توانید قدرت ذهن و دید خود را نسبت به بازار بالا ببرید.

حجم معاملات  Trade Volume

حجم معاملات یکی دیگر از اصطلاحات تحلیل تکنیکال است که تاثیر زیادی در تحلیل روند قیمتی دارد. این اصطلاح به معنای میزان ارز یا سهام معامله شده در یک بازه زمانی مشخص است. افزایش حجم یک دارایی در یک روند صعودی باعث افزایش قیمت و در روند نزولی باعث کاهش قیمت می‌شود.

اندیکاتور Indicator

از اصطلاحات دیگر تحلیل تکنیکال، اندیکاتور است که می‌توان آن را مهم‌ترین ابزار ارزیابی قیمت یک دارایی در نظر گرفت. اندیکاتور به معنای “نشانگر” یا “شاخص” است. این شاخص‌ها درواقع با اعمال یک سری روابط ریاضی روی قیمت و یا حجم معاملات به پیش‌بینی روند آتی بازار می‌پردازند. اندیکاتورها معمولا با بررسی اطلاعاتی چون بیشترین و کم‌ترین قیمت و قیمت آغازین و پایانی به تحلیل بازار می‌پردازند.

میانگین متحرک Moving Average

یکی از اندیکاتورهای رایج و پرطرفدار در میان تریدرها مووینگ اوریج است که بر اساس دوره‌های زمانی تعریف شده، میانگینی از قیمت‌های گذشته دارایی را محاسبه و به صورت منحنی نمایش می‌دهد. اساسا این اندیکاتور در راستای شناسایی خط روند و یا تعیین سطوح مقاومت و حمایت رسم می‌شود. معروف‌ترین بازه‌های زمانی برای رسم مووینگ اوریج، بازه‌های 10، 20، 50، 100 و 200 است. این اعداد باید با توجه به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سرمایه شما تنظیم شوند. برای مثال، میانگین متحرک با دوره 200 روزه برای سرمایه‌گذاری بلند مدت مناسب است.

آر اس آی RSI

RSI نیز یکی دیگر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که مخفف عبارت Relative Strength Index و به معنای شاخص قدرت نسبی است. این نمودار بین دو سطح 0 و 100 نوسان دارد و سطوح 30 و 70 در آن بسیار مهم و کلیدی هستند. به اینصورت که اگر خرید معامله‌گران از سطح 70 بالاتر رود، هشدار برای اتمام روند صعودی است. اما اگر فروش هیجانی و افراطی به زیر سطح 30 برسد، سیگنال پایان روند نزولی است. جهت آشنایی با دیگر اصطلاحات تحلیل تکنیکال با ما همراه باشید.

مکدی MACD

مکدی نیز یکی اندیکاتور مهم دیگر در تحلیل تکنیکال بازار است که مخفف Moving Average Convergence Divergence و به معنای میانگین متحرک همگرا واگراست. نحوه محاسبه مکدی بر مبنای تفاضل میانگین متحرک 9، 12 و 26 است. در این اندیکاتور، تقاطع خط آبی و قرمز از بالا سیگنال فروش و تقاطع آنها از پایین، سیگنال خرید است. از این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال برای محاسبه قدرت، شتاب و جهت یک روند استفاده می‌شود. 

ایچیموکو Ichimoku

از دیگر اصطلاحات تحلیل تکنیکال می‌توان به اندیکاتور ایچیموکو اشاره کرد. ایچیموکو از یک ابر و خطوط روند تشکیل شده و به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا در لحظه، روند صعودی و یا نزولی بازار را تشخیص دهد. مهم‌ترین کاربرد این اندیکاتور، تشخیص سطوح حمایت و مقاومت است. همچنین ایچیموکو در تحلیل تکنیکال، شتاب روند را اندازه‌گیری، خط روند را مشخص و سیگنال ورود و خروج صادر می‌کند. 

فیبوناچی Fibonacci

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال، ابزاری برای پیش‌بینی روند قیمت یک دارایی است. از این ابزار برای ردیابی روند قیمت ، تشخیص سطوح حمایت و مقاومت، تعیین حد ضرر و قیمت هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیبوناچی یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در هر تایم فریمی و به صورت ترکیبی با اندیکاتورهای دیگر قابل اجراست. این ابزار حتی در نوسانات شدید بازار می‌تواند تحلیل و پیش‌بینی درستی داشته باشد.

اسیلاتور Oscillator

اسیلاتور یا نوسان‌ساز، از یک یا چند شاخص نموداری تشکیل شده است که در بازه زمانی مشخص نوسان می‌کند. این ابزار با کمک این نوسانات، عددی را در اختیار تریدر قرار می‌دهد که بر اساس آن می‌تواند قدرت حرکت قیمت و شرایط بازار را ارزیابی کند. اسیلاتور در معاملات کوتاه مدت و شرایط خنثی بازار عملکرد بهتری دارد. با کمک این ابزار می‌توان نواحی اشباع خرید یا فروش را شناسایی و سیگنال خرید و فروش دریافت کرد. 

بک تست  Back Test

بک تست یکی دیگر از اصطلاحات تحلیل تکنیکال در حوزه مدیریت سرمایه است که به بررسی استراتژی‌های گذشته می‌پردازد. در این روش، ‌سرمایه‌گذار نقاط قوت و ضعف خود را قبل از ‌سرمایه‌گذاری ارزیابی می‌کند تا بهترین استراتژی را برای معاملات خود پیدا کند. قطعا بک تست گیری در حساب واقعی انجام نمی‌گیرد و معامله‌گر باید در حساب دمو خود این بررسی‌ها را قبل از ‌سرمایه‌گذاری انجام دهد.

کپی تریدینگ  Copy Trading

کپی تریدینگ یک ابزار معاملاتی است که باعث افزایش موفقیت در بین تریدرهای مبتدی می‌شود. در این روش، معامله‌گران می‌توانند معاملات تریدرهای حرفه‌ای را عینا کپی کنند. این کار باعث افزایش بازدهی و کاهش ریسک معاملات می‌شود. کپی تریدینگ توسط برخی از کارگزاری‌ها به کاربران ارائه می‌شود و می‌تواند تضمینی برای موفقیت ‌سرمایه‌گذاری باشد.

تریلینگ استاپ  Trailing Stop 

یکی دیگر از  اصطلاحات تحلیل تکنیکال، تریلینگ استاپ است. تریلینگ استاپ یک ابزار مدیریت سرمایه است که به حد ضرر متحرک اطلاق می‌شود. فرض کنید که شما یک پوزیشن باز دارید و بازار در جهت معامله شما حرکت می‌کند و سودتان درحال افزایش است. در این حالت بهتر است حد ضرر خود را تغییر داده و در نقطه‌ای بالاتر قرار دهید. تریلینگ استاپ یک ابزار است که این کار را برای شما به صورت خودکار انجام می‌دهد تا با حداقل ضرر از بازار خارج شوید.

حد ضرر  Stop Loss 

حد ضرر یا Stop Loss استاپ لاس به معنای مقدار ضرری است که یک تریدر برای خود در نظر گرفته و در صورت وقوع آن، باید پوزیشن معاملاتی خود را ببندد تا متحمل ضررهای بیشتری نشود. برای تعیین حد ضرر باید از تحلیل تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت، استفاده از اندیکاتور و یا ابزارهای فیبوناچی استفاده کرد.

حد سود  Take Profit

حد سود نیز یک مقدار مشخص برای دریافت سود است که در صورت تحقق آن، ‌سرمایه‌گذار  پوزیشن خود را می‌بندد و از معامله خارج می‌شود. این مقدار با تحلیل باید به صورت دقیق مشخص شود و به عنوان تارگت قیمتی درنظر گرفته شود. از مهم‌ترین ابزار ارزیابی حد سود می‌توان به سطوح حمایت و مقاومت اشاره کرد. این سطوح با مشخص نمودن نقاط افزایش و کاهش تقاضا می‌توانند نقطه خروج را برای تریدر به خوبی مشخص کنند.

اصلاح Correction

در پایان هر موج صعودی، معمولا قیمت با اندکی افت همراه می‌شود که می‌تواند به معنای بازگشت دوباره به اوج قیمت و حتی گذر از آن باشد. به این بازگشت دوباره، حرکت اصلاحی گفته می‌شود و به معنای این است که ارزش قیمت دارایی کم‌تر از قیمت فعلی است و باید به عقب برگردد. 

پیوت pivot

یکی دیگر از اصطلاحات تحلیل تکنیکال، پیوت است که به بررسی وضعیت فعلی و گذشته بازار می‌پردازد. پیوت به نقاط مهم قیمتی روی نمودار گفته می‌شود که تریدر با تشخیص آنها الگوهای تحلیلی رسم می‌کند. پیوت مینور به نوسانات کوچک قیمت اشاره دارد و پیوت ماژور تغییر جهت‌های اصلی نمودار را به نمایش می‌گذارد. هر کدام از این دو پیوت برای اهداف خاصی به کار می‌رود و معامله‌گر برای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود می‌تواند از آنها استفاده کند. 

الگوی سر و شانه Head and Shoulders Pattern

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه است که از سه قله و سه دره تشکیل شده است. بلندترین قله که در وسط قرار دارد، سر و دو قله کناری را شانه می‌نامند. این الگو به الگوی بازگشتی مشهور است و معمولا بعد از مشاهده آن، یک حرکت پر قدرت در خلاف جهت روند قبلی انتظار می‌رود. مشاهده این الگو در انتهای روند صعودی، باعث افت شدید قیمت می‌شود. بالعکس، اگر این الگو در انتهای روند نزولی مشاهده شود، نوید شروع روند صعودی قیمت است. 

الگوی سقف دوقلو Double Tops

الگوی سقف دوقلو نیز یک الگوی بازگشتی نزولی است و زمانی به وجود می‌آید که قیمت دوبار تا یک سقفی بالا رفته باشد. در انتهای صعود دوم، یک روند نزولی مشاهده خواهد شد که در صورت عدم توجه، ضررهای هنگفتی به همراه خواهد داشت. الگوی سقف دوقلو از دو قله مشابه، همسطح و متوالی تشکیل شده و درواقع نشان‌دهنده اصابت قیمت به یک مقاومت مستحکم است. 

الگوی کف دوقلو Double Bottom

کف دوقلو نیز یکی از مهم‌ترین اصطلاحات تحلیل تکنیکال است که یک الگوی بازگشت صعودی است. اگر این الگو در یک روند نزولی مشاهده شود، می‌تواند نشان از شروع روند صعودی بازار باشد. در الگوی کف دوقلو، قیمت‌ها تا یک کف کاهش می‌یابند و بعد از کمی افزایش، دوباره تا کف افت می‌کنند و سپس روند صعودی خود را آغاز می‌کنند. در صورت گسترش الگوی کف دوقلو، می‌توان الگوی کف سه قلو را نیز مشاهده کرد.

دراداون  Draw Down 

معرفی اصطلاحات تحلیل تکنیکال را با مفهوم دراداون پایان می‌بریم. دراداون یا افت سرمایه به حداکثر ضرر معاملاتی با توجه به سرمایه اصلی شما در حساب کاربری اشاره دارد. در محاسبه دراداون اهمیتی ندارد که نتیجه نهایی معامله شما چیست، بلکه حداکثر ضرر در زمان بسته یا باز بودن پوزیشن محاسبه می‌گردد. برای مثال، فرض کنید که 1000 دلار به حساب کاربری بروکر خود واریز کرده اید، در این حالت اگر 200 دلار ضرر کنید، 20 درصد دچار افت سرمایه شده‌اید. 

کلام آخر

همه ما می‌دانیم که یکی از رازهای موفقیت در بازارهای سرمایه، آشنایی با اصطلاحات تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال درواقع، روشی برای پیش‌بینی روند قیمت در بازار بر اساس مطالعه نمودار قیمت و حجم معاملات در گذشته است. معمولا این کار با کمک ابزارهایی انجام می‌شود و می‌تواند ارزیابی دقیق از بازار را در اختیار معامله‌گران قرار دهد. در این مقاله اصطلاحات رایج تحلیل تکنیکال آورده شده تا معامله‌گران بتوانند با کمک این اطلاعات در معاملات خود به موفقیت برسند.

اگر علاقه‌مند هستید که نسبت به تمام این اصطلاحات معرفی شده، تسلط داشته باشید و با مهارت کامل وارد بازار شوید، گروه مالی اینوستپ این امکان را برای شما فراهم کرده است. شما با استفاده از دوره تریدر حرفه ای ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای می‌توانید به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازارهای مالی تبدیل شده و تمام مهارت‌های لازم برای کسب سود از بازار را کسب کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید