آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت استاتیک

یکی از اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین ابزار‌ها و دانش‌هایی که یک تریدر باید در معاملات خود آن را داشته باشد، آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک است. در واقع این سطوح، نقش کلیدی در معاملات یک تریدر را دارند و با بررسی آن‌ها، می‌توانیم روند کلی قیمت را بررسی و چارت را از نظر نقاط کلیدی، مورد بررسی قرار دهیم. به نوعی این سطوح را می‌توان الفبای معامله‌گری دانست؛ زیرا بسیار مهم و آغازگر مسیر پر خطر ترید و معامله‌گری هستند. این سطوح در دو نوع استاتیک و داینامیک وجود دارند.

در این مقاله می‌خواهیم درباره سطوح حمایت و مقاومت استاتیک بیشتر بدانیم و در این رابطه اطلاعات مفیدی را به شما مخاطبین گرامی، انتقال دهیم. بنابراین اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید با این سطوح بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به اطلاعات ارزشمند و مفیدی در این زمینه، دست پیدا کنید.

حمایت چیست؟

یکی از کلیدی‌ترین مفاهیمی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، سطوح حمایت و مقاومت می‌باشد که در دوره تریدر حرفه‌ای به طور جامع روی این مبحث کار شده است. این سطوح به دلیل تغییر روندی که در چارت اعمال می‌کنند، حائز اهمیت هستند. حمایت، به سطحی گفته می‌شود که در آن قیمت از ادامه روند نزولی خود دست کشیده و با تغییر روند، اقدام به حرکت صعودی می‌کند. در واقع قیمت در گذشته دچار روند نزولی شده و در این سطح، مورد حمایت خریداران قرار گرفته است. معمولا در این منطقه، فروشندگان، موقعیت‌های معاملاتی خود را می‌بندند و خریداران نیز اقدام به خرید در قیمت‌های پایین‌تر می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش حجم شده و باعث می‌شود وزنه به سمت خریداران، سنگین‌تر شود. همانطور که می‌دانید، هر گاه میزان تقاضا از میزان عرضه پیشی بگیرد، روند نزولی خاتمه و روند صعودی آغاز می‌شود.

مقاومت چیست؟

محدوده‌ی مقاومتی، دقیقا مفهومی عکس حمایت دارد. در واقع این منطقه به دلیل افزایش قیمت و روند صعودی گذشته شکل گرفته و در این منطقه، خریداران اقدام به بستن موقعیت‌های معاملاتی خود می‌کنند و فروشندگان نیز از موقعیت استفاده کرده و وارد موقعیت فروش می‌شوند. با این کار، حجم معاملاتی افزایش یافته و میزان عرضه از میزان تقاضا پیشی می‌گیرد. چنین موضوعی باعث می‌شود قیمت دچار افت شده و روند نزولی در بازار شکل می‌گیرد. برای مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت بر روی چارت می‌توانید از اندیکاتورها هم استفاده کنید و ما در مقاله‌ای دیگر بهترین اندیکاتورهای ارزدیجیتال را معرفی و کاربرد هریک از آنها را بیان کردیم.

منطقه حمایت استاتیک چیست؟

حمایت استاتیک، به حالتی اطلاق می‌شود که در آن قیمت به سطحی برخورد می‌کند که در گذشته تشکیل شده و میزان آن ثابت و یکسان است. فرض کنید قیمت در یک کانال قیمتی بین 200 و 300 در حال نوسان باشد؛ طی فعل و انفعالاتی که رخ داده است، قیمت مقاومت 300 را شکسته و وارد قیمت 400 می‌شود. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، قیمت دچار افت شده و به نزدیکی سطح 300 تومان می‌رسد. حال در این منطقه به دلیل حمایتی که وجود دارد ( مقاومت در گذشته به حمایت در زمان حال تبدیل شده است ) تقاضا بر عرضه چیره شده و روند صعودی در بازار شکل می‌گیرد. بنابراین در کانال قیمتی مورد نظر، 300 تومان تبدیل به یک سطح حمایتی استاتیک شده است.

منطقه مقاومت استاتیک چیست؟

حالت برعکس منطقه حمایتی استاتیک، باعث ایجاد مقاومت استاتیک می‌شود. مثال بالا را در نظر بگیرید. هنگامی که قیمت در کانال قیمت 200 الی 300 در نوسان است، با ارائه خبرهایی، فروشندگان در بازار زیاد شده و خریداران نیز کاهش پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود قیمت حمایت استاتیک 200 خود را شکسته و به زیر آن نفوذ پیدا می‌کند. بنابراین سطح حمایتی استاتیک 200 که تاکنون موثر عمل کرده و قیمت را به سمت بالا حرکت داده است، شکسته شده و در حال حاضر به عنوان یک مقاومت استاتیک حضور دارد.

به طور کلی اینطور می‌توانیم بیان کنیم که سطوح حمایت و مقاومت استاتیک، به سطوحی گفته می‌شود که از شیب کم ( یا شیب صفر ) برخوردار بوده و مانع از افزایش یا کاهش قیمت از آن سطوح می‌شوند. به عنوان مثالی دیگر، می‌توانیم به خط گردن در الگوی سر و شانه اشاره داشته باشیم که یک سطح حمایتی یا مقاومتی استاتیک می‌باشد. برای شناخت سطوح حمایت و مقاومت استاتیک نیاز به مهارت وتجربه است. گروه مالی اینوستپ در جهت کسب مهارت بیشتر شما مجموعه‌ای از مثال‌های سطوح استاتیک را جمع‌آوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت استاتیک

سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، دو نوع هستند. نوع نخست سطوحی هستند که قیمت در آن‌ها نوسان پیدا می‌کند و معمولا قیمت از این مقادیر، تجاوز نخواهد کرد. به عنوان مثال، فرض می‌کنیم مقاومت 500 و حمایت 300 برای ارز X وجود دارد. اگر قیمت با برخورد به سطح 500 به سمت پایین و افت ارزش حرکت کند و از طرفی، با برخورد به سطح 300 روند تغییر پیدا کرده و به سمت بالا و افزایش ارزش حرکت کند، می‌گوییم این سطوح استاتیک هستند. در واقع اصلی‌ترین رکن این سطوح، این است که شیب آن‌ها بسیار کم و معمولا هر چه یک سطح دارای شیب کمتری باشد، می‌توان این نتیجه را گرفت که این سطوح از قدرت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین به طور کلی قدرت سطوح استاتیک از سطوح داینامیک، بیشتر است.

به عنوان مثال، مستطیل صعودی یا نزولی، یک الگوی جذاب در تحلیل تکنیکال است که از یک مقاومت و یک حمایت استاتیک برخوردار است.

حمایت و مقاومت استاتیک با حمایت و مقاومت داینامیک چه تفاوتهایی دارند؟

برای اینکه بهتر با سطوح حمایت و مقاومت استاتیک آشنا شوید، بهتر است تفاوت‌های آن را با سطوح حمایت و مقاومت داینامیک، مورد بررسی قرار دهیم. شاید عمده‌ترین و اصلی‌ترین تفاوتی که میان این دو سطوح وجود دارد، مربوط به عامل زمان باشد. در واقع زمان است که میان این دو مفهوم تمایز را ایجاد می‌کند. اگر به یک نمودار یا چارت قیمتی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دو نوع حمایت و مقاومت در طول تاریخ ایجاد شده‌اند. نخست سطوحی هستند که در گذشته نیز ثابت بوده و در آینده نیز ثابت می‌باشند. به عنوان مثال سطح 26 هزار برای بیت کوین، به عنوان یک سطح استاتیک شناخته می‌شود. معمولا در علم تکنیکال، برای دارایی‌های مالی در قیمت‌های رند، این سطوح تعریف می‌شوند.

فرض کنید در بازار فارکس، قیمت یک جفت ارز به 0.5 برسد. این عدد می‌تواند یک سطح مقاومتی یا حمایتی استاتیک را ایجاد کند. فراموش نکنید که این سطح دارای قیمت ثابتی بوده و با روند، کاهش یا افزایش پیدا نمی‌کند. سطوح داینامیک، برخلاف این سطوح بوده و عمدتا با روند در حال حرکت می‌باشد. به عنوان مثال می‌توانیم الگوی پرچم را در این بخش عنوان کنیم. در این الگو، قیمت در یک سطح شیب‌دار در حال حرکت است و پس از شکست آن، می‌تواند مجددا روند گذشته‌ی خود را ادامه دهد. بنابراین خبری از سطوح ثابت یا افقی در این دسته از سطوح نیست.

سطوح استاتیک بیشتر کاربرد دارد یا سطوح داینامیک؟

یکی از سوالات زیادی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که سطوح حمایت و مقاومت استاتیک در تحلیل تکنیکال بیشتر کاربرد دارد یا سطوح حمایت و مقاومت داینامیک؟ برای پاسخ به این سوال، یک مثال ارائه می‌کنیم. فرض کنید قصد دارید یک اتومبیل را خریداری کنید. آیا می‌توانید بدون لاستیک اقدام به حرکت کنید؟ یا می‌توانید بدون باتری خودرو را حرکت دهید؟ پاسخ خیر است. زیرا یک مجموعه‌ی کامل، باید از تمامی ابزار‌ها و وسایل خود استفاده کند تا بتواند به پویایی دستگاه، جامه عمل بپوشاند. چنین موضوعی در تحلیل تکنیکال نیز صدق می‌کند. نمی‌توانیم به طور مستقیم بگوییم سطوح استاتیک بهتر است یا داینامیک؛ زیرا یک تحلیل‌گر تکنیکال به هر دو ابزار برای بررسی چارت و وارد شدن به موقعیت معاملاتی، نیاز دارد.

بنابراین نیاز است تریدر با هر دو مفهوم آشنا شود و آن‌ها را در معاملات خود به کار ببرد. فراموش نکنید که سطوح حمایتی و مقاومتی، از اصلی‌ترین مفاهیم موجود در تحلیل تکنیکال می‌باشد و تریدر باید به خوبی و با تمرین زیاد، این سطوح را شناسایی و در موقعیت‌های معاملاتی، آن‌ها را در نظر بگیرد.

عرضه و تقاضا چه تاثیری بر روی سطوح حمایت و مقاومت استاتیک دارند؟ 

محدوده‌های حمایتی محدوده‌هایی هستند که خریداران به صورت قوی در آن نمایان می‌شوند و فشار خرید بالا می‌رود؛ در نتیجه تقاضای آن سهم یا ارز بیشتر می‌شود و قیمت کم کم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در مناطق حمایتی خصوصا مناطق حمایت استاتیک، بیشتر مواقع تقاضا بیشتر می‌شود. قدرت خریداران را بر روی نمودار از کندل‌های قوی خرید می‌توانید تشخیص دهید. 

در سطوح مقاومتی، خلاف سطوح حمایتی، قدرت فروشندگان بیشتر شده و قدرت خرید کاسته می‌شود. در نتیجه عرضه در بازار بیشتر است و این عاملی برای کاهش قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت می‌باشد. بنابراین عرضه و تقاضا نقش مهمی در سطوح حمایتی و مقاومتی دارند. 

شکسته شدن سطوح حمایت و مقاومت استاتیک

سطوح حمایت و مقاومت استاتیک، همان‌طور که می‌دانید نسبت به سطوح داینامیک از اعتبار بیشتری برخوردار هستند؛ ولی دلیلی بر عملکرد دائمی این سطوح نمی‌باشد. گاها قیمت‌ها بنابر شرایط بازار به این سطوح نفوذ کرده و آنها را می‌شکند. پس از شکست سطوح نقش این محدوده‌ها در بازار تغییر پیدا می‌کند. مثلا سطح مقاومتی پس از افزایش بیشتر قیمت و شکستن محدوده مقاومتی، به سطح حمایتی تبدیل می‌شود. همین‌طور سطوح حمایتی پس از شکست، به سطوح مقاومتی در بازار تبدیل می‌شوند.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله درباره سطوح حمایت و مقاومت استاتیک صحبت کردیم. به طور کلی حمایت و مقاومت از اصلی‌ترین ابزار برای بررسی چارت‌ها توسط یک تریدر هستند. شناسایی مناسب این سطوح، می‌تواند در بررسی دقیق الگوهای معاملاتی کارساز باشد و تریدر را با بهترین نقاط برای ورود و خروج از معامله، آشنا کند. به عنوان مثال تریدرهای زیادی در بازارهای مالی حضور دارند که در یک کانال قیمتی اقدام به معامله می‌کنند. این دسته از معامله‌گران در کف کانال قیمتی در یک سطح حمایتی استاتیک، اقدام به خرید کرده و پس از افزایش قیمت دارایی و رسیدن به سقف کانال، در مقاومت استاتیک اقدام به فروش می‌کنند.

البته در حالاتی خاص نیز وجود دارد که به دلایل زیادی اعم از اخبار نامناسب، حجم کم، فروشندگان یا خریداران زیاد و… قیمت خلاف جهت پیش‌بینی شده حرکت کرده و سقف یا کف کانال را می‌شکند. بنابراین یکی از عناصر مهم دیگر که در تحلیل تکنیکال وجود دارد به نام حد سود یا حد زیان خود را نمایان می‌کند. توصیه می‌کنیم حتما قبل از ورود به یک معامله، حد سود و حد زیان خود را مشخص کرده و آن را در صرافی خود ثبت کنید تا از هرگونه به هدر رفتن سرمایه خود، جلوگیری نمایید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید