آموزش انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس

برای ورود به بازارهای مالی جهانی نیاز است که در ابتدا شما از تجربه و دانش کافی بهره‌مند شوید، چرا که بدون داشتن تجربه و دانش کافی و همچنین نداشتن استراتژی خاص در معاملات می‌تواند باعث ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری برای فرد معامله‌گر می‌شود. میزان سوددهی در بازار فارکس به سبک معاملاتی معامله‌گر، میزان ریسک‌پذیری و پیش‌بینی که انجام می‌دهد بستگی دارد. برای به حداقل رساندن ضرر در این بازار و کسب حداکثری سود لازم است تا فرد معامله‌گر با توجه به خصوصیات خود یک سبک معاملاتی هدفمند انتخاب کند و با طراحی یک استراتژی قوی به سود مورد نظر برسد. طی این مقاله قصد داریم تا با معرفی انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس شما را برای کسب سود در این بازار آماده کنیم.

سبک معاملاتی در بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس شاید معروف‌ترین بازار معاملاتی بین‌المللی و یکی از بازارهای پرچالش معاملاتی است که اگر فرد معامله‌گر بدون داشتن سبک معاملاتی خاص وارد این بازار شود ممکن است با چالش‌های خطرناکی روبه‌رو شود و ضرر و زیان‌هایی برای فرد معامله‌گر به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد معامله‌گری که در بازار فارکس در حال فعالیت و انجام معاملات خود هستند دارای سبک معاملاتی مختص به خود هستند که توسط خود آن‌ها به وجود آمده و بسیاری از افراد معامله‌گر دیگر از این سبک استفاده می‌کنند. پس  یک معامله‌گر یا خود باید دارای سبک معاملاتی خاص باشد و یا  اینکه از سبک معاملاتی که توسط دیگر معامله گران به وجود آمده و سالیان زیادی است از آن‌ها استفاده می‌شود، برای معاملات خود استفاده کند.

گروه مالی اینوستپ به مدیریت آقای لطیف آهی، آموزش سبک‌های معاملاتی و نحوه ایجاد سبک معاملاتی فردی را در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین در ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای ارائه کرده است.

انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس

سبک معاملاتی در بازار فارکس برای هر فرد معامله‌گر یک سبک خاص و منحصر به فرد است که بر اساس میزان سرمایه، اهداف، قدرت ریسک و مدت زمان سرمایه گذاری انتخاب می‌شود. بنابراین می‌توان معامله‌گران در بازار فارکس را به معامله‌گران بلند مدت، روزانه، میان مدت و کوتاه مدت دسته‌بندی کرد. معامله‌گران بلندمدت در بازه زمانی سه ماهه، چند معامله را به خود اختصاص می‌دهند و این معاملات را برای هرماه در یک زمان خاصی باز می‌گذارند و کسب سود ده درصد یا بیشتر از ده درصد را در این سبک معاملاتی دنبال می‌کنند.

معامله‌گران روزانه درست برعکس معامله‌گران بلند مدت هستند، بدین صورت که در طول روز ممکن است چندین موقعیت معاملاتی را برای خود ایجاد کنند و برای دقایق یا ساعاتی باز نگه دارند و با استفاده از نوسانات و حرکات جزئی بازار و همچنین استفاده از اهرم‌ها از معاملات کسب سود کنند.

سبک معاملاتی میان مدت و کوتاه مدت نیز بین سبک معاملاتی بلند مدت و روزانه قرار می‌گیرد و یا ممکن است با توجه به خصوصیات فرد معامله‌گر ترکیبی از چند سبک معاملاتی باشد.

علاوه بر استراتژی فرد معامله‌گر نوع معاملاتی را که می‌خواهد انتخاب کند در انتخاب سبک معاملاتی نقش دارد. در ادامه به انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس می‌پردازیم و به طور کامل آن‌ها را توضیح خواهیم داد. همچنین مطالعه مقاله آموزش جدیدترین سبک معاملاتی را برای کسب سود و آگاهی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم.

معاملات روزانه

این سبک از معامله در بازار فارکس به صورت روزانه بوده و در طول یک روز معامله برای ساعات یا دقایقی باز نگه داشته می‌شود و معامله‌گر بر اساس تغییرات کوچک و جزئی بازار و با استفاده از اهرم‌ها به کسب سود می‌پردازد، زمانی که بازار به پایان کار خود در طول روز می‌رسد میزان سود و ضرر معامله‌گر به طور کامل در این بازه زمانی معامله مشخص می‌شود. در این سبک معاملاتی معمولاً معامله‌گران با استفاده از استراتژی‌هایی که بیشتر موفق بوده معاملات خود را انجام می‌دهند و با استفاده از همین برنامه مشخص می‌توانند بدون تجربه ضرر معاملات خود را پیش ببرند.

معاملات سوئینگ

این نوع سبک معاملاتی در بازار فارکس به عنوان یک سبک معاملاتی بلند مدت محسوب می‌شود که معامله‌گران در این نوع معاملات منتظر فرصت نبوده و در صورتی که به بازار معاملات ورود کنند از سود خود مطمئن هستند. افراد معامله‌گر در سبک معاملاتی سویینگ به وسیله آنالیزهای فاندامنتال مقدار و میزان سودآوری را در معاملات خود مشخص می‌کنند.

اگر فرد معامله‌گر دارای روحیه آرام بوده و استراتژی بلند مدت برای کسب سود از بازار فارکس را دارد این سبک از معاملات برای او می‌تواند مناسب باشد، زیرا در صورتی که از سیستم خود دور بماند، نگران نوسانات بازار نیز و آرامش خود را حفظ می‌کند. این نوع معامله‌گران می‌خواهند معاملات کمتری انجام دهند اما با استفاده از استراتژی‌ها و ست‌آپ مناسب، با ترندهای بازار همراهی کنند.

معاملات پوزیشن

معاملات پوزیشن زمان معاملات بلند مدت است که معامله‌گران در آن با داشتن چشم انداز بلند مدت که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد معاملات خود را برنامه‌ریزی و با استفاده از استراتژی خاص معاملات خود را انجام می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین موارد تأثیرگذار بر انجام معاملات بلند مدت به کار گرفتن اصول تکنیکال و داشتن دید تکنیکال است که از پیش‌بینی و تحلیل نتایج معاملاتی بسیار مهمتر و کارآمدتر است. بهتر است در این روش معاملاتی معامله‌گران، صبر زیاد باشند، چرا که این معاملات مانند معاملات کوتاه مدت، دارای سوددهی در زمان کوتاه نیست و در بلند‌مدت باید منتظره نتیجه مطلوب از معاملات خود باشند.

این سبک از معاملات بیشتر مناسب افرادی است که کار تمام وقت دارند و نگران نوسانات بازار نیستند و می‌خواهند در بلندمدت سود مناسب خود را کسب کنند.

معاملات اسکالپینگ

سبک اسکالپینگ یکی دیگر از انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس است که شبیه به سبک سوئینگ است، اما برای افرادی که دقت و زمان بیشتری را بر روی بازار فارکس متمرکز هستند، مناسب است. معامله‌گران در این سبک معاملاتی که به عنوان یک سبک معامله‌گری چرخه‌ای نیز شناخته می‌شود به دنبال استفاده از فرصت‌های مناسب هستند و مانند معامله‌گران سویینگ، در معاملات عمل می‌کنند با این تفاوت که معامله‌گران اسکالپینگ در ترندهای بازار و تغییر قیمت‌ها سریعتر وارد معامله می‌شوند.

در این سبک معاملاتی معامله‌گران می‌خواهند تعداد زیادی از معاملات را در طول روز انجام دهند و درهر کدام از این معامله ها سودهای کوچک به دست آورند، چرا که در سبک معاملاتی اسکالپینگ یک معامله‌گر می‌تواند از حرکت‌های کوچک بازار سود به دست آورد و این می‌تواند بسیار جذاب باشد.

این سبک از معاملات برای افرادی که دارای سرعت و دقت عمل پایینی در تصمیم‌گیری هستند و قدرت ریسک کردن را ندارند مناسب نیست، بهتر است از آن دوری کنند.

معاملات الگوریتمیک

روش معامله‌ی الگوریتمیک یکی از انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس است که بیشتر مبتنی بر تحلیل تکنیکال و چارت سهام‌ها است. معامله‌گران این سبک معاملاتی دارای عملکرد متفاوتی نسبت به بقیه معامله‌گران هستند چرا که معامله‌گران در این سبک معاملاتی بر فناوری، نرم افزار و ابزارهای تکنیکال متمرکز می‌شوند.

معامله‌گر در سبک معاملاتی الگوریتمیک به دنبال بررسی مبانی معاملات نیست بلکه با استفاده از مدل‌سازی‌های ریاضی و قدرت محاسبات معاملات خود را مدیریت می‌کند. ریسک کردن در این سبک معاملاتی بسیار نسبت به سبک‌های معاملاتی دیگر کمتر است و معامله‌گران با دقت و مشاهده بالا اقدام به انجام معامله کرده و قبل از انجام معامله قدم‌های بعدی خود را در آن مشخص می‌کنند، ریسک کردن در این معاملات به صورت حساب شده و واقع‌بینانه است.

سبک معاملاتی بریک اوت

در این سبک معاملاتی معامله‌گران در محدوده یک جفت از در بازه زمانی یک ساعت یا کمتر که در دو طرف جفت ارز قرار می گیرد، معامله خود را انجام می‌دهند. این سبک و روش معاملاتی زمانی مؤثر است که محدوده جفت ارز شما در محدوده زمانی تنگ‌تری قرار داشته باشد، چرا که این نشان از حرکت جفت ارز به حرکت بزرگتر است. معامله‌گر در اینجا باید زمان خود را تنظیم کند تا هنگامی که جفت ارز وارد موج حرکت شد، آن را بگیرد. در این سبک معاملاتی فرد معامله‌گر باید دارای سرعت و تحلیل مناسب از روند بازار و جفت ارز داشته باشد.

سبک معاملاتی مومنتوم

در این سبک معاملاتی معامله‌گران با استفاده از قدرت قیمت بازار معامله خود را انجام می‌دهند، به این صورت که معامله‌گران غالباً به بازده معاملات دقت می‌کنند. استراتژی این سبک معاملاتی پیدا کردن روندهای صعودی در کوتاه مدت و فروش آن در در هنگام کاهش مومنتوم است.

غالبا معامله‌گران بازار فارکس هنگامی که قیمت های بازار پایین باشد خرید خود را انجام میدهند و در هنگام رشد قیمت‌ها آنها را می‌فروشند. اما در سبک معاملاتی مومنتوم این رویکرد صادق نیست، چرا که معامله‌گران در هنگام بالا بودن قیمت‌ها خرید را انجام می‌دهند و با صعود قیمت‌ها به مرحله بالاتر آن را می‌فروشند.

کسانی که سبک معاملاتی مومنتوم را انتخاب می کنند، افرادی بسیار متمرکز و دارای سرعت تشخیص بالایی در ترندهای بازار هستند. در این سبک معاملاتی معامله‌گران تغییرات بازار را رصد و با اطلاع از تغییر روندها و پیشرفت‌ها و استفاده از آن ها سود خود را به دست می آورد.

با توجه به اینکه انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس و یا دیگر بازارها، بر اساس اهداف مالی و ویژگی‌های فردی تعیین می‌شود، لازم است که فرد معامله‌گر از روحیه و تیپ شخصیتی خود آگاه باشد تا بتواند سبک معاملاتی خود را انتخاب کند. برای پیدا کردن یک سبک معاملاتی مناسب داشتن یک حساب دمو، و آزمایش سبک‌های معاملاتی مختلف در این بازار می‌تواند به انتخاب یک مسیر درست به فرد معامله‌گر کمک کند.

معاملات مبتنی بر فاندامنتال

معامله با توجه به اخبار فاندامنتال سهام و ارزهای مختلف و فاندهای سیاسی و اقتصادی جهانی، یکی از قدیمی‌ترین انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس است که همچنان هم کاربرد دارد و افراد بسیاری استراتژی‌های معاملاتی خود را بر اساس اخبار استوار می‌کنند. کسانی که طبق این استراتژی‌ معامله انجام می‌دهند، معمولا به تحلیل نمودار و تکنیکال توجه کمتری دارند و انتشار اخبار حول یک سهم خاص یا  کلیت بازار، همواره برایشان در اولویت است. 

این اخبار می‌توانند گزارش‌های موسسات معتبر اقتصادی بین‌المللی، گزارش دولت کشورهای مهم در مورد نرخ تورم و بیکاری و یا حتی اخبار سیاسی در مورد روابط کشورها و حتی توییت اشخاص مهم باشد! 

اما درنظر داشته باشید که معاملات حول اخبار باید به سرعت انجام گیرند، چرا که برخی از این خبرها آن‌قدر تاثیر سریعی دارند که اگر معامله‌گر دیر بجنبد، سهم مورد نظر دچار سود یا ضرر خواهد شد. بنابراین این استراتژی معاملاتی برای معاملات کوتاه‌مدت جوابگو خواهد بود و بایستی همیشه گوش به زنگ باشید.

مجموعه سیستم های معاملاتی اینوستپ

انتخاب سبک معاملاتی همان‌طور که بیان شد، از اهمیت بالایی در بین معامله‎‌گران برخوردار است. هر تریدر حرفه‌ای بنابر شخصیت خود سبکی را انتخاب و طبق آن سیستم معاملاتی خود را طراحی و بهینه می‌کند. از آنجا که ایجاد یک سیستم معاملاتی قوی و هدفمند، نیاز به صرف زمان و قدرت تحلیلی بالایی دارد، بیشتر معامله‌گران تمایل دارند که از استراتژی‌های معاملاتی دیگر افراد حرفه‌ای بازار استفاده کنند. از این‌رو گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی، برا ی فراهم کردن این نیاز شما، مجموعه‌ای از سیستم های معاملاتی را ارائه کرده است که شما می‌توانید از این مجموعه استراتژی قدرتمند برای معاملات خود بهره ببرید و معاملات موفقی را رقم بزنید.

پک سیستم های معاملاتی اینوستپ شامل سه سیستم معاملاتی ED , ptt , Stick Zone است که هر یک از آنها حاصل ماه‌ها تلاش اساتید مجموعه می‌باشد. این مجموعه شما را با مسیری جدید از معامله‌گری آشنا خواهد کرد.

جمع‌بندی

شرایط هر معامله‌گر چه از نظر سرمایه، زمانی که به معاملات اختصاص می‌دهد، مدت زمان مدنظر برای سرمایه‌گذاری، قدرت ریسک و چه از نظر شخصیتی و دانش مالی، با اشخاص دیگر متفاوت است. بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که با عمل به الگوها و روش‌های معالاتی، در بازارهای مالی موفق باشیم. به‌همین خاطر بهتر است که سبک معاملاتی خود را مشخص کنید و به انجام صحیح آن اهتمام بورزید، تا تجربه‌ی کافی را کسب کنید.

طی این مقاله سعی کردیم تا انواع سبک‌های معاملاتی در فارکس را مطرح کنیم؛ نمی‌توان به هیچ‌کدام از این موارد برتری خاصی داد و اینکه بر اساس کدام سبک و یا سبک‌ها عمل می‌کنید، به شما بستگی دارد. گروه مالی اینوستپ در خصوص سبک‌های معاملاتی و همچنین نحوه انجام معاملات در بازار فارکس آموزش‌های مفیدی مانند نحوه محاسبه پیپ در فارکس را در اختیار شما قرار داده است. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید