آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال به دلیل اهمیت و کاربرد بالای واگرایی‌ها در بازارهای مالی بسیار ارزشمند است. واگرایی ها این قابلیت را دارند که یک تریدر را در برآیند روزانه مثبت نگه دارند. اگر یک تریدر آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال را به صورت کامل فرا گیرد، در ذهن وی قابلیتی پدیدار می‌شود که با مشاهده اسیلاتورها بر روی چارت به صورت ناخودآگاه روند را به درستی تشخیص دهد؛ بدین ترتیب با وجود چنین دید قدرتمندی یک تریدر قادر خواهد بود که در اکثر مواقع در جهت روند حرکت کرده و سود کسب نماید. 

واگرایی چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

در اولین بخش از آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال بایستی به تعریف واگرایی بپردازیم. زمانی که اسیلاتورها برخلاف قیمت حرکت می‌کنند، یعنی در اینجا واگرایی رخ داده است. به صورت کلی دو نوع واگرایی شامل واگرایی معمولی و واگرایی مخفی وجود دارد؛ تفاوت این دو واگرایی در موقعیتی است که رخ داده‌اند. واگرایی معمولی در انتهای یک روند شکل می‌گیرد؛ به این مفهوم که پس از مشاهده واگرایی معمولی، روند چارت به کلی تغییر می‌کند؛ اما واگرایی مخفی در اصلاح یک روند و هم جهت با روند رخ می‌دهد. 

 آموزش واگرایی ها در تحلیل تکنیکال توسط اندیکاتور RSI

واگرایی را با بسیاری از اسیلاتورها و اندیکاتورها می‌توان مشاهده نمود. از جمله این اندیکاتورها می توان به MACD، RSI، Stochastic و OBV اشاره داشت. در این بخش از آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال قصد داریم از طریق اندیکاتور RSI واگرایی‌ها را تشخیص دهیم.
ابتدا از قسمت Indicators & Strategies اندیکاتور RSI را به چارت اضافه می‌کنیم. کار را با همان دوره زمانی پیش فرض اندیکاتور rsi یعنی 14 روزه آغاز می‌کنیم. حال اگر یک خط روند صعودی بر روی چارت قیمت وجود داشته باشد، یعنی قله‌ها بالاتر از یکدیگر باشند و در مقابل در اندیکاتور rsi قله‌ها پایین‌تر از هم باشند، واگرایی رخ داده است. این واگرایی به دلیل اینکه در انتهای یک روند صعودی صورت گرفته، واگرایی معمولی نام دارد. همچنین چون‌ که انتظار ریزش را داریم، از نوع واگرایی معمولی منفی است. 

همان‌طور که در آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال گفته شد، واگرایی مخفی نشان‌دهنده پایان یک اصلاح است. به این مفهوم که این نوع واگرایی در جهت روند است. در شکل زیر با توجه به اینکه در چارت قیمت کف دوم بالاتر از کف اول است ولی اندیکاتور RSI کف دوم را پایین‌تر از کف اول نشان داده است؛ نتیجه می‌گیریم، واگرایی رخ داده است. به دلیل اینکه این واگرایی در پایان یک اصلاح و در جهت روند صورت پذیرفته، پس در نتیجه واگرایی مخفی صورت پذیرفته است. همچنین به دلیل اینکه انتظار صعود قیمت را داریم، پس نتیجه می‌شود یک واگرایی مخفی مثبت رخ داده است. گروه مالی اینوستپ برا شناسایی انواع روند بر روی نمودار و کمک به تحلیل بهتر بازار پک مثال های انواع روند را ارائه کرده است تا با مشاهده نمونه‌های بیشتری از آن، بازار را بهتر تحلیل کنید.

آموزش واگرایی در مکدی 

در ادامه به آموزش واگرایی در مکدی خواهیم پرداخت. ابتدا  اندیکاتور Macd را از قسمت Indicators & Strategies به چارت اضافه می‌کنیم. واگرایی در Macd مشابه RSI است و برای تشخیص واگرایی در اندیکاتور مکدی فقط از میله‌ها استفاده می‌شود. پس از اضافه شدن اندیکاتور Macd به چارت بایستی به دنبال تضادها در چارت قیمت و اندیکاتور Macd باشیم. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌شود، یک تضاد فاحش نمایان شده است؛ با اینکه سقف بالاتر در چارت قیمت ثبت شده است،  ولی اندیکاتور Macd سقف پایین‌تر را نشان می دهد. پس به سادگی با اندیکاتور مکدی می‌توان واگرایی را تشخیص داد و همانطور که ملاحظه می‌شود، پس از وقوع واگرایی معمولی منفی ریزش سنگینی رخ داده است. 

مجموعه اینوستپ برای تشخیص انواع واگرایی‌ها، انواع الگوهای کلاسیک و پیشرفته و سایر مباحث تحلیلی نمونه‌های بسیاری از شرایط مختلف بازار را در پک‌های جداگانه تهیه کرده که این نمونه‌ها به صورت کاملا تحلیل شده‌اند و شما با مشاهده این مثال‌ها می‌توانید قدرت تحلیل خوبی را کسب کنید. برای داشتن تمام این نمونه‌ها به صورت یک‌جا می‌توانید به پک مثال های تحلیل تکنیکال مراجعه کنید و مزیت استفاده از این نمونه‌های بی‌نظیر را از دست ندهید.

نحوه ترید کردن به کمک واگرایی‌ها

نکته بسیار مهمی که در ترید بایستی به آن توجه نمود،شناخت ساختار نمودار است. به این مفهوم که اگر تریدر ساختار را به خوبی بشناسد با وقوع واگرایی می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد. در شکل زیر ساختار روند با توجه به ثبت کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر به صورت نزولی است. در یک محدوده که با مقاومت استاتیک همراه شده واگرایی مخفی منفی هم رخ داده و یک کندل اینگولفینگ نزولی نیز ثبت شده است. اکنون چهار تاییدیه برای اطمینان از نزول بیشتر در چارت تکنیکال به دست آمده است و یک تریدر توانمند بایستی وارد پوزیشن فروش شود. 

حال ترید در بازار صعودی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. ابتدا با مشاهده روند فعلی چارت با توجه به ثبت کف‌ها و سقف‌های بالاتر از صعودی بودن روند اطمینان حاصل می‌کنیم. در گام دوم با توجه به ثبت کف‌های بالاتر در چارت قیمت و از طرف دیگر ثبت کف های پایین‌تر در اندیکاتور، از وجود واگرایی مخفی مثبت آگاه می‌شویم. سومین مورد قرار داشتن در یک محدوده قدرتمند حمایتی است، که پس از پولبک مناسب با یک کندل اینگولفینگ صعودی همراه شده است. در این مواقع تریدرهای موفق به دور از هیجان وارد پوزیشن خرید می‌شوند.

برای تشخیص کف‌ها و سقف‌های معتبر می‌توانید از پک مثال های حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک استفاده کنید و با مشاهده‌ی مثال‌های بیشتر، قدرت تحلیل خود را بالا ببرید.

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

پس از معرفی اجمالی و آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال، حال لازم است با انواع آن‌ها آشنا شویم. به طور کلی واگرایی‌ها به چهار نوع تقسیم می‌شوند که از جمله آنها می‌توان، به معمولی مثبت یا RD+، معمولی منفی یا RD-، مخفی مثبت یا HD+ و مخفی منفی یا HD- اشاره کرد. برای توصیف هر کدام از این نوع واگرایی‌ها باید گفت:

واگرایی معمولی مثبت

در آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال، RD+ نشان دهنده احتمال شروع یک ترند صعودی در بازار و ختم روند نزولی است. به طور خلاصه، در واگرایی معمولی مثبت، کف قیمت جدید پایین‌تر از کف قیمت قبلی بوده اما در اندیکاتور، کف جدید بالاتر از کف قدیمی است؛ در این حالت تعداد خریداران نسبت به فروشندگان بیشتر شده‌اند.

واگرایی معمولی منفی

برخلاف مدل قبلی، واگرایی RD- نشان‌دهنده احتمال شروع یک ترند نزولی در بازار است. مشخصه این نوع واگرایی آن است که سقف جدید قیمتی بالاتر از سقف قبلی بوده، در حالی‌که سقف جدید در اندیکاتور، پایین‌تر از سقف قبلی‌اش است. این مورد نشان‌دهنده تسلط بیشتر فروشندگان بر خریداران است.

واگرایی مخفی مثبت

در مورد واگرایی مخفی و کاربرد آن باید گفت، در مدل واگرایی مخفی مثبت، احتمال پایان اصلاح از نوع نزولی و ادامه روند به صورت صعودی در همان کانال وجود دارد. در این حالت، کف جدید بالاتر از کف قبلی بوده؛ اما در اندیکاتور، کف جدید پایین‌تر از کف قبلی است. 

واگرایی مخفی منفی

این سیگنال بیانگر پایان روند افزایش قیمت و شروع روند نزولی در همان کانال است؛ در این صورت سقف جدید قیمت پایین‌تر از سقف قبلی بوده، در حالی که سقف جدید اندیکاتور بالاتر از سقف قبلی است.

برای تشخیص بهتر انواع واگرایی‌ها بر روی نمودار باید نمونه‌های بیشتری از آنها را تشخیص دهید تا با نگاه کردن به نمودار به راحتی بتوانید واگرایی‌ها را تشخیص دهید. گروه مالی اینوستپ نمونه‌های بسیاری از انواع واگرایی‌ را در شرایط مختلف بازار جمع‌آوری کرده و تحت عنوان پک مثال های واگرایی RD و HD در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

پرایس مومنتوم برای آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

یکی از مباحث مهم در آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال، توجه به پرایس مومنتوم‌ها است. زمانی که معامله‌گر سیگنال‌های واگرایی را دریافت کرد، می‌بایست حد ضرر و حد سود خود را مشخص کند. در چنین نقطه‌ای، ، قبل از اینکه مومنتوم شروع به رشد کند، معامله‌گران تصمیم می‌گیرند، که چه زمانی وارد یک پوزیشن شوند. یکی از بحث‌هایی که باید در واگرایی‌ها در کنار تحلیل‌های خود در نظر بگیرید، توجه به پرایس مومنتوم‌ها است، که می تواند در جهت‌گیری روند و تصمیم‌گیری شما بسیار موثر باشد.

نوسانات قیمت عاملی برای نمایش و اندازه‌گیری پرایس مومنتوم است. پیوت‌ها نشان‌دهنده نوسان‌ قیمت هستند، که می‌توانند به صورت یک بالازدگی یا برعکس آن دیده شود. یک نوسان مومنتوم قوی با شیب تند در مدت زمان طولانی مشخص می‌گردد، در حالی که یک حرکت ضعیف به سمت بالا می‌تواند با شیب کم‌عمق در مدت زمان کوتاه‌تر نشان داده شود. نوسانات طولانی‌تر به سمت بالا، نشان می‌دهد که حرکت در حال افزایش است، در حالی که نوسانات کوتاه‌تر به سمت بالا نشانه حرکت و قدرت ضعیف‌تر خواهد بود.

از جمله انواع اندیکاتورهای مومنتوم در آموزش واگرایی ها در تحلیل تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از :

  • شاخص قدرت نسبی (RSI)
  • استوکاستیک
  • نرخ تغییر یا Rate of Chang )ROC)

نکات مهم در آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

به طور کلی استفاده از آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال به منظور تعیین ضعیف شدن یا قوی شدن روندها است. در این حالت شما می‌توانید به کمک آن، معکوس شدن یا ادامه روند را نیز تحلیل کنید. در ادامه چند نکته را برای آموزش Divergence در تحلیل تکنیکال بیان می‌کنیم که می‌تواند در تصمیم‌گیری دقیق‌تر شما کمک کند:

  • نمودارها را به دقت مشاهده کنید: در صورتی که چهار نشانه اصلی را ملاحظه کردید، به سمت تحلیل با واگرایی‌ها بروید. زمانی که نمودار بالاتر از اوج قبلی، پایین‌تر از سطح قبلی، به صورت دو قله یا دو دره باشد.
  • ترسیم خط برای قله ها : فقط برای دره‌ها یا قله‌ها خطوط را ترسیم کنید. در زمان ایجاد نوسان، قله‌ها و در زمان ایجاد دو کف قیمت، دره‌ها را بهم متصل کنید.
  • بررسی قیمت‌ها و شاخص‌ها: از هر شاخصی استفاده می‌کنید، لازم است قله‌ها و دره‌ها را در نظر داشته باشید.
  • از ترازهای عمودی استفاده کنید: شما می‌توانید از ترازها یا خطوط عمودی استفاده کنید، که در این حالت قله‌ها و دره‌ها در اندیکاتورها و نمودار قیمت به همدیگر منطبق شوند. 
  • به شیب‌ها توجه کنید: در واگرایی‌ها، شیب در خطوط اتصال‌دهنده باید بررسی شود. واگرایی زمانی وجود دارد، که شیب خط اتصال در نمودار قیمت با شیب خط اتصال در نمودار اندیکاتورها متفاوت باشند.

تفاوت واگرایی با تایید چیست؟

بسیاری از کسانی که آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال را دنبال می‌کنند، این مبحث را با تایید یا Confirmation اشتباه می‌گیرند. در این قسمت باید گفت:

  1. واگرایی زمانی است که قیمت و اندیکاتور، نمودارهای متفاوتی را نسبت به همدیگر دارند.
  2. تایید زمانی اتفاق می‌افتد که اندیکاتور و نمودار قیمت یک روند هماهنگ نسبت به همدیگر دارند.

در بهترین حالت، معامله‌گران با گرفتن یک تایید، وارد پوزیشن می‌شوند؛ در این حالت نمودار قیمت می‌تواند در راستای اندیکاتور به جلو پیش برود. 

همچنین در انتهای این بخش از آموزش واگرایی ها در تحلیل تکنیکال، بهتر است بدانید که تمام روش‌های این سبک می‌تواند صحیح باشند. به همین خاطر سرمایه‌گذاران باید با ترکیبی از شاخص‌ها و تکنیک‌ها برای تایید یک روند معکوس به همراه واگرایی اقدام کنند. به این نکته توجه کنید که واگرایی همواره آن‌طور که پیش‌بینی می‌کند، اتفاق نمی‌افتد. حالتی دیگر آن است که، واگرایی همچنان ادامه‌دار باشد. در این صورت وارد شدن به معامله منجر به ضرر و کاهش سود خواهد شد.

سخن پایانی: ارتقاء سطح دانش مالی با دوره های آموزشی آکادمی investep 

مجموعه investep با مدیریت آقای لطیف آهی متشکل از اساتید بادانش در زمینه بازارهای مالی، آموزش انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال و بسیاری از آموزش‌های دیگر را در قالب دوره تریدر حرفه‌ای و ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای به دانشجویان خود ارائه می‌نماید. گروه مالی investep با تجربه حدودا پنج ساله در حوزه آموزش بازارهای مالی، با برگزاری دوره‌های آموزشی سعی در بالا بردن سطح دانش تریدرها را دارد. بدون شک ارتقاء دانش مالی در یک تریدر، منجر به پایین آمدن ریسک و در نتیجه افزایش احتمال کسب سود در بازارهای مالی می‌گردد. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید