لوریج(معاملات اهرم) چیست؟آموزش لوریج بدون ریسک لیکوئید شدن

روش‌های معاملاتی متنوعی برای‌ تریدرها وجود دارد تا با استفاده از آن بتوانند سرمایه خود را چندین برابر کنند. یکی از این ابزار لوریج یا اهرم نام دارد که ارزش معامله شما را افزایش می‌دهد. این ابزار معاملاتی، مزایا و ریسک‌هایی را با خود به همراه دارد که می‌تواند افرادی را از سرمایه‌گذاری ناامید و عده‌ای را به سود کلان برساند. برای آشنایی بیشتر با این استراتژی با آموزش رایگان لوریج همراه باشید تا شما را با مفاهیم کامل معاملات اهرم دار آشنا کنیم.

در این مقاله به بررسی مفهوم لوریج، مزایا و معایب آن، انواع معاملات اهرم دار، اهمیت مدیریت سرمایه در اینگونه معاملات، انتخاب درصد اهرم مناسب و آموزش رایگان لوریج در صرافی بایننس می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

لوریج چیست؟

اهرم یا لوریج ( Leverage ) یک ابزار معاملاتی است که به منظور افزایش بازدهی و فراهم کردن امکانات بیشتر برای تریدرها، توسط صرافی‌ها فراهم شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق این استراتژی شما می‌توانید ارزش معاملات خود را با زیاد کردن میزان ریسک، افزایش دهید و با این کار سود و زیان خود را نیز چندین برابر کنید. لوریج با ضرایب متعددی در هر صرافی ارائه می‌شود و هر چقدر ضریب انتخابی بالاتر باشد به این معناست که سود و زیان شما نیز در همان ضریب، ضرب خواهد شد. در واقع در زمان استفاده از لوریج، بخشی از سرمایه‌گذاری را‌ تریدر تامین می‌کند و مابقی توسط صرافی به ارزش معامله افزوده می‌شود.

برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید 2000 دلار روی یک ارز یا سهام سرمایه‌گذاری کنید، اما تنها 100 دلار سرمایه دارید؛ در این زمان می‌توانید با کمک لوریج افزایش سرمایه بدهید. لوریج ضریب 20 می‌تواند 100 دلار شما را تبدیل به 2000 دلار کند، اما باید در نظر داشته باشید که با 5 درصد ضرر در معامله‌ی مذکور، کل 100 دلار شما از دست خواهد رفت. اگرچه معاملات لوریج دار پتانسیل کسب سود شما را در یک معامله افزایش می‌دهند، اما در صورت شکست در معامله، شما بیش از معاملات دیگر متحمل ضرر می‌شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با آموزش لوریج همراه باشید.  

مزایا و معایب استفاده از لوریج

در ادامه به معرفی مزایای استفاده از اهرم در معاملات تجاری می‌پردازیم.

  • افزایش سرمایه‌ تریدر برای انجام معاملات
  • افزایش آزادی عمل 
  • دریافت چند برابر سود بیشتر
  • ایجاد تنوع در سبد معاملاتی
  • هیجان بیشتر در معاملات

معایب استفاده از لوریج در معاملات شامل موارد زیر است. 

  • افزایش ریسک در معاملات
  • ضرر چند برابر در صورت عدم تحقق پیش بینی‌ها
  • خطر از دست دادن کل سرمایه

انواع معاملات لوریج (اهرم)

معاملات اهرم‌دار به معاملاتی گفته می‌شود که می‌توان در آنها با کمک لوریج میزان سرمایه را افزایش داد. شما می‌توانید در انواع حساب‌های فیوچرز، حساب‌های مارجین و حساب‌های آپشن از لوریج استفاده کنید. البته استفاده از لوریج در هیچ کدام از این حساب‌ها اجباری نیست و شما می‌توانید با انتخاب لوریج 1 به معامله بپردازید.

معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز در مقابل معاملات اسپات قرار دارد. در معاملات اسپات،‌تریدر به صورت لحظه‌ای یک دارایی را پرداخت می‌کند و در همان لحظه می‌تواند آن را برداشت کند. اما معاملات فیوچرز به معنای بستن قرارداد میان فروشنده و خریدار است. به این‌ترتیب که فروشنده باید ارز دیجیتال مورد نظر را اگر در زمان مشخص به قیمت توافق شده رسید، خریداری کند.

در این نوع معامله، قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال به طور مداوم کنترل می‌شود و در محدوده نزدیک به قیمت مورد توافق، معامله جوش می‌خورد. این قرارداد تابع قیمت و تاریخ مشخص می‌باشد. اما نوع دیگری از معاملات فیوچرز وجود دارد به نام قرارداد دائمی‌ و یا Perpetual که در آن تاریخ انقضا وجود ندارد. در مقاله آموزش رایگان لوریج بیشتر به ضریب اهرمی در معاملات فیوچرز پرداخته می‌شود. 

معاملات مارجین

معاملات مارجین روشی برای معامله دارایی است که سرمایه آن توسط شخص ثالث تامین می‌شود. این حساب با استفاده از لوریج‌ها، امکان سود بیشتر را فراهم می‌کند. تفاوت اصلی این نوع حساب با حساب‌های دیگر این است که شما سرمایه خود را قرض می‌گیرید و باید در پایان معامله آن را پس دهید. 

برای مثال، شما پیش بینی می‌کنید که قیمت معامله از 3000 دلار به 5000 دلار می‌رسد. اگر معامله مارجین با اهرم 5 را انتخاب کنید، اگر پیش بینی شما درست باشد، 5 برابر سود می‌کنید. پس از پایان معامله، مبلغ قرض گرفته به همراه کارمزد از حساب کسر می‌شود.

معامله آپشن

معامله آپشن یا اختیار معامله یکی دیگر از انواع خرید و فروش است که اختیار معامله در یک تاریخ خاص و با قیمت مشخص را می‌دهد. در این قرارداد سه عامل مهم باید مد نظر گرفته شود که شامل قیمت هدف، تاریخ انقضا و اندازه یا حجم است. این معامله با وجود سود زیاد، ریسک بالایی با خود به همراه دارد.

بر اساس این قرارداد، دو طرف خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که در آینده معامله‌ای را با شرایط خاص انجام دهند. اگر‌ تریدر پیش‌بینی کند که قیمت یک سهم بالا می‌رود، وارد قرارداد اختیار خرید می‌شود. همچنین اگر پیش‌بینی کند که قیمت سهمی‌کاهش پیدا می‌کند، وارد اختیار خرید فروش می‌شود. 

اهمیت مدیریت سرمایه در استفاده از لوریج و بازار فیوچرز 

مدیریت سرمایه و ریسک یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در تمام بازارهای تجاری مانند فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال است. همانطور که توضیح دادیم، معاملات فیوچرز ریسک بالایی نسبت به بازارهای دیگر مانند اسپات و استاک دارند. چراکه این بازار اهرم‌های وسوسه کننده‌ای را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که می‌تواند بسیار سودده باشد. اما اگر بازار در خلاف جهت پیش برود مقدار قابل توجهی از دارایی شما از بین می‌برد.

 آکادمی اینوستپ در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین با ارائه ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای به صورت جامع و مفصل تمام راهکارهای کم کردن ریسک در معاملات را آموزش می‌دهد و با استفاده از این تکنیک‌ها امکان از دست رفتن سرمایه شما، صفر خواهد شد.

در چنین موقعیتی شما باید با اصول مدیریت سرمایه آشنا باشید تا بتوانید معاملات لوریج‌دار خود را مدیریت کنید. شما برای کاهش ریسک معاملات خود می‌توانید بیشتر سرمایه خود را به معاملات اسپات اختصاص دهید و تنها 20 درصد آن را در حساب فیوچرز لوریج‌دار سرمایه‌گذاری کنید تا در صورت ضرر در معامله، زیان بزرگی را متحمل نشوید.  

شما می‌توانید از روش‌های زیر برای مدیریت سرمایه معاملات لوریج‌دار خود استفاده کنید.

  • 30 درصد پرتفوی خود را به صورت دلاری نگه دارد تا در صورت ضرر، بازار نتواند شما را زمین گیر کند.
  • سعی کنید خرید خود را در 3 پله انجام دهید. به این معنا که سرمایه خود را به 3 قسمت تقسیم کنید و در سه پله خرید خود را انجام دهید.
  • تمام دارایی خود را روی یک نماد سرمایه‌گذاری نکنید.
  • حتما در خرید خود از حدضرر استفاده کنید. حدضرر یا استاپ لاس به معنای تعیین قیمتی است که درصورت ضرر باید سهام فروخته شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

انتخاب لوریج با ضریب مناسب

لوریج ابزاری است که توسط صرافی در اختیار‌ تریدر قرار می‌گیرد. ضریب اهرمی‌ در واقع یک وام است که روند سوددهی معامله‌گر را سرعت می‌بخشد. ضرایب با توجه به مارجین در اختیار‌ تریدر قرار می‌گیرند و می‌توانند ارزش حساب را 10،100، 1000 و… برابر کنند. برای مثال ضریب اهرمی‌ 1:10 به این معناست که ‌تریدر می‌تواند 10 برابر سرمایه خود را وارد بازار کند و سود بیشتری کسب کند. 

هر چقدر که لوریج ما ضریب بالاتری داشته باشد، میزان سود و همچنین زیان بالاتر می‌رود. اما چه ضریبی را باید در معاملات خود در نظر بگیریم؟ انتخاب ضریب اهرمی ‌مناسب به عواملی چون میزان سرمایه، قدرت ریسک‌پذیری معامله‌گر، وضعیت معامله و استراتژی معاملاتی بستگی دارد. اما به طور کلی افرادی که تازه وارد این بازار شده‌اند، بهتر است از ضرایب 10، 25 و 50 استفاده کنند و در صورت مهارت بالا و استراتژی مناسب می‌توان از ضریب 1:100 نیز استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با آموزش رایگان لوریج همراه باشید.

نحوه استفاده از لوریج در صرافی بایننس

در ادامه موضوع آموزش رایگان لوریج، به نحوه استفاده از ضریب اهرمی در معاملات بایننس فیوچرز می‌پردازیم. در صرافی بایننس ( Binance )، لوریج از 1 تا 125 درنظر گرفته شده است. شما باید ابتدا از بین این اعداد، لوریج مورد نظر خود را انتخاب کنید. که این انتخاب بستگی به میزان مهارت، تجربه و قدرت ریسک‌پذیری شما دارد. پس از انتخاب لوریج، بایننس مارجین مورد نیاز را اعلام می‌کند و در صورت وجود مارجین، به شما اجازه معامله می‌دهد. 

به صورت پیش فرض در صرافی بایننس، مقدار لوریج 20× درنظر گرفته شده که در بالای صفحه می‌توانید این عدد را مشاهده کنید. با کلیک بر روی این عدد می‌توانید مقدار لوریج را کم یا زیاد کنید. اما در نظر داشته باشید که با تعیین لوریج حتی اگر ارز شما به میزان کمی‌ سقوط کند، شما پول زیادی را از دست می‌دهید. بنابراین توصیه می‌شود از لوریج با ضرایب کم استفاده کنید. 

یکی دیگر از ویژگی‌های صرافی بایننس، تعیین محدودیت در مقدار سرمایه‌گذاری شماست. برای مثال، اگر درصد لوریج را 1 یا 2 درنظر بگیرید، هیچ محدودیتی در سرمایه گذاری وجود ندارد. اما اگر مارجین 125 درصد را انتخاب کردید، نباید اندازه سفارش شما از 50 هزار دلار بالاتر برود. در ادامه آموزش رایگان لوریج، جدول لوریج‌های مجاز در معاملات فیوچرز بایننس آورده شده است. 

جدول لوریج‌های مجاز در صرافی بایننس

ارزش معاملات  لوریج مارجین
حداکثر 50,000 دلار 125% 0.8%
حداکثر 250,000 دلار 100% 1.0%
حداکثر 1,000,000 دلار 50× 2.0%
حداکثر 5,000,000 دلار 20× 5.0%
حداکثر 20,000,000 دلار 10× 10.0%
حداکثر 50,000,000 دلار 20.0%
حداکثر 100,000,000 دلار 25.0%
حداکثر 200,000,000 دلار 33.3%
بدون محدودیت 50.0%
بدون محدودیت 100%

            مقدار لوریج‌های مجاز در صرافی بایننس     

برای مثال، شما برای معامله لوریج 50 را انتخاب می‌کنید. این به این معناست که سرمایه شما 50 برابر می‌شود. با لوریج 50 شما تنها می‌توانید 1 میلیون دلار وارد این معامله کنید. بنابراین اگر قیمت بیت کوین 10 هزار دلار باشد، شما می‌توانید 100 قرارداد بیت کوین را شورت یا لانگ کنید. 

یکی دیگر از امکاناتی که بایننس در اختیار ‌تریدرها قرار می‌دهد، توکن‌های لوریج‌دار است. این توکن‌ها، دارایی‌های قابل خرید و فروش در بازار اسپات هستند که می‌توانید بدون ارائه تضمین خریداری کنید. برای مثال BTCUP یک توکن بیت کوین است که با بالا رفتن قیمت بیت کوین می‌توانید چند برابر سود کنید. درمقابل، توکن BTCDOWN قرار دارد که در صورت کاهش قیمت بیت کوین شما را به سود چند برابر می‌رساند. 

چگونه با پول کم سرمایه خود را چند برابر کنیم؟

اگر به دنبال افزایش چند برابری سرمایه خود با حداقل سرمایه اولیه هستید، استفاده از لوریج بهترین انتخاب است. لوریج با افزایش ارزش دارایی شما، می‌تواند شما را به سود کلان برساند. اما در نظر داشته باشید که استفاده از لوریج‌های با درصد بالا می‌تواند سرمایه اولیه شما را نابود کند و شما را از سرمایه‌گذاری ناامید کند. بنابراین با استفاده از استراتژی مدیریت سرمایه، سعی کنید که ریسک خود را در اینگونه معاملات به حداقل برسانید. 

سخن پایانی

در مقاله آموزش لوریج سعی شد تا اطلاعات جامعی در مورد ضریب اهرمی و نحوه استفاده از آن در معاملات تجاری آورده شود تا شما به کمک آن بتوانید سرمایه و سود خود را چندین برابر کنید. استفاده از مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی از اصول غیرقابل انکار در معاملات لوریج است. آکادمی اینوستپ تکنیک‌های خوبی را در خصوص استفاده از لوریج در دوره‌های آموزشی ارائه می‌دهد و شما قادر خواهید بود با استفاده از این راهکارها، معاملات خود را پرسود و کم ریسک کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید