آموزش سیستم مارتینگل (خرید و فروش پله ای) و استراتژی استفاده از آن

با توجه به وسعت مطالب مربوط به معاملات، روش‌ها و استراتژی‌های متعددی طی این سال‌ها توسط افراد فعال در این حوزه، مورد استفاده قرار گرفته و حتی ثبت و نام‌گذاری شده‌اند. آشنایی با این استراتژی‌ها و روش‌ها، و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها، موجب خواهد شد تا معامله‌گران بتوانند سرمایه‌ی خود را به نحو بهتری مدیریت کنند و به سود دست یابند. یکی از این روش‌ها به عنوان روش خرید پله‌ای یا روش مارتینگل معروف است، که از نظر بسیاری از معامله‌گران یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها و استراتژی‌های بازارهای مالی می‌باشد. در این مقاله به موضوع آموزش سیستم مارتینگل می‌پردازیم.

این روش به زبان ساده به این معناست که معامله‌گر تمامی سرمایه‌ی خود را به یک‌باره وارد بازار نکند و منتظر فرصت‌های دیگر باقی بماند تا در صورت ریزش بازار، سرمایه برای خرید مجدد و کاهش قیمت سر به سر، داشته باشد. البته نکته حائز اهمیت در استفاده از این روش برای معامله‌گران این است که معامله‌گران، حتی‌الامکان سهام بنیادی را برای خرید و سود کردن انتخاب کنند تا با افت قیمت سهام مجبور به کاهش قیمت میانگین خرید نباشند.

امروزه بازارهای آنلاین معاملاتی، علاوه بر سرمایه‌گذاری، تبدیل به شغل و منبع درآمد، برای بسیاری از افراد شده‌اند. با این حال این‌طور نیست که این بازارها همواره سودده باشند و طبق یک اصل مهم در معاملات، همیشه باید کسی ضرر کند تا فرد دیگر به سود برسد! چنان‌چه قصد دارید که جزو افرادی که ضرر می‌کنند، نباشید؛ بایستی با دانش و تسلط کامل در این بازارهای پرتلاطم، فعالیت کنید.

روش مارتینگل (خرید و فروش پله ای ارز دیجیتال) 

آموزش سیستم مارتینگل توسط یک فرد آمریکایی ابداع شده، که بعدها در بازارهای مالی دنیا توسط دیگر معامله‌گران به روش‌های مختلف دیگری به اجرا در آمده است. در این روش معامله‌گری شما باید سرمایه اولیه را به قسمت‌های نامساوی در توان‌های ۲ تقسیم کنید و خرید را در بازارهای مالی بر مبنای این ضریب انجام دهید. به طور مثال با خرید یک سهم با قیمت ۱۰۰ تومان شما انتظار رشد آن را می‌کشید ولی قیمت آن تا ۵ درصد افت می‌کند و به ۹۵ می‌رسد، شیوه مارتینگل در اینجا باید دو سهم  دیگر را با این قیمت خریداری کنید، که در این صورت قیمت مجموعه خرید به 7/96  کاهش پیدا می‌کند و اگر قیمت این سهم به بالای نود و شش و هفت دهم برسد؛ در این زمان تمام معامله شما وارد سود می‌شود، درحالی‌که قیمت به ۱۰۰ تومان اولیه هنوز نرسیده است.

اگر دوباره قیمت سهم به جای بالا رفتن کاهش پیدا کند و پنج درصد از قیمت ۹۵ تومان کم شود، دوباره در اینجا باید طبق اصول روش مارتینگل دو برابر نسبت به خرید قبلی یعنی به تعداد ۴ سهم دیگر نیز خریداری نمایید، که در این صورت قیمت تمام شده در هر سهم به ۹۳ تومان تنزل و افت پیدا کرده است. اگر در این زمان قیمت سهام فقط سه و نیم درصد افزایش پیدا کند، مجموعه خرید شما در کل سودآور خواهد بود. آموزش سیستم مارتینگل و به‌کارگیری آن، موجب می‌شود تا مدیریت سرمایه‌ی بهتری را در معاملات خود داشته باشید. از روش مارتینگل در بازارهای مالی مانند: فارکس، بورس، ارزدیجیتال و سایر بازارهای استراتژیک استفاده می‌شود.

خرید پله‌ای در سیستم مارتینگل چیست؟

روش و سیستم مارتینگل توسط معامله‌گران حرفه‌ای و بزرگ اجرا شده و هر یک از آن‌ها نیز با توجه به روش‌ها و سیستم‌های معاملاتی که خود داشته‌اند، این روش را بومی سازی و به شکل و گونه دیگری اجرا کرده‌اند. به همین خاطر شاید آموزش سیستم مارتینگل در جاهای مختلف کمی متفاوت باشد، اما اصول آن یکسان است.

معامله‌گران حرفه‌ای برای بهینه کردن قیمت خرید در زمان ایجاد پرتفوی خود از خرید پله‌ای استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های یک معامله‌گر حرفه‌ای و موفق این است که بتواند در بهترین قیمت، سهام خود را خریداری کند، چرا که ما با خرید سهم، انتظار سودآوری مناسب از آن را داریم؛ اما شرایط بازار گاهی به گونه‌ای رقم می‌خورد که با اینکه ممکن است سهم بسیار مناسبی را برای خرید انتخاب کرده باشیم، ولی افت و کاهش قیمت را در سهم خود مشاهده می‌کنیم.

با به‌کارگیری روش مارتینگل در مقاطع افت قیمت می‌توانیم مجددا خرید داشته باشیم؛ این در واقع خرید پله‌ای نامیده می‌شود و الگوی مارتینگل در واقع همان تعیین ضرایب برای خرید پله‌ای است.

مزیت روش مارتینگل

مزیت سیستم و روش مارتینگل  اینگونه است که در زمانی که قیمت سهم از قیمت اولیه خرید فاصله بگیرد و وارد فاز منفی شود. با آموزش سیستم مارتینگل و اجرای این سیستم، می‌توان قبل از وارد شدن قیمت به قیمت اولیه خرید، وارد سود شویم. در این روش باید منتظر ماند تا قیمت سهم به قیمت اولیه خرید برسد تا سودآور شود و چه‌بسا ممکن است در اغلب موارد قیمت و قیمت اولیه برنگردد و در این صورت باید با ضرر و زیان از معامله خارج شویم که با استفاده از روش مارتینگل این مشکل برطرف می‌شود و معامله قبل از رسیدن به قیمت اولیه خرید سودآور خواهد بود.

مدیریت سرمایه به روش مارتینگل و سایر روش‌ها در دوره مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی توسط گروه مالی اینوستپ برای شما ارائه می‌شود.

آیا سیستم مارتینگل همیشه جواب می‌دهد؟ 

در این روش معامله، معامله‌گران می‌توانند، تعداد دفعات زیادی خرید سهم را انجام دهند و با آنکه قیمت در حال افت است، میانگین کلی قیمت خرید سهم را به آن نزدیک‌تر کنند، اما مشکلی که در این روش وجود دارد این است که سرمایه ما محدود بوده و نمی‌توان تا دفعات بسیار زیادی از روش مارتینگل استفاده کرد، که در این صورت با کاهش و محدودیت سرمایه اولیه مواجه خواهیم شد. اما برای برطرف کردن این مشکل چه راه حلی وجود دارد؟ 

باید گفت: برای برطرف کردن این مشکل نیاز است تا معامله‌گر مراحل انجام خرید را به تعداد دفعات مشخصی محدود کند، تا از انجام آن بتواند برآید. بهتر است که مراحل خرید سهم به سه مرحله کاهش پیدا کند؛ در این صورت معامله‌گر باید سرمایه اولیه خود را به ۴ قسمت غیر مساوی تقسیم کند، که به این اعداد ضرایب روش مارتینگل گفته می‌شود، که ضرایب و توان‌های عدد ۲ می‌باشند که باید در هر مرحله از خرید سهم به کار گرفته شوند. در این صورت سرمایه اولیه شما به ۱۵ قسمت تقسیم و باید در هر مرحله‌ای از مراحل خرید سهم یکی از این توان‌ها و ضرایب استفاده گردد. ضریب اولین خرید 1، دومی 2، سومی 4 و چهارمین مرحله 8 خواهد بود که مجموعا 15 خواهد شد.

مثالی از سیستم مارتینگل

به عنوان مثال چنان‌چه سرمایه‌ی شما 30 میلیون است، آن را به 15 قسمت تقسیم می‌کنید و به این ترتیب هر قسمت 2 میلیون خواهد شد. با توجه به ضرایب ماتینگل، در مرحله اول 2 میلیون خرید می‌کنید و سپس در صورت ریزش به حدود تعیین شده، به ترتیب 4، 8 و 16 میلیون در مراحل بعدی بایستی‌که خرید داشته باشید. با انجام این مراحل و تقسیم‌بندی‌ها در صورتی که قیمت خرید سهم در مرحله اول با کاهش روبرو شود، شما توانسته‌اید عدد خود را در بازه سه تقسیم کنید و هر دفعه که قیمت در یکی از این ۳ قسمت توقف کند، در مرحله بعد شما خرید را انجام می‌دهید.

بنابراین به کارگیری این روش سبب می‌شود تا هم حد زیان و ضرر را مراعات کرده باشید و هم اینکه در صورت عدم فعال شدن آن و افزایش قیمت سهم در هر مرحله‌ای که خرید اول و یا خرید آخر، قیمت خرید نیز بهینه گردد، و در صورت افزایش و اولین رشد همه خرید شما تبدیل به سود شود.

نکات بسیار مهم در مورد سیستم مارتینگل

باید گفت این روش، زمانی کاربرد دارد که معامله‌گر در تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال مهارت داشته باشد، که در این صورت آموزش سیستم مارتینگل و استفاده از آن به موفقیت نزدیک‌تر بوده و به شما در خرید و سودآوری سهم کمک خواهد کرد.

 اساس کار روش مارتینگل به این صورت است که معامله‌گر از وضعیت بنیادی سهم خریداری شده خود، اطمینان کافی دارد، پس در صورتی که مهارت کافی برای تحلیل سهام بنیادی ندارید، بهتر است در ابتدا حتما آموزش ببینید. باید بدانید که در روش مارتینگل، معامله‌گر ابتدا باید در زمانی که بازار منفی شده و همه ناامید هستند، سهم خود را خریداری کند. همچنین باید از لحاظ روانشناسی نیز بر روی خود کار کرده باشد.

بهترین زمان و حالت برای استفاده از سیستم مارتینگل در بورس چیست؟

به معامله‌گران توصیه می‌شود تا از این روش در زمان‌هایی که وضعیت سهامی بنیادین بوده و بنا بر دلایلی فقط افت مقطعی را تجربه می‌کند، استفاده گردد. در صورت استفاده نادرست و افراطی از این روش چیزی جز ضرر برای معامله در پی نخواهد داشت. در واقع اگر سعی کنید همیشه به آموزش سیستم مارتینگل پایبند باشید و بعد از چند مرحله خرید، مجدد نیز در افت‌های بعدی خرید کنید، تمام سرمایه‌ی شما معطوف به یک سهم خواهد شد!

بنابراین توصیه می‌کنیم تا طبق استراتژی مشخص و با تعیین کردن حد سود و ضرر نهایی وارد یک سهم شوید و از روش خرید پله‌ای با استراتژی صحیح استفاده کنید.

روش معامله‌گری مارتینگل در بازار ارز دیجیتال

روش و استراتژی معامله‌گری مارتینگل به خوبی با بازار کرییتو جفت و هماهنگ می‌شود، در زمانی که بازار کریپتو دچار تلاطم شود، استفاده از روش مارتینگل مزایای خوبی در رابطه با استراتژی این بازار دارد. در زمانی که بازار به صورت ناگهانی دچار سقوط شود، ضررهای بزرگی می‌تواند به وجود آید، ولی با این حال زمانی که بازار دوباره حالت صعودی و بهبود را پیدا کند، به راحتی می‌توانید ضرر خود را جبران کرده و به اندازه کافی سود به دست آورید.

 استفاده از استراتژی و روش مارتینگل در بازار و حوزه ارزهای دیجیتال بسیار می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری مؤثر باشد، چرا که در بازار ارزهای دیجیتال زمانی که سودی به دست نمی‌آید، به ندرت اتفاق خواهد افتاد که همه‌ی سرمایه‌گذاری معامله‌گر از بین رود و با سقوط کریپتو مقداری از ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

چرا روش مارتینگل در بازار فارکس جواب بهتری می دهد؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از روش‌های محبوب معاملاتی، سیستم مارتینگل است که در بازار فارکس از کارآمدی بالایی بین معامله‌گران برخوردار است. چرا که در بازار فارکس و بازار رمز ارزها برخلاف سهام شرکت‌ها قیمت به ندرت به نقطه صفر می‌رسد؛ در حالی‌که در بازار سهام شرکت‌ها و بورس، ممکن است قیمت به صفر برسد. یکی دیگر از مزیت‌های آموزش سیستم مارتینگل و استفاده از آن در بازار فارکس، این است که بسیاری از افراد که از سرمایه کافی بهره‌مند نیستند، استفاده از این روش برای آن‌ها بازدهی بیشتری خواهد داشت.

چرا باید از روش مارتینگل استفاده کرد؟

استراتژی و روش مارتینگل یکی از روش‌های محبوب معامله‌گری در بازارهای مالی دنیا است، این روش معاملاتی یک استراتژی کامل است که حتی افراد مبتدی نیز با آموزش سیستم مارتینگل و به‌کارگیری از آن می‌توانند ریسک معاملات خود را تا حد زیادی کاهش دهند. این شیوه مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد. در اینجا به مزایای استفاده از استراتژی به روش مارتینگل اشاره خواهیم کرد.

قابلیت انعطاف دارد

یکی از مزایای استفاده از روش مارتینگل این است که بر خلاف سایر روش‌های معاملاتی کریپتو و سایر بازارها، در این روش لزوما نباید با یک صرافی خاصی معامله و کار کنید، یا حتماً نوع خاصی از رمز ارز دیجیتال را خریداری کنید. این یعنی استراتژی مدیریت پول که باعث می‌شود، بتوانید در هر موقعیت و شرایطی تاثیرگذار باشید.

کنترل هر چه بهتر احساسات در سرمایه گذاری

یک روش و استراتژی معاملاتی موفق روشی است، که احساسات معامله‌گر را از سرمایه‌گذاری خارج کند و سبب شود تا معامله‌گر بر اساس منطق خود دست به انتخاب و خرید سهام بزند.

سود کردن حتی پس از ضررهای متعدد

روش مارتینگل که یکی از مطمئن‌ترین استراتژی‌های موجود در بازار است. مارتینگل به شما این اطمینان را می‌دهد که تا زمانی که سرمایه زیادی برای خرید دارید، می‌توانید مطمئن باشید که در نهایت به سود مورد نظر دست پیدا خواهید کرد. این استراتژی و روش بسیار مناسب بازارهای پر تلاطم است.

هر روش و استراتژی معاملاتی، دارای معایب و مزایای است. روش مارتینگل نیز با توجه به مزایایی که دارد اگر به موقع و مناسب در بازارهای معاملاتی مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند منجر به ضرر و زیان معامله‌گر شود. ولی اگر در بازارهای پر تلاطم و سهم‌های بنیادین مورد استفاده قرار گیرد، به شما این اطمینان را می‌دهد که سود بسیار خوبی از خرید سهام خود به دست آورید و در صورت ضرر در دفعات اول، در نتیجه به مقصود دلخواه خود برسید.

روش آنتی مارتینگل چیست؟

سیستم آنتی مارتینگل نیز مانند روش مارتینگل یکی دیگر از استراتژی‌های برای بازار مالی خارجی محسوب می‌شود. در سیستم آنتی مارتینگل که برعکس سیستم مارتینگل است، معامله‌گر پس از هر معامله ناموفق حجم خرید معامله خود را نصف می‌کند و در صورت موفقیت در معامله اول حجم معامله خرید خود را دوبرابر می‌کنند و این دقیقاً برعکس با سیستم مارتینگل است.

 استفاده از سیستم روش آنتی مارتینگل در دوره‌ای که سهام با رشد روبه‌رو است، ریسک بیشتری را برای معامله‌گر دارد، چرا که حجم زیادی از سرمایه را می‌طلبد. البته ناگفته نماند که برای معامله‌گران این سیستم در این دوره بهتر است، چرا که با وجود رشد حجم معاملات در طول یک دوره‌ی موفق، در مقایسه با رشد حجم معاملات در یک دوره ناموفق، از خطر و ریسک کمتری برخوردار است.

به طور مثال در دوره صعودی بازار، معامله‌گر با به کارگیری این روش می‌تواند چندین معامله موفق را به پایان رساند، تا اینکه با یک معامله منفی دوره معاملات مثبت پایان یابد، البته باید به این نکته توجه کرد که با افزایش دو برابری حجم خرید هر معامله، معامله‌گران دچار ریسک بزرگی خواهند شد که در صورت کاهش قیمت، تمام سود معاملات آن‌ها از دست خواهد رفت. بهتر است معامله‌گران از روش‌های مارتینگل در معاملات خود با احتیاط استفاده کنند، چرا که در ابتدا این روش جذاب به نظر می‌آید، اما افرادی که می‌خواهند از روش مارتینگل در معاملات خود بهره‌مند شوند، باید بدانند که قبل از سود کردن در این معامله یا جبران ضررهای قبلی، امکان دارد کل حساب معاملاتی از دست برود.

استراتژی روش معاملاتی مارتینگل

برای موفقیت در بازار مالی عوامل متعددی وجود دارد که می‌توان به انتخاب جفت ارز، سهام یا کامودیتی مناسب جهت معامله اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از عوامل موفقیت در بازارهای مالی شناخت تایم فریم مناسب جهت انجام معامله می‌باشد، عامل دیگری که در کارنامه معاملاتی موفق یک معامله‌گر تاثیرگذار است، انتخاب یک استراتژی و روش موثر برای معامله می‌باشد.

 شاید بتوان گفت مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل در بازارهای مالی، میزان ریسک‌پذیری هر معامله‌گر و انتخاب یک روش مدیریت سرمایه مناسب است. با توجه به این نکات، استفاده از روش معاملاتی مارتینگل و آنتی مارتینگل بسته به روند بازار و شرایط موجود در آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم مارتینگل چنین عاملی ذاتا در آن وجود دارد و با کم کردن ریسک در هر معامله از نابودی کل حساب جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان برای استفاده از استراتژی مارتینگل

اما روش آنتی مارتینگل با ریسک بیشتری همراه است. بهترین زمان برای استفاده و به‌کارگیری سیستم آنتی مارتینگل در بازارهای معامله‌ای زمانی است که بازار روند صعودی قوی دارد، در چنین زمانی به دلیل پایداری خوبی که در روند بازار وجود دارد این امکان برای شما فراهم می‌شود تا با افزایش حجم معاملات خود سود بیشتری را کسب کنید، به شرط آنکه شما معامله را در نقطه مناسبی خریداری کرده باشید. مزیتی که روش آنتی  مارتینگل نسبت به مارتینگل دارد این است که بسیاری از محدودیت‌های سیستم مارتینگل را نداشته و معامله‌گر به راحتی می‌تواند در شرایط صعودی نیز معاملات جدید ثبت کرده و کسب سود کند.

اما باید در نظر داشت که با توجه به بالا رفتن مبالغ خرید در روش آنتی مارتینگل، حتی ممکن است در قیمتی بالاتر از قیمت اولین معامله نیز دچار ضرر شوید. به‌طور کلی روش آنتی مارتینگل نیاز به کنترل بیشتری دارد و روش مارتینگل نیز با ریسک کمتری همراه است و در بازارهای خرسی به کمک شما خواهد آمد. روی هم رفته، تمام معامله گران باید آموزش سیستم مارتینگل و سایر استراتژی‌های معاملاتی را یاد گرفته و متناسب با شرایط خود در موقعیت معاملاتی که در آن قرار دارند، از این روش‌ها استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و آموزش سیستم مارتینگل و به روش استفاده از این سیستم در استراتژی‌های معاملاتی انواع بازارهای مالی پرداختیم. با استفاده از این سیستم ریسک معاملات خود را کم کرده و به مرور سود بیشتری هم کسب خواهید کرد. اگر تمایل دارید در این زمینه مهارت بیشتری کسب کنید، می‌توانید از آموزش‌های این مجموعه بهره ببرید. گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را برای شما ارائه کرده است تا مهارت کامل در اصول معامله‌گری را دارا باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید