آموزش صفر تا صد فیوچرز در ارز دیجیتال و فارکس

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی همیشه به دنبال افزایش تنوع پرتفوی، دستیابی به سود بیشتر و مدیریت ریسک هستند. یکی از معاملاتی که می‌تواند همه این ویژگی‌ها را با هم داشته باشد، فیوچرز است. یادگیری نحوه قراردادهای فیوچرز می‌تواند راهی برای افزایش سود و کاهش ضرر باشد. راهی که در آن شما می‌توانید حتی از روند نزولی بازار نیز استفاده کنید و به سود برسید. آموزش صفر تا صد فیوچرز می‌تواند فرصت سودآوری و پوشش ریسک را برای شما به همراه داشته باشد.

معاملات فیوچر، قراردادی بین دو طرف معامله است که در آن متعهد می‌شوند تا دارایی را در قیمت و زمان مشخصی معامله کنند. فیوچرز یکی از رایج ترین نوع سرمایه‌گذاری است که امکان سودآوری در یک بازار دو طرفه را برای شما محیا می‌کند. در این مقاله ابتدا به دو طرفه بودن بازارهای مالی جهانی اشاره می‌کنیم. سپس به بررسی مفهوم فیوچرز، انواع، مزایا و معایب این نوع قرارداد، نحوه احراز هویت، صرافی‌های فعال در این زمینه و کارمزد این نوع معامله می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

بازار دو طرفه چیست؟

قبل ار شروع آموزش صفر تا صد فیوچرز بهتر است بدانید که بازار دو طرفه به چه معناست؟ بازارهای مالی جهانی مانند کریپتوکارنسی و یا فارکس، برخلاف بورس ایران دو طرفه هستند. به این معنا که معامله‌گر  در زمان نزولی شدن و ریزش بازار نیز می‌تواند به سود دست یابد و نیازی به خروج سرمایه از بازار وجود ندارد. از مزایای دوطرفه بودن بازار می‌توان به افزایش نقدینگی، امکان کسب سود و عدم خروج سرمایه در بازار ریزشی اشاره کرد. 

در زمان خرید یک ارز، شما می‌خواهید ارزش سهام بالاتر رود و آن را با قیمت بالاتری در آینده بفروشید و به سود دست یابید که در اصطلاح به این حالت Long و یا موقعیت خرید گفته می‌شود. و بالعکس، در زمان ریزش بازار، شما یک ارز را می‌فروشید و زمانی که قیمت آن کاهش یافت، آن را با قیمت پایین‌تری می‌خرید که به آن موقعیت فروش و یا حالت Short گفته می‌شود. یکی از سازوکارهای بازار دو طرفه، فروش استقراضی است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

فروش استقراضی

فروش استقراضی به چه معناست؟ در فروش استقراضی، معامله‌گر در صورتی که پیش‌بینی می‌کند که قیمت سهام افت می‌کند، سهامی ‌را از کارگزاری قرض کند و به بازار بفروشد. بعد از کاهش قیمت می‌تواند همان سهام را خریداری کرده و قرض خود را به کارگزاری پس دهد. در این میان تریدر می‌تواند از قیمت مابه تفاوت سهم، به سود دست یابد. همین قرارداد برای خرید استقراضی نیز قابل اجراست. 

برای درک بهتر فروش استقراضی در آموزش صفر تا صد فیوچرز، مثالی از بازار کریپتوکارنسی را در نظر بگیرید. فرض کنید که در حال حاضر قیمت بیت کوین 20 هزار دلار است که شما پیش بینی می‌کنید که قیمت آن در آینده نزدیک به 18 هزار دلار می‌رسد. بنابراین شما مقداری بیت کوین از صرافی قرض می‌گیرید و آن را در بازار به فروش می‌رسانید. درواقع شما هیچ بیت‌کوینی نفروخته اید و همه این‌ها در یک قرارداد مجازی ثبت شده است. بعد از اینکه قیمت بیت کوین پایین آمد، شما آن را خریداری می‌کنید و قرض صرافی را پس می‌دهید و از ما به تفاوت قیمت به سود می‌رسید.

معاملات فیوچرز چیست؟

آموزش صفر تا صد فیوچرز را با تعریف این نوع معاملات شروع می‌کنیم. معاملات فیوچرز یا آتی، به نوعی از قراردادها گفته می‌شود که به واسطه آن می‌توان روی قیمت آینده سهام یا ارز سرمایه‌گذاری کرد. به این معنا که خریدار در یک توافق، متعهد می‌شود که سهام مورد نظر را در زمان مورد نظر و در زمانی که قیمت به رقم مورد توافق رسیده باشد، خریداری کند. مهم‌ترین شرط این قرارداد این است که حتما باید دارای تاریخ انقضا باشد. 

برای درک بهتر، فرض کنید پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیت کوین تا چند ساعت دیگر کاهش می‌یابد. شما می‌توانید یک معامله فروش یا Short روی بیت‌کوین باز کنید و مقداری از اعتبار خود را در قالب ارز تتر در اختیار صرافی قرار دهید. طبق این قرارداد اگر قیمت بیت‌کوین طبق انتظارات پیش رفت، صرافی سود شما را پرداخت می‌کند و در غیر اینصورت، از اعتبار شما کسر می‌شود. 

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز 

معاملات اسپات یکی از ساده‌ترین انواع معاملات هستند که بر خلاف معاملات فیوچرز، هر آنچه را که خریداری کرده‌اید در همان لحظه دریافت می‌کنید. اما در معاملات فیوچرز، شما مالکیت خرید ندارید و با سرمایه کم می‌توانید حجم بیشتری خریداری کنید. اما برای اینکه بتوانیم از دو طرفه بودن بازار استفاده کنیم، باید از معاملات فیوچرز استفاده کنیم. برای آشنایی با برتری‌های بازار فیوچرز نسبت به اسپات با مقاله آموزش صفر تا صد فیوچرز همراه باشید.

استفاده از اهرم یا لوریج

معامله‌گران زیادی به دلیل توانایی استفاده از اهرم یا لوریج جذب فیوچرز می‌شوند. به عنوان مثال، برای خرید یک بیت‌کوین در معاملات اسپات، به هزاران دلار نیاز دارید. اما می‌توانید با کمک اهرم در بازار فیوچرز، کسری از یک بیت‌کوین را خریداری کنید و به اندازه پول خود سهم بیشتری نیز خریداری کنید.

میزان نقدینگی

حجم معاملات فیوچرز در حدود 2 تریلیون دلار در ماه است که بسیار بیشتر از گردش مالی بازار اسپات است. نقدینگی بالای این بازار به معامله‌گر  این اجازه را می‌دهد تا یک معامله را سریع‌تر به انجام برساند. یک بازار با نقدینگی بالا، ریسک کمتری دارد، زیرا همیشه خریدار و فروشنده وجود دارد.

دو طرفه بودن 

یکی از مزایای معاملات فیوچرز نسبت به اسپات، دو طرفه بودن آن است. به این معنا که زمانی که سهام یا ارزی را در معاملات اسپات خریداری می‌کنید، تنها در صورت افزایش قیمت سود می‌کنید. اما در بازار فیوچرز حتی در زمان ریزش قیمت‌ها نیز می‌توانید به سود دست یابید.

انواع معاملات فیوچرز

انواع مختلفی از معاملات فیوچرز وجود دارد که در ادامه آموزش صفر تا صد فیوچرز به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

معاملات فیوچرز استاندارد

این معاملات یکی از رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است که تمام موارد قراردادهای سنتی از جمله تسویه و تاریخ انقضا را در بر می‌گیرد. 

معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی

این نوع معامله دارای قرارداد انقضادار با تحویل فیزیکی است. تنها تفاوت این نوع معامله با نوع استاندارد در این است که سهام یا ارز خریداری شده در طول فرایند، به خریدار تحویل داده می‌شود. 

قراردادهای دائمی

قرارداد دائمی‌ یا Perpetual Contacts نوعی معامله فیوچرز است که در آن تاریخ انقضا ذکر نمی‌شود. این نوع قرارداد در حال حاضر در صرافی‌های Binance و Bubit بین تریدر و صرافی منعقد می‌شود. 

مزایا و معایب معاملات فیوچرز

فیوچرز یکی از پرطرفدارترین نوع معاملات است که در کنار مزایای زیادی که دارد، معایب و نقص‌هایی نیز در آن مشاهده می‌شود. در ادامه آموزش صفر تا صد فیوچرز به بررسی هر یک می‌پردازیم.

مزایا

  • روش انجام معاملات آتی بسیار ساده و راحت است.
  • حجم معاملاتی آن حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از معاملات اسپات است.
  • با استفاده از اهرم در این نوع معامله می‌توانید سود بالقوه بیشتری را کسب کنید.
  • استراتژی‌های منعطفی دارد.
  • با استفاده از معاملات فیوچرز، بدون برخورد با عامل بارزدارنده می‌توانید به سود برسید.
  • این نوع قرارداد، ریسک کاهش قیمت را از بین می‌برد.

معایب

  • معاملات آتی دارای تاریخ انقضا می‌باشند.
  • ریسک معاملات آتی بسیار بالاست و در صورت استفاده از اهرم، ممکن است ضرر زیادی را متحمل شوید.

معاملات فیوچرز به روش Limit

معامله Limit یا محدود، یک روش خرید و فروش دارایی است که معامله‌گران را روی یک قیمتی که از قبل مشخص کرده، معامله می‌کند. این نوع معامله شخصی سازی و کنترل بیشتری را برای معامله‌گر  به همراه دارد. این قیمت در سفارشات خرید باید بالاتر از قیمت فعلی و در سفارشات فروش، پایین‌تر از قیمت فعلی در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید یک سفارش خرید روی بیت‌کوین در قیمت 20 هزار دلار باز کنید. بعد از ثبت سفارش، به محض اینکه قیمت به 20 هزار دلار برسد، خرید انجام می‌شود. این روش مانند تعیین حد ضرر است که در آن شما می‌توانید قیمتی را برای جلوگیری از ضرر انتخاب کنید و زمانی که دارایی به قیمت مورد نظر رسید، به صورت خودکار به فروش برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با آموزش صفر تا صد فیوچرز همراه باشید.

احراز هویت معاملات فیوچرز

احراز هویت به این معناست که کاربر جهت دسترسی به کیف پول باید یک سری مدارک هویتی ارائه دهید. تعدادی از صرافی‌ها مانند Binance و BitMEX که معاملات فیوچرز را به کاربران ارائه می‌دهند، نیز احراز هویت معامله‌گران را اجباری کردند. متاسفانه کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های اقتصادی، نمی‌توانند با IP ایرانی در این صرافی‌ها فعالیت کنند.

خوشبختانه برخی صرافی‌ها مانند Kucoin، Coinex و ByBIT هنوز فرایند احراز هویت را اجباری نکرده اند و کاربران ایرانی نیز می‌توانند در آنها بدون ارسال مدارک فعالیت کنند. صرافی کوکوین در مقایسه با دو صرافی دیگر از اعتبار بالاتری برخوردار است و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به صورتی که این صرافی به یکی از بهترین صرافی‌ها برای انجام معاملات فیوچرز در ایران شناخته شده است.

بهترین صرافی‌ها برای انجام معاملات فیوچرز

در ادامه آموزش صفر تا صد فیوچرز، چند صرافی معتبر برای انجام معاملات فیوچرز آورده شده است. 

  • صرافی ByBIT
  • صرافی کوکوین
  • صرافی FTX
  • صرافی بایننس
  • صرافی PrimeXBT
  • صرافی Phemex
  • صرافی کراکن
  • صرافی BitMEX
  • صرافی Deribit
  • صرافی Stormgain
  • صرافی BaseMEX
  • صرافی Margex

کارمزد معاملات فیوچرز

یکی از معایب معاملات فیوچرز کارمزد بسیار بالای آن است. چراکه هر چقدر سفارش شما باز باشد، کارمزد شما افزایش می یابد. به همین جهت، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا معاملات خود را با لوریج بالا انجام دهند تا بازده بیشتری داشته باشند. همچنین معامله‌گران علاوه بر کارمزد در معاملات فیوچرز خود، باید نرخ بودجه قراردادهای آتی را نیز بپردازند. این مبلغ برای سرمایه‌گذاران بلند مدت می‌تواند به میزان 20 درصد در ماه باشد که رقم قابل توجهی است. 

کارمزد معاملات فیوچرز به دو زیر گروه Maker و Taker تقسیم می‌شوند. Maker کارمزدی است که شما در زمان انجام معاملات Limit باعث اضافه شدن لیکوئیدیتی به دفاتری که در آن سفارش ثبت شده می‌شوید. کارمزد Taker نیز نوع دیگر کارمزد است که شما با ثبت سفارش باعث خروج لیکوئیدیتی می‌شوید. کارمزدها معمولا بر اساس مبلغ لوریجی که ترید می‌شود، تعیین می‌شوند و می‌توانند سودهای بالاقوه شما را کاهش دهند.

همانطور که می‌دانید معاملات فیوچرز نیاز به آموزش دارد و شما باید مهارت کافی داشته باشید تا سرمایه خود را در این بازار با ریسک همراه نکنید. دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کند و هر آنچه که نیاز است‌ تا شما به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار مالی مخصوصا فیوچرز شوید را آموزش می‌دهد.

آموزش معاملات فیوچرز بدون لیکوئید شدن

انجام معاملات در بازار فیوچرز، نیازمند دانش کافی می‌باشد. در این بازار پرطرفدار اگر علم کافی نداشته باشید، احتمال از دست دادن سرمایه بسیار است. بسیاری از معامله‌گران به دلیل رعایت نکردن مدیریت سرمایه در بازار فیوچرز و همچنین استفاده از هرم بالا دچار لیکوئید شده‌اند. استفاده از لوریج در معاملات همان‌طور که سود قابل توجهی به معامله‌گران می‌دهد، می‌تواند سرمایه آنها را نابود کند، بنابراین رعایت بودجه‌بندی از ارکان مهمی است که هر معامله‌گر باید بر آن تسلط داشته باشد. شما قبل از ورود به معامله طبق پوزیشنی که دارید و همین‌طور لوریجی که می‌خواهید در معاملات استفاده کنید، میزان سرمایه ورود به معامله و همچنین میزان ریسکی که در نظر دارید را محاسبه کرده و سپس وارد معامله شوید.

گروه مالی اینوستپ در جهت راهنمایی شما و همچنین آموزش تمام تکنیک‌های لازم اصول بودجه‌بندی، دوره مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا آن دسته از معامله‌گران که تنها در مسائل مدیریت ریسک مشکل دارند، با این دوره تمام نکات لازم برای تریدر حرفه‌ای شدن را بیاموزید و در مسیر معامله‌گری پرقدرت گام بردارند.

سخن آخر ( آموزش کسب سود با معاملات فیوچرز)

معاملات فیوچرز یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین انواع خرید و فروش دارایی است که علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است. این نوع معاملات به صورت قراردادی است که شما در آن متعهد می‌شوید یک دارایی را در آینده مشخص و با قیمت از پیش تعیین شده معامله کنید. این نوع قرارداد انواع مختلفی دارد، اما هیچ صرافی وجود ندارد که انواع مختلف آن را ارائه دهد. بنابراین شما باید صرافی را با توجه به نوع معامله‌ای که انجام می‌دهید، انتخاب کنید.

یکی از صرافی‌های معتبری که ایرانیان می‌توانند در آن بدون احراز هویت ثبت نام کنند و از آن برای معاملات فیوچرز استفاده کنند، صرافی بای‌بیت است‌. گروه مالی اینوستپ در جهت آموزش اصولی فیوچرز و استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی، آموزش‌های ویدئویی تهیه کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید