آموزش معامله با ایچیموکو رایگان و استراتژی استفاده از آن

ایچیموکو، یکی از اندیکاتور‌های بسیار محبوب و پرطرفدار نزد تحلیل‌گران تکنیکال است. این ابزار بسیار کارآمد بوده و به عنوان یکی از ابزار‌های بسیار مهم و حیاتی برای تحلیل‌گران به کار می‌رود. همین موضوع اهمیت آموزش معامله با ایچیموکو رایگان را به نمایش می‌گذارد. این ابزار قدرتمند، در واقع 3 اندیکاتور را باهم ترکیب می‌کند و یک مجموعه ایده‌آل را به تحلیل‌گر ارائه می‌کند. شاید بسیاری از تحلیل‌گران این ابزار را به عنوان مهمترین ابزاری بدانند که در تحلیل به کمک آن‌ها می‌آید. علت این موضوع نیز قدرتمندی ایچیموکو می‌باشد. البته شاید در ابتدای آموزش، متوجه شوید که مقداری تعلیم آن سخت و پیچیده می‌باشد اما هرچیزی با تمرین و ممارست امکان‌پذیر است. با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو می‌توانید در معاملات خود، درصد بالایی از موفقیت را کسب کنید و یک قدم از بازار جلو باشید. 

در این محتوا، می‌خواهیم بررسی کنیم که اندیکاتور ایچیموکو چیست، از چه اجزایی تشکیل شده است، چگونه می‌توان از آن در معاملات خود استفاده کرد و تمام مطالبی که در این زمینه کمک یار تحلیل‌گر خواهد بود. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید اطلاعات خود را درباره این اندیکاتور افزایش دهید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به مطالب مفید و ارزشمندی در این راستا، برسید. علاوه بر این شما می‌توانید سایر مقالات مفید را در سایت اینوستپ، مطالعه نمایید.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟ 

در گام نخست، می‌خواهیم بررسی کنیم اندیکاتور ایچیموکو چه ابزاری است و در علم تحلیل‌گری، چه مزیتی را به معامله‌گر، ارائه می‌کند. این اندیکاتور قدرتمند، یکی از اجزای غیرقابل حذف در سیستم‌های معاملاتی است که به مانند کندل استیک‌ها، از آسیای شرقی و از کشور ژاپن به وجود آمده است. این ابزار در انواع بازار‌های مالی اعم از سهام، کالا، ارز و اوراق کاربرد دارد و می‌تواند مزیت‌های خود را به شکل مناسبی به نمایش بگذارد. علاوه بر این، این اندیکاتور قادر است در تمام تایم فریم‌های موجود، خود را هماهنگ کند و اطلاعات مفید و ارزنده‌ای را به افراد ارائه کند.

کلمه ایچیموکو در زبان ژاپنی به معنای تعادل در یک نگاه است و ساختار جذاب و منحصر به فرد این ابزار نیز گویای همین معنی می‌باشد. در واقع تحلیل‌گر با استفاده از این ابزار، می‌تواند در آن واحد متوجه شود که روند به صورت نزولی یا صعودی در جریان است. در ادامه می‌خواهیم اجزای تشکیل‌دهنده این ابزار را باهم بررسی کنیم. 

ایچیموکو از چند بخش تشکیل شده است؟ 

در بخش دوم از آموزش معامله با ایچیموکو رایگان، می‌خواهیم به سراغ معرفی اجزای تشکیل‌دهنده این ابزار جذاب برویم. اگر به ساختار ایچیموکو دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که این اندیکاتور از 5 خط تشکیل شده است. دو عدد از این خط‌ها با نام ابر ایچیموکو ( Ichimoku Cloud ) شناخته می‌شوند. تفاوت موجود بین این دو خط با سایه‌ای در این ابزار قابل رؤیت است. این 5 خط روایتگر میانگین دوره‌ای 9 زمانه، میانگین دوره‌ای 26 زمانه، میانگین دوره‌های 9 و 26 زمانه، میانگین دوره‌ای 52 زمانه و خط تأخیر ( Lagging Span ) هستند. 

این خطوط به خوبی می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت را به تحلیل‌گر نشان دهند و روند حرکتی را مشخص کنند. علاوه بر این، ایچیموکو قادر است میزان شتابی را که روند مورد بررسی در اختیار دارد، شناسایی کرده و در اختیار تحلیل‌گر قرار دهد. نگاهی که این اندیکاتور دارد، آینده‌نگر بوده و تریدر در چارچوب زمانی مختلف، می‌تواند پیش‌بینی‌های دقیقی از آینده حرکتی قیمت، انجام دهد. جالب است بدانید این اندیکاتور توسط گوئیچی هوسودا ( Goichi Hosoda ) در سال 1960 میلادی ایجاد شد. البته که این اندیکاتور در سال 1990 به صورت توسعه‌یافته در اختیار افراد قرار گرفت و پس از ظهور کامپیوتر و تکنولوژی، محاسبه آن با استفاده از روبات‌ها به شکل بسیار سریع‌تری رواج یافت و تحول آن به شکل کنونی ظاهر شده است که می‌توانیم در نمودار‌های مالی از آن بهره ببریم. 

آیا پای ریاضی در اندیکاتور ایچیموکو در میان است؟ 

همانطور که به احتمال زیاد می‌دانید، امروزه استفاده از علم ریاضی در مباحثی زیادی از جمله علم مالی توسعه‌ یافته است. در بحث تحلیلگری و بررسی نمودار‌های مالی، علم ریاضی به شکل مشخصی خود را نشان می‌دهد و این موضوع در اندیکاتور‌ها نیز به شکل ویژه‌ای قابل مشاهده است. اندیکاتور ایچیموکو نیز از ریاضیات زیادی تشکیل شده است و در این ابزار، شاهد حضور اعداد و ارقام خاصی هستیم. گروه مالی اینوستپ در خصوص ارتباط ایچیموکو با طبیعت وبیناری ارائه کرده است که می‌توانید ویدئوی آن را مشاهده کنید و اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید.

در واقع پایه و اساس ایچیموکو بر حسب اعداد 9، 26 و 52 است. سیستم ایچیموکو به وسیله این اعداد بسیار دقیق عمل می‌کند و می‌توان نتایج آن را به عینه در بازار‌های مالی مشاهده کرد. در واقع تنظیمات پیش فرض این اندیکاتور بر روی این اعداد تنظیم شده است و افراد و تحلیل‌گرانی که قصد تعویض این اعداد را دارند، اغلب به بن بست برخورد کرده‌اند و به صورت واضحی متوجه شده‌اند که اعداد جادویی 9، 26 و 52، راز موفقیت اندیکاتور ایچیموکو هستند.

فلسفه اصلی ایجاد این اندیکاتور، این است که معامله‌گر با یک نگاه، بتواند متوجه کلیت بازار شود و تصمیم مناسبی در رابطه با معامله، اتخاذ کند. از خوبی‌های این اندیکاتور یا سیستم معاملاتی، این است که دیگر نیاز به سایر ابزار‌ها نیست و اندیکاتور‌ها یا اسیلاتور‌های دیگری در این سیستم قرار داده نمی‌شوند. علت این موضوع نیز جامعیت ایچیموکو است. البته که هر سیستم معاملاتی عاری از خطا نمی‌باشد و این موضوع برای ایچیموکو نیز صدق می‌کند. با این حال مزایا و ویژگی‌های مثبت این اندیکاتور به قدری زیاد و مؤثر است که خطا و ویژگی‌های منفی این اندیکاتور به هیچ وجه به چشم نمی‌آیند. 

تعادل قیمتی در ایچیموکو به چه صورتی است؟ 

پایه و اساس ایجاد ایچیموکو، ایجاد تعادل بر اساس قیمت می‌باشد. در واقع معامله‌گران قیمت بسته شده یک تایم فریم در معاملات را مبنای محاسبه ایچیموکو قرار می‌دهند. معمولاً تحلیل‌گران تکنیکالیست از میانگین متحرک ساده 50 یا 200 دوره زمانی استفاده می‌کنند و از آن به عنوان تعادل قیمتی یاد می‌کنند. به عبارتی این تحلیل‌گران اعتقاد دارند که قیمت در این حوالی باید قدم بردارد و نمی‌تواند خیلی از آن دور بماند. البته در کشور ژاپن، کمی شرایط متفاوت است و بالا و پایین قیمت نیز برای تحلیل‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع دو حد بالا و پایین به ترتیب تأثیر عرضه و تقاضا را در بازار به نمایش می‌گذارند و یک تحلیل‌گر باتجربه و بامهارت، از این نکات به نحو مطلوب و مفیدی استفاده می‌کند. 

بررسی ساختار تشکیل‌دهنده ایچیموکو

در ادامه موضوع آموزش معامله با ایچیموکو رایگان، می‌خواهیم ساختار تشکیل‌دهنده ایچیموکو را بررسی کنیم. این ساختار که بسیار معروف است و ممکن است در گوشه و کنار انجمن‌های مالی، آن را شنیده باشید. ایچیموکو از بخش‌های زیر تشکیل شده است: 

  • تغییر حالت ابر کومو از نزولی به صعودی هنگامی که قیمت بالای ابر قرار دارد، می‌تواند یک سیگنال پرقدرت صعودی را به تحلیل‌گر ارائه کند. در چنین حالتی تحلیل‌گر می‌تواند منتظر پولبک قیمتی به سقف ابر باشد و آنگاه معامله‌ای دیگر را بررسی کند. 
  • تغییر حالت ابر کومو از صعودی به نزولی هنگامی که قیمت پایین ابر قرار دارد، می‌تواند یک سیگنال پرقدرت نزولی را به تحلیل‌گر ارائه کند. در چنین حالتی تحلیل‌گر می‌تواند منتظر پولبک قیمتی به کف ابر باشد و آنگاه معامله‌ای دیگر را بررسی کند. 

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی آموزش معامله با ایچیموکو رایگان پرداختیم و در آن به شکل کامل و جامع ابزار قدرتمند ایچیموکو را تشریح کردیم. قطعاً استفاده از ابزار‌هایی مانند ایچیموکو، باعث می‌شود تحلیل‌گر در بازار‌های مالی به موفقیت نسبی دست پیدا کند. در واقع علم تکنیکال به دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند دائماً دستخوش تغییرات مثبتی شود که در این رابطه، تحلیل‌گر باید خود را به آخرین علم و دانشی که در این زمینه وجود دارد، تجهیز کند. 

در محتوای آموزش معامله با ایچیموکو رایگان سعی کردیم تمام استراتژی‌ها و جزئیاتی که در رابطه با اندیکاتور قدرتمند ایچیموکو وجود دارد، عنوان کنیم. توصیه می‌کنیم حتماً به یادگیری این ابزار مشغول شوید و از آن در بازار‌های مالی به شکل مناسبی بهره ببرید. قطعاً استفاده صحیح و اصولی از ایچیموکو، باعث می‌شود معامله‌گر در بازار‌های مالی، به سود مناسبی برسد. توصیه می‌کنیم این مطلب را بار‌ها و بار‌ها مطالعه نمایید تا بتوانید نکات موجود در آن را به شکل مناسبی ارزیابی و استخراج کنید و از آن‌ها در معاملات خود به شکل مطلوبی بهره ببرید. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفید و جذابی را از آن دریافت کرده باشید. 

  • تنکانسن
  • کیجونسن
  • سنکو اسپن A
  • سنکو اسپن B
  • چیکو اسپن

در واقع همان 5 خطی که در ابتدای این محتوا ارائه شد، شامل این موارد هستند که ساختار کلی اندیکاتور ایچیموکو را تشکیل می‌دهند. نخست به سراغ تنکانسن ( Tenkan-Sen ) می‌رویم. این عنصر که به عنوان خط تبدیل ( Conversion Line ) نیز شناخته می‌شود، نحوه محاسبه آن به صورت میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین 9 دوره قبلی تشکیل می‌شود. البته باید توجه کنید که تنکانسن با میانگین متحرک نمایی و میانگین متحرم ساده 9 دوره‌ای متفاوت است و نسبت به آن‌ها، نوسان کمتری را شامل می‌شود.

نکته‌ی مهم دیگری که باید درباره این عنصر بدانید، این است که در محاسبه‌ی آن، قیمت بسته شدن ملاک است. هنگامی که قیمت یک دارایی رو به افزایش باشد، خط تنکانسن صاف‌تر می‌شود و به نوعی حالت ایستا به خود می‌گیرد. به طور کلی در این شرایط عنوان می‌شود که قیمت خیلی نمی‌تواند از تنکانسن یا تعادل دور شود. معمولاً در روند صعودی، این خط به عنوان نوعی حمایت کوچک عمل می‌کند و می‌تواند قیمت را به سمت بالا پرتاب کند. البته در روند نزولی نیز عکس این قضیه محقق می‌شود و تنکانسن به عنوان یک عنصر مقاومتی عمل می‌کند. 

بررسی کیجونسن

دیگر عنصری که ایچموکو را تشکیل می‌دهد، کیجونسن ( Kijun-Sen ) است. این خط که به عنوان خط پایه ( Base Line ) نیز شناخته می‌شود، از میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت 26 دوره قبل تشکیل می‌شود. البته همانند تنکانسن، کیجونسن نیز متفاوت با میانگین متحرک نمایی و میانگین متحرک ساده 26 دوره‌ای می‌باشد. معمولاً خط کیجونسن، روندی متعادل‌تر را نسبت به دو میانگین ذکر شده دارد. معمولاً از این عنصر به عنوان نشان‌دهنده نوعی تعادل میان خریداران و فروشندگان در بازار یاد می‌شود. در بازار‌های مالی، هنگامی که قیمت یک دارایی در بالای کیجونسن قرار بگیرد، می‌گوییم روند حرکتی دارایی صعودی است و اگر قیمت در زیر این خط باشد، می‌گوییم روند حرکتی به شکل نزولی می‌باشد. 

یک نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با کیجونسن وجود دارد و آن این است که این خط به عنوان یک عنصر قدرتمند شناخته می‌شود. به عبارتی اگر قیمت در بالای این خط قرار داشته باشد، روند صعودی است و قیمت با برخورد به این خط، حمایت می‌شود و روند صعودی از سر گرفته می‌شود. این موضوع در حالت معکوس نیز عملی است و هنگامی که قیمت در پایین این خط قرار دارد، روند نزولی وجود داشته و کیجونسن به عنوان یک مقاومت قدرتمند مانع از روند صعودی دارایی می‌شود. 

بررسی ابر کومو و سنکو اسپن‌ها

در ادامه آموزش معامله با ایچیموکو رایگان، می‌خواهیم دو جزء همراه باهم را که در ایچیموکو خود را نشان می‌دهند، بررسی کنیم. سنکو اسپن A و سنکو اسپن B که از آن‌ها به عنوان ابر کومو یاد می‌شود. کومو به عنوان یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین عناصر ایچیموکو است و تریدر باید به این بخش توجه بخصوصی داشته باشد. ابر کومو از دو بخش تشکیل شده است: نخست سنکو اسپن A و دیگری سنکو اسپن B.

در ابتدا به بررسی سنکو اسپن A می‌پردازیم. در ابتدا تنکانسن و کیجونسن را بررسی کردیم و با آن‌ها آشنا شدیم. البته که بررسی ابتدایی این دو مورد، دلیل بخصوصی داشت و این دلیل در این مرحله خود را نشان می‌دهد. سنکو اسپن A از میانگین تنکانسن و کیجونسن شکل می‌گیرد و 26 روز آینده بر روی نمودار نقش می‌بندد. در واقع اگر تنکانسن و کیجونسن را با هم جمع کنیم و تقسیم بر دو کنیم، سنکو اسپن A بدست می‌آید. 

سنکو اسپن A اگر به شکل صعودی باشد، روند حرکتی دارایی صعودی و اگر به شکل نزولی باشد، روند حرکتی دارایی نزولی است. علاوه بر این، معمولاً قیمت هنگام برخورد به این عنصر، واکنش نشان می‌دهد. اگر قیمت در بالای این ابر باشد، در اثر برخورد به آن، ممکن است به شکل حمایتی ظاهر شده و به سمت بالا حرکت کند. این موضوع در حالت عکس نیز صدق می‌کند و می‌تواند در روند نزولی و هنگامی که قیمت پایین ابر است، به عنوان یک مقاومت بالقوه ظاهر شود. 

سنکو اسپن B چه می‌باشد؟ 

پس از اینکه سنکو اسپن A را بررسی کردیم، نوبت آن رسیده است که به سراغ سنکو اسپن B برویم. سنکو اسپن B نیز از طریق میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در 52 روز گذشته تشکیل می‌شود. به عبارتی اگر کمترین قیمت 52 زمان قبل را با بیشترین قیمت 52 زمان بعد جمع کنیم و تقسیم بر 2 کنیم، سنکو اسپن B شکل می‌گیرد. سنکو اسپن B که در یک نمودار کنونی ظاهر می‌شود، در واقع 26 روز قبل به وجود آمده است و با استفاده از داده‌هایی که دریافت شده است، 26 روز آینده را نیز در نمودار به ما نشان می‌دهد.

اگر سنکو اسپن B در حال افزایش باشد، معمولاً روند قیمتی دارایی صعودی و اگر روند حرکتی سنکو اسپن B نزولی باشد، روند حرکتی دارایی را نیز نزولی در نظر می‌گیریم. علاوه بر این، سنکو اسپن B به مانند سنکو اسپن A نقش حمایتی و مقاومتی را بازی می‌کند. هنگامی که قیمت بالای این ابر قرار دارد، در صورت برخورد به آن روند صعودی را در پیش گرفته و هنگامی که قیمت پایین این ابر باشد، در اثر برخورد با آن، روند نزولی را در پیش می‌گیرد.

معمولاً در علم تکنیکال توصیه می‌شود هنگامی که خط سنکو اسپن B به شکل افقی تشکیل شده است در معاملات خود توجه نمایید. زیرا هنگام افقی شدن این عنصر، قدرت آن بسیار زیاد می‌شود و نقش حمایتی و مقاومتی به شکل خارق‌العاده‌ای شکل می‌گیرد. علاوه بر این معمولاً در بازه زمانی بلند مدت، سنکو اسپن B به عنوان نقطه تعادلی در معاملات در نظر گرفته می‌شود. 

سنکو اسپن A و سنکو اسپن B چه فایده‌ای در معاملات دارند؟ 

این عناصر تشکیل‌دهنده ایچیموکو، به شکل توضیحاتی که در بالا ارائه شده‌اند، مفید می‌باشند اما گونه خاصی از آن وجود دارد که یک تریدر باتجربه، از آن بهره می‌برد و در معاملات خود، بازدهی فوق‌العاده‌ای کسب می‌کند. به عنوان مثال، یکی از حالاتی که در آن می‌تواند کمی تأمل کرد، این است که سنکو اسپن A بالای سنکو اسپن B قرار بگیرد. در چنین حالتی، می‌توان روند کلی حرکت دارایی را صعودی در نظر گرفته و بر اساس آن، معامله کنیم. البته این موضوع حالت عکس نیز دارد و هنگامی که سنکو اسپن A زیر سنکو اسپن B قرار بگیرد، روند نزولی حکم فرما می‌باشد. علت این موضوع نیز ساده است. سنکو اسپن A به دلیل مقادیر کمتری که دارد، نوسان‌پذیر‌تر است و بهتر می‌تواند تحرک داشته باشد. از این رو با نوسانات قیمتی خود را زودتر مطابقت می‌دهد و در این اندیکاتور، راحتر می‌تواند نوسان مناسب پیدا کند. 

نکته‌ی جالبی دیگری که باید در آموزش معامله با ایچیموکو رایگان بدانید، این است که دو سنکو اسپن، باهم تشکیل یک ابر کومو را می‌دهند. اگر به این اندیکاتور نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هنگام بالا بودن سنکو اسپن A، ابر کومو به شکل سبز رنگ و هنگام پایین بودن آن، ابر کومو به شکل قرمز رنگ به نمایش در می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود شناسایی نکات مهم موجود در این سنکو اسپن‌ها، راحت‌تر باشد.

چیکو اسپن چیست؟

آخرین جزء موجود در اندیکاتور ایچیموکو، چیکو اسپن ( Chikou Span ) است. این خط که به آن خط تأخیری نیز گفته می‌شود، بخش ساده اما اثرگذار و قدرتمند ایچیموکو می‌باشد. این جزء ساده، روایتگر قیمت است اما به 26 دوره قبل برمی گردد. در واقع قیمت کنونی هنگامی که 26 دوره عقب‌تر است، بیانگر چیکو اسپن می‌باشد. معمولاً در چنین حالتی، عنوان می‌شود اگر چیکو اسپن پایین‌تر از قیمت 26 دوره قبلی باشد، روند نزولی است و برعکس. 

ایده‌ای که پشت ایجاد چیکو اسپن به عنوان یکی از جزئیات ایچیموکو در نظر گرفته شده است، این است که قیمت در 26 دوره گذشته، به عنوان یک جزء حمایتی یا مقاومتی عمل می‌کند. در واقع تحلیل‌گران عنوان می‌کنند که بازار‌ها دارای حافظه‌ای قدرتمند هستند و حمایت‌ها و مقاومت‌ها حتی در دوره‌های بسیار گذشته‌تر نیز از ذهنیت بازار پاک نمی‌شود. از چیکو اسپن می‌توانیم به عنوان یک ابزار جهت شناسایی شتاب روند کنونی نیز بهره ببریم. در واقع هنگامی که چیکواسپن آزاد باشد و با قیمت برخوردی نداشته باشد، می‌گوییم روند پرشتاب بوده و می‌توانیم انتظار نوسان زیاد در بازار را داشته باشیم. این موضوع در حالت معکوس نیز جواب می‌دهد. هر گاه چیکو اسپن با قیمت برخورد داشته باشد، می‌گوییم روندی پرشتاب در بازار وجود ندارد و باید منتظر حرکت نوسانی و ساید از جانب دارایی باشیم. 

علاوه بر این، معمولاً هنگامی که قیمت بالای چیکو اسپن قرار می‌گیرد، قدرت روند زیاد بوده و باعث حرکت پرشتاب می‌شود. معمولاً از چیکو اسپن به عنوان تأییدیه دوم جهت ورود به معامله استفاده می‌شود و می‌توان آن را در عین ساده بودن، مهم و ایده‌آل برای انجام معامله دانست. 

استراتژی شکست ابر کومو چه می‌باشد؟ 

در ادامه آموزش معامله با ایچیموکو رایگان، می‌خواهیم سناریویی را بررسی کنیم که در آن قیمت، ابر کومو را می‌شکند و وارد آن می‌شود و ممکن است از سمت دیگر آن خارج شود. در چنین حالتی می‌توانیم متناسب با موقیعت ایجاد شده، اقدام به ورود به یک معامله کنیم که متناسب با موقعیت، می‌تواند خرید ( لانگ ) یا فروش ( شورت ) باشد. معمولاً هنگامی که قیمت ابر کومو را از پایین به سمت بالا قطع می‌کند، موقعیت خرید ایجاد می‌شود. البته که پولبک به سقف ابر نیز می‌تواند هیجان‌انگیز باشد و موقعیت معامله را به شکل مناسبی تثبیت کند. این موضوع حالت عکس نیز دارد و هنگامی که قیمت به پایین ابر حرکت می‌کند و به کف آن، پولبک می‌زند، می‌توانیم موقعیت معامله‌گری شورت یا فروش را اتخاذ کنیم. 

البته نکته‌ی مهمی که در رابطه با آموزش معامله با ایچیموکو رایگان وجود دارد، این است که می‌توانیم از این ابزار به عنوان حد ضرر و حد سود نیز استفاده کنیم. به عنوان مثال هنگامی که قیمت از بالای ابر خارج شده و به سقف آن پولبک می‌زند، حد ضرر را کمی پایین‌تر در نظر بگیریم و هنگامی که قیمت به این سطح رسید و به نظر می‌رسد قدرت چندانی ندارد و می‌خواهد وارد ابر شود، از معامله خارج شویم. 

استراتژی شکست چیکو اسپن چیست؟ 

یکی دیگر از مباحثی که باید در آموزش معامله با ایچیموکو رایگان ارائه شود، این است که هنگام شکست چیکو اسپن، باید چه عکس‌العملی داشته باشیم. این استراتژی که با عنوان Chikou Breakout شناخته می‌شود، به نحوی در بازار صورت می‌گیرد که چیکو اسپن از قیمت کنونی عبور کرده و بالاتر از آن بسته می‌شود. در این حالت، استراتژی معاملاتی بدین صورت است که این حرکت را یک سیگنال قدرتمند صعودی می‌دانیم و با استفاده از آن، وارد یک موقعیت معاملاتی خرید می‌شویم. 

از طرف دیگر، حالتی به وجود می‌آید که در آن چیکو اسپن، قیمت کنونی را به سمت پایین می‌شکند. در چنین حالتی نیز یک سیگنال قدرتمند نزولی به دست می‌آید و به وسیله آن می‌توانیم یک موقعیت معامله‌گری نزولی یا شورت را در دستور کار قرار دهیم. البته در حالات فوق باید ابر کومو را نیز در نظر بگیریم. اگر قیمت بالا ابر کومو باشد و چیکو اسپن به سمت بالا قیمت را قطع کند، سیگنال پر قدرت صعودی و در صورتی که قیمت پایین ابر کومو باشد و چیکو اسپن قیمت را به سمت پایین قطع کند، سیگنال پر قدرت نزولی را دریافت خواهیم کرد.

استراتژی کراس تنکانسن و کیجونسن چگونه عمل می‌کند؟ 

در ادامه آموزش معامله با ایچیموکو رایگان، حال که با تمام 5 بخش موجود در اندیکاتور ایچیموکو آشنا شده‌اید، نوبت آن رسیده است برخی از استراتژی‌هایی که حول محور این ابزار قدرتمند شکل می‌گیرد را بررسی کنیم. نخستین حالت، کراس تنکانسن و کیجونسن است. در واقع این حالت هنگامی شکل می‌گیرد که این دو خطر، یکدیگر را قطع کنند. تحلیل‌گران بدین صورت عمل می‌کنند که هنگام کراس تنکانسن از کیجونسن و حرکت به سمت پایین آن، می‌توان معامله فروش یا شورت باز کرد و برعکس. البته این موضوع تحت‌الشعاع مواردی نیز قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر در هنگام کراس تنکانسن به سمت بالا، قیمت در بالای ابر کومو قرار داشته باشد، یک سیگنال صعودی قدرتمند در بازار ایجاد می‌شود. همچنین این موضوع در صورتی که در پایین ابر کومو قرار داشته باشد، ضعیف و هنگامی که داخل ابر باشد، آن را خنثی قلمداد می‌کنیم.

بررسی استراتژی بازگشت کومو

در ادامه آموزش معامله با ایچیموکو رایگان، می‌خواهیم استراتژی بازگشت کومو را بررسی کنیم. این حالت هنگامی رخ می‌دهد که روند حرکتی ابر کومو از حالت صعودی به حالت نزولی تغییر شکل دهد. در این حالت، موقعیت برای معامله‌گرانی فراهم می‌شود که در بازار حضور داشته و منتظر دریافت یک موقعیت معامله‌گری هستند. هنگامی که روند حرکتی ابر کومو از صعودی به نزولی تغییر کند، موقعیت معاملاتی نزولی و هنگامی که از روند نزولی به صعودی تغییر شکل دهد، موقعیت معامله‌گری صعودی ایجاد می‌شود. 

به عبارتی دیگر برای اینکه بتوانیم موقعیت معامله‌گری مناسبی داشته باشیم، باید سنکو اسپن A به سمت بالا حرکت کرده و از سنکو اسپن B عبور کند. در چنین حالتی موقعیت معامله‌گری لانگ شکل می‌گیرد. در طرف دیگر اگر عکس حالت فوق شکل بگیرد، موقعیت معامله‌گری به شکل نزولی و شورت خواهد بود. البته مطابق با حالاتی که در گذشته نیز عنوان شد، در چنین حالت حضور قیمت در بالای ابر و پایین ابر نیز ملاک است و می‌تواند سیگنال را به شکل قدرتمندی ضعیف یا تثبیت کند. 

  • تغییر حالت ابر کومو از نزولی به صعودی هنگامی که قیمت بالای ابر قرار دارد، می‌تواند یک سیگنال پرقدرت صعودی را به تحلیل‌گر ارائه کند. در چنین حالتی تحلیل‌گر می‌تواند منتظر پولبک قیمتی به سقف ابر باشد و آنگاه معامله‌ای دیگر را بررسی کند. 
  • تغییر حالت ابر کومو از صعودی به نزولی هنگامی که قیمت پایین ابر قرار دارد، می‌تواند یک سیگنال پرقدرت نزولی را به تحلیل‌گر ارائه کند. در چنین حالتی تحلیل‌گر می‌تواند منتظر پولبک قیمتی به کف ابر باشد و آنگاه معامله‌ای دیگر را بررسی کند. 

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی آموزش معامله با ایچیموکو رایگان پرداختیم و در آن به شکل کامل و جامع ابزار قدرتمند ایچیموکو را تشریح کردیم. قطعاً استفاده از ابزار‌هایی مانند ایچیموکو، باعث می‌شود تحلیل‌گر در بازار‌های مالی به موفقیت نسبی دست پیدا کند. در واقع علم تکنیکال به دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند دائماً دستخوش تغییرات مثبتی شود که در این رابطه، تحلیل‌گر باید خود را به آخرین علم و دانشی که در این زمینه وجود دارد، تجهیز کند. 

در محتوای آموزش معامله با ایچیموکو رایگان سعی کردیم تمام استراتژی‌ها و جزئیاتی که در رابطه با اندیکاتور قدرتمند ایچیموکو وجود دارد، عنوان کنیم. توصیه می‌کنیم حتماً به یادگیری این ابزار مشغول شوید و از آن در بازار‌های مالی به شکل مناسبی بهره ببرید. قطعاً استفاده صحیح و اصولی از ایچیموکو، باعث می‌شود معامله‌گر در بازار‌های مالی، به سود مناسبی برسد. توصیه می‌کنیم این مطلب را بار‌ها و بار‌ها مطالعه نمایید تا بتوانید نکات موجود در آن را به شکل مناسبی ارزیابی و استخراج کنید و از آن‌ها در معاملات خود به شکل مطلوبی بهره ببرید. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفید و جذابی را از آن دریافت کرده باشید. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید