آموزش نحوه ایجاد سیستم معاملاتی

نحوه ایجاد سیستم معاملاتی، از جمله مهم‌ترین و شاید حیاتی‌ترین فرآیندهایی است که یک تریدر باید قبل از ورود به بازار، آن را در دستور کار خود قرار دهد. در واقع یک معامله‌گر باید استراتژی‌های مناسب و کارای خود را قبل از ورود به بازار دارایی‌های مالی، بررسی کرده و نسبت به مفید بودن آن، اظهار نظر کند. این سیستم معاملاتی می‌تواند به صورت شخصی بوده یا اقتباسی از یک تریدر دیگر باشد. متناسب با روحیات و شخصیت معامله‌گر، این موضوع می‌تواند دستخوش انتخاب‌های متفاوتی باشد. بنابراین اهمیت سیستم یا استراتژی‌های معاملاتی بر هیچ معامله‌گری پوشیده نیست.

همین موضوع و مهم‌ بودن آن، باعث شده است تدارک تولید یک مقاله با چنین عنوانی را ببینیم. از این رو، می‌خواهیم در این مقاله ابتدا استراتژی‌های معاملاتی را تعریف کنیم، سپس به بیان ویژگی‌ها، انواع آن، نمونه‌هایی از آن، روش‌های پیاده‌سازی آن و … می‌پردازیم. بنابراین می‌توانید انتظار یک مقاله پر از اطلاعات مفید و سودمند را داشته باشید. توصیه می‌کنیم اگر به دنبال مطالبی در این حیطه می‌گردید، این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید و تا انتهای آن، با ما همراه باشید.

سیستم معاملاتی چیست؟

نخستین موضوعی که از مقاله نحوه ایجاد سیستم معاملاتی باید ارائه شود، مربوط به چیستی سیستم‌های معاملاتی است. اگر بخواهیم به صورت ساده و راحت این مفهوم را توضیح دهیم، باید بگوییم سیستم‌های معاملاتی، به قوانینی اطلاق می‌شود که بر اساس آن، معامله‌گر یا تریدر در بازارهای مالی فعالیت می‌کند. در واقع این سیستم‌ها، چارچوب‌هایی را به وجود می‌آورند که معامله‌گر درون آن‌ها فعالیت و بر اساس آن‌ها، اقدام به باز کردن یا بستن یک معامله می‌کند. این چارچوب می‌تواند شامل مواردی نظیر قوانین تریدر، تایم فریم‌های مورد نظر، بازاری که درون آن می‌خواهیم معامله کنیم، تنظیمات مربوط به چارت و نمودار، مدیریت ریسک و استفاده از اهرم، مجموع معاملاتی که در طول روز انجام می‌شود و… باشد.

در واقع یک سیستم معاملاتی، راهنمایی‌های لازم جهت کسب سود را به معامله‌گر انجام می‌دهد و در شرایط سخت، یاری‌گر وی است. یک معامله‌گر برای اینکه بتواند شرایط خود را تعویض کند، باید به این سیستم رجوع کرده و بر اساس آن اقدام به اصلاح نماید. همچنین در صورتی که نقطه ضعفی در معاملات او وجود دارد، می‌تواند با رجوع به سیستم معاملاتی خود، روش‌های خود را اصلاح و آن‌ها را تغییر دهد. البته پیش آمده است که افراد تازه وارد و ناآشنا به بازارهای مالی، سیستم‌های معاملاتی خود را مطابق با تریدرهای قدرتمند در این زمینه می‌کنند. این موضوع رفته رفته و با پیشرفت وی تغییر کرده و کم‌کم سیستم معاملاتی شخصی او به روی کار می‌آید. بنابراین طبیعی است که در ابتدای فعالیت در بازاری جدید، سیستم معاملاتی را از شخصی دیگر کپی کنیم.

لزوم استفاده از سیستم معاملاتی چیست؟

قبل از اینکه وارد موضوع نحوه ایجاد سیستم معاملاتی شویم، لازم است بدانیم که علت استفاده از این سیستم چیست و چرا باید یک تریدر از آن بهره ببرد؟ در واقع اصلی‌ترین علت ایجاد سیستم معاملاتی، این است که شرایطی را برای معامله‌گر فراهم کند تا وی بتواند در بازارهای مالی، به موفقیت برسد. یک سیستم یا استراتژی معاملاتی، شرایط را به بهترین شکل برای معامله‌گر پیش می‌برد و احتمال کسب سود و بازدهی را برای وی تا چندین برابر، افزایش می‌دهد. البته که یک سیستم معاملاتی مناسب، به نحوی تشکیل می‌شود که با بازار تطابق زیادی داشته باشد و بتواند قدرت انتخاب میان حرکت به سمت درست و معامله با حجم مناسب را داشته باشد. همچنین یک استراتژی مناسب، عنوان می‌کند که معامله‌گر چه زمانی نباید وارد بازارهای مالی شود.

یک جمله‌ی معروف در دنیای معامله‌گری وجود دارد و آن این است که یک معامله اصولی و سودده، سخت است اما یک معامله غیر اصولی و زیان ده، بسیار آسان. این موضوع به صورت غیرمستقیم، عنوان می‌کند که داشتن یک سیستم معاملاتی، تا چه میزانی می‌تواند معامله‌گر را در رسیدن به اهداف خود، یاری کند. مثمر ثمر بودن یک سیستم معاملاتی نه به شانس و اقبال مرتبط است و نه به بازار مفید؛ بلکه به کارایی و میزان انطباق آن ارتباط دارد. احتمال اینکه یک معامله‌گر به صورت شانسی و بدون نظم سودی از بازار دریافت کند، بسیار کم است و می‌توان آن را کم‌ثبات دانست. معامله‌گری در بازارهای مالی به موفقیت می‌رسد که روی نظم فعالیت‌های خود را انجام دهد و بر اساس استراتژی‌ها و سیستم‌های معاملاتی مناسب، اقدام به ترید نماید.

نحوه ایجاد سیستم معاملاتی

نحوه ایجاد سیستم معاملاتی، از چندین بخش تشکیل شده است. در واقع یک معامله‌گر برای اینکه بتواند استراتژی مخصوص خود را در یک بازار مالی خاص تشکیل دهد، نیاز است از چندین پارامتر عبور کند. در ادامه می‌خواهیم درباره‌ی هر یک از این پارامتر‌ها صحبت کنیم و توضیحات کافی درباره آن‌ها بدهیم.

تعیین بازار معاملاتی

اولین گام در نحوه ایجاد سیستم معاملاتی، مربوط به انتخاب بازار است. بازار مورد معامله می‌تواند نقش بسزایی در تشکیل استراتژی معاملاتی شخص داشته باشد. هر بازار، دارای ویژگی‌های متمایزی نسبت به سایر بازار‌ها است و همین موضوع اهمیت انتخاب آن را ملموس‌تر می‌کند. در بازار ارزهای دیجیتالی، ویژگی‌های خاصی را شاهد هستیم، در بازار فارکس این خصوصیات تغییر پیدا می‌کنند و همین روال برای بازار ارز، سکه و طلا، بورس و… نیز تکرار می‌شود. معامله‌گر با انتخاب بازار مورد نظر خود، تمام هوش و حواس خود را روی این بازار معطوف می‌کند و تمام جوانب اعم از ساعات معامله‌گری و شرایط دیگر آن را زیر نظر می‌گیرد. همچنین اینکه سرمایه‌گذار بلند مدت یا کوتاه مدت باشیم نیز از این طریق قابل بررسی است.

بنابراین در گام نخست، باید بازار مورد نظر خود را انتخاب کنیم و از آن به عنوان پلهای برای ورود به گام بعدی، استفاده نماییم.

تعیین سبک تحلیل

دومین گام در موضوع نحوه ایجاد سیستم معاملاتی، این است که سبک تحلیل خود را بیان کنیم. در حال حاضر 2 سبک از تحلیل تحت عناوین تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی وجود دارد. برخی از معامله‌گران تکنیکال، برخی دیگر بنیادی و برخی دیگر از هر دوی آن‌ها استفاده می‌کنند. انتخاب سبک تحلیل برای ورود به گام بعدی، ضروری است.

 انتخاب سبک معامله‌گری

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام‌ها در تشکیل سیستم معاملاتی، انتخاب سبک معامله‌گری است.  یک تریدر، می‌تواند سبک‌های مختلفی از ترید را بررسی و آن را که بیشتر با خصوصیات وی سازگار است، انتخاب کند. در حال حاضر سبک‌های معامله‌گری اسکالپینگ ( Scalping )، ترید روزانه ( Day Trading )، سوئینگ تریدینگ ( Swing Trading ) و پوزیشن تریدینگ ( Position Trading ) وجود دارند و معامله‌گران می‌توانند از میان آن‌ها، انتخاب نمایند. در پایان این عنوان، به بررسی این سبک‌ها از معامله‌گری خواهیم پرداخت.

زمان و تایم فریم معاملاتی

مورد چهارم و آخر از پارامترهای لازم برای تشکیل سیستم معاملاتی، تایم فریم‌های معاملاتی است. در بخش تحلیل، یک معامله‌گر می‌تواند نمودار یا چارت قیمتی را در تایم فریم‌ها یا زمان بندی‌های گوناگون مشاهده کند. این تایم فریم‌ها می‌توانند در دسته‌ی کوتاه مدت مانند 30 ثانیه، 1 دقیقه، 5 دقیقه و …، در دسته‌ی میان مدت مانند 12 ساعت، روزانه و… و در دسته‌ی بلند مدت مانند هفتگی، ماهانه و سالانه قرار بگیرند. بر اساس بازار، سبک معامله‌گری و سبک تحلیل، می‌توان تایم فریم مناسبی را اتخاذ کرد. به عنوان مثال اگر معامله‌گر اسکالپینگ باشید و در بازار فارکس فعالیت داشته باشید، باید از تایم فریم‌های کوتاه مدت استفاده نمایید. این موضوع برای دیگر عناوین مانند معامله‌گر بلند مدت نیز مشابه است و هر کدام از آن‌ها از یک تایم فریم بخصوصی استفاده می‌کنند. البته که معامله‌گران حرفه‌ای، از مولتی تایم فریم نیز استفاده می‌کنند.

سبک های مختلف معامله‌گری

در این بخش از مقاله، می‌خواهیم به بررسی سبک‌های مختلف معامله‌گری بپردازیم و درباره‌ی آن‌ها، اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم. همانطور که در بخش قبلی عنوان شد، سبک‌های معامله‌گری به 4 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

سبک معامله‌گری اسکالپینگ ( Scalping ) 

نخستین سبک از معامله‌گری، اسکالپینگ ( Scalping ) است. این روش از معامله‌گری، کوتاهترین بازه زمانی را به ارمغان می‌آورد. در واقع معامله‌گران اسکالپر، سعی دارند با دریافت سود از چند کندل کوتاه مدت، از موقعیت خود خارج شوند. در اسکالپینگ معمولا حجم معاملات زیاد ولی مقدار سود آن کم است. اغلب اسکالپر‌ها هنگامی که بازار از حجم مناسبی برخوردار است وارد بازار می‌شوند. حجم بالای بازار، باعث می‌شود نوسانات بیشتری در دارایی‌ها رخ دهد و این موضوع جذابی برای این دسته از معامله‌گران است. اسکالپر‌ها باید به تحلیل تکنیکال اشراف کامل داشته باشند و بتوانند به خوبی نقاط ورود و خروج را بررسی کنند.

سبک معامله‌گری ترید روزانه ( Day Trading )

 دسته‌ی دوم، ترید روزانه ( Day Trading ) است. این دسته از معامله‌گران معمولا چند روز در یک معامله می‌مانند و پوزیشن آن‌ها باز است. این دسته از معامله‌گران، وقت بیشتری برای تحلیل دارند و می‌توانند نقطه ورود و خروج خود را پیش از ورود به معامله، انتخاب نمایند. میزان ریسک و استرس در ترید روزانه نسبت به اسکالپینگ کمتر است؛ زیرا در این روش، نوسانات کوچک حذف می‌شوند و به روند اصلی توجه می‌شود. تعداد معامله در این سبک از ترید، کمتر از اسکالپینگ بوده اما میزان سود دریافتی از آن بیشتر از اسکالپینگ است. همچنین این روش برای کسب سود در میان مدت، مطلوب است. 

سبک معامله‌گری سوینگ تریدینگ ( Swing Trading )

 دسته‌ی سوم، مربوط به سوینگ تریدینگ ( Swing Trading ) است. این سبک از معامله‌گری، مربوط به حالت‌هایی است که در آن معامله‌گر، روندهای خاصی را مشاهده می‌کند و با توجه به آن، وارد معامله می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید انتظار دارید یک روند پس از شکستن یک مقاومت مهم، به آن سطح که هم اکنون تبدیل به حمایت شده است، پولبک بزند. در چنین حالتی می‌گوییم سوئینگ تریدینگ رخ داده است. این روش از معامله معمولا به صورت کوتاه مدت یا هر روزه نیست و در حالاتی خاص رخ می‌دهد. در این روش، نیازی به بررسی دائمی نمودار‌ها نیست و تنها برخورداری از علم تکنیکال و مشاهده‌ی الگو‌ها درون چارت‌های قیمتی، کفایت می‌کند. البته از معایب این روش، می‌توان به تغییر ناگهانی روند برخلاف میل معامله‌گر، اشاره داشت.

سبک معامله‌گری پوزیشن تریدینگ ( Position Trading )

دسته‌ی آخر از سبک‌های معامله‌گری، مربوط به پوزیشن تریدینگ ( Position Trading ) است. همانطور که از اسم این سبک از معامله پیداست، این روش مربوط به حالتی است که معامله‌گر دوست دارد معامله‌ی خود را تا مدت زیادی مانند هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها نگه دارد. به اصلاح به این معامله‌گران هولدر نیز گفته می‌شود. در چنین حالتی، نوسانات قیمتی، تشکیل الگو‌ها و اخبار مهم روی معامله‌ی پوزیشن تریدر‌ها تاثیر نمی‌گذارد و آن‌ها با اهداف معینی در طول مدت زمان خاص، اقدام به باز گذاشتن معامله‌ی خود می‌کنند. این روش از روش‌های بلند مدت در معامله‌گری بوده و اغلب افراد موفق در این زمینه، آن را پیشنهاد می‌کنند. در این روش، احتمال کسب سود، بسیار زیاد است.

مدیریت ریسک و نحوه ایجاد سیستم معاملاتی

مدیریت ریسک همواره جزء ارکان اصلی سیستم معاملاتی بوده و معامله‌گران باید این موضوع را در نظر بگیرند. هر معامله‌گر قبل از ورود به بازارهای مالی در رابطه با ایجاد سیستم معاملاتی، باید 5 موضوع از مدیریت ریسک را در نظر بگیرد. او باید قبل از ورود به بازار و معامله، پاسخ این سوال‌ها را در نظر گرفته و سپس سیستم معاملاتی خود را تشکیل دهد. در ادامه با هم این موارد را بررسی خواهیم نمود.

نکات رعایت مدیریت ریسک برای ایجاد سیستم معاملاتی

1- در ابتدا باید بیان کنید که قصد وارد کردن چه مقدار سرمایه به بازار را دارید. این مقدار سرمایه می‌تواند به طور کلی از دست برود. بنابراین باید بررسی کنید که تحمل از دست دادن چه مقدار سرمایه را دارید.

2- دومین موضوع در ارتباط با مدیریت ریسک و سیستم معاملاتی، این است که در هر معامله، چه میزانی از ریسک را می‌خواهید تحمل کنید؟ این مقدار با درصدی عنوان می‌شود. به عنوان مثال شخصی به مقدار 10 درصد و شخصی دیگر به مقدار 50 درصد توانایی قبول ریسک را دارد. این مقدار در اشخاص گوناگون، متفاوت است.

3- مدیریت ریسک به معنای این است که در صورت رویارویی با ضرر، چه عکس‌العملی خواهید داشت و چگونه با آن برخورد خواهید کرد.

4- میزان موفقیتی که بدست آورده‌اید با سیستم معاملاتی خود مطابقت دارد و انتظارات شما را برآورده می‌کند یا خیر؟

5- سوال آخری که در رابطه با سیستم معاملاتی باید به آن پاسخ دهید، این است که میزان ریسک‌پذیری در تایم فریم‌ها و بازارهای مختلف به چه صورتی است؟ آیا محدودیت‌هایی که برای ریسک قرار داده‌اید، کارساز هستند یا بی‌حاصل؟

پاسخ به سوال‌های فوق، باعث مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی می‌شود و معامله‌گر به واسطه چنین فرآیندی، روند رو به رشد خود را در جهت کسب سود، ادامه می‌دهد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که یک تریدر مدیریت ریسک را در دستور کار خود قرار دهد و بر اساس آن معاملات خود را پیش ببرد.

بررسی عواملی که مدیریت معامله را تحت تاثیر قرار می‌دهند

1- نخستین عامل، بررسی معامله است. باید در نظر داشته باشید که به صورت مستمر معامله‌ی خود را بررسی کنید و به دلیل قرار دادن حد سود و ضرر، از آن دور نشوید و معامله را به حال خود رها نکنید. بررسی معامله و در نظر داشتن آن، باعث مدیریت صحیح معامله می‌شود و کسب سود و بازدهی را با درصد بالایی تضمین می‌کند.

2- مدیریت معامله با مدیریت تایم فریم در ارتباط است. یک تریدر قبل از ورود به معامله، باید از تایم فریم مناسبی استفاده کند و معامله‌ی خود را در همان تایم فریم مدیریت کند. می‌توانید از تایم فریم‌های پایین‌تر برای مدیریت معامله خود استفاده نمایید اما باید تایم فریم معاملاتی خود را به عنوان تایم فریم اصلی انتخاب نمایید.

3- قبل از ورود به معامله، در موضوع مدیریت معامله، باید سیستم معاملاتی خود را به نحوی تنظیم نمایید که در هنگام تغییر حد سود یا ضرر، دلیل قانع کننده و منطقی برای آن داشته باشید. در واقع باید عنوان کنید که چه زمانی قادر به تغییر حد سود یا ضرر خود هستید و بر چه اساسی می‌خواهید این کار را انجام دهید.

4- آیا در معاملات خود، می‌توانید از اهرم استفاده نمایید یا خیر؟ اگر قادر به استفاده از آن هستید، این اهرم تا چه مقداری قابل استفاده است؟ اهرم‌ها ریسک معاملات را افزایش می‌دهند و ممکن است سرمایه را با خطر مواجه کنند. بنابراین شرایط دریافت این ابزار باید قبل از ورود به معامله و بر اساس سیستم معاملاتی سنجیده شود.

نحوه ایجاد سیستم معاملاتی و اجرای آن

معامله‌گرانی که به تازگی وارد بازار شده اند، باید سیستم‌های معاملاتی خود را بر اساس یک اصول از پیش تعیین شده اجرا کنند. در واقع توصیه می‌شود این دسته از افراد معاملات خود را ثبت کنند تا با بررسی آن، به نکات مهمی دست یابند. در زیر، به برخی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید این دسته از افراد برای شروع معامله یادداشت کنند، اشاره شده است تا با پیروی از آنها، معامله‌ای سودمند عایدشان شود.

  • تاریخ، روز و زمان دقیق معامله
  • تنظیمات معامله و تایم فریم معاملاتی
  • جهت معامله ( پوزیشن لانگ ( خرید ) یا پوزیشن شورت ( فروش ) )
  • میزان ریسک و خطری که متحمل می‌شویم
  • دلیل ورود به معامله
  • میزان ریسک نسبت به میزان پاداش و سود
  • قیمت دقیق ورود به معامله
  • حد سود و حد زیان
  • هدف قیمتی
  • بررسی این موضوع که آیا مطابق با استراتژی و سیستم معاملاتی این فرآیند انجام شده است یا خیر
  • نتیجه معامله
  • یادداشت و نکاتی که می‌توان از آن‌ها در معاملات بعدی، استفاده کرد

یادداشت کردن چنین مواردی، به معامله‌گر این امید را می‌دهد که سیستم معاملاتی، می‌تواند سمت و سوی پویایی به معامله وی دهد. در واقع او بررسی می‌کند که نقاط قوت و نقاط ضعف وی در معامله کجا بوده است و با ترمیم یا تقویت آن‌ها، میزان بازدهی خود را افزایش ‌دهد. این شرایط برای آغاز کار است و رفته رفته معامله‌گر با تسلط کافی، می‌تواند این شرایط را به صورت ذهنی و با توانایی بالا، انجام دهد و از چنین موارد طولانی مدت، رهایی یابد. بنابراین رکن اصلی این موضوع، تمرین و ممارست است.

بک‌تست (Back Test) چیست؟ 

Back Test، یکی از اصطلاحاتی است که معمولا در سیستم معاملاتی و استراتژی‌های تریدر‌ها، قرار می‌گیرد. بک‌تست، به اصطلاحی اطلاق می‌شود که در آن معامله‌گر، منطقه‌ای که مایل به تحلیل در آن است را در گذشته بررسی می‌کند. بگذارید با یک مثال به صورت راحت‌تری این مفهوم را بررسی کنیم. فرض کنید قصد دارید در نقطه حمایتی A و در تایم فریم روزانه، وارد بازار شوید. در چنین حالتی در تایم فریم روزانه، به عقب‌تر برمی‌گردید و این منطقه را در گذشته بررسی می‌کنید. آیا در گذشته و در این منطقه حمایتی، روند قیمت رو به افزایش بوده است یا خیر؟ در چنین حالتی گفته می‌شود تریدر در حال بک‌تست گرفتن از معاملات خود است.

بک تست در سیستم معاملاتی چه کاربردی دارد؟

بک‌تست گرفتن، مزایای زیادی دارد. نخستین ویژگی آن، این است که در تریدر اعتماد به نفس مفیدی را اعمال می‌کند. اگر بازار در گذشته و در این نقطه صعودی بوده است، بنابراین امکان صعودی بودن این ناحیه در حال حاضر نیز زیاد است. دومین مزیت این روش، این است که استراتژی مورد نظر را بررسی و آن را تمرین می‌کنید. نوسانات و روند کلی قیمت در این منطقه می‌تواند راهنمای شما باشد. علاوه بر این، بک‌تست اجازه می‌دهد در سیستم معاملاتی خود، تایم فریم مناسب را انتخاب نمایید و با آن به ترید مشغول شوید. بنابراین از قدرت بک‌تست غافل نشوید و در معامله‌هایتان از آن استفاده نمایید.

تریدرهای قوی در سطح جهان، همواره از بک‌تست استفاده میکنند و آن را ابزاری جهت بررسی قدرت و جهت حرکتی روند میدانند. بک‌تست هم به صورت دستی و هم به صورت برنامه‌ای قابل انجام است و بسته به انتخاب تریدر، این موضوع قابل انتخاب است. در متا تریدر نیز این موضوع گنجانده شده است و در صورت تسلط به این نرم افزار، می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله آموزش بک تست گرفتن که در سایت مجموعه اینوستپ منتشر شده است، مراجعه کنید.

فوروارد تست چیست و در سیستم معاملاتی چه کاربردی دارد؟

فوروارد تست، یک فرآیند دیگر در بازارهای معاملاتی است که در سیستم معاملاتی قرار دارد. تریدر برای اینکه بتواند فوروارد تست را در معاملات خود انجام دهد، باید استراتژی معاملاتی خود را بررسی کند. در واقع فوروارد تست برای بررسی عملکرد استراتژی معاملاتی است و به معامله‌گران توصیه می‌شود حتما قبل از ورود به معامله با یک اکانت تست، آن را بررسی کنند تا در هنگام استفاده از آن، با مشکل مواجه نشوند.

فوروارد تست نیز مانند بک‌تست، از مزایای زیادی برخوردار است. در فوروارد تست، تریدر می‌تواند نقاط ورود و خروج را متوجه شود، استراتژی شخصی خود را بررسی کند، نتایج را پیش بینی کند و الگوریتمهای کارایی بسازد. نکته‌ی مهم درباره بک‌تست و فوروارد تست، این است هر دو به وسیله نرم افزارهای مخصوص در چارت‌ها انجام می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر، این است که حتما از استراتژی‌ها و سیستم معاملاتی خود بک‌تست و فوروارد تست بگیرید تا بتوانید از تمام نقاط ضعف و قوت خود باخبر شوید.

معرفی برخی از سیستم‌های معاملاتی معروف

در این بخش از مقاله نحوه ایجاد سیستم معاملاتی، می‌خواهیم تعدادی از سیستم‌های معاملاتی معروف را که توسط تریدر‌ها انتخاب می‌شوند، بررسی کنیم و از جزئیات آن باخبر شویم. اگر می‌خواهید با چند سیستم معاملاتی معروف در جهان آشنا شوید، ادامهی این مقاله را مطالعه نمایید.

سیستم معاملاتی پایپو ( PIPO )

نخستین سیستم معاملاتی که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم، پایپو است. برای استفاده از این سیستم، ابتدا باید جهت معامله ( خرید یا فروش ) را مشخص کنید. در این سیستم معاملاتی، بازه زمانی روی مووینگ 12 و 32 روزه قرار دارد. معمولا به صورت پیش فرض مووینگ 12 روزه را قرمز رنگ و مووینگ 32 روزه را آبی رنگ انتخاب می‌کنند. برای دریافت موقعیت معامله، هرگاه خط قرمز رنگ، خط آبی را به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش و هرگاه خط قرمز رنگ، خط آبی رنگ را به سمت بالا قطع کند، سیگنال خرید صادر می‌شود. نقطه ورود در این استراتژی، شکست محدوده مقاومت است که یک سطح مطمئن و قابل قبول است.

 سیستم معاملاتی پاپیلار ( POPULAR )

دومین سیستم معاملاتی معروف در سطح جهان که اتفاقا نام آن هم ” معروف ” است،  از چند اندیکاتور و ابزار تشکیل شده است. در این سیستم معاملاتی، اندیکاتورهای میانگین متحرک ( EMA ) ، RSI و Stochastic استفاده شده است. نخستین گام، این است که روند حرکتی را مشخص کنیم. پس از مشخص شدن روند، نوبت آن است که اندیکاتور میانگین متحرک را از نظر صعودی یا نزولی بودن، بررسی کنیم. علاوه بر این، باید دو اندیکاتور RSI و Stochastic را نیز زیر نظر بگیریم تا هنگام صعودی بودن آن‌ها، اقدام به خرید کنیم. همبستگی میان این سه اندیکاتور، کلید موفقیت در این استراتژی است.

سیستم معاملاتی ptt

گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی در جهت راهنمایی شما در زمینه استفاده از سیستم معاملاتی معتبر چند نمونه استراتژی بهینه شده معرفی کرده است. سیستم معاملاتی ptt توسط آقای آهی  پس از سال‌ها تجربه و معامله‌گری در بازارهای مالی و همچنین تجربه تدریس هزاران دانشجو، طراحی و ارائه شده است. این سیستم در تمامی تایم فریم‌ها و تمامی بازارها کاربرد دارد.  این سیستم نرخ برد خوبی دارد که با رعایت مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی و پای‌بندی به اصول استراتژی می‌توانید به سود خوبی برسید. همچنین برای آموزش این سیستم معاملاتی به دانش خاصی نیاز ندارید و تنها با تسلط به مقدمات تکنیکالی،می‌توانید از آن در معاملات خود استفاد کنید که این مقدمات تکنیکالی هم به شما آموزش داده خواهد شد.

نقش اندیکاتور‌ها در سیستم معاملاتی

اگر قصد ورود به بازارهای مالی را دارید و می‌خواهید سیستم معاملاتی خود تشکیل دهید، نیاز است با مفهومی به نام اندیکاتور آشنا شوید. این واژه به معنای شاخص یا نشانگر بوده و به وسیله فرمول‌ها و روابط ریاضی تشکیل شده است. در واقع می‌توان گفت که اندیکاتور‌ها با بهره مندی از روابط پیچیده مالی، می‌توانند مواردی نظیر قدرت، جهت حرکت و سایر موارد از قیمت دارایی را به ما انتقال دهد. از این ابزار‌ها برای پیش بینی روند، هشدار جهت تغییر قیمت، عنصری برای ترکیب با تحلیل تکنیکال و… استفاده می‌شود. اندیکاتور‌ها دارای تعداد زیادی می‌باشند. معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: میانگین متحرک، RSI، ایچیموکو، استوکاستیک و…

اندیکاتور‌ها در سیستم‌های معاملاتی، نقش مفیدی را بازی می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان سیستم‌های معاملاتی زیادی را مشاهده کرد که با تحرکات اندیکاتور‌ها، سیگنالهای ورود یا خروج را صادر می‌کنند. این موضوع که تحلیل در زمینه پرایس اکشن بسیار بهتر و سریعتر از اندیکاتور است غیرقابل انکار است اما نمیتوان از قدرت اندیکاتور‌ها غافل شد. در بسیاری از موارد، اندیکاتور‌ها سیگنالی مبنی بر ورود یا خروج را بسیار زودتر از نمودارهای قیمتی ارسال می‌کنند و این خود مزیتی بالقوه محسوب می‌شود.

بنابراین باید عنوان کرد که یک سیستم معاملاتی جذاب و کارا، از اندیکاتور‌ها نیز تشکیل شده است. این اندیکاتور‌ها به تحلیل‌گر کمک می‌کنند تا بازدهی مطلوب حاصل شود و در صورت حرکت در خلاف جهت، هرچه زودتر جلوی ضرر گرفته شود. همانطور که در مثال ارائه شده از سیستم معاملاتی مشاهده کردید، اندیکاتورها در سیستم‌های معاملاتی مشهور نیز استفاده می‌شود.

انواع سیستم معاملاتی و استراتژی‌های مفید

یک سیستم معاملاتی که بر اساس استراتژی ساخته شده است، ممکن است در 3 شکل پدیدار شود. نخستین حالت، روندهای برگشتی می‌باشند. دومین حالت روندهای ادامه‌دهنده بوده و سومین حالت نیز روندهای دو طرفه است. در ادامه با هر یک از این حالت‌ها آشنا می‌شویم.

سیستم معاملاتی برگشتی

نخستین حالتی که یک سیستم معاملاتی می‌تواند داشته باشد، سیستم معاملاتی برگشتی است. در چنین سیستمی، به دنبال الگوهایی در بازار معاملاتی می‌گردیم که در آن‌ها، قیمت پس از ورود به الگو، از سمت دیگر و با جهتی مخالف خارج شود. به عنوان مثال فرض کنید قیمت در جهت صعودی در حال رشد بوده و در منطقهای مقاومتی، الگوی سقف دوقلو را تشکیل می‌دهد. در چنین حالتی انتظار داریم سیستم معاملاتی ما پس از تکمیل این الگو، از سقف کانال به سمت پایین، روند نزولی را تشکیل دهد.

برای اینکه بتوانیم این الگو‌ها را شناسایی و در سیستم‌های معاملاتی خود از آن‌ها بهره ببریم، باید نواحی خاصی از نمودار که در آن‌ها پتانسیل تشکیل این الگو‌ها بوجود می‌آید را شناسایی کنیم. سقف دوقلو، سقف سه قلو، سر و گردن، کنج صعودی، کنج نزولی، سر و گردن معکوس، کف دوقلو و کف سه قلو، از معروف‌ترین الگوهای رایج در سیستم معاملاتی برگشتی می‌باشند.

سیستم های ادامه‌دهنده

دومین حالت از نحوه ایجاد سیستم معاملاتی، الگو ادامه‌دهنده است. در این الگو، قیمت پس از ورود به الگو، از سمت دیگر آن خارج شده و روند پیشین خود را ادامه می‌دهد. یعنی اگر روند پیش از ورود به الگو صعودی باشد، پس از خروج از آن نیز صعودی و اگر روند پیش از ورود به الگو نزولی باشد، پس از خروج از آن نیز نزولی است.

از معروف‌ترین سیستم معاملاتی ادامه‌دهنده، می‌توان به پرچم نزولی، پرچم صعودی، مستطیل صعودی، مستطیل نزولی، کنج صعودی و کنج نزولی اشاره کرد. البته کنج صعودی و نزولی در روندهای ادامه‌دهنده و برگشتی با هم متفاوت است. در الگوی کنج صعودی در روند برگشتی، نوسانات به سمت بالا تشکیل می‌شوند ولی در روندهای ادامه‌دهنده، به سمت پایین تشکیل می‌شوند. در کنج نزولی در روند برگشتی نیز نوسانات به سمت پایین است اما در روند ادامه‌دهنده یا فاقد جهت یا به سمت بالا است.

سیستم‌های معاملاتی دوطرفه

سومین حالت از سیستم‌های معاملاتی که می‌توانند بر اساس روند تشکیل شوند، حالت دو طرفه است. در این شکل از الگو‌ها، می‌توان انتظار حرکت قیمت هم به سمت بالا و هم به سمت پایین را داشت. در این روش، 3 الگوی معروف وجود دارد. مثلث صعودی، مثلث نزولی و مثلث متقارن، از جمله این الگو‌ها می‌باشند. در هر یک از این 3 حالت، می‌توان انتظار حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین در انتهای الگوی قیمت را داشت. به همین علت نام آن را متقارن گذاشته‌اند.

نحوه ایجاد سیستم معاملاتی بر اساس روند‌ها، به شکل فوق است. یعنی می‌توان استراتژی‌هایی اتخاذ کرد که در آن‌ها، روند‌ها ادامه‌دهنده، برگشتی یا دو طرفه باشد. از مزیتهای این استراتژی، می‌توان تکنیکال محور و مبتنی بر علم بودن آن دانست. زیرا معمولا قیمت پس از تشکیل چنین الگوهایی، از روندهای عنوان شده تبعیت می‌کند و سمت و سوی حرکت به وسیله‌ی آنها مشخص می‌شود.

سیستم معاملاتی اینوستپ

آکادمی اینوستپ در جهت ارائه بهترین خدمات به تریدرهای عزیز، سیستم‌های معاملاتی جذاب و مفیدی را ارائه نموده است که معامله‌گران می‌توانند آن‌ها را در هر بازار و تایم فریمی استفاده کنند. در دوره تریدرحرفه‌ای آکادمی اینوستپ، می‌توانید به راحتی از 2 سیستم معاملاتی جناب آقای لطیف آهی استفاده کنید و آن را در هر بازار و تایم فریمی که به آن علاقه دارید، به کار بگیرید. این دو سیستم معاملاتی که نام های Bed و Eagle دارند، بسیار کارا بوده و برای هر تریدری لازم است. شما می‌توانید این سیستم‌های معاملاتی را در دوره تریدرحرفه‌ای تهیه کنید و با استفاده از آن، بازدهیهای جذابی و هیجانانگیزی را بدست بیاورید.

این سیستم معاملاتی تست شده و آزمون و خطاهای زیادی را پشت سر گذاشته است. به همین علت کاملا مطمئن بوده و در صورت پیشروی معامله‌گران مطابق با شرایط و قوانین مندرج، می‌توان موفقیت در بازارهای مالی را قطعی دانست. بنابراین اگر مایل به دریافت این سیستم‌های معاملاتی هستید، کافیست دوره تریدر حرفه‌ای آقای لطیف آهی را تهیه و از کسب سود در بازارهای مالی، لذت ببرید.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که در مقاله نحوه ایجاد سیستم معاملاتی خوانده‌اید، یک تریدر یا معامله‌گر برای اینکه بتواند از بازارهای مالی، بازدهی‌های مناسبی را کسب کند، نیاز دارد سیستم معاملاتی شخصی خود را تشکیل دهد. البته که برخی از افراد در تشکیل این سیستم معاملاتی ضعف دارند و برخی دیگر از آن‌ها، بازدهی مناسبی از آن بدست نمی‌آورند. در نتیجه ترجیح می‌دهد از سیستم‌های معاملاتی افراد دیگر که موفقیت آن‌ها آزمون شده است، استفاده کنند. به طور کلی، برای اینکه بتوانیم روی نظم معاملات خود را انجام دهیم و در صورت موفقیت، سود مناسب و در صورت عدم موفقیت، با حداقل ضرر از بازار خارج شویم، نیاز به یک سیستم معاملاتی کارا، مفید و ارزشمند داریم.

سیستم‌های معاملاتی، مجموعه‌ای از قوانین، تنظیمات، رویکرد‌ها، الگو‌ها و سایر موارد می‌باشند که بر اساس آن‌ها، معامله‌گر در یک چارچوب از پیش تعریف شده‌ای گام بر می‌دارد. افراد موفق در زمینه تحلیل‌گری، دارای سیستم‌های معاملاتی منظم و قدرتمندی می‌باشند و بیگدار به آب نمی‌زنند. آن‌ها بررسی می‌کنند که چه زمانی بر اساس سیستم معاملاتی، وارد معامله شوند و در چه نقطه‌ای، حد سود خود را قرار دهند و در نقطه‌ی مناسب و بدون طمع، از معامله‌ی خود خارج شوند. تمام این مراحل، توسط یک سیستم معاملاتی مطلوب، قابل تعریف است. فراموش نکنید که بزرگترین معامله‌گران جهان نیز از سیستم معاملاتی استفاده می‌کنند. بنابراین نظمی که این سیستم‌ها به آن‌ها می‌دهد، باعث می‌شود معامله‌گران با چشمانی بازتر وارد معامله شده و تمام شرایط را بسنجند.

در این مقاله سعی شد تمام مطالب پیرامون سیستم‌های معاملاتی عنوان شود و درباره‌ی این مفهوم بسیار مهم در بازارهای مالی، مطالب مفیدی بیان شود. در انتهای این مقاله، امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید و مطالب ارزشمندی در ارتباط با سیستم معاملاتی در بازارهای مالی، فرا گرفته باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید