آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو

یکی از مهم‌ترین عوامل سودآوری در بازارهای مالی استفاده از تحلیل کاربردی و مناسب است. در همین راستا قصد داریم تا یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تحلیل بازارهای مالی به شما معرفی کنیم. ابزار چنگال اندروز یکی از ابزارهای قدرتمند و دقیق در روش‌های تحلیل تکنیکال است. معامله‌گران با استفاده از این روش می‌توانند اهداف دقیق قیمت به همراه خطوط مقاومت و حمایت قدرتمند را در روند های صعودی و نزولی بازار شناسایی کنند. به تحلیلی که با نمودار قیمت سروکار و رابطه مستقیم دارد تحلیل تکنیکال گویند و به تحلیلی که به چارت و نمودار اصلاً توجهی ندارد و بر اساس اخبار و فعل و انفعالات اقتصادی است، تحلیل فاندامنتال اطلاق می‌شود. برای آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو، لازم است تا با بعضی مفاهیم و روندها در این روش آشنا شویم.

تریدینگ ویو چیست؟

در بازارهای مالی تحلیل تکنیکال بر اساس نمودار و چارت قیمت انجام می‌شود و برای در دسترسی به چارت قیمت در بازار مالی لازم است از وب‌سایت‌هایی که این نمودار را به همراه ابزارهای تحلیل تکنیکال ارائه می‌کنند، بهره برد. تریدینگ ویو یکی از همین سایت‌های معروف در حوزه ارائه نمودار قیمت برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است.

ابزارهای بسیار گسترده‌ای در تریدینگ ویو یافت می‌شوند که تحلیل تکنیکال را برای معامله‌گران ساده می‌کنند؛ با وجود گسترده بودن مفاهیم تحلیل تکنیکال، شاید تسلط بر تمامی ابزارها برای تریدرها مشکل باشد، اما شناخت چند ابزار کاربردی و استفاده‌ی صحیح از این ابزارها می‌تواند در تحلیل و شناخت صحیح روند دارایی، بسیار موثر باشد. در این مطلب بیشتر به نحوه آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو می‌پردازیم و برای آشنایی با ابزارها و اندیکاتورهای بیشتر مطالعه مقاله بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیوت چیست؟ روش شناسایی آن در نمودار چگونه است؟

قبل از وارد شدن به مبحثآموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو، لازم است تا با مفهوم پیوت آشنا شوید. به صورت ساده می‌توان گفت که پیوت‌ها نقاطی هستند که در آن‌ها قیمت تغییر جهت می‌دهد و یا به عبارتی دیگر در این نقاط روند نزولی به صعودی و صعودی به نزولی تبدیل می‌شود. این نقاط که به‌عنوان نقاط سقف یا کف شناخته می‌شوند باکمی تجربه در نمودار به‌راحتی قابل شناسایی هستند. پیوت‌ها در دو دسته اصلی (ماژور) و پیوت‌های فرعی( مینور) قرار می‌گیرند. پیوت‌های فرعی یا همان مینور نقاط برگشتی هستند که قیمت در این نقاط، بازگشت کوچک‌تری دارد. نوسانات و تغییر قیمت در این پیوت ها به صورت نسبی محدودتر بوده و یا به‌عبارتی‌دیگر ایستگاه‌های کوتاه‌مدت در روند اصلی هستند.

در مقابل این پیوت ها، پیوت‌های ماژور قرار دارند که نقاط برگشتی اصلی در روند نمودار هستند که باعث تغییر روند اصلی قیمت در نمودار می‌شوند و آن‌ها را با عنوان سقف و کف‌های اصلی در نمودار می‌توانیم مشاهده کنیم. معامله‌گران پس از کسب کمی تجربه به صورت چشمی می‌توانند انواع پیوت‌ها را در نمودار پیدا کنند. البته استفاده از ابزارهایی مانند اندیکاتور زیگزاگ نیز به پیدا کردن پیوت‌ها در نمودار کمک می کند. به طورکلی اندیکاتور زیگزاگ با مشخص کردن روندهای اصلی و فرعی که همان موج‌های قیمت هستند، سطوح مقاومت یا حمایت را نمایان می‌کند.

چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز یکی از ساده‌ترین و البته کاربردی‌ترین راهکارهای تحلیل بازارهای مالی است که توسط دکتر آلن اندروز در قرن بیستم ابداع شد. با گذشت سال‌ها از پیدایش این ابزار تحلیل قیمت، اما همچنان نیز مورد تایید تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی قرار دارد. در واقع اصلی که اندروز به آن رسیده بود، ارتباط ریاضی میان سه پیوت اصلی بود که امروزه با عنوان چنگال اندروز از آن یاد می‌شود.

روش چنگال اندروز با عنوان مطالعات خطوط میانی نیز یاد می‌شود و از روش‌های کاربردی و ترسیمی در فرایند تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. این ابزار توسط معامله‌گر مشهور آلن اچ اندروز نام‌گذاری و به وجود آمده است. این روش یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها در تحلیل بازارهای مالی بین معامله‌گران است که برای به وجود آوردن فرصت‌های سودآور و بهره بردن از نوسانات بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق نظریه‌ی اندروز، خطوط حمایت و مقاومت کلاسیک، در خیلی از مواقع قدرت لازم برای تحلیل دقیق و تشخیص روند یک دارایی را ندارند و برای پیش‌بینی صحیح‌تر روند قیمتی ابزارهای کارآمدتری لازم است. طبق این نظریه، کاربرد خطوط روندی که از نقاط و پیوت‌های بیشتری می‌گذرند، بیشتر است. در واقع چنگال ابداعی اندروز، متشکل از سه خط موازی با خطوط روند ترسیم شده از پیوت‌ها است و بیشترین نوسانات قیمت در حوالی خط میانی است. فقط دقت کنید که پیوت‌های انتخابی حتما بایستی آغازگر یک موج جدید باشند.

روش ترسیم چنگال اندروز

برای ترسیم چنگال اندروز بر روی نمودار نیاز به کمی مهارت و تجربه است که می‌توانید در مدت کمی این تجربه و مهارت را با آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو به دست آورید. به‌صورت کلی می‌توان گفت که اعتبار چنگال اندروز با تعداد برخوردها و واکنش‌های قیمت نسبت به سطح‌های آن سنجیده می‌شود. 

گام اول:

در گام اول قبل از آنکه چنگال را ترسیم کنید، لازم است تا سه نقطه اولیه چنگال اندروز را انتخاب و شناسایی کنید. در نمودار قیمت ممکن است یا حالت صعودی وجود داشته باشد و یا حالت نزولی که برای ترسیم چنگال به سه نقطه مرجع پیوت در این روند نمودار نیاز داریم که با اعداد یک، دو و سه و یا حروف A،B،C  نام‌گذاری می‌شوند. این سه‌نقطه به‌صورت یک سقف و دو کف در روند صعودی (کف، سقف و کف ) و یا دو سقف و یک کف در روند نزولی ( سقف، کف، سقف) هستند.

گام دوم:

اولین کار برای ترسیم چنگال اندروز ایجاد یک خط مستقیم بین نقطه دو و سه است، لازم است این دو نقطه را با یک خط مستقیم به هم وصل کنید و در ادامه نقطه میانی در این خط را مشخص کنید. بعد از آنکه نقطه میانی را در این خط مشخص کردید، نوبت به ترسیم خط میانی می‌رسد که با متصل کردن نقطه ۱ به نقطه میانی و ادامه دادن آن خط میانی در نمودار ترسیم می‌شود.

گام سوم:

نیمی از چنگال تا این مرحله در نمودار تشکیل‌ شده و حالا وقت تکمیل چنگال اندروز بر روی نمودار است. برای تکمیل چنگال اندروز کافی است از هر دو نقطه دو و سه دو خط موازی با خط میانی رسم شود و با امتداد آن  شکل نهایی به دست می‌آید. چنگال اندروز به صورت کامل بر روی نمودار ترسیم شده و خط وسط آن به عنوان خط میانی و دو خط موازی دیگر به عنوان کانال چنگال به حساب می‌آیند. هر چقدر واکنش‌ها پرقدرت‌تر و بیشتر باشند، بر اعتبار چنگال می‌افزایند. منظور از واکنش‌ها، واکنش‌های قیمت به سطوح چنگال در نمودار است.

ابزار ترسیم چنگال اندروز

اگرچه در مراحل قبلی آموزش گام به گام ترسیم چنگال اندروز در نمودار را بیان کردیم اما باید گفت که ابزار ترسیم چنگال اندروز در پلتفرم‌های معاملاتی مانند تریدینگ ویو وجود دارد، و نیازی به ترسیم خطوط به صورت دستی نمی‌باشد. ولی درک مفهوم این مطالعات به معامله گرد لایه های عمیق‌تری از دانش را نسبت به اجزای آن می‌دهد. شما می‌توانید به‌راحتی ابزار ترسیم چنگال اندروز را از کتابخانه اندیکاتور تریدینگ ویو انتخاب کنید. پس از اینکه ابزار ترسیم چنگال را انتخاب کردید باید سه نقطه مرجع را مطابق آموزش های قبلی شناسایی کنید و با کلیک کردن بر روی هر یک از این نقاط چنگال به صورت خودکار بر روی نمودار قیمت رسم می شود.

استراتژی معامله با چنگال اندروز

روش‌های معاملاتی زیادی بر اساس چنگال اندروز وجود دارد که تمامی آن‌ها از اصول و قوانین اصلی چنگال گرفته می‌شوند. برای درک عمیق و ساده تر این موضوع کافیست اصول زیر را به خاطر داشته باشید:

مهم‌ترین اصل قوانین اصلی چنگال این است که قیمت در اکثر اوقات به سمت خط میانی چنگال حرکت و آن را لمس می‌کند.

در اکثر اوقات قیمت پس از لمس خط میانی دچار تغییر جهت می‌شود و یا به‌عبارتی‌ دیگر پیوت می‌سازد.

بعضی مواقع قیمت تمایل به لمس چند باره خط میانی و تغییر در نزدیکی آن را دارد.

زمانی که قیمت بلند کردن خط میانی موفق نشود و قبل از رسیدن به خط میانی با تغییر جهت همراه شود، امکان حرکت پرقدرت و سریع قیمت تا نقطه ۳ وجود خواهد داشت.

زمانی که قیمت خط میانی را بشکند به احتمال زیاد تا قبل از ادامه مسیر دوباره به این خط بازگشت خواهد کرد.

استراتژی معامله پس از شکست چنگال اندروز توسط قیمت

یکی از معروف‌ترین استراتژی‌های معامله با چنگال اندروز معامله در زمان خروج قیمت از چنگال است. این استراتژی یک روش معامله در خلاف روند قیمت است که وقتی قیمت در خلاف روند از مسیر چنگال خارج شود، سیگنال وارد شدن به معامله‌ای در خلاف جهت روند صادر می‌کند. درواقع زمانی که قیمت در جهتی مخالف روند چنگال آن را می‌شکند و باعث ایجاد تغییر در احساسات بازار می‌شود و امکان معکوس شدن روند وجود دارد.

برای معامله در استراتژی معکوس و چرخش شدن قیمت‌ها ابتدا باید با مراحل اجرای این روش آشنا شویم. در ادامه آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو، مراحل معامله پس از شکست چنگال توسط قیمت در چرخش روند صعودی به نزولی آمده است.

  • باید در ابتدا شکست چنگال توسط قیمت تشخیص داده و پس از شناسایی آن نباید به سرعت وارد معاملات شد، بلکه باید منتظر تایید آن باشید.
  • در بیشتر مواقع قیمت پس از شکست چنگال باعث ایجاد کف جدیدی در زیر چنگال می‌شود.
  • در این مرحله احتمال اینکه قیمت برای تست کردن مقاومت دوباره خط کف چنگال رو ببیند، وجود دارد.
  • در نهایت پس  از اینکه دوباره سطح مقاومت کف چنگال دیده شد، به احتمال زیاد قیمتی که پس از شکست ساخته است، پایین می آید. با نزول قیمت به زیر این کف سیگنال تایید ساده می‌شود و معامله‌گر می‌تواند وارد معامله فروش شود.

حد ضرر معامله را در بالای سقف زمانیکه قیمت پس از شکستن چنگال به آن برگشت کرده است، قرار می‌دهند. مشخص کردن حد سود معاملات در این روش نیز می‌تواند کاملاً مبتنی بر حرکات قیمت باشد به صورت ساده می‌توان در سطوح حمایت یا مقاومت سود معاملات را ذخیره کرد. البته برای ذخیره سود معاملات می‌تواند الگوهای قیمتی یا حتی الگوهای کندل استیک و یا روش‌های مشابه نیز استفاده کرد.

استراتژی معامله با توجه به حرکات قیمت در داخل چنگال اندروز

قطعاً تاکنون متوجه شده‌اید که قیمت در داخل چنگال به طور مرتب خط میانه را می‌شکند و از سطوح پایین و بالا جهش می‌کند، منظور خطوط سقف و کف چنگال است. در واقع این تغییر و حرکات قیمت همان چیزی هستند که اعتبار چنگال را تایید می‌کنند، بنابراین یک چنگال معتبر سطوح داخلی آن به عنوان حمایت و مقاومت در برابر تغییرات قیمت عمل می‌کنند. برای معامله داخل چنگال اندروز قوانین اساسی وجود دارد که در ادامه آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت:

  • زمانی که قیمت از بالای سطوح مختلف چنگال به سمت پایین حرکت کند و با آن‌ها برخورد داشته باشد، موقعیت خرید به وجود می‌آید.
  • هنگامی‌که قیمت از پایین سطوح مختلف چنگال در جهت بالا حرکت کند و به آن‌ها برخورد داشته باشد، موقعیت فروش به وجود خواهد آمد.
  • در این استراتژی حد ضرر معاملات به دو صورت تعیین می‌شود: اگر با پرش قیمت از سطحی از چنگال که پایین‌تر از قیمت است وارد معامله خرید شوید، حد ضرر در زیر کف تنظیم خواهد شد که پس از جهش قیمت به وجود آمده است.
  • در مقابل روش اول اگر با ریزش قیمت از سطح از چنگال که بالاتر از قیمت است، در معامله فروش وارد شوید، حد ضرر در بالای سقفی که پس از ریزش قیمت به وجود آمده تنظیم می‌شود.

با تحقق دو شرط معامله خود را باز بگذارید، که انجام دو شرط در زیر آمده است:

  • تا هنگامی‌که قیمت به سطح مخالف چنگال برسد.
  • در صورتی‌که قیمت در خلاف جهت جهش اولیه خط میانی را بشکند.

مثالی از استراتژی چنگال اندروز

در ادامه آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو با بررسی یک مثال، مجموعه این قواعد را بررسی خواهیم کرد که چگونه معاملات توسط این قواعد شکل می‌گیرد.

نمودار زیر نمونه‌ای صعودی از روش معامله با توجه به قواعد حرکات قیمت در داخل چنگال اندروز است. در این نمودار که روند صعودی را نشان می‌دهد نقاط یک، دو و سه، سه نقطه مرجع تشکیل‌دهنده این چنگال هستند. تحلیل چنگال را از کف قیمتی نقطه ۱ که چرخش اولیه قیمت است شروع می‌کنیم، پس از جهش قیمت از این کف، تا زمانی با افزایش همراه است که سقف دو را ساخته و به دنبال آن با ریزش بعدی خود کف قیمتی سه را به وجود می‌آورد.

با مشخص کردن این سه نقطه مرجع معامله‌گر قادر به ترسیم چنگال اندروز خواهد بود، در اینجا معامله‌گر در نقطه ۳ می‌تواند به فکر باز کردن موقعیت خرید و یا منتظر جهش دوباره قیمت از سطح چنگال باشد. جهش ثانویه قیمت از سطح چنگال به‌عنوان تاییدیه برای اعتبار چنگال است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت پس از آن افزایش پیدا می‌کند و در ادامه خط میانی را می‌شکند که نشان از روند صعودی قوی در نمودار است. پس از شکست سطح میانی قیمت به سطح بالایی چنگال می رسد و این برخورد می‌تواند به عنوان سیگنال تایید برای خروج از موقعیت خرید تلقی شود.

ادامه آموزش چنگال اندروز با مثال

البته در این شرایط بسیاری از معامله‌گران ممکن است از معاملات سودده خود خارج نشوند که استدلال این دسته از معامله‌گران به این صورت است که قیمت برای آزمایش کردن سطح میانی به این سطح حمایتی برخورد کرده و روند صعودی خود را دوباره از سر خواهد گرفت. بنابراین معامله‌گرانی که می‌خواهند بیشتر در معاملات خود باقی بمانند به دلیل واکنش قیمت به خط میانی روی می‌آورند. بهترین روش و سناریو خط میانی به وسیله قیمت شکسته شده که به عنوان سیگنال خروج از معاملات خرید به حساب می‌آید. پس از آنکه قیمت سطح میانی را شکست، سطح پایینی چنگال توسط قیمت شکسته می‌شود و روند نزولی قیمت مورد تایید قرار می‌گیرد.

مشخصات یک چنگال اندروز ایده‌آل

اگر چنگال ترسیم شده بر روی نمودار از ویژگی های زیر را در حد یک یا چند مورد داشته باشد، دارای اعتبار بیشتری خواهد بود:

  • خط میانی چنگال دارای بیشترین تعداد واکنش قیمت در گذشته باشد.
  • نقطه ۳ حتماً باید از لحاظ قیمتی بین دو نقطه اول و دوم باشد که اگر به این صورت نبود شکل ترسیمی ۱ کانال رگرسیونی روند است.
  • شیب چنگال ترسیم شده نباید بیشتر از ۶۰ درجه باشد. به وسیله ابزار ترند آنگل در تریدینگ ویو و یا استفاده از ابزار های مشابه سنجش زاویه روند، قدرت تایید زاویه چنگال را خواهید داشت.
  • چنگال شامل تمام داده‌های قیمتی در بین دو بازه شروع و پایان می شود، یا به عبارتی ساده‌تر داده‌های پرت و خارج از محدوده چنگال نداشته باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی و آموزش چنگال اندروز در تریدینگ ویو، استراتژی معاملاتی با این روش تحلیلی و نحوه اجرای آن پرداختیم. چنگال اندروز یک ابزار ترسیمی و تحلیل تکنیکال بر روی نمودار تریدینگ ویو است که در ردیف کانال‌های قیمتی قرار می‌گیرد. این ابزار تحلیل تکنیکال از سه خط موازی تشکیل شده که دو خط بالا و پایین و یک خط میانی که در وسط این دو خط و با موازات آن‌ها حرکت می کند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این ابزار قدرتمند که در پلتفرم تریدینگ ویو گنجانده شده به تحلیل تکنیکال بازارهای مالی بپردازند.

آکادمی اینوستپ، آموزش تحلیل تکنیکال و استراتژی معامله‌گری را در دوره تریدر حرفه‌ای برای علاقه‌مندان این حوزه ارائه کرده است و هر آنچه که نیاز است تا شما در این زمینه مهارت پیدا کنید را به شما آموزش می‌دهد. به امید موفقیت تک تک شما عزیزان.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید