استاپ تریل چیست؟ آموزش استاپ تریل

همه‌ی معامله‌گران می‌دانند که مفهوم حد ضرر یکی از مهم‌ترین مفاهیم برای مدیریت ریسک است که برای حفظ سرمایه، با رسیدن پوزیشن به مقدار از پیش تعیین شده، آن را به طور خودکار می‌بندد و از ضررهای بزرگ احتمالی جلوگیری می‌کند. اما قطعا برای خیلی از معامله‌گران موقعیتی پیش آمده که قبل از رسیدن به مقدار سود دلخواه خود در یک پوزیشن، روند بازار ناگهان تغییر کند و نه تنها تمام سودی که پوزیشن در آن قرار داشت را از بین ببرد، بلکه به سمت حد ضرر برود و معامله را با زیان  ببند. تریلینگ استاپ یا همان استاپ تریل دستوری ا‌ست که توسط کارگزاری‌ها طراحی شده تا در چنین مواقعی به معامله‌گران برای حفظ سودشان کمک کند. آموزش استاپ تریل به معرفی این سفارش، مزایا، معایب و کاربرد آن، فعال کردن استاپ تریل در پلتفرم‌های مختلف، استفاده از حد ضرر در معاملات و نکات مهم در تنظیمات آن می‌پردازد. با ما همراه باشید.

استاپ تریل چیست؟

با توجه به گسترش بازارهای مالی و معاملاتی حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و سهام، صرافی‌های دیجیتال به طور مستمر قابلیت‌های معاملاتی متفاوتی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. آنها می‌توانند با ارائه‌ی خدمات بیشتر، کاربران بیشتری را جذب کنند. این ابزارها که هر کدامشان برای سبک خاصی از معاملات مناسب هستند، بعضا بسیار کاربردی هستند و امکان کسب سود بیشتر را فراهم می‌کنند. یکی از این ابزارهای معاملاتی استاپ تریل است. آموزش استاپ تریل Trailing Stop  نوع خاصی از حد ضرر است که به طور خودکار با هر رقم جدیدی از قیمت بازار، حد زیان را جابه جا می‌کند. این نوع حد ضرر به صورت شناور باعث مدیریت ریسک و افزایش میزان سود تریدر می‌شود. این اوردر order تنها در صورت حرکت قیمت بازار به نفع شما جابه‌جا می‌شود و اگر قیمت بازار در خلاف جهت پوزیشن شما باشد، ثابت می‌ماند.

اجرای استاپ تریل قواعد مخصوص به خود را دارد. هر سهمی در معاملات تجاری با امواج صعودی و نزولی همراه است. هرگاه که یک سهم بعد از یک موج صعودی بلند، به یک اصلاح رسید می‌توان حد ضرر را زیر روند اصلاحی قرار داد. این کار به صورت خودکار نیز قابل اجراست. برای مثال، اگر استاپ تریل 35 پیپ در نظر گرفته شود، در صورتیکه قیمت 35 پیپ در جهت موافق حرکت کرد، حد ضرر نیز 35 پیپ به دنبال قیمت کشیده می‌شود.

آموزش استاپ تریل در قالب یک مثال

 اگر شما یک پوزیشن خرید buy در جفت‌ارز EUR/USD با نرخ  1.3360  باز کنید و حد ضرر را 100 پیپ زیر قیمت فعلی بازار قرار دهید، دستور استاپ تریل حد ضرر را با هر یک پیپ بالا رفتن قیمت، به سمت بالا حرکت می‌دهد ( بازار را مدام تریل (تعقیب) می‌کند). اگر نرخ ارز به 1.3361 افزایش پیدا کند، حد ضرر معامله بر روی نرخ 1.3261 خواهد رفت و اگر قیمت به 1.3390 برسد، استاپ تریل به 1.3290 میرود.

با این حال اگر قیمت ارز بعد از رسیدن به 1.3390 در جهت مخالف حرکت کند، استاپ تریل در آخرین سطح خود یعنی 1.3290 باقی میماند؛ زیرا استاپ تریل فقط در یک جهت حرکت می‌کند و ابزاری برای حفظ سود یا کاهش زیان معامله است.

تفاوت استاپ تریل با استاپ لاس چیست؟

استاپ تریل نسبت به استاپ لاس یا حد ضرر عملکردی متفاوت دارد. از حد ضرر زمانی استفاده می‌شود که بازار خلاف روند تحلیلی ما پیش برود و به نوعی تحلیل اشتباه بوده و باید برای جلوگیری از ضرر بیشتر هرچه زودتر از معامله خارج شویم‌. در صورتی‌که استاپ تریل را زمانی انجام می‌دهیم که بازار در جهت تحلیل ما پیش می‌رود و در نقاط مقاومت که احتمال برگشت بازار وجود دارد از استاپ تریل استفاده می‌کنیم تا سود به دست آمده را حفظ کرده ‌و جلوی هدر رفتن آن را بگیریم. 

استاپ تریل در واقع همراه قیمت در جهت رشد و دریافت سود بیشتر حرکت می‌کند ولی استاپ لاس به صورت ثابت در منطقه حد ضرر قرار می‌گیرد و معامله را در همگام وقوع ضرر مدیریت می‌کند. استاپ تریل در نفطه حدضرر شروع می‌شود و با حرکت قیمت در جهت سود، به نقطه‌ی ورود و سپس به تارگت‌های بعدی انتقال پیدا می‌کند تا در صورت برگشت روند حرکتی با بیشترین سود ممکن از معامله خارج شویم.

مزایا و معایب استفاده از استاپ تریل چیست؟

کنترل احساسات یکی از مهمترین اصول برای پیدا کردن نقطه ورود مناسب و حد سود و ضرر در معامله است و از آنجایی که استاپ تریل اجازه می‌دهد معامله باز بماند و تا زمانی که قیمت بازار به نفع سرمایه‌گذار حرکت می‌کند به سود دادن ادامه می‌دهد، به بسیاری از معامله‌گران کمک می‌کند تا از نظر روانی با بازارهایی که ثبات کمی دارند، بهتر کار کنند.

استاپ تریل به اسکالپرها که در محدوده زمانی کمی معامله می‌کنند و تغییر دادن مداوم حد ضررشان برایشان وقت‌گیر است، کمک می‌کند تا مطابق با موقعیت معامله‌ای که دارند حد زیانشان تغییر کند و در نتیجه این امر باعث صرفه‌جویی در وقتشان نیز می‌شود.

اما باید به این موضوع هم توجه داشت که شما فقط در صورتی می‌توانید از دستور استاپ تریل استفاده کنید که مدام به اینترنت و سرور کارگزار خود متصل باشید و درصورت قطع کردن آن، این دستور نیز لغو می‌شود. حال که با معایب و مضرات این حوزه آشنا شدیم، در ادامه با آموزش استاپ تریل با ما همراه باشید.

کاربرد استاپ تریل

در ادامه مبحث آموزش استاپ تریل به کاربد آن در معاملات می‌پردازیم. حد ضرر شناور و یا استاپ تریل به تعیین نقاط خرید و فروش کمک می‌کند و باعث می‌شود تا یک تریدر شرایط بهتری در معاملات خود داشته باشد. این محدوده ثابت نخواهد بود و در صورت برخورد قیمت با محدوده استاپ تریل، معامله با سود بیشتری بسته خواهد شد. به همین جهت، تریدر با استفاده ار تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، به تعیین نقاط ورود و خروج می‌پردازد و با کمک ابزار استاپ تریل در زمان و قیمت معین، معامله را می‌بندند. 

به طور کلی، معامله گران از این ابزار برای مدیریت بازارهای پر خطر استفاده می‌کنند. از مهم ترین کاربردهای استاپ تریل می‌توان به کاهش ریسک ضرر معاملات اشاره کرد. همچنین می‌توان بدون نیاز به بررسی لحظه به لحظه بازار، مدیریت ریسک خوبی در زمان اوج نوسانات داشت. همانطور که می‌دانید مشخص کردن استاپ نیاز به مهارت دارد تا استاپ هانترها، استاپ شما را فعال نکنند. گروه مالی اینوستپ آموزش اصولی حدضرر، استاپ تریل و مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی را در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای به شما آموزش می‌دهد تا معاملاتی کم ریسک و پرسود داشته باشید.

آموزش استاپ تریل در متاتریدر

همانطور که گفتیم از استاپ تریل جهت کاهش ریسک معاملات و تعیین حد ضرر استفاده می‌شود. در اینجا به شما می‌گوییم که چگونه با کمک این ابزار در پلتفرم متاتریدر به معامله بپردازید. با ما همراه باشید.

فرض کنید که یک معامله روی جفت ارز USD/GBP با نرخ 1,573 باز کردیم و حد ضرر و سود را روی 100 پیپ قرار دادیم. حالا می‌خواهیم استاپ تریل را نیز روی 15 پیپ تنظیم کنیم. به این معنا که اگر قیمت 15 پیپ کاهش یا افزایش داشت، استاپ تریل به نقطه ورود منتقل شود و به ازای هر واحد بالا یا پایین رفتن قیمت، استاپ نیز یک پیپ در همان جهت حرکت کند. 

فعال کردن استاپ تریل

به طور کلی دو روش جهت فعال نمودن استاپ تریل در متاتریدر 4 وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

روش اول:

در این روش، جهت فعال نمودن استاپ تریل، در قسمت ترمینال پلتفرم متاتریدر، روی پوزیشن در بخش ترید، راست کلیک کنید و trailing Stop را بر روی 15 پیپ تنظیم کنید. البته اعداد 25، 30 و غیره نیز به صورت پیش فرض نمایش داده می‌شوند. همچنین می‌توانید برای وارد کردن مقدار استاپ تریل دلخواه، بر روی custom کلیک کنید. 

در هنگام استفاده از این روش، شما حتما باید یک معامله باز داشته باشید تا بتوانید استاپ تریل را تنظیم کنید. همچنین شما نمی‌توانید با کمک این روش، توقف ضرر خود را به نقطه واقعی سر به سر برسانید. بنابراین پیشنهاد می‌شود از روش دوم برای باز کردن تریلینگ استاپ استفاده کنید.

روش دوم آموزش استاپ تریل در متاتریدر:

استفاده از Export Advisors یکی دیگر از روش‌های تنظیم استاپ تریل در متاتریدر است. در این روش شما ابتدا باید یک اکسپرت ادوایزر برای مدیریت معاملات خود دانلود کنید. سپس در قسمت تنظیمات اکسپرت ادوایزر، اجازه معاملات خودکار را به برنامه بدهید تا تریلینگ استاپ لاس مورد نظر به متاتریدر 4 شما اضافه شود.

اکسپرت ادوایزرهای زیادی برای مدیریت معاملات وجود دارد که هر کدام آپشن‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از این روش، بدون باز کردن معامله برای خود استاپ تریل تنظیم کنید و از آپشن‌های اضافی آن استفاده کنید. 

آموزش استاپ تریل در بایننس فیوچرز

برای تنظیم استاپ تریل در صرافی بایننس، ابتدا وارد اپلیکیشن آن شوید و روی معاملات فیوچرز کلیک کنید. پس از باز شدن صفحه گزینه Limit را انتخاب کنید تا تنظیمات Trailing Stop برای شما نمایش داده شود. سپس شما می‌توانید تک تک گزینه‌های این ابزار را تعریف کنید.

گزینه اول Call Back نام دارد که به معنای فاصله و عمل کردن استاپ است. شما در این بخش باید درصدی را مشخص کنید که بعد از تغییر روند قیمت، فعال شود. فرض کنید برای این قسمت 1 درصد را در نظر بگیریم. گزینه بعدی Active Price است که مشخص می‌کند استاپ شما در چه قیمتی فعال شود. 

برای مثال اگر قیمت را روی 5000 قرار دهید، استاپ در این قیمت آغاز می‌شود. اگر 1 درصد قیمت بالاتر رود، خرید به صورت خودکار انجام می‌شود. بخش آخر نیز Amount است که مقدار دارایی شما را نشان می‌دهد که باید بالاتر از 10 تتر باشد.

بعد از انجام تنظیمات، اگر قصد خرید در بایننس فیوچرز را دارید روی گزینه Buy/Long و اگر قصد فروش دارید روی گزینه Sell کلیک کنید. فراموش نکنید که با کمک تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال قیمت خرید و فروش و میزان استاپ لاس خود را مشخص کنید تا به حداکثر سود دست یابید و ضرر خود را به حداقل برسانید. 

آموزش استاپ تریل در تریدینگ ویو

برای فعال نمودن استاپ تریل در تریدینگ ویو، ابتدا یک معامله باز کنید. سپس از 3 روش می‌توانید صفحه تنظیمات تریلینگ استاپ را مشاهده کنید. در روش اول آموزش استاپ تریل، روی فلش بالا و پایین نوار ابزار سمت راست نمودار کلیک کنید. همچنین می‌توانید روی تریدینگ پنل Trading Panel کلیک کنید و علامت “قلم” را انتخاب کنید. روش سوم این است که روی نمودار و پوزیشن مورد نظر 2 بار کلیک کنید و گزینه Quantity را انتخاب کنید. 

در مرحله بعد، روی گزینه Stop Loss کلیک کنید تا دو گزینه Stop Loss و Trailing Stop نمایش داده شود. سپس روی Trailing Stop کلیک کنید. در زیر این گزینه 4 مقدار وجود دارد. مورد اول پیپ است که بر اساس آن می‌توان حد ضرر متحرک را تنظیم نمود. مورد بعدی، Price است که قیمت شروع تریلینگ استاپ را نشان می‌دهد. گزینه سوم نیز حد ضرر شما را به دلار و گزینه آخر حداکثر درصد ضرر را نشان می‌دهد. شما می‌توانید تنها یکی از گزینه‌ها را پر کنید.

برای مثال، اگر شما تریلینگ استاپ را روی 400 پیپ تنظیم کنید، این مقدار 400 پیپ از حد ضرر یا Stop Loss فاصله خواهد داشت. بنابراین اگر این فاصله به 400 پیپ برسد، سریعا استاپ تریل یک واحد به حد ضرر نزدیک می‌شود تا فاصله بیشتر نشود. 

نکاتی درباره استاپ تریل که حتما باید درباره آن‌ها بدانید

  • با توجه به نحوه روند بازارهای متفاوت در سال‌های اخیر، میانگین پول‌بک حدود 6درصد است و در حداکثر مواقع به 8 درصد میرسد. یک استاپ تریل مناسب باید در حدود 10تا12 درصد باشد؛ این مقدار در کنار فرصت دادن به معامله برای رشد و بالا رفتن قیمت، بعد از کاهش 12 درصدی آن به سرعت معامله را میبندد و معامله گر را از بازار خارج می‌کند.
  • حتی اگر برای معامله خود حد ضرری هم تعیین نکنید، با شروع حرکت بازار در جهت سود معامله شما این اوردر فعال می‌شود.
  • حداقل میزان تعیین شده برای استاپ تریل در بروکرها مختلف متفاوت است و اکثر از 10 پیپ به بالا شروع می‌شود.
  • در بازارهای رنج با نوسانات کم، بهتر است از حد ضرر به صورت کلاسیک استفاده شود زیرا ممکن است با برگشت بازار به مقدار خیلی کم هم معامله شما بسته شود.
  • فاصله حد ضرر تا استاپ تریل را افزایش دهید تا بتوانید در برابر اصلاحات کوتاه مدت مقاومت کنید. ( البته این کار ریسک معاملات را افزایش می‌دهد.)
  • اگر درصد استاپ تریلینگ را با فاصله خیلی زیاد از قیمت فعلی بازار قرار دهید، ممکن است ضررهایی را تجربه کنید که به سادگی می توانستید از آنها جلوگیری کنید. برعکس، اگر درصد استاپ تریلینگ را خیلی نزدیک به قیمت فعلی قرار دهید، ممکن است قبل از اینکه معامله سودی برایتان داشته باشد، بسته شود. 
  • زمانی که در یک بازار پر نوسان قرار گرفتید، تریلینگ استاپ را غیر فعال کنید و تنها از حد ضرر کلاسیک استفاده کنید تا بازار به روند قبلی بازگردد.

سخن آخر: استاپ تریل راهی برای کسب سود بیشتر

استاپ تریل یک حدضرر شناور است که تنها در حوزه بازار فارکس و یا خرید و فروش جفت ارزها قابل اجراست. این حد ضرر زمانی فعال می‌شود که قیمت یک دارایی در جهت پوزیشن معاملاتی شما حرکت کند که در این صورت به قیمت نزدیک تر می‌شود. برعکس، در صورت تغییر روند قیمت در جهت عکس پوزیشن معاملاتی شما، موقعیت را می‌بندد و میزان سود را تضمین می‌کند.

این سفارش معمولا جهت افزایش سود و کاهش ضرر گذاشته می‌شود و به بهترین شکل، معاملات شما را به صورت خودکار مدیریت می‌کند. هدف اصلی این اوردر، حفظ سود و جلوگیری از صفر شدن در صورت تغییر روند بازار است. آموزش استاپ تریل، نحوه کار با این استراتژی را در اختیار فعالان بازار قرار می دهد تا بتوانند به صورت خودکار مدیریت صحیحی بر سرمایه خود داشته باشند. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید