استراتژی معامله با الگو هارمونیک

بسیاری از معامله‌گران به دنبال تشخیص سیگنال‌های ورود و خروج دقیقی هستند که ضامن موفقیت آنها در معامله باشد. معامله با الگو هارمونیک می‌تواند سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد. درواقع، این الگوها در دسته الگوهای قیمتی قرار می‌گیرند که تحلیلگران با شناسایی آنها می‌توانند رفتار آینده بازار را پیش‌بینی کنند. الگوهای‌ هارمونیک عموما از چند نقطه با نسبت‌های فیبوناچی مختلف هستند که در کنار هم یک شکل هندسی را تشکیل می‌دهند تا نقطه بازگشت قیمت را شناسایی کنند.

شناسایی دقیق الگوهای ‌هارمونیک می‌تواند منجر به موفقیت در بازار شود. اما این کار نیازمند مهارت بالا و تمرین بسیار است تا تریدر بتواند رفتار آینده بازار را پیش‌بینی کند. در این مقاله به معرفی کامل الگوی هارمونیک، انواع آن و روش معامله بر اساس هر یک از این الگوهای‌ هارمونیک پرداختیم.  بنابراین، اگر به دنبال کسب مهارت در تشخیص این الگوها هستید، با ما همراه باشید. 

الگوی هارمونیک چیست؟

الگوهای‌ هارمونیک (Harmonic Patterns) نوعی الگوی هندسی ترکیب شده با اعداد فیبوناچی است که به معامله‌گران در جهت پیش‌بینی حرکات بازار و روند قیمتی کمک می‌کنند. درواقع، به اشکال هندسی به وجود آمده از توالی نسبت‌های فیبوناچی در نمودار، الگوی هارمونیک گفته می‌شود.  تئوری این الگوها مبتنی بر حرکت قیمت دارایی نسبت به زمان است که بر روابط نسبت‌های فیبوناچی استوارند. 

ایده اصلی استفاده از این نسبت‌ها، شناسایی نقاط اصلاحی یا پرتاب‌های قیمتی به همراه نقاط چرخش بالا و پایین قیمت است. سطوح پرتابی و اصلاحی به دست آمده از این نقاط چرخشی (کف‌ها و سقف‌ها)، حد ضرر و اهداف قیمتی را در معاملات مشخص می‌کند. معامله با الگو هارمونیک اطلاعات موثقی از قیمت، حدود سود و ضرر و اهداف قیمتی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که این می‌تواند تمایزی با نحوه عملکرد اندیکاتورها باشد. 

اهمیت الگوهای‌ هارمونیک

الگوهای ‌هارمونیک، الگوهای بسیار پیچیده‌ای هستند که در نمودارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الگوها معمولا از 5 نقطه تشکیل می‌شوند که با نسبت‌های متفاوت فیبوناچی، یک ساختار هندسی را تشکیل داده‌اند. اما چرا این الگوها اهمیت دارند؟

الگوهای‌ هارمونیک؛ حرکات قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و می‌توانند سیگنال‌های دقیق ورود و خروج را به معامله‌گر نشان دهند. در واقع معامله‌گران با یافتن این الگوها و ارزیابی نسبت‌های فیبوناچی در آنها می‌توانند پرایس اکشن آینده را پیش‌بینی کنند. این الگوها برای تشخیص معکوس‌شدن قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نسبت‌های فیبوناچی

نسبت‌های فیبوناچی از پایه‌های اصلی معامله با الگو هارمونیک هستند. این سری اعداد اولین بار توسط ریاضیدان معرف به نام لئوناردو فیبوناچی معرفی شد و نمونه‌هایی از نسبت طلایی آن در طبیعت مانند آرایش تخمه‌های آفتابگردان، ساختار دانه‌های برف و مارپیچ DNA انسان مشاهده می‌شود.  سری اعداد فیبوناچی شامل اعداد زیر است. 

1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55,…

این اعداد دو ویژگی مهم دارند، اول اینکه به غیر از دو عدد اول اعداد بعدی از جمع دو عدد قبلی خودش به دست می‌آید. دوم اینکه، حاصل تقسیم هر عدد به عدد قبلی خود به نسبت طلایی 1.618 می‌رسد. این نسبت طلایی در بازارهای مالی برای تحلیلگران کاربرد ویژه‌ای دارد. در تحلیل تکنیکال همه چیز در قیمت خلاصه می‌شود که ناشی از رفتار انسانی است. از آنجایی که نسبت‌های فیبوناچی در ذهن همه افراد وجود دارد و ناخودآگاه در ذهن آنها زیبا است، می‌تواند پایه بسیاری از تصمیمات شود.

نسبت‌های فیبوناچی بر رفتار معامله‌گران تاثیر می‌گذارد و از آنها می‌توان در پیش‌بینی قیمت، شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، نقاط ورود و خروج بازار و حتی پیش‌بینی زمان استفاده کرد. این نسبت‌ها درواقع نقاط حمایت و مقاومت نامرئی هستند که تاثیر زیادی بر رفتار معامله‌گر می‌گذارند. رایج‌ترین نسبت‌های فیبوناچی شامل 0.382، 0.618 و 1.618 هستند. 

فیبوناچی اصلاحی

ابزاری که در تحلیل الگوهای هارمونیک نقش اساسی دارد، فیبوناچی اصلاحی است. این نوع فیبوناچی در دو مدل اصلاحی داخلی (retracement) و اصلاحی خارجی (Extension) مشاهده می‌شوند که هر دو در روندهای برگشتی کاربرد دارند. به عبارت دیگر زمانی که روند بازار از صعودی به نزولی تغییر جهت دهد و دوباره به روند اصلی خود بازگردد از این فیبوناچی استفاده می‌کنیم. به همین دلیل در الگوهای بازگشتی‌ هارمونیک از این فیبوناچی عمدتا استفاده می‌شود. تنها تفاوت فیبوناچی اصلاحی داخلی و خارجی در آن است که در فیبوناچی اصلاحی حارجی، روند فارغ از صعودی یا نزولی بودن بیش از 100 درصد تغییر جهت می‌دهد و آن هم به دلیل حمایت‌ها و مقاومت‌های بالای 100 درصد است.

فیبوناچی پروجکشن

فیبوناچی پروجکشن ابزاری است که به کمک سه نقطه اهداف قیمتی را به ما نشان می‌دهد. این ابزار با مشخص کردن روند، اهداف و آینده را مشخص می‌کند. با توجه به اینکه بازار حرکات گذشته خود را تکرار می‌کند، فیبوناچی پروجکشن نیز با بررسی روند قیمتی در گذشته به پیش‌بینی آینده می‌پردازد. این فیبوناچی در حرکات اصلاحی و برگشتی کاربرد دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای ارزیابی الگوهای هارمونیک باشد. 

فیبوناچی اکسپنشن

فیبوناچی اکسپنشن نیز یکی دیگر از ابزارهای ارزیابی الگوهای هارمونیک است که به آن فیبوناچی انبساطی نیز گفته می‌شود. این ابزار شباهت زیادی به فیبوناچی پروجکشن دارد، با این تفاوت که به جای سه نقطه از دو نقطه برای تشخیص اهداف قیمتی استفاده می‌کند. 

برای کسب مهارت بیشتر در استفاده از ابزار فیبوماچی در تحلیل‌ها، تمرین و تکرار می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی پک مثال های ابزار و ترازهای فیبوناچی را در اختیار شما قرار داده است تا نسبت به این ترازها شناخت بیشتری پیدا کرده و به صورت چشمی بتوانید آنها را تخمین زده و الگوها را شناسایی کنید.

الگوی هارمونیک  AB=CD 

الگوی AB=CD یکی از پایه‌های اصلی معامله با الگو هارمونیک است که از سه موج AB، BC و CD تشکیل شده است. در این الگو، به همان میزانی که موج AB حرکت می‌کند، به همان مقدار هم موج CD حرکت می‌کند. اگرچه این الگو در هر دو روند صعودی و نزولی مشاهده می‌شود، در مواردی ممکن است مخالف جهت اصلی خود حرکت کند و دوباره به مسیر قبلی خود بازگردد. الگوی AB=CD الگوی اولیه تمام الگوهای دیگر است که با اضافه کردن یک طول موج دیگر به آن، الگوهای دیگر شکل می‌گیرند. 

هر الگوی هارمونیک یک محدوده بازگشت احتمالی دارد که به آن PRZ و یا Potential Reversal Zone گفته می‌شود و در آن ناحیه، روند تغییر جهت می‌دهد. البته این سطح الزاما به معنای نقطه بازگشت دقیق نیست، زیرا نقطه D ترکیبی از فیبوناچی دو موج مختلف است و احتمال این وجود دارد که دو موج روی هم قرار نگیرند. اما اگر این دو سطح با یکدیگر برخورد داشته باشند، با الگوی هارمونیک ایده‌آلی مواجه هستیم که سطوح آن از اعتبار بالایی برخوردارند.

ویژگی‌های الگوی هارمونیک AB=CD

این الگو دارای ویژگی‌های زیر است:

  •  موج AB و CD به یک اندازه حرکت می‌کنند.
  • طول موج BC نباید از AB بیشتر باشد.
  • طول موج CD از BC بلندتر است.
  • موج BC یک حرکت اصلاحی از موج AB است که بخشی از حرکت آن را هم پوشانی می‌کند. میزان این اصلاح باید در محدوده نسبت‌های فیبوناچی 0.328 تا 0.886 ار موج AB باشد.

معامله با الگو هارمونیک  AB=CD 

معامله با این الگو طبق شرایط زیر است:

برای معامله با الگو‌ هارمونیک باید از ابزار فیبوناچی اصلاحی استفاده کرد. با کمک این ابزار می‌توان متوجه شد که به چه اندازه‌ای BC موج AB را جبران کرده و در نتیجه می‌توان جایگاه نقطه C را مشخص کرد.

برای پیش‌بینی حرکت موج بعدی، می‌توان از نسبت‌های متقابل استفاده کرد. به اینصورت که اگر موج BC از موج AB به اندازه 0.50 پیشی بگیرد، می‌توان انتظار داشت که موج CD نیز به مقدار 200 درصد موج BC حرکت کند. در ادامه نسبت‌های متقابل این الگو آورده شده است.

BC CD
0,382   261.8 % BC 
 0,50     200% BC     
0,618         161.8% BC   
   0.70        141% BC      
    0.78           127.2% BC
  0.886          113% BC   

محدوده‌ای که طول موج CD برابر با AB می‌شود، یک خط افقی ترسیم می‌شود که همان نقطه نشان‌دهنده پایان حرکت صعودی و یا نزولی بازار است. این نقطه را می‌توان به عنوان سیگنال ورود و خروج در نظر گرفت و به بالاترین سود رسید. 

الگوی هارمونیک خفاش

الگوی خفاش نیز دارای الگوی پیشین ABCD است که یک طول موج دیگر قبل از AB تحت عنوان AX به آن اضافه می‌شود. این الگو نیز به دو شکل نزولی و صعودی مشاهده می‌شود. الگوی خفاش صعودی بعد از یک روند ریزشی مشاهده می‌شود و روند بازار را از نزولی به صعودی تغییر جهت می‌دهد. در مقابل نیز الگوی خفاش نزولی وجود دارد که یک روند صعودی را به نزولی تبدیل می‌کند. با مشاهده این الگو معمولا معامله‌گران ستاپ‌های خود را تنظیم می‌کنند تا در نقاط صحیح وارد معامله شوند. 

ویژگی‌های الگوی خفاش

موج‌های الگوی خفاش ویژگی‌هایی دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که نیازی نیست که الگوی خفاش تمام ویزگی‌های ذکر شده را داشته باشد و تنها مشاهده چند ویژگی در یک الگو کفایت می‌کند. 

  • طول موج AB باید از فیبوناچی 0.628 درصد XA کمتر باشد و بهتر است این موج در محدوده 0.318 تا 0.5 قرار بگیرد.
  • نقطه D به هیچ عنوان نباید بالاتر از نقطه X قرار بگیرد و باید در محدوده 0.886 درصد موج XA باشد.
  • در الگوی خفاش، سقف دوم پایین‌تر از سقف اول و کف دوم از کف اول بالاتر است. 
  • در یک الگوی ایده‌آل، نقطه B در 50 درصد موج XA و نقطه D در 0.886 درصد موج واقع شده است.
  • موج BC باید روی فیبوناچی 50 تا 0.618 درصد موج AB قرار گیرد.
  • مقدار فیبوناچی پروجکشن BC باید برابر با 2 باشد که در این صورت، موج CD دو برابر موج BC می‌شود. 

معامله با الگو هارمونیک خفاش

جهت معامله و پیش‌بینی آینده توسط الگو خفاش ابتدا باید فیبوناچی اصلاحی را در موج XA رسم کرد. لازم به ذکر است که نقطه D که تغییر روند در آن انتظار می‌رود، در فیبو 0.886 درصد موج XA قرار می‌گیرد. بر این اساس باید فیبو 0.886 موج XA را در نظر گرفت و بر روی آن یک خط افقی رسم کرد. دومین ناحیه که باید فیبوناچی آن رسم شود، BC پروجکشن (موج CD)  است که باید بین اعداد 1.68 تا 2.68 قرار بگیرد و یک خط متناظر با آن رسم کرد. 

در نهایت با کمک این نواحی به دست آمده، سطح PRZ که در آن انتظار برگشت قیمت وجود دارد، مشخص می‌شود. در این ناحیه، اگر روند نزولی بوده، حالا تغییر جهت می‌دهد و صعودی می‌شود و بالعکس، اگر صعودی بوده، به روند نزولی تغییر جهت می‌دهد. حال باید بر این اساس معامله‌گر تصمیم‌گیری کند که معامله خرید باز کند یا فروش.

الگوی هارمونیک گارتلی

الگوی گارتلی نیز یکی دیگر از الگوهای ‌هارمونیک است که به دو صورت نزولی و صعودی مشاهده می‌شود. این الگو در حالت نزولی شکل w و در حالت صعودی به شکل M است. الگوی گارتلی نیز از نوع الگوهای برگشت‌پذیر است که نسبت ریسک به ریوارد جذابی دارد. از این الگو تنها می‌توان برای سیگنال ورود به نقطه D استفاده کرد و ورود به نقطه C نادرست و غیرمجاز است.

ویژگی‌های الگوی گارتلی

ویژگی‌های منحصر به فرد الگوی گارتلی شامل موارد زیر است.

  • حرکت طول موج AB باید در محدوده 61.8 درصد حرکت XA باشد.
  • موج BC برخلاف جهت موج AB و در اندازه 38.2 تا 88.6 درصد فیبوناچی موج قبلی خود حرکت می‌کند.
  • حرکت موج CD نیز باید خلاف جهت موج BC و در محدوده 127 تا 161.8 درصد فیبوناچی موج BC باشد.
  • موج AD باید در سطح 78.6 درصد موج XA خاتمه پیدا کند.
  • اصلاح نقطه C باید در محدوده 0.382 تا 0.886 باشد.

معامله با الگو هارمونیک گارتلی

در ابتدا برای تشخیص نمودار گارتلی باید نقطه B را با فیبو اصلاحی بررسی کرد تا در ناحیه 0.618 درصد موج XA قرار داشته باشد. سپس باید نقطه D که ناحیه تغییر روند بازار است پیدا کنیم. برای این کار، یک فیبو اصلاحی 0.78 را در موج XA ایجاد می‌کنیم تا محدوده PRZ یا تغییر روند مشخص شود و بر اساس آن معامله می‌کنیم.

نکته مهم دیگر قبل از معامله با کمک این الگو، تعیین حد سود و ضرر است. حد ضرر در نمودار گارتلی صعودی دقیقا زیر نقطه D و در نمودار گارتلی نزولی، بالای نقطه D قرار دارد. این الگو چهار هدف قیمتی دارد که به ترتیب نقاط B، C، A و E (161.8% AD) هستند. 

آکادمی اینوستپ برای کسب مهارت هرچه بهتر شما در زمینه الگوهای هارمونیک، مجموعه‌ای از تعداد بسیاری اسلاید الگوهای هارمونیک ترکیبی و پایه‌ای را توسط اساتید مجموعه گردآوری کرده و در قالب پکی با عنوان مثال های هارمونیک در اختیار شما قرار می‎‌دهد.

الگوی هارمونیک خرچنگ

الگوی خرچنگ نیز یکی دیگر الگوهای‌ هارمونیک است که برخلاف الگوهای پیشین موج CD در آن امتداد بیشتری دارد و از نقطه X گذر می‌کند. این الگو غالبا حرکت شارپی و نوسانی دارد و به معامله‌گر کمک می‌کند تا نوسانات بالاتری از بازار را پیش‌بینی کند. این الگو نیز در دو جهت صعودی و نزولی ترسیم می‌شود و از نمونه الگوهای برگشت‌پذیر است.

ویژگی‌های الگوی خرچنگ

در ادامه به بررسی ویژگی‌های الگوی خرچنگ می‌پردازیم.

  • بر خلاف الگوهای قبلی، در این الگو نقطه D از X فراتر می‌رود.
  • نقطه B در محدوده 0.382 تا 0.618 درصد موج XA قرار می‌گیرد.
  • نقطه C در این الگو در محدوده 0.382 تا 0.886 درصد موج AB واقع می‌شود.
  • نقطه D یا BC پروجکشن معمولا در ناحیه 0.618 تا 3.618 درصد قرار می‌گیرد.
  • سطوح 2.618، 3.14 و 3.618 از نواحی بسیار مهم در این الگو هستند و زمانی که با فیبو 1.618 درصد از موج XA به هم نزدیک می‌شوند، یک ناحیه PRZ قوی را ایجاد می‌کنند.

معامله با الگو هارمونیک خرچنگ

در این نمودار، جایگاه نقطه B را می‌توان با فیبو اصلاحی مشخص کرد که باید در محدوده 0.382 تا 0.618 درصد XA قرار بگیرد. سپس جایگاه نقطه D نیز باید با کمک ابزار فیبوناچی مشخص شود. حال که مطمئن شدیم که این نمودار خرچنگ است می‌توانیم با کمک آن به معامله بپردازیم.

در الگوی صعودی خرچنگ، ابتدا قیمت در ناحیه XA افت می‌کند، سپس یک صعود در BC و یک افت در CD اتفاق می‌افتد. در پایان انتظار یک رشد قیمت در نقطه D می‌توان داشت. این نقطه را می‌توان ابتدای رشد شارپی درنظر گرفت و وارد معامله شد. اما بعد از الگوی نزولی، افت قیمت در ناحیه D مشاهده می‌شود که سیگنال خروج است. 

الگوی هارمونیک پروانه

الگوهای‌ هارمونیک در ساختار کاملا مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت آنها، سطوح مختلف فیبوناچی است. این الگو نیز مانند الگوهای دیگر‌ هارمونیک نشان‌دهنده پایان روند قبلی و آغاز یک حرکت جدید است. به همین علت معاملات بازگشتی و استراتژی‌های معکوس برای تحلیل‌گران این حوزه اهمیت بالایی دارد. الگوی پروانه به دو صورت نزولی و صعودی مشاهده می‌شود.

ویژگی‌های الگوی پروانه

ویژگی‌های این الگو شامل موارد زیر است.

  • نقطه B در محدوده فیبو 0.786 درصد از موج XA واقع شده است.
  • نقطه C در محدوده فیبو 0.382 تا 0.886 درصد از AB قرار می‌گیرد.
  • حداقل مقدار BC پروجکشن برابر با 0.618 درصد است. به این معنا که نقطه D در محدوده 1.618 تا 2.24 درصد از موج BC واقع می‌شود.
  • نقطه D در محدوده فیبو 1.27 درصد موج XA است.
  • طول موج CD، 1.27 برابر طول موج AB است.
  • در الگوی پروانه ایده‌آل، نقطه B بر روی فیبو 0.786 درصد موج XA قرار می‌گیرد.
  • این الگو زمانی به شرایط ایده‌آل‌تری می‌رسد که نقطه C در محدوده 0.618 واقع شود.

معامله با الگو هارمونیک پروانه

برای معامله با الگو پروانه، ابتدا باید فیبو اصلاحی را در موج XA رسم کنیم. سپس جایگاه B را مشخص و شرایط لازم برای تشکیل این الگو را بررسی کرد. در مرحله بعدی باید فیبو اصلاحی موج AB را رسم کنیم. با رسم BC پروجکشن، می‌توان مشاهده کرد که نقطه D در محدوده مجاز BC قرار گرفته یا خیر. همچنین، نقطه D باید در فیبو 1.27 درصد XA باشد. 

در معامله با کمک الگوی هارمونیک پروانه، تحلیل‌گران به دنبال نقطه D و ناحیه PRZ هستند تا محدوده تغییر روند را شناسایی کنند. بعد از بررسی تمام شرایط، باید پرایس اکشن نقطه PRZ را مورد بررسی قرار دهیم تا از عملکرد الگو اطمینان حاصل شود.

الگوی هارمونیک شارک (کوسه)

الگوی شارک یا کوسه نیز همانند دیگر الگوهای ‌هارمونیک در انتهای روند مشاهده می‌شود و نشانی از بازگشت روند جدید است. این الگو نسبت به نمونه‌های دیگر، کمتر در نمودارها مشاهده می‌شود و به همین جهت کمتر شناخته شده است. الگو کوسه نیز به دو زیر مجموعه صعودی و نزولی تقسیم می‌شود. 

ویژگی‌های الگوی کوسه

ویزگی‌های این الگو شامل موارد زیر است.

  • نقطه C فراتر از نقطه A قرار می‌گیرد.
  • نقطه B در محدوده 0.382 الی 0.786 درصد موج XA قرار گرفته است.
  • نقطه C در این الگو در محدوده 1.13 تا 1.618 درصد موج XA واقع شده است.
  • همچنین، نقطه D در این الگو باید در ناحیه 0.886 درصدی موج XA و سطح اصلاحی 1.618 تا 2.24 موج BC قرار می‌گیرد.

معامله با الگو هارمونیک کوسه

جهت معامله با کمک این الگو، ابتدا باید فیبوهای اصلاحی در نقاط مختلف رسم شوند تا از ایده‌آل بودن الگو اطمینان حاصل کرد. اهداف قیمتی در الگوی کوسه به ترتیب شامل تراز 61.8 درصد خط CD، نقطه A و نقطه C است. در صورت عبور چارت قیمت از تراز 0.886 درصد، می‌توان انتظار داشت که الگو کوسه صعودی تا تراز 1.272 CD رشد داشته باشد. در الگوی نزولی نیز اگر قیمت سطح حمایتی 0.886 را بشکند، تراز اصلاحی 1.31 موج XA شروع به نزول می‌کند و باید یک نقطه D جدیدی برای تعیین تغییر روند در نظر گرفت.

الگوی هارمونیک سایفر

الگوی سایفر یکی از انواع الگوهای هارمونیک است که توسط دارن اگلسبی کشف شد. اگرچه، سایفر نوعی الگوی پیشرفته از نظر تکنیکالی محسوب می‌شود، اما اغلب در کنار الگوهای هارمونیک دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگو نیز مانند نمونه‌های دیگر در حالت صعودی به شکل M و در حالت نزولی به شکل W است، اما نسبت‌های فیبوناچی خاصی در آن رعایت شده است.

ویژگی‌های الگوی سایفر

در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و نسبت‌های خاص فیبوناچی این الگو خواهیم پرداخت.

  • در الگوی سایفر، نقطه C در محدوده 1.272 یا 1.414 پروجکشن حرکت XA قرار دارد.
  • نقطه D 0.786 درصد از حرکت موج XA را اصلاح می‌کند.
  • نقطه B در ناحیه فیبو 0.507 درصد موج XA قرار دارد.
  • در این الگو، نقطه D در محدوده 0.786 موج XC واقع شده است.
  • تفاوت سایفر با الگوی کوسه در این است که حرکت دوم الگوی سایفر باید در محدوده 0.382 تا 0.618 اصلاحی موج اول باشد، اما در الگوی کوسه محدودیتی در حرکت XA نسبت به OX وجود ندارد.

معامله با الگو هارمونیک سایفر

الگوی سایفر یک الگو 4 موجی است که نقطه ورود مناسب در آن زمانی است که حرکت CD شکل می‌گیرد و نقطه D در ناحیه اصلاحی 0.786 از موج XC قرار می‌گیرد. حد سود در این الگو برابر با نواحی 0.382 و 0.618 فیبو اصلاحی CD است. اما حد ضرر در الگوی صعودی زیر نقطه X و در سایفر نزولی بالای X قرار دارد. بنابراین با ارزیابی نسبت‌های فیبوناچی این الگو، نقطه D را شناسایی و نسبت به پوزیشن خرید یا فروش اقدام کنید.

الگوی هارمونیک تری درایو

الگوی هارمونیک تری درایو یکی از مهم‌ترین الگوهای هارمونیک در تحلیل‌های تکنیکال شناخته شده است که از آن با نام الگوی سه حمله نیز یاد می‌شود. این الگو با وجود اهمیتی که دارد، یکی از الگوهای کمیاب است که از سه حرکت متقارن و پشت سر هم تشکیل می‌شود. اگر در نمودار خود با یک الگوی ‌هارمونیک ABCD مواجه شدید که به جای بازگشت روند، یک لگ دیگر تشکیل شود، احتمالا با یک الگوی هارمونیک تری درایو مواجه شده‌اید. الگوی تری درایو صعودی از سه درایو رو به پایین تشکیل شده و الگوی تری درایو نزولی دارای سه لگ به سمت بالاست.

ویژگی‌های الگوی تری درایو

در ادامه به بررسی نسبت‌های فیبوناچی و ویژگی‌های شاخص این الگو می‌پردازیم.

  • نقطه A درایو اول را به اندازه 0.618 یا 0.786 اصلاح می‌کند.
  • نقطه B درایو دوم را به اندازه 0.618 یا 0.786 اصلاح می‌کند.
  • درایو دوم به اندازه 1.272 یا 1.618 فیبوناچی اکستنشن موج A است.
  • دروایو سوم به اندازه 1.272 یا 1.618 فیبوناچی اصلاحی موج B است.
  • زمان سپری شده بین اصلاح هر سه درایو با یکدیگر متقارن است.
  • زمان تشکیل درایو 2 و 3 باید یکی باشد.
  • زمان تشکیل دو اصلاح قیمت باید با هم برابر باشند.

معامله با الگو هارمونیک تری درایو

معامله در این الگو نیز مانند الگوهای دیگر ‌هارمونیک است که باید در آن منتظر حرکت آخرین درایو ماند تا قیمت برگردد. اگر این الگو به یک منطقه حمایتی برسد، می‌توانید با بررسی سیگنال‌های دیگر پوزیشن خرید باز کنید. همچنین، در صورتی که الگوی هارمونیک سه حرکتی در ناحیه مقاومت شکل گیرد، می‌توانید با بررسی سیگنال‌ها پوزیشن فروش باز کنید.

استراتژی معامله با الگوی هارمونیک

افرادی که معاملات خود را بر اساس الگوهای هارمونیک انجام می‌دهند، همیشه بر سه اصل پایبند هستند. اول اینکه از روی شکل ظاهری، نوع الگوی احتمالی را حدس می‌زنند. سپس با کمک ابزارهای فیبوناچی، نسبت‌های حرکت هر موج را شناسایی می‌کنند تا از صحت الگوی شکل گرفته اطمینان حاصل کنند. سپس با کمک استراتژی معاملاتی خود، نقاط ورود و خروج، اهداف و حد سود و ضرر خود را مشخص می‌کنند. اما این معامله‌گران چه استراتژی را به دنبال می‌کنند؟

معامله‌گران ‌هارمونیک کار، دو استراتژی پیش روی خود دارند. در استراتژی نوع اول، روی موج آخر الگوی هارمونیک یعنی CD معاملات خود را انجام می‌دهند که هدف نقطه D است. اما عده ای ترجیح می‌دهند که بعد از تشکیل کامل الگو دست به معامله بزنند. بر این اساس، روند معامله در نقطه C تغییر جهت می‌دهد و می‌تواند نقطه ورود یا خروج مناسبی باشد.

مطالعه این مطلب می‌تواند در آموزش انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته برای شما مفید باشد و شما را با انواع این الگوها آشنا کند.

مزایا و معایب معامله با الگو هارمونیک

معامله با کمک انواع مختلف الگوهای هارمونیک مانند هر ابزار دیگری مزایا و محدودیت‌هایی دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

مزایای الگو هارمونیک

  • الگوهای هارمونیک اگر به درستی تشخیص داده شوند، می‌توانند سیگنال‌های قابل اعتمادی را ارائه دهند.
  • این الگوها دارای قوانین استانداردی هستند که در هدفمندکردن معاملات به معامله‌گر کمک می‌کنند.
  • با کمک آنها می‌توان نقاط ورود و خروج و حد سود و ضرر را مشخص کرد.
  • ترکیب آنها با ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال می‌تواند کارایی آنها را تا چندین برابر افزایش دهد.
  • برای پیش‌بینی قیمت در هر بازه زمانی مناسب هستند.
  • معاملات انجام شده بر اساس الگوهای هارمونیک، دامنه‌های قیمتی دقیقی دارند.
  • در الگوهای هارمونیک، معامله‌گر به جای مشغول شدن با مسائل بنیادی، بر روی حرکات خاص قیمتی تمرکز می‌کند.

معایب الگو هارمونیک

  • ترسیم این الگوها کار ساده‌ای نیست و از آنجایی که موفقیت این الگوها در شناسایی درست حرکات آنهاست، بنابراین کار با آنها بسیار چالش برانگیز است.
  • استفاده از این الگوها به تجربه زیادی در معاملات نیاز دارد و برای افراد تازه کار مناسب نیست.

نکات مهم معامله با الگوی هارمونیک

یادگیری و معامله با کمک الگوهای هارمونیک نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. بنابراین برای جلوگیری از ضرر و افزایش سودآوری در معاملات، نکات زیر را هنگام معامله با الگوی هارمونیک در نظر بگیرید.

  • مرحله اول در استفاده از الگوهای هارمونیک، تشخیص صحیح این الگوهاست که به مهارت بالایی نیاز دارد.
  • بعد از باز کردن معامله باید حتما رفتار قیمتی را محاسبه کنید تا بتوانید حد سود و زیان معاملات خود را مدیریت کنید.
  • معامله با الگو هارمونیک به تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت شما شود و شما برای تایید باید از پرایس اکشن کمک بگیرید.
  • در نهایت نیز باید توجه داشته باشید که اندازه‌های اولیه تنها شروع کار هستند و برای تسلط بر این الگوها به صبر، تمرین و بررسی الگوهای بیشتر نیاز دارید.

جمع بندی

معامله با الگو هارمونیک در بازارهای مالی می‌تواند سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی را به شما ارائه دهد. در واقع این الگوها از حرکت هندسی قیمت و سطوح فیبوناچی به دست می‌آیند که می‌توانند منجر به پیش‌بینی قیمت در آینده شوند. معامله با این الگوها بر اساس شناخت موج انتهایی و بازگشت قیمت است که با تشخیص صحیح این نواحی می‌توان سود خوبی کسب کرد.

این الگوها در 5 نقطه و با نسبت‌های فیبوناچی مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و با بررسی دقیق روند قیمتی به پیش‌بینی می‌پردازند. اما شناسایی این الگوها نیازمند تجربه و مهارت کافی است که با تمرین به دست می‌آید. در این مقاله به معرفی الگوی هارمونیک، انواع آن و نحوه معامله با کمک این الگوها پرداختیم. معامله‌گران نیز با کسب مهارت در این زمینه می‌توانند سیگنال‌های معاملاتی دقیقی را شناسایی و بر اساس آنها معامله کنند.  

تشخیص الگوها بر روی نمودار برای افراد تازه کار بسیار مشکل است و برای رسیدن به مهارت کافی در تحلیل، نیاز به قدرت تشخیص بالایی دارند. برای به دست‌ آوردن قدرت پردازش خوب در بازار، باید نمونه‌های بسیاری از انواع الگوها را مشاهده کرد. از این رو گروه مالی اینوستپ در راستای این راه، مجموعه‌ای از انواع نمونه مثال‌ الگوهای اصولی و حرفه‌ای در بازار را تهیه کرده و در قالب پکی با عنوان مثال های تحلیل تکنیکال در اختیار شما عزیزان قرار می‎‌دهد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید