استفاده از حد ضرر در معاملات به صورت اصولی

حد ضرر یک ابزار کاربردی است که توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جهت محدودکردن ضرر و کاهش ریسک استفاده می‌شود. درواقع معامله گر یک محدوده قیمت را برای خود تعیین می‌کند که در صورت رسیدن به آن، باید سرمایه خود را از بازار خارج کند تا بیشتر ضرر نکند. استفاده از حد ضرر در معاملات به سرمایه گذار کمک می‌کند تا معاملات خود را به خوبی کنترل و مدیریت کند. 

تعریف حد ضرر یکی از الزامات سرمایه گذاری در بازار‌های مالی است اما محدوده‌ی آن به عوامل مختلفی چون خصوصیات روحی و فردی شخص، میزان سرمایه، اندازه ریسک و نوع بازار بستگی دارد. بنابراین حد ضرر یک واکنش طبیعی برای جلوگیری از زیان در سرمایه گذاری است. اگر می‌خواهید با اهمیت استفاده از حد ضرر و روش‌های تعیین آن در معاملات آشنا شوید، با ما همراه باشید. 

حد ضرر چیست؟

حد ضرر یا stop loss مقداری است که در صورت رسیدن قیمت سهام به آن، برای جلوگیری از زیان در سرمایه گذاری باید آن را بفروشیم. برای مثال فرض کنید که شخصی یک سهم را به قیمت 1000 تومان میخرد و حد ضرر خود را 10 درصد تعیین می‌کند. بنابراین اگر سهم به قیمت 900 تومان رسید، باید فروخته شود. 

این مقدار در بازار‌های مالی بین المللی یا فارکس به صورت خودکار اعمال می‌شود، اما متاسفانه در بورس ایران، این مقدار باید به صورت ذهنی تعیین شود. بنابراین در صورت سرمایه گذاری در بورس ایران، باید دقت بیشتری در تعیین حد ضرر و بررسی قیمت در لحظه کنید.

اهمیت استفاده از حد ضرر در معاملات

همیشه پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران نمی‌تواند درست باشد، بنابراین اگر معامله خلاف انتظار ما پیش رفت، باید چه اقدامی ‌انجام داد؟ تعیین حد ضرر در بازاری که شما روی حرکات آن قدرت و کنترلی ندارید، تنها زرهی است که شما را از زیان در معاملات حفظ می‌کند. حد ضرر مانند یک قرارداد است که اگر قیمت به سطح معینی برسد، باید از آن خارج شد. 

با نوساناتی که در بازار‌های معاملاتی رخ می‌دهد، دل نگرانی‌های زیادی برای از دست دادن سرمایه تریدر‌ها پیش می‌آید. عدم تعیین حد ضرر به معنای عدم مدیریت سرمایه و ریسک است. تریدر‌های مبتدی که حد ضرر را بی‌اهمیت می‌شمارند، در ابتدای معاملات ممکن است با زیان‌های هنگفتی مواجه شوند و ناامید از این بازار خارج شوند. بنابراین تعیین حد ضرر در معاملات یکی از پایه‌های اساسی شروع یک معامله است که نباید بی‌اهمیت تلقی شود.

روش‌های تعیین حد ضرر

روش‌های مختلفی برای حد ضرر وجود دارند که هر یک ممکن است نتیجه متفاوتی را به ارمغان بیاورد. برای تعیین حد ضرر می‌توانید از ابزار‌هایی چون مدیریت سرمایه، تحلیل‌های تکنیکال و اندیکاتور‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم. 

تعیین حد ضرر معامله بر اساس درصدی از حجم سرمایه

جهت تعیین و استفاده از حد ضرر در معاملات خود می‌توانید  درصدی از حجم سرمایه در نظر بگیرید. این روش از اصول اولیه اقتصاد نشات گرفته و بیشتر توسط افراد مبتدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تعیین حد ضرر به این روش، معامله گر ابتدا باید حداکثر آستانه تحمل ریسک در معاملات خود را تعیین کند. این میزان می‌تواند بین 2 تا 20 درصد در نظر گرفته شود. 

این روش یک روش ابتدایی برای تعیین حد ضرر است و نیازی به دانش تکنیکال ندارد. اما استفاده از این روش در بازار‌های حرفه ای در نهایت زیان‌ده است و نمی‌تواند با نوسانات شدید بازار تطابق پیدا کند. 

تعیین حد ضرر معامله بر اساس اصول حمایت و مقاومت

سطوح  حمایت و مقاومت هر سهم می‌تواند حد ضرر آن را تعیین کند. این روش در عین سادگی بسیار قدرتمند است و در تحلیل‌های حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای شروع ابتدا باید نزدیک ترین قله و دره را به قیمت فعلی مشخص کنید و آن را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید. از خط روند نیز می‌توان در این روش به عنوان حد ضرر استفاده کرد. 

از آنجایی که استفاده از حمایت و مقاومت در اکثر استراتژی‌های معاملاتی وجود دارد، از این رو بیشتر تریدر‌ها از این روش برای تعیین حد ضرر استفاده می‌کنند. افراد تازه کار نیز با افزایش مهارت خود در این زمینه می‌توانند این روش را برای تعیین حدزیان معاملات خود استفاده کنند. 

تعیین حد ضرر معامله بر اساس اندیکاتور مکدی

شما می‌توانید برای تعیین حد ضرر معاملات خود از اندیکاتور‌های تکنیکالی استفاده کنید. اندیکاتور مکدی یکی از ابزار‌هایی است که می‌توان برای تعیین همگرایی و واگرایی قیمت استفاده کرد. محل واگرایی‌ها و قله‌هایی که نشان از برگشت قیمت دارند، می‌توانند بهترین نقطه برای تعیین حد ضرر باشند. 

این تکنیک شباهت زیادی با استراتژی نقاط حمایت و مقاومت دارد و به بهترین شکل نقاط همگرایی و واگرایی را به نمایش میگذارد. این اندیکاتور علاوه بر تعیین حد ضرر، سیگنال‌های خرید و فروش را نیز در اختیار تریدر‌ها قرار می‌دهد.

تعیین حد ضرر معاملات بر اساس اندیکاتور مووینگ اوریج

 یکی دیگر از اندیکاتور‌هایی که می‌توان برای تعیین حد ضرر استفاده کرد، مووینگ اوریج نام دارد. در این اندیکاتور میانگین قیمت یک سهم در بازه‌های زمانی مختلف محاسبه و نتیجه به صورت یک نمودار منحنی نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید از مووینگ اوریج 100 برای تعیین حد ضرر استفاده کنید. اگر قیمت به زیر این نمودار رسید، از معامله خارج شوید.

گاهی استفاده از اندیکاتور مووینگ اوریج در تعیین حد ضرر با چالش‌هایی همراه است. یکی از مشکلات زیاد شدن حد ضرر در این روش است. در صورتی که مووینگ اوریج 100، حد ضرر بزرگی ایجاد کرد، شما می‌توانید از مووینگ اوریج 60 روزه و یا 30 روزه استفاده کنید.

تعیین حد ضرر معاملات بر اساس اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI رفتاری مشابه اندیکاتور مکدی را در تعیین حد ضرر دارد. به گونه‌ای  که اگر قیمت روند صعودی داشته باشد، RSI نیز روندی صعودی را نشان می‌دهد. اما اگر در نقاطی، قیمت و حجم معاملات با یکدیگر همسو نباشند، واگرایی در نمودار مشاهده می‌شود. انتهای این واگرایی‌ها می‌تواند نقاط حد ضرر باشد.

این اندیکاتور در میان معامله‌گران به اندیکاتور سیگنال‌دهی معروف است. سیگنال‌های ورود و خروجی که این اندیکاتور به کاربر ارائه می‌دهد درواقع همان حد سود و زیان معامله است. بنابراین استفاده از این اندیکاتور می‌تواند نقاط خروج از بازار را به خوبی به شما نشان دهد.

تعیین حد ضرر معاملات بر اساس اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو یک ابزار چند منظوره و پرکاربرد است که برای تعیین حد ضرر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور مقاومت‌ها و حمایت‌های زیادی را به نمایش می‌گذارد که بهترین آن جایی است که ابر ایچیموکو ضخیم شده است. اگر قیمت با این ناحیه برخورد کند و به سمت بالا پرتاب شود، می‌توان از آن نقطه برای تعیین حد ضرر استفاده کرد. 

اندیکاتور ایچیموکو یک ابزار پیچیده است و استفاده از آن نیاز به مهارت زیادی دارد. این روش مخصوص کسانی است که به دنبال پیش بینی قیمت سهام‌ها هستند و ادعای بزرگی در تحلیل تکنیکال دارند. از این رو، این روش به افراد مبتدی و تازه کار که مهارت استفاده از حد ضرر در معاملات خود را ندارند، توصیه نمی‌شود. این ابزار را در پلتفرم تریدینگ ویو می‌توانید استفاده کنید.

تعیین حد ضرر معاملات بر اساس ابزار فیبوناچی

فیبوناچی را می‌توان یک ابزار همه کاره در تحلیل تکنیکال دانست. چرا که از آن می‌توان برای تعیین حد سود و زیان، پیش بینی روند قیمت و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت استفاده کرد. برای تعیین حد ضرر به این روش می‌توانید از درصد‌های 50، 68، 86 و غیره استفاده کنید و نواحی مقاومت و حمایت را به راحتی شناسایی کنید.

فیبوناچی دارای مزیت‌های زیادی است که یکی از آن‌ها امکان انتخاب حد ضرر‌های کوچک است. به گونه‌ای  که شما در صورت زیان در یک معامله، متحمل ضرر زیادی نمی‌شوید. حد ضرر تعیین شده با استفاده از این ابزار، قدرت قابل توجهی دارد.

نکات مهم استفاده از حد ضرر در معاملات

افراد زیادی هستند که به تسلط کافی بر روی تکنیک‌های تعیین حد ضرر دارند، اما با این حال با چالش‌هایی روبرو می‌شوند و نمی‌توانند به این موارد پایبند باشند. از این رو در تعیین حد ضرر باید یک سری نکات را درنظر بگیرید تا بتوانید ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید.

  1. سعی کنید حد ضرر را کمی ‌پایین‌تر از قیمت تعیین شده با کمک ابزار‌ها قرار دهید.

تجربه نشان داده که قیمت پس از برخورد با حمایت دوباره به بالا بر می‌گردد، بنابراین اگر شما حد ضرر را دقیقا در همان نقطه حمایت قرار دهید، ممکن است معامله را با ضرر ببندید و به هدف خود دست پیدا نکنید.

  1. حد ضرر باید به گونه‌ای باشد که نوسانات عادی سهم باعث فعال شدن آن نشود.

حد ضرر نباید اختلاف خیلی کمی ‌با قیمت خرید آن سهم داشته باشد. برای مثال در بازار بورس ایران که نوسانات روزانه یک سهم 5 درصد است، درنظر گرفتن حد ضرر 4 درصدی منطقی نیست.

  1. حد ضرر نباید با قیمت خرید سهم اختلاف زیادی داشته باشد.

در شرایطی که حد ضرر با قیمت خرید سهم اختلاف زیادی دارد، سهم با ضرر هنگفتی فروخته می‌شود و در این شرایط جبران زیان بسیار سخت می‌شود.

  1. از حد ضرر متحرک استفاده شود.

فرض کنید بعد از خرید یک سهم، قیمت آن مداوم افزایش پیدا کند. در این شرایط بهتر است حد ضرر نیز افزایش پیدا کند تا سود به دست آمده از بین ‌نرود. 

سخن آخر

حد ضرر یا Stop loss یک استراتژی تعیین زمان خروج از معامله با کم‌ترین ضرر است. این استراتژی به روش‌های مختلفی تعیین می‌شود تا بهترین نقطه خروج از بازار شناسایی شود. این نقاط در واقع همان نقاط حمایت و مقاومت هستند که با کمک تحلیل‌های تکنیکال مشخص می‌شوند. استفاده از حد ضرر در معاملات نه تنها ریسک معاملات شما را پایین می‌آورد بلکه امکان لیکوئید شدن را در معاملات اهرم دار هم یه صفر می‌رساند. اگر علاقه‌مند به معاملات با اهرم هستید، توصیه می‌کنیم حتما از حد ضرر اصولی استفاده کنید.

 در این مقاله سعی شد تا اهمیت استفاده از حد ضرر در معاملات و نحوه تعیین آن با کمک ابزار‌های تکنیکال به طور کامل بررس شود تا شما را در جهت کاهش ریسک و محدود کردن ضرر یاری دهد. اگر نحوه صحیح حد ضرر گذاشتن را نمی‌دانید و یا در این زمینه مهارت ندارید، می‌توانید از دوره تریدر حرفه‌ای و یا دوره مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی شرکت کنید و با مهارت کامل معاملات خود را انجام دهید.  اگر در خصوص مابقی سرفصل‌های دوره سوالی دارید و یا اطلاعات بیشتری می‌خواهید، می‌توانید از بخش مشاوره اینوستپ استفاده کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید