آموزش انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته

انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای تحلیل بازارهای مالی (بازار ارز دیجیتال، فارکس، بورس) هستند. اساس کار الگوهای هارمونیک، استفاده از الگوهای قیمتی مشخصی است که بر اساس نسبت‌های فیبوناچی تشکیل می‌گردند. الگوی هارمونیک از الگوهای بازگشتی بوده که تغییر جهت قیمت را در بازار به نمایش می‌گذارند. بدین ترتیب با استفاده همزمان از نسبت‌های فیبوناچی و الگوهای هارمونیک نواحی احتمالی بازگشت قیمت در نمودار تخمین زده می‌شوند. لازم به ذکر است به جز ابزارهای فیبوناچی، از ابزار تکنیکال دیگری استفاده نمی‌شود.

برای اینکه بتوانیم به کمک این الگوها، رفتار بازار را پیش‌بینی کنیم، بایستی آموزش انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته را بگذرانیم. در این مقاله قصد داریم به آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته و انواع الگوهای هارمونیک بپردازیم. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم به مطالعه ادامه مقاله مهم بپردازید.

الگوهای هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال، یک نوع از الگوهای ساختار یافته هستند که در چارت‌ها و نمودارهای مالی،  انواع مختلف بسیاری از آنها را مشاهده کنیم. معرفی این الگوها به دنیای تجارت به سال ۱۹۳۲ باز می‌گردد. این الگوها توسط چارلز گارتلی در کتاب خود تحت عنوان “سود در بازار سهام”، به جهانیان معرفی گردید.

برای استفاده از این الگوها بایستی کار با این الگوها را فرا بگیرید. انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته باعث می‌شود که معامله‌گران بتوانند در یک نقطه بازگشتی با ریسک کم و سود بالا وارد معاملات شوند.

الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال، یک نوع از الگوهای بازگشتی هستند که اساس کار آن‌ها بر مبنای سطوح اصلاحی، ساختار هندسی و نسبتهای فیبوناچی است. این الگوها نقاط بازگشت احتمالی را شناسایی کرده و به آنها در تعیین استراتژی صحیح معاملاتی کمک می‌کند‌.

ویژگی‌های الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

در ادامه بحث انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته به بررسی خصوصیات این الگوها می‌پردازیم. الگوهای هارمونیک، الگوهای دقیقی هستند و برای نشان دادن و پیش‌بینی یک نقطه بازگشتی بالقوه به یک حرکت بزرگ در بازار احتیاج دارند. ممکن است یک معامله‌گر غالباً الگویی را ببیند که شبیه یک الگوی هارمونیک است، اما سطوح فیبوناچی در آن الگو رعایت نمی‌شوند. بنابراین الگو را از نظر رویکرد هارمونیک، غیرقابل اعتماد می‌کند. این امر می‌تواند یک مزیت باشد، زیرا مستلزم آن است که معامله‌گر صبور باشد و منتظر راه‌اندازی یک الگوی ایده‌آل بماند.

الگوهای هارمونیک می‌توانند مدت زمان حرکت جریان ایجاد شده در بازار را بسنجند، در کنار آن می‌توان از آنها برای تفکیک نقاط بازگشتی نیز استفاده کرد. این امر زمانی رخ می‌دهد که یک معامله‌گر در منطقه بازگشتی موضع بگیرد ولی الگو شکست بخورد. وقتی این مورد اتفاق می‌افتد، معامله‌گر ممکن است در معامله‌ای گرفتار شود که روند بازار به سرعت بر علیه وی گسترش می‌یابد. بنابراین، مانند همه استراتژی های معاملاتی، ریسک کار باید کنترل شود.

با توجه به این نکته که ممکن است الگوهای غیر‌هارمونیک در بافت الگوهای هارمونیک وجود داشته باشند، بایستی بین این دو تمایز قائل شویم و از الگوهای غیر‌هارمونیک دوری کنیم. به کمک این امر اثربخشی الگوی هارمونیک و عملکرد ورود و خروج افزایش می‌یابند. چندین موج قیمت نیز ممکن است در داخل یک موج هارمونیک وجود داشته باشد و همچنین قیمت‌ها دائما در حال چرخش هستند. بنابراین، مهم است که بر روی تصویر بزرگتر از بازه زمانی مورد معامله تمرکز کنید. 

ساختار فراکتالی بازارها اجازه می‌دهد که این نظریه از کوچکترین تا بزرگترین بازه‌های زمانی اعمال شود. برای استفاده از این روش، یک معامله‌گر از یک پلتفرم نمودار بهره می‌برد که به آنها اجازه می‌دهد چندین فیبوناچی اصلاحی را برای اندازه‌گیری هر موج ترسیم کنند.

ساختار اصلی الگوهای هارمونیک چه شکلی است؟

ساختار اصلی الگوهای هارمونیک بر اساس پنج نقطه عطف قیمتی است. به طور کلی این پنج نقطه با نام‌های، A،B،C،D و X شناسایی می‌شوند. این ۵ نقطه قیمتی، ساختارهای متفاوتی را می‌توانند شکل دهند که ویژگی‌های مختلفی را نیز می‌توانند داشته باشند. در ادامه مبحث انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته، به همه آنها می‌پردازیم.

آموزش انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال (پیشرفته)

انواع مختلفی از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال شناسایی شده‌اند. این الگوها ساختارهای مختص به خود را دارند. البته از نظر قواعد کلی می‌توان گفت که شباهت‌هایی نیز بین این الگوها وجود دارد. بدین صورت که اگر شما انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته را گذرانده باشید، می توانید به راحتی جزئیات هر یک از این الگو‌ها را فرا بگیرید. در ادامه قصد داریم به بررسی و آموزش پرکاربردترین انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

الگوی گارتلی (Gartley)

رایج‌ترین مدل از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال، الگوی گارتلی است. این الگو کاربرد بسیار زیادی را در بین معامله‌گران و تحلیل‌گران تکنیکال بازارهای مالی دارد. الگوی گارتلی می‌تواند مسیر بلندمدت قیمت در آینده را پیش‌بینی نماید. این امر می‌تواند یک بینش عمیق درباره مسیر بازار به معامله‌گر ارائه نماید که از آن برای اجرای صحیح معاملات استفاده کند. 

الگوی گارتلی به دو صورت صعودی و نزولی وجود دارد. الگوی صعودی شکل حرف انگلیسی M را دارد و الگوی نزولی شکل حرف انگلیسی W را دارد. الگوهای صعودی معمولاً در اوایل یک روند قابل مشاهده است. این امر نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که به احتمال قوی حرکت‌های اصلاحی به پایان رسیده‌اند و حرکت صعودی ایجاد می‌شود.

  • نحوه تشخیص الگوی گارتلی

در یک الگوی گارتلی صعودی، موج از نقطه صفر شروع شده و تا نقطه ۱ ادامه می‌یابد. از اینجا به بعد بایستی روند نزولی این موج شروع شود، که با نسبت فیبوناچی 61.8 درصدی از نقطه صفر به دو می‌رسد. سپس از نقطه ۲ به نقطه ۳ می رویم که نسبت آن در مبنای نقطه ۱، در حدود 38 درصد است. از نقطه ۳ روند افزایشی مجدداً معکوس شده و به روند کاهشی منتج می‌شود و به نقطه ۴ می‌رسیم. در نقطه ۴ الگوی ما کامل شده است و سیگنال‌های خرید اولیه به یک صعود و سود قطعی منتج میشود. میزان سود ایده آل در این نقطه ۱۶۱.۸ درصد است .

اگر الگوی گارتلی به صورت نزولی باشد، عکس همین روند را می‌توانیم برای آن داشته باشیم و تفاوت چندانی از نظر ساختاری با الگوی صعودی ندارد.

تشخیص PRZ الگوهای هارمونیک از نکات مهمی است که تحلیل‌گران باید برای تحلیل بازار در آن مهارت داشته باشند. گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی نمونه‌های بی‌نظیری از انواع مثال های الگوهای هارمونیک ترکیبی با PRZ و همچنین مثال های الگوهای هارمونیک پایه ای با PRZ را جمع‌آوری کرده و در قالب پک در اختیار شما عزیزان قرارداده است.

الگوی پروانه/باترفلای (Butterfly) 

الگوی باترفلای یکی از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که در دسته الگوهای بازگشتی قرار می‌گیرد. این الگو یک‌پارچگی قیمت را نشان می‌دهد و بیشتر در پایان یک حرکت طولانی قیمت مشاهده می‌شود. معامله‌گران می‌توانند الگوی باترفلای را برای تعیین پایان حرکت یک روند و تعیین موقعیت قیمتی برای شروع یک اصلاح یا فاز روند جدید اعمال کنند. شما اغلب این الگو را در طول آخرین موج دنباله ضربه در اصطلاحات موج الیوت خواهید دید.

الگوی باترفلای شبیه الگوی هارمونیک گارتلی به نظر می‌رسد، اما مزیت اصلی این است که معامله‌گران می‌توانند در سطوح پایین یا بالاتر خرید و فروش کنند. زیرا موج D فراتر از نقطه شروع موج XA خاتمه می‌یابد.

الگوی باترفلای از چهار پایه با علامت X-A، A-B، B-C و C-D تشکیل شده است. این امر به معامله‌گران کمک می‌کند تا تعیین کنند، چه زمانی حرکت قیمت فعلی احتمالاً به پایان می‌رسد. این امر بدان معنی است که معامله‌گران می‌توانند با شروع تغییر جهت قیمت، وارد بازار شوند.

با در نظر گرفتن کاربرد گسترده الگوی باترفلای، جای تعجب نیست که باترفلای مزایای قابل توجهی را برای معامله‌گران بازارهای مالی ارائه می‌دهد. این مزایا عبارتند از:

  • ارائه نشانه‌های قوی در بازار: الگوهای نموداری معمولا نتایج دقیقی را تضمین نمی‌کنند، اما در بیشتر موارد، اگر به درستی اجرا شوند و داده‌ها توسط سایر اشکال تحلیل تکنیکال پشتیبانی شوند، می‌توانند شما را به مسیر درست هدایت کنند.
  • جذابیت الگوی باترفلای: به این دلیل است که داده‌های دقیق در مورد شرایط بازارهای مالی را ارائه می‌دهد.
  • شناسایی و درک آسان: برای مبتدیان، الگوی باترفلای بیشتر از سایر انواع الگوهای هارمونیک قابل استفاده هستند و آنها را به یک الگوی جذاب در مرحله اولیه ایجاد یک استراتژی معاملاتی تبدیل می‌کند.

الگوی خفاش/بت (Bat)

در ادامه آموزش انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال پیشرفته، به معرفی یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین الگو‌ها، یعنی الگوی بت می‌پردازیم. استراتژی الگوی بت بر روی نمودارهای بازار مالی، دارای نرخ برد و موفقیت بیشتری است و نسبت به سایر الگوهای هارمونیک به توقف ضرر نسبتاً کمی نیاز دارد. 

توجه به این نکته مهم است که اثربخشی استراتژی الگوی بت در سطوح حمایت و مقاومت بیشتر است. یکی از ویژگی‌های کلیدی استراتژی بازار الگوی بت، برگشت موج پس از رسیدن به اصلاح فیبوناچی 88.6 درصد است. این الگو نیز همانند سایر الگوهای هارمونیک، به دو شکل صعودی و نزولی وجود دارد. الگوی صعودی به شکل حرف انگلیسی M و الگوی نزولی به شکل حرف انگلیسی W نمایان می شود.

در الگوی بت صعودی، مسیر قیمت از نقطه X آغاز شده و تا نقطه A به رشد خود ادامه می‌دهد. پس از آن از نقطه A تا نقطه B شاهد یک روند اصلاح هستیم. میزان این روند اصلاح متغیر است و می‌تواند در بین نسبت‌های ۰.۳۸۲ تا ۰.۵ نسبت به موج اولیه یا XA باشد. پس از این مرحله، شاهد یک موج افزایشی از نقطه B به نقطه C هستیم. مسیر تشکیل شده را BC می نامیم. نقطه C نسبت به موج AB در بازه ۰.۳۸۲ تا ۰.۸۸۶ قرار می‌گیرد. همانند سایر موج‌های صعودی، در این مرحله شاهد یک موج نزولی خواهیم بود. این موج نزولی از نقطه C آغاز شده و تا نقطه D ادامه می‌یابد.

در موج نزولی الگوی بت، فرم W رعایت می‌شود. اما قواعد کلی به جز نزولی بودن الگو تفاوت چندانی با الگوی صعودی بت ندارد.

الگوی خرچنگ/کرب (Crab)

الگوی کرب، یکی دیگر از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که در سال ۲۰۰۱ کشف و معرفی شد. این الگو، از نوع بازگشتی است و دو مدل صعودی و نزولی را دارد. الگوی صعودی نشان‌دهنده بازگشت صعودی قیمت و الگوی نزولی نشان‌دهنده شیب نزولی قیمت‌ها است. نقاط نوسانی در این الگو با نام‌های A،B،C،D و X وجود دارند. یکی از نقاط تمایز این الگو با سایر انواع الگوهای هارمونیک، در حرکت سریع در مسیر CD می‌باشد. البته باز هم نسبت فیبوناچی را با این وضعیت رعایت می‌کند. نکاتی که تایید کننده رعایت الگوی کرب در بازار است، در ادامه آمده‌اند:

  • نحوه تشخیص الگوی کرب

پس از اینکه موج XA تشکیل شود، به سمت نقطه B می‌رویم که ضریب اصلاحی آن بین ۳۸ تا ۶۲ درصد است. در حالت ایده‌آل این ضریب اصلاح بایستی کمتر از ۶۱.۸ درصد باشد.

موج AB یک مسیر خلاف جهت اولیه به سمت پایه را دنبال می‌کند.

با گذر از نقطه B، موج بعدی BC نام دارد که نسبت به موج AB بین ۳۸.۲ تا ۸۸.۶ درصد ضریب اصلاحی دارد. البته باید خاطر نشان نمود که در الگوی کرب، نقطه C هرگز بالاتر از نقطه A قرار نمی‌گیرد.

در مرحله بعدی قیمت‌ها برای آخرین بار معکوس می‌شوند و گام طولانی CD را تشکیل می‌دهند. این موج بین ۱۶۱.۸ درصد از موج XA و ۲۲۴ تا ۳۶۲ درصد از موج BC قرار می‌گیرد.

همواره توصیه می‌شود که تا زمان تشکیل نقطه D منتظر بمانید، سپس نقطه توقف ضرر را در پایین یا بالای سطح D قرار دهید.

برای تشخیص الگوهای هارمونیک بر روی نمودار، علاوه بر محدوده قیمتی بایستی محدوده زمانی تکمیل الگو هم مشخص شود تا تحلیل دقیق‌تری داشته باشیم. مجموعه اینوستپ نمونه‌های ایده‌آل بسیاری از مثال های TRZ الگوهای هارمونیک را در بازارهای مختلف گرآوری کرده و در قالب پک در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

الگوی خرچنگ عمیق/ دیپ کرب (Deep Crab)

الگوی دیپ کرب را می‌توان شکل دیگری از الگوی کرب دانست که به نوعی از ترکیب الگوی بت و الگوی کرب شکل گرفته است. الگوی دیپ کرب همانند الگوی کرب معمولی، الگوی پنج نقطه ای است. اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. تمایز و تفاوت اصلی بین این دو الگو، در نقطه اصلاحی خاص ۸۸.۶ درصدی B است. از جمله سایر تفاوت‌ها بین این دو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

برآمدگی گام BC در الگوی دیپ کرب به اندازه کرب شدید نیست. تغییرات الگوی AB=CD در الگوی دیپ کرب شدیدتر است. پای BC حداقل 224 درصد است اما می‌تواند تا 361.8 درصد افزایش یابد.

الگوی دیپ کرب همانند الگوی باترفلای به معامله‌گران کمک می‌کند تا به پیش‌بینی زمان تغییر قیمت فعلی بپردازد. این امر باعث می‌شود که معامله‌گران در درست ترین زمان وارد بازار شده و به انجام معاملات خود بپردازند.

آخرین نکته‌ای که قصد داریم در آموزش الگوی دیپ کرب به شما بیان کنیم، این است که الگوی دیپ کرب نشان‌دهنده سریع‌ترین و سودآورترین الگوها دربین الگوی هارمونیک است.

  • چگونه الگوهای کرب و دیپ کرب را شناسایی کنیم؟

آشنایی با مقادیر اصلاحی فیبوناچی و توسعه در الگوی کرب ممکن است سخت باشد. همچنین، هنگام استفاده از ابزار فیبوناچی برای اندازه‌گیری هر موج در حین کشیدن الگوی کرب، می‌تواند خسته‌کننده شود. جدای از قوانین اصلی الگوی کرب، معامله‌گران می‌توانند با تجزیه و تحلیل صعود و نزول و صرفاً مشاهده حرکت قیمت، به دنبال علائم زیر در بازار باشند.

نقطه C در الگوی کرب صعودی و نزولی، همواره پایین‌تر از نقطه A قرار می‌گیرد.

نقطه B در مقایسه با نقطه X همواره در الگوی کرب صعودی و الگوی کرب نزولی در سطحی پایین‌تر از X قرار دارد.

آموزش الگوی کوسه/شارک (Shark)

یکی دیگر از انواع الگوهای هارمونیک که قصد داریم در آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته به شما معرفی کنیم، الگوی کوسه ( شارک ) است. الگوی شارک یکی از الگوهای نسبتاً جدید در عرصه تجارت هارمونیک است. این الگو نسبتاً متمایز نسبت به بقیه است و به طور کلی می‌توان گفت که از روابط فیبوناچی خاصی پیروی می‌کند. الگوی شارک یک شکل نموداری دارد که در دسته‌بندی الگوی هارمونیک قرار می‌گیرد. این الگو توسط اسکات کارنی که طراح الگوهای گارتلی، بت و کرب نیز بوده است، طراحی گردیده است. قواعد برچسب‌گذاری برای الگوی شارک تا حدودی با برچسب‌گذاری سنتی در سایر الگوهای هارمونیک تفاوت دارد.

به طور خاص، پنج نقطه در الگوی شارک به‌عنوان 0، X، A، B، و C برچسب‌گذاری شده‌اند. این مورد برخلاف بسیاری از الگوهای هارمونیک سنتی دیگر است که به طور کلی به عنوان X، A، B، C و D برچسب‌گذاری می‌شوند. نکته اصلی این است که برخلاف سایر انواع الگوهای هارمونیک، نقطه پایانی در الگوی کوسه باید در انتهای گام BC باشد، نه انتهای گام CD. بسیاری از معامله‌گران اغلب الگوی شارک را با الگوی سایفر اشتباه می‌گیرند. در حالی که هر دوی این الگوها هارمونیک هستند و شباهت‌های خاصی بین آنها وجود دارد.

به طور مشابه، الگوی شارک به‌عنوان یک شکل دو کفی بر روی الگوی تکمیل نقطه B در ساختار خود، در چارچوب فاز بازار روند نزولی ظاهر می‌شود. این امر یک توصیف نسبتاً کلی از الگوی هارمونیک شارک است. در زیر می‌توانید تصویری از الگوی هارمونیک شارک را مشاهده کنید.

تشخیص الگوهای هارمونیک ایده‌آل و غیرایده‌آل

در انتها اشاره به این موضوع مهم است که این الگوهای هارمونیک ممکن است هم ایده‌آل و هم غیر ایده‌آل باشند. ممکن است بسیاری از معامله‌گران این عقیده را داشته باشند که الگوهای هارمونیک دیگر منسوخ شده و در بازارهای مالی جوابگو نخواهد بود، در صورتی‌که اصلا این‌طور نیست. شما با هر روش معاملاتی و یا هر سیستمی که تحلیل می‌کنید و با آن به سود می‌رسید؛ می‌توانید از همان روش معاملاتی استفاده کنید و منسوخ شده نخواهد بود. این مورد برای الگوهای هارمونیک هم کاربرد دارد. اگر الگوهای هارمونیک به درستی در بازارهای مالی عمل نمی‌کنند، دلیلی بر منسوخ بودن آنها نیست، بلکه شما الگوهای ایده‌آل را نتوانسته‌اید تشخیص دهید.

برای تشخیص الگوهای ایده‌آل هارمونیک،  گروه مالی اینوستپ پک مثال های هارمونیک که از الگوهای هارمونیک ایده‌آل که در بازار هم عمل کرده‌اند، را در قالب پکیج‌های مختلف در اختیار شما قرار داده است. (کد تخفیف: pak50 ) این پک‌های آموزشی با دقت بسیار توسط بهترین اساتید مجموعه فراهم شده و شما می‌توانید به عنوان نمونه‌ تهیه کنید و با تمرین و تکرار این نمونه مثال‌ها، می‌توانید دید خیلی بهتری را پیدا کنید و الگوهای مناسب را در بازار تشخیص دهید. گروه مالی اینوستپ نهایت تلاش خود را دارد که شما را به درجه‌ای از آگاهی برساند، که بتوانید به بازار تسلط کامل داشته باشید.

جمع بندی الگو های هارمونیک

 الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال، الگوهایی هستند که بر اساس قواعد و اصول ریاضیاتی از جمله دنباله فیبوناچی کار می‌کنند. این الگوهای هارمونیک از نوع بازگشتی بوده و توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران تکنیکال بازارهای مالی استفاده می‌شوند. تنوع و انواع الگوهای هارمونیک نسبتاً زیاد است که در این مقاله به ۵ مدل از آنها اشاره کردیم. لازم به ذکر است در صورتی که قصد استفاده از این الگوها در معاملات خود دارید، حتماً آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته را بگذرانید. دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای هر یک از این الگوها را به طور کامل به شما شرح می‌دهد و شما مهارت لازم جهت شناسایی این الگوها در بازار را به دست خواهید آورد. به امید موفقیت‌ تک به تک شما عزیزان.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید