بررسی شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال

در دنیای کنونی، پیشرفت و تکنولوژی حرف اول را می‌زند و فناوری‌های نوین امروزی، به سرعت جای سایر ابزار و سیستم‌های سنتی را می‌گیرند. رویکرد دیجیتالی امروزه در تمام مباحث و موضوعات سایه خود را افکنده و زمینه‌ای از گزند این تکنولوژی روز دنیا، دور نیست. ارز‌های دیجیتالی، نمونه‌ای از فناوری مالی جذاب در عصر کنونی می‌باشد که باعث شده است فعالیت‌ها و پروتکل‌های مالی به طور کامل زیر و رو شوند. به عبارتی می‌توان گفت که از سال 2013 و با آغاز بیت‌کوین، این پروسه به صورت غیررسمی آغاز به کار کرد و هم اکنون با داشتن مجموعه‌ای بزرگ که با مشتریان و افراد زیادی سر و کار دارد، توانسته است فرآیند‌های مالی را به صورت کامل دگرگون سازد. شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال، یکی از موضوعات مهم پیرامون این بحث است.

در این محتوا، می‌خواهیم بررسی کنیم که چه شبکه‌هایی وجود دارند که برای انتقال ارز‌های دیجیتالی از آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌خواهیم بررسی کنیم که هر کدام از این شبکه‌ها، دارای چه ویژگی‌هایی هستند و برای ارسال دارایی‌های خود، باید از کدامیک از آن‌ها استفاده کنیم. اگر به این مباحث علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در این رابطه اطلاعات مفید بیشتری را کسب کنید، توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید تا به این اطلاعات ارزنده، دست پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید سایر مقالات مفید در زمینه بازار‌های مالی را از سایت اینوستپ دریافت کنید. 

شبکه‌ های انتقال ارزدیجیتال

ارز‌های دیجیتالی برای اینکه بتوانند از شخصی به شخص دیگر از طریق کیف پول منتقل شوند، باید درون شبکه‌ای که برای آن تعریف شده است، حرکت کنند. هر کوین یا توکنی، شبکه انتقال مخصوص خود را دارد. البته که در این زمینه، برخی از شبکه‌ها قدیمی شده و کندی و هزینه‌ی زیاد آن، باعث می‌شود توکن‌ها از شبکه‌هایی استفاده کنند که امروزه از ویژگی‌های زیادی مانند سرعت بالا و هزینه کم، برخوردارند. 

کاربران در رابطه با انتقال ارز‌های دیجیتالی و شبکه‌های موجود برای آن‌ها، باید بدانند که هر شبکه، قانون خاص خود را دارد. در واقع اگر به این قوانین توجه نکنیم، ممکن است با خطراتی نظیر از دست دادن دارایی‌های خود مواجه شویم. انتخاب شبکه مناسب به همراه قرار دادن آدرس و تنظیمات ارسال، از مهمترین مواردی است که پیرامون شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال، بسیار حیاتی می‌باشند. 

نگاهی به انواع شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتالی

به طور کلی می‌توانیم شبکه‌هایی که در آن‌ها، انتقال ارز دیجیتال شکل می‌گیرد را به 5 دسته تفکیک کنیم. این دسته شامل موارد زیر است: 

  1. شبکه انتقال ارز بیت کوین ( Omni )
  2. شبکه انتقال ارز اتریوم ( ERC20 )
  3. شبکه انتقال ارز ترون ( TRC20 )
  4. شبکه انتقال ارز بایننس ( BEP2 )
  5. شبکه انتقال ارز بایننس اسمارت چین ( BEP20 )

هر کدام از این شبکه‌ها، ویژگی و شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه با تمام این موارد آشنا می‌شویم و اطلاعات مفیدی را درباره هر کدام از این موارد در اختیار شما کاربران گرامی، قرار خواهیم داد. همچنین گروه مالی اینوستپ محتوایی تحت عنوان اصطلاحات بازار ارزدیجیتال را منتشر کرده است که برای آشنایی بیشتر با این بازار مالی می‌توانید مطالعه کنید.

بررسی شبکه انتقال ارز بیت کوین ( Omni )

نخستین شبکه‌ای که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، شبکه انتقال ارز بیت‌کوین تحت عنوان Omni است. این شبکه بدین صورت است که یک لایه اضافی روی بلاک‌چین بیت‌کوین گذاشته است و به عنوان یکی از مسیر‌ها و شبکه‌ های انتقال ارز دیجیتال شناخته می‌شود. هدف از تشکیل این شبکه، انجام تراکنش‌هایی است که با رمزنگاری‌های قدرتمندی، محافظت شده است. امنیت این شبکه بسیار زیاد است و امکان هک آن بسیار پایین است. این شبکه یک لایه بیشتر و بالاتر از بیت‌کوین دارد و همین موضوع، معیار پروتکل دارایی‌ها محسوب می‌شود. البته که این شبکه دارای معایبی نیز است و کند بودن و گرانی، از جمله مواردی است که در این شبکه وجود دارد. در این شبکه، توکن‌های فعالی همچون تتر ( USDT )، بیت کوین ( BTC ) و Maidsafe حضور دارند. 

شبکه Omni از جمله شبکه‌هایی است که در ابتدای کار در این حوزه تشکیل شده است و به همین علت، از تکنولوژی‌های قدیمی تبعیت می‌کند. در واقع همین سرعت کم و بالا بودن مقدار کارمزد آن، حاصل قدیمی بودن آن است. در واقع یکی از دلایلی که شبکه‌ های انتقال ارز دیگری در بازار شکل گرفته‌اند، این است که چنین شبکه‌ای به علت مزیت‌های کم، دیگر قادر به پاسخگویی به نیازمندی‌های تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران در این حوزه نمی‌باشد. با این تفاسیر، به سراغ معرفی سایر شبکه‌ها می‌رویم تا در پایان، بتوانیم مقایسه‌ای مناسب و بهتر میان این شبکه‌ها داشته باشیم. 

بررسی شبکه انتقال ارز اتریوم ( ERC20 )

شبکه دومی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، شبکه انتقال ارز اتریوم تحت عنوان ERC20 است. این شبکه انتقال ارز و توکن‌های بلاک چینی، تحت عنوان ERC20 می‌باشد که مخفف Ethereum Request for Comment است و معنای آن به صورت پروتکل رسمی بهبود یافته بلاک چین اتریوم است. در این شبکه شاهد استاندارد‌هایی نظیر ارسال و دریافت توکن‌ها، بروزرسانی و عرضه کلی توکن‌ها می‌باشیم. این شبکه از محبوبیت بالایی در بین استفاده‌کنندگان برخوردار بوده و قوانین آن به شکل ساده‌ای قابل انجام است. جالب است بدانید بسیاری از توکن‌های مشهور و معتبری که هم اکنون در بازار وجود دارند، بر روی بستر و شبکه اتریوم قرار دارند و توسط این شبکه توسعه یافته‌اند. 

این شبکه برای بار نخست، پوشش‌دهنده قرارداد‌های هوشمند می‌باشد که تاکنون بیش از 10 هزار عدد از این قرارداد‌ها ثبت و تسهیل داده شده است. این قرارداد‌ها تحت عنوان قرارداد توکن ERC20 ایجاد شده‌اند. از جمله مزیت‌هایی که این شبکه انتقال ارز دارد، می‌توان به تعریف مقدار توکن‌هایی به آدرس‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند، تعریف مقداری از توکن‌ها که از حساب‌های کاربری خارج می‌شوند، بالانس کردن حساب کاربری افراد توکن دار، ایجاد تراکنش‌های پر سرعت و ثابت، ارائه خدمات با حداقل امکان بروز خطا و. . اشاره کرد. 

ارزهای دیجیتالی که با این شبکه انتقال می‌شوند

در حال حاضر ارز‌های دیجیتالی فراوانی توسط این شبکه منتقل می‌شوند. ارز Chainlink، ارز Tether، ارز Maker، ارز Polygon و ارز Shiba Inu از جمله این موارد هستند. در کنار این ارز‌ها، کیف پول‌های زیادی توسط این شبکه پشتیبانی می‌شوند. کیف پول‌های Trust Wallet,  MetaMask, Atomic Wallet, Trezor و Ledger از جمله این موارد هستند. با مشاهده لیست بالا، قطعاً به این موضوع پی خواهید برد که این شبکه انتقال ارز دیجیتال، بسیار قابل اتکا است و با شرایط متفاوت و گوناگونی تطابق دارد. بنابراین یکی از گزینه‌های مناسب برای انتقال ارز در میان کاربران، همین شبکه اتریوم ERC20 می‌باشد. 

بررسی شبکه انتقال ارز بایننس BEP2

شبکه BEP2 از جمله شبکه‌های جذاب در حوزه شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتالی می‌باشد که توسط بایننس راه‌اندازی شده است. این شبکه که در برگیرنده مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌ها برای انتقال دارایی است، تحت عنوان BEP2 شناخته می‌شود. BEP2 مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 است که معنای آن طرح پیشنهادی جهت توسعه شبکه بایننس می‌باشد. اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر توضیحی در این رابطه عنوان کنیم، باید بگوییم که شبکه BEP2 در واقع نسخه‌ای ساده‌تر از شبکه انتقال ارز اتریوم ERC20 است. در واقع توکن‌ها با شرایط بهتر و آسان‌تری نسبت به شبکه اتریوم، می‌توانند روی شبکه بایننس ارز‌های خود را به کیف پولی دیگر منتقل کنند. استاندارد‌های خاصی درون این شبکه رعایت شده است که فرآیند انتقال را آسان و تسهیل می‌کند. 

این شبکه انتقال ارز، از ویژگی‌های زیادی برخوردار است. تعیین نام، عرضه کلی، آدرس منبع، ایجاد قابلیت تولید در زنجیره بایننس، نیازمندی به مِمو برای انجام تراکنش‌ها، سرعت بالا، هزینه کم و. . از جمله این ویژگی‌ها هستند. این شبکه توسط بسیاری از کیف پول‌های مطرح موجود در دنیا پشتیبانی می‌شود. کیف پول سخت‌افزاری ترزور ( Trezor ) و کیف پول نرم‌افزاری تراست والت ( Trust Wallet ) از جمله این موارد است. 

بررسی شبکه انتقال ارز بایننس اسمارت چین ( BEP20 )

یکی دیگر از شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتالی، شبکه انتقال ارز بایننس اسمارت چین تحت عنوان BEP20 است. کلمه BEP20 مخفف Binance Smart Chain Evolution Proposal 20 و به معنای طرح پیشنهادی جهت تکامل شبکه بایننس اسمارت است. این شبکه انتقال ارز، دارای کارمزد پایینی می‌باشد و با این حرکت، بایننس در نظر دارد شبکه خود را به صدر لیست ببرد. این شبکه از معاملاتی که به شکل غیرمتمرکز هستند نیز پشتیبانی می‌کند. در واقع این شبکه به کاربران خود اجازه می‌دهد به صورت مستقیم با قرارداد‌های هوشمند در ارتباط باشند. یکی از نکات جالبی که پیرامون این شبکه وجود دارد، این است که حتی اگر سرور‌هایی که برای این شبکه در نظر گرفته شده است، خاموش باشند، همچنان شبکه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و کاربران می‌توانند از آن برای انتقال ارز‌های خود استفاده کنند.

ادامه بررسی شبکه انتقال ارز بایننس اسمارت چین ( BEP20 )

هم اکنون می‌توانیم شبکه انتقال ارز بایننس اسمارت چین را به عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین شبکه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کند، شناسایی کنیم. در واقع این شبکه در محیط بلاک چین، بسیار قدرتمند بوده و توانسته است بازار را در اختیار داشته باشد. رابط کاربری این شبکه نیز آسان است و افرادی که حتی به برنامه‌نویسی، آشنایی چندانی ندارند نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

علاوه بر این، امکان ایجاد توکن سفارشی و استفاده از این شبکه برای کاربران نیز فراهم است. علاوه بر موارد قید شده، با استفاده از شبکه BEP20 می‌توانیم فناوری‌هایی که بر مبنای بلاک چین هستند را باهم ترکیب کنیم و از آن‌ها در فعالیت‌های خود بهره ببریم. در واقع با به روی کار آمدن شبکه BEP20، بسیاری از فعالیت‌ها و فرآیند‌هایی که پیرامون دنیای دیجیتال و ارز دیجیتال وجود دارد، آسان شده و این موضوع برای مباحثی همچون عرضه‌های اولیه و رویداد‌های تأمین سرمایه نیز بیشتر خود را نشان می‌دهد. 

از جمله مزیت‌هایی که می‌توان برای شبکه انتقال ارز دیجیتال بایننس اسمارت چین ( BEP20 ) عنوان کرد، می‌توان به امنیت مناسب و بالا، سرعت بسیار خوب و ایده‌آل، رابطه کاربری مناسب و آسان، قابلیت ادغام فناوری‌های موجود در زمینه بلاک‌چین، شناخت مناسب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارمزد پایین، اشاره کرد. 

بررسی یکی از بهترین شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال؛ شبکه ترون ( TRC20 )

یکی از شبکه‌ های انتقال ارز‌های دیجیتالی، شبکه ترون ( TRC20 ) می‌باشد. این شبکه نیز یکی از بهینه‌ترین و مفید‌ترین شبکه‌هایی است که یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر می‌تواند از آن برای انجام فعالیت‌های خود بهره ببرد. این شبکه که بر پایه بلاک‌چین ترون ایجاد شده است، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای می‌باشد. به عنوان مثال می‌توانیم بر روی این شبکه، ارز پایه سفارشی ایجاد کنیم یا معامله‌های غیرمتمرکزی را روی آن مدیریت کنیم. پایه و اساس تشکیل این شبکه بر مبنای الگوریتم اثبات سهام یا POS است. این موضوع باعث می‌شود امنیت این شبکه تا حد زیادی افزایش یابد و امکان انتقال آن بدون هیچ واسطه‌ای برای تمام افراد مهیا شود. 

جالب است بدانید شبکه TRC20 به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوع و ارزنده‌ای که برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است، توانسته استاندارد‌های فنی مانند TRC10 و TRC721 را دریافت کند. با استفاده از این شبکه، معاملات به صورت کاملاً واضح و شفاف انجام می‌شود و قابلیت ردیابی آن‌ها نیز به شکل ملموسی امکان‌پذیر است. همچنین کاربران بدون محدودیت، می‌تواند از این شبکه برای انتقال ارز‌های دیجیتالی خود استفاده کنند. لازم به ذکر است که سرعت پردازش و انتقال در این شبکه بسیار زیاد بوده و امنیت آن نیز در سطح قابل قبولی، مثال‌زدنی است. البته یکی از ویژگی‌های اصلی این شبکه انتقال ارز که افراد زیادی به واسطه آن، اقدام به استفاده از آن می‌کنند، کارمزد بسیار پایین آن می‌باشد. در واقع این شبکه دارای یکی از کمترین کارمزد‌های انتقال بوده و همین موضوع باعث شده است سرمایه‌گذاران از این بستر برای انتقال دارایی‌های خود استفاده کنند. 

مزیت‌های شبکه انتقال TRC20

به طور کلی می‌تواند مزیت‌های شبکه انتقال ارز TRC20 را به شکل زیر ارائه کرد: 

  • امنیت بسیار بالا و مناسب. 
  • پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند انعقاد شده در شبکه بلاک چین. 
  • عملکردی همه جانبه و قابل اتکا. 
  • امکان ردیابی به صورت شفاف در معاملات. 
  • پشتیبانی از کاربران در مقیاس‌های بزرگ. 
  • سرعت زیاد پردازش داده‌ها. 
  • کارمزد پایین و ایده‌آل برای استفاده‌کنندگان. 
  • سازگاری با انواع کیف پول‌های موجود در بازار. 

چه تفاوتی میان شبکه‌‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال BEP2 و BEP20 وجود دارد؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای کاربران به وجود آید، این است که چه تفاوتی بین شبکه‌‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال BEP2 و BEP20 وجود دارد؟ آیا این دو شبکه یکسان هستند؟ پاسخ به این سؤال خیر است. البته جالب است بدانید این دو شبکه حتی از نظر ظاهری نیز بسیار به یکدیگر شباهت دارند و هر دو شبکه نیز در اختیار صرافی بایننس هستند و توسط این مجموعه توسعه یافته‌اند. با این حال در برخی از پارامتر‌های مهم با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت اصلی میان این دو شبکه، در آدرس‌هایی است که توسط شبکه BEP2 ایجاد می‌شود. در این شبکه ابتدا آدرس با حرف bnb آغاز می‌شود و برای تکمیل، نیاز به ارائه تگ memo است.

نکته‌ی جالب و بسیار مهم در رابطه با این دو شبکه، این است که هر دو روند انجام معامله و ارسال دارایی را بسیار آسان می‌کنند و برای معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران، کار بسیار راحت است. از طرفی این شبکه‌ها به دلیل برخورداری از توکن‌ها و کیف پول‌های متعدد و مختلف، بستری ایده‌آل را برای کاربران شبکه‌های دیجیتالی ارائه کرده‌اند. هم اکنون نیز افراد زیادی برای انتقال دارایی خود، از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. 

چه تفاوت‌هایی میان شبکه‌‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال ERC20 و TRC20 وجود دارد؟

در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که چه تفاوت‌هایی میان شبکه‌‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال ERC20 و TRC20 وجود دارد. به طور کلی این دو شبکه از خانواده‌های بایننس و ترون، در 3 بخش دارای تفاوت هستند. نخست شبکه ERC20، استاندارد نقل و انتقال انواع داده‌های مالی در بلاک‌چین اتریوم است. حال که در طرف مقابل، TRC20 استاندارد نقل و انتقال تمام دارایی‌های مالی در بلاک‌چین ترون است. تفاوت دوم این دو شبکه، در کارمزد نقل و انتقال است. میزان کارمزدی که شبکه TRC20 یعنی شبکه بلاک‌چین ترون دریافت می‌کند، بسیار کمتر از شبکه ERC20 است. بنابراین اگر برای شما مهم است که کارمزد چه شبکه‌ای کمتر است و از آن برای نقل و انتقال دارایی‌های خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم از TRC20 و شبکه ترون استفاده نمایید. 

تفاوت سومی که میان این دو شبکه وجود دارد، آدرس توکن‌های آن‌ها می‌باشد. در شبکه ترون، آدرس توکن‌ها با حرف T آغاز می‌شود اما در شبکه اتریوم، آدرس شبکه‌ها با 0X آغاز خواهد شد. با این تفاسیر، باید این موضوع مهم را بدانید که کاربران و افرادی که در حوزه ارز‌های دیجیتالی در این بازار‌ها حضور دارند، اغلب برای نقل و انتقال دارایی‌هایی مانند استیبل کوین‌ها مانند تتر ( USDT ) که درون هر دو شبکه قرار دارد، از شبکه ترون یا TRC20 استفاده می‌کنند. علت این موضوع نیز بسیار واضح است. شبکه ترون کارمزد بسیار کمتری دریافت می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند. 

انتخاب شبکه انتقال ارز دیجیتال

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم، دنیای ارز‌های دیجیتالی، یک دنیای بسیار بزرگ و قابل توسعه است. در این فناوری جذاب، برای اینکه بتوانید از دارایی‌های دیجیتالی خود استفاده نمایید و این دارایی‌ها را به کیف پول یا سایر افراد انتقال دهید، باید به خوبی با تمام جزئیات آن آشنا شوید. یکی از موضوعات مهمی که پیرامون این بحث وجود دارد، همین شبکه‌‌ های انتقال ارز دیجیتال است.

انتخاب یک شبکه مناسب برای انتقال ارز دیجیتال برای یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر، بسیار حیاتی می‌باشد. علت این موضوع نیز ساده است. انتخاب نادرست شبکه انتقال، باعث افزایش هزینه و کارمزد شده و ممکن است باعث نابودی دارایی افراد شود. از این رو بهتر است قبل از انتخاب شبکه ارز دیجیتال، نکاتی را در این زمینه به یاد داشته باشید. بدیهی است که توجه به این نکات باعث می‌شود در این دنیای بزرگ و پیشرفته، سربلند باشید. در ادامه توجه شما را به خواندن این نکات جلب می‌نماییم. 

نکاتی مهم برای انتخاب شبکه انتقال ارز دیجیتال

  • یکی از مشکلات و ایراداتی که پیرامون شبکه بلاک چین اتریوم ERC20 وجود دارد و به این دلیل کاربرانی زیادی از آن خارج شده‌اند، هزینه‌ی بالا نقل و انتقال و کارمزد در آن است. در واقع به علت کارمزد بالا، بسیاری از افراد، توکن‌هایی را که همزمان با اتریوم، در سایر شبکه‌ها وجود دارند را با آن شبکه‌ها منتقل می‌کنند. 
  • برای اینکه بتوانیم یک توکن با استاندارد BEP2 را به کیف پولی انتقال دهیم، باید توکن موردنظر را بر روی بستر BEP2 در والت خود جستجو کنید. همچنین توصیه می‌شود به آدرس مورد نظر که باید با bnb آغاز شود نیز توجه داشته باشید. 
  • در صورتی که قصد داشته باشید دارایی خود را بر روی بستر BEP2 یا BEP20 به کیف پول منتقل کنید، دارایی شما از نوع همین بستر خواهد بود. به عبارتی با این انتقال، دیگر نمی‌توانید این دارایی‌ها را به آدرس‌های متفاوتی مانند ERC20 ارسال نمایید. 
  • هر شبکه برای دریافت کارمزد خود، از توکن‌های مخصوص خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال در شبکه‌های BEP2 و BEP20 از بایننس کوین استفاده شده و در شبکه ERC20 نیز برای پرداخت کارمزد، نیاز به اتریوم ( ETH ) خواهیم داشت. 

جمع‌بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی شبکه‌‌ های انتقال ارز‌های دیجیتال پرداختیم و به طور مفصل درباره آن‌ها، توضیحاتی را ارائه کردیم. شبکه‌ های انتقال ارز دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این شبکه‌ها مزیت‌ها و معایب خاصی خود را دارند. برخی از آن‌ها دارای هزینه انتقال کمتری نسبت به سایرین می‌باشند و برخی دیگر نیز از سرعت مناسبی برخوردارند. البته قبل از ارسال باید از پشتیبانی این شبکه‌ها از توکن مورد نظر اطمینان حاصل نماییم. همچنین توصیه می‌کنیم حتماً قبل از ارسال دارایی خود، آدرس مقصد را به شکل دقیقی بررسی کنید تا دارایی‌های شما از دست نرود. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید