بهترین روش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی کدام است؟

تحلیل تکنیکال، شاخه‌ای از معاملات و تحلیل در بازارهای مالی است که به وسیله آن، تحلیل‌گر می‌تواند به اطلاعات مفید از گذشته، حال و پیش‌بینی آینده دارایی مالی، دست پیدا کند. در این روش از تحلیل، تحلیل‌گر به دنبال مشاهده نمودار دارایی، الگو، روندهای قیمتی، استفاده از ابزارها و .. است. هدف او از انجام این کار، این است که به درجه‌ای از اطمینان برسد تا بتواند آینده دارایی مورد نظر را پیش‌بینی کند. در این مطلب، می‌خواهیم بررسی کنیم که بهترین روش تحلیل تکنیکال چیست و چگونه می‌توانیم از آن در معاملات خود استفاده کنیم؟

این علم در بازارهای مالی زیادی مانند بورس ایران، فارکس، ارز دیجیتال، بورس کالا و… کاربرد دارد و افراد زیادی مایل به استفاده از آن هستند. این نوع از تحلیل برخلاف تحلیل بنیادی، به اطلاعات موجود در شرکت یا دارایی مالی مربوط نیست و تنها نمودار یا چارت دارایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این رو، تحلیل تکنیکال به شاخه‌های زیادی تقسیم‌بندی می‌شود.

اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید و می‌خواهید بهترین روش تحلیل تکنیکال را در معاملات خود استفاده نمایید، توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید تا بتوانید به اطلاعات مفید و ارزشمندی در این زمینه دست پیدا کنید.

بررسی تحلیل تکنیکال

در ابتدا می‌خواهیم قبل از عنوان کردن بهترین روش تحلیل تکنیکال، خود تحلیل تکنیکال را بررسی کنیم و بدانیم مفهوم این اصطلاح چه می‌باشد. قطعا انجام معامله و ترید بدون داشتن علم آن، مانند حرکت به سمت دره و افتادن در آن می‌باشد. همانطور که برای دریافت عدد 6 از پرتاب یک تاس، شانس زیادی نداریم، برای کسب سود از بازارهای مالی بدون علم آن نیز این موضوع صدق می‌کند. در واقع اگر بدون دانش تحلیل وارد بازارهای مالی شویم، ریسک بسیار زیادی را در دستور کار خود قرار دادیم و این موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه شود.

در این رابطه، می‌توان با مجهز کردن خود به علم تکنیکال، قدرت بیشتری را کسب کرد و در بازارهای مالی، سربلند بیرون آمد. تحلیل تکنیکال، به حالتی از تحلیل‌گری گفته می‌شود که با بررسی نمودار و شناسایی الگوها و استراتژی‌های مناسب، پیش‌بینی منطقی و قابل مشاهده از آینده دارایی مورد نظر انجام می‌شود. برخلاف تحلیل تکنیکال که تنها به نمودار و چارت دارایی مربوط می‌شود، تحلیل بنیادی به زیربنای یک شرکت و دارایی توجه می‌کند و نسبت‌هایی مانند نقدینگی و… را ملاکی مهمی برای تصمیم گیری قرار می‌دهد.

نقش نمودارها در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال، نمودارها نقش اصلی را بازی می‌کنند و تحلیل‌گر با بررسی آن‌ها، می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را کسب کند. نمودار قیمتی، از یک نمودار تشکیل شده است که در قسمت پایین و افقی، زمان و در قسمت راست و عمودی، قیمت نهفته است. این دسته از نمودارها به 3 شکل کلی خطی، میله‌ای و کندل استیک در بازارهای مالی وجود دارد. هر تحلیل‌گر می‌تواند متناسب با شرایط خود و دانشی که از بازار دارد، اقدام به انتخاب یکی از نمودارهای فوق کند.

معمولا نمودار کندل استیک به دلیل تنوعی که در اطلاعات دارد، بیشتر از دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک نمودار کندل استیک، شاهد تعداد زیادی کندل استیک هستیم. این کندل استیک‌ها از 5 بخش تشکیل شده‌اند. یک بدنه و دو خط در دو طرف، کندل استیک را تشکیل می‌دهد. سایه بالایی، بیشترین قیمت، سایه پایینی کمترین قیمت، بدنه، بالای بدنه قیمت باز شده ( در کندل منفی و قیمت بسته شده در کندل مثبت ) و سایه پایینی کمترین قیمت باز شده و بخش پایین بدنه، قیمت بسته شده ( در کندل منفی و قیمت باز شده در کندل مثبت ) است.

گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی در راستای بالابردن قدرت تحلیلی و آموزش بهترین روش‌های تحلیلی دوره تریدر حرفه‌ای و ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است.

علم تحلیل تکنیکال، شامل چه مواردی است؟

برای اینکه بتوانید وارد علم تکنیکال شوید و استراتژی‌ها به همراه انواع روش‌های آن را فرا بگیرید، نیاز دارید به اطلاعات مهم و پایه در این علم دست پیدا کنید. سطوح حمایتی و مقاومتی، روند‌ها، بررسی الگوها، مشاهده اندیکاتور‌ها، آشنایی با تایم فریم‌ها، بررسی اسیلاتورها، شناسایی فیبوناچی، ایچیموکو، میانگین متحرک، RSI، واگرایی، پرایس اکشن و… از جمله مهم‌ترین مفاهیمی است که در علم تکنیکال وجود دارد و یک تریدر یا تحلیل‌گر برای کسب حداکثر بازدهی، نیاز است به طور کامل و دقیق به آن‌ها شناخت داشته باشد.

البته برخی از اصطلاحات ممکن است تخصصی باشند. به عنوان مثال یک تریدر می‌تواند از طریق پرایس اکشن معامله کند و به روش فیبوناچی نیاز نداشته باشد. به همین علت، می‌گوییم اگر تمام اطلاعات و مفاهیم ارائه شده را آموزش ببینید، می‌توانید به یک شخص حرفه‌ای در بازار معاملات و تحلیل‌گری تبدیل شوید. با این حال می‌توانید یک روش خاص را آموزش دیده و در آن ماهر شوید و با آن به معامله در بازارهای مالی بپردازید.

بررسی بهترین روش تحلیل تکنیکال

در این بخش از مقاله، می‌خواهیم به بررسی بهترین روش تحلیل تکنیکال بپردازیم. این روش‌ها دارای تعداد زیادی می‌باشند و هر شخصی می‌تواند متناسب با علاقه شخصی، به هر کدام از این روش‌ها ورود کند و از آن در جهت کسب حداکثر بازدهی از بازارهای مالی، بپردازد.

روش تحلیلی فیبوناچی

یکی از روش‌های جالب و البته مهم و تاثیرگذار در تحلیل تکنیکال، استفاده از روشی است که آقای فیبوناچی آن را در قرن 13 میلادی کشف کرد. در واقع روش تحلیلی فیبوناچی، به روشی گفته می‌شود که در آن، دنباله‌ای از اعداد وجود دارند که روابط منطقی و البته عجیبی بین آن‌ها حکم فرماست.

این اعداد شامل 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34 و… هستند. روند حرکتی این دنباله از اعداد بدین صورت است که هر عدد، حاصل جمع دو عدد قبلی خود می‌باشد. به عنوان مثال عدد 34، حاصل جمع عدد 21 و 13 است. جالب است بدانید فیبوناچی، عدد 1.618 را ریشه خیلی از روابط طبیعی و نظم در دنیای کنونی می‌داند. این موضوع برای بازارهای مالی نیز صدق می‌کند. روش فیبوناچی شامل اعداد 23.6، 38.2، 50، 61.8 و… است. هر کدام از این اعداد در تحلیل تکنیکال جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توان از آن‌ها در بررسی سطوح حمایتی و مقاومتی استفاده کرد.

مهارت در استفاده از ترازهای فیبوناچی نیاز به تمرین و تکرار دارد، مجموعه اینوستپ پک مثال های ابزار و ترازهای فیبوناچی را در اختیار شما قرار داده است تا با نمونه‌های بیشتری از این موارد آشنا شوید.

روش تحلیلی امواج الیوت

یکی دیگر از روش‌های تحلیلی که می‌توان عنوان بهترین روش تحلیل تکنیکال را نیز دریافت کند، امواج الیوت است. آقای الیوت در سال 1938، نظریه ای را در کتاب خود مطرح کرد که پس از مدتی این نظریه‌ها گسترش پیدا کردند و این موضوع منجر به ایجاد قانون امواج الیوت شد. در واقع الیوت عنوان می‌کند چرخه‌ای دایره وار از حرکات تکرار شوند در این جهان وجود دارد. امواج الیوت در تحلیل تکنیکال، جایگاه ویژه‌ای دارد.

این امواج به دو دسته تقسیم می‌شوند. نخست امواج جنبشی بوده که از 5 موج تشکیل می‌شوند و روند صعودی را به وجود می‌آورد. پس از این پنج موج، 3 موج اصلاحی شکل می‌گیرد. این امواج، روش تحلیلی الیوت را تشکیل می‌دهند. تریدرهای زیادی وجود دارند که از این روش برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان عنوان کرد که روش تحلیلی الیوت، از جمله روش‌های موفق در تحلیل تکنیکال است.

امواج الیوت و کسب مهارت در شناسایی آنها نیاز به دید و قدرت تحلیل بالایی دارد و برای همین باید نمونه‌های بیشتری از بازار را مشاهده کنید و در همین راستا گروه اینوستپ پک مثال های الیوت که اصولی و دقیق در داخل بازار شناسایی شده‌اند را در اختیار شما قرار می‌دهد تا دید بسیار بازی در این زمینه پیدا کنید.

روش تحلیلی اندیکاتور ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها، ابزاری هستند که می‌توانند در تحلیل‌گری، به کمک تریدرها بیایند. یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و می‌تواند اطلاعات بسیار مهم و حیاتی را در اختیار یک تریدر قرار دهد، اندیکاتور ایچیموکو است. این اندیکاتور توسط هوسودا گوئیچی در سال 1930 طراحی شده است. در این اندیکاتور، تریدر می‌تواند به اطلاعات مفید و زیادی دسترسی داشته باشد. در واقع در این اندیکاتور، عناصری همچون ابر و میانگین متحرک حضور دارند. از این بابت می‌توان از آن در بررسی قدرت روند، حمایت و مقاومت، روند حرکتی و… استفاده کرد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که ایچیموکو، نوعی پیشرفته از تحلیل تکنیکال است. بنابراین می‌توان این موضوع را نیز اظهار کرد که ایچیموکو، یک ابزار بسیار قدرتمند و یک شیوه نوین در بررسی نمودارهای مالی می‌باشد.

تحلیل به سبک حمایت و مقاومت

از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیمی که در علم تکنیکال استفاده می‌شود و برای ورود به آن باید خود را مجهز به این مفهوم کنیم، مناطق حمایتی و مقاومتی است. در واقع این دسته از مناطق بسیار حیاتی هستند و در محدوده‌ی آن‌ها، عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. منطقه حمایتی، منطقه‌ای می‌باشد که برای خریداران بسیار حائز اهمیت است و با رسیدن قیمت به این سطح، انتظار داریم فروشندگان، فرآیند فروش خود را متوقف کرده و خریداران نیز اقدام به خرید دارایی کنند. با چنین حرکتی، مازاد تقاضا در بازار شکل می‌گیرد و چنین چیزی، باعث می‌شود حرکت صعودی دارایی آغاز شود. بنابراین تریدرها می‌توانند از منطقه حمایتی استفاده کرده و برای آن از موقعیت لانگ یا خرید استفاده کنند.

در طرف دیگر، منطقه مقاومتی را در پیش داریم که عکس منطقه حمایتی عمل می‌کند. منطقه مقاومتی، منطقه‌ای می‌باشد که برای فروشندگان بسیار حائز اهمیت است و با رسیدن قیمت به این سطح، انتظار داریم خریداران، فرآیند خرید خود را متوقف کرده و فروشندگان نیز اقدام به فروش دارایی کنند. با چنین حرکتی، مازاد عرضه در بازار شکل می‌گیرد و چنین چیزی، باعث می‌شود حرکت نزولی دارایی آغاز شود. بنابراین تریدرها می‌توانند از منطقه مقاومتی استفاده کرده و برای آن از موقعیت شورت یا فروش استفاده کنند. استفاده از مناطق حمایتی و مقاومتی در تحلیل تکنیکال بسیار رایج است و اغلب تریدرها از این استراتژی برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

روش تحلیلی چنگال اندروز

یکی دیگر از روش‌های تحلیل تکنیکال که بین تریدرها رایج است، چنگال اندروز است. این روش تحلیلی، دارای اعتبار جهانی بوده و به همین سبب، تریدرها در بسیاری از موقعیت‌های معامله‌گری خود، برای دریافت تاییدیه، اقدام به استفاده از این استراتژی می‌کنند. آقای اندروز، اعتقاد داشت که نوسانات موجود در قیمت یک دارایی، می‌تواند از امواج خاصی عبور کند. به همین علت، او یک ابزاری را ترسیم کرده است که شبیه چنگال بوده و اعتقاد دارد قیمت باید از این کانال‌ها برای حرکت استفاده کند. تا حدودی روش و متد استفاده از چنگال اندروز شبیه فیبوناچی است و این اعداد و ارقام باهم گره خورده‌اند.

روش تحلیل تکنیکال زمانی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که یک تریدر شکست می‌خورد و نمی‌تواند در موقعیت‌های معامله‌گری خود به پیروزی برسد، عدم در نظر گرفتن زمان و تایم‌ فریم مناسب است. در واقع افرادی که تازه وارد معاملات و تحلیل تکنیکال می‌شوند، به زمان توجهی ندارند و از تایم فریم‌های کوتاه مدت استفاده می‌کنند. در واقع این موضوع ثابت شده است که برای دستیابی به موفقیت، باید نمودار یا چارت دارایی را در تایم فریم‌های مختلف بررسی کرد. به عنوان مثال می‌توانیم دارایی را در تایم فریم بلند مدت یک روزه به صورت کامل بررسی، در تایم فریم 1 ساعته آن را زیر نظر بگیریم و در تایم فریم 5 دقیقه ای، از جزئیات آن باخبر شویم و آماده ورود به معامله باشیم.

بهره‌گیری از زمان به بهترین شکل خود، بسیار مهم است و می‌تواند یک عامل موثر در موفقیت و پیشبرد معامله باشد. بسیاری از تریدرها از استراتژی تحلیل زمانی در بررسی‌های خود استفاده می‌کنند. البته قطعا پیشنهاد می‌دهیم که این نوع از تحلیل را در دستور کار خود قرار دهید؛ زیرا به وسیله زمان می‌توانید به درک بهتری از دارایی برسید.

الگو هارمونیک

یکی دیگر از بهترین روش تحلیل تکنیکال که در این بخش باید معرفی شود، پترن‌ها یا الگوی هارمونیک است. این الگو نیز بر اساس نظریه فیبوناچی ارائه شده است و اعداد طلایی در آن لحاظ شده اند. الگوهای هارمونیک، شامل الگوهایی مخصوص و ویژه هستند که با بررسی و مشاهده آن‌ها در بازارهای مالی، می‌توانیم اطلاعات مناسبی از ادامه روند حرکتی دارایی، بدست بیاوریم. به عنوان مثال، الگو PRZ یکی از الگوهایی می‌باشد که در پترن هارمونیک قابل مشاهده است.

اندیکاتور و واگرایی در تحلیل تکنیکال

یکی دیگر از روش‌های بررسی نمودار و چارت قیمتی، استفاده از اندیکاتورها و واگرایی است. اندیکاتورها، ابزاری هستند که می‌توانند با محاسبات ریاضی و فرمول‌ها، اطلاعات مفیدی را در اختیار تریدر بگذارند. به عنوان مثال روند حرکتی، قدرت روند، اشباع فروش، اشباع خرید، منطقه حمایتی، منطقه مقاومتی و… از جمله اطلاعاتی است که یک اندیکاتور به تریدر ارائه می‌کند. البته در حال حاضر تعداد زیادی از اندیکاتورها وجود دارند و روز به روز به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. بهتر است از آن اندیکاتورهایی استفاده کنیم.

واگرایی، مبحثی دیگر است که به واسطه اندیکاتور‌ها به وجود آمده است. در واقع با استفاده از واگرایی نیز می‌توانیم موقعیت‌های معاملاتی جذابی را بررسی کنیم. واگرایی به حالتی گفته می‌شود که در آن اندیکاتور یک سیگنال و چارت قیمتی، یک سیگنال ارائه می‌کند. به عنوان مثال چارت قیمتی به ما می‌گوید که براساس روند حرکتی، باید منتظر روندی صعودی باشیم اما اندیکاتور می‌گوید که روند نزولی است. در چنین حالتی، واگرایی شکل می‌گیرد. واگرایی می‌تواند اطلاعات مهمی از تغییر روند به ما دهد.

روش تحلیلی پرایس اکشن

یکی از بهترین روش تحلیل تکنیکال که کاربرد زیادی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، پرایس اکشن است. پرایس اکشن در واقع به معنای بررسی و علم تجزیه و تحلیل قیمت است. اصلی‌ترین ابزاری که در پرایس اکشن در اختیار تریدر قرار دارد، قیمت و کندل‌های تشکیل دهنده آن است. در پرایس اکشن، بررسی کندل‌ها و الگوهای قیمتی بسیار حائز اهمیت است و باید براساس آن‌ها، اقدام به اخذ یک موقعیت معامله‌گری کرد. الگوهای سر و شانه، الگوی پرچم، الگوی کنج، کندل دوجی، کندل چکش، کندل مرد به دار آویخته و… از جمله ابزاری هستند که در پرایس اکشن مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید یکی از عمیق‌ترین و بهترین نوع تحلیل تکنیکال، همین پرایس اکشن باشد. برای کسب بهترین بازدهی در این نوع از تحلیل تکنیکال، نیاز دارید به دقت با مفاهیم آن آشنا شوید و به خوبی در بازارهای مالی تجربه کسب کنید.

جمع بندی نهایی

همانطور که مطالعه کردید، در این مطلب به بررسی بهترین روش‌های تحلیل تکنیکال پرداختیم و انواع آن را مورد بررسی قرار دادیم. هرکدام از این روش‌ها به صورت انفرادی می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار تریدر قرار دهند. با این حال، کسب اطلاعات از تمام این روش‌ها، می‌تواند یک تریدر را در بازارهای مالی به موفقیت تضمینی برساند. با این حال توصیه می‌شود از دو الی سه نوع از این تحلیل‌ها آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید با ترکیب کردن آن‌ها، بیشترین مزیت را دریافت کنید. در واقع می‌توانید ابتدا نمودار و چارت قیمتی را از نظر پرایس اکشن بررسی کنید، سپس با استفاده از فیبوناچی مناطق دقیق حمایتی و مقاومتی را مشاهده نمایید. سپس تاییدیه لازم را به وسیله اندیکاتور و ایچیموکو دریافت کنید و در مرحله آخر، وارد معامله شوید.

گروه مالی اینوستپ پک نمونه مثال انواع روش‌های تحلیل را تحت عنوان مثال های تحلیل تکنیکال ارائه کرده تا شما در زمینه یادگیری و کسب مهارت هیچ مشکلی نداشته باشید و به آسانی بتوانید انواع الگوها را در بازارهای مالی شناسایی کنید.

در انتهای این مطلب، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفید، سودمند و با ارزشی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید