انتخاب بهترین سهام برای سرمایه گذاری در بورس

امروزه سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلفی قابل پیگیری است و افراد زیادی قصد دارند از بازدهی بازارهای مالی مناسب استفاده کنند تا بتوانند سرمایه خود را افزایش دهند. از این روز بازارهای مالی، ریسک‌های خاص خود را نیز به همراه دارد. بنابراین نمی‌توان بی‌گدار به آب زد و باعث کاهش ارزش سرمایه شد. بازار بورس ایران، یکی از بازارهای مالی مناسبی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند با بررسی آن، اقدام به خرید سهام مناسب کرده و با افزایش قیمت آن، سرمایه خود را نیز افزایش دهد. انتخاب بهترین سهام برای سرمایه گذاری در بورس خود یک هنر و مهارت به حساب می‌آید و موفقیت شخص را تضمین می‌کند.

در نتیجه باید برای آن وقت کافی را گذاشت و از استراتژی‌های مناسبی برای این موضوع، استفاده کرد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که بازار، دارای روندی غیرعادی و تصادفی است و ممکن است با پیش‌بینی افراد، حرکت نکند. بنابراین باید بدانیم که همسو و هم‌جهت با بازار حرکت کنیم و سعی نکنیم در خلاف جهت آن پیش برویم. در این صورت باعث کاهش سرمایه خود می‌شویم.

بررسی پتانسیل‌های موجود در خرید سهم مناسب برای کسب بازدهی

اطلاعات زیادی در بازارهای مالی مانند بورس وجود دارد که واضح مشخص نبوده و نمی‌توان آن را اندازه‌گیری کرد. در واقع جنبه‌های کمی یک شرکت به صورت شفاف قابل اندازه‌گیری است اما جنبه‌هایی نظیر مزایای رقابتی و ویژگی‌های کارکنان، جنبه‌های کیفی یک شرکت بوده و اندازه‌گیری آن غیرممکن است. بنابراین این موضوع پیش می‌آید که چگونه می‌توان یک تحلیل بدون عیب و ایراد ارائه کرد و بازدهی مناسبی بدست آورد؟

البته باید این موضوع را نیز لحاظ کنید که درون بازارهای مالی مانند بورس ایران، احساسات و رفتارهای انسانی وجود دارد. ما با انسان‌های زیادی رو به رو هستیم که هرکدام طرز تفکر خاص خود را در بازار پیاده می‌کنند و ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها، با ما هم عقیده نباشند. این موضوعات باعث می‌شود پیش‌بینی روند سخت و دشوار باشد و این موضوع ترس را درون یک معامله‌گر یا تریدر، افزایش دهد.

اگر مهارت تحلیل بازار را ندارید و قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران را دارید، می‌توانید سودده ترین صندوق سرمایه گذاری ۱۴۰۱ را انتخاب کرده و به آسانی در این بازار سرمایه گذاری کنید.

ادامه بررسی پتانسیل‌های موجود

قطعا هر بازار مالی، ریسک مخصوص خود را دارد و تحلیل‌گر باید با بررسی دقیق و هوشمندانه، اقدام به ورود به یک معامله کند. بنابراین بسیار مهم است که ارکان تشکیل دهنده یک سرمایه‌گذاری مناسب را شناسایی کنیم و بر اساس معیارهای تعیین شده، روی نظم و با استراتژی مدون، اقدام به معامله‌گری کنیم. تحلیل‌گران از سبک‌های مختلفی برای شناسایی یک سهم پربازده استفاده می‌کنند.

تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تحلیل پورتفولیو، تحلیل احساسات و… از جمله این روش‌ها هستند. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری به چه شیوه ای انجام می‌شود و باید چه نکاتی را در این زمینه رعایت کنیم. توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

آکادمی مالی اینوستپ با ارائه دوره بورسی (تابلو خوانی و فیلتر نویسی) شما را در زمینه انتخاب بهترین سهم و سرمایه‌گذاری در آن یاری خواهد کرد.

نقش تحلیل تکنیکال در انتخاب بهترین سهم برای سرمایه گذاری

در نخستین عنوان از مطلب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری، به سراغ تحلیل تکنیکال می‌رویم. علم تکنیکال، علمی است که با بررسی نمودار و چارت قیمتی همراه بوده و در آن روند نزولی یا صعودی موجود در بازار شناسایی می‌شود. امروزه استفاده از تحلیل تکنیکال بسیار مورد استقبال واقع شده است و افراد زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که از این علم برای بررسی روند و تحلیل چارت، استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال بر اساس قیمت‌هایی است که در گذشته رخ داده است. در واقع تحلیل‌گر در این حالت، بررسی می‌کند که روند قیمتی در گذشته به چه شکلی بوده است. سپس پیش‌بینی می‌کند که در آینده ممکن است قیمت به چه شکلی حرکت کند.

در این علم، پارامترهایی مانند نمودار قیمتی، میانگین متحرک، حجم معاملات، اندیکاتور‌ها، الگوهای قیمتی، کندل‌ها، شاخص‌های تکنیکالی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. علم تکنیکال بسیار وسیع و دائما در حال پربارتر شدن است. در این زمینه توصیه می‌شود هر شخصی که قصد آموزش این علم را دارد، به صورت اصولی و کامل آن را دریافت کند تا بتواند در بازارهای مالی به سوددهی و کسب بازدهی برسد. بنابراین برای انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری، باید به تحلیل تکنیکال توجه خاصی داشته باشیم.

آکادمی مالی اینوستپ در راستای کسب مهارت تحلیلی دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است.

سه اصل کلیدی تکنیکال

در علم تکنیکال، 3 اصل مهم و کلیدی بیان می‌شود:

  1. همه اطلاعات لازم درون قیمت و چارت لحاظ شده است.
  2. تاریخ تکرار می‌شود. یعنی الگو یا روند قیمتی در گذشته، در آینده سهم نیز خود را نمایان می‌کند.
  3. قیمت‌ها بر اساس روند های مشخص شده حرکت می‌کنند. چنین مواردی به عنوان زیربنای علم تکنیکال لحاظ شده و تمام تحلیل‌گران تکنیکالی، این شرایط را بررسی و آن را حفظ می‌کنند. شناسایی روند، اصلی‌ترین عامل و شاید ابتدایی‌ترین آن باشد که یک تحلیل‌گر تکنیکالی به آن نیاز دارد.

در واقع یک تحلیل‌گر تکنیکال اگر بتواند روند حرکتی قیمت را به درستی پیش‌بینی کند، احتمال خطا در معاملات خود را بسیار کاهش داده است. به عنوان مثال اگر در بررسی‌های انجام گرفته، پیش‌بینی روند نزولی انجام گیرد، معامله‌گر اقدام به خرید سهام نمی‌کند. زیرا با خرید سهام، زیان به سرمایه‌گذار وارد می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که روند در یک تحلیل شناسایی شود. با این تفاسیر، می‌خواهیم به مهم‌ترین شرایطی که برای خرید سهام در تحلیل تکنیکال وجود دارد را در این بخش اشاره کنیم.

بررسی شرایط تکنیکالی در خرید سهم مناسب

  1. نخستین روش برای شناسایی بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری، این است که از سقف و کف قیمتی یک سهام به شکل مناسبی آگاه شویم. هرگاه قیمت از یک محدوده‌ای نتوان عبور کند و دو کندل منفی زده شود، می‌توان این احتمال را داد که سهم وارد یک روند نزولی شده است. در طرف مقابل، کف قیمتی نیز به حالتی گفتی می‌شود که قیمت در یک محدوده‌ای قرار دارد که احتمال کاهش قیمت به شدت کم شده و با دو کندل صعودی ثبت شده، می‌توان این اطمینان را کسب کرد که به احتمال زیاد، روند سهم به صورت افزایش دنبال خواهد شد. بنابرین نخستین پارامتر مهم در تحلیل تکنیکال، این است که سقف و کف قیمتی را به خوبی شناسایی کنیم.
  2. دومین گام برای انتخاب یک سهم مناسب، بررسی روند مثبت و مناسبی است که در یک سهم وجود دارد. به عنوان مثال اگر کف‌ها و سقف‌ها مداوم بالاتر از کف و سقف های قبلی وجود داشته باشد، می‌تواند روند صعودی را در سهم مشاهده کرد. در چنین حالتی اعتبار روند مثبت مورد تایید قرار می‌گیرد و تا هنگامی که روند قیمتی، یک سقف یا کف پایین‌تر را به ثبت نرسانده است، می‌تواند به ادامه روند، خوشبین بود.
  3. سومین گام در تحلیل تکنیکال و انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری، شناسایی پولبک است. پولبک به اصطلاحی گفته می‌شود که روند قیمتی، یک محدوده‌ای مانند مقاومت یا حمایت را شکسته باشد و دوباره پس از مقداری حرکت، به آن سطح برگشت کرده باشد.

مثالی از شناسایی پولبک در تکنیکال

به عنوان مثال فرض کنید قیمت 5، برای یک سهم سقف قیمتی باشد. قیمت در یک روند قیمتی صعودی، این سطح را می‌شکند و وارد قیمت 6 می‌شود. حال پس از کش و قوس‌هایی، قیمت دچار افت شده و به سطح 5 بر می‌گردد. سطح 5 که در گذشته به عنوان یک مقاومت بوده است، حال در نقش یک حمایت عمل می‌کند و باعث می‌شود در این محدوده، متقاضیان افزایش یابند و چنین موضوعی، افزایش قیمت سهم را به دنبال خواهد داشت.

پولبک در روند نزولی نیز وجود دارد و چنین حالتی، عکس خود را نیز می‌تواند بگیرد. پولبک‌ها معمولا نقاطی مناسب برای ورود به معامله است و افراد زیادی از این ترفند و استراتژی معاملاتی برای ورود به یک معامله استفاده می‌کنند. در بازار بورس ایران، می‌توان در روند صعودی و پولبک به محدوده مقاومتی که الان تبدیل به حمایت شده است، وارد سهم شویم و امیدوار باشیم که روند صعودی سهم، بزودی آغاز خواهد شد.

بررسی حجم در تکنیکال

بررسی حجم، قطعا در انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری نقش دارد. در واقع یک سهم مناسب در بورس، هنگامی روند صعودی خود را آغاز می‌کند که حجم معاملاتی مناسبی در آن دیده شود. هنگامی که معامله‌گران، پارامترهای مهمی را در یک سهم بورسی مشاهده می‌کنند، با حجم زیاد وارد معامله شده و خواهان دریافت سود می‌شوند. از این رو می‌توان نقاطی را حجم قابل قبولی در آن‌ها مشاهده شده است را در نظر گرفت و در صورتی که این روند تعبیر مثبت به خود بگیرد، می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. این موضوع بسیار مهم است که از سرمایه‌گذاری در سهم‌های کم حجم و کم معامله، به شدت خودداری نمایید؛ زیرا در صورت حرکت نزولی، گرفتار صف‌های فروش طویلی می‌شوید و امکان خروج و متوقف کردن ضرر برای شما عملی نخواهد شد.

بررسی اندیکاتورها در تکنیکال

آخرین روش در علم تکنیکال برای شناسایی بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری، بررسی اندیکاتورها است. این ابزار، برای افزایش دقت در معاملات ایجاد شده و تحلیلگر می‌تواند برای دریافت تاییدیه تحلیل‌های خود، به چنین ابزاری مراجعه کرده و از آن‌ها در معاملات خود، بهره ببرد. امروزه اندیکاتورهای زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند روند، قدرت، حجم و… را بررسی و آمار مفیدی را در اختیار تحلیلگر قرار دهند. میانگین متحرک، ایچیموکو، RSI، MACD و… از جمله معتبرترین اندیکاتورهایی هستند که تحلیل‌گر تکنیکال آن‌ها را در اختیار دارد و می‌تواند با بررسی آن‌ها، موقعیت‌های معامله‌گری مناسب را بدست بیاورد. برای اینکه بتوانیم از تمام پتانسیل های موجود در این اندیکاتورها استفاده کنیم، نیاز است به صورت کامل، درباره آن‌ها شناخت داشته باشیم و بتوانیم با بررسی‌های لازم، تاییدیه‌های مفیدی از آن‌ها کسب کنیم.

در این رابطه، واگرایی یکی از مباحثی مهمی است که باید راجع به آن اطلاعات مفیدی در اختیار داشته باشید. هنگامی که یک اندیکاتور سیگنال فروش ارائه می‌کند اما روند چارت قیمتی سیگنال خرید ارسال می‌کند، واگرایی تشکیل می‌شود. البته عکس این قضیه نیز صدق می‌کند. واگرایی بسیار در تحلیل تکنیکال مهم است و معمولا به عنوان یک استراتژی کارا برای تحلیل‌گران تکنیکال، فعالیت می‌کند.

مجموعه اینوستپ ( investep ) جهت آشنایی شما با نحوه فعالیت و خرید وفروش سهام در پلتفرم‌های معاملاتی، فیلم آموزش کار با کارگزاری آگاه را ارائه کرده است.

بررسی از دیدگاه تحلیل بنیادی در خرید سهم مناسب

تحلیل تکنیکال، نوعی از تحلیل است که بسیاری از تحلیل‌گران آن را مبنای معاملات خود قرار می‌دهند. با این حال، دسته‌ای دیگر از تحلیل وجود دارد که بر مبنای اطلاعات بنیادی یا فاندامنتال یک شرکت بوده و معامله‌گر بر این اساس، تصمیم می‌گیرد که سهم این شرکت را خریداری کند یا خیر. برای انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری نیاز است در کنار تحلیل تکنیکال، شرایط بنیادی و فاندامنتال یک شرکت نیز بررسی شود و کیفیت کار این شرکت مورد آزمون قرار بگیرد. در تحلیل بنیادی نیز مانند تکنیکال، نیاز است به برخی از موارد توجه داشته باشید. البته بررسی این موارد اجباری نهستند اما برای افزایش کیفیت و انتخاب یک سهم ایده‌آل، نیاز است این روش را نیز در بررسی‌های قرار دهید.

بررسی شرایط بنیادی با تابلوخوانی

نخستین حالت از بررسی تحلیل بنیادی، تابلو خوانی و بررسی پارامترهای حیاتی در این زمینه است. در واقع در تابلوخوانی، تحلیل‌گر بررسی می‌کند که سهم در چه حالتی قرار داد، حجم مورد نظر شرکت برای دریافت درصد پایانی به چه صورت است، میزان شناوری سهام شرکت چه مقدار است، تعداد حقیقی‌ها و حقوقی‌هایی که در این سهم تحرک دارند چقدر است، P/E یا قیمت به سود این شرکت بر روی چه مقداری قرار دارد، EPS یا سود به ازای هر سهم این شرکت روی عدد مناسبی قرار دارد یا خیر، بررسی P/E گروه، بررسی بازار سهم مانند بورسی یا فرابورسی و… بنابراین بسیار مهم است تابلو خوانی را یاد بگیریم تا بتوانیم اطلاعات کلیدی و مفید زیادی در رابطه با سهم مورد نظر دریافت کنیم.

بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها در تحلیل بنیادی

دومین پارامتر مهم در تحلیل بنیادی پس از تابلو خوانی، بررسی صورت‌های مالی شرکت است. صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجه نقد و بررسی فعالیت‌های شرکت است. در ترازنامه، می‌توانید دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را بررسی کنید و عملکرد آن را زیر نظر بگیرید. همچنین در بخش صورت سود و زیان، می‌توانید عوامل و مقادیر مهم در سودسازی شرکت را بررسی و از شرایط آن‌ها آگاه شوید. در صورت گردش وجه نقد، می‌توانید وجوهی که صرف عملیات شرکت می‌شد را بررسی و میزان سرمایه و هزینه‌هایی که در شرکت رخ می‌دهد را مورد آزمون قرار دهید.

در بخش بررسی فعالیت های گروه، می‌توانید متوجه شوید که سرمایه و دارایی شرکت وارد چه فعالیت‌هایی شده است و در سال‌های گذشته، شرکت توانسته چه فعالیت‌های موثری را در دستور کار قرار دهد. این عوامل می‌توانند در سودسازی و روند مثبت سهم، تاثیر بسزایی داشته باشند. بنابراین چنین عوامل بنیادی می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند برای یک تحلیلگر باشد.

دریافت نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی سهم

سومین حالت از بررسی تحلیل بنیادی، دریافت نسبت‌های مالی است. نسبت سودآوری، نسبت فعالیت، نسبت نقدینگی، نسبت سرمایه گذاری یا اهرمی، نسب نقدی، نسبت جاری و… از جمله مواردی است که می‌تواند یک نمای کلی از وضعیت شرکت را عنوان کند. اینکه بدانیم میزان پوشش ریسک در یک شرکت چه مقدار است، نسبت فعالیت‌های ریسکی شرکت چه میزانی است و دارایی‌های شرکت تا چه مقداری صرف فعالیت‌های مختلف می‌شود، می‌تواند بسیار ایده‌آل و البته حیاتی باشد. به عنوان مثال، نسبت جاری، از تقسیم دارایی‌های جاری شرکت به بدهی‌های جاری آن دریافت می‌شود. با بدست آوردن این نسبت، می‌توان بررسی‌ها و تحلیل‌های لازم را انجام داد و بر اساس آن، اقدام به دریافت یک تصمیم مناسب جهت افزایش سرمایه در معاملات کرد.

بررسی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و تاثیر آن بر روی معامله

یک موضوع مهم که تحلیل‌گر باید آن را در انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری، مورد بررسی قرار دهد، بررسی وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور است. به عبارتی شرایط اقتصادی و سیاسی کشور می‌تواند بر روی یک سرمایه‌گذاری، بسیار مهم باشد. ممکن است با بررسی نمودار و چارت یک سهم، آن را بسیار ایده‌آل بدانیم. همچنین با بررسی شرایط بنیادی شرکت، شرایط سودآوری آن در حالتی بسیار مناسب قرار داشته باشد. در چنین حالتی قطعا سرمایه‌گذار راغب به خرید این سهم شده و همچنین علاقه‌مند به دریافت سود از آن می‌شود.

با این شرایط، ممکن است شرایط سیاسی و اقتصادی کشور چندان مناسب نبوده و همین موضوع علاقه‌مندی سایر سهامداران و معامله‌گران را به خرید این سهم، کم خواهد کرد. بنابراین در چنین حالتی، تعداد متقاضیان خرید برای این سهم کم بوده و حتی شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، باعث می‌شود عرضه‌کنندگان شرایط را نامناسب دانسته و اقدام به فروش سهام خود کنند. در چنین حالتی نه تنها روند صعودی و مثبت پدیدار نمی‌شود؛ بلکه روند نزولی و کاهش قیمت وارد چرخه و روند این سهم می‌شود. در چنین حالتی سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار خطرناک و پرریسک باشد.

قطعا از اصلی‌ترین عواملی که یک تحلیل‌گر باید آن را در تحلیل خود بگنجاند، این است که شرایط حاکم بر کشور را بررسی کرده و آن را در تصمیم‌گیری خود، دخیل کند. شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تولیدات داخلی یا نرخ رشد صادرات، می‌تواند بسیار راهگشا باشد. نرخ تورم، میزان بیکاری و سیاست‌های پولی، تماما مولفه‌هایی هستند که روی سرمایه‌گذاری و روند حرکتی یک سهم تاثیر می‌گذارند و چه بسا می‌توانند مهم‌ترین عامل نیز شناخته شوند. بنابراین بسیار مهم است که وضعیت کشور را سنجیده و متناسب با آن، تحلیل‌های لازم ارائه شود. به این صورت بهترین تصمیم را گرفته و در نتیجه سرمایه شخص، افزایش می‌یابد.

نگاهی به تحلیل به روش کانسلیم ( CANSLIM )

یکی از روش های متداول و رایج در تحلیل‌گری در بازارهای مالی، روش کانسلیم ( CANSLIM ) است. این کلمه از متغیرهایی تشکیل شده که از اول اسم آن‌ها کانسلیم تشکیل می‌شود. این روش می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و یک تحلیل‌گر می‌تواند با این روش، سهام مناسبی را شناسایی و از آن‌ها در سبد خود استفاده کند. در ادامه با این متغیرها آشنا خواهیم شد.

متغیرهای کانسلیم

  1.   نخستین حرف از واژه CANSLIM، مربوط به C است. Current Earnings یا درآمد جاری هر سهم، نخستین پارامتر مهم در این روش تحلیلی است. مقایسه میزان سوددهی یک سهم در سه ماهه آخر با مدت مشابه سال قبل، می‌تواند نتایج مناسبی را پیش روی یک سرمایه‌گذار قرار دهد.
  2. دومین متغیر موجود در این روش، Annual Earnings یا درآمد سالانه است. سعی کنید سهامی را بررسی کنید که در 5 سال گذشته، سوددهی مناسبی داشته باشد و رشد سالانه آن‌ها روی عدد مناسبی مانند 20 الی 50 درصد باشد.
  3. سومین متغیر، New product or service است. معمولا شرکت‌هایی که محصولات یا خدمات جدید ارائه می‌کنند، می‌توانند پتانسیل‌های رشد بیشتری را نسبت به سایر سهام، تجربه کنند. معمولا محصولات جدید، با تقاضا رو به رو می‌شوند و این موضوع در افزایش قیمت این محصولات و سهام شرکت، تاثیر بسزایی دارد.
  4. عنصر چهارم که در انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری نقش پررنگی دارد، عرضه و تقاضا ( Supply and Demand ) است. معمولا سهام شرکت‌هایی که سرمایه کمتری دارند، در صورتی که شرایط دیگر برابر باشد، از عملکرد بهتری برخوردارند. در این رابطه توصیه می‌شود به دنبال شرکت‌هایی باشد که دارای سهام زیاد و عمر طولانی نباشند.
  5.   Leader یا پیشگام، متغیر دیگری است که در انتخاب یک سهم مناسب می‌تواند حائز اهمیت باشد. در این رابطه توصیه می‌شود سهام پیشگام را خریداری نمایید و از خرید سهام پیرو و دنبال رو، پرهیز نمایید.
  6. عنصر بعدی، Institutional Sponsorship است. حمایت‌های نهادی، می‌تواند تاثیر زیادی در روند مطلوب یک سهم داشته باشد. سرمایه گذاران حقوقی به صورت روزانه و دائمی شرایط سهم را بررسی می‌کنند و به دلیل داشتن حجم زیادی از سهم، می‌توانند آن را به حرکت در بیاورند.
  7. سرانجام آخرین مولفه در تحلیل به روش کانسلیم، Market Direction یا جهت بازار است. در طول یک روز، مولفه‌های زیادی روی حرکت و روند شاخص تاثیر می‌گذارند. باید این مولفه‌ها را شناسایی کنیم و آن‌ها را به صورت دائمی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

جمع بندی نهایی

برای اینکه بتوانیم در انتخاب بهترین سهم های بورسی برای سرمایه‌ گذاری عملکردی موفقیت آمیز و مناسب داشته باشیم، نیاز است پارامترهای مختلفی را بررسی و از فیلترهای متنوع و گوناگونی عبور کنیم. در واقع این فرآیند آسان نبوده و باید با بررسی‌ها و شرایط سختی بدست بیاید. بنابراین حتما باید این موضوع را مهم دانست و از آن به عنوان پلی برای دستیابی به موفقیت و کسب بازدهی، استفاده نماییم.

در این مطلب، سعی کردیم به بررسی شرایط دخیل در انتخاب بهترین سهم های موجود در بورس برای سرمایه‌گذاری بپردازیم. همچنین اگر علاقه‌مند به بازار بورس هستید و قصد آشنایی بیشتر با این بازار را دارید، مطالعه مقاله اصطلاحات بازار بورس را پیشنهاد می‌کنیم. در پایان، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده و اطلاعات کاملی را در این زمینه بدست آورده باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید