پر سودترین و بهترین صندوق های سرمایه گذاری ۱۴۰2

در این پست می‌خوانید:

اگر تاکنون در بازار بورس ایران فعالیت داشته‌اید، حتما با انواع سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شده‌اید. سهام، دارایی‌های مالی می‌باشند که دارای نوسان‌های زیادی بوده و خرید و فروش آن‌ها مستلزم دانش و مهارت بالایی می‌باشد. همچنین افرادی که اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، معمولا از ریسک‌پذیری مناسبی برخوردارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌هایی هستند که به وسیله آن‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند در کنار پذیرش ریسک منطقی و مناسب، سرمایه خود را در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار داده تا آن‌ها با دانش و مهارت کافی خود، اقدام به کسب بازدهی برای سرمایه‌گذاران کنند. چنین موضوعی باعث شده است مقاله‌ای تحت عنوان بهترین صندوق های سرمایه گذاری 1402 را تولید نماییم.

در این مقاله ابتدا درباره ماهیت صندوق سرمایه‌گذاری، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و در انتها درباره سودده ترین آن‌ها صحبت خواهیم نمود. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید اما اطلاعات کافی را در اختیار ندارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات ارزشمند و مفید، دست پیدا کنید.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در بخش ابتدایی از مقاله  سودده ترین صندوق سرمایه گذاری 1402 می‌خواهیم نگاهی به ماهیت صندوق سرمایه‌گذاری بیندازیم. آموزش و کسب مهارت در زمینه تحلیل‌گری و معامله‌گری در بازار بورس ایران، نیازمند ساعت‌ها زمان و استعداد زیاد است. در واقع بسیاری از افراد به دلیل وقت نه چندان زیاد و عدم علاقه کافی، از ورود به چنین زمینه‌ای باز می‌مانند. در چنین حالتی، مفهومی به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری پدید می‌آید که باعث می‌شود این دسته از افراد نیز وارد بازارهای مالی شوند. بنابراین برای استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نیاز به علم و دانش تحلیل‌گری نداریم و تنها با اطلاع از نوع صندوق، می‌توانیم در زمینه مورد نظر سرمایه‌گذاری کنیم و سود مناسبی را بدست بیاوریم. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارد و شما با بررسی این صندوق‌ها و اطلاع از میزان بازدهی و ریسک هریک از آنها، قادر به انتخاب بهترین و پرسودترین صندوق خواهید بود.

اگر علاقه‌مند به یادگیری تحلیل و معامله‌گری در بازار بورس، ارز دیجیتال و فارکس هستید، گروه مالی اینوستپ دوره تریدر حرفه‌ای و ویدئو تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است.

عکس از بهترین صندوق مالی در گروه مالی اینوستپ
صندوقهای سرمایه گذاری مناسب افرادی می‌باشد که می‌خواهند بدون تحلیل و علم بازار، در این زمینه سرمایه .گذاری کنند

ویژگی‌های سرمایه‌گذاری‌ مناسب

یک سرمایه‌گذاری مناسب، نیازمند ویژگی‌های زیادی است. بررسی میزان تورم و دارایی مورد نظر، مقدار پذیرش ریسک، میزان وجه نقد، حداقل سرمایه مورد نیاز، راحتی سرمایه‌گذاری و… از جمله مواردی است که یک سرمایه‌گذار قبل از ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به خوبی آن‌ها را بررسی کند. می‌خواهیم یک مقایسه کوچک درباره میزان رشد منابع سرمایه در 5 سال اخیر داشته باشیم. در 5 سال گذشته، سود سپرده بانکی 120 درصد، تورم 381 درصد، دلار 404 درصد، مسکن 801 درصد، سکه طلا 955 درصد، شاخص بورس 1629 درصد و بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، 1744 درصد رشد داشته‌اند. همین موضوع اهمیت سرمایه‌گذاری بلند مدت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به بهترین شکل توجیح می‌کند.

مزایای موجود در صندوق‌های سرمایه گذاری

در ادامه مقاله  سودده ترین صندوق سرمایه گذاری 1402، می‌خواهیم فواید و مزیت‌هایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند را عنوان کنیم. این مزیت‌ها به 6 عامل اصلی تقسیم می‌شوند. نخستین ویژگی این صندوق‌ها، مدیریت حرفه‌ای است. مدیران و تحلیل‌گران حاضر در این صندوق‌ها، بسیار حرفه‌ای بوده و مدیریت کامل این صندوق‌ها، از شاخص‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌باشد. دومین ویژگی موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی مناسب است. ممکن است برای فروش سهام، در صف فروش بمانید و نتوانید به موقع دارایی خود را نقد کنید. این موضوع برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد و می‌توان به راحتی و در کمترین زمان، اقدام به فروش این دارایی‌ها کرد. سومین مزیت این صندوق‌ها، صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها است که باعث می‌شود سرمایه‌گذار بر اساس کمترین کارمزد ممکن، اقدام به سرمایه‌گذاری و کسب سود کند.

مورد چهارم از ویژگی‌های یک صندوق سرمایه‌گذاری، تنوع است. صندوق‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند سهامی و درآمد ثابت وجود دارند و سرمایه‌گذار می‌تواند متناسب با علاقه‌مندی خود، اقدام به انتخاب یکی از آن‌ها کند. مورد پنجم از این مزیت‌ها، سهولت و راحتی در سرمایه‌گذاری است. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، نیاز است تنها یک کد بورسی داشته باشید و نماد صندوق را جستجو کنید. سپس مقدار وجه نقد مورد نظر خود را تعیین می‌کنید و اقدام به خرید واحدهای صندوق، می‌کنید. آخرین ویژگی صندوق‌ها، این است که می‌توان با حداقل سرمایه ممکن نیز اقدام به خرید کرد. در واقع شما می‌توانید با 500 هزار تومان اقدام به خرید واحد های صندوق نمایید.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری

دانستن کارایی و انواع این صندوق‌ها می‌تواند در انتخاب یک سرمایه‌گذاری، تاثیر بسزایی داشته باشد. در یکی از مهم‌ترین موضوعات مقاله  سودده ترین صندوق سرمایه گذاری 1402 که توسط آکادمی مالی اینوستپ ارائه شده است، می‌خواهیم نگاهی به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیندازیم.

  • نخستین دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مربوط به صندوق‌های سهامی است. این صندوق‌ها به 3 دسته محافظه‌کارانه، میانه‌رو و تهاجمی تقسیم می‌شوند و بازدهی آن‌ها بسته به نوع آن‌ها دارد. این دسته از صندوق‌ها در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک موجود در آن‌ها زیاد است.
  • دومین دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های مختلط است. این صندوق‌ها شامل 50 درصد اوراق با درآمد ثابت و 50 درصد سهام بورسی هستند. این صندوق‌ها به دلیل داشتن سهام، از بازدهی بالاتر و به سبب داشتن اوراق با درآمد ثابت، از بازدهی کمتری برخوردار هستند و به نوعی تعادل را در این صندوق‌ها، شاهد خواهیم بود.
  • دسته‌ی سوم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مربوط به صندوق با درآمد ثابت است. این صندوق‌ها بازدهی معقول با کمترین ریسک ممکن را ارائه می‌کنند. این صندوق‌ها شامل اوراق بهادار کم ریسک مانند اوراق مشارکت یا اوراق خزانه هستند. میزان بازدهی این صندوق‌ها مقداری بیشتر از سپرده‌گذاری بانک است.
  • یکی از جدیدترین صندوق‌هایی که در بازار وجود دارد، صندوق تضمین اصل سرمایه است. در واقع این صندوق‌ها عنوان می‌کنند که در کنار ایجاد بازدهی، اصل سرمایه افراد را نیز حفظ و تضمین می‌کنند.
  • صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا، همانطور که از اسم آن پیداست، بازدهی مشابه سکه طلا را برای افراد ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که این صندوق، دارای ریسک سرمایه‌گذاری زیادی است.
عکس انواع صندوق خای سرمایه گذاری در گروه مالی اینوستپ
ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری

ادامه صندوق‌های سرمایه گذاری

  •   صندوق شاخصی، دیگر صندوق سرمایه‌گذاری است که هدف آن، پیروی از یک شاخص مبنا است. در واقع این دسته از صندوق‌ها، بر اساس یک شاخص خاص حرکت می‌کنند و نوساناتی مشابه با آن را به کاربر ارائه می‌کنند. این صندوق‌ها نیز از ریسک کمی برخوردار می‌باشند.
  • صندوق اهرمی، یکی از پر‌ریسک ترین صندوق‌های موجود است. این صندوق‌ها در منابع مالی سرمایه‌گذاری شده، اهرمی را استفاده می‌کنند تا میزان سود و زیان آن چندین برابر شود. به عنوان مثال صندوق اهرمی شاخص، نوساناتی بیشتر از شاخص را برای سرمایه‌گذار به ارمغان می‌آورد.

از دیگر صندوق‌هایی که می‌توان در این زمینه از آن‌ها استفاده کرد و بازدهی بدست آورد، می‌توان به صندوق نیکوکاری، بازارگردانی، تامین مالی و ETF اشاره کرد.

نگاهی به سودده ترین صندوق سرمایه گذاری 1402

در این بخش از مقاله، به مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش از مطالب یعنی  سودده ترین صندوق سرمایه گذاری 1402 رسیده‌ایم. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام صندوق‌های موجود، بیشترین بازدهی را برای کاربران خود به ارمغان آورده‌اند. توجه نمایید که برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، ابتدا از ماهیت آن‌ها اطلاعات بدست بیاورید و سطح ریسک آن را بسنجید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.

  •   در بخش صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت طی یک سال گذشته، صندوق با درآمد ثابت کوثر یکم 26.28 %، صندوق مشترک آسمان امید 24.16 %، افرا نماد پایدار 22.68 % و صندوق با درآمد ثابت کیان 21.89 % بازدهی توانستند بدست بیاورند. این صندوق‌ها به دلیل ماهیت درآمد ثابت بودن، از ریسک کمی برخوردار هستند.
  • در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق مشترک پیشتاز 49.44 %، آوای سهام کیان 35.81 %، آهنگ سهام کیان 28.45 % و صندوق مشترک ارزش کاوان آینده 27.99 % بازدهی توانستند بدست بیاورند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، از ریسک فراوانی برخوردار هستند.
  • در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، صندوق زر 36.84 %، صندوق مفید 32.62 %، صندوق کیان 30.3 % و صندوق لوتوس 29.55 % بازدهی توانستند بدست بیاورند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز از ریسک بالایی برخوردار هستند و متناسب با نوسان طلا، کاهش یا افزایش پیدا می‌کنند.
  • در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF، صندوق پالایش یکم 67.74 %، شاخص سی شرکت فیروزه 34.42 %، توسعه اندوخته آینده 33.58 % و واسطه‌گری مالی یکم 9.78 % بازدهی توانستند بدست بیاورند. این صندوق نیز از ریسک زیادی برخوردار است.
عکس از صندوق سرمایه گذاری در گروه مالی اینوستپ

بررسی و مقایسه‌ای بین صندوق‌های سرمایه‌ گذاری

در این بخش از مقاله، می‌خواهیم نگاهی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بررسی آن‌ها داشته باشیم. در ابتدا نگاهی به ارزش خالص دارایی‌های موجود در این صندوق‌ها می‌اندازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزش خالص دارایی‌های موجود
صندوق اوراق با درآمد ثابت 4.647.716 میلیارد ریال
صندوق اختصاصی بازارگردانی 1.022.449 میلیارد ریال
صندوق سرمایه‌گذاری در سهام 573.803 میلیارد ریال

 

با بررسی بازدهی روزانه این صندوق‌ها، به آمار زیر رسیده‌ایم:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی روزانه
صندوق جسورانه 0.08 درصد
صندوق اوراق با درآمد ثابت 0.07 درصد
صندوق اختصاصی بازارگردانی 0.04 درصد

با بررسی بازدهی هفتگی این صندوق‌ها، به آمار زیر رسیده‌ایم:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی هفتگی
صندوق اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی 1.2 درصد
صندوق اوراق بهادار با درآمد ثبات 0.37 درصد
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط 0.28 درصد

با بررسی بازدهی یک ماهه این صندوق‌ها، به آمار زیر رسیده‌ایم:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی یک ماهه
صندوق اختصاصی بازارگردانی 4.66 درصد
  صندوق سرمایه‌گذاری در سهام 4.66 درصد
صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق 3.69 درصد

 جمع بندی نهایی

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله به پرسود ترین و بهترین صندوق های سرمایه گذاری پرداختیم. در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری صحبت کردیم. سپس مزیت‌های آن و انواع آن را بیان کردیم. در انتهای مقاله نیز به بررسی میزان بازدهی صندوق‌های مختلف در برهه‌های زمانی گوناگون پرداختیم. صندوق‌ها، واحدهای سرمایه‌گذاری هستند که هر سرمایه‌گذار بدون علم به تحلیل تکنیکال و بررسی عوامل تاثیرگذار، می‌تواند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و بازدهی مناسبی را بدست بیاورد. این صندوق‌ها در ماهیت‌های مختلف و ریسک‌های گوناگون وجود دارند. در واقع هر سرمایه‌گذار می‌تواند متناسب با ویژگی‌های خود، اقدام به انتخاب آن‌ها کند.

توصیه می‌شود قبل از انتخاب و ورود به یک صندوق سرمایه‌گذاری، به دقت منابعی که این صندوق قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارد بررسی کرده و با ارزیابی میزان ریسک، سرمایه‌ای مناسب و کافی را وارد آن نمایید. همچنین توصیه می‌شود در سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، افق بازدهی خود را بلند مدت ایجاد کنید. آکادمی اینوستپ همچنین برای هرچه بهتر شدن فعالیت شما در بازار بورس ایران دوره بورسی (تابلو خوانی و فیلتر نویسی) را ارائه کرده است و شما با شرکت در این دوره در خصوص تابلوخوانی و فیلترنویسی مهارت‌های ویژه‌ای را کسب خواهید کرد.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و این مطالب توانسته باشد اطلاعات مناسب، ارزشمند و باکیفیتی را در اختیار شما مخاطبین گرامی، قرار داده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید