به روزرسانی مرج اتریوم و تاثیر آن بر قیمت

به روزرسانی مرج اتریوم از مباحث داغ این روزهای بازار کریپتو کارنسی است. اتریوم دومین رمز ارز بازار کریپتو از لحاظ ارزش معاملات محسوب می‌شود و مدت‌هاست که صحبت‌های زیادی پیرامون آپدیتی گسترده در اکوسیستم این رمز ارز، تحت عنوان مرج اتریوم، مطرح بوده است. احتمالا شما نیز در مورد فرآیند ادغام یا مرج اتریوم شنیده‌اید و برایتان این سوال پیش آمده که شبکه آپدیت مرج اتریوم چیست و چه تاثیری بر روند قیمتی این رمزارز خواهد داشت. به روزرسانی مرج اتریوم به‌ تازگی و در 24 شهریور 1401 انجام شده و هم‌اکنون اطلاعات کاملی در مورد جزئیات این تحول در دسترس است که در این مقاله به‌طور کامل به بیان این تغییرات خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مرج اتریوم به چه معناست؟

شبکه‌ی استخراج اتریوم قرار است به‌جای مدل استخراج اثبات کار (Proof of Work) با مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) صورت پذیرد؛ به این تغییر مرج یا ادغام اتریوم اطلاق می‌گردد. به بیان ساده‌تر قرار است نحوه‌ی استخراج اتریوم به‌گونه‌ای تغییر کند که مصرف برق کمتری داشته باشد. از آنجایی‌که مصرف زیاد انرژی و اثرات سوء محیط زیستی، امروزه به‌عنوان یکی از موانع مهم برای رمزارزها محسوب می‌شوند و صحبت‌های زیادی در این باره مطرح است؛ کاهش این میزان مصرف برق می‌تواند این نقیصه را برطرف کند.

اما به روزرسانی مرج اتریوم چطور موجب کاهش مصرف برق می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید برای استخراج رمز ارزهای پایه مانند بیت‌کوین و اتریوم، به ابر رایانه‌های قدرتمند با کانفیگ بالا و کارت گرافیک مخصوص نیاز است، کارکرد این رایانه‌ها با مصرف بسیار بالای برق همراه است. در واقع پردازش و تایید تراکنش‌های رمز ارزها، از طریق مکانیزمی موسوم به استخراج اثبات کار ممکن است. در این مکانیزم، هزاران سیستم کامپیوتری و ابررایانه که ماینر نامیده می‌شوند، در سراسر جهان و به‌خصوص در کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه، چین و قزاقستان در حال فعالیت هستند. حال اتریوم قصد دارد با تغییر این شیوه، میزان مصرف برق شبکه را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

هدف از انجام آپدیت مرج اتریوم چیست؟

ادغام اتریوم به دو دلیل عمده صورت گرفته، اولی کاهش مصرف انرژی و دوم تغییر عرضه اتریوم. 

همان‌طور که گفتیم در مرج اتریوم قرار است به‌جای مدل اثبات کار (POW) از مدل اثبات سهام (POS) استفاده شود. در الگوریتم مدل اثبات کار، تولید بلاک‌های اتریوم با استفاده از توان محاسباتی ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها صورت می‌پذیرد و این روش به‌دلیل مصرف برق بالا و تولید کربن فراوان و مشکلات زیست محیطی، منتقدان بسیاری دارد. حال در مکانیزم اثبات سهام، قدرت پردازش ماینرها دیگر وابسته به مشخصات سخت‌افزاری کامپیوتر نیست و ماینرها بر اساس تعداد کوین‌های سپرده‌گذاری شده توسط فرد، می‌توانند که تراکنش‌ها را پردازش کنند و به استخراج اتریوم بپردازند. بنابراین افراد به‌جای سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری پیشرفته، به خرید کوین می‌پردازند و با استفاده از لپ‌تاپ‌های معمولی می‌توانند به استخراج اتریوم بپردازند.

با این تفاسیر، علاوه بر تغییر روش عرضه و ماینینگ اتریوم، مصرف برق نیز تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت. طبق اعلام بنیاد اتریوم که به روزرسانی‌ها و بهبود شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم را مدیریت می‌کنند، به روزرسانی مرج اتریوم تا 5/99 درصد میزان مصرف برق را کاهش می‌دهد.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج اتریوم پس از ادغام

همان‌طور که گفتیم نحوه، تجهیزات و شرایط لازم برای استخراج اتریوم پس از ادغام، قرار است متفاوت باشد؛ برای تفهیم بهتر این موضوع، تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ اتریوم قبل و پس از مرج را مرور می‌کنیم.

تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ اتریوم پیش از مرج

  • سخت‌افزارهای لازم برای ساخت و نگهداری از ریگ ماینینگ (کامپیوترهای دارای کارت گرافیک خاص که با عنوان ماینر می‌شناسیم)
  • تامین انرژی برق برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ
  • فضا و لوازم جانبی برای انجام و نگهداری از تجهیزات (تهویه مناسب برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ماینرها، کنترل انرژی مصرفی، سیم‌کشی و … )

کامپیوتر یا لپ‌تاپ که کلاینت اجرا و کلاینت اجماع اتریوم را اجرا کند.

تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ اتریوم پس از مرج

  • کامپیوتر یا لپ‌تاپ که کلاینت اجرا و کلاینت اجماع اتریوم را اجرا کند.
  • انرژی برق مورد نیاز این دستگاه
  • واریز ۳۲ اتر

هرچند گزینه‌های بالا شبیه به هم هستند، اما سخت‌افزار مورد نیاز و انرژی برق مصرفی در این دو روش تفاوت بسیار زیادی دارد. در مکانیزم پیشین سرمایه‌گذار برای نتیجه‌گیری و جبران هزینه‌ها، ملزم به تهیه‌ی سخت‌افزار قوی‌تر و گران‌تر بود؛ در حالی‌که پس از آپدیت مرج اتریوم چنین انگیزه‌هایی از بین می‌رود و ماینینگ را می‌توان روی یک دستگاه لپ‌تاپ ساده اجرا کرد. به این ترتیب رقابت و هزینه بیشتر بر روی سرمایه‌گذاری‌ بیشتر برای واریز اتریوم بیشتر، خواهد بود.

صدور توکن‌های جدید اتریوم پس از ادغام

همان‌طور که گفتیم پس از آپدیت مرج اتریوم و فعالیت آن در قالب اثبات سهام، استخراج سنتی توکن‌های آن دیگر وجود نخواهد داشت و به سرمایه‌گذاران این ارز، توکن پاداش داده می‌شود. اما طبق گفته‌ها در حالت جدید، عرضه‌ی این ارز تا یک سوم کاهش خواهد یافت. این گزاره به این معناست که در بلند مدت، صدور توکن‌های جدید اتریوم تا ۶۰ الی ۷۰ درصد کاهش خواهند داشت و از این پس اتریوم همانند یک سهام با ارزش ذاتی عمل خواهد کرد. 

اگر شما هم به دنبال سهام باارزش برای سرمایه‌گذاری هستید و سرمایه کمی در اختیار دارید، گروه مالی اینوستپ به مدیریت آقای لطیف آهی، مقاله جدیدی تحت عنوان حداقل سرمایه برای ترید کردن را ارائه کرده است که می‌تواند برای شما مفید باشد.

تاثیر مرج اتریوم بر قیمت آن

قیمت صرفا بازتابی از میزان عرضه و تقاضا است؛ همان‌گونه که گفتیم پس از به روزرسانی مرج اتریوم، صدور توکن‌های آن کاهش خواهد یافت. همواره کاهش عرضه ارزهای دیجیتال، موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت آن‌ها شده است؛ با این تفاسیر می‌توان انتظار داشت که قیمت اتریوم پس از مرج روند افزایشی داشته باشد. اما در واقع این تغییر ابعاد گسترده‌تری دارد و تحلیل آن به این سادگی نخواهد بود، بیاید تا ابعاد مختلف این تغییر را واکاوی کنیم.

گرچه صحبت‌ها حوالی رمز ارزها طی سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده و شاید تصور کنید این بازار ارزش بسیار زیادی دارد؛ اما در عمل و در مقیاس جهانی و در قیاس با سایر بازارهای مالی، همچنان نیز ارزش بازار رمز ارزها پایین است. در درازمدت اگر پروژه‌های کریپتو قصد دارند که ارزش‌شان همراه با ارزش کل بازار رشد داشته باشد، باید سودآور شوند و مکانیزمی جهت بازگردانی آن سود به دارندگان خود، داشته باشند.

با این تغییر، اتریوم مکانیزمی جهت بازگردانی سود به دارندگان خود در نظر گرفته است، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند که به‌کارگیری چارچوب‌های سنتی سهام جهت ارزش‌گذاری پروژه‌های کریپتویی اشتباه است و این‌طور پویایی منحصر به فرد فضای کریپتو از دست خواهد رفت. اگر به تاریخچه معاملات نگاه کنیم، رمز ارزها بیشتر حول حواشی و حرف و حدیث‌ها و کمتر بر اساس ارزش‌های بنیادی معامله می‌شوند. البته، در حال حاضر مفاهیم بنیادی سنتی نیز بر قیمت تاثیر دارند اما تاثیر اخبار و حواشی و بازه‌ی تغییرات حاصل از آن‌ها نسبت به سایر بازارها بیشتر است.

به این ترتیب تغییر اتریوم به مکانیزم اثبات سهام، از نظر برخی‌ها می‌تواند پویایی ذاتی آن را با مشکل مواجه کند و شاید با وجود کاهش عرضه‌ی توکن، با کاهش تقاضا و قیمت روبه‌رو شود. اما همه‌ی این موارد تحلیل از دیدگاه‌های متفاوت است و الان که مدت کوتاهی از آپدیت مرج اتریوم می‌گذرد، هنوز تاثیر قطعی آن بر قیمت مشخص نشده و در دراز مدت بیشتر متوجه خواهیم شد.

تاثیر مرج اتریوم بر کارمزد شبکه آن

اما سوال دیگری که در مورد به روزرسانی مرج اتریوم مطرح است، این است که که آیا تغییر الگوریتم اجماع اثبات کار به مکانیزم اثبات سهام، موجب کاهش کارمزد شبکه اتریوم خواهد شد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید ذکر کنیم که انجام چنین تغییری در الگوریتم اجماع، چیزی را در مورد خود شبکه تغییر نمی‌دهد که موجب کاهش میزان کارمزد شود. در واقع چنین تاثیری نیازمند به‌روزرسانی‌های بعدی مانند ارتقای اشتراک‌گذاری در شبکه اتریوم است که قرار است در سال 2023 اتفاق بیفتد. طبق این تغییر قرار است با تولید موازی بلوک‌ها، توان عملیاتی اتریوم را تا حد قابل توجهی افزایش یابد و در نتیجه این امر موجب کاهش میزان کارمزد این شبکه خواهد شد.

در واقع همان‌طور که توضیح دادیم شبکه آپدیت مرج اتریوم موجب می‌شود که میزان وابستگی این شبکه به دستگاه‌های ماینینگ و ماینرها که مصرف انرژی بسیار بالایی هم دارند، کاهش یابد و ارتباطی با میزان کارمزدها ندارد. 

تاثیر مرج اتریوم بر زمان انجام تراکنش‌های این شبکه

گرچه این موضوع جزو اهداف اصلی انجام مرج اتریوم نیست، اما آپدیت مرج اتریوم تا حدودی می‌تواند به سریع‌تر شدن انجام تراکنشات این شبکه کمک کند. طبق روال قبلی یعنی در الگوریتم اجماع اثبات کار، برای ایجاد یک بلاک 14 ثانیه (به طور میانگین 13.36 ثانیه) زمان لازم بود؛ اما پس از مرج اتریوم آن‌گونه که اعضای تیم مدیریتی شبکه‌ی اتریوم توضیح داده‌اند، در هر 12 ثانیه یک بلوک جدید ایجاد می‌شود. با این تفاسیر، زمان انجام تایید تراکنش‌ها در غالب موارد 10 درصد سریعتر می‌شود.

با این حال اکثر کاربران متوجه این پیشرفت کم نخواهند شد و اتریوم همچنان از برخی شبکه‌های بلاک چین مانند سولانا و آوالانچ عقب است (البته ناگفته نماند که از شبکه‌ی بیت‌کوین که به‌طور متوسط در هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌شود، بسیار جلوتر است.)

چطور می‌توان در شبکه‌ی اتریوم به سپرده‌گذار تبدیل شد؟

همان‌طور که گفتیم، پس از به روزرسانی مرج اتریوم، استخراج آن دیگر به ماینرها و تجهیزات گران‌قیمت نیاز نخواهد داشت و  افرادی که حداقل 32 واحد اتریوم دارند، به‌عنوان سپرده‌گذار، قادر به دریافت توکن‌های پاداش هستند. با این حال به یاد داشته باشید که سپرده‌گذاری در این حوزه نیاز به دانش تخصصی دارد.  اگر اشتباهی کنید و یا آفلاین شوید، احتمال دارد سهام‌تان کاهش یابد.

اما در پلتفرم‌های متمرکز مانند Coinbase یا کراکن، امکان سرمایه‌گذاری برای افرادی که کمتر از 32 اتریوم دارند نیز فراهم است؛ در واقع این در این پلتفرم‌ها نیاز به دانش کامل ندارید و جزئیات فنی از طریق این سرویس‌ها کنترل می‌شود؛ در ازای این امکانات بخشی از درآمد کاربران به پلتفرم تعلق می‌گیرد.

کاهش نرخ تورمی اتریوم

تعداد توکن‌های پاداش در الگوریتم اثبات کار یا POW روزانه 15000 عدد بوده که پس از مرج این عدد به 1500 عدد تقلیل پیدا کرده است. در واقع در پلتفرم قبلی هزینه‌های ماینرها و نگهداری تجهیزات‌شان و میزان توکن دریافتی موجب می‌شد تا دارندگان اتریوم برای جبران هزینه‌ها، اتریوم زیادی را عرضه کنند که موجب فشار فروش می‌شد. اما در پلتفرم اثبات سهام با توجه به کاهش قابل توجه هزینه‌ها و کاهش توکن‌های دریافتی، به مرور زمان شاهد کاهش عرضه در برابر تقاضا خواهیم بود.

با این حال آپدیت مرج اتریوم ضرر زیادی را به دارندگان ماینرهای استخراج شبکه اتریوم تحمیل می‌کند و به همین علت افراد ذی‌النفع در صدد ایجاد یک فورک جدید در شبکه اتریوم هستند و این‌طور استدلال می‌کنند که از نظر 50 درصد اعضای این شبکه، مکانیزم اثبات کار بسیار ایمن‌تر و غیرمتمرکزتر از مکانیزم اثبات سهام است.

پس از ادغام اتریوم برای شبکه‌های ماینینگ چه اتفاقی می‌افتد؟

اکثر ماینر‌های اتریوم که روی سخت‌افزار‌های گران‌قیمتی که صرفا برای استخراج توکن‌ها طراحی شده‌اند، پس از مرج دیگر قادر به تولید بلاک‌های جدید نخواهند بود. به این دلیل کسانی‌که قصد دارند در الگوریتم جدید نیز توکن‌های پاداش دریافت کنند بایستی‌که تجهیزات گران‌قیمت‌شان را کنار گذاشته و در عوض اتر سپرده‌گذاری کنند. اما کسانی که قصد دارند به استفاده و دریافت سود از تجهیزات  خود ادامه دهند، باید از شبکه‌های اثبات کار دیگری مانند اتریوم کلاسیک استفاده کنند.

همچنین پس از آپدیت مرج اتریوم، برخی از ماینر‌ها قصد دارند تا با تولید یک بلاک‌چین اثبات کار فورک شده که در اصل یک کپی از بلاک‌چین است، هم‌چنان با استفاده از پروتکل قبلی به ماینینگ خود ادامه دهند. با این وجود، مشخص نیست که آیا این زنجیره‌ها موفق می‌شوند که در نهایت به ماینر‌ها چیزی پرداخت کنند یا خیر.

آیا ممکن است مرج اتریوم شکست بخورد؟

تغییر اتریوم از مکانیزم اثبات کار به اثبات سهام اولین تجربه در صنعت رمزارزهاست. طبق مواردی که بیان داشتیم، در این باره نظرات مثبت و منفی زیادی وجود داشت اما حالا که بیش از یک ماه از ادغام اتریوم می‌گذرد، اخبار منتشر شده حاکی از موفقیت تراکنش‌ها در پلتفرم جدید است و ظاهرا به روزرسانی مرج اتریوم با موفقیت انجام شده است. پیش از مرج، توسعه‌دهندگان اصلی و سایر سهام‌داران آن بیش از دوازده آزمایش و شبیه‌سازی مرج را انجام دادند و این‌طور نبوده که دومین رمز ارز بازار، با ریسک زیاد وارد این چرخه‌ی تغییر شود.

با این حال صحبت از شکست اتریوم در زمان فعلی، بیشتر متوجه اثرات بلند مدت این تغییر و میزان عرضه و تقاضا است. و همان‌طور که شرح دادیم برخی‌ها معتقداند که الگوریتم اثبات سهم منجر به کاهش عرضه و فروش و در نتیجه بهبود سوددهی اتریوم می‌شود و برخی دیگر اعتقاد دارند که اتریوم در دراز مدت با از دست دادن پویایی ذاتی خود، تضعیف خواهد شد.

مرج اتریوم؛ بزرگ‌ترین به‌روزرسانی رمز ارزها

در این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل مفهوم مرج اتریوم و ابعاد و تغییرات ناشی از آن را بررسی کنیم. همان طور که توضیح دادیم مرج اتریوم با تغییر الگوریتم اجماع اثبات کار POW به الگوریتم اجماع اثبات سهام POS می‌تواند منجر به کاهش 99.95 درصدی مصرف انرژی شود و یکی از موانع دنیای رمز ارزها که مورد توجه بسیاری از کمپانی‌های زیست محیطی قرار گرفته را حل نماید. به روزرسانی مرج اتریوم تاثیری در میزان کارمزد این شبکه نخواهد داشت و در مورد زمان تراکنش اما شاهد کاهش 10 درصدی زمان تایید تراکنش‌های این شبکه در الگوریتم جدید هستیم. 

اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را پیش از شبکه آپدیت مرج اتریوم مشغول کرده بود این بود که این آپدیت چه تاثیری بر روی قیمت اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز از نظر حجم معاملات می‌گذارد، همان‌گونه که در مقاله نیز توضیح دادیم این تغییر منجر به کاهش توکن‌های پاداش شبکه و در نتیجه فشار فروش می‌شود؛ اما ابعاد دیگر این تغییر که به‌طور مفصل در طی مقاله از آن‌ها صحبت کردیم، موجب شده تا نتوانیم به‌طور قطع از روند افزایشی قیمت اتریوم پس از مرج، صحبت کنیم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید