تریگر در پرایس اکشن چیست؟ + انواع آن در تحلیل تکنیکال

تریگر در پرایس اکشن چیست؟ + انواع آن در تحلیل تکنیکال

اگر در بازارهای مالی فعال هستید یا فعالیت داشتید، به احتمال زیاد با کلمه‌‌‌ی تریگر آشنا هستید. شاید اگر برای نخستین بار این کلمه را شنیده‌اید حتما برایتان سوال پیش آمده که تریگر چیست؟ موفقیت در بازارهای مالی، نیازمند این موضوع است که تا چه حد توانایی‌های خود را در این زمینه ارتقاء می‌دهید. در واقع یک تریدر موفق، تریدری است که بتواند از تمام پتانسیل‌ها استفاده کند و در جهت موفقیت و کسب سود، گام بردارد.

تکنیک‌ها و ابزارهای زیادی در این راه وجود دارد که تریدر می‌تواند با استفاده از آن‌ها سوددهی خود را از بازار بدست بیاورد. یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال که تریدر باید به آن واقف باشد، تریگر است. در ادامه با آکادمی مالی اینوستپ همراه باشید تا اطلاعات مناسب و کاربردی در مورد تریگر را در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار دهیم.

مفهوم کامل تریگر در معاملات

در نخستین عنوان از مقاله تریگر چیست، می‌خواهیم تعریفی از این مفهوم ارائه کنیم و به صورت کاملا دقیق، متوجه معنای این واژه شویم. تریگر که برگرفته از کلمه انگلیسی Trigger است، به معنای ماشه می‌باشد. این مفهوم بدین معناست که یک شکارچی، تا مدت‌ها دست به ماشه منتظر می‌ماند تا صید خود را در موقعیتی ایده‌آل مشاهده کند. در چنین حالتی هنگامی که تمام شرایط مهیا باشد، شکارچی ماشه را کشیده و صید را بدست می‌آورد. این مفهوم به تریدر نیز بسط داده می‌شود. یک تریدر در بازارهای مالی، منتظر شرایطی می‌باشد تا تمام حالات ممکن همسو با ذهنیت او باشد. در چنین حالتی تریدر دارایی مورد نظر را بررسی و در نقطه مورد نظر خود، اقدام به باز کردن موقعیت معاملاتی می‌کند.

به عبارتی، تریگر را می‌توان اینطور بیان کرد که مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و موقعیت‌هایی است که در آن نواحی، تریدر مشغول بررسی چارت و نمودار دارایی بوده و پس از آنکه قیمت به چنین مناطقی وارد شود، تریدر مانند یک شکارچی ماشه را چکانده و وارد موقعیت معاملاتی می‌شود. بنابراین تحلیل تکنیکالی و بررسی موقعیت‌های ایده‌آل برای ورود به معامله، نقش بسزایی در تریگر دارد و بدون دانستن این موارد و مهارت کافی در شکار موقعیت، عملا تریگر انجام نمی‌شود و تریدر بی‌نصیب می‌ماند.

چگونه باید از تریگر در معاملات استفاده کنیم؟

در این بخش از مقاله تریگر چیست، می‌خواهیم چگونگی استفاده از تریگر را آموزش دهیم. برای اینکه بتوانیم از تریگر در معاملات خود استفاده کنیم، باید به چندین نکته توجه داشته باشیم. تریگر به خوبی می‌تواند به تریدرها، دو نقطه کلیدی برای انجام معامله را نشان دهد. نقطه ورود و نقطه خروج، توسط تریگر مشخص می‌شود. جالب است بدانید ممکن است تریگر ورود یا خروج یک تریدر با هیچ تریدر دیگری یکسان نباشد و این خود مزیت تحلیل تکنیکال است. ولی به طور کلی به این دلیل که نقاط ورود و خروج توسط این ابزار نشان داده می‌شود، می‌تواند بسیار مفید و هیجان انگیز باشد.

همچنین زمانی که تریگر شما زده می‌شود و شما وارد معامله می‌شوید از اصطلاح تریگر شدن استفاده می‌شود و می‌گویند که آن معامله تریگر شده است.

اهمیت استراتژی در مشخص کردن تریگر

برای اینکه بتوانید به خوبی از تریگر در معاملات خود استفاده نمایید، باید ابتدا استراتژی شخصی خود را مشخص نمایید. این استراتژی می‌تواند شامل موارد گوناگونی شود. اینکه با چه مقدار حجم و سرمایه وارد معامله شوید، اینکه میزان سود یا زیان تخمینی چه مقدار است، اینکه با چند درصد سودآوری رضایت می‌دهید و از معامله خارج می‌شود، تماما مواردی هستند که باید یک تریدر قبل از تریگر معامله به آن‌ها آگاه باشد. تمام این موارد استراتژی‌های شخصی بوده و هر تریدر با تریدر دیگر در این زمینه، پاسخ‌های متفاوتی خواهند داشت.

پس از آنکه به خوبی استراتژی شخصی خود را بررسی و آن را بر روی موقعیت معامله اعمال کردید، نیاز دارید به خوبی تحلیلی از دارایی را ارائه دهید. این تحلیل باید قدرتمند و دقیق باشد؛ زیرا نقاط ورود و خروج که اصلی‌ترین پارامترهای یک معامله است، در این حالت به نمایش گذاشته می‌شود. یک تریدر باید به دقت از قدرت چارت آگاه باشد تا بتواند تصمیم مناسبی را اتخاذ کند.

  • تریگر ورود به معاملهزمانی که تمام فاکتورهای تکنیکالی برای ورود به معامله تائید شوند، با گرفتن تریگر می‌توان تائید نهایی ورود به معامله را گرفت و ریسک را به پایین‌ترین حد ممکن کاهش داد.
  • تریگر خروج از معاملهبعد از ورود به یک موقعیت معاملاتی، باید در یک نقطه از آن معامله خارج شد که گرفتن تریگر می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای خروج از معامله باشد تا بتوان بیشترین سود را از آن معامله گرفت.

انواع تریگر در تحلیل تکنیکال

در این بخش از مقاله تریگر چیست، می‌خواهیم به سراغ بررسی انواع تریگر در تحلیل تکنیکال برویم. همانطور که عنوان کردیم، بر اساس استراتژی‌های شخصی هر تریدر، تریگر می‌تواند دارای اعداد متفاوت و روش‌های گوناگونی باشد. در این بخش می‌خواهیم نگاهی به انواع این روش‌ها بیندازیم و آن‌ها را باهم بررسی کنیم.

1)تریگر الگوهای قیمتی

نخستین روش از تریگر در تحلیل تکنیکال، مربوط به تریگر الگوهای قیمتی می‌باشد. این الگو‌ها در میان تحلیل‌گران بسیار رایج است و با دیدن آن‌ها در بازارهای مالی، می‌توان پیش‌بینی‌های مفیدی در رابطه با ادامه روند قیمتی انجام داد. برای مثال، می‌توانیم به الگو سر و شانه اشاره کنیم. این الگو بسیار رایج بوده و هر تریدری حتی تازه‌کار باید به آن آشنا باشد. مثلث صعودی یا نزولی، پرچم، کنج و کف و سقف دوقلو و سه قلو، از دیگر الگوهای رایج در تحلیل تکنیکال هستند.

در تریگرهایی که به صورت الگو نمایان می‌شوند، تریدر قصد دارد با بررسی مناطق مهمی از نمودار، ابتدا قدرت روند را بررسی کند. سپس علائم و نشانه‌هایی که می‌تواند برای ورود به معامله مفید باشد را ارزیابی کند. در چنین حالتی اگر تریدر الگویی را مشاهده کند، می‌تواند بر اساس آن اقدام به ورود به معامله کند.

در این حالت شناسایی چگونگی تشکیل این الگوها و این که بعد از تشکیل آن‌ها، ادامه مسیر به چه شکلی پیش بینی می‌شود، بسیار مهم است. به عنوان مثال پس از تشکیل الگو سر و شانه، انتظار داریم قیمت به خط گردن پولبک بزند و روند نزولی را آغاز کند. در چنین حالتی اگر تریدر موقعیت معاملاتی خرید را باز کند، قطعا با ضرر مواجه خواهد شد. بنابراین شناسایی و بررسی مسیر پس از تشکیل الگو نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

2)تریگر اندیکاتور

دسته دوم از انواع تریگرهای معاملاتی مربوط به تریگر اندیکاتور است. همانطور که از نام این تریگر مشخص است، در چنین حالتی تریدر سعی می‌کند با بررسی اندیکاتورها و شناسایی موقعیت مناسب، وارد معامله شود. از مهم‌ترین اندیکاتورهایی که یک تریدر می‌تواند با استناد به آن وارد یک معامله شود، می‌توان به RSI، MACD، میانگین متحرک و ایچیموکو، اشاره کرد. در چنین حالتی از تریگر، تریدر باید به خوبی به اندیکاتورها تسلط داشته باشد. به عنوان مثال صعود به بالای ابر ایچیموکو و پولبک زدن به آن که همزمان با سبز شدن ابر همراه است، می‌تواند نشانه صعودی بودن روند باشد. یا وجود واگرایی در یک روند اصلاحی می‌تواند به عنوان تریگر برای ورود به معامله استفاده شود. این موضوع برای اندیکاتورهای دیگر نیز صدق می‌کند و می‌توان با فراگرفتن آن‌ها، به خوبی تریگر اندیکاتور را در دستور کار قرار داد.

3)تریگر کندلی

دسته سوم از تریگرهای معاملاتی مربوط به الگوهای قیمتی هستند. در این روش همانطور که از اسم آن پیداست، تریدر باید به خوبی از کندل‌ها شناخت داشته و اصول تحلیل تکنیکال از نقطه نظر کندل‌ها را بررسی کند. به عنوان مثال کندل اینگالفینگ یا پوششی در یک منطقه مستعد رشد، می‌تواند نشانه‌ای قدرتمند برای ورود به معامله باشد. به عنوان مثال اگر در کف یک روند نزولی، شاهد تشکیل یک کندل چکش باشیم، می‌توانیم به این موضوع استناد کنیم که امکان روند صعودی بر اساس تریگر کندلی وجود دارد. این موضوع در طرفی دیگر برای روند های نزولی نیز امکان‌پذیر است.

لازمه‌ی این روش، این است که به خوبی با کندل‌های مهمی که ممکن است در نواحی کلیدی تشکیل شوند، آشنا شویم و به آن‌ها تسلط کافی داشته باشیم. چنین موضوعی باعث می‌شود تریگر کندلی توسط یک تریدر در موقعیت‌های معاملاتی، ایجاد شود.

4)تریگر خط روند

چهاریمن حالت از انواع تریگرها، مربوط به تریگر خط روند است. تریگر خط روند شاید مهم‌ترین تریگری است که یک تریدر اقدام به دریافت آن می‌کند. خط روند یک عنصر و ابزار کلیدی برای تریدر است که در تحلیل‌ها، جایگاهی مهم و حیاتی دارد. در واقع خط روندها باعث می‌شوند به خوبی به حرکت روند آگاه باشیم و بتوانیم موقعیت معاملاتی مناسب را اخذ کنیم. خط روندها می‌توانند دارای شیب صفر و به صورت افقی باشند یا شیب‌دار بوده و دارای روند ثابت نباشند. در یک تریگر با خط روند ثابت، می‌توانیم از حالات مختلفی استفاده نماییم. به عنوان مثال 2 حالت از رایج‌ترین روش‌هایی که می‌توان با خط روند ثابت، یک تریگر معاملاتی بدست آورد را عنوان خواهیم نمود.

فرض کنید قیمت در یک کانال قیمتی ثابتی در حال نوسان است. این کانال بین قیمت 200 و 100 در جریان است. قیمت پس از آنکه به سقف کانال در قیمت 200 تومان برسد، می‌توانیم با گرفتن یک تریگر معاملاتی فروش، وارد معامله شویم و امیدوار باشیم روند قیمتی به صورت نزولی و به سمت قیمت 100 در حال حرکت باشد. این موضوع برای کف کانال نیز صدق می‌کند و تریدر می‌تواند در کف کانال و در قیمت 100، وارد معامله شود و موقعیت خرید را فعال کند.

فرض دوم تریگر در خط روند

در فرض دوم، اینگونه برداشت می‌شود که قیمت خط روند ثابت افقی را بشکند. فرق کنید قیمت در همین کانال در نوسان است؛ اما یک روند پر قدرت ایجاد شده و عواملی زیادی وجود دارند که ما را خوش‌بین به شکست منطقه مقاومتی می‌کنند. در چنین حالتی تریدر منتظر می‌ماند تا قیمت منطقه مقاومت را بشکند. سپس در پولبک به چنین سطحی، اقدام به خرید می‌کند تا بتواند از روند صعودی و افزایشی، سودآوری مناسبی کسب کند.

برای خط روندهای شیب دار نیز این موضوع وجود دارد اما تفاوت آن، این است که باید در قیمت‌های متفاوت معامله کنیم و نمی‌توانیم قیمت‌های ثابتی مانند 100 یا 200 را برای ورود یا خروج از معامله، عنوان کنیم. فراموش نکنید که تریگر معاملاتی خط روند، از جمله محبوب‌ترین و رایج‌ترین روش‌هایی است که یک معامله‌گر می‌تواند آن را در بازارهای معاملاتی، مورد استفاده قرار دهد.

5)تریگر پولبک

آخرین مورد از تریگر، پولبک‌ها می‌باشند. معامله گران می‌توانند با بررسی موقعیت‌های معاملاتی زمانی که قیمت به یک محدوده‌ی مهم پولبک می‌زند وارد معالمه شوند. برای مثال، وقتی یک سطح حمایتی یا مقاومتی شکسته شود و یا حتی زمانی که الگوها شکسته شوند معامله گران با بررسی فاکتورهای دیگر، می‌توانند در زمان پولبک قیمت به آن محدوده یک موقعیت معاملاتی باز کنند.

مزایای استفاده از تریگر

مهمترین مزیت تریگر جلوگیری از ورود به معامله‌های ضررده است. درواقع تریگر به عنوان یک تائید نهایی عمل می‌کند و باعث جلوگیری از ورود اشتباه معامله‌گر به یک معامله‌ی ضررده می‌شود. که این امر باعث کاهش معامله‌های ضرر و افزایش معاملات سودده و به صورت کلی افزایش بازده معاملاتی خواهد شد. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم صورت کامل درباره چیستی و اهمیت تریگر و انواع آن در تحلیل تکنیکال بپردازیم. به طور کلی یک تحلیلگر باید به خوبی از ابزار و تکنیک های موجود در معامله استفاده کند. علت این موضوع نیز بسیار آسان است. یک تحلیل‌گر به این دلیل وارد بازارهای مالی می‌شود که سود بدست بیاورد و سرمایه خود را افزایش دهد. بنابراین آسان‌ترین کار این است که به خوبی علم و دانش خود را افزایش دهد و در این مسیر از ابزار‌ها با بیشترین پتانسیل استفاده کند. موفق باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید