تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه، سود گرفتن در جهت ریزش

بازارهای مالی جذابیت‌های خاص خود را دارند. سرمایه‌های کلان همراه با پذیرش مقدار معینی از ریسک در این بازارها وجود دارد و تریدرهایی از سراسر جهان مشغول درآمدزایی در این بازارها هستند. در واقع نکته‌ای که این بازارها را با سایر بازارهای مالی متفاوت کرده است، همین جذابیت و نوسانات دائمی آن‌هاست که باعث می‌شود یک تریدر به چنین بازارهایی علاقه‌مند شود. از جذابیت‌های این بازارها دوطرفه بودن آن است، آیا شما تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه را می‌دانید؟

آشنایی با بازار دو طرفه و یک طرفه

اگر تاکنون در بازارهای مالی فعالیت کرده باشید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که در برخی از بازارها، باید یک دارایی را خرید کنید و منتظر بمانید این دارایی با افزایش قیمت رو‌به‌رو شود. در واقع حالتی که باعث می‌شود شما از سرمایه‌گذاری خود سود کسب کنید، همین افزایش ارزش است. بازار بورس ایران یا بازار سکه و طلا همین حالت را اعمال می‌کنند. هولد کردن ارز دیجیتال نیز گواهی بر این موضوع است. به چنین بازارهایی یک طرفه می‌گویند؛ یعنی تنها امکان خرید یک دارایی وجود دارد و در روندهای نزولی، تریدر باید منتظر تغییر روند برای افزایش سرمایه خود باشد.

بازاری دیگر وجود دارد که امکان معامله در هر دو طرف وجود دارد. به عبارتی یک تریدر می‌تواند از روند نزولی تشکیل شده در بازار نیز استفاده کرده و سرمایه خود را افزایش دهد. برای این کار، کافیست این دسته از بازارها را شناسایی و اقدام به ورود به آن‌ها کند. بازار فارکس یا ترید در ارز دیجیتال، از جمله این بازارها هستند. در این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید در این بازارها شرکت کنید اما اطلاعات کافی از آن‌ها ندارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ تمام سوالات موجود در این بخش را دریافت کنید.

منظور از بازار یک طرفه چیست؟

در نخستین عنوان از موضوع تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه، می‌خواهیم نگاهی به بازار یک طرفه بیندازیم. بازارهای یک طرفه، همانطور که از نامشان پیداست، به بازارهایی گفته می‌شود که در یک سمت می‌توان اقدام به فعالیت کرد. به عبارتی فعالیت در این بازارها مانند یک جاده یک طرفه است که تنها در یک مسیر می‌توان فعالیت داشت و حرکت در مسیری دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

برای مثال در این زمینه، می‌توانیم بازار بورس ایران را عنوان کنیم. اگر در این بازار تاکنون فعالیت داشته‌اید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که در این بازار، تنها می‌توانید اقدام به خرید نمایید. این موضوع بدین معنا نیست که نمی‌توانید دارایی خریداری شده را بفروشید. این امکان در بازار بورس وجود دارد اما نمی‌توانید در حین روند نزولی، یک دارایی را در معامله فروش استقراضی، بفروشید و با روند نزولی بازار، اقدام به درآمدزایی نمایید. این موضوع را با ذکر یک مثال بیشتر توضیح خواهیم داد.

مثالی از بازار یک طرفه

فرض کنید سهم X را در قیمت 500 تومان خریداری کرده‌اید. حال شما برای اینکه بتوانید سرمایه خود را که درون دارایی X ریخته اید، افزایش دهید، باید منتظر حرکت صعودی این سهم شوید. به عبارتی اگر در تاریخ معین برای فروش، قیمت این سهام بیشتر از 500 تومان باشد، شما سود کرده‌اید. این موضوع هنگامی که قیمت کمتر از 500 تومان باشد، برای شما حالت عکس دارد و دچار ضرر می‌شوید.

منظور از تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه در این موضوع است که اگر نمودار سهم X را بررسی کرده‌اید و روند نزولی را شناسایی کرده باشید، نمی‌توانید وارد موقعیت فروش شوید و از روند نزولی آن درآمدزایی کنید. این موضوع برای بسیاری از بازارهای مالی صدق می‌کند. به عنوان مثال صندوق‌ها نیز در بازار بورس چنین حالتی را دارند. این موضوع برای دلار و سکه نیز بیان می‌شود. شما اگر چنین دارایی‌ها را بخرید، نمی‌توانید از روند نزولی آن سود کسب نمایید. بازار خودرو، بازار مسکن و… نیز مشمول چنین حالتی می‌شوند.

منظور از بازار دو طرفه چیست؟

در دومین عنوان از مقاله تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه، به سراغ بازار دو طرفه می‌رویم. در ابتدا می‌خواهیم مثال‌هایی از این بازار بزنیم. بازار فارکس و ترید در ارز دیجیتال، از چنین قابلیتی برخوردارند. در واقع در این بازارهای مالی، تریدرها می‌توانند از روند نزولی یک دارایی نیز استفاده کرده و از آن سودآوری بدست بیاورند. اصلی‌ترین مزیت بازارهای دو طرفه، این است که هم در جهت مثبت و صعودی می‌توانیم از آن‌ها سود کسب کنیم و هم در بازار منفی و نزولی. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد که هنگامی روند نزولی بر بازار حکم فرماست، تنها به ضررهایمان نگاه کنیم و هیچ تصمیمی در راستای کسب سود اتخاذ نکنیم. این موضوع را نیز با ذکر یک مثال به صورت راحت‌تر بررسی خواهیم نمود.

مثالی از بازار دو طرفه

فرض کنید در بازار فارکس، اقدام به خرید یک جفت ارز کرده‌اید. حال باید منتظر بمانید که روند صعودی آغاز شود و در این روند صعودی، دارایی خریداری شده برای شما سودآوری را به ارمغان بیاورد. حال در این حالت، ممکن است با بررسی بازار، متوجه شوید که روند صعودی چندان قدرتمند نبوده و به احتمال زیاد قرار است روند نزولی آغاز شود. در چنین حالتی، می‌توانید موقعیت فعلی خود را با یک موقعیت شورت کاور نمایید. سپس می‌توانید وارد یک موقعیت شورت یا فروش شوید. در چنین حالتی می‌توانید منتظر بمانید تا روند نزولی آغاز شود تا معامله شما وارد سودآوری شود.

همانطور که مشاهده کردید، تفاوت بازار یک طرفه با دو طرفه در این موضوع است که تریدر علاوه بر اتخاذ موقعیت خرید، می‌تواند موقعیت فروش را نیز فعال کند و از روند نزولی حاکم بر بازار نیز استفاده کند. معمولا تریدرهایی که ریسک‌های مناسبی را قبول می‌کنند، علاقه‌مند به بازار های دو طرفه هستند. در طرف مقابل معمولا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری یا هولد دارند، معمولا بازارهای یک طرفه را انتخاب می‌کنند. این موضوع نیز قابل بررسی است که در بازار یک طرفه، معمولا دیدگاه افراد به سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است اما در بازارهای یک طرفه، شاهد دیدگاهی کوتاه‌مدت و میان‌مدت هستیم.

چه معایبی در بازارهای یک طرفه وجود دارد؟

در بازارهای یک طرفه معایبی وجود دارد. اغلب تریدرها به دلیل چنین معایبی، راغب به انتخاب بازار دو طرفه می‌شوند. در این مثال، بازار بورس را مخاطب قرار می‌دهیم.

1- نخستین عیبی که در بازار یک طرفه وجود دارد، حضور مقطعی سرمایه‌گذاران است. در واقع این بازار‌ها در هنگام صعودی بودن، بسیار طرفدار دارند و سرمایه‌گذاران زیادی در این زمان در بازار فعال هستند. در واقع اخباری که باعث می‌شود بازار روند صعودی را به خود بگیرد، به گوش چنین فعالانی می‌رسد و آن‌ها از این موقعیت برای کسب سود استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان این عیب بزرگ را به این بازار نسبت داد که سرمایه‌گذاران در مقطعی از زمان حضور فعال دارند و در مقطعی دیگر، رکود و خشکسالی در بازار به وجود می‌آید. بنابراین باید این ریسک را پذیرفت که در چنین شرایطی ممکن است بازار تا مدت‌ها روند صعودی به خود نبیند.

2- دومین عیب موجود در بازارهای یک طرفه، رکود یا ریسک نقدشوندگی است. این موضوع در بازار بورس ایران به شدت احساس می‌شود. در واقع وقتی تورم و رکود موجود در کشور در این بازار نیز وارد می‌شود، باعث می‌شود دید سرمایه‌گذاران به چنین بازاری منفی شود. در واقع خیل عظیمی از فعالان اقدام به فروش سهام خود کرده و چنین عرضه‌ای، بازار را به سمت و سوی صف‌های فروش کلان و با حجم بالا هدایت می‌کند. چنین موضوعی باعث می‌شود روزانه سهامداران ضرر و زیان‌های فراوانی را مشاهده کنند و با این وضعیت، نتوانند اقدام به فروش دارایی خود کنند. بنابراین ریسک نقدشوندگی در چنین حالتی بسیار اوج می‌گیرد و ممکن است سرمایه فعالان را با خطر از دست رفتن مواجه سازد.

بازار دو طرفه، چه مزایایی دارد؟

در این بخش از مقاله تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه، می‌خواهیم پس از بررسی معایب بازار یک طرفه، مزایای بازار دو طرفه را بررسی کنیم. به دلیل وجود مشکلات و کاستی‌هایی که در بازار یک طرفه برقرار است، بازار دو طرفه شکل گرفته است که بسیاری از این مشکلات را پوشش می‌دهد و باعث می‌شود تریدرها بتوانند به راحتی بازار را بررسی و سودآوری خود را شکل دهند. به طور کلی 3 مزیت بالقوه و مهم در بازارهای دو طرفه وجود دارد.

1- نخستین ویژگی، افزایش عمق بازار و معاملات است. در واقع به این دلیل که معامله‌گران می‌توانند از هر دو طرف اقدام به دریافت معامله کنند، باعث می‌شود تحلیل‌ها و بررسی‌ها با روند مناسب‌تری پیگیری شود و خرید و فروش دارایی با تصمیم گیری منطقی‌تری انجام شود.

2- دومین ویژگی که شاید اصلی ترین ویژگی این بازارها باشد، این است که تریدرها می‌توانند حتی در روند نزولی بازار نیز اقدام به درآمدزایی کنند. در چنین بازارهایی، می‌توانیم به راحتی روند صعودی یا نزولی را بررسی کنیم و در صورت لزوم، وارد موقعیت خرید ( لانگ ) یا فروش ( شورت ) شویم. در واقع ساز و کار این دسته از بازارها، این ویژگی مناسب را به تریدرها ارائه می‌کند.

3- سرانجام مورد سوم از ویژگی‌های بازار دو طرفه، این است که امکان نقدشوندگی به صورت آسان ارائه می‌شود. در واقع به دلیل عدم حضور محدودیت‌های موجود در بازار یک طرفه در بازار دو طرفه، می‌توانیم به راحتی سرمایه خود را نقد کنیم و حتی در بازار نزولی، اقدام به فروش دارایی‌های خود نماییم. با چنین حالتی، به راحتی می‌توان فرآیند بازار را به شکل مناسب تری تشکیل داد و از بازارهای یک طرفه با صف طولانی خرید یا فروش، اجتناب کرد.

بازار یک طرفه بهتر است یا بازار دو طرفه؟

در آخرین عنوان از مقاله تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه، می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا بازار یک طرفه برای یک تریدر مناسب است یا بازار دو طرفه؟ برای پاسخ به این سوال، باید ماهیت معامله‌گر بررسی شود. در واقع معمولا افرادی که وارد بازارهای مالی می‌شوند، یا به قصد سرمایه‌گذاری بلند‌مدت وارد چنین بازارهایی می‌شوند یا به قصد ترید و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت. در این حالت، توصیه می‌شود معامله‌گرانی که اقدام به سرمایه‌گذاری بلند‌مدت می‌کنند، از بازارهای یک طرفه استفاده کنند. هولد کردن ارز دیجیتال یا سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران، از جمله چنین حالت‌هایی می‌باشد. در واقع چنین فرآیندی، نیاز به بررسی و تحلیل دائمی بازار ندارد و با یک بررسی کلی، می‌توانیم به یک دید بلند‌مدت برسیم. بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران بلند‌مدت، قید بازارهای دو طرفه را زده و وارد بازارهای یک طرفه شوند.

در طرف دیگر، بازار دو طرفه مناسب افرادی می‌باشد که قصد دارند به صورت کوتاه‌مدت در چنین بازارهایی فعال باشند. در چنین حالتی، توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت یا تریدر، اقدام به ورود به چنین بازارهایی نمایند و از مزیت خرید و فروش و دو طرفه بودن آن بهره مند شوند. البته که چنین تریدرهایی باید به خوبی با ریسک حضور در این بازارها آشنا باشند و بتوانند ریسک موجود در آن را بپذیرند.

اگر علاقه‌مند به بازارهای دوطرفه هستید و مهارت کافی در این زمینه ندارید، گروه مالی اینوستپ آموزش کامل و جامع بازار فیوچرز را در دوره تریدر حرفه‌ای ارائه کرده است. همچنین اگر علاقه‌مند به آموزش آفلاین با هزینه کمتر هستید ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. شما با شرکت در این دوره به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه اشاره داشتیم و آن را مورد بررسی قرار دادیم. هر کدام از این بازارها، مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. یک تریدر باید به خوبی قبل از ورود به یک بازار و معامله، با جزئیات آن آشنا باشد و بتواند هرگونه ریسک یا خطراتی که در این بازارها وجود دارد را قبول کند. حضور در چنین بازارهایی به دلیل نوسانات بالا، ریسک‌پذیر است و ممکن است به قیمت از بین رفتن سرمایه تریدر تمام شود. بنابراین حتما قبل از ورود به یک بازار معاملاتی، تمام جزئیات آن را بررسی و به خوبی با ویژگی‌ها و معایب آن آشنا شوید. سپس اقدام به ورود به چنین بازارهایی نمایید.

برای ورود به بازارهای مالی دوطرفه و کسب سود از این بازارها، باید از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشید تا بنابر ریسک‌های موجود، سرمایه خود را از دست ندهید. گروه مالی ( investep ) آموزش های جامعی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار داده است. اگر در این زمینه بع راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید اطلاعات بیشتر را از بخش مشاوره دریافت کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید