حداقل سرمایه برای ترید کردن چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که یک تریدر در آغاز کار می‌پرسد، این است که برای ورود به دنیای معامله‌گری، باید چه مقدار سرمایه داشت؟ در واقع حداقل سرمایه برای ترید کردن چه میزان است؟ معامله‌گری، در واقع یک علم منحصر به فرد است که در آن شخص معامله‌گر، اقدام به بررسی نمودار و چارت دارایی مالی کرده و پس از شناسایی نقطه‌ی مناسب، اقدام به ورود به معامله می‌کند. حال این ورود به معامله می‌تواند از جنبه‌های مختلفی بررسی شود. یکی از مهم‌ترین و شاید اساسی‌ترین مراحل بررسی، این است که مبلغ ورودی به معامله چقدر است و حداقل مبلغی که می‌توان وارد این معاملات شد، در چه رنجی می‌باشد.

در این مقاله می‌خواهیم چنین موضوعاتی را بررسی کنیم و در آخر پاسخی روشن و واضح به سوال حداقل سرمایه برای ترید کردن بدهیم. اگر می‌خواهید به عنوان یک تریدر وارد بازارهای مالی شوید یا می‌خواهید در این رابطه اطلاعاتی کسب کنید و به دنبال یک منبع معتبر و با‌کیفیت می‌گردید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا بتوانید به اطلاعات ارزشمند، مفید و سودمندی دست پیدا کنید.

حداقل مقداری که به عنوان سرمایه می‌توان در ترید به کار برد، چقدر است؟

در این زمینه، می‌خواهیم این موضوع را در دو حالت بررسی کنیم. به طور کلی فرآیند سرمایه‌گذاری شامل دو بخش می‌شود. نخست خرید یک دارایی و نگهداری آن و در حالت دوم خرید و فروش آن است. در حالت اول به این فرآیند سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که بازه‌ی آن معمولا بلند مدت می‌باشد. حالت دوم به این صورت است که، خرید و فروش در کوتاه مدت بررسی می‌شود که به این فرآیند، ترید گفته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم موضوع حداقل سرمایه لازم برای ترید را بررسی کنیم. بنابراین با موضوع اول کاری نخواهیم داشت.

شاید اصلی‌ترین موضوعی که در این زمینه باید مورد بررسی قرار دهید، میزان کارمزد یا بهره‌ای باشد که باید در معاملات خود به کارگزاری دهید. برای انجام ترید، شما می‌توانید از 2 شیوه استفاده نمایید. نخست با همان مقداری پولی که دارید اقدام به ترید کنید. در این حالت اگر X مقدار، پول دارید، می‌توان از همین مقدار استفاده کرده و اقدام به خرید یا فروش دارایی کنید. در حالت دوم، می‌توانید از صرافی مورد نظر پولی را قرض بگیرید و با دادن بهره‌ای، از آن در جهت کسب بازدهی استفاده نمایید. به این فرآیند، معاملات اهرمی گفته می‌شود.

هر چقدر میزان اهرم افزایش پیدا کند، میزان بهره‌ای که صرافی دریافت می‌کند نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین حالتی، تریدر باید این موضوع را بررسی کند که چه مقدار پول لازم است تا پس از پوشش بهره، بتوان سود مناسبی را از بازار بدست آورد. همچنین در صورت معامله به صورت عادی، باید چه مقدار سود کسب کرد تا پس از پوشش کارمزد، دریافتی مناسبی داشته باشیم.

بررسی میزان سرمایه بهینه برای ترید

یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه ترید، این است که بررسی کنیم حداقل سرمایه برای ترید کردن چه مقدار است. همواره کارشناسان و معامله‌گران خبره در این زمینه پیشنهاد می‌دهند که افراد با سرمایه ای وارد این بازار شوند که با از دست دادن آن، هیچ ابزار پشیمانی نخواهند کرد. در واقع توصیه می‌شود با پول یا سرمایه‌ای که نیازی به آن ندارید، وارد چنین بازاری شوید و مشغول به ترید شوید. البته که در تمام فرآیند ترید کردن چنین سرمایه‌ای موجود نیست و هنگامی که بر مهارت و تکنیک‌های تریدر افزوده شد، او می‌تواند با شناخت کافی از بازار، مابقی سرمایه را به صورت پلکانی به بازار تزریق نماید.

البته که افزودن پلکانی سرمایه خود مشمول نکاتی می‌باشد. اینکه شخص تریدر تا چه میزان ریسک‌پذیر باشد، اینکه شخص تریدر تا چه حدی از بازار مورد معامله آشنایی دارد، اینکه تریدر تا چه اهرمی را می‌پذیرد، سطح دانش و مهارت تریدر و… تماما روی حجم سرمایه قابل ترید تاثیر می‌گذارند. قاعده کلی این‌طور بیان می‌کند که سرمایه بلا استفاده را در این زمینه مصرف کنیم اما هر تریدری به دلیل مزیت جذاب‌بودن و سود ده بودن این بازار‌ها، تمایل به استفاده از بیشترین سرمایه خود را در این بازار دارد. بنابراین می‌توان عنوان کرد که مقدار سرمایه حداقلی برای ورود به بازار بسیار شخصی بوده و این موضوع برای هر تریدر با تریدر دیگر، متفاوت و متمایز خواهد بود. با این حال رعایت برخی از قوانین ابتدایی برای تمام افراد الزامی است.

مدیریت ریسک چیست و چگونه به تریدر کمک می‌کند؟

همان‌طور که پیشتر نیز عنوان کردیم، ریسک و مدیریت آن یک پارامتر بسیار مهم در ترید کردن است. تریدر‌ها به خوبی با ماهیت ریسک آشنا هستند و بر اساس مقدار پذیرش آن در بازار، تفکیک می‌شوند. برخی از تریدر‌ها به سطح کمی از ریسک اعتقاد دارند و با آن مشغول معامله می‌شوند. افرادی دیگر سطحی میانه از این ریسک را می‌پذیرند و مایل به تبادل دارایی هستند. تریدرهای دیگری نیز هستند که سطح بسیار زیادی از ریسک را قبول دارند و عنوان می‌کنند که ریسک بالا، سود بالایی را نیز در انتظار دارد.

چنین موضوعی به طور مستقیم با نوسان سرمایه تریدر در ارتباط است. تریدر‌ها معمولا برای معامله، بازار ارز دیجیتال یا فارکس را انتخاب می‌کنند. این بازار‌ها دارای نوسانات بسیار زیادی است و ممکن است با کوچکترین اشتباهی، نوسان بسیار شدیدی در دارایی رخ داده و باعث شود سرمایه‌ی افراد به سمت و سوی نابودی کشیده شود. بنابراین قبل از انتخاب اهرم یا میزان ریسک قابل پذیرش، ابتدا بررسی کنید که آیا تحمل از دست دادن سرمایه را دارید؟ آیا وقتی سرمایه شما از دست رفت، احساس پشیمانی خواهید نمود؟ یا پس از ایجاد ضرر، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید و دیگر در بازار حضور نخواهید داشت؟ آیا چنین موضوعاتی روی زندگی و خواب شما تاثیر می‌گذارد؟

چنین مباحثی باعث می‌شود به خوبی به پاسخ سوال اصلی این مقاله برسیم. اینکه حداقل سرمایه چه مقداری است و مدیریت سرمایه و بودجه بندی در بازارهای مالی چگونه روی آن تاثیر می‌گذارد، می‌توان قدم مفیدی برای بدست آوردن یک پاسخ منطقی باشد.

عوامل موثر در انتخاب حداقل سرمایه

اگر قصد داشته باشیم تمام عوامل تاثیرگذار در میزان حداقل سرمایه لازم برای ترید کردن را عنوان کنیم، می‌توانیم این دسته از عوامل را 2 بخش تفکیک کنیم. نخست بخش‌هایی که زیر مجموعه بروکر یا صرافی هستند. دوم بخش‌هایی که بسته به تصمیم شخصی تریدر دارند. هر صرافی برای اینکه بتواند خدمات خوبی ارائه کند، حداقل میزان سرمایه لازم برای معامله را مشخص می‌کند. در واقع این صرافی اعلام می‌کند که برای انجام معاملات، نیاز دارید X مبلغ را به حساب خود واریز نمایید. بنابراین تریدر با ارائه چنین مبلغی، می‌تواند در بازار سرمایه، ترید کند. دومین عامل تاثیرگذار در این موضوع، میزان حجم یا سایزی است که برای یک ترید در نظر گرفته می‌شود. این موضوع در بازار فارکس به صورت لات عنوان می‌شود و این موضوع می‌تواند روی حداقل سرمایه تریدر، تاثیر بسزایی داشته باشد.

عامل سوم تاثیرگذار که به صرافی‌ها مربوط می‌شود، مقدار اهرم یا لوریج است. فرض کنید قصد دارید در یک دارایی که حداقل سرمایه برای ورود به آن 20 دلار است، شرکت کنید. در چنین حالتی تنها 10 دلار دارید. بنابراین در حالت عادی نمی‌توانید وارد چنین موقعیتی شوید. در چنین حالتی، تریدر تصمیم می‌گیرد با یک اهرم 2 برابری، وارد چنین موقعیتی شود. بنابراین با استفاده از اهرم و حداقل سرمایه 10 دلاری، می‌توان چنین موقعیتی را کسب کرد و از آن بهره برد.

در طرف دیگر، تریدر حضور دارد که برخی از عوامل مانند استراتژی‌های شخصی، مدیریت ریسک و مقدار قابل پذیرش، سرمایه موجود و … می‌تواند روی مقدار سرمایه حداقلی او برای حضور و انجام معامله، تاثیر بگذارد.

چگونه حجم و سایز معامله می‌تواند روی حداقل سرمایه تریدر برای حضور در بازار تاثیر بگذارد؟

حجم و سایز معامله می‌تواند روی میزان سرمایه شخص برای حضور در بازار تاثیر بگذارد. این موضوع در بازار فارکس بیشتر محقق می‌شود. در این بازار حجم و مقدار دارایی بر اساس لات تعیین می‌شود. به عنوان مثال 1 میکرو لات که برابر با یک صدم لات است، در ارزی به نام USD/JPY برابری با هزار دلار است. در واقع در بازار فارکس نمی‌توانید تریدی به میزان کمتر از 1 میکرو لات انجام دهید و این مقدار در ارز دلار آمریکا به ین ژاپن، برابر با مقدار 1000 دلار است. حال فرض کنید حداکثر اهرمی که یک صرافی برای چنین ارزی ارائه می‌کند، 20 باشد. در چنین حالتی شما برای ورود به این معامله، به حداقل سرمایه 50 دلاری نیاز دارید. حال فرض کنید حداکثر میزان اهرم برای ورود به این معامله 10 باشد، در چنین حالتی شما به 100 دلار نیاز دارید.

البته این موضوع را نیز حتما باید بررسی کنید که لزوما استفاده از بیشترین اهرم به معنای کیفیت معامله نیست؛ زیرا در چنین حالتی باید ابتدا به میزان کارمزد و بهره و سپس به میزان ریسک و خطرناک بودن معامله توجه داشته باشید. استفاده از اهرم‌های زیاد همواره ریسک فراوانی را در پی دارد و می‌تواند علاوه بر اینکه سود مناسبی را عاید تریدر کند، ضرر و زیان هنگفتی را نیز به وی قالب نماید.

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده، متوجه شدیم که عنصر حجم و سایز معامله نیز می‌تواند روی میزان سرمایه حداقلی تریدر برای ورود به بازار، تاثیر بگذارد. فراموش نکنید که در چنین موضوعی، مدیریت ریسک و استفاده از اهرم مناسب را نیز حتما مورد بررسی قرار دهید. همچنین مطالعه مقاله آموزش معامله با لوریج می‌تواند برای شما مفید باشد.

گزینش مقدار ریسک قبل از ورود به معامله

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، حداقل سرمایه برای ترید کردن می‌تواند به عنوان یک عامل کلیدی، حضور تریدر در بازار را تحت الشعاع خود قرار دهد. در واقع اینکه باید حداقل سرمایه‌ای گردآوری شود تا بتوان با آن در بازار حضور یافت و اقدام به معامله کرد، می‌توان خود موضوعی بس طولانی و پیچیده باشد. ریسک یک عامل بسیار مهم و حیاتی برای تریدر است. اینکه بخواهیم بررسی کنیم چه مقدار سودی می‌تواند ما را راضی کند و از طرفی تحمل چه مقدار ضرر و زیانی را داریم، تماما در موضوعی به نام مدیریت ریسک جمع‌بندی می‌شوند. تریدر باید قبل از ورود به یک معامله، این موضوع را بررسی کند و انتخاب کند که تا چه میزانی از ریسک را می‌تواند پذیرش کند.

انتخاب مقدار ریسک قابل تحمل به عوامل مختلفی مربوط است. مقدار اهرم، مقدار سود قابل کسب، بازار معامله، دارایی انتخاب شده، بررسی و تحلیل مناسب، انتخاب هوشمند و… از جمله مواردی می‌باشد که مدیریت ریسک و انتخاب ریسک قابل قبول را متاثر می‌کنند. یک تریدر باید قبل از ورود به معامله، تمام این موارد را بررسی کند و با شفافیت کامل از مقدار ریسک قابل پذیرش، موقعیت معاملاتی خود را باز کند.

برای شروع ترید در بازارهای مالی، چه مقدار سرمایه مناسب است؟

حداقل سرمایه برای ترید کردن در بازارهای مالی برای افراد تازه کار، معمولا مقدار کمی می‌باشد. در واقع پیشنهاد می‌شود در ابتدا سرمایه‌ای کافی و کم را وارد بازار نمایید و پس از کسب تجربه، افزایش مهارت و آشنایی با بازار، اقدام به افزایش سرمایه کرده و حال با این مقدار، اقدام به کسب سود نمایید. این موضوع کاملا منطقی بوده و توصیه می‌شود افراد کم تجربه به دلیل عدم آشنایی کافی با بازار و تحلیل، میزان سرمایه زیادی را به بازار تزریق ننمایند؛ زیرا باعث از دست دادن آن شده و اعتماد به نفس آن‌ها از بین می‌رود. البته این موضوع از جنبه‌ای دیگر نیز قابل بررسی است. نباید مقدار حداقل سرمایه در چنین فرآیندی به حدی کم باشد که کارمزد و بهره صرافی را نیز پوشش ندهد.

در چنین حالتی، عنوان می‌شود حداقل سرمایه برای ترید کردن را باید در یک بازه‌ای قرار داد که به عبارتی نه سیخ بسوزد نه کباب. یعنی تریدر می‌تواند یک مبلغی بین میزان کارمزد و بهره و حداکثر مقدار سرمایه برای ورود شخص تازه‌کار به بازار را در نظر بگیرد. این مبلغ می‌تواند بین 5 تا 20 دلار باشد.

گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی برای یادگیری اصولی مدیریت سرمایه معامله‌گران، دوره مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی را ارائه کرده است تا شما مهارت خوبی نسبت به سرمایه‌گذاری و مدیریت آن پیدا کنید.

آیا پس از کسب تجربه و مهارت، می‌توانیم با سرمایه کم روند کار را ادامه دهیم؟

انجام معامله با سرمایه کم علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی را نیز به همراه دارد. انجام معامله با سرمایه کم، همواره این مزیت را به همراه دارد که شخص می‌تواند تجربه و مهارت مناسبی را در بازار کسب و کرده و در صورت تحقق ضرر و زیان، این مبلغ به میزان حداقلی است. البته که این موضوع پس از کسب تجربه و مهارت نیز می‌تواند تحقق یابد. بازار همواره غیرقابل پیشبینی بوده و تحلیل‌گران تنها سعی می‌کنند بتوانند این روند نامنظم را به روندی منظم‌تر تبدیل کنند. بنابراین طبیعی است که معامله‌گران بسیار باهوش و قدرتمند نیز در شناسایی روند بازار، با شکست مواجه شوند. بنابراین سرمایه کم، می‌تواند مزیتی به نام نوسان کمتر سرمایه را برای تریدر به ارمغان بیاورد.

در طرف مقابل، حداقل سرمایه برای ترید کردن در مقدار سرمایه کم می‌تواند دردسر ساز شود. به عنوان مثال عدم بازدهی کافی، این موضوع را برای تریدر تداعی می‌کند که معامله‌گری تنها وقت او را می‌گیرد و هیچ بازده مناسبی را در پی ندارد. به همین علت، او اقدام به افزایش سرمایه می‌کند و با نخستین معامله منجر به ضرر و زیان، با حجم بیشتری برای جبران شکست وارد بازار می‌شود و پشت سر هم، شکست دیگری را تحمل می‌کند. در چنین حالتی تریدر کاملا اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و این موضوع تنها به از دست رفتن سرمایه او ختم می‌شود. بنابراین مبلغ سرمایه نباید از مقدار حداقلی کمتر باشد؛ زیرا باعث از دست رفتن سرمایه و عدم بازدهی مناسب می‌شود.

حداقل سرمایه در بازار فارکس چقدر است؟

شما در بازار مالی فارکس با یک دلار هم می‌توانید وارد شوید. البته اگر با یک دلار بتوانید معامله‌ای را انجام دهید و سهمی بخرید! درواقع باید گفت که از نظر قانونی، ممانعتی برای حداقل سرمایه در فارکس وجود ندارد اما از نظر منطقی و بازار، شما عملاً قادر به انجام معامله و کسب سود با هزینه بسیار کم یا با حداقل سرمایه برای فارکس نخواهید بود. شما به غیر از خرید سهام و نرخ سهام باید سواپ، کمیسیون‌ها و اسپرد را پرداخت نمایید؛ بنابراین اصلاً منطقی نمی‌باشد که با حداقل سرمایه در فارکس در این بازار وارد شوید.

از سوی دیگر ما در ایران هستیم و نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم ارز را واریز و برداشت کنیم، بنابراین باید سرمایه خود را از یک نوع فیلتر مبدل ارز و صرافی، گذر دهیم. این فیلتر نیز خود کارمزدی دریافت می‌کند. در واقع هنگام تبدیل ریال به دلار و برعکس آن، حداقل سرمایه برای فارکس اگر کم باشد نه تنها سودی دریافت نمی‌کنید، بلکه مقداری از سرمایه را هم باید دستی به صرافی‌ها بدهید!

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم درباره حداقل سرمایه برای ترید کردن صحبت کنیم. این سوال بسیار مهم و اساسی است و هر تریدر قبل از ورود به بازار مالی، باید پاسخی شفاف و واضح برای آن عنوان کند. همانطور که در این مقاله به صورت جامع بررسی کردیم، حداقل سرمایه برای ترید کردن می‌تواند به عوامل مختلف و مهمی مربوط باشد. این دسته از عوامل می‌توانند به صورت شخصی و مربوط به تریدر باشد یا می‌تواند مربوط به صرافی و بروکر باشد. بنابراین لازم است تریدر هر دو عامل را در تصمیم‌گیری خود دخیل کند و با یک برنامه‌ریزی مناسب و اتخاذ تصمیم‌گیری منطقی، اقدام به ورود به بازار معامله‌گری کند.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید، ارزشمند و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد. همچنین شما می‌توانید سایر مقالات ما را در این زمینه مورد مطالعه قرار دهید و اطلاعات خودتان را در این زمینه، توسعه ببخشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید