حساب اسلامی فارکس چیست؟ چه تفاوتی با حساب عادی فارکس دارد؟

اگر تاکنون در بازار فارکس فعالیت داشته‌اید، حتما متوجه نوعی حساب خاص در این بازار شده‌اید. حساب اسلامی در فارکس، نوعی حساب است که در این بازار مالی وجود دارد و مناسب مسلمانانی است که قصد فعالیت و انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس را دارند. در واقع این حساب، دارای ویژگی‌ها و شرایط خاصی است که در آن مسلمانان می‌توانند با خیال راحت اقدام به انجام معامله کنند. اسم دیگر این حساب، بدون سوآپ است. این دسته از حساب‌ها، مشمول دریافت یا پرداخت سود نبوده و برای کاربرانی که به چنین مسائل شرعی و اسلامی اعتقاد دارند، می‌تواند بسیار مهم باشد. البته برخی از بروکرها، چنین قابلیتی را برای کاربران خود ارائه می‌کنند و برخی دیگر فاقد چنین ویژگی و خصوصیتی هستند.

با این تفاسیر، می‌خواهیم در ادامه این مطلب، حساب اسلامی در فارکس را بررسی کنیم و درباره آن اطلاعات بیشتری را بدست بیاوریم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید بدانید حساب اسلامی چیست و چه کاربردی دارد، توصیه می‌کنیم تا پایان این محتوا همراه ما باشید تا به اطلاعات ارزشمند و جذابی در این زمینه، دست پیدا کنید.

حساب اسلامی در فارکس چیست؟

ما در این مقاله، می‌خواهیم بررسی کنیم که حساب اسلامی در فارکس به چه معنایی است. در قوانین اسلامی، عنوان می‌شود که مسلمانان نباید سود را با بهره بدست بیاورند. قانون اسلامی چنین بیان می‌کند که دریافت سود با بهره جایز نیست. با عنایت به چنین موضوعی، بسیاری از بروکرهای موجود در بازار فارکس به دلیل پذیرفتن تریدرهای مسلمان، اقدام به ارائه حسابی تحت عنوان حساب اسلامی کرده‌اند. این دسته از حساب‌ها مطابق با قوانین اسلامی تشکیل شده‌اند و مناسب آن دسته از تریدرهایی است که به چنین قوانینی، پایبند هستند.

چه بروکرهایی از حساب اسلامی پشتیبانی می‌کنند؟

پس از بررسی ماهیت حساب اسلامی، نوبت آن رسیده است که بدانیم چه بروکرهایی از این حساب‌ها پشتیبانی می‌کنند و آن را به کاربران خود، ارائه می‌کنند. در واقع این دسته از پلتفرم‌ها، معاملات حلال را برای تریدرهای خود به ارمغان می‌آورند. بسیاری از بروکرها چنین قابلیت و حسابی را درون پلتفرم خود دارند. از این رو، برخی از مهمترین بروکرهای موجود در این زمینه به شرح زیر است:

در بروکر آلپاری، شاهد حضور حساب اسلامی و بدون سوآپ در متاتریدر 4 هستیم.

·   بروکر USGFX حساب اسلامی و بدون بهره خود را در حساب میکرو به کاربران خود ارائه داده است.

·   بروکر HYCM نیز دارای حساب اسلامی است و برای 14 روز نخست، سودی را برای کاربران خود در نظر نمی‌گیرد.

·   بروکر روبو فارکس نیز دارای چنین حسابی است و خدمات خود را برای کاربران مسلمان، بدون بهره ارائه می‌کند.

·   بروکر ارانته برای کاربران مسلمان خود حسابی تحت عنوان حساب اسلامی که بدون سوآپ است، ارائه کرده است.

·   بروکر FBS نیز دارای حساب اسلامی و بدون هرگونه هزینه‌های اضافی است.

·   بروکر آمارکتس هم مانند سایر بروکرها، خدمات بدون بهره خود را به کاربران مسلمان خود ارائه می‌کند.

·   بروکر آی اف سی نیز برای حساب اسلامی موجود در بروکر خود، هیچ سود و بهره‌ای در نظر نمی‌گیرد.

لیست بروکرهایی که حساب اسلامی دارند

البته علاوه بر موارد فوق، بروکرهای دیگری نیز در بازار فارکس حضور دارند که حسابی تحت عنوان اسلامی دارند و آن را به تریدرهای مسلمان خود ارائه می‌کنند. شما می‌توانید آمار و اطلاعات کامل این دسته از حساب‌ها را در سایت اصلی این بروکرها، بررسی نمایید. همچنین مطالعه نحوه محاسبه حجم معامله در فارکس هم می‌تواند شما را در راستای فعالیت در بازار فارکس راهنمایی کند.

بروکرهایی که حساب اسلامی در فارکس ارائه می‌دهند
بروکر آلپاری
بروکر USGFX
بروکر HYCM
بروکر روبو فارکس
بروکر ارانته
بروکر FBS
بروکر آمارکتس
بروکر آی اف سی

سوآپ یا بهره شبانه چیست و چرا درون حساب‌های اسلامی، وجود ندارند؟

سوآپ ( Swap ) به اصطلاحی گفته می‌شود که به معنی تفاوت میان نرخ‌های بهره است. اغلب استفاده از این اصطلاح در بازار ارز است و کارگزارهای CFD از آن استفاده می‌کنند. این اصطلاح در واقع برای افرادی مناسب است که معاملات آن‌ها بیش از یک روز در جریان است. بنابراین اگر معاملات شما، دارای مدت زمان کمتر از یک روز است، نیاز به دانستن این اصطلاح نخواهید داشت.

جالب است بدانید سوآپ دارای مقادیر مثبت و منفی است و برای دانستن این موضوع، باید به جفت ارز مورد معامله رجوع شود. همچنین سوآپ در جفت ارزهای مختلف، گوناگون است. این موضوع بدین معنا است که سوآپ در جفت ارز A ممکن است یک مقدار و در جفت ارز B، مقداری دیگر باشد. بنابراین توصیه می‌شود حتما قبل از معامله با جفت ارز مورد نظر، حتما بررسی کنید که مقدار سوآپ آن چقدر است و آیا این مقدار برای باز کردن یک معامله، صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

ارائه خدمات بروکرها به کاربران مسلمان

به دلیل گسترش روابط اسلامی بین کشور‌ها و افزایش ثروت این جامعه، خدمات چشمگیری برای مسلمانان در جهان انجام شده است. در بسیاری از کشور‌ها خدمات اسلامی و بدون بهره به مسلمانان ارائه می‌شود و این دسته از افراد می‌توانند در بازارهای مالی حضور داشته باشند و از خدمات و درآمدزایی این دسته از بازارها، استفاده نمایند.

به عنوان مثال، در حال حاضر در بسیاری از بانک‌های اروپایی و آمریکایی، شاهد حضور حساب‌های اسلامی هستیم. همچنین وام اسلامی و سایر خدمات نیز در این دسته از بانک‌ها وجود دارد. در واقع این چنین خدماتی، باعث می‌شود ربا و بهره از فعالیت‌های مسلمانان که به آن اعتقاد دارند، حذف شود و این دسته از افراد را وادار به استفاده از خدمات مجموعه مورد نظر کنند. بازار فارکس، یکی از انواع بازارهایی است که برای مسلمانان خدمات خود را ارائه می‌کند. در واقع بسیاری از تریدرها به دلیل اعتقادات خود، قصد استفاده از حساب اسلامی در بازار فارکس را دارند و این موضوع توسط بروکرهای مختلفی، امکان‌پذیر شده است.

آیا درآمد فارکس حلال است؟ آیا معامله در فارکس حرام است؟

در این بخش، می‌خواهیم به سوالاتی مهمی در زمینه حساب اسلامی پاسخ دهیم. همانطور که عنوان کردیم، بسیاری از بروکرهای موجود در زمینه فارکس، برای کاربران مسلمان خود، حسابی تحت عنوان اسلامی ارائه می‌کنند. در این حساب، کاربر درگیر قوانین اسلامی و بازار معامله مانند بهره و ربا نخواهد شد و به راحتی می‌تواند فعالیت‌های خود را پیگیری کند. درآمد در بازارهای مالی مانند فارکس، حاصل از تفاوت میان قیمت‌ها است. در واقع تفاوت‌هاست که باعث درآمدزایی یک تریدر می‌شود. حساب های اسلامی، بیانگر حالت متمایزی برای درآمدزایی نیستند و تنها تفاوتی که میان این حساب و سایر حساب‌های عادی وجود دارد، این است که نرخ بهره شبانه در این حساب‌ها حذف می‌شود و مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. برای اینکه بتوانیم پاسخی شفاف به سوال این عنوان دهیم، باید این موضوع را مطرح کنیم که استفاده از حساب‌های اسلامی برای مسلمانان، می‌تواند زمینه‌ساز یک تجربه موفق در سرمایه‌گذاری باشد.

در واقع این حساب‌ها می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که در آن معاملات مطابق با قوانین اسلامی پیش برود و درآمدزایی برای معامله‌گران، بدون هیچ شک و شبهه‌ای باشد. انتخاب یک بروکر مناسب که قوانین اصولی و منطقی دارد و می‌تواند به پیشبرد اهداف شما کمک کند، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بنابراین معامله در بازار فارکس حرام نبوده و می‌توان با حساب‌های اسلامی موجود در بروکرها، از این بابت اطمینان حاصل کرد.

مزایا و معایب حساب اسلامی موجود در فارکس چیست؟

اصلی‌ترین مزیتی که حساب اسلامی در فارکس برای یک تریدر مسلمان دارد، این است که او می‌تواند همسو با عقاید خود، اقدام به معامله و درآمدزایی کند. در واقع چنین مزیتی باعث می‌شود تریدر به این موضوع آگاهی داشته باشد که پول و درآمد بدست آمده از این طریق حلال است. همچنین تریدر می‌تواند معاملات خود را بدون کارمزد یا سوآپ انجام دهد و ترس از طولانی بودن یک معامله نداشته باشد. یکی دیگر از مزیت‌هایی که این حساب به کاربر ارائه می‌کند، این است که مضاربه صورت می‌گیرد و هر دو طرف در سود و زیان یک معامله شریک خواهند شد. با بررسی چنین مواردی، می‌توان متوجه شد که حضور در یک حساب اسلامی برای یک تریدر مسلمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این حساب می‌تواند زمینه ساز کسب سود و درآمدزایی برای او شود.

البته که حساب اسلامی دارای معایب خاص خود نیز است. یکی از این معایب که پیرامون آن وجود دارد، این است که کاربر باید به جای کارمزد شبانه که از حساب اسلامی حذف می‌شود، کمیسیون به نسبت زیادی پرداخت کند. چنین موضوعی می‌تواند باعث ناامیدی یک تریدر شود.

آیا استفاده از حساب اسلامی مناسب است؟

همانطور که در این محتوا عنوان شد، حساب اسلامی مخصوص آن دسته از تریدرهایی است که مسلمان بوده و به قوانین شرعی، پایبند هستند. این دسته از تریدرها به سود و بهره شبانه اعتقادی ندارند و آن را برخلاف قوانین دین خود می‌دانند. در نتیجه به معاملاتی این چنینی، راغب نیستند. بروکرها و بازار فارکس با بررسی چنین موضوعی، اقدام به ایجاد یک حساب به نام اسلامی کردند. در چنین حسابی، معاملات مطابق با قوانین شروعی انجام می‌شود و کاربر از گزند بهره شبانه یا سوآپ در امان خواهد بود.

با اشراف به چنین موضوعی، باید بدانیم که یک تریدر مسلمان، می‌تواند با انتخاب حساب اسلامی، هرگونه ترس ناشی از شرعی نبودن معاملات خود را از بین ببرد. در نتیجه توصیه می‌شود این دسته از تریدرها، اقدام به استفاده از این حساب کنند. در طرف مقابل اگر چنین شرایطی برای شما وجود ندارد، شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از حساب های عادی، اقدام به معامله در بازار فارکس نمایید.

برای استفاده از حساب اسلامی در فارکس، باید از کدام بروکر استفاده کنم؟

بروکرهای بزرگی در سطح اینترنت وجود دارند که خدمات حساب اسلامی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. این بروکرها می‌توانند از نظر امنیت، شفافیت قوانین و پشتیبانی به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی شوند. از این رو، توصیه می‌شود ابتدا بروکرهای مناسب و استاندارد و معتبر را انتخاب نمایید و سپس حساب‌های اسلامی این بروکرها را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است قوانین وضع شده در چنین حساب‌هایی در هر بروکر متفاوت باشد. بنابراین نیاز است که به دقت تمام قوانین و مقررات موجود در این بروکرها بررسی و سپس اقدام به استفاده از حساب اسلامی در این بروکرها شود.

آیا استفاده از حساب اسلامی در فارکس بلامانع است؟

بله؛ هر شخصی می‌تواند در بروکرها، از حساب اسلامی استفاده کند. البته قبل از انتخاب این حساب، باید به این موضوع اشراف داشته باشید که عدم تعلق بهره یا سود به حساب‌های اسلامی، باعث افزایش کمیسیون می‌شود. این موضوع باید برای آن دسته از کاربرانی که به قصد عدم پرداخت سود وارد این حساب‌ها می‌شوند، روشن شود. به طور کلی توصیه می‌شود آن دسته از تریدرهای مسلمانی که بر اساس قوانین دین و شرع اقدام به معامله می‌کنند، از این حساب‌ها استفاده کنند. سایر تریدرهایی که به چنین مسائلی اعتقاد ندارند، به حساب‌های معاملاتی دیگری که در هر بروکری قرار دارد، وارد شوند.

آیا حساب اسلامی (بدون سوآپ) یا فارکس حلال است؟

بله؛ حساب اسلامی فارکس حلال می‌باشد و مسلمانان می‌توانند از این نوع حساب برای معاملات خود استفاده کنند، چون سوآپ در این معاملات اعمال نمی‌گردد و توسط ممنوعیت انباشت و پرداخت نرخ بهره، احکام اسلامی را در معاملات بازار فارکس اجرا می‌نماید. حساب اسلامی فارکس یک نوع حساب معاملاتی است که از چندین جهت با حساب‌های معمولی فارکس تفاوت دارد. از آنجایی که در اسلام انباشت سود ممنوع شده است، معامله‌گرانی که حساب اسلامی دارند، نرخ بهره را پرداخت و دریافت نمی‌کنند. همچنین، از آنجایی که معاملات در حساب اسلامی باید بدون تاخیر انجام شود، ارزها باید در لحظه و بی‌تاخیر از حسابی به حساب دیگر منتقل شوند و هزینه‌های تراکنش هم باید همزمان پرداخت شود.

مزایای حساب اسلامی فارکس

همان طور که گفتیم، تفاوت اصلی حساب‌های اسلامی با اکانت‌های عادی بروکرها این است که در این نوع Accounts معامله‌گران ملزم به پرداخت هزینه‌های شبانه نیستند و این یک مزیت بسیار مهم برای زمانی است که شما می‌خواهید یک معامله را در بلند مدت باز نگه دارید. علاوه بر این می‌توانید بر روی جفت‌ارزهایی که نرخ بهره شبانه زیادی دارند نیز بدون پرداخت هزینه اضافه، معامله باز کنید؛ از این رو بسیاری از تریدرها برای این مسئله ارزش ویژه‌ای قائل هستند.

معایب حساب اسلامی فارکس

استفاده از حساب اسلامی می‌تواند برای معامله‌گران ضرر داشته باشد چرا که نمی‌توانند از پرداخت سود در برخی از پوزیشن‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر ممکن است تریدرها نتوانند روی برخی از جفت ارزها و شاخص‌ها پوزیشن بگیرند.

جمع بندی نهایی

همانطور که مطالعه کردید، در این مطلب به بررسی حساب اسلامی در فارکس پرداختیم. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. برای آن دسته از تریدرهای مسلمان که قصد درآمدزایی و کسب سود در بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس را دارند، بسیار مهم است. بروکرها نیز در راستای توجه به چنین نیازی، حساب اسلامی را در مجموعه‌های خود ارائه کردند تا این دسته از تریدرها، اقدام به استفاده از آن‌ها کنند. البته در این رابطه، باید توجه داشته باشید که هر بروکر، قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. بنابراین برای بررسی این موضوع که کدام بروکر بهترین شرایط را برای کاربران خود در نظر گرفته است، باید وارد سایت این بروکرها شوید و قوانین مورد نظر را بررسی کنید.

همچنین باید بررسی کنید که کدام بروکرها این قوانین را به شکل مناسب‌تری اعمال می‌کنند و امنیت در کدام بروکرها بیشتر از سایر موارد می‌باشد. نکته‌ی مهمی که در بخش انتهایی این مطلب باید عنوان شود، این است که حساب اسلامی در فارکس، تنها در بخش بهره شبانه یا سوآپ با سایر حساب‌ها متفاوت است و در سایر بخش‌ها، شباهت‌های زیادی به چشم می‌خورد. البته که سوآپ‌های متفاوت و کمیسیون‌های متغیر، باید قبل از ورود به معامله بررسی شوند؛ زیرا برخی از کمیسیون‌ها ممکن است زیاد باشند و از این رو معامله‌گر علاقه‌ای به استفاده از این جفت ارز نداشته باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید