حساب پم (PAMM) در فارکس چیست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای کنونی، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز بسیار مهم و حیاتی است و شخصی که از این دو فعالیت دوری کند، قطعا در زندگی خود عقب خواهد ماند. امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین و شاید بهترین منابعی باشند که سرمایه افراد به درون آن‌ها هدایت می‌شود و با گذشت زمان، به اندوخته آن‌ها اضافه می‌شود. صندوق‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف و در بازارهای مالی گوناگونی حضور داشته باشند. صندوق‌ها در بازار بورس ایران وجود دارند، در سکه و طلا نیز می‌باشند. جالب است بدانید که ماجرای این دسته از صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به بازار فارکس نیز کشیده شده است. در واقع افراد می‌توانند سرمایه خود را نیز در بازارهایی نظیر بازار فارکس نیز در یک حساب‌های مشخصی قرار دهند تا بر سرمایه‌ی آن‌ها افزوده شود. آیا در خصوص حساب پم در فارکس اطلاعی دارید؟

به این دسته از حساب‌ها که در بازار فارکس وجود دارد و افراد سرمایه خود را به دست برخی از تریدرهای باتجربه قرار می‌دهند تا به اندوخته آن‌ها افزوده شود، حساب پم ( Pamm ) گفته می‌شود. به دلیل مهم بودن این موضوع، تصمیم گرفتیم تا محتوایی در رابطه با حساب پم در فارکس ارائه کنیم و آن را در اختیار شما مخاطبین گرامی، قرار دهیم. بنابراین اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می‌باشید یا می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به این مطالب ارزشمند و مفید، دست پیدا کنید.

حساب پم در فارکس چیست؟

در نخستین عنوان، می‌خواهیم بررسی کنیم که حساب پم در فارکس چیست و چه کاربردی دارد. پم مخفف Percentage Allocation Management Modul است و به معنای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌باشد. این دسته از حساب‌ها، مختص افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس هستند اما وقت یا دانش آن را ندارند و با این کار قصد دارند سرمایه خود را دست شخصی بسپارند که دارای این دو عنصر، است. این فعالیت هم برای سرمایه‌گذار و هم برای تریدر مفید است؛ زیرا در صورت موفقیت آمیز بودن یک معامله، سود حاصل از آن به هر دو شخص می‌رسد. در حساب‌های پم موجود در فارکس، 3 عنصر دخیل است:

  • شرکت‌های کارگزاری و بروکرها
  • معامله‌گران یا تریدرها
  • سرمایه‌گذاران

در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه حساب پم کار می‌کند و فعالیت آن چگونه این 3 عنصر را درگیر می‌کند؟ گروه مالی اینوستپ برای آشنایی بیشتر شما با بازار فارکس و نحوه فعالی در آن، مقالات متعددی را ارائه کرده است. از جمله مقالات پرطرفدار، در خصوص نحوه محاسبه پیپ در فارکس است. مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نحوه کارکرد حساب پم

همان‌طور که پیشتر نیز عنوان شد، حساب پم 3 عنصر را درگیر می‌کند. نخستین مورد، سرمایه‌گذار است.

نقش سرمایه‌گذار در حساب پم

در مرحله اول سرمایه‌گذار باید وجه نقد یا دارایی خود را به هر میزان که علاقه دارد، وارد بروکر مورد نظر کند تا به تریدر انتخاب شده اختصاص داده شود. برای انتخاب تریدر نیز سرمایه‌گذار می‌تواند شرایط موجود را به دقت بررسی کند و گزینه‌ای را انتخاب کند که دارای صلاحیت مناسبتری است. البته می‌توان سرمایه خود را تقسیم بر تعدادی از تریدرها کرد و بدین صورت، یک سبد از تریدرهای مختلف ایجاد کرد. نکته‌ی مهم در این حالت، بدین صورت است که کارمزد دریافتی توسط هر تریدر و بروکر به طور واضح مشخص است و سرمایه‌گذار با بررسی آن، می‌تواند اقدام به اتخاذ تصمیمی مناسب در این رابطه کند.

نقش معامله‌گر در حساب پم

دومین عنصر که نقش مهمی در حساب پم دارد، معامله‌گر یا تریدر می‌باشد. تریدر شخصی است که دارای علم و دانش تحلیل‌گری بوده و با دریافت سرمایه از شخص سرمایه‌گذار، قصد افزایش این دارایی به وسیله معامله را دارد. نکته‌ی بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که تریدر نمی‌تواند سرمایه شخص را دریافت کند. در واقع هنگامی که معاملات با سود همراه شود، تریدر می‌تواند آن بخش از سرمایه را که به عنوان کارمزد خود می‌باشد، دریافت کند. در طرف مقابل اگر سرمایه شخص متوجه ضرری شده باشد، تنها شخص سرمایه‌گذار متحمل این موضوع می‌شود و شخص تریدر در این حالت، ضرری را شامل نمی‌شود. بنابراین باید در هنگام انتخاب تریدر، بسیار توجه کنیم و تریدری را انتخاب کنیم که بازدهی مناسبی کسب کرده است و عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشته باشد.

نقش کارگزاری یا بروکر در حساب پم

سرانجام به عنصر سوم یعنی کارگزاری یا بروکر می‌رسیم. کارگزاری‌ها، مجموعه‌هایی هستند که برای سرمایه‌گذاران قابل اعتماد بوده و این افراد بدون دغدغه حاصل از اعتماد یا اطمینان، دارایی‌های خود را در اختیار معامله‌گران می‌گذارند تا آن‌ها بتوانند برای این افراد، سودآوری را رقم بزنند. معمولا کارگزاری یا بروکر باید دارای محیطی ساده و در عین حال مملو از امکانات باشد تا هم سرمایه‌گذار بتواند به راحتی فعالیت خود را انجام دهد و هم تریدر بتواند به معاملات خود بپردازد. انتخاب یک بروکر یا کارگزاری مناسب برای حائز اهمیت است و این موضوع باید توسط هر دو شخص یعنی هم سرمایه‌گذار و هم تریدر به نحو احسن اجرا شود.

مزایا و معایب حساب پم چیست؟

تاکنون متوجه شدیم که حساب پم در فارکس چیست و چگونه کار می‌کند. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که این حساب معاملاتی، دارای چه مزیت‌هایی است و عیب‌های آن چیست؟ اگر قصد استفاده از این حساب معاملاتی را دارید، بهتر است از این ویژگی‌ها آگاه باشید و سپس اقدام به استفاده از آن نمایید.

در ابتدا به سراغ مزایا و ویژگی‌های مثبت این حساب معاملاتی می‌رویم. نخستین ویژگی این حساب، این است که مختص افرادی است که یا زمان معامله‌گری ندارند یا به علم و دانش آن مجهز نیستند. دومین ویژگی این حساب‌های معاملاتی، این است که در مدت زمان میان مدت و بلند مدت، سود مناسبی را عاید سرمایه‌گذار می‌کند. سومین ویژگی این حساب‌ها، این است که شخص سرمایه‌گذار می‌تواند به راحتی تریدرهای مختلفی را با هم مقایسه کند و شخص مناسبی که دارای بازدهی معقول و قابل قبولی است را به عنوان هدایت کننده سرمایه خود، انتخاب کند.

ویژگی چهارم، این است که شخص سرمایه‌گذار می‌تواند سرمایه خود را به دست چندین تریدر بسپارد و به عبارتی سبدی از معامله‌گران را تشکیل دهد. آخرین ویژگی موجود در این حساب‌های معاملاتی، بازدهی‌های جذابی است که برای برخی از سرمایه‌گذاران هیجان انگیز می‌باشد. در واقع در بازار فارکس، تریدرهایی حضور دارند که حتی بازدهی آن‌ها در طول یک ماه بالغ بر 100 درصد است. چنین موضوعی باعث می‌شود سرمایه‌گذار بسیار خرسند باشد و اقدام به ورود حجم زیادی از دارایی به این بازار و بروکر کند.

معایب حساب پم

حال که ویژگی‌های این حساب معاملاتی عنوان شد، بد نیست که درباره معایب آن نیز اطلاعاتی کسب کنیم. قطعا هیچ موضوعی که دارای مزیت است، بدون عیب نیست. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که حساب معاملاتی پم نیز معایبی دارد. نخستین عیب این حساب، این است که در کنار سودهای جذابی که ممکن است ارائه شود، احتمال ایجاد ضرر نیز وجود دارد. در واقع ممکن است یک تریدر در طول ماه گذشته 100 درصد بازدهی کسب کرده باشد. به همین علت افراد و سرمایه‌های زیادی را به خود جذب کرده باشد. این موضوع ممکن است در ماه بعد عکس آن رخ دهد و تریدر متحمل زیان 10 درصدی شود.

بنابراین همانطور که این حساب‌ها جذاب و پربازده هستند، ممکن است زیان‌ده نیز باشند. دومین عیب این حساب‌های معاملاتی، این است که تنها شخص ضررکننده، سرمایه‌گذار است و در صورت حصول این موضوع، تریدر هیچ ضرری را متحمل نمی‌شود. دیگر عیبی که این حساب معاملاتی دارد، این است که روش معامله توسط تریدر مشخص نمی شود و سرمایه‌گذار نمی‌تواند متوجه شود که به چه شکل سودآوری کسب می‌شود. عیب بعدی، عدم تضمین جهت بازگشت سرمایه است. در واقع ممکن است ضرری حتی 100 درصدی توسط تریدر به سرمایه‌گذار تحمیل شود. با انجام این کار، هیچ تضمینی جهت بازگشت سرمایه وجود نخواهد داشت. سرانجام آخرین عیبی که می‌توان به حساب پم در فارکس نسبت داد، ریسک زیاد است. در واقع سودآوری مناسب، ریسک خاص خود را به همراه دارد و این موضوع ممکن است به ضرر نیز بدل شود.

چگونه می‌توان در حساب معاملاتی پم، بهترین تریدر را انتخاب کرد؟

برای اینکه بتوانید بیشترین بازدهی را با یک ریسک معقول و مناسب کسب کنید، نیاز دارید در انتخاب تریدر، نهایت دقت و توجه را به کار ببرید. در واقع کسب سود یا تحمیل زیان به این بخش مهم بستگی دارد و شخص سرمایه‌گذار می‌تواند با یک انتخاب مناسب، سودآوری جذابی را کسب کند یا با یک انتخاب نامناسب، موجب کاهش سرمایه خود شود. به طور کلی با بررسی 5 موضوع، می‌توان یک تریدر ایده‌آل را برای مدیریت سرمایه خود انتخاب کرد.

1)   نخستین پارامتر قابل بررسی در انتخاب تریدر، رزومه کاری و تجربه‌های تریدر در معاملات گذشته می‌باشد. با بررسی این موضوع، می‌توان متوجه شد که تریدر چگونه به چنین جایگاهی رسیده است.

2)   دومین عنصر قابل بررسی، عملکرد گذشته تریدر می‌باشد. در واقع با بررسی این موضوع می‌توانیم به این نتیجه می‌رسیم که در گذشته تریدر چه معاملاتی را انجام داده است و چگونه با سرمایه افراد توانسته معاملات را مدیریت کند.

3)  سومین موضوع، بررسی مقدار پولی می‌باشد که در اختیار تریدر قرار دارد. در واقع هر چه میزان این مبلغ بیشتر باشد، حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران اعتماد زیادی به تریدر دارند و از این رو می‌توان این شخص را به عنوان تریدر قابل قبول انتخاب کرد.

4)  چهارمین عنصر، بررسی تعداد سرمایه‌گذارانی می‌باشد که تریدر به خود جذب کرده است. هر چه تعداد این سرمایه‌گذاران بیشتر باشد، می‌توان اعتماد و اطمینان بیشتری به تریدر کرد.

5)  سرانجام آخرین موضوعی که می‌توان آن را در دستور کار قرار داد، بررسی نظرات مثبت و منفی و رتبه‌بندی تریدر می‌باشد. می‌توان با بررسی نظرات، متوجه شده که تریدر دارای چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی است. همچنین با بررسی رتبه تریدر در بروکر، می‌توان به امتیاز و میزان تجربه‌ای که این شخص دارد، پی برد.

آیا استفاده از حساب پم در فارکس مناسب است؟

در این بخش از مطلب، می‌خواهیم بررسی کنیم که حساب پم در فارکس مفید می‌باشد؟ آیا استفاده از این حساب می‌تواند برای تمام اشخاص مناسب باشد؟ برای پاسخ به این سوال، باید افراد سرمایه‌گذار را به 2 دسته بخش‌بندی کنیم.

1) دسته نخست، افرادی هستند که علم و دانشی از بازارهای مالی ندارند و به علم تکنیکال یا معامله‌گری واقف نیستند. البته این افراد به زیرمجموعه‌های وسیع‌تری مانند افرادی که زمان معامله‌گری ندارند، افرادی که علم و دانش تحلیل را دارند اما تازه وارد هستند و ریسک بازارهای مالی را به جان نمی‌خرند. در چنین حالتی، استفاده از حساب پم در فارکس می‌تواند بسیار کارساز باشد. در واقع این حساب‌های معاملاتی مختص چنین افرادی تشکیل شده و این سرمایه‌گذاران می‌توانند سودآوری مناسبی را از بازار فارکس کسب کنند.

2) دسته‌ی دوم، آن دسته از تریدرهایی هستند که دارای علم و دانش تحلیل بوده و به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، مسلط هستند. این افراد می‌توانند با صرف وقت و تحلیل در بازارهای مالی، سودآوری مناسبی کسب کنند. برای این دسته از افراد، حساب پم ممکن است آنچنان کارساز نباشد؛ زیرا این افراد می‌توانند با تحلیلگری خود، اقدام به کسب درآمد کنند. بنابراین برای افرادی که می‌توانند سودآوری خود را از بازار کسب کنند، حساب پم آنچنان مفید نیست.

اگر علاقه‌مند به یادگیری ترید و معامله‌گری در بازار فارکس هستید، دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای گزینه مناسبی برای کسب این مهارت می‌باشد.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، در این مطلب به بررسی حساب پم در فارکس پرداختیم. حساب پم همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در بازارهای مالی مختلفی وجود دارد. این حساب برای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس در بروکرها یا کارگزاری‌های فارکس تشکیل شده است و افراد می‌توانند با انتخاب تریدر مناسب و تزریق سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار مالی کنند. البته این حساب معاملاتی مزایا و معایب خاص خود را دارد و افراد قبل از ورود به این بازار، باید به خوبی با این موارد آشنا باشند.

همچنین ممکن است بسیاری از تریدرهای باتجربه و قدرتمند، اقدام به ورود به این حساب‌های معاملاتی نکنند؛ دلیل آن نیز واضح است. زیرا این دسته از تریدرها می‌توانند سودآوری مناسب‌تر و بهتری را از بازار فارکس کسب کنند. در انتها باید عنوان کنیم که حساب‌های معاملاتی پم، می‌تواند برای آن دسته از افرادی که علم تحلیل‌گری ندارند یا زمان کافی برای انجام آن را ندارند، بسیار مناسب و ایده‌آل باشد و می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای افراد به ارمغان بیاورد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید