دلیل منسوخ شدن الگوهای هارمونیک و روش معامله با آن‌ها

منسوخ شدن الگوهای هارمونیک، صحبتی است که توسط برخی از تحلیل‌گران به میان آورده شده است. اما آیا واقعا این الگوها منسوخ شده‌اند؟ بدون شک جواب منفی است. اطلاعاتی که الگوهای هارمونیک در اختیار ‌معامله‌گران قرار می‌دهد، بسیار قابل اعتماد و موثق است و می‌تواند پیش‌بینی مطمئنی از آینده قیمت ارائه دهد. اما چرا برخی می‌گویند که این الگوها منسوخ شده‌اند؟

شناسایی الگوهای هارمونیک با وجود اطلاعات با ارزشی که در اختیار ‌معامله‌گران قرار می‌دهد، بسیار سخت و دشوار است و نیازمند بررسی‌های همه جانبه می‌باشد. به همین جهت کسانی که می‌خواهند از این الگوها استفاده کنند باید با تمرین و آموزش در شناسایی آنها متبحر شوند. بنابراین ‌معامله‌گران با کمک این الگوها می‌توانند سیگنال‌های ورود و خروج قابل اعتمادی پیدا کنند و در معاملات خود به سود برسند.

در این مقاله به بررسی الگوهای هارمونیک، انواع و نحوه معامله با کمک این الگوها می‌پردازیم. در نهایت نیز دلایل منسوخ شدن این الگوها در میان برخی تحلیلگران را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. 

الگوی هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک Harmonic Patterns نوعی الگوی هندسی مبتنی بر نسبت‌های فیبوناچی است که معمولا به شکل حروف M یا W روی نمودار ظاهر می‌شود. تئوری اصلی این الگوها، شناسایی نقاط اصلاحی است که بر حرکت قیمت دارایی نسبت به زمان و روابط اعداد فیبوناچی استوارند. سطوح اصلاحی مشخص شده در این الگوها، حدود سود و ضرر را به ‌معامله‌گران نشان می‌دهند.

الگوهای هارمونیک از نوع الگوهای برگشت‌پذیر هستند که معمولا از 5 نقطه تشکیل شده‌اند که با نسبت‌های متفاوت فیبوناچی یک ساختار هندسی را ایجاد کرده‌اند. اگرچه صحبت از منسوخ شدن الگوهای هارمونیک به میان آمده، اما این الگوها می‌توانند اطلاعات موثقی از قیمت، حد سود و ضرر و اهداف قیمتی در اختیار تحلیل‌گران قرار دهند. 

استراتژی معامله با هارمونیکاما آموزش این الگوها چه اهمیتی دارد؟ الگوهای هارمونیک اگر به درستی تشخیص داده شوند، می‌توانند حرکات قیمت را به درستی تشخیص دهند و سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی را در اختیار معامله‌گر قرار دهند. این الگوها برای تشخیص معکوس شدن حرکت قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند و با ارزیابی نسبت‌های فیبوناچی این الگوها می‌توان پرایس اکشن آینده را پیش‌بینی کرد. 

نسبت‌های فیبوناچی

همان‌طور که گفتیم، الگوهای هارمونیک بر پایه نسبت‌های فیبوناچی کار می‌کنند. بنابراین لازم دانستیم تا ابتدا اطلاعاتی در مورد نسبت‌های فیبوناچی ارائه دهیم. دنباله اعداد فیبوناچی یکی از معروف‌ترین اعداد می‌باشند که به صورت ناخودآگاه در ذهن همه زیبا هستند و می‌توانند پایه تصمیمات مهمی شوند. 

دنباله اعداد فیبوناچی از صفر و یک شروع می‌شوند و با جمع دو عدد اول، عدد بعدی به دست می‌آید که این اعداد شامل 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8 و غیره هستند. حاصل تقسیم عدد اول و دوم 1.618  است که به عنوان نسبت طلایی فیبوناچی شناخته می‌شود و در شناسایی نقاط ورود و خروج و یا حمایت و مقاومت در بازارهای مالی کاربرد دارد. از دیگر نسبت‌های مهم فیبوناچی می‌توان به 0.618،  0.382، 0.886، 1.618، 2.618 و غیره اشاره کرد که در ترسیم الگوهای هارمونیک و تعیین سیگنال‌های بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

در الگوهای هارمونیک معمولا از سه نوع فیبوناچی برای پیش‌بینی روند قیمت استفاده می‌شود که شامل فیبوناچی بازگشتی خارجی، فیبوناچی پروجکشن و فیبوناچی انبساطی است. فیبوناچی بازگشتی خارجی یا اصلاحی زمانی کاربرد دارد که روند بازار از صعودی به نزولی تغییر جهت دهد و دوباره به روند اولیه خود بازگردد. پروجکشن نیز در حرکات اصلاحی کاربرد دارد و به پیش‌بینی روند قیمتی با کمک سه نقطه در نمودار می‌پردازد. فیبوناچی انبساطی نیز مشابه فیبوناچی پروجکشن است با این تفاوت که در فیبوناچی انبساطی یا اکسپنشن از دو نقطه به جای سه نقطه استفاده می‌شود. 

آشنایی با انواع الگوهای هارمونیک

اگرچه صحبت از منسوخ شدن الگوهای هارمونیک در میان تحلیل‌گران به میان آمده است، اما همچنان این الگوها اطلاعات موثقی از حرکات بازار در اختیار ما قرار می‌دهند. الگوهای هارمونیک انواع مختلفی دارند که با نسبت‌های فیبوناچی متفاوتی رسم می‌شوند. عمده این الگوها به شکل حروف M یا W هستند که با کمک 5 نقطه در نمودار مشخص می‌شوند. این الگوها خود چندین حالت مختلف دارند که در ادامه به معرفی هر یک از این نمونه‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

الگوی AB=CD

الگوی AB=CD پایه دیگر الگوهای هارمونیک است که از سه موج AB، CD و BC تشکیل شده است. در این الگو به هر اندازه‎‌ای که موج AB حرکت کند، موج CD نیز به همان اندازه حرکت می‌کند. همچنین در این الگو طول موج CD از BC بلندتر است، اما طول موج CD نباید از AB بلندتر باشد. در الگوی AB=CD ایده‌آل، موج BC حرکت اصلاحی از موج AB است که بخشی از حرکت آن را همپوشانی می‌کند.

محدوده این اصلاح باید در نسبت‌های فیبوناچی 0.382 تا 0.886 از AB باشد. برای معامله با این الگو باید از ابزار فیبوناچی اصلاحی استفاده کرد تا با کمک آن بفهمیم موج BC چه میزان AB را جبران کرده است. همچنین می‌توان از فیبوناچی پروجکشن کمک گرفت تا درصدهای موج BC را مورد ارزیابی قرار داد. در این محدوده درصد‌های 1.13 تا 3.14 از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و می‌توانند روند حرکتی را پیش‌بینی کنند. جهت پیش‌بینی حرکات بعدی نیز می‌توان از نسبت‌های متقابل استفاده کرد. به عبارتی اگر موج BC به اندازه 0.70 از موج AB پیش رفت، می‌توان انتظار داشت که موج CD نیز 141 درصد موج BC حرکت کند.

الگوی خفاش

الگوی خفاش نیز مشابه الگوی هارمونیک AB=CD است که یک طول موج دیگر تحت عنوان AX به آن اضافه می‌شود. این الگو نیز در دو شکل نزولی و صعودی بازار می‌تواند اطلاعات موثقی را در اختیار ‌معامله‌گران قرار دهد. نقطه D در الگوی خفاش، نباید بالاتر از نقطه X باشد و باید در محدوده فیبوناچی 0.886 موج XA واقع شود. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این الگو می‌توان به طول موج AB اشاره کرد که باید از 0.628 درصد XA کمتر باشد و در محدوده 0.318 تا 0.5 قرار گیرد. در الگوی خفاش ایده‌آل، نقطه B در 50 درصد XA و نقطه D نیز در محدوده 0.886 درصد موج XA قرار دارد. در الگوی خفاش، کف دوم از کف اول بالاتر و سقف دوم از سقف اول پایین‌تر است. 

جهت معامله با الگوی خفاش، ابتدا فیبوناچی اصلاحی در موج XA را رسم کنید تا بفهمیم نقطه B در درصدی پایین‌تر از 0.618 موج XA قرار گرفته یا خیر. سپس به بررسی نقطه D (ناحیه‌ای از آنجا انتظار تغییر روند داریم) می‌پردازیم که باید در محدوده 0.886 درصد موج XA قرار بگیرد. BC پروجکشن (موج CD) نیز باید بین فیبو 1.68 تا 2.68 باشد که با کمک ابزار فیبوناچی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. ناحیه‌ای که هر سه فیبوناچی به ما نشان داده‌اند را ناحیه PRZ می‌نامیم و در آن ناحیه می‌توانیم انتظار برگشت قیمت داشته باشیم. اگرچه منسوخ شدن الگوهای هارمونیک به دلیل پیچیدگی زیاد آن است، اما در صورت تبحر در آنها می‌توانید آینده قیمت را پیش‌بینی کنید و به سود دست یابید. 

الگوی گارتلی

یکی دیگر از الگوهای پرکاربرد هارمونیک، گارتلی نام دارد که ویژگی‌های منحصر به فرد آن قابل توجه است. در الگوی هارمونیک گارتلی نقطه B روی فیبو 0.618 درصد موج XA قرار دارد. حرکت موج BC باید برخلاف AB و در محدوده 38.2 تا 88.6 درصد موج قبلی خود باشد. موج CD نیز باید در خلاف جهت BC و در محدوده 127 تا 161.8 درصد آن باشد. در این الگو موج AD در سطح 78.6 درصد موج XA باید خاتمه پیدا کند و اصلاح نقطه C باید در محدوده فیبوناچی 0.382 تا 0.886 درصد قرار بگیرد. در الگوی گارتلی ایده‌آل، نقطه B روی فیبو 0.618 موج XA، نقطه C روی فیبو 0.618 موج AB و نقطه D روی 0.786 موج XA واقع می‌شود.

جهت معامله با کمک این الگو، ابتدا باید به بررسی نقاط مربوطه با ابزار فیبوناچی بپردازیم. ابتدا فیبوناچی اصلاحی را در نقطه B رسم می‌کنیم تا بفهمیم نقطه B روی 0.618 موج XA واقع شده است یا خیر. سپس یک فیبو دیگر در موج A رسم می‌کنیم تا به ارزیابی نقطه C که باید در محدوده 0.382 تا 0.886 باشد، بپردازیم. در نهایت نیز فیبوناچی اصلاحی موج XA را رسم می‌کنیم و خطی عمود بر ناحیه 0.786 قرار می‌دهیم. از این الگو می‌توان نقطه D را به عنوان سیگنال ورود در نظر گرفت. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که منسوخ شدن الگوهای هارمونیک کاملا نادرست است و این الگوها می‌توانند نسبت ریسک به ریوارد جذابی را به معامله‌گر نشان دهند. 

الگوی خرچنگ

الگوی خرچنگ نیز یکی دیگر از الگوهای هارمونیک است که برخلاف الگوهای قبلی، موج CD امتداد بیشتری دارد و از نقطه X فراتر می‌رود. این الگو غالبا حرکات شارپی را نشان می‌دهد و می‌تواند در پیدا کردن نوسانات بازار به معامله‌گر کمک کند. نقطه B الگوی خرچنگ در محدوده 0.382 تا 0.886 موج XA قرار می‌گیرد. نقطه C نیز در ناحیه 0.382 تا 0.886 موج AB واقع می‌شود. و نقطه D در محدوده 0.618 تا 3.618 درصد قرار می‌گیرد. سطوح 3.14، 2.618 و 3.618 در این الگو از نقاط مهم هستند و زمانی که با فیبو 1.618 از موج XA به یکدیگر نزدیک شوند، یک منطقه PRZ قوی را می‌سازند.

جهت معامله با الگوی خرچنگ ابتدا باید فیبوناچی اصلاحی را رسم کنیم تا نقطه B را پیدا کنیم. سپس برای پیدا کردن نقطه D فیبو سطح 1.618 در موج XA را بررسی می‌کنیم باید در محدوده 2.618 تا 3.618 قرار گیرد. در الگوی صعودی خرچنگ، قیمت ابتدا در منطقه XA افت می‌کند و سپس یک صعود در BC و یک افت در CD مشاهده می‌شود. در نهایت در نقطه D را می‌توان شروع یک رشد شارپی برای ورود در نظر گرفت. با وجود منسوخ شدن الگوهای هارمونیک، ما به شما نحوه معامله با آنها را می‌آموزیم.

الگوی پروانه

الگوی پروانه نیز مشابه دیگر الگوهای هارمونیک با نسبت‌های فیبوناچی متفاوت است. در این الگو، نقطه B در فیبو 0.786 موج XA، نقطه C در فیبو 0.382 تا 0.886 موج AB و نقطه D در محدوده فیبو 1.27 موج XA قرار دارد. حداقل میزان BC پروجکشن برابر با 0.618 درصد است، به این معنا که نقطه D باید در محدوده 1.618 تا 2.14 موج BC واقع شود. طول موج CD نیز 1.27 برابر AB است. در شرایط ایده‌آل، نقطه B در این الگو روی فیبو 0.786 درصد موج XA و نقطه C در محدوده 0.618 قرار می‌گیرد. 

برای معامله با این الگو، ابتدا باید برای مشخص کردن جایگاه B، فیبوناچی اصلاحی را در نقطه XA رسم کنیم. فیبوناچی اصلاحی موج AB را نیز رسم می‌کنیم تا محدوده D که باید بین 1.618 تا 2.24 درصد باشد را مشخص نماییم. برای معامله با این الگو باید نقطه D یا همان PRZ را مشخص کنیم تا بفهمیم چه زمانی روند تغییر جهت می‌دهد. در نهایت نیز به بررسی پرایس اکشن نقطه PRZ می‌پردازیم تا سیگنال‌های ورود و خروج را به درستی شناسایی کنیم.

الگوی شارک

با وجود منسوخ شدن الگوهای هارمونیک، ما به شما نحوه تحلیل بازار با کمک الگوی شارک را می‌آموزیم. الگوی هارمونیک شارک یا کوسه یکی از نمونه‌های کم تر مشاهده شده در بازارهای مالی است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردیست. در این الگو، نقطه C بالاتر از نقطه D واقع می‌شود. نقطه B در محدوده 1.382 درصد تا 0.786 موج XA قرار می‌گیرد. نقطه C نیز در این الگو در محدوده 1.13 درصد تا 1.618 موج XA و نقطه D در 0.886 درصدی موج XA واقع می‌شود.

الگوهای هارمونیک در تحلیل‌های کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت تعیین حد سود به کمک الگوی شارک، ابتدا باید فیبوناچی اصلاحی در سه نقطه 0.382، 0.50 و 0.618 در موج BC را مشخص کنید. این سه نقطه می‌توانند اهداف ورود و یا خروج شما به معامله باشند. در الگوی صعودی شارک، می‌توان انتظار داشت که الگو تا تراز 1.272 موج CD رشد داشته باشد. در الگوی نزولی نیز اگر قیمت بتواند سطح حمایتی را در نقطه 0.886 بشکند، تراز 1.31 موج XA نزول می‌کند و باید یک نقطه جدید برای تغییر روند پیدا کرد. 

الگوی سایفر

الگوی سایفر نیز یکی دیگر از الگوهای هارمونیک است که در دو حالت صعودی و نزولی بازار، سیگنال‌های ورود و خروج مطمئنی را ارائه می‌دهد. در این الگو، اصلاح نقطه B در محدوده 0.38 تا 0.61 درصد XA قرار می‌گیرد. نقطه C نیز در محدوده 1.272 تا 1.414 موج XA و نقطه D در 0.786 درصد XA واقع می‌شود. تفاوت این الگو با الگوی هارمونیک شارک در این است که حرکت دوم الگوی هارمونیک سایفر حتما باید در محدوده 0.382 تا 0.618 باشد، اما در الگوی شارک محدودیتی در این نقطه وجود ندارد.

الگوی هارمونیک سایفر یک الگوی 4 موجی است و نقطه ورود مناسب آن زمانی است که نقطه D در فیبو اصلاحی 0.786 موج XA قرار می‌گیرد. بنابراین با ترسیم فیبو اصلاحی در نقاط مختلف این الگو می‌توانیم از این شرایط اطمینان حاصل کنیم. حد سود در این الگو نقاط 0.382 و 0.618 درصد فیبو اصلاحی CD می‌باشد، اما حد ضرر در الگوی سایفر صعودی، زیر X و در الگوی نزولی، بالای X قرار دارد. در ادامه به معرفی الگوهای هارمونیک کمیاب دیگر می‌پردازیم. 

الگوی nen-star

با وجود منسوخ شدن الگوهای هارمونیک nen-star به دلیل دشواری در تشخیص، ما برآن شدیم تا به آموزش سیگنال‌یابی از طریق این الگوها بپردازیم.

در الگوی هارمونیک nen-star، نقطه B در فیبو 0.382 تا 0.618 موج XA قرار می‌گیرد. همچنین در این الگو، نقطه C از   نقطه Aَ و موج CD از نقطه X عبور می‌کند. نقطه D باید در محدوده 1.272 تا 2.618 موج BC و نقطه C در سطح 1.13 تا 1.414 موج BC قرار گیرد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این الگو می‌توان به بلندتر و طولانی‌تر بودن موج‌های آن نسبت به دیگر الگوها اشاره کرد.

جهت معامله با این الگو، ابتدا باید فیبوناچی اصلاحی را در نقطه D ترسیم کنیم تا مطمئن شویم که در محدوده 1.13 تا 1.272 قرار دارد. بر این اساس، نقطه D در الگوی صعودی می‌تواند آغاز رشد شارپی و سیگنالی برای ورود باشد. اما در الگوی nen-star نزولی، نقطه D آغاز افت شدید قیمت است و بهتر است در آن نقطه یک سفارش فروش باز کرد.

گروه مالی اینوستپ در جهت یاری شما در زمینه یادگیری و شناسایی بهتر الگوهای هارمونیک پک مثال های هارمونیک را در اختیار شما عزیزان قرار داده است تا قدرت تحلیلی خود را تقویت کنید.

مزایا و معایب استفاده از الگوهای هارمونیک

استفاده از الگوهای هارمونیک در تحلیل بازار دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مزایای الگوهای هارمونیک

  • این الگوها قابلیت پیش‌بینی آینده و ایجاد شاخص‌هایی برای پیشبرد روند را دارند.
  • اطلاعات موثقی را در اختیار تحلیل‌گران و ‌معامله‌گران قرار می‌دهند.
  • در تمام محتواهای تجاری قابل استفاده هستند.
  • تشخیص درست این الگوها می‌تواند نقاط حمایت و مقاومت دقیقی را به معامله‌گر نشان دهد. 

معایب الگوهای هارمونیک

  • درک این الگوها برای بسیاری از افراد دشوار است.
  • هر الگوی هارمونیک، نسبت‌های فیبوناچی منحصر به فردی دارد که تشخیص هر کدام نیاز به تمرین و ممارست دارد.
  • یک اشتباه کوچک در تشخیص الگوها منجر به ضرر در معامله می‌شود. 

دلیل منسوخ شدن الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک بسیار سخت و پیچیده هستند و درک آنها نیاز به ساعت‌ها آموزش و تمرین دارد. از سوی دیگر، تشخیص نسبت‌های فیبوناچی و اعداد در این الگوها بسیار چالش برانگیز است و کمترین اشتباه در آنها می‌تواند منجر به تشخیص اشتباهی شود. این پیچیدگی‌ها باعث می‌شوند تا بسیاری در تشخیص نقاط حمایت و مقاومت دچار اشتباه شوند و ضرر کنند. به همین جهت بسیاری از تحلیل‌گران از منسوخ شدن الگوهای هارمونیک سخن به میان آوردند. با این تفاسیر، در اصل الگوهای هارمونیک منسوخ نشده‌اند، بلکه به‌خاطر زیاد شدن تعداد کاربران بازارهای مالی و ورود خیل عظیمی از افرادی که اطلاعات زیادی از انواع تحلیل‌ها ندارند و به این خاطر که تشخیص و تحلیل الگوهای هارمونیک، یکی از سخت‌ترین تحلیل‌های تکنیکال و الگوها به‌شمار می‌روند، بنابراین جزو اولویت‌های آموزش بازارهای مالی و پرایس اکشن، محسوب نمی‌شوند.

اما باید در نظر داشت که این الگوهای تکرار شونده، بسیار قابل اعتماد هستند و می‌توانند اطلاعات موثقی از سیگنال‌های ورود و خروج در اختیار ‌معامله‌گران قرار دهند. این الگوها در تمام قانون‌های حرکتی و تجارت به خوبی نتیجه می‌دهند و پیش‌بینی‌هایی با احتمالات بسیار بالا ارائه می‌دهند. بنابراین اگر کسی بتواند به خوبی از این الگوها استفاده کند، به سود خوبی دست خواهد یافت. فراموش نکنید که برای اینکه بتوانید تریدر موفقی باشید، بایستی به‌طور پیوسته به معلومات خود بیفزایید و تکنیک‌های مختلف را فرا بگیرید؛ روی هم رفته قیمت یک دارایی در بازارهای مالی، تابع موارد زیادی است و الزاما یک تحلیل و الگو همواره کارساز نبوده و نیست. بنابراین یادگیری روش‌های مختلف و تمرین و تکرار، می‌تواند موجب شود تا شما در برآیند معاملات خود، موفق باشید.

گروه مالی اینوستپ

با توجه به منسوخ شدن الگوهای هارمونیک و کارایی بسیار عالی آنها در تشخیص سیگنال‌های ورود و خروج، گروه مالی اینوستپ در دوره تریدر حرفه‌ای به آموزش کامل این الگوها می‌پردازد. به همین جهت، شما نیز با شرکت در این دوره می‌توانید در استفاده از الگوهای هارمونیک تبحر پیدا کنید و به سود خوبی دست یابید. الگوهای هارمونیک استراتژی ایده‌آلی برای انجام معاملات است.

جمع‌بندی

در این مقاله نیز به بررسی اطلاعات جزئی در مورد تشخیص الگوهای هارمونیک، انواع آن و نحوه معامله با این الگوها پرداختیم که با شرکت در دوره‌ی آموزشی تریدر حرفه‌ای می‌توانید اطلاعات کاملی از این الگوها به دست آورید و با تمرین و تکرار، به راحتی آنها را تشخیص دهید. بنابراین، اگر به دنبال کسب درآمد از طریق بازارهای مالی هستید، بهتر است از دقیق‌ترین روش تحلیل تکنیکال، یعنی الگوهای هارمونیک استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید