دوره رایگان روانشناسی معامله

مهارت‌های زیادی برای یک تجارت موفق در بازارهای مالی مورد نیاز هستند که شامل توانایی ارزیابی یک شرکت و یا تعیین جهت روند سهام هستند. اما هیچ یک از این مهارت‌ها به اندازه تفکر و احساسات یک معامله‌گر مهم نیستند. احساساتی چون ‌ترس و طمع که می‌توانند تاثیر بسزایی بر تصمیمات یک معامله‌گر در شرایط سخت بگذارند. این موارد را می‌توان در علم روانشناسی معامله مورد بحث و بررسی قرار داد. با علم بر روانشناسی معامله، یک‌ تریدر می‌تواند تمام جنبه‌های احساسی یک معامله را بشناسد و آن را کنترل کند. همچنین آشنایی با این عوامل می‌تواند رفتار بازار در آینده را نیز پیش بینی کند. دوره رایگان روانشناسی معامله اطلاعات جامعی از این احساسات و راه‌های غلبه بر آنها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جدا از وضعیت بازار و صعودی و یا نزولی بودن آن، در بسیاری از مواقع چنان‌چه معامله‌گر بتواند احساسات خود را به‌درستی کنترل کند و دچار ترس و استرس شدید نشود، معمولا می‌تواند به‌موقع سود کافی را ببرد. اما خیلی از اوقات طمع زیادی در هنگام سود و یا ترس از ریزش بیشتر در هنگام ضرر، موجب می‌شود تا تریدرها از صعودهای عالی جا بمانند و یا فرصت‌های خرید را در قیمت‌های پایین از دست بدهند. در این مقاله به بررسی روانشناسی معامله، اهمیت شناخت این حوزه از روانشناسی، شناخت احساسات و روش‌های غلبه بر آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

روانشناسی معامله

برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی، تنها سرمایه داشتن کافی نیست. داشتن مهارت و تجربه، لازمه دستیابی به موفقیت است. اما حتی افرادی که به یادگیری تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال می‌پردازند، نیز نمی‌توانند موفقیت مستمر کسب کنند. یکی از فاکتورهای کسب موفقیت در بازار‌های مالی، شناخت روانشناسی معامله است. روانشناسی معامله با عواطف انسانی مانند‌ ترس، طمع، استرس، هیجان و غیره سر و کار دارد. 

روانشناسی معامله بر چگونگی رفتار و واکنش معامله‌گران در زمان دستیابی به سود و زیان تاکید دارد. برای مثال، فرض کنید فردی در یک معامله وارد روند صعودی می‌شود، حال این فرد از نظر روانشناسی چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهد؟ به احتمال زیاد این فرد برای دستیابی به سود بیشتر معامله را نمی‌بندد و تمام قوانین تحلیلی را زیر پا می‌گذارد که در اینصورت ممکن است ضرر کند. این اتفاق در مورد حد ضرر نیز صادق است.

اهمیت شناخت روانشناسی معامله 

بازارهای مالی دیجیتالی دارای نوسانات و هیجانات بالایی است و تصمیم‌گیری‌های به موقع و صحیح می‌تواند ضامن موفقیت یک معامله‌گر شود. اگر می‌خواهید یک معامله‌گر حرفه ای و موفق باشید، باید بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید و این کار با طراحی یک استراتژی منظم و به دور از احساسات محقق خواهد شد. دوره رایگان روانشناسی معامله می‌تواند شما را در زمینه شناسایی تکنیک احساسات انسانی یاری دهد. 

به بیان دیگر، احساسات یک سرمایه‌گذار بر روی عملکرد او تاثیر مستقیمی می‌گذارد و باعث می‌شود تا معامله‌گر نتواند به موقع، تصمیمات صحیحی اتخاذ کند. مهار و مدیریت طمع،‌ ترس و حرص می‌تواند کلید موفقیت در بازارهای مالی باشد. یک سرمایه‌گذار باید بداند که چگونه این احساسات خود را کنترل کند و به استراتژی معاملاتی خود یک نظم و انضباطی بدهد. 

درک روانشناسی معامله

روانشناسی معامله معمولا با احساسات و رفتارهای خاص فردی سر و کار دارند. احساساتی که تاثیر زیادی بر روی تصمیم‌گیری‌ها و نتایج معاملات شما دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این احساسات می‌پردازیم.

حرص و طمع

حرص و طمع را می‌توان به عنوان میل بیش از حد به ثروت در نظر گرفت، آنقدر بیش از حد که گاهی عقلانیت و قضاوت را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این احساسات گاهی معامله‌گر را به سمت رفتارهای غیر منطقی سوق می‌دهند. این رفتارها شامل انجام معاملات با ریسک بالا، خرید سهام شرکت‌های غیر معتبر تنها به دلیل افزایش قیمت و یا خرید سهام بدون تحقیق هستند. علاوه بر این، طمع ممکن است سرمایه‌گذار را‌ ترغیب کند تا در معاملات بیشتر از آنچه که توصیه می‌شود، بماند تا سود بیشتری کسب کند. 

ترس

برعکس حس طمع، ‌ترس باعث می‌شود تا معامله‌گر به دلیل نگرانی از ضررهای بیشتر، موقعیت‌های خود را زودتر ببندد و یا از ریسک کردن خودداری کند. ‌ترس در بازارهای نزولی قابل لمس است و آنقدر قوی است که موجب خروج عجولانه و غیر منطقی معامله‌گر از بازار می‌شود. همچنین، این احساس منفی می‌تواند باعث فروش فرصت‌های مناسب شود و از ورود به موقعیت‌های معاملاتی منطقی جلوگیری کند.

ترس از دست دادن

ترس از دست دادن، احساسی از جنس اضطراب است که تاثیر زیادی بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های انسان می‌گذارد. برای مثال، زمانی که شما یک معامله‌گر موفق را می‌بینید، به صورت ناخودآگاه شما هم می‌خواهید تا مانند او پر سود و موفق شوید. در صورتی که این احساس باعث اتخاذ تصمیمات غیر منطقی و ضرر و زیان می‌شود. شما تنها موفقیت آن فرد را می‌بینید و اطلاع کاملی از مهارت‌های معامله‌گری وی ندارید.‌ ترس از دست دادن باعث می‌شود تا فرد از جهش اصلی قیمت جا بماند و با عجله و بدون تحلیل درست، وارد معامله شود.

پشیمانی

پشیمانی احساسی است که در پی اتخاذ تصمیمات نادرست ایجاد می‌شود. این احساس باعث می‌شود تا معامله‌گر تصمیمات عجولانه بگیرد. برای مثال، ممکن است یک‌ تریدر بعد از یک ضرر در معامله، برای جبران سریعا وارد یک معامله دیگر که در حال صعود است شود. این معامله اغلب منجر به ضرر مستقیم در سهام‌هایی می‌شود که بعد از اوج به سرعت سقوط می‌کنند. 

خوشحالی

احساس خوشحالی از سودهای پی در پی نیز می‌تواند در یک معامله مخرب باشد. چراکه باعث افزایش اعتماد به نفس شما در معامله می‌شود و ناگهان تصور می‌کنید که سیستم معاملاتی شما بی عیب و نقص است. در این مرحله دیگر تلاشی برای مدیریت ریسک نمی کنید و بی پروا به معامله می‌پردازید. این احساس پتانسیل ریسک شما را افزایش می‌دهد و باید تحت کنترل قرار بگیرد. در ادامه دوره رایگان روانشناسی معامله، با راه‌های غلبه بر این احساسات آشنا خواهید شد.

تعیین قوانین روانشناسی معامله

همانطور که همه معامله‌گران به دنبال استراتژی معاملاتی برای افزایش بهره‌وری خود از بازار هستند، تعیین قوانین روانشناسی برای کنترل احساسات مختلف نیز برای معامله در این بازارها لازم و ضروری است. این قوانین، مانند احساسات تابع شرایط مختلف نیستند و همیشه ثابت در نظر گرفته می‌شوند. 

برای اینکار، سعی کنید احساسات خود را تحت کنترل خود درآورید. قبل از تصمیم‌گیری‌ها، وضعیت عاطفی خود را بررسی کنید و سعی کنید بر اساس داده‌ها واکنش نشان دهید. یک سری قوانین مانند تعیین هدف، حد سود و زیان تا حدودی می‌توانند شما را از حدس و گمان دور کنند. قوانین منظم می‌توانند شما را از احساساتی مانند‌ ترس، طمع و غیره نجات دهند. گروه مالی اینوستپ برای کسب مهارت شما در زمینه روانشناسی معاملاتی دوره هوش معامله‌گری را ارائه کرده است و شما با شرکت در این دوره می‌توانید به لایف استایل معامله‌گری برسید.

کنترل احساسات در معاملات

در ادامه دوره رایگان روانشناسی معامله، راه‌هایی برای مدیریت احساسات به شما معرفی می‌کنیم تا بهتر بتوانید تصمیمات منطقی در معاملات خود اتخاذ کنید.

ریسک معاملات را تحت کنترل خود درآورید.

یک معامله‌گر باید بداند که ضرر بخشی از معامله است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد. اما زمانی یک معامله به سود می‌رسد که تعداد ضررها از سود کم‌تر باشد. کنترل ریسک معاملات یکی از استراتژی‌های معاملاتی است و به معنای معامله با درصد مشخصی از پرتفوی است که از ضررهای سنگین در معاملات جلوگیری می‌کند. درصد ریسک معاملات معمولا بین 1 تا 3 درصد درنظر گرفته می‌شود و می‌تواند از احساس اضطراب و استرس جلوگیری کند. مدیریت ریسک سرمایه در بازارهای مالی می‌تواند معاملات شما را امن‌تر کند و با آرامش بیشتری به معاملات بپردازید.

بعد از ضررهای متوالی استراحت کنید.

گاهی ممکن است یک‌ تریدر با ضررهای پشت سر هم در معاملات مواجه شود، که ممکن است برای تمام معامله‌گران و به خصوص افراد تازه کار اتفاق بیفتد. اما در مواجهه با این مشکل چه اقدامی باید انجام داد؟ توصیه ما در دوره رایگان روانشناسی معامله این است که هیچ اقدامی انجام ندهید و تنها استراحت کنید. این کار باعث می‌شود تا از نظر ذهنی دوباره آماده شوید و به بررسی دقیق اشتباهات خود بپردازید.

میانگین معاملات خود را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با احساسات، بررسی مجموع معاملات است. برای مثال، ضرر در یک معامله به خصوص اهمیتی ندارد، مهم این است که در مجموع معاملات سودده شما از معاملات زیان‌ده بیشتر باشند. این نوع نگاه باعث می‌شود تا دید معامله‌گر بلند مدت شود و بر روی بازده ماهانه و یا سالانه تمرکز داشته باشد. 

استراتژی‌های بلند مدت داشته باشید.

بازارهای مالی همیشه دارای نوسان هستند. این نوسانات ممکن است از هیجانات بازار و یا رفتار معامله‌گران ایجاد شوند. برای اینکه در دام این موج‌های رفتاری گرفتار نشوید، همیشه استراتژی‌های بلند مدت برای خود تنظیم کنید. یک شکست به معنای تغییر کل سیستم نیست. سعی کنید شکست‌ها را جداگانه بررسی کنید و تنها نقاط ضعف استراتژی خود را تغییر دهید. 

هدف خود را ارزیابی کنید.

عدم کنترل احساسات می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه در شرایط سخت بازار شود. برای کنترل احساسات خود، ابتدا هدف خود را مشخص کنید و با جمع آوری اطلاعات و بررسی آنها، تصمیمات درستی بگیرید. اطلاعات باید تابع قوانین ریاضی و منطقی باشند نه تابع احساسات فردی. جهت آشنایی با روش‌های دیگر با دوره رایگان روانشناسی معامله همراه باشید.

مهارت خود را بالا ببرید.

با تمرین زیاد، مهارت و تجربه خود را در معامله‌گری بالا ببرید. این باعث می‌شود تا در شرایط سخت بتوانید تصمیمات درست‌تری داشته باشید. شما می‌توانید این کار را با آموزش تکنیک‌های تحلیلی انجام دهید و با تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، اطلاعات دقیقی برای معاملات خود به دست آورید. گروه مالی اینوستپ برای بالابردن قدرت تحلیلی شما در معامله‌گری، دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است.

اعتماد به نفس داشته باشید.

برخورداری از اعتماد به نفس در هنگام انجام معاملات، امری ضروری است. این احساس به شما کمک می‌کند تا به استراتژی‌های خود پایبند باشید. اما اعتماد به نفس بیش از حد در جریان معاملات مخرب است، چراکه تصور بی نقص بودن را در شما ایجاد می‌کند و ریسک معاملات را افزایش می‌دهد. افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند، بی پروا وارد معاملات می‌شوند و ضرر می‌کنند.

صبور باشید.

و در نهایت، صبور باشید و از طمع دوری کنید. معاملات تجاری می‌توانند سود خوبی را برای شما به همراه داشته باشند، اما بی‌حوصله‌گی و انجام معاملات از روی هیجان کاملا نتیجه عکس دارد. اعمالی مانند ورود عجولانه به معاملات سنگین برای انتقام از بازار می‌تواند شرایط سختی را برای شما به همراه داشته باشد. 

نیجه‌گیری: کنترل احساسات، راه دستیابی به سود منظم 

کنترل احساساتی چون‌ ترس، طمع، پشیمانی و خوشحالی در جریان معاملات، می‌تواند یکی از راه‌های دستیابی به سود باشد. چراکه این احساسات می‌توانند بر تصمیمات ما در معاملات تاثیر مستقیم بگذارند و اجازه ندهند تا بر اساس منطق تصمیم‌گیری کنیم. علاوه بر موارد احساسی داشتن تمرینات و تعیین اهداف از پیش تعیین شده برای حد سود و ضرر، می‌تواند در کنترل احساسات تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

روانشناسی معامله نیز به چرایی و چگونگی تاثیر احساسات بر تصمیمات ما در جریان معاملات اشاره دارد. معامله‌گران با کمک این علم می توانند رفتار دیگر‌ تریدرها را پیش بینی کنند و با کنترل احساسات خود، رفتار منطقی نشان دهند. در این دوره رایگان روانشناسی معامله، راهکارهایی جهت غلبه بر ‌ترس و طمع برای شما آورده شده است تا بتوانید با کمک آنها معاملات موفق‌تری داشته باشید. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید