رگوله چیست؟ معرفی بروکرهای رگوله شده فارکس

احتمالا تاکنون در بازار فارکس فعالیت داشته‌اید. این بازار، بزرگترین بازار مالی در سراسر دنیاست. بیشتر حجم نقدینگی و انجام معاملات در این بازار مالی انجام می‌شود. از این رو، بسیاری از تریدرها مباحث مهمی مانند نظارت بر عملکرد و معاملات این بازارهای مالی را بررسی می‌کنند تا اعتماد بیشتری از آن‌ها کسب نمایند. رگوله موضوع مهمی است که پیرامون بروکرهای فارکس ارائه می‌شود و بروکرهایی که از این مجوز بهره‌مند باشند، بسیار بیشتر از بروکرهایی که این مجوز‌ها را ندارند، مورد توجه هستند. از این رو، تصمیم گرفتیم در یک مقاله کامل و جامع، به موضوع رگوله چیست؟ بپردازیم و درباره آن اطلاعات بیشتری را کسب کنیم.

اگر تاکنون در بازار بورس ایران فعالیت داشته باشید، متوجه شده‌اید که کارگزاری‌ها، در واقع نمایندگی بورس هستند که فعالیت و خدمات این شرکت را به کاربران ارائه می‌دهند. این موضوع برای معامله‌گران و تریدرهای فارکس نیز پیش آمده است که آیا خدمات و فعالیت‌هایی که یک بروکر یا صرافی فارکس به کاربران خود ارائه می‌کند، توسط یک نهاد مشخص یا مجوزی، رصد می‌شود یا خیر. در چنین حالتی، پای اصطلاح یا موضوعی به نام رگوله به میان می‌آید. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید در این رابطه، اطلاعات خود را تکمیل نمایید، توصیه می‌کنیم تا پایان این محتوا همراه ما باشید تا به اطلاعات مفید و سودمندی در این زمینه دست پیدا کنید.

رگوله چیست؟

در نخستین عنوان، می‌خواهیم بررسی کنیم که رگوله چیست. در واقع بدون دانستن این مفهوم، نمی‌توانیم وارد سایر مباحث شویم. برای اینکه توضیحات کاملی درباره رگوله ارائه کنیم، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که بروکرها، هیچ الزامی برای دریافت مجوز برای فعالیت قانونی ندارند. اما این بروکرها برای اینکه بتوانند نظر تریدرها را به خود جلب کنند و اعتماد بیشتری را برای این افراد مهیا کنند، اقدام به اخذ مجوز از مراجع نظارتی معتبر در سطح جهان می‌کنند. نهادهای نظارتی مالی، از جمله مراجعی هستند که بروکرها می‌توانند نزد آن‌ها اقدام به دریافت مجوز کرده و اعتبار خود را افزایش دهند. معمولا بروکرهای قدرتمند برای اینکه بتوانند سطح اطمینان و اعتماد مناسبی را در میان کاربران خود بوجود بیاورند، دست به چنین کاری می‌زنند.

عکس از بروکر رگوله در گروه مالی اینوستپ
فرآیند رگوله، باعث ایجاد اطمینان در بین کاربران یک بروکر می‌شود.

به نهادهای نظارتی که چنین رگوله‌هایی را ارسال می‌کنند، رگولاتور ( Regulator ) و به بروکرهایی که دارای چنین مجوزهایی هستند، بروکر رگوله گفته می‌شود. لازم به ذکر است که این نهادهای نظارتی زیر نظر دولت در کشورهای مختلف مشغول به فعالیت می‌باشند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه‌ای که این رگولاتور‌ها دارند، این است که عملکرد بروکرها را بررسی و سطح اطمینان مناسبی را به کاربران و تریدرهای موجود در این بروکر دهند.

وظایف رگوله در بروکر، چه می‌باشد؟

رگوله‌ها برای امنیت بهتر و بیشتر سرمایه‌ی کاربران، نظارت بر فعالیت بروکرها را انجام و مشتریان را از روند کاری بروکر آگاه می‌سازند. در این صورت بروکرهایی که از رگوله برخوردار هستند، به مراتب امنیت بالاتری را به نسبت بروکرهایی که رگوله نمی‌باشند، دارند.

رگولاتورها همچنین مانند بیمه عمل می‌نمایند و اگر بروکری که تایید شده، دچار مشکل مالی شود و یا کلاه‌برداری کنند، طرف حساب مشتریان بروکر، رگوله‌ای است که فعالیت آن بروکر را ضمانت کرده بود.

بنابراین مسئولیت جبران خسارات وارد شده به کاربران، که به دلیل تقلب اتفاق افتاده است، رگوله‌ها می‌باشند و رگولاتورها نیز هزینه خسارات را جبران خواهند نمود.

مزایای دریافت رگوله چه می‌باشد؟

حال که با مفهوم رگوله آشنا شدیم، نوبت آن رسیده است که بدانیم این مجوز چه فایده‌ای دارد و چه کاربردی برای بروکرها دارد. به طور کلی و با بررسی های انجام شده، متوجه شده‌ایم که داشتن رگوله می‌تواند 4 مزیت کلی را ارائه کند. در ادامه با این 4 مورد آشنا می‌شویم.

  1. نخستین مزیت و ویژگی این مجوز، جلوگیری از هرگونه اقدامات خرابکارانه و کلاهبرداری‌های مالی است. در واقع بروکرها برای اینکه بتوانند اعتماد مشتریان خود را در راستای عدم کلاهبرداری‌های مالی جذب کنند، ملزم به دریافت رگوله هستند. امروزه مباحثی مانند پولشویی یا کلاهبرداری‌های مالی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و عدم نظارت مناسب و درست، می‌تواند عاملی بر ایجاد چنین موضوعی شود.
  2. دومین مزیتی که رگوله ارائه می‌کند، این است که بروکرها را ملزم به پاسخگویی در برابر مشتریان خود می‌کند. در واقع در قوانین موجود در این مجوز، عنوان شده است که بروکرها ملزم به ارائه پاسخگویی شفاف و دقیق به کاربران خود هستند. در واقع هرگونه فعالیتی که برخلاف چنین موضوعی باشد، توسط رگوله‌ها پیگیری و بررسی کامل می‌شوند. بنابراین یکی از مزیت‌های جذاب این مجوز، این است که بروکرها باید به مشتریان خود، پاسخی کامل، دقیق و شفاف ارائه کنند.
  3. سومین مزیت این رگوله‌ها، حفاظت از دارایی مشتریان است. در واقع این مراجع نظارتی، دارایی‌های تریدرها را محفوظ نگه می‌دارند و احتمال ایجاد خسارت را برای این دسته از مشتریان، به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، رگولاتورها دارایی موجود در حساب تریدرها را تا سقف معینی بیمه می‌کنند تا احتمال ایجاد خسارت و ارائه ضرر و زیان به دارایی افراد به حداقل مقدار ممکن برسد. در این راستا، رگوله CySEC تا سقف 20 هزار یورو به تریدرها خسارت ارائه می‌کند. همچنین رگوله FSCS نیز تا سقف 85 هزار یورو به تریدرها خسارت پرداخت می‌کند.
  4. سرانجام آخرین مزیت و ویژگی رگوله، مربوط به ایمنی و افزایش آن است. یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که بروکرهای رگوله باید آن را انجام دهند، تفکیک‌سازی حساب بروکر از حساب مشتریان می‌باشد. این موضوع در حالی وجود دارد که در بروکرهای رگوله نشده، این موضوع عملی نیست. چنین موضوعی باعث می‌شود امنیت در این دسته از حساب‌ها افزایش یابد و کاربران بتوانند سطح اعتماد بیشتری را به بروکرهای خود، داشته باشند.

چرا داشتن رگوله، باعث می‌شود امنیت موجود در بروکرها افزایش یابد؟

در این بخش از مقاله رگوله چیست؟ راجع به این موضوع صحبت کنیم که چرا داشتن رگوله باعث می‌شود، ضریب امنیت در بروکرهای دارای این مجوز افزایش پیدا کند؟ در واقع چگونه این مجوزها باعث می‌شوند یک بروکر بتواند امنیت بیشتری را برای تریدرهای خود ایجاد کند؟ در این راستا باید یک پاسخ مطمئن به این سوال دهید. هنگامی که سرمایه خود را به یک سرمایه‌گذار ارائه می‌کنید، انتظار دارید چه ویژگی‌ها و پارامترهایی را برای کسب اعتماد شما ارائه کند؟ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترها در این زمینه، این است که این شخص حقیقی یا حقوقی، در یک سازمان یا مجموعه قابل قبول و قابل اعتماد فعالیت کند.

وجود عناصر نظارتی قطعا می‌تواند فعالیت‌های این شخص را در چارچوبی از نظم و اعتبار حرکت دهد. به طور قطع یک سازمان قابل قبول و معتبر بیشتر از یک سازمان فاقد عناصر نظارتی می‌تواند مشتریان را به خود جذب کند و سودآوری مطمئن‌تری را رقم بزند. در این راستا، بروکرهایی که دارای چنین عناصر امنیتی هستند، به مراتب مشتریان بیشتری از دیگر بروکرها خواهند داشت. از این رو، دو موضوع مهم در راستای رگوله بروکرها به میان می‌آید. نخست بیمه کردن سرمایه تریدرها و دوم نظارت پیوسته این رگوله‌ها است. در ادامه با این دو موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

گروه مالی اینوستپ مطالعه مقاله چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنم؟را به شما پیشنهاد می‌دهد.

دلیل بیشتر شدن مشتری بروکرهای رگوله شده

  • بسته به نوع رگوله و رگولاتوری که درون یک بروکر نظارت می‌کند، تریدرها سرمایه خود را بیمه شده می‌دانند. در واقع این رگولاتور برای ایجاد اطمینان و اعتماد بیشتر، دارایی‌های کاربران را بیمه کرده و به آن‌ها قوت قلب زیادی ارائه می‌کند. در واقع اگر بنا به هر دلیلی، یک بروکر نتواند تضامین خود را به مشتریان ارائه کند، این رگولاتور تا سقف مشخص شده، اقدام به جبران خسارت می‌کند. از این رو می‌توان اطمینان زیادی به این بروکرها داشت و تریدرها تا حد زیادی از حفظ دارایی خود مطمئن خواهند شد.
  • دومین موضوعی که در راستای حفظ امنیت در بروکرهای رگوله شده به وجود می‌آید، نظارت پیوسته و دائمی رگولاتورها است. متناسب با قراردادی که بین بروکر و رگولاتور انعقاد شده است، بروکرها موظف هستند به صورت دائمی و طی گزارش‌هایی، اطلاعات مناسب و مفیدی را در اختیار رگولاتورها قرار دهند. این اطلاعات می‌تواند امنیت بیشتری را برای کاربران ارائه کند و از این نظر، برای رگولاتورها نیز حائز اهمیت بسیاری است. از این رو، رگولاتورها به این موضوع اهمیت بسیاری زیادی می‌دهند و در صورتی که بروکرها از این موضوع سرپیچی کنند، با اختیارهایی که درون قرارداد به آن‌ها ارائه شده است، می‌توانند مجوز فعالیت بروکر مربوطه را لغو کنند.

یکی از انواع حساب‌ها در بروکرهای رگوله شده، حساب اسلامی در فارکس است و مشتریان خاص خود را دارد.

بررسی سازمان‌های رگولاتور در جهان

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، رگولاتورها نهادهایی نظارتی می‌باشند که در سراسر جهان حضور داشته و توسط دولت‌ها راه‌اندازی می‌شوند. برای اینکه یک بروکر بتواند یک رگولاتور مناسب و مورد اعتماد را انتخاب کند، باید به دقت به خدماتی که آن‌ها ارائه می‌کنند، آگاه باشند. از این رو، می‌خواهیم در این بخش از مقاله رگوله چیست، نگاهی به برترین رگولاتورهایی که در جهان حضور دارند بیندازیم و کشورهایی که این رگوله‌ها را ارائه می‌کنند را نیز بررسی کنیم. توجه نمایید که در این بخش تنها به ذکر معروف‌ترین و برترین رگولاتورهای موجود در جهان می‌پردازیم و این موارد تمام رگولاتورها را در بر نمی‌گیرد.

کشور رگوله‌های برتر ارائه شده
ایالات متحده کمیسیون ملی معاملات آتی(NFA) و کمیسیون تجارت معاملات آتی کالاهای اساسی(CFTC)
انگلستان مرجع هدایت مالی (FCA) و مرجع نظارتی مالی(PRA)
استرالیا کمیسیون سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار استرالیا(ASIC)
نیوزلند نهاد مالی و نظارتی (FSP)
سوئیس کمیسیون بانکداری فدرال سوئیس (SFBC)
آلمان (BAFIN)
فرانسه (AMF)
جزایر ویرجین بریتانیا FSC
بلیز IFSC
جمهوری سیشل FSA
آفریقای جنوبی FSB
جزایر مارشال FSPL
جمهوری وانواتو VFSC
ترکیه CMB
روسیه NAFD و FRA
اتحادیه اروپا Mifid

سازمان انجمن ملی آینده NFA

نهاد رگولاتور ایالات متحده امریکا ( NFA ) که مخفف کلمه‌ی National Futures Association می‌باشد، یک سازمان تنظیم‌کننده برای صنعت مشتقات ایالات متحده است که موظف به هماهنگی بازارهای مشتقات است. این سازمان مسئولیت حفاظت از سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران و همچنین بررسی اینکه اعضا به مسئولیت‌های نظارتی مالی خود عمل می‌نمایند، را به عهده دارد.

 

سازمان هدایت مالی FCA 

نهاد رگولاتور کشور انگلیس (FCA) که مخفف کلمه‌ی Financial Conduct Authority  می‌باشد؛ یک موسسه‌ی مستقل نظارت مالی در کشور بریتانیا است. نهاد (FCA) موظف به تنظیم و نظارت مالی شرکت‌های حوزه‌ی اقتصاد، شامل شرکت‌های خدمات مالی خرده‌‌ فروشی و عمده‌ فروشی است. موسسه‌ی (FCA) همچنین انجام خدمات به مصرف‌کنندگان را تنظیم کرده و هماهنگی بازارهای مالی در بریتانیا را حفظ می‌کند.

بررسی رگولاتور بروکرهای معتبر فارکس

برخی از بروکرهای معتبر در جهان حضور دارند که از رگوله‌های معتبر و قدرتمندی استفاده می‌کنند. در این زمینه می‌خواهیم نگاهی به این موارد بیندازیم و آن‌ها را بررسی کنیم.

  • بروکر آلپاری: رگوله FSA
  • بروکر HYCM: رگوله FCA و CySEC
  • بروکر روبوفارکس: رگوله CySEC و IFSC
  • بروکر IronFX: رگوله FCA، CySEC و ASIC
  • بروکر Just Forex: رگوله FSA

بررسی شرایط بروکرها و رگولاتورها درباره شرایط ایرانیان موجود در این بروکرها

تریدرهای ایرانی برای حضور در این بروکرها، کمی محدود هستند و در واقع خدماتی که برای کاربران ارائه می‌شود، شامل ایرانیان نمی‌شود. این موضوع در زمینه رگوله نیز پیگیری می‌شود. نهادهای نظارتی دارای قوانین مشخص خود می‌باشند. برخی از این نهادها مانند نهاد نظارتی انگلستان، ملزم به رعایت مواردی که توسط سازمان مبارزه با پولشویی ( FATF ) تعیین می‌شود، هستند.

از آنجایی که کشور ایران جزئی از سازمان مبارزه با پولشویی نیست، این دسته از رگولاتورها، کاربران ایرانی را شناسایی نمی‌کنند. به همین علت، بسیاری از رگولاتورهای قدرتمند در جهان مانند CySEC، اجازه فعالیت به کاربران ایرانی را نمی‌دهد و از این رو، هیچ الزامی به رعایت قوانین خود در برابر این دسته از کاربران نیست. البته برخی از بروکرها در اقدامی، یک سایت و دامنه جداگانه برای ایرانیان تشکیل می‌دهند و در آن به کاربران ایرانی خود، خدمات خود را ارائه می‌کنند. البته که باید بدانید این سایت مجزا، فاقد رگوله است و هرگونه مشکلی که در این زمینه پیش بیاید، به عهده سرمایه‌گذار می‌باشد.

از این رو برای کسب اعتماد، تنها مجبور به بررسی مدت زمان حضور بروکر در بازار فارکس و اعتبار آن هستیم. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بسیاری از بروکرهای قدرتمند و تراز اول دنیا، امکان معامله به کاربران ایرانی خود را نمی‌دهند. گروه مالی اینوستپ در خصوص بازار فارکس محتواهای بسیاری تولید کرده که در یکی از آنها حساب پم در فارکس را به خوبی آموزش می‌دهد. در همین زمینه، موضوعی به نام رگوله‌های آفشور به میان می‌آید. در ادامه مقاله رگوله چیست، می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم.

آفشور چیست و رگوله آفشور به چه معناست؟

در انتهای عنوان رگوله چیست، موضوعی به نام آفشور به میان آمد. آفشور یک اصطلاح رایج در بین بروکرها می‌باشد. در نتیجه باید معنای آن را به طور دقیق بدانیم. آفشور به معنای بخشی از یک کشور است. در واقع این شهر، جزیره یا بخش، قسمتی از یک کشور می‌باشد که در آنجا، امکان تجارت و معامله با قوانین کشوری دیگر وجود دارد. به عنوان مثال، فرض کنید در کشور فرانسه، بخشی وجود داشته باشد که یک شرکت ترکی در آنجا فعالیت می‌کند و قوانین رعایت شده توسط این شرکت، بر مبنای قوانین کشور ترکیه می‌باشد.

علت اصلی اینکه چرا کشورهای اصلی، اجازه فعالیت به چنین کارهایی را می‌دهند، درآمدزایی است. علاوه بر این مواردی دیگر نیز می‌باشد. در همین راستا، برخی از بروکرها، دارای رگوله آفشور هستند. در همین راستا، برخی از این رگوله‌ها امکان ارائه خدمات به ایرانیان را می‌دهند. از این رو، دانستن این موارد می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. در ادامه به این موارد، اشاره‌ای خواهیم داشت.

لیستی از بروکرهای دارای رگوله‌ی آفشور

نام مرجع کشور سرویس‌دهی به ایرانیان
International Financial Services Commission (IFSC) بلیز بله
Anguilla Financial Services Commission آنگولا  
Agency for Strategic planningand reforms of theRepublic of Kazakhstan قزاقستان بله
Australian Securities and Investment Commission (ASIC) استرالیا خیر
State Committee for Securities (Azerbaijan) آذربایجان  
Securities and Exchange Commission (SEC) بنگلادش خیر
The Financial Services and Markets Authority (FSMA) بلژیک خیر
BVI Financial Services Commission (FSC of BVI) British virgin islands  
British Columbia Securities Commission (BCSC) کانادا  
Financial Transactions and Reports Analysis Center of Canada (FINTRAC) کانادا  
Investment Industry Regulatory Organization of Canada (IIROC) کانادا  
Investment Industry Regulatory Organization of Canada (IIROC) کانادا  
Ontario Securities Commission (OSC) کانادا  
Ombudsman of Banking Services and Investments (OBSI) کانادا  
China Securities Regulatory Commission (CSRC) چین  
Cyprus Securities and Exchange Commission (CySEC) قبرس  
Danish Financial Supervisory Authority (Danish FSA) دانمارک  
The Financial Supervision Authority (FINANTSINSPEKTSIOON) استونی  
FIN-FSA in Finland فنلاند  
French Autorité de Contrôle Prudentiel et de Résolution (ACPR) فرانسه  
Federal Financial Supervisory Authority (BaFin) آلمان  
Securities and Futures Commission (SFC) هنگ کنگ  
Securities and Exchange Board of India (SEBI) هند  
Commissione Nazionale per le Società e la Borsa (CONSOB) ایتالیا  
Financial Services Agency of Japan (FSA Japan) ژاپن  
Capital Markets Authority (CMA) کنیا  
Financial Markets Authority (FMA) نیوزلند  
Securities and Exchange Commission Philippines فلیپین  
Comissão do Mercado de Valores Mobiliários (CMVM) پرتقال  
FFMS in Russia (FCFR) روسیه  
Comisión Nacional del Mercado de Valores اسپانیا  
Financial Supervisory Commission کره جنوبی  
Association Romande des Intermediares Financiers (ARIF) سوییس  
UK Financial Services Authority (FSA UK) انگلستان  
Commodities and Futures Trading Commission (CFTC) امریکا  

جمع‌بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، در این مطلب به بررسی رگوله چیست؟ پرداختیم و مباحث پیرامون آن را نیز بررسی کردیم. رگوله‌ها، مجوزها و نهادهای نظارتی مهمی را شامل می‌شود که باعث ایجاد اطمینان، اعتماد و اعتبار در میان مشتریان و بروکرها می‌شود. از این رو بسیاری از بروکرها در صدد کسب چنین مجوزی می‌باشند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به بروکر خود، جذب کنند. گروه مالی اینوستپ در راستای راهنمایی شما برای فعالیت در بازار فارکس، مطالب متنوعی از جمله، انجام معاملات اهرمی و فیوچرز در بازار فارکس را ارائه کرده است.

در پایان این محتوا، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید، ارزشمند و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید