ساعت کاری بورس 1402 |ساعات معامله در بورس ایران

برای کسب سود از بازار بورس بایستی باید به صورت کامل از این بازار شناخت پیدا کرده و با جزئیات آن آشنا شوید. یکی از موضوعاتی که در این زمینه بسیار مهم است ساعات معامله در بورس است. در این مقاله تصمیم داریم به ساعات کاری معامله در بورس تهران در سال 1402 بپردازیم و به صورت کامل این موضوع را پوشش دهیم. 

  • ساعات معامله در بورس اوراق بهادار تهران

بازار بورس ایران از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح الی 12:30 ظهر فعالیت می‌کند و در روز‌های پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیلی رسمی، تعطیل است.

اما ساعت ثبت سفارش در بازار بورس تهران، مربوط به ساعت 8:45 الی 9 صبح در روز‌های شنبه الی چهارشنبه می‌باشد. این زمان به زمان پیش‌گشایش معروف است. در این فاصله زمانی کوتاه، معامله‌گران می‌توانند سفارشات خود را وارد و آن‌ها را ثبت کنند. البته که در این زمان مشخص شده، هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و دریافت سفارشات، تنها بدین معنی است که بازه نوسانی و شروع قیمت در ساعت انجام معامله مشخص شود. 

  • ساعات مناسب برای انجام معامله در بورس

برای اینکه بتوانیم بیشترین بازدهی را از بازار بورس کسب کنیم، باید در ساعاتی که بیشترین تحرک در بازار است، فعالیت کنیم. در واقع از ساعت 9 الی 12:30 که بازار بورس فعالیت می‌کند، در برخی از ساعات، حجم معاملاتی شاخص و زیادی را شاهد هستیم. علاوه بر این ممکن است در برخی از ساعات نیز حجم کمی در بازار شکل بگیرد. معمولاً هرگاه حجم زیادی را در بازار شاهد هستیم، زمان مناسبی برای انجام معامله وجود دارد. به عبارتی در این ساعات، معامله‌گران حرفه‌ای با حجم بالایی از پول وارد بازار می‌شوند که چنین موضوعی باعث می‌شود روند حرکتی یک سهم شروع شود. معمولاً پرحجم‌ترین ساعات بازار، مربوط به نیم ساعت نخست و پایانی بازار بورس است. این ساعات به ترتیب از 9 الی 9:30 و 12 الی 12:30 است.

  • ساعت معاملات در بورس کالا

برخی از محصولات موجود در این بازار مانند گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی، از روز شنبه الی چهارشنبه و در ساعات 8:30 الی 15:30 باز است. البته باید توجه داشته باشید که تالار محصولات کشاورزی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 13 به صورت حراج ناپیوسته نیز انجام می‌شود. علاوه بر این، ساعات معامله بورس کالا گواهی سپرده سکه از ساعت 11:30 آغاز و تا ساعت 16 ادامه دارد. این موضوع برای گواهی سپرده کالایی غیر سکه، از ساعت 8:45 آغاز و تا ساعت 16 ادامه خواهد داشت. 

  • ساعت صندوق‌های معاملاتی در بازار بورس کالا

در روز‌های شنبه الی چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 16 برای آن دسته از صندوق‌هایی که دارای پشتوانه طلا دارند، انجام می‌شود.

  • صندوق‌هایی که مبتنی بر زعفران

از روز‌های شنبه الی چهارشنبه از ساعت 8:45 الی 16 انجام می‌شود. لازم به ذکر است که از 8:45 الی 9، ساعات انجام پیش گشایش است. 

  • ساعات انجام معامله اوراق سلف موازی در بورس کالا

برای سکه از روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:30 آغاز و تا ساعت 16 ادامه دارد. همچنین برای اوراق سلف موازی دارایی‌هایی که غیر سکه هستند، از روز شنبه آغاز و تا روز چهارشنبه از ساعت 8:45 الی 16 ادامه دارد. لازم به ذکر است که ساعت 8:45 الی 9 نیز برای دوره پیش‌گشایش است. 

  • ساعت انجام معامله در بازار‌های مشتقه (بازار‌های آتی و اختیار معامله)

این بازار از ساعت 10 آغاز و تا ساعت 15 ادامه دارد. 

  • ساعت بازار بورس انرژی

 این بازار از ساعت 9:30 آغاز و در ساعت 16:30 به پایان می‌رسد. 

  • ساعت فرابورس (بازار موازی با بورس)

این بازار از ساعت 8:45 آغاز به کار می‌کند و تا ساعت 15 همان روز، دایر است. 

  • ساعت قرارداد‌های آتی و اختیار معامله

مانند بازار بورس اوراق بهادار از ساعت 9 صبح الی 12:30 ظهر همان روز، در جریان است. 

جمع‌بندی نهایی

در این محتوا به بررسی ساعات معامله در بورس تهران پرداختیم و امیدواریم که به خوبی بتوانید ساعاتی را که مفید است و می‌توانید در آن سودآوری قابل قبولی را کسب کند، شناسایی کنید. در ضمن ما در آکادمی اینوستپ در دوره‌ی بورسی (تابلو خوانی و فیلتر نویسی) تمام نکات مربوط به بازار بورس ایران را پوشش دادیم تا علاقه‌مندان به این بازار با خاطرجمع بتوانند در این بازار خرید و فروش کنند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید