ساعات کاری بازار فارکس؛ بهترین ساعت ترید در فارکس

اگر حرفه تریدری یا معامله‌گری را در دسته‌بندی یک شغل یا کسب و کار حساب کنیم، باید عنوان کنیم که این شغل و حرفه نیز مانند سایر مشاغل، زمان شروع و پایان خاصی دارد. البته که این زمان شروع و پایان به نوع بازار مربوط است و هر بازار نیز قانون خاص خود را دارد. به عنوان مثال بازار ارز‌های دیجیتالی به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته است و هیچ وقفه یا تعطیلی در آن مشاهده نمی‌شود. از طرفی دیگر بازار بورس ایران نیز از ساعت 9 صبح آغاز و در ساعت 12:30 ظهر به پایان می‌رسد. البته که این بازار از روز شنبه تا چهارشنبه باز بوده و در تعطیلات رسمی نیز فعالیتی نمی‌کند. این موضوع برای بازار فارکس نیز صدق می‌کند و این بازار در 5 روز هفته ( غیر شنبه و یکشنبه که تعطیل رسمی کشور‌های دیگر است) و به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم ساعات کاری بازار فارکس را بررسی کنیم و این موضوع را به شکل جامع زیر ذره بین بررسی خود قرار دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید در این رابطه اطلاعات کاملی را کسب کنید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به اطلاعات مفید و ارزشمندی دست پیدا کنید. 

نحوه فعالیت بازار فارکس

در بازار فارکس، جفت ارز‌ها خریداری و به فروش می‌رسند. به عبارتی در این بازار، هر کاربر می‌تواند ارز یک کشور را خریداری و ارز دیگر کشور را به فروش برساند. بنابراین با یک محاسبه ساده، می‌توانیم متوجه شویم که عامل تأثیرگذار در نوسان‌های ایجاد شده در این دارایی‌ها، قیمت ارز کشور‌های مختلف است. این قیمت نیز از بانک‌های کشور مربوطه نشأت می‌گیرد و مطابق با آن کنترل می‌شود. به عنوان مثال برای محاسبه نرخ دلار، باید بانک‌های آمریکایی شروع به فعالیت کنند تا نوسانات حاصل از نرخ دلار در بازار فارکس رؤیت شود. همین موضوع برای بانک‌های کشور‌های دیگر نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال برای نوسان نرخ دلار استرالیا، باید منتظر فعالیت بانک‌های مربوطه در این کشور باشیم.

از این رو بازار فارکس که پرحجم‌ترین بازار معاملاتی در سراسر دنیا بوده و به عنوان یک بازار جهانی محسوب می‌شود، باید به صورت 24 ساعته فعال باشد اما مانند ارز دیجیتال شامل تمام روز‌های هفته نبوده و دو روز که تعطیل رسمی در تمام کشور‌های عضو این بازار است، در دسته‌بندی معاملات این بازار گنجانده نمی‌شود. اطلاعات بیشتر درباره‌ی محاسبه حجم معامله در فارکس را می‌توانید از مقاله ی مرتبط با آن به دست آورید.

بررسی ساعات کاری بازار فارکس

همانطور که در مقدمه این محتوا بیان شد، ساعات کاری بازار فارکس به صورت کلی در 5 روز هفته از دوشنبه تا جمعه و به صورت 24 ساعته است. البته که این ساعات کاری از نقطه‌ای شروع شده و در نقطه‌ای پایان می‌یابد. نقطه شروع این بازار، استرالیا بوده و در نیویورک آمریکا نیز بسته می‌شود. این موضوع روایتگر این است که هر تریدر برای اینکه بتواند بهترین بازدهی را از نوسانات این بازار بدست بیاورد، باید زمان مناسبی را برای ترید انتخاب کند؛ زیرا در این زمان، تریدر‌های حرفه‌ای، شرکت‌های مالی خبره، کشور‌های قدرتمند و… وارد بازار می‌شوند و نوسانات مناسب و ایده‌آلی را در بازار به وجود می‌آورند. این موضوع برای تریدر‌های ایرانی نیز صدق می‌کند و این دسته از تریدر‌ها باید بهترین زمان برای انجام معامله را پیدا کنند. البته که در این زمینه در ادامه این محتوا، بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

بررسی ساعات کاری بازار فارکس در ایران

همانطور که عنوان شد، بازار فارکس در کشور‌های مختلفی به صورت جدی دنبال می‌شود و افراد زیادی از این بازار، سود‌های زیادی را بدست می‌آورند. در کشور خودمان نیز تریدر‌های زیادی در بازار فارکس وجود دارند و مطابق با ساعت‌های خاصی، اقدام به معامله‌گری می‌کنند. چنین موضوع باعث شده است اهمیت بررسی ساعات کاری بازار فارکس، دوچندان شود. در این رابطه، می‌خواهیم بررسی کنیم که این ساعات کاری به وقت ایران چگونه است و در چه زمان‌هایی می‌توانیم فعالیت داشته باشیم.

به طور کلی 4 بورس از کشور‌های مختلف در بازار فارکس به صورت رسمی جریان دارند. نخست بازار بورس سیدنی استرالیا که در ساعت 1:30 به وقت تهران باز شده و در ساعت 10:30 صبح به پایان می‌رسد. پس از آن، بورس توکیو ژاپن در ساعت 3:30 صبح آغاز می‌شود که در ساعت 12:30 ظهر به پایان می‌رسد. سپس نوبت بورس لندن انگلیس می‌شود که در ساعت 11:30 صبح آغاز شده و در ساعت 20:30 شب به پایان می‌رسد. سرانجام آخرین بازار بورسی، مربوط به نیویورک و آمریکا است که از 16:30 آغاز و در 1:30 بامداد به پایان می‌رسد. شما می‌توانید خلاصه این موارد را در جدول زیر مشاهده کنید. 

بازار بورس کشور مربوطه ساعت آغاز ساعت پایان
بورس سیدنی استرالیا 01:30 به وقت تهران 10:30 به وقت تهران
بورس توکیو ژاپن 03:30 به وقت تهران 12:30 به وقت تهران
بورس لندن انگلیس 11:30 به وقت تهران 20:30 به وقت تهران
بورس نیویورک آمریکا 16:30 به وقت تهران 01:30 به وقت تهران

مبدا زمانی بازار فارکس

البته در این زمینه یک موضوع دیگری نیز وجود دارد که یک تریدر باید به دقت آن را بررسی کنید و این موضوع، این است که مبدأ زمانی بازار فارکس چه ساعتی است. در واقع یک تریدر باید بداند زمان مبدأ در این بازار چگونه محاسبه می‌شود. این زمان معمولاً به ساعات کاری فارکس و بروکر‌ها بستگی دارد. معمولاً بروکر‌های فارکس، بر اساس منطقه زمانی اروپای شرقی یا گرینویچ اقدام به ثبت مبدأ زمانی ساعت کاری بازار فارکس می‌کنند. معمولاً این ساعت کاری به وقت ایران حدود یک ساعت و نیم عقب‌تر از ساعت تهران محسوب می‌شود. البته باید این موضوع را نیز لحاظ کنید که ساعت تهران در 6 ماهه اول و دوم تغییر می‌کند و این موضوع می‌تواند روی معاملات یک تریدر تأثیر بگذارد. بنابراین قبل از انجام معامله، این موضوع را نیز در فعالیت‌های خود اعمال نمایید. 

بررسی وضعیت ساعت کاری بازار فارکس

در ادامه بررسی ساعات کاری بازار فارکس، می‌خواهیم وضعیت کاری این بازار را برای فعالان و تریدر‌های این بازار توصیف کنیم. در واقع می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا ساعات کاری این بازار از نظر معامله‌گری با یکدیگر متفاوت هستند؟ آیا برخی از ساعت‌ها نسبت به سایر ساعات بازدهی مطلوب‌تری را برای تریدر‌ها به همراه دارند؟ به طور کلی، ساعت‌هایی که در بازار فارکس وجود دارند با یکدیگر تفاوتی ندارند و کاملاً یکسان دسته‌بندی می‌شوند. در واقع هر تریدر می‌تواند در زمان عادی بازار در فارکس اقدام به معامله کند و در صورت پیش‌بینی درست روند، سود خود را از بازار بدست بیاورد. بنابراین نخستین پاسخ، این است که تریدر می‌تواند به اختیار خود، در 24 ساعت از 5 روز کاری این بازار اقدام به معامله‌گری کند و هیچ قانون و نهادی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. 

گروه مالی اینوستپ در خصوص بازار فارکس مطالب بسیاری را منتشر کرده است که می‌توان به مقاله اصطلاحات بازار فارکس اشاره کرد.

ساعات ایده‌آل برای معامله‌گری در بازار فارکس

برای اینکه بدانیم چه ساعاتی از روز برای معامله در بازار فارکس مناسب است، باید رجوع کنیم به بازار‌های موازی. بازار‌های موازی در واقع بازار‌هایی هستند که همزمان با بازار فارکس فعالیت می‌کنند و تأثیر مستقیم روی یکدیگر می‌گذارند. به عنوان مثال هنگامی که زمان کاری در دو بازار انگلیس و آمریکا با یکدیگر مطابقت دارند، می‌توان زمانی مناسبی برای ترید لحاظ کرد. این زمان برای تمام بازار‌ها وجود دارد. به عنوان مثال بازار بورس ژاپن با بازار بورس انگلیس. البته که بیشترین حجم و تریدر معمولاً در بین همزمانی بازار‌های انگلیس و آمریکا رخ می‌دهد که به ساعت تهران، بین 16:30 تا 20:30 است. بنابراین می‌توان این زمان را بهترین زمان معامله‌گری در بازار فارکس عنوان کرد. البته که پس از این زمان، سایر ساعاتی که دو بازار در بازار فارکس باهم همزمانی دارند را نیز می‌توان در نظر گرفت. 

هم پوشانی ساعات معاملات در بازار فارکس

ساعت کاری بورس سیدنی به وقت رسمی، 21 GMT آغاز و 5 GMT به پایان می‌رسد. بورس توکیو از 23 GMT تا 7 GMT فعالیت می‌کند. بورس لندن از 7 GMT الی 15 GMT و بورس نیویورک نیز از 12 GMT تا 20 GMT فعالیت می‌کند. اگر به زمان فعالیت این بازار‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم برخی از آن‌ها باهم همپوشانی دارند. بورس سیدنی استرالیا و بورس توکیو ژاپن از 23 GMT تا 5 GMT همپوشانی دارند.

همچنین ساعت 7 GMT نیز برای بورس توکیو و بورس لندن همپوشانی وجود دارد. اصلی‌ترین همپوشانی که بهترین زمان برای ترید و انجام معامله است، بین ساعت 12 GMT تا 15 GMT می‌باشد که دو بازار بورس بزرگ لندن انگلیس و نیویورک آمریکا با هم همپوشانی دارند. البته با بررسی‌های انجام شده، متوجه شده‌ایم که ساعت 14 GMT به عنوان بهترین و ایده‌آل‌ترین زمانی است که یک معامله‌گر می‌تواند در بازار به معامله بپردازد. این زمان به ساعت تهران، از 18:30 آغاز و تا 19:30 دقیقه ادامه دارد. 

بهترین زمان انجام معامله برای تریدر‌های ایرانی چه زمانی می‌باشد و به چه مواردی بستگی دارد؟ 

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، ساعات کاری بازار فارکس متغیر بوده و معمولاً زمانی برای انجام معامله مناسب در نظر گرفته می‌شود که در این ساعت، دو بازار بورس بزرگ جهان همزمان در حال فعالیت باشند. در چنین زمانی اغلب حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند و یک تریدر می‌تواند موقعیت مناسب به همراه قیمت مطلوب را پیدا کرده و از آن برای کسب سود، بهره ببرد. بنابراین بهترین زمان، هنگام همپوشانی دو بازار معاملاتی است. البته بسته به نوع استراتژی و سیستم معاملاتی اخذ شده، ممکن است این شرایط کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر یک تریدر اسکالپر باشید، ممکن است حتی زمانی که حجم کمی از معاملات در بازار رخ می‌دهد، موقعیت‌های مطلوب‌تری نصیبتان شود. بنابراین یکی از مهمترین پارامتر‌هایی که ممکن است ساعت معاملاتی یک تریدر را تنظیم و تغییر دهد، همین استراتژی معاملات و نوع تریدر است. 

بررسی بیشتر بهترین زمان معامله برای تریدرهای ایرانی

علاوه بر این، دیگر موضوعی که ساعات کاری بازار فارکس را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، این است که تریدر قصد انجام معامله بر روی کدام جفت ارز را دارد. همانطور که پیشتر نیز بیان شد، قیمت جفت ارز مورد مبادله را بانک‌های آن کشور تعیین می‌کنند. بنابراین هنگامی که بخواهیم با جفت ارز دلار آمریکا معامله‌ای را انجام دهیم، بهتر است در زمانی اقدام به انجام این کار کنیم که زمان معاملات بازار آمریکا باشد و بانک‌های این کشور، فعالیت داشته باشند.

در این زمینه، اغلب تریدر‌های موجود در بازار، دوست دارند با جفت ارزی مبادله کنند که یک طرف آن دلار آمریکا باشد. بنابراین حجم معاملاتی این ارز افزایش پیدا کرده و بیشتر معاملات موجود در فارکس بین ساعت 16:30عصر تهران تا 1:30 بامداد ادامه پیدا می‌کند. البته که در این زمینه، نکات بیشتری مدنظر تریدر‌ها است و تنها به همین موضوع اکتفا نمی‌کنند. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا می‌شویم.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به شکل کامل و جامع درباره ساعات کاری بازار فارکس صحبت کردیم و اطلاعات مفید و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کردیم. قطعاً بازار فارکس بهترین بازار مالی و پرحجم‌ترین آن‌ها در جهان است. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که در این بازار مالی با حجم زیادی از نقدینگی و تریدر‌های باتجربه رو به رو می‌شویم. علاوه بر اینکه این بازار نیاز به تجربه بالا، دانش کافی و مهارت زیاد است، باید به کوچکترین نکاتی که در آن وجود دارد نیز دقت شود. همین ساعات کاری و انتخاب بهترین ساعت برای انجام معاملات، خود می‌تواند بسیار مهم قلمداد شود. شاید در ظاهر عنوان شود که ساعت معاملات چندان بااهمیت نیست، اما تریدری که در این بازار‌ها فعالیت کرده به خوبی به اهمیت این موضوع اشراف دارد. بسیاری از تریدر‌های ایرانی، بین ساعت 9 صبح الی 21 شب اقدام به انجام معامله در بازار فارکس می‌کنند. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید