سرمایه گذاری در عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO)

عرضه اولیه ارز دیجیتال یا ICO به معنای پیش فروش رمزارزها با هدف تامین مالی پروژه است. معمولا ارزهای دیجتال در این مرحله با قیمت بسیار پایینی به فروش می‌روند و به همین جهت، افراد زیادی به دنبال خرید سکه به این روش هستند. اما سرمایه‌گذاری در این روش مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند که در صورت موفقیت پروژه، سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند، اما در صورت شکست و یا جعلی بودن پروژه، امکان از دست رفتن سرمایه وجود دارد. بنابراین افراد تازه کار با احتیاط بیشتری باید در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

در این مقاله توضیحاتی در مورد این نوع عرضه اولیه، مزایا و معایب آن، انواع آن، روش‌های اعتبارسنجی پروژه و نحوه سرمایه‌گذاری در آنها آورده شده است. با ما همراه باشید. 

عرضه اولیه ارز دیجیتال به چه معناست؟

عرضه اولیه سکه یا ارز دیجیتال Initial Coin Offering که به اختصار به آن ICO گفته می‌شود، به معنای پیش فروش رمزارزهای نوظهور با هدف تامین مالی پروژه است. معمولا این اقدام در ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین و تکنولوژی‌های جدید صورت می‌گیرد و موجب پیشرفت سریع‌تر طرح آن پروژه می‌شود. 

سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت خرید این توکن‌های نوظهور از ارزهای فیات مانند دلار و ریال و همچنین سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم استفاده نمایند. اگر پروژه این رمزارزها با موفقیت اجرا شود، قیمت آن در مدت کوتاهی با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد و سود خوبی را برای این افراد به همراه خواهد داشت.

در واقع هر تیمی در ابتدای کار پروژه‌ی خود به منظور پیشرفت و گسترش اهداف خود، نیاز به سرمایه ابتدایی دارد و ممکن است از عرضه اولیه برای تامین هزینه‌های اولیه و گسترش زیرساخت‌ها، کمک بگیرد. برای مثال در شرکت‌های سهامی عام، شرکا برای تامین نیازهای مالی شرکت از اشخاص دیگر در این راه کمک می‌گیرند و افراد را به دایره گروه خود دعوت می‌کنند. چنین فرمی را شما می‌توانید در بستر جهان مجازی پیدا کنید که تیم‌های مختلف با در دسترس قرار دادن فروش توکن در مقابل عموم، در صدد رفع نیاز مالی گروه و توسعه خود هستند. در واقع یک نوع دعوت به معاملات دیجیتال محسوب می‌شود.

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

استارت آپ‌ها در اجرای پروژه‌های جدید خود، اقدام به فروش عرضه اولیه سکه می‌کنند. این شرکت‌ها در آغاز کار خود یک برگه سفید و یا وایت پیپر منتشر می‌کنند و در این یادداشت، اهداف اصلی، مقدار سرمایه مورد نیاز و  طرح و نقشه خود را شرح می‌دهند. همچنین در این وایت پیپر اطلاعاتی چون سهم صاحبان پروژه، روش خرید و مدت زمان عرضه اولیه ارائه می‌شود. 

در مدت زمان عرضه اولیه، سرمایه‌گذاران از طریق ارزهای فیات یا دیجیتال که مورد پذیرش صاحبان پروژه است، توکن مورد نظر را خریداری می‌کنند. اگر ارز دیجیتال عرضه شده مورد پذیرش صرافی‌های بزرگ مانند بایننس شوند، می‌توانند به عنوان یک سرمایه‌گذاری با پتانسیل رشد بالایی شناخته شوند. درست شبیه به عرضه اولیه‌هایی که در بورس شاهد آن هستیم و سهام یک شرکت که برای اولین بار قرار است در بورس درج شود، بخشی از سهام، به صورت عرضه اولیه با قیمت مشخص، در اختیار عموم قرار می‌گیرد. اما در بازار ارزهای دیجیتال با توجه به اینکه دارایی و موفقیت یک شرکت، شبیه به بازار بورس، از ابتدا قابل رصد کردن و تخمین زدن نیست، امکان اینکه بتوان برای تمامی پروژه‌ها موفقیت و سود را نسبت به قیمت عرضه اولیه در نظر گرفت، وجود ندارد و بر همین اساس برخی از عرضه‌های اولیه در دنیای ارزهای دیجیتال با شکست روبه‌رو شوند.

در شرایطی که سرمایه مورد نیاز پروژه جمع آوری نشود، پروژه شکست خواهد خورد و شرکت‌های صاحب پروژه موظف به برگرداندن مبالغ به حساب سرمایه‌گذاران هستند. جهت شناخت بیشتر عرضه اولیه توکن‌های نوظهور با ما همراه باشید.

مزایا و معایب عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه‌های ارز دیجیتال مانند هر تجارت دیگری دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به معرفی این موارد خواهیم پرداخت.

مزایای ICO

  • خرید و فروش آن بسیار آسان است. آنلاین بودن سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه رمزارزها باعث می‌شود تا خرید و فروش آنها به آسانی و در کم‌ترین زمان قابل انجام باشد.
  • قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد. توکن‌ها در این روش سرمایه‌گذاری به راحتی به پول نقد تبدیل می‌شوند و از این جهت نیازی نیست سرمایه‌گذاران نگران نقدشوندگی توکن‌های خود باشند.
  • بازده بالایی دارد. رشد روزافزون جایگاه ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی می‌تواند بازده سریع و بالایی برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد.

معایب ICO

  • نوسانات زیادی در این بازار وجود دارد.
  • امکان کلاهبرداری وجود دارد.
  • اگر پروژه به موفقیت نرسد، امکان از دست رفتن سرمایه وجود دارد.

انواع عرضه اولیه ارز دیجیتال

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی چهار نمونه از معروف‌ترین ICO‌ها خواهیم پرداخت.

عرضه اولیه ارز دیجیتال صرافی‌ها (IEO)

عرضه اولیه (IEO)

Initial Exchange Offering عرضه اولیه ارزهای دیجیتال صرافی‌ها که به اختصار به آن IEO گفته می‌شود به خرید عرضه اولیه از طریق صرافی‌ها اشاره دارد. از آنجایی که صرافی‌ها قبل از سرمایه‌گذاری بر روی یک پروژه به اعتبارسنجی آن می‌پردازند، خرید رمزارز مربوطه از اعتبار بالایی برخوردار است. 

عرضه اولیه توکن اوراق بهادار (STO)

عرضه اولیه توکن اوراق بهادار Security Token Offering که به  اختصار به آن STO گفته می‌شود، یکی از کم ریسک‌ترین نوع عرضه اولیه‌ها هستند. این توکن‌ها مانند اوراق بهادار از فیلترهای قانونی احراز هویت می‌گذرند و دارای پشتوانه قوی هستند. 

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز Initial Dex Offering که به اختصار به آن IDO گفته می‌شود، نوع جدیدی از جذب سرمایه بوده که نقدینگی را سریعتر، بهتر و کاملا عادلانه جمع آوری می‌کند. امروزه با گسترش صرافی‌های غیرمتمرکز و افزایش محبوبیت آنها در بین افراد، توجه به عرضه اولیه صرافی‌های غیرمتمرکز نیز افزایش داشت است. این نوع عرضه اولیه در مقایسه با IEO مزیت‌هایی دارد که در آن تامین نقدینگی در کم‌ترین زمان انجام می‌شود، بعد از اتمام عرضه اولیه، رمزارز قابل معامله است و هزینه اولیه برای راه‌اندازی در این روش کم‌تر است. 

عرضه اولیه ارز دیجیتال برگشت پذیر (RICO)

Reversible Initial Coin Offering عرضه اولیه ارزهای دیجیتال برگشت پذیر که به اختصار به آن Rico گفته می‌شود، در آن امکان برگشت توکن و دریافت وجه در هر مرحله از پروژه وجود دارد. این نوع عرضه اولیه نیز از اعتبار نسبتا بالایی برخوردار است. 

IPO چیست و با ICO چه تفاوتی دارد؟

در شرکت‌های استارت آپ، چندین راه برای تامین مالی و نقدینگی وجود دارد. شرکت می‌تواند در ابتدا با سرمایه مالکان شرکت شروع کند و کم کم گسترش یابد. گزینه دیگر، دریافت نقدینگی از سرمایه‌گذاران خارج از شرکت و واگذاری بخشی از سهام به آنهاست. اما روش سوم، مراجعه به عموم مردم و دریافت نقدینگی از تک تک آنهاست. به این روش، “عرضه اولیه به عموم مردم”  یا IPO گفته می‌شود. اما IPO کاملا با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازارهای مالی روبرو است.

درحالیکه، تامین مالی ICO از طریق جمع آوری پول‌های خرد افراد حمایت‌کننده صورت می‌گیرد و در این روش، افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند به دنبال کسب سود از سرمایه خرد خود هستند. بنابراین ICO را می‌توان معادل عبارت “فروش به عموم” دانست.

با توجه به مواردی که گفته شد، IPO و ICO دو تفاوت ساختاری با یکدیگر دارند. اول اینکه، IPO توسط نهادهای رسمی هر کشور قانون‌گذاری می‌شود، اما هیچ نهادی روی ICO نظارت نمی‌کند. تفاوت دوم مربوط به ساختار این دو عرضه اولیه است. ICO در بستر بلاک‌چین‌ها تولید و عرضه می‌شوند و به همین دلیل برگزاری آن بسیار راحت‌تر از IPO است. 

کلاهبرداری عرضه اولیه ارز دیجیتال

این روزها به دلیل افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در میان مردم، کلاهبرداری در این زمینه نیز رواج یافته است. راگ پول نوعی کلاهبرداری سودآور است که در آن توسعه‌دهندگان یک پروژه بعد از فروش رمزارز خود به تعداد زیادی از افراد، ناگهان زیر پای آنها را خالی و پروژه را رها می‌کنند. نتیجه آن باقی ماندن یک سری سرمایه‌گذار با یک ارز بی ارزش است. 

برای جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها، باید بررسی کنیم که چه عواملی باعث این کلاهبرداری در زمینه ICO شده است. نوشتن یک وایت پیپر فریبنده و جذاب کار سختی نیست. این افراد معمولا سعی می‌کنند در وایت پیپر خود، سودهای کلان و پیشرفت‌های اغراق آمیزی را به سرمایه‌گذاران نوید دهند تا افراد زیادی به پروژه‌های خود جذب کنند. اما با بررسی دقیق وایت پیپر و میزان صحت آنها، می‌توان جلوی این ضررها را گرفت.

اعتبارسنجی ICO

در ادامه به بررسی راهکارهایی جهت اعتبارسنجی ICOها می‌پردازیم.

  • صاحبان پروژه باید وایت پیپر خود را در یک سایت معتبر ارائه دهند و فعالیت مداوم خود را دائما اطلاع رسانی کنند. همچنین وجود افراد مطرح در تیم استارت آپ آنها یکی از معیارهای اعتبارسنجی یک پروژه است.
  • وایت پیپر ارائه شده توسط صاحبان پروژه را به دقت مطالعه کنید. تمام جزئیات باید شفاف‌سازی شوند و هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.
  • وجود سرمایه‌گذاران مطرح یکی دیگر از نشانه‌های اعتبار بالای یک پروژه است. افرادی که در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته شده هستند، اغلب دنبال عرضه‌های اولیه‌ای می‌روند که آینده روشنی داشته باشد.
  • اهداف پروژه باید واقع بینانه باشند و اگر هدفی غیرمنطقی در وایت پیپر وجود داشت، به هیچ عنوان به آن پروژه اعتماد نکنید.
  • وعده سودهای نجومی یکی از نشانه‌های نامعتبر بودن پروژه است. تمام پروژه‌های مالی برای پیشرفت به زمان نیاز دارند و رویای یک شبه پولدار شدن نباید شما را وسوسه کند.
  • برخی سایت‌ها ICOها را رتبه‌بندی می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی مانند ICODorps، ICOMarks و ICOBench اعتبار یک پروژه نوظهور را ارزیابی کنید.
  • در نهایت نیز یک استارت آپ باید یک تالار گفتگو برای تبادل اطلاعات داشته باشد تا سرمایه‌گذاران با نظرات یکدیگر در زمینه پروژه آشنایی پیدا کنند. 
  • گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی مقاله‌ای دیگر تحت عنوان ویژگی صرافی ارز دیجیتال معتبر را منتشر کرده و شما را در انتخاب صرافی معتبر برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری یاری می‌کند.

نحوه خرید عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

برای خرید ICO در ابتدا باید برای خود مشخص کنید که می‌خواهید روی کدام نوع عرضه اولیه سرمایه‌گذاری کنید. سپس بر این اساس در یکی از صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز ثبت نام کنید و با ایجاد حساب کاربری اقدام به خرید عرضه اولیه کنید. ثبت نام در صرافی‌های غیر متمرکز بسیار ساده است و نیازی به احراز هویت ندارد و تنها داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال برای فعالیت در آنها کافیست. اما ثبت نام در صرافی‌های متمرکز چون بایننس و یا کوین بیس، نیاز به احراز هویت دارد و برای ایرانیان کمی چالش برانگیز است.

اگر تمایل به خرید عرضه اولیه‌هایی دارید که هنوز در صرافی لیست نشده‌اند، باید به سایت پروژه مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید وایت پیپر پروژه را مطالعه و از نحوه ثبت نام و خرید مطلع شوید. جهت خرید این عرضه‌های اولیه می‌توانید از ارزهای فیات و یا دیگر ارزهای دیجیتال استفاده کنید. برای اطلاع از عرضه‌های اولیه، استفاده از فضای مجازی و یا مراجعه به سایت CoinMarketCap می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

گروه مالی اینوستپ نحوه شرکت در ایردراپ کوین مارکت کپ را در داخل این سایت ارائه کرده و شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

سخن پایانی

ICO یا عرضه اولیه ارز دیجیتال نوعی از سرمایه‌گذاری در بازار مالی است که در آن افراد اقدام به خرید ارز دیجیتال پروژه‌های نوظهور می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری در صورت موفقیت می‌تواند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران آن کند. اما درصورت عدم موفقیت و یا جعلی بودن پروژه، سرمایه شما را به خطر می‌اندازد. بنابراین توصیه می‌شود تا درصد کمی از سرمایه خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله با انواع عرضه‌های اولیه آشنا و همچنین نحوه خرید آنها را می‌آموزید. گروه مالی اینوستپ در این مطلب سعی کرده نحوه انتخاب عرضه اولیه معتبر و چگونگی جلوگیری از کلاهبرداری را برای شما بیان کند. امیدواریم این مطلب اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید