سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است؟

اگر تاکنون در بازار ارز دیجیتال حضور فعال و موثر داشته‌اید، حتما با موضوع استیک کردن ارز دیجیتال آشنا هستید. در واقع یکی از روش‌هایی که می‌توان از آن به عنوان بازدهی و کسب سود استفاده کرد، همین استیک کردن یا استیکینگ می‌باشد. در همین زمینه، ممکن است یک سوال مهم و اساسی برای سرمایه‌گذار یا تریدر ایجاد شود و آن این است: سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است؟ دانستن پاسخ این سوال، می‌تواند ما را در پیشبرد اهداف در زمینه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتالی، هدایت کند.

در این مقاله می‌خواهیم ابتدا بدانیم استیک کردن به چه معناست. سپس روش‌های استیک کردن ارزهای دیجیتالی را بررسی می‌کنیم. پس از آن به بررسی میزان سود و پاداش آن مشغول خواهیم شد و در انتها، پاسخی به سوال سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است، خواهیم داد. بنابراین این مقاله می‌تواند یک منبع معتبر و جامع برای یادگیری مفهومی به نام استیکینگ باشد. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید با اصطلاح استیک کردن بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید به اطلاعات مفید و باارزشی در این زمینه، دست پیدا کنید.

استیک کردن به چه معناست و چه مفهومی در بازار ارز دیجیتال دارد؟

نخستین عنوان از مقاله سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است، مربوط به دانستن مفهوم پایه و ابتدایی استیک کردن می‌باشد. جالب است بدانید بسیاری از افراد استیک کردن را همسان با ماینینگ یا استخراج ارز می‌نامند. تریدرها اعتقاد دارند ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال به وسیله دستگاه‌های ماینر، بسیار پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود. بنابراین آن‌ها روی به استیکینگ می‌آورند. بنابراین می‌توان این تعریف را از مفهوم استیک کردن عنوان کرد: استخراج ارز دیجیتال با هزینه و دردسرهای کمتر نسبت به ماینر است. استیک کردن نسبت به استخراج ارز دیجیتال به وسیله ماینر، دارای مزیت‌های بسیار بهتری است. هزینه کمتر، بسترهای بهتر، امکان بهره‌مندی به صورت رایگان و… از جمله ویژگی‌هایی است که می‌توان با استیک کردن ارز دیجیتال، به آن‌ها دست پیدا کنیم.

امکان استیک کردن برای ارزهای دیجیتالی فراوانی امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند این موضوع را از ارزهای متعدد و فراوانی پیگیری کنند. در این زمینه، ارزهای دیجیتالی مختلف، سودآوری گوناگونی دارند و هرکدام می‌توانند درصد سود کمتر یا بیشتری را عاید سرمایه‌گذار کنند. در ادامه این مقاله، یک مقایسه کامل از ارزهای دیجیتالی و میزان سوددهی آن‌ها خواهیم داشت.

فرآیند استیک کردن ارز دیجیتال چگونه می‌باشد؟

دومین عنوان از مقاله سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است، مربوط به فرآیند استیک کردن است. همانطور که تاکنون احتمالا متوجه شده‌اید، استیک کردن یک روش مناسب برای سوددهی بی دردسر در بازار ارز دیجیتال است. بنابراین افراد زیادی به سمت و سوی این روش می‌روند و از آن برای کسب سود بهره می‌برند. در فرآیند استیک کردن ارز دیجیتال، سرمایه‌گذار تمایل دارد با هولد یا نگهداری ارزهای خود در یک کیف پول، سوددهی مناسبی را بدست بیاورد. در طرف مقابل، شبکه بلاکچین برای اینکه بتواند امنیت شبکه خود را افزایش دهد، از چنین ارزهای استیک شده‌ای استفاده می‌کند تا بتواند چنین موضوعی را عملی کند. بنابراین در این روش، هم شخص سرمایه‌گذار به سوددهی می‌رسد و هم شبکه بلاکچین به هدف خود که افزایش امنیت است، خواهد رسید.

در این زمینه، نکته مهمی وجود دارد و آن این است که هر چه ارزهای دیجیتالی موجود در فرآیند استیکینگ بیشتر باشد، سود ارائه شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این فرآیند شامل پروسه‌ای پیچیده بوده که در آن شبکه بلاک‌چین، مکانیزم POS و ترافیک شبکه حضور دارند. به دلیل راحتی کار با استیک کردن و کاهش هزینه‌های فراوان در مقایسه با استخراج، این روش توسط افراد زیادی استفاده می‌شود و همین موضوع امکان سودآوری و افزایش امنیت شبکه را تا حد زیادی، بالا می‌برد.

روش‌های استیک کردن ارز دیجیتال

پس از آنکه ماهیت و فرآیند استیک کردن ارز دیجیتال را عنوان کردیم، نوبت آن می‌رسد که با روش‌های مختلف آن آشنا شویم. برای اینکه بتوانیم از پروسه استیک کردن ارز دیجیتال بازدهی بدست بیاوریم و از آن استفاده کنیم، نیاز است با روش‌های مختلف این فرآیند آشنا شویم. به طوری کلی با 3 روش می‌توان به این فرآیند دسترسی داشت.

روش استیکینگ قفل شده

  نخستین روش معروف به استیکینگ قفل شده است. در این روش، منظور این است که ارز دیجیتال را درون یک کیف پول یا صرافی نگهداری کنیم و از آن برای افزایش امنیت شبکه بلاک‌چین استفاده نماییم. سوددهی در این روش، بدین صورت است که تا زمان نگهداری ارزدیجیتال داخل کیف پول، سود به سرمایه شما اضافه می‌شود. این موضوع به هنگام برداشت ارز، متوقف شده و سوددهی به پایان می‌رسد. سوددهی هر ارز دیجیتالی، به عوامل زیادی بستگی دارد و این عوامل در مدت زمان با تغییر رو به رو هستند. بنابراین برای کسب سود از استیکینگ، باید ابتدا زمان مورد نیاز برای آن را بگذرانید و سپس خود را با هر عاملی که ممکن است میزان سوددهی را تغییر دهد، همسو نمایید.

روش استیک منعطف

دومین روش از استیک کردن ارز دیجیتال، مربوط به حالت منعطف می‌باشد. در این روش، مانند روش قفل‌کردن شما باید مقداری ارز دیجیتال را درون کیف پول یا صرافی خود قرار دهید. فرق این روش با روش قفل شده، این است که در روش منعطف، شما نیازی به قفل‌کردن و دست نزدن به آن ندارید. بنابراین می‌توانید با دارایی خود به ترید نیز مشغول شوید. دیگر تفاوتی که این روش با روش قفل شده دارد، این است که سوددهی و بازدهی روش منعطف به دلیل قابلیت‌های آن، کمتر از روش قفل شده است.

روش استیک سرد

یکی دیگر از روش‌های استیک کردن، روش سرد می‌باشد. این روش از زیرمجموعه‌های روش قفل شده است. همانطور که از نام این روش پیداست، به ذخیره کردن دارایی‌ها و ارزدیجیتال درون کیف پول سرد می‌گویند. منظور از کیف پول سرد، کیف پول‌هایی است که دسترسی به اینترنت را ندارند. به عنوان مثال کیف پول لجر نانو اس از این کیف پول‌های سخت افزاری است. معمولا این روش با افزایش دارایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرض کنید مبلغ بالایی از یک دارایی را خریداری کرده‌اید. حال احتمال از دست دادن این دارایی درون صرافی‌ها وجود دارد. در چنین حالتی سرمایه‌گذار تمایل دارد دارایی خود را درون یک کیف پول سرد نگهداری کند تا دسترسی و از بین رفتن دارایی به حداقل خود برسد. برخی از شبکه‌های بلاکچین، این قابلیت را ارائه می‌کنند که افراد از طریق ذخیره دارایی درون کیف پول خود، به بازدهی برسند. در چنین حالتی، تا زمانی که دارایی از کیف پول خارج نشود، سود استیک کردن به حساب شخص واریز می‌شود.

سود استیک کردن به چه مواردی مرتبط است و چگونه محاسبه می‌شود؟

برای اینکه بتوانید وارد دنیای استیکینگ شوید، باید به طور کامل از جزئیات آگاه شوید. برای پاسخ به سوال سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است، باید به این موارد توجه داشته باشید. شاید اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مواردی که این سود را تعیین می‌کنند اشاره‌ای داشته باشیم، می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

  • میزان نرخ تورم
  • مقدار کوین ذخیره شده به وسیله نود
  • مدت زمان نگهداری کوین به وسیله نود
  • مقدار کل کوین‌های ذخیره شده در شبکه قابل دسترس

به طور کلی چنین مواردی، باعث می‌شود میزان استیک و سوددهی متغیر باشد. معمولا میزان بازدهی و سود استیک کردن به صورت سالانه ارائه می‌شود. در چنین حالتی برای اینکه بتوانیم مقدار سود ماهانه را تخمین بزنیم، باید مقدار سود سالانه را تقسیم بر 12 کنیم. البته نکته‌ی مهم این است که مدت زمان استیک کردن برای هر ارزی متفاوت است. در واقع باید متناسب با مقدار زمان ارائه شده، ارز مورد نظر را نگهداری نمایید تا بتوانید مشمول دریافت سود شوید. این مدت زمان می‌تواند از چند ساعت تا چند ماه متغیر باشد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که سود استیک کردن ارزهای دیجیتالی بین 5 الی 35 درصد است. این عدد به صورت سالیانه بود و با تقسیم آن بر 12، به عدد 0.4 تا 2.9 درصد به صورت ماهانه رو به رو خواهیم شد. البته نکته‌ی مهمی که در این بخش باید مورد بررسی قرار گیرد، این است که ارزهایی امکان استیکینگ دارند که در شبکه POS باشند و الگوریتم آن‌ها از این شبکه استفاده شده باشد.

سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است؟

به مهمترین بخش این مقاله رسیده‌ایم. در واقع تمام این مقاله با این هدف نگارش شده است که متوجه شویم سود استیک کردن چقدر است و آیا ارزش دارد این فرآیند را انجام دهیم یا خیر. برای اینکه بتوانید سود استیک کردن ارزهای دیجیتالی را بررسی کنید، نیاز به سه عامل دارید. نخستین عامل، ارز مورد نظر است. دومین عامل کیف پولی که درون آن استیکینگ انجام می‌شود. سومین عامل نیز میزان سوددهی استیکینگ است. در ادامه با برخی از این موارد آشنا می‌شویم.

ارز دیجیتال کیف پول جهت استیک سود سالیانه از استیک
Atomic Wallet Coin Atomic Wallet 20 درصد
Ontology Exodus 19.55 درصد
Cosmos Exodus 19.25 درصد
Zilliqa Atomic Wallet 15 درصد
Band Protocol Atomic Wallet 13 درصد
Binance Coin Trust Wallet 11 درصد
Kava Trust Wallet 10 درصد
ICON Atomic Wallet 10 درصد

در بررسی‌های انجام شده، ارزهای فوق را استخراج کرده‌ایم که سوددهی سالیانه بالای 10 درصد را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارند. البته بازهم این نکته مهم را عنوان می‌کنیم که اعداد فوق دستخوش تغییراتی می‌شوند و عوامل تاثیرگذار می‌توانند این اعداد را زیاد یا کم کنند.

گروه مالی اینوستپ آموزش استفاده از تراست ولت برای ذخیره ارزهای دیجیتال را به صورت ویدئوی آموزشی در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

چگونه می‌توانیم استیکینگ را در ارزهای دیجیتالی در صرافی‌ها انجام دهیم؟

به آخرین عنوان از مقاله سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است رسیده‌ایم. برای اینکه بتوانید از استیکینگ به عنوان روشی برای بازدهی استفاده نمایید، باید از صرافی‌ها این موضوع را پیگیری نمایید. بسیاری از صرافی‌ها این امکان را به کاربران خود می‌دهند که از طریق فعال‌سازی مستقیم این روش درون پنل خود، اقدام به کسب سود کنند. به عنوان مثال این موضوع در صرافی‌هایی نظیر بایننس و یونی سواپ در حال حاضر انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید از این فرآیند بهره‌مند شوید، باید ابتدا به قوانین این صرافی‌ها اشراف داشته باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید. همچنین فرآیند احراز‌هویت نیز پیش روی شما قرار دارد که می‌تواند وقت‌گیر و در عین حال برای ما ایرانیان، امکان‌پذیر نباشد. بنابراین باید تمام این موارد را قبول و سپس وارد فرآیند استیکینگ شوید.

البته این قابلیت درون کیف پول‌ها نیز امکان فعال سازی دارد و کاربران می‌توانند این موضوع را از طریق کیف پول هایی مانند Atomic فعال کنند.

آیا استیک کردن ارزشمند است؟

 حال این سوال مهم پیش روی ما قرار دارد. آیا این فرآیند ارزشمند است؟ آیا سرمایه‌گذاری در آن منطقی و مفید است؟ برای پاسخ به این سوال باید ویژگی‌های شخصی خود را بررسی کنید. در واقع فعالان حاضر در بازار ارز دیجیتال، به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از آن‌ها هولدر یا نگه دارنده بوده، برخی دیگر تریدر هستند و برخی دیگر نیز مایل به استیک کردن ارزهای خود هستند. هر کدام از این افراد، مزیت‌هایی را علت اصلی ورود خود به این فعالیت می‌دانند. هولدر به این دلیل یک ارز را نگهداری کرده است که احتمال می‌دهد در آینده قیمت آن افزایش می‌یابد.

یک تریدر به این دلیل به ترید مشغول است که می‌داند ماهر بوده و از روند و نمودارهای قیمتی به خوبی آگاه است. همچنین او اعتقاد دارد به راحتی می‌تواند سوددهی مناسب‌تری از ترید نسبت به هولد و استیک کسب کند. در طرف دیگر نیز یک شخص قصد دارد دارایی خود را استیک کند و بدون دردسر و در مدت زمان معین، بازدهی مناسبی را بدست آورد. هر کدام از اشخاص ذکر شده، دارای یک ویژگی و سطح ریسک‌پذیری متفاوتی هستند. چنین عاملی باعث تمایز آن‌ها شده و هر کدام می‌توانند وارد شاخه‌ای از ارز دیجیتال شوند. بنابراین پاسخ به این سوال که آیا استیک کردن ارز دیجیتال، مفید است یا خیر، بستگی به هر شخص دارد. اینکه چه مقدار از سود شما را راضی می‌کند، اینکه چه مقدار ریسک‌پذیر می‌باشید و چه مقدار علم و دانش در این زمینه دارید

جمع بندی نهایی

به صورت کامل و جامع در این مقاله به موضوع مهم سود استیک کردن ارزهای دیجیتال چقدر است، پرداختیم. در ابتدا راجع به این فرآیند اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطبین قرار دادیم و سپس به انواع این روش، مفید بودن آن، میزان سوددهی و سایر مباحث، اشاره‌ای داشتیم که می‌تواند راهنمای شما در انتخاب مناسب و بهتر در این زمینه باشد. در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید و موثری را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد. همچنین شما می‌توانید سایر مقالات سایت گروه مالی اینوستپ را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف مالی، افزایش دهید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید