سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

زمان زیادی از محبوبیت ارزهای دیجیتال نگذشته بود که بلاک‌چین با انتشار اخباری در مورد NFT، سرمایه‌گذاران حوزه دیجیتال را شوکه کرد. خبری که در آن یک تابلو نقاشی در تجارت آنلاین به ارزش 60 میلیون دلار فروخته شد. اما آیا واقعا این اتفاقات در دنیای دیجیتال افتاده است؟ بله. این همان توکن NFT است که غوغایی در بازار تجارت دیجیتال به پا کرده است. اما NFT چیست؟ NFT یک توکن غیرمثلی و غیرقابل تعویض است که به صورت یک فایل خرید و فروش می‌شود. این فایل می‌تواند حاوی یک اثر هنری، یک قطعه موسیقی، یک آیتم بازی و یا یک تصویر یا ویدیو باشد. در واقع وقتی یک دارایی دیجیتال به‌عنوان یک NFT به‌نام شخصی ثبت می‌شود، به این معناست که مالکیت آن برای شخص مذکور است. این فایل‌ها به ارزش‌های مختلف از یک دلار گرفته تا چندین میلیون دلار فروخته می‌شوند. بنابراین سوال اصلی سرمایه‌گذاران این است که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

سود خرید و فروش NFT به عوامل زیادی بستگی دارد. عواملی که هر کدام به صورت ویژه ای باعث ارزش‌گذاری این توکن‌ها می‌شود. در این مقاله به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت تا شما را در افزایش سود و مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی در بازارهای مالی یاری دهیم. در این مقاله قبل از هر چیز به معرفی NFT، کاربردهای آن، روش‌های کسب درآمد از این بازار، نحوه ارزش گذاری، خرید و فروش این توکن‌ها، استراتژی معاملاتی، میزان ریسک و سود دهی NFT ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ بهتر است ابتدا با این توکن و کاربردهای آشنا شویم. NFT یا توکن غیرمثلی یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد است که توسط تکنولوژی بلاک‌چین ایجاد می‌شود. این توکن غیرقابل معاوضه و با ویژگی‌های منحصر به فرد است که به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شود. از نمونه‌های NFT می‌توان به آثار هنری، بازی‌های کامپیوتری، آلبوم موسیقی، یک ویدیوی اختصاصی و غیره اشاره کرد.

همانطور که از نام این توکن پیداست، آنها غیرمثلی و غیرقابل تعویض هستند. به این معنا که نمی‌توان آنها را مانند رمز ارزها با یکدیگر معاوضه کرد. هر توکن NFT مانند یک اثر هنری ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و نمی توان آن را با توکن دیگر معاوضه کرد. در واقع در دنیای دیجیتال امروز و البته متاورس که شاید طی سال‌های آینده، بخش قابل توجهی از زندگی انسان‌ها را تغییر دهد، مفاهیمی چون NFT معنا و اهمیت بیشتری خواهند یافت. همان‌طور که از گذشته تاکنون، آثاری چون نقاشی‌های هنرمندان معروف یا انواع سازه‌های هنری و قدیمی، با قیمت‌های فراتر از ارزش ظاهری و ذاتی، به‌فروش می‌رسند، احتمالا اثرهای دیجیتال نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور، با همین سبک‌وسیاق و البته در قالبی متفاوت، خرید و فروش خواهند شد.

از ویژگی‌های دیگر NFT می‌توان به غیرقابل تقسیم شدن آنها اشاره کرد. برای مثال، یک بیت‌کوین را می‌توان به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرد، اما یک اثر هنری یا آلبوم موسیقی را نمی توان به چند بخش کوچکتر تقسیم کرد. NFT ها کمیاب، منحصر به فرد و دارای اعتبار بالایی هستند و حق مالکیت اصلی در آن‌ها برای همیشه محفوظ است.

توکن NFT چگونه کار می‌کند؟

NFTها در واقع ژتون‌هایی هستند که اطلاعات یک دارایی را به صورت کدهای رمزنگاری شده در خود ذخیره کرده‌اند. آنها این اطلاعات را در قراردادهای هوشمند شبکه بلاک‌چین ثبت می‌کنند. این داده‌ها کاملا منحصر به فرد هستند و حتی اطلاعات دقیق سازنده و فروشنده نیز در آنها ذخیره شده است. 

NFT بخشی از بلاک‌چین اتریوم است و مانند رمز ارزهای دیگر در بازار عرضه می‌شود و ارزش آن توسط مکانیسم عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود. این دارایی‌ها فرمت‌های مختلف هنر، موسیقی و ویدیو را پوشش می‌دهند و توانایی این را دارند تا چند هزار دلار هم به فروش برسند. حال که با کارایی و ارزش این توکن‌ها آشنا شدیم، در ادامه این مقاله به پاسخ سوال سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ خواهیم پرداخت.

توکن NFT و کریپتوکارنسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

NFT و کریپتوکارنسی، هر دو در بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کنند اما با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

قابل معاوضه

ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین یا اتریوم را می‌توان با یک ارز دیجیتال دیگر با ارزش یکسان معاوضه کرد. اما توکن‌های غیرمثلی این قابلیت را ندارند. برای مثال، تابلوی نقاشی مونالیزا یک شاهکار هنری است و نمی توان آن را با یک تابلو نقاشی دیگر معاوضه کرد.

حق مالکیت

در رمز ارزها اطلاعات حق مالکیت ثبت و ذخیره نمی شود. اما توکن‌های غیرمثلی می‌توانند اطلاعات سازنده و یا مالک NFT را در خود ذخیره کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا سازنده اصلی NFT در خرید و فروش‌های بعدی اثر هنری، همچنان درصدی از فروش را به عنوان حق مالکیت دریافت کند. 

تقسیم پذیری

یکی از ویژگی‌های کریپتو کارنسی، بخش‌پذیری آنهاست. شما می‌توانید یک بیت‌کوین را به 10 قسمت تقسیم کنید و تنها یک قسمت از آن را معامله کنید. اما یک NFT این قابلیت را ندارد و به صورت یک واحد تقسیم نشدنی معامله می‌شود.

هدف معامله

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های NFT با ارزهای دیجیتال، هدف از خرید و فروش آنهاست. معمولا ازرهای دیجیتال به جهت دستیابی به سود خرید و فروش می‌شوند. اما یکی از اهداف مهم خریداران NFT ایجاد یک کلکسیون هنری است. 

حوزه‌های خرید و فروش NFT

برای اینکه بدانید سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ ابتدا باید با کاربرد این توکن در حوزه‌های مختلف آشنا شویم. 

حوزه هنری

هنر دیجیتال، شکلی از آثار هنری است که با کمک فناوری دیجیتال ایجاد می‌شود. نمونه‌ای از این هنر شامل انیمیشن‌ها، عکس‌ها، تابلوهای نقاشی دیجیتال، طراحی‌ها و غیره است. NFT ها با وجود تاریخچه کوتاه خود، دنیای هنرهای زیبا را تغییر دادند و آنها را به صورت یک دارایی با حق مالکیت در یک توکن قابل فروش ذخیره کرده‌اند. NFT در حوزه هنر این اجازه را به هنرمندان و مجموعه‌داران می‌دهد تا در دنیای دیجیتال آثار خود را به نمایش بگذارند و از طریق آنها کسب درآمد کنند. این آثار با امضای پدید آورنده معامله می‌شوند و حق مالکیت در آنها محفوظ است. شما می‌توانید با فعالیت در این حوزه به سود قابل توجهی دست یابید. 

حوزه بازی

آیتم‌های منحصر به فرد یک بازی ممکن است طرفداران زیادی داشته باشند که NFT قابلیت خرید و فروش آنها را فراهم کرده است. کمیاب بودن این آیتم‌های بازی می‌توانند تاثیر بسزایی در قیمت و ارزش آنها داشته باشند. اگر اهل بازی‌های آنلاین هستید، مطمئنا با بازی‌هایی روبرو شدید که امکان خرید اسلحه، لباس، قابلیت و غیره را داشته باشند. در دنیای بلاکچین، اگر فردی اقدام به خرید یکی از این آیتم‌ها را بکند، آن آیتم برای همیشه متعلق به او خواهد بود. این NFTها جنبه سرگرمی و سرمایه‌گذاری دارند و می‌توانند رشد خوبی در آینده داشته باشند. 

حوزه موسیقی

در صنعت موسیقی، NFTها در اشکال مختلفی ظاهر می‌شوند که شامل موزیک، بلیط کنسرت و یا طرح هنری آلبوم موسیقی هستند. یک هنرمند می‌تواند در بستر بلاک‌چین یک تراک از آهنگ خود را آپلود کند و آن را به فروش برساند. از مزیت‌های خرید فروش موسیقی از طریق NFT می‌توان به رعایت حق کپی رایت، حذف واسطه از موسیقی و حفظ حق امتیاز سازنده اشاره کرد. خریداران بیشتر به هدف ایجاد کلکسیون این توکن‌ها را خریداری می‌کنند و می‌توانند مالکیت قطعه موسیقی را کسب کنند. 

حوزه ورزش

کاربرد NFT در ورزش نیز غیرقابل انکار است. تیم‌های ورزشی می‌توانند از این طریق عکس‌ها و فیلم‌های خود را به طرفداران خود به فروش برسانند. این توکن در بازی‌های فوتبال نیز طرفداران ویژه ای دارد و برخی از آیتم‌های این ورزشی به قیمت هزاران دلار به فروش می‌رسد. تعدادی از سایت‌ها به صورت خاص در این حوزه فعال هستند و تنها NFTهای ورزشی را به فروش می‌رسانند. توکن‌های ورزشی به هدف کسب سود و یا جمع آوری کلکسیون و سرگرمی خریداری می‌شوند. 

حوزه متاورس

متاورس به معنای زندگی در یک دنیای مجازی سه بعدی است. این فضای مجازی تمام فعالیت‌های ما در دنیای واقعی مانند بازار، تفریحات، جلسات کاری، معاشرت با دوستان و خرید املاک را شامل می‌شوند. تمام تراکنش‌ها در این دنیا از طریق NFT انجام می‌شود و از این رو می‌توان با کمک این توکن، به امکانات این دنیا دسترسی پیدا کرد. برای مثال، شما می‌توانید با NFT زمین بخرید و در آن ساخت و ساز کنید و یا از یک موزه بازدید کنید. 

حوزه مالی

کاربرد این توکن در حوزه مالی می‌تواند به ما بگوید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در این بازار وجود دارد. یکی از این روش‌ها “استیکینگ” است. شما می‌توانید در بازارهای خاصی، توکن‌های NFT خود را ذخیره کنید و سود سالانه دریافت کنید. همچنین با ساخت و ارائه توکن‌های منحصر به فرد می‌توانید در این حوزه به درآمدهای خوبی دست یابید. در ادامه به معرفی روش‌های کسب درآمد از این طریق خواهیم پرداخت.

چگونه از طریق NFT به سود برسیم؟

NFTها توکن‌های معتبر و با ارزشی هستند که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند. طرفدارانی که به هدف سرمایه‌گذاری  و یا سرگرمی وارد این بازار شده اند. در ادامه به معرفی روش‌های مختلف کسب درآمد از طریق NFTها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ساخت و فروش NFT

یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق NFT، ساخت و فروش آن است. شما می‌توانید آثار هنری خود مانند یک عکس، ویدیو، تابلو نقاشی، قطعه موسیقی و غیره را در  پلتفرم‌های مختلف توکن‌های غیرمثلی به فروش برسانید. برای اینکار شما باید توکن خود را بسازید و اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید. سپس در سایت‌هایی مانند اوپن سی و یا رریبل آن را به فروش برسانید. 

برای کسب درآمد بیشتر از این طریق باید سعی کنید توکن بی نظیر و جذابی ایجاد کنید تا ارزش فروش داشته باشد. سپس سعی کنید آن را بر اساس موضوع فیلتر کنید تا NFT شما بیشتر دیده شود. همچنین می‌توانید مالکیت خود را در هنگام فروش حفظ کنید و در هر تراکنش درصدی دریافت کنید. برای اینکه بدانید سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ باید کارمزدهای خرید و فروش را از قبل بررسی کنید تا بتوانید مقدار سود خالص خود را حساب کنید. 

خرید و فروش NFT

اگر مهارت خاصی برای ساخت و عرضه NFT در بازار ندارید، می‌توانید تنها به خرید و فروش آنها بپردازید. خرید فروش این توکن‌ها همانند ارزهای دیجیتال است، اما با این تفاوت که شما در نگهداری کوتاه مدت این توکن‌ها نمی توانید سود چندانی کسب کنید. به همین جهت سرمایه‌گذاری  در توکن‌های NFT باید صبر و حوصله به خرج بدهید. 

جهت انجام این معاملات باید در یکی از پلتفرم‌های توکن NFT ثبت نام و کیف خود را به آن متصل کنید. سپس با کمک استراتژی‌های معاملاتی خود یک توکن را خریداری و آن را نگهداری کنید تا با قیمت بالاتری در آینده بفروشید. اما سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ این میزان بستگی به استراتژی و مهارت شما در خرید و فروش این توکن‌ها دارد. 

اجاره NFT

با گسترش توکن‌های غیرمثلی، امکان اجاره برخی آیتم‌های این حوزه به کاربران داده شده است. شاید برخی افراد سرمایه زیادی برای خرید این توکن‌ها نداشته باشند، اما می‌توانند آنها را اجاره کنند. سایت‌هایی هستند که با ثبت مبلغ و مدت زمان اجاره این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند. برای کنترل شرایط این معاملات، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

این روش کسب درآمد معمولا در برخی بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین دیده می‌شود. این بازی‌ها این امکان را به گیمرها می‌دهند تا با اجاره کارت‌های NFT شانس موفقیت و پیروزی خود را بالا ببرند. یکی از پلتفرم‌هایی که امکان اجاره NFT ها را به کاربران خود می‌دهد، ReNFT نام دارد و برای افرادی که به این حوزه از کسب درآمد علاقه دارند، مناسب است. جهت پاسخ به سوال سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ با ما همراه باشید.

NFT گیمینگ

یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد از طریق NFT گیمینگ است. اهمیت این حوزه از NFT آنقدر زیاد است که طراحان و سرمایه‌گذاران زیادی به بهترین شکل بازی‌هایی را در حوزه بلاک‌چین طراحی و به بازار عرضه کرده اند. بنابراین شما می‌توانید با شرکت در بازی‌های ویدیویی پاداش و NFT دریافت کنید.

این صنعت درحال رشد است و روزانه تعداد زیادی از کاربران میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا درآمد بیشتری کسب کنند. برنده واقعی در این حوزه، سازندگان و طراحان بازی هستند که آیتم‌های بازی را به گیمرها می‌فروشند و در مقابل به آنها پاداش اندکی می‌دهند. همچنین تعدادی از این بازی‌ها امکان خرید و فروش توکن NFT را برای گیمرها فراهم می‌کند و با شرکت در این بازی‌ها می‌توانید بفهمید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

استیک توکن NFT

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از طریق NFT، استیک کردن آنهاست. استیکینگ به فرایند قفل کردن و سپرده‌گذاری یک دارایی در قرارداد هوشمند پروتکل دیفای جهت دریافت سود گفته می‌شود. پلتفرم‌های زیادی این امکانات را ارائه می‌دهند. اما در برخی از آنها، شما باید توکن‌های NFT محلی آن پلتفرم را هم خریداری کنید.

از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به Only1، NFTX، Kira Network و Splinterland اشاره کرد. استیک کردن در برخی از این پلتفرم‌ها همراه با پاداش و امتیازاتی است. برای مثال شما می‌توانید با سپرده گذاری توکن خود در یک پلتفرم امتیاز حق رای کسب کنید. این توکن‌ها می‌توانند تا چند درصد سود سالیانه برای شما به همراه داشته باشند. 

خرید و فروش NFT گیمینگ

خرید و فروش بازی‌های بلاک‌چینی نیز یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از طریق توکن‌های غیرمثلی است. در این روش، شما باید یکی از پلتفرم‌های فعال در این زمینه را انتخاب کنید. برای مثال، پلتفرم‌های آپلند، دیسنترالند و سندباکس در زمینه خرید و فروش زمین‌های مجازی فعال هستند. در این پلتفرم‌ها شما می‌توانید یک زمین را خریداری کنید و بعد از مدتی آن را به فروش برسانید.

فرایند خرید و فروش زمین‌های مجازی کمی پیچیده است و شما باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینید. برای مثال باید زمینی را برای خرید انتخاب کنید که پتانسیل رشد در آینده را داشته باشد. اما در این حوزه سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ در صورت رعایت استراتژی‌های معاملاتی، خرید و فروش NFT بازی‌های بلاک‌چینی سودآور خواهد بود.

ییلد فارمینگ ( yield Farming ) NFT

کسب درآمد از طریق ییلد فارمینگ در ظاهر مشابه استیکینگ است، اما فرایند سوددهی این دو با هم کاملا متفاوت است. به زبان ساده ییلد فارمینگ یک راه کشت سود بابت نگهداری NFT است. با کمک این روش شما می‌توانید از راهی کم ریسک به سود دست یابید. در این روش، افراد دارایی خود را در استخرهای نقدینگی می‌سپارند و در ازای آن چند توکن به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. سپس می‌توان توکن‌های دریافت شده را دوباره سپرده کرد و پاداش دریافت نمود.

سود ییلد فارمینگ به میزان نقدینگی موجود در استخر دارایی مرتبط است. به بیان دیگر، میزان پاداش بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد. برای کسب سود در این زمینه باید به پلتفرم‌های مخصوص مراجعه و در آنها ثبت نام کنید تا بتوانید از روش کم خطر به سود قابل قبولی دست یابید. میزان سود دریافتی از این روش نیز بستگی به درصد پاداش آن NFT دارد. 

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های NFT

شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری  روی پروژه‌های NFT فارغ از نوسانات بازار به کسب درآمد بپردازید. اما حتما تحقیقات لازم را در زمینه خرید یک پروژه انجام دهید تا از توسعه آن در آینده اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وایت پیپر پروژه‌ها اطلاعات لازم در مورد اهداف آن‌ها را بدست آورید.

افراد می‌توانند در استارتاپ‌های ایرانی و خارجی سرمایه‌گذاری  کنند و بدون خرید و فروش مستقیم در بازار به کسب درآمد بپردازند. ما در اینجا پروژه خاصی را به شما معرفی نمی‌کنیم، چراکه پروسه انتخاب یک استارتاپ پیچیده است و باید بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود. اما اگر سوال شما این است که در این حوزه سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ باید بگوییم که این مسئله کاملا به پروژه انتخابی شما بستگی دارد که تا چه میزان در آینده رشد می‌کند. 

تامین نقدینگی

تامین نقدینگی NFT نیز یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد است که در آن افراد سرمایه خود را در اختیار استخرهای نقدینگی قرار می‌دهند تا به افراد دیگر وام داده شود. فردی که این نقدینگی را تامین کرده است می‌تواند مزایا و پاداشی دریافت کند و همچنین توکن‌هایی را دریافت می‌کند تا نشان‌دهنده سهم وی از استخر نقدینگی است.

مقدار سود تامین کنندگان نقدینگی بستگی به میزان تراکنش‌ها دارد. چراکه سود این افراد از کارمزد تراکنش‌ها پرداخت می‌شود. برای مثال، در برخی از صرافی‌ها افراد می‌توانند در ازای تامین نقدینگی NFT 0.25  درصد از کارمزد تراکنش‌ها را دریافت کنند. اگر نمی دانید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ بهتر است تمام این موارد را در محاسبه سود در نظر بگیرید.

ایردراپ‌های NFT

ایردراپ به توزیع رایگان توکن‌های NFT بین کاربران گفته می‌شود که یک نوع استراتژی تبلیغاتی است. یکی از جذابیت‌های این روش این است که شما در قبال دریافت این توکن‌ها هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کنید. برخی از این توکن‌ها در نتیجه تبلیغات گسترده می‌توانند رشد داشته باشند و توسعه‌دهندگان را به سود هنگفتی برسانند.

اگر شما هم می‌خواهید واجد شرایط دریافت توکن باشید، باید در ابتدا مقداری از آن را خریداری کنید. حتی برخی از بلاک‌چین‌ها در قبال دریافت NFT از شما می‌خواهند تا توکن را در بازار خرید و فروش کنید. بنابراین یکی از راه‌های کسب درآمد در حوزه NFT می‌تواند دریافت ایردراپ‌های رایگان باشد. برای دریافت این نوع ایردراپ‌ها می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ مراجعه نمایید. 

ارزش NFT ها چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از شاخصه‌هایی که می‌تواند به شما بگوید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ نحوه ارزش‌گذاری این توکن‌هاست. در واقع باید گفت که هیچ معیار دقیقی برای ارزش گذاری توکن‌های غیرمثلی وجود ندارد و ابزارهایی که در ارزش گذاری سهام و یا رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این مورد کارایی ندارند. قیمت NFTها معمولا بر اساس حدس و گمان مشخص می‌شود و هیچ کنترلی روی آن وجود ندارد. 

برای مثال تصویری از یک اثر هنری ممکن است در یک زمانی متقاضی زیادی داشته باشد، زیرا خریداران تصور نمی‌کنند که این اثر نایاب است. اما اگر متوجه شوند که این تصویر به رایگان در اینترنت قرار گرفته است، تقاضا و در نتیجه قیمت آن به یکباره کاهش خواهد داشت. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر قیمت NFTها خواهیم پرداخت.

کمیاب بودن

مانند تمام بازارهای جهانی، هر چقدر یک NFT کمیاب‌تر باشد، ارزش بالاتری دارد. آثار منحصر به فرد هنرمندان برجسته می‌تواند گواه این مطلب باشد که هرچقدر اثر خاص‌تر باشد، گران‌تر است. همچنین از آنجایی که افراد به دنبال کسب مالکیت این آثار هستند، تقاضای خرید آنها نیز بالاتر می‌رود. 

کاربرد

کاربرد NFT می‌تواند کلیدی برای ارزش‌گذاری این توکن در دنیای دیجیتال باشد. هرچقدر یک NFT بتواند به عنوان یک ابزار کاربردی در برنامه عمل کند، قیمت آن بالاتر می‌رود. برای مثال، برخی از توکن‌های غیرمثلی می‌توانند برای خرید اوراق بهادار، فلزات گرانبها و املاک مجازی به کار روند و در آینده حتما قابلیت‌های بیشتری خواهند داشت. 

پشتیبانی پلتفرم‌های مختلف

هر چقدر یک NFT در برنامه‌ها و پلتفرم‌های بیشتری پشتیبانی شود، ارزش بالاتری دارد. برای مثال اگر یک آیتم بازی در چند پلتفرم مورد استفاده قرار بگیرد، ارزش بالاتری دارد. البته پشتیبانی از برنامه‌های مختلف، همکاری گسترده پلتفرم‌ها را می‌طلبد که خود نیز یک چالش بزرگ است. 

ارتباط با دنیای واقعی

توکن‌های غیرمثلی که در ارتباط با دنیای واقعی و اشیای پیرامون ما هستند، ارزش بیشتری دارند. برخی از NFTها برای خرید بلیط کنسرت و یا رای‌گیری استفاده می‌شوند که می‌توانند برای اهداف بلند مدت و یا کوتاه مدت سودآور باشند و ارزش بیشتری پیدا کنند. این عوامل می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی

یکی از عوامل ارزش‌گذاری یک توکن NFT، میزان محبوبیت آن در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام است. اگر در شبکه‌های اجتماعی هنوز نامی از یک توکن به میان آورده نشده، یه این معنی است که آن توکن هنوز نتوانسته زمینه‌های محکمی را برای خود ایجاد کند. اجتماعی شدن یک پروژه به معنای مقبولیت آن توسط افراد جامعه است که می‌تواند باعث افزایش قیمت و ارزش آن شود. 

هویت سازنده

هویت سازنده و صاحبان اولیه یک توکن NFT می‌تواند بر ارزش آن تاثیر مستقیمی بگذارد. توکن‌هایی که توسط افراد شناخته شده و یا شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌شوند می‌توانند ارزش بالایی داشته باشند. همچنین، فروشندگان نیز با ارائه سابقه خرید و فروش توکن به مشتری‌های خود می‌توانند باعث افزایش تقاضای توکن خود شوند. بنابراین شما با بررسی این موارد می‌توانید بسنجید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

مقدار نقدینگی

NFTهای با نقدینگی بالا، ارزش بیشتری دارند. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا پول خود را روی توکن‌هایی سرمایه‌گذاری  کنند که حجم معاملات و نقدینگی بیشتری داشته باشند. چراکه، خرید و فروش در این بازارها به راحتی و بدون معطلی انجام می‌شود. یک NFT با نقدینگی بالا در صورت بسته شدن پلتفرم نیز می‌تواند ارزش خود را حفظ کند و معامله‌گر را به سود برساند. 

پیشرفت مداوم

یکی از عوامل موثر بر قیمت NFT، پیشرفت مداوم آن است. چراکه، این توکن‌ها یک اکوسیستم نوپا هستند و به سرعت تغییر می‌کنند و برای کاربردهای جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر یک توکن NFT با پیشرفت خود بتواند در حوزه‌های جدیدی فعالیت کند، قیمت آن افزایش میابد. NFTها پتانسیل رشد بی نهایت دارند و به طور پیوسته در حال ایجاد فرصت‌های سود آور برای فعالان این زمینه هستند. 

تعداد NFT

هر چقدر تعداد توکن‌های NFT منتشر شده توسط هنرمند کمتر باشد، قیمت آن بالاتر است. برای مثال، اگر تعداد آیتم‌های قابل فروش یک بازی محدود باشد، ارزش بالاتری دارد. بنابراین سازندگان NFT این نکته را در نظر داشته باشند که برای ارزشمند شدن توکن خود، باید تعداد محدودی از آن را منتشر کنند. همچنین خریداران این توکن‌ها حتما قبل از خرید، تعداد توکن‌های منتشر شده NFT مورد نظر خود را بررسی کنند.

قیمت بیت کوین

بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی است که می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال دیگر و NFTها تاثیر بگذارد. این تاثیر در ابتدا به دلیل ناشناخته بود بازار NFTها قابل مشاهده نبود. اما با شناخته‌تر شدن توکن‌های غیرمثلی در بین سرمایه‌گذاران، این تاثیر مشهود‌تر است. اما در حال حاضر، با گسترش روز افزون بازار NFTها مشاهده می‌شود که قیمت بیت کوین تاثیر کم‌تری روی آن می‌گذارد و با وجود نزولی شدن بازار رمز ارزها، این بازار صعودی است. این عامل می‌تواند نشان دهنده رشد توکن‌های NFT و جدا شدن آن از بازار کریپتو باشد. 

بازارهای خرید و فروش NFT

پیش نیازهای خرید و فروش توکن غیرمثلی، راه اندازی کیف پول و شارژ مالی است. بعد از آن با ثبت نام در پلت فرم‌های مختلف می‌توانید خرید و فروش این توکن‌ها را آغاز کنید. در ادامه به معرفی معتبرترین بازارهای خرید و فروش NFT خواهیم پرداخت.

اوپن سی ( OpenSea )

اوپن سی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT است که تمام حوزه‌های کاربردی این توکن را در بر می‌گیرد. این پلتفرم در واقع یک بازار غیر متمرکز برای معامله توکن‌های غیرمثلی است که می‌تواند راهی برای کسب درآمد باشد. شما می‌توانید به راحتی با ثبت نام در این پلتفرم به معامله بپردازید. اوپن سی در مقابل هر تراکنش کارمزدی را دریافت می‌کند که با محاسبه آن می‌توانید بفهمید سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

رریبل ( Rarible )

پلتفرم رریبل یکی دیگر از بازارهای محبوب NFT است که در آن می‌توانید به ساخت، خرید و فروش این توکن‌ها بپردازید. از مزیت‌های این سایت می‌توان به ایجاد بستری برای ساخت NFT بدون نیاز به دانش کدنویسی اشاره کرد. در این سایت معامله‌گران می‌توانند بدون نیاز به واسطه خرید و فروش کنند و در هر تراکنش کارمزد خود را بپردازند. 

سوپر ریر ( Supe Rare )

پلتفرم سوپر ریر نیز پلتفرم معتبر دیگری است که با کاربری ساده‌ای که دارد، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است. تفاوت این پلتفرم با دیگر بازارها این است که سازنده NFT نمی‌تواند توکن خود را به طور مستقیم برای فروش بگذارد. بلکه یک تیم پشتیبانی آن را بررسی می‌کند و در صورت ارزشمند بودن آن را نشر می‌دهد. ساخت و فروش توکن در سایت سوپر ریر کارمزد بالایی دارد و پذیرش آثار در آن کمی سخت و دشوار است. بنابراین افرادی که به دنبال سود بیشتر از معاملات خود هستند باید به میزان کارمزدهای این سایت توجه کنند. 

فاندیشن ( Foundation )

یکی دیگر از پلتفرم‌های خرید و فروش توکن غیرمثلی، فاندیشن است که در کارنامه آن فروش با ارزش‌ترین توکن‌ها وجود دارد. یکی از نقاط ضعف این پلتفرم این است که عضویت در آن بر اساس دعوتنامه انجام می‌شود و هر سازنده ای نمی تواند NFT خود را در آن به فروش برساند. برای ثبت نام در این سایت باید کیف پول خود را به آن متصل کنید و با مشاهده دسته بندی توکن‌ها، لیست مورد علاقه خود را مشاهده و در صورت تمایل خریداری کنید.

مینتبل ( Mintable )

مینبتل یک سایت با کاربری ساده فعال در زمینه خرید و فروش NFT است که بر اساس اتریوم کار می‌کند. از ویژگی‌های این بازار این است که امکان مینت کردن و ساخت انواع NFTها را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا آثار خود را در این زمینه به فروش برسانند. برای معامله در این سایت باید ابتدا در آن ثبت نام کنید و با اتصال کیف پول خود به خرید و فروش بپردازید.

نحوه خرید و فروش NFT

اگر می‌خواهید بدانید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ بهتر است ابتدا با نحوه خرید و فروش آن آشنا شوید. برای خرید توکن‌های غیرمثلی ابتدا باید بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید. سعی کنید بازار را بر اساس اعتبار و حوزه فعالیت آنها انتخاب نمایید. در این مقاله آموزش خرید و فروش NFT در پلتفرم اوپن سی آموزش داده می‌شود.

تقریبا تمام پلتفرم‌های خرید و فروش از شما می‌خواهند تا تمام معاملات خود را با استفاده از توکن‌های اتریوم انجام دهید. همچنین به دلیل اینکه NFTها مبتنی بر اتریوم هستند، شما می‌توانید برای خرید و فروش از ارز اتریوم نیز استفاده کنید. برای کیف پول خود نیز می‌توانید از کیف پول متاماسک یا تراست والت استفاده کنید. 

خرید NFT در پلتفرم اوپن سی

خرید توکن غیرمثلی در پلتفرم اوپن سی بسیار ساده است. و مراحلی دارد که در ادامه به آموزش آنها خواهیم پرداخت.

  • در ابتدا وارد سایت OpenSea.io شوید و گزینه Collectible و یا دسته بندی توکن‌های غیرمثلی را انتخاب کنید. 
  • بعد از مشاهده لیست و قیمت هر یک، توکنی را انتخاب کنید که با دارایی شما تطابق داشته باشد. 
  • پس از انتخاب توکن غیرمثلی مورد نظر باید اطلاعات آن را بررسی کنید تا اعتبار آن را بسنجید. 
  • سپس در بخش Connect Wallet کیف پول خود را متصل کنید و بعد از شارژ آن، اقدام به خرید کنید. در هنگام خرید به مقدار کارمزد نیز توجه کنید. 

فروش NFT در اوپن سی ( OpenSea )

مراحل فروش NFT به صورت زیر است.

  • قبل از هر چیزی باید NFT خود را آماده کنید. برای مینت و یا ساخت توکن غیرمثلی روی گزینه Create در صفحه اصلی اوپن سی کلیک کنید. 
  • سپس فایل مورد نظر خود را در سایت آپلود و برای فایل خود عنوان انتخاب کنید.
  • در این مرحله می‌توانید اطلاعات مربوط به فایل را به صورت لینک در سایت قرار دهید تا خریدار جهت کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کند.
  • در بخش توضیحات نیز می‌توانید متنی در مورد فایل خود یادداشت و ارسال کنید.
  • سپس شما باید یک کالکشن بسازید و شبکه بلاک چین مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این بخش، سایت اوپن سی یک مجموعه به صورت پیش‌فرض برای شما ایجاد می‌کند.
  • برای فروش NFT خود بر روی دکمه sell کلیک کنید و قیمت مورد نظر خود را مشخص نمایید. 
  • در نهایت بخش fees درصد کارمزد فروش NFT شما را به نمایش می‌گذارد که بعد از فروش از حساب شما کسر می‌شود. 
  • در نهایت با کلیک بر روی گزینه Complete Listing توکن شما آماده فروش می‌شود. 

استراتژی خرید NFT

استراتژی معاملاتی می‌تواند در جهت مدیریت سرمایه، کاهش ریسک و افزایش بازدهی ما را یاری دهد. در این قسمت نکاتی جهت افزایش سود خرید و فروش NFT ها آورده شده است. 

ارزش بازار

ارزش بازار با ضرب تعداد کل NFT ها در میانگین قیمت یک NFT به دست می‌آید. اگر ارزش بازار از قیمت فعلی بالاتر بود، NFT پتانسیل رشد دارد. اما اگر ارزش بازار پایین‌تر از قیمت فعلی بود، بهتر است از خرید آن NFT صرف نظر کنید. با بررسی ارزش بازار و قیمت فعلی شما می‌توانید پیش بینی کنید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

اطلاعات NFT 

شما می‌توانید با دسترسی به ابزارهای اطلاعاتی هر NFT به داده‌های پروژه آن توکن دسترسی پیدا کنید. این ابزارها می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد ایردراپ‌های NFT، رویدادهای انحصاری، تیم پشتیبان، تعداد توکن و غیره در اختیار شما قرار دهند. مطالعه و بررسی این اطلاعات آینده توکن را برای شما روشن می‌کند.

تعداد NFTهای منتشر شده 

هر چقدر تعداد NFT های منتشر شده توسط سازنده، کم‌تر باشد، آن توکن ارزشمند‌تر است. چراکه تقاضای آن بالاتر می‌رود و فروشنده می‌تواند آن را در قیمت‌های بالاتری بفروشد. بنابراین قبل از خرید NFT مورد نظر، حتما تعداد توکن‌های منتشر شده آن را بررسی کنید.

حجم معاملات

یکی دیگر از نکاتی که قبل از معاملات NFT باید در نظر بگیرید، حجم معاملات است. هر چقدر حجم معاملات یک توکن بیشتر باشد، تقاضای آن بالاتر و خرید و فروش آن راحت‌تر  است. بنابراین، اگر حجم معاملات مجموعه‌ای از یک NFT در حال افزایش باشد، نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران به پروژه است و می‌تواند یک سیگنال برای خرید باشد. 

خرید در کف

قیمت کف NFT یا توکن غیرمثلی به معنای پایین‌ترین قیمتی است که تا به حال توکن فروخته شده است. خرید در کف یک استراتژی معاملاتی است که در صورت افزایش محبوبیت پروژه باعث رشد قیمت کل مجموعه می‌شود. در هر صورت، این استراتژی به شما کمک می‌کند تا احتمال سود خود را در خرید بالا ببرید. اگر نمی دانید که سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ می‌توانید با به کارگیری این استراتژی‌ها آن را به حداکثر برسانید.

خرید در سقف

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی، خرید در سقف است. اگرچه این NFTها گران هستند، اما بیشترین محبوبیت را در بین سرمایه‌گذاران ثروتمند دارند. البته به دلیل گران بودن این توکن‌ها، اگر قیمت نزولی شود، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را برای سرمایه‌گذاران در پی داشته باشد. بنابراین بررسی‌های دقیق‌تری را در انتخاب این توکن‌ها در نظر بگیرید.

تشخیص خط روند

بهتر است NFTهایی را خریداری کنید که در مسیر خط روند قرار دارند. اگر روند رو به کاهش باشد، با احتیاط بیشتری وارد معامله شوید. اما اگر روند رو به افزایش باشد به این معنی است که افراد بیشتری نسبت به NFT علاقه نشان می‌دهند و به احتمال زیاد توکن رو به رشد است. پیشنهاد می‌شود که از اندیکاتورها برای تشخیص خط روند استفاده کنید.

محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی

یکی از نکاتی که قبل از خرید توکن‌های غیرمثلی باید در نظر بگیرید، محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی است. این عامل می‌تواند نشان دهنده تعداد طرفداران یک پروژه باشد. در صورت سرمایه‌گذاری  روی توکن‌های محبوب می‌توانید انتظار داشته باشید که روند رو به رشد خواهد بود. البته هیچ کدام از این موارد نمی‌توانند 100 درصد رشد NFT را تضمین کنند.

ریسک خرید NFT

اگرچه به نظر می‌رسد که خرید NFT مزایای زیادی دارد، اما نمی توان از ریسک آن چشم پوشی کرد. یکی از شاخصه‌های تعیین میزان سود معاملات NFT، محاسبه ریسک معاملات است. بنابراین برای اینکه بفهمید سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ در ابتدا ریسک آن را در نظر بگیرید.

مانند سایر ارزهای بلاک‌چین، هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش توکن‌های غیرمثلی بعد از گذشت مدت زمانی افزایش داشته باشد. حتی ممکن است قیمت آن پس از انتشار به شدت کاهش یابد. بنابراین در این شرایط شما مجبور می‌شوید تا توکن خود را مدت زمان بیشتری نگهداری کنید تا به قیمت مورد نظر برسد.

یکی دیگر از خطرات خرید NFT، امکان کلاهبرداری در آن است. با توجه به اینکه نظارتی بر تولید و انتشار NFT وجود ندارد، ممکن است افراد سودجو توکن‌های غیرمثلی بی ارزش را به قیمت بالایی بفروشند. در این حالت شما باید قبل از خرید اطلاعات پروژه توکن را به دقیقا بررسی کنید تا از کاربری، هدف و امکان پیشرفت آن در آینده مطلع شوید.

گروه مالی اینوستپ با ارائه این مقاله سعی کرده تا شما را با نحوه ساخت، خرید و فروش NFT آشنا کند تا با آگاهی بیشتری در این عرصه گام بردارید.

سود خرید و فروش NFT چقدر است؟

سرمایه‌گذاران اغلب به دو دلیل به خرید NFT می‌پردازند، یا به دنبال تکمیل کلکسیون خود هستند و یا به دنبال سود بیشتر. با پیشرفت‌هایی که این توکن در سال‌های اخیر داشته و خواهد داشت، می‌توان معاملات آن را در دسته تجارت‌های پر سود در نظر گرفت. سود خرید و فروش NFT به عوامل زیادی بستگی دارد. هر یک از این عوامل می‌توانند در بلند مدت و یا کوتاه مدت، ارزش NFT را افزایش دهند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

عوامل افزایش ارزش NFT
محبوبیت توکن
میزان عرضه و تقاضا
حجم معاملات
ارزش بازار
کمیاب بودن
منحصر به فرد بودن
تبلیغات مجازی
کارایی
پیشرفت پروژه
سازنده NFT
تیم پشتیبان
استراتژی معاملاتی
میزان کارمزد و گس

جمع‌بندی از سود معاملات NFT

NFT یک دارایی غیرمثلی و غیرقابل تعویض است که به صورت یک فایل تصویری، ویدیویی، آیتم‌های بازی و یا یک تابلو نقاشی به فروش می‌رسد. سازندگان و هنرمندان با انتشار این توکن‌ها، آنها را به مالکیت افراد دیگر در می‌آورند و در دنیای تجارت دیجیتال به کسب سود می‌پردازند. اما عوامل مختلفی بر قیمت این توکن‌ها اثر می‌گذارد.

سود خرید و فروش NFT چقدر است؟ سود خرید و فروش NFT به عوامل مختلفی چون محبوبیت توکن، منحصر به فرد بودن آن، کاربرد NFT، کمیاب بودن آن و موارد دیگر بستگی دارد. بنابراین سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازارهای مالی جهانی و کسب درآمد از این بازار را دارند باید این موارد را قبل از خریداری بسنجند تا بتوانند سرمایه خود را مدیریت کنند.

در این مقاله در ابتدا به بررسی NFT، کاربردهای آن، روش‌های کسب درآمد، نحوه ارزش گذاری، نحوه خرید و فروش، میزان ریسک معاملات و کسب سود پرداخته ایم تا شما را در جهت افزایش سود معاملات NFT یاری دهیم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید