شت‌کوین بخریم یا نه ؟ شت‌کوین‌های پامپی

شما به عنوان سرمایه‌گذار، به احتمال زیاد واژه شت‌کوین را بارها شنیده‌اید. اما شت‌کوین چیست؟ شت‌کوین یک رمزاز کم ارزش است که بر اساس حمایت افراد مشهور، عرضه و تقاضا و یا تبلیغات، قیمت آن بالا می‌رود. اما این ارزها به خودی خود هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و گاهی به جهت سرگرمی ساخته می‌شوند. خرید و فروش شت‌کوین‌ها را می‌توان در دسته پرریسک‌ترین معاملات قرار داد. اما این سوال ممکن است پیش بیاید که شت‌کوین بخریم یا نه؟

خرید شت‌کوین می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه سود وسوسه انگیز و سقوط ناگهانی داشته باشد. اما چه عواملی باعث می‌شود تا یک معامله شت‌کوین سودده یا زیان‌ده شود؟ اینگونه معاملات چه مزایا و چه معایبی دارند؟ چگونه می‌توان ریسک اینگونه معاملات را کاهش داد؟ چگونه می‌توان شت‌کوین خریداری کرد؟ و یا شت‌کوین‌های پرطرفدار کدامند؟ این‌ها همه سوال‌هایی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ داده می‌شود تا شما بتوانید با دانش کافی در مورد خریدن یا نخریدن شت‌کوین تصمیم بگیرید.

شت‌کوین چیست؟

شت‌کوین shitcoin یک ارز دیجیتال کم ارزش است که هدف خاصی را دنبال نمی‌کند. این کلمه بار منفی دارد و برای توصیف تحقیرآمیز برخی پروژه‌های ارز دیجیتال به کار می‌رود. این گروه از رمز ارزها هیچ نوآوری در ساخت خود ندارند و تنها نسخه‌های کپی ارز بیت‌کوین هستند. به طور کلی هر ارزی که بدون دلیل و بر اساس حدس و گمان قیمت‌گذاری شود را شت‌کوین می‌نامند.

این ارزها در ظاهر فاقد ارزش هستند، اما گاهی ممکن است سودهای کلانی را شامل شوند. البته این ارزها به همان اندازه که ممکن است برای سرمایه‌گذاران سودآور باشند، می‌توانند ضرر و زیان زیادی را نیز به همراه داشته باشند. بنابراین قبل از خرید این گونه ارزهای دیجیتال، لازم است آگاهی لازم را کسب کنید. در واقع این ارزها قیمت چندان مشخصی ندارند و چند سرمایه‌گذار و یا بازیگردان، ارزش آن‌ها را تعیین می‌کنند. به علت کم بودن سرمایه در این نوع ارزها، در صورت وجود چند سرمایه‌گذار و خرید و جمع کردن سهم‌ها از بازار، می‌توانند به یک‌باره سود چندین درصدی را داشته باشند. برعکس و در صورت هماهنگی و فروش و خالی کردن سهم‌ها توسط سرمایه‌گذاران عمده، می‌توانند موجب ریزش چندین درصدی ارز شوند.

نحوه ارزش گذاری شت‌کوین‌ها

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه شت‌کوین بخریم یا نه، بهتر است با نحوه ارزش‌گذاری شت‌کوین‌ها آشنا شویم. درواقع قیمت‌گذاری اولیه این سهام‌ها، با حدس و گمان انجام می‌شود. اما پس از ارائه این ارزها در بازار، حجم معادلات باعث بالا رفتن و یا پایین آمدن ارزش شت‌کوین می‌شود. 

گاهی ارزش بالای شت‌کوین‌ها ناشی از الگوهای پامپ و دامپ است. به گونه ای که تعدادی سرمایه‌گذار با حجم بالا یک شت‌کوین را خریداری می‌کنند و بعد از بالا رفتن قیمت بر اساس عرضه و تقاضا، به یکباره سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند. این کار باعث سقوط ناگهانی قیمت شت‌کوین می‌شود. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در این‌گونه ارزها و تشخیص ارز قبل پامپ شدن، باید مراقب از دست دادن سرمایه خود باشید.

برای مثال، یک شت‌کوین شناخته شده مانند دوج کوین، ارزش خود را از توییت‌های حمایتی ایلان ماسک می‌گیرد. بدون حمایت‌ها و نظرات مشترک ایلان ماسک، این سکه هیچ ارزشی نداشت. بنابراین ارزش شت‌کوین‌ها بر پایه حمایت سرمایه‌گذاران و قدرت عرضه و تقاضای بازار است. برای پاسخ به این سوال که شت‌کوین بخریم یا نه، با ما همراه باشید.

مزایا و معایب خرید شت‌کوین

بررسی مزایا و معایب خرید شت‌کوین می‌تواند جواب سوال ما باشد که آیا شت‌کوین بخریم یا نه. در ادامه به معرفی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

مزایا

  • شت‌کوین‌ها قابلیت این را دارند که صعود انفجاری داشته باشند. این ارزها بعد از حمایت افراد شناخته شده ارزش بالایی پیدا می‌کنند.
  • این ارزها قیمت پایینی دارند و شما می‌توانید آنها را در حجم بالا خریداری کنید. قیمت برخی از آنها تنها به چند سنت می‌رسد.
  • با توجه به اینکه این ارزها قیمت پایینی دارند، شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از آنها را خریداری کنید و پرتفوی خود را متنوع کنید.

معایب

  • احتمال سقوط قیمت و کاهش ضرر آن وجود دارد. از آنجایی که این کوین‌ها در اصل ارزشی ندارند، به راحتی سقوط می‌کنند.
  • نقدشوندگی پایینی دارند. تقاضای خرید شت‌کوین‌ها در برابر دیگر ارزها بسیار پایین‌تر است و ممکن است سرمایه‌گذار در خرید و فروش آنها با مشکل مواجه شود.
  • احتمال کلاهبرداری در آنها وجود دارد. گاهی کوین‌های به بازار عرضه می‌شوند که اصلا وجود ندارند و تنها جهت فریب سرمایه‌گذار به بازار عرضه شده اند. 
  • حجم معاملات بسیار کمی دارد. حجم معاملات پایین باعث می‌شود تا حتی فردی با سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری خود، بتواند بازار را به هر سویی بکشاند.
  • یکی از بزرگ‌ترین معایب شت‌کوین‌ها، قرار نگرفتن در لیست صرافی‌های بزرگ است. شت‌کوین‌هایی که در صرافی‌های معتبر لیست نمی‌شوند، به هیچ عنوان ارزش سرمایه‌گذاری ندارند.
  • شت‌کوین‌ها کارمزد معاملاتی بسیار بالایی دارند. این ارزها به دلیل حجم معاملات و نقدشوندگی پایینی که دارند، در صرافی‌ها با کارمزد بالا خرید و فروش می‌شوند. 

سود و زیان معاملات شت‌کوین

شت‌کوین‌ها یکی از پرخطر‌ترین و در عین حال پرسودترین ارزهای دیجیتال هستند. شما با خرید یک شت‌کوین در دو موقعیت قرار می‌گیرد. گاهی شت‌کوینی که خریداری کردید قربانی کلاهبرداری می‌شود و یا ممکن است شت‌کوین شما در واقع شت‌کوین نباشد و سود زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. با مطالعه این مطالب می‌توانیم تصمیم بگیریم که شت‌کوین بخریم یا نه

معاملات سودده

اگر بتوانید موقعیت فروش خود را به درستی ارزیابی کنید، می‌توانید از هر دو حالت سود ببرید. شما می‌توانید با شناسایی ارزهای پامپی و یا رشد انفجاری ارز آن را بفروشید و به سود قابل توجهی برسید. اما باید در مورد شت‌کوین‌ها، اهداف خود را کوتاه مدت تنظیم کنید. چراکه در مدت کمی این ارزها به ارزش واقعی خود برمی‌گردند و ممکن است باعث ضرر شما شوند. اما با وجود ریسک بالایی که اینگونه معاملات دارد، توصیه می‌شود با قسمت کوچکی از سرمایه خود، آنها را خریداری کنید.  

معاملات زیان‌ده

اگرچه خرید شت‌کوین‌های ناشناخته ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما چیزی جز نابودی به همراه ندارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران که شت‌کوین را خریداری و نگهداری کرده اند، زیان دیده اند. در مورد خرید شت‌کوین‌ها توصیه می‌شود که قبل از خرید حتما تحقیقات لازم را انجام دهید و مقدار کمی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهید. اما چگونه می‌توانیم شت‌کوین‌ها را از دیگر ارزها شناسایی کنیم؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه شت‌کوین را شناسایی کنیم؟

قبل از اینکه تصمیم بگیریم که شت‌کوین بخریم یا نه، بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا شویم. شت‌کوین‌ها یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد دارند که آنها را از دیگر رز ارزها متمایز می‌کند. 

  • ارزش‌گذاری شت‌کوین‌ها معمولا بر اساس حدس و گمان و بدون دلیل مشخص صورت می‌گیرد.
  • در هنگام ارائه به بازار، شناسنامه و اطلاعات دقیق را در اختیار معامله‌گران قرار نمی‌دهند.
  • تیم پشتیبان و توسعه دهنده شت‌کوین‌ها معمولا ناشناس است.
  • این پروژه‌ها معمولا چارچوب عملکرد مشخصی ندارند و تنها وعده‌های پوچ می‌دهند.
  • شت‌کوین‌ها معمولا کپی پروژه‌های بزرگ ارزهای دیجیتال دیگر هستند.
  • تعداد سرمایه داران این گونه ارزها بسیار ناچیزند و به بیش از 400 نفر نمی‌رسند.
  • الگوهای پامپ و دامپ یکی از عوامل تاثیرگذار قیمت این ارزها هستند. 
  • نقدینگی پایینی دارند و برخی از آنها حتی به 20 هزار دلار هم نمی رسند. 
  • این ارزها معمولا با قیمت پایینی شروع به کار می‌کنند.
  • اطلاعات وایت پیپر این ارزها در دسترس نیست.

قبل از خرید کریپتوکارنسی چه تحقیقاتی باید انجام دهیم؟

قبل از اینکه تصمیم بگیریم که آیا شت‌کوین بخریم یا نه، باید بدانیم که ارزی معتبر است که وایت پیپر داشته باشد. بنابراین در ابتدا بررسی کنید که ارز وایت پیپر دارد یا نه؟ در مرحله بعد باید به نگارش صحیح وایت پیپر دقت کنید. شاید این قضیه پیش پا افتاده به نظر برسد، اما اهمیت بالایی دارد. اگر نمونه ای با کیفیت پایین و اشتباهات تایپی متعدد را مشاهده کردید، باید مشروعیت آن ارز را زیر سوال ببرید.

در مرحله بعد، وعده‌های ارائه شده تیم سازنده پروژه را بررسی کنید. در این‌گونه وایت پیپرها، معمولا وعده‌هایی بدون ارائه اطلاعاتی در مورد چگونگی دستیابی به آنها داده می‌شود. اگر یک وایت پیپر بیش از حد بصری باشد و از تصاویر زیادی در آن استفاده شده باشد، به اعتبار آن شک کنید. اما یک وایت پیپر معتبر دارای اطلاعات زیر است.

  • چشم انداز پروژه
  • مروری بر مشکلات پروژه و ارائه راه حل 
  • جزییات اجرای فنی
  • نقشه راه معتبر
  • مشخصات کامل ارز دیجیتال
  • اطلاعات فنی در مورد هدف، نوع و مکانیسم ارز دیجیتال

استراتژی سرمایه‌گذاری بر روی شت‌کوین‌ها

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی شت‌کوین‌ها را دارند باید یک استراتژی خوب و ایده آلی را برای جلوگیری از ضررهای احتمالی خود انتخاب کنند. یک استراتژی خوب باید‌ ترکیبی از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال باشد تا با بررسی حجم، مدیریت سرمایه و ریسک، نقاط ورود خروج را به موقع شناسایی کند. قبل از خرید شت‌کوین به موارد زیر توجه داشته باشید.

حجم معاملات

حجم معاملات یکی از راهکارهای شناسایی ارزهای با پتانسیل رشد بالا هستند. شت‌کوین‌ها با حجم معاملات پایین، ریسک سرمایه‌گذاری به مراتب بیشتری نسبت به ارزهای دیگر دارند. اما توصیه می‌شود شت‌کوینی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که حداقل حجم 5 میلیون دلار در 24 ساعت معامله داشته باشد.

صرافی معتبر

توصیه می‌شود که در هنگام خرید شت‌کوین، آنهایی را انتخاب کنید که در صرافی‌های بزرگ و معتبر لیست شده باشند. چراکه خرید و فروش اینگونه شت‌کوین‌ها راحت‌تر است و از امنیت بیشتری برخورداند. چنین شت‌کوین‌هایی حجم معاملات بالاتری دارند و سرمایه‌گذاری روی آنها از ریسک کم‌تری برخوردار است.

ارزش بازار

سعی کنید شت‌کوین‌هایی را انتخاب کنید که حداقل ارزش 100 میلیون دلاری در بازار داشته باشند. البته ارزش بازار هم گاهی گول‌زننده است و باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. اما بهتر است بدانید که بهترین شت‌کوین‌ها معمولا قیمت پایینی دارند.

تعداد سکه‌های در گردش

تعداد سکه‌های در گردش شت‌کوین باید شرایط مناسبی داشته باشد. هر چقدر تعداد سکه‌های در گردش یک ارز بیشتر باشد، احتمال افزایش قیمت و حجم معاملات آن کم‌تر است. تعداد سکه‌های محدود نیز چالش‌های مخصوص به خود را دارد و امکان خرید و فروش سریع را از بین می‌برد.

تحلیل فاندامنتال

یک شت‌کوین باید از نظر تحلیل‌های فاندامنتال نیز مورد بررسی قرار گیرد. با دنبال کردن اخبار و رویدادهای مهم در مورد ارز مورد نظر می‌توانید نقاط ورود و خروج را به درستی تشخیص دهید.

گروه مالی اینوستپ به مدیریت آقای لطیف آهی دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را ارائه کرده است تا شما مهارت کافی در خصوص انتخاب ارزهای مستعد رشد را داشته باشید. نحوه سرمایه‌گذاری مناسب و مدیریت ریسک و سرمایه را به صورت اصولی بیاوزید.

ترفندهای کاهش ضرر معاملات شت‌کوین

همانطور که گفتیم یک استراتژی ایده‌آل می‌تواند احتمال سوددهی معاملات شت‌کوین را افزایش دهد. با توجه به ریسک و خطر بالای سرمایه‌گذاری بر روی شت‌کوین، به نکات زیر توجه کنید.

  • از سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی شت‌کوین‌ها جدا خودداری کنید، چراکه اینگونه سرمایه‌گذاری می‌تواند چالش‌های شما را چند برابر کند.
  • بخش کوچکی از سرمایه خود را وارد بازار کنید. قرار دادن 2 تا 5 درصد از کل سرمایه برای خرید شت‌کوین منطقی به نظر می‌رسد.
  • سعی کنید سودهای خود را به صورت پله‌ای از این بازار خارج کنید. خارج نکردن سود ممکن است باعث از دست رفتن کل آن شود.
  • بخش اعظم سودهای حاصله خود را بر روی ارزهای معتبر‌تر سرمایه‌گذاری کنید و دوباره بخش کوچکی از آن را برای خرید شت‌کوین اختصاص دهید.

نوع ارز دیجیتال ویژگی‌ها
آلت کوین هر رمز ارزی به غیر از بیت‌کوین را آلت کوین گویند
تیم فنی قوی و نقشه راه ارزشمندی دارند
روند تغییر قیمت آن‌ها معمولا آهسته است
شت کوین تازه به بازار عرضه شده‌اند.
تیم مطرح و اهداف شاخصی ندارند.
روند تغییر قیمت آنها معمولا ناگهانی است.
میم کوین پشتوانه آنها سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها و تبلیغات است.
هدف آنها معمولا افزایش قیمت ناگهانی ( پامپ ) است.

نحوه خرید شت‌کوین

یکی از سوال‌های پرتکرار سرمایه‌گذاران این است که شت‌کوین بخریم یا نه. اگرچه ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که شت‌کوین نخرید، اما برخی از سرمایه‌گذاران عاشق معاملات پر ریسک هستند و دوست دارند که به سودهای وسوسه انگیز شت‌کوین‌ها دست یابند. اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستید، سعی کنید بخش کوچکی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهید. اما شت‌کوین را از کجا خریداری کنیم؟

به دلیل مشکلاتی که بر شمردیم، بسیاری از صرافی‌ها حاضر نیستند تا شت‌کوین‌ها را در لیست ارزهای خود قرار دهند. اما صرافی‌های غیرمتمرکزی چون یونی سواپ، پنکیک سواپ و وان اینچ، سه تا از معتبرترین صرافی‌ها هستند که می‌توانند برای خرید و فروش شت‌کوین‌ها مورد استفاده قرار گیرند. برای خرید این ارزها باید ابتدا یک کیف پول مانند تراست والت برای خود نصب کنید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. سپس شت‌کوین را از صرافی مورد نظر خریداری و به کیف پول خود منتقل کنید. 

معرفی محبوب‌ترین شت‌کوین‌ها

در ادامه چند مورد از شت‌کوین‌های پرطرفدار در میان سرمایه گذاران را معرفی می‌کنیم. اما تاکید می‌کنیم که انتخاب هر کدام از این شت‌کوین‌ها بر عهده خودتان است و سرمایه‌ای که را نمی‌خواهید از دست دهید را وارد این بازار نکنید.

دوج کوین DOGE

دوج کوین در واقع یک میم کوین است که اعتبار اولیه خود را از حمایت‌های ایلان ماسک گرفته است. 

شیبااینو SHIB

بعد از موفقیت دوج کوین، شیبااینو برای رقابت با دوج به بازار عرضه شد. این ارز نیز هدف خاصی را دنبال نمی‌کند.

دوج ایلان ماسک ELON

این ارز با هدف تبدیل شدن به اولین ارز میان سیاره‌ای ایجاد شد. هرچند این هدف در حال حاضر یک شوخی است، اما تبلیغات زیاد روی آن باعث محبوبیت آن شده است. 

فلوکی اینو FLOKI

این ارز نیز مانند دیگر شت‌کوین‌ها به هدف سرگرمی ایجاد شده و بعدها با حمایت تیم پشتیبان خود، توسعه پیدا کرده است.

بیبی دوج Baby Doge

بیبی دوج نیز به عنوان پسر دوج کوین معرفی شده و از نظر سرعت، شرایط بهتری نسبت به دوج دارد. این رمز ارز نیز تحت حمایت ایلان ماسک توسعه یافته است.

جمع بندی: در نهایت آیا شت‌کوین بخریم یا نه؟

شت‌کوین‌ها مانند یک شمشیر دو لبه دارای سود وسوسه انگیز و ریسک خانمان سوز هستند. این ارزها به خودی خود فاقد ارزش هستند و بدون هدف خاصی تولید شده‌اند. ارزش‌گذاری آنها بر اساس حدس و گمان است و برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند. این ارزها با توجه به قیمت و حجم معاملات پایینی که دارند، گاهی تحت تاثیر الگوی پامپ و دامپ قرار می‌گیرند و می‌توانند سرمایه شما را یک شبه نابود کنند.

توصیه ما این است که افراد تازه کار و کم تجربه اصلا سراغ این بازار نروند. اما افرادی که تجربه کافی در این زمینه دارند می‌توانند با انجام بررسی‌های کامل، تنها 2 الی 5 درصد از سرمایه خود را شت‌کوین بخرند. این افراد می‌توانند با بررسی تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، نقاط ورود و خروج را به درستی تشخیص داده و به سود خوبی دست یابند. 

در این مقاله سعی شده تا شما را با معاملات سودده و زیان‌ده آشنا کنیم تا بتوانید با بررسی تمام اطلاعات تصمیم بگیرید که شت‌کوین بخریم یا نه. اما در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌ای را که نمی‌خواهید از دست دهید، وارد بازار شت‌کوین نکنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید