صندوق طلا چیست؟ چگونه در آن سرمایه‌ گذاری کنیم؟

صندوق طلا چیست، چه کاربردی در سرمایه‌گذاری دارد؟ همان‌طور که می‌دانید برای سرمایه‌گذاری، همواره طلا و سکه از گزینه‌هایی هستند که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. طلا و سکه در طول بلند مدت و بعضا در کوتاه مدت، بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. این دو مورد به دلیل اینکه هزینه اجرت ساخت ندارند، از هزینه‌ی کمتری برخوردارند و از این روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که خرید و فروش این دو، دارای ریسک و مخاطراتی است. به عنوان مثال ممکن است ریسک گم شدن، دزدیده شدن و… گریبان‌گیر مالکان آن‌ها شود. بنابراین سرمایه‌گذار باید با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کند و آن‌ها را بپذیرد.

در این رابطه، نوعی صندوق ایجاد شده است که می‌تواند طلا را با توجه به نوسان‌هایش، در دل خود جای داد. به عبارتی سرمایه‌گذار می‌تواند بدون ریسک و خطر از دست رفتن دارایی، اقدام به خریداری طلا کند و با خیال راحت، سرمایه‌گذاری کند. صندوق طلا، از جمله جدیدترین ابزارهای سرمایه‌گذاری می‌باشد که امکان خرید طلا بدون دریافت آن ( حالت فیزیکی ) را برای خریدار رقم می‌زند. بنابراین شما می‌توانید با خرید واحدهایی از صندوق طلا، در این فلز گرانبها، سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که صندوق طلا چیست، چه مزیت‌هایی دارد و چه کاربردهایی را برای مالک به همراه دارد. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات پیرامون این موضوع هستید یا می‌خواهید در این رابطه، اطلاعات مفید و ارزشمندی را دریافت کنید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به این اطلاعات، دسترسی پیدا کنید.

صندوق طلا چیست؟

در نخستین عنوان از این مطلب، می‌خواهیم بدانیم صندوق طلا چیست و چگونه به وجود آمده است. صندوق طلا ( Gold Funds ) یکی از انواع سرمایه‌گذاری‌های موجود در صندوق‌های قابل معامله ( ETF ) است که متقاضیان می‌توانند از طریق بورس، اقدام به خرید و نگهداری از آن کنند. اصلی‌ترین تفاوتی که میان این صندوق‌ها در مقایسه با سایر موارد وجود دارد، این است که به جای سرمایه‌گذاری روی سهام، این صندوق روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع باید عنوان کرد که درون این صندوق‌ها، حداقل 70 درصد از دارایی روی سکه طلا سرمایه‌گذاری شده است. مابقی این موارد نیز ممکن است درون اوراق با درآمد ثبات گنجانده شده باشد. در این حالت، مدیر صندوق اقدام به خرید سکه طلا از بازار یا بانک موردنظر می‌کند و سپس در بانک عامل سپرده‌گذاری، آن را قرار می‌دهد.

به این دلیل که حداقل 70 درصد سرمایه‌گذاری در صندوق طلا روی سکه طلا است و همچنین سکه طلا نیز برای نوسان، متوسل به دو پارامتر مهم نرخ دلار و قیمت اونس جهانی است، بنابراین می‌توان گفت که افرادی که درون این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند، به عبارتی به صورت غیرمستقیم روی دلار و اونس جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بررسی میزان بازدهی صندوق طلا

دومین عنوان از مطلب صندوق طلا چیست، مربوط به بررسی بازدهی این صندوق است. برای اینکه بتوانیم با اطمینان کامل سرمایه‌گذاری کنیم و سود مطلوبی را کسب کنیم، نیاز است مقدار بازدهی صندوق طلا را در گذشته بررسی کنیم. در حال حاضر برخی از کارگزاری‌ها، صندوق‌های طلا خود را در بورس عرضه کرده‌اند و کاربران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از آن‌ها و خرید این صندوق‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی سکه طلا کنند. در این بخش، می‌خواهیم یک بررسی و مقایسه‌ای را بین یک صندوق طلا و سکه را انجام دهیم.

از بازه زمانی ابتدای سال 1401 تاکنون، سکه دارای بازدهی 32.18 درصد بوده است و صندوق طلا، بازدهی 34.36 درصد را کسب کرده است. همچنین در بازه زمانی 3 ماهه، این عدد برای سکه 10.6 درصد و برای صندوق طلا، 10.5 درصد بوده است. در بازه زمانی 6 ماهه، سکه طلا 22.75 درصد بازدهی کسب کرده است. در حالی که صندوق طلا 23.3 درصد بازدهی خالص را کسب کرده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بازدهی صندوق طلا همسو با سکه و طلا در بازارهای جهانی حرکت می‌کند. از این رو می‌توان اطمینان کسب کرد که این صندوق‌ها دارای بازدهی یکسانی هستند و می‌توان برای کاهش ریسک، اقدام به خرید واحدهایی از این صندوق کرد.

اگر تمایل دارید در خصوص سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات کسب کنید، مطالعه مقاله سودده ترین صندوق سرمایه گذاری 1401 را پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید اطلاعات خوبی کسب کنید.

بازدهی صندوق طلا چگونه حاصل می‌شود؟

در سومین عنوان از مطلب صندوق طلا چیست، می‌خواهیم بررسی کنیم بازدهی کسب شده از صندوق طلا در بورس، چگونه حاصل می‌شود؟ در حالت فیزیکی، شخص به صرافی یا طلا فروشی مراجعه کرده و اقدام به انتخاب سکه یا طلا می‌کند. سپس این کالا را پس از خریداری، در محیطی ایمن نگهداری می‌کند. در مرحله آخر نیز پس از نگهداری آن، در مدت زمان معینی اقدام به فروش آن می‌کند. فروش طلا و سکه از طریق ارائه این موارد به طلا فروش یا صرافی امکان‌پذیر است. حال این سوال پیش می‌آید که در صورت خرید صندوق طلا، چگونه این فرآیند طی می‌شود و بازدهی از چه طریقی حاصل می‌شود؟

بازدهی صندوق‌هایی که در بورس ارائه شده است، مانند صندوق طلا، از طریق NAV یا خالص ارزش‌های دارایی آن‌ها محاسبه می‌شود. در واقع برای این صندوق‌ها، پشتوانه‌ای از طلا ارائه شده است که ارزش آن وابسته به قیمت طلا است. در واقع در این شرایط، سرمایه‌گذار پس از سرمایه‌گذاری، باید منتظر افزایش ارزش طلا باشد تا بتواند بازدهی مناسبی را کسب کند. برای اینکه یک شخص بتواند از صندوق طلا استفاده کند، ابتدا باید در بورس پذیرش شود و کد بورسی دریافت کند.

پس از آن باید صندوق مورد نظر و میزان واحدهایی که قصد خرید آن‌ها را دارد را انتخاب و سپس اقدام به خرید صندوق مورد نظر نماید. در چنین حالتی، صندوق مورد نظر با تعداد واحدهای خریداری شده، درون پرتفوی سرمایه‌گذار می‌نشیند و هر زمان که خریدار قصد فروش آن را دارد، به راحتی می‌تواند روی دکمه فروش کلیک کند و دارایی خود را نقد کند.

استفاده از صندوق طلا دارای چه مزیت‌هایی نسبت به خرید فیزیکی آن دارد؟

برای اینکه قصد خرید از صندوق طلا را داشته باشیم، باید ابتدا مزیت‌هایی که این روش نسبت به حالت فیزیکی آن دارد را بررسی کنیم و سپس مقایسه‌ای انجام دهیم که آیا این روش بهتر از روش فیزیکی است؟ در ادامه می‌خواهیم با ذکر چندین مورد، اعلام کنیم که خرید صندوق طلا در بورس، دارای مزیت‌های بالقوه بیشتری نسبت به حالت فیزیکی آن دارد.

شاید اصلی‌ترین ویژگی موجود در خرید صندوق طلا، عدم نیازمندی به نگهداری این فلز گرانبها درون مکانی ایمن است. خریدار صندوق طلا به شرایطی مانند حمل کردن، نگهداری در محیطی ایمن، سرقت، تقلبی بودن فلز و… دچار نمی‌شود و می‌تواند راحت به سرمایه‌گذاری خود توجه داشته باشد.

مزایای صندوق طلا

  • خرید از طریق صندوق طلا، باعث کاهش کارمزد معاملاتی می‌شود و خریدار می‌تواند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. از این رو باید عنوان کنیم که خرید طلا از طریق فیزیکی، دارای کارمزد 1 الی 2 درصدی است. این مقدار برای خرید از طریق صندوق طلا، به 0.15 درصد کاهش پیدا می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، کارمزد معاملاتی این روش بسیار پایین است که صرفه اقتصادی بالقوه آن را نشان می‌دهد.
  • قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه کم نیز دیگر ویژگی موجود در این صندوق‌ها است. در واقع شما نمی‌توانید با 500 هزار تومان در بازار اقدام به خرید سکه یا طلا نمایید. این موضوع برای صندوق طلا متفاوت است و شما می‌توانید با این مبلغ، واحدهایی از صندوق طلا را خریداری نمایید و سرمایه خود را افزایش دهید. این موضوع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و برای سرمایه‌گذارانی که دارای مبالغ کم یا کلان هستند، مورد توجه قرار بگیرد.
  • به دلیل مدیریت مناسب و کارآمد، امکان نقدشوندگی مناسبی در این صندوق‌ها وجود دارد. بنابراین در هر لحظه، کاربر می‌تواند اقدام به خرید یا فروش صندوق طلا کند. در واقع بازارگردان موجود در این صندوق‌ها، با عرضه و تقاضاهای خود، می‌تواند به خوبی معاملات و روند حرکتی صندوق را کنترل کند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت و با کمترین تفاوت میان نرخ عرضه و تقاضا، اقدام به خرید یا فروش دارایی کنند.
  • در صندوق‌های طلا، علاوه بر اینکه نقدشوندگی آسان است، سهولت در خرید و فروش نیز در دسترس است. در واقع کار کردن با این دسته از صندوق‌ها آسان بوده و تنها در 1 دقیقه، این فرآیند قابل انجام است.
  • مدیریت حرفه‌ای، از مهم‌ترین شاخصه‌های یک صندوق کارآمد است و این موضوع برای صندوق طلا نیز صندوق طلا نیز صدق می‌کند.

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق طلا چیست؟

در این بخش، می‌خواهیم بررسی کنیم که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق طلا چیست و به چه مواردی بستگی دارد. صندوق طلا از جمله صندوق‌هایی است که تحت نظر سازمان بورس بوده و به صورت مداوم توسط این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین از این بابت می‌توان به این اطمینان رسید که سرمایه‌گذاری درون این صندوق‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هیچ خطری سرمایه‌گذاران و سرمایه‌ی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

همینطور در بخش نقدشوندگی، همانطور که گفتیم به دلیل عرضه و تقاضای مناسب و حضور بازارگردان، همواره نقدشوندگی با کمترین تفاوت نرخ وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی دارایی خود را نقد کنند. بنابراین می‌توان با اطمینان این موضوع را عنوان کرد که ریسک سرمایه‌گذاری درون صندوق‌های طلا بسیار کمتر از خرید فیزیکی آن می‌باشد و می‌توان با این روش، به مقابله با روش سنتی پرداخت. همینطور کارمزد کمتری نیز در این روش پرداخت می‌کنیم که خود یکی از ویژگی‌های جذاب این صندوق‌ها است.

گروه مالی اینوستپ در جهت سرمایه‌گذاری شما در بازار بورس مقاله‌ای تحت عنوان بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری ارائه کرده است.

انواع صندوق‌های طلا در بورس ایران

در حال حاضر تعدادی از صندوق‌های طلا در بازار بورس ایران وجود دارد. هر سرمایه‌گذار می‌تواند اقدام به انتخاب یک یا چند نوع از این صندوق‌ها کند. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا می‌شویم.

  • نخستین صندوق مبتنی بر طلا که درون بورس ایران قرار گرفت، پشتوانه طلای لوتوس پارسیان است که با نماد ” طلا ” درون بورس قابل داد و ستد است. این صندوق از خرداد سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد.
  • دومین صندوق مبتنی بر طلا که از آذر ماه 1396 فعالیت خود را آغاز کرد، صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان بوده که با نماد ” گوهر ” در حال معامله است.
  • دیگر صندوق طلایی که در دی ماه سال 1396 آغاز به کار کرد، صندوق سرمایه‌گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان می‌باشد که با نماد ” زر ” قابل معامله است.
  • صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید با نماد ” عیار ” در بازار بورس ایران قابل معامله است که در سال 1397 و در خرداد ماه، اقدام به فعالیت کرده است.
  •   در مرداد ماه 1400، یکی دیگر از صندوق های طلا در ایران راه اندازی شد. صندوق سرمایه‌گذاری طلای سکه طلا کهربا با نماد ” کهربا ” قابل معامله است.
  • سرانجام آخرین نوع از صندوق‌های طلا که در بورس ارائه شده، صندوق سرمایه‌گذاری طلای زرین آگاه است که با نماد ” مثقال ” قابل معامله است.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، در این مطلب به بررسی این موضوع که صندوق طلا چیست، پرداختیم و درباره این صندوق و مزایای آن، اطلاعات مناسب و کاملی را ارائه کردیم. فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا، بسیار بهتر از خرید فیزیکی طلا است و مزیت‌های آن بسیار بیشتر است. کارمزد کمتر، فروش آسان، مدیریت بهتر، عدم نیاز به نگهداری و… از جمله مهم‌ترین مزیت‌هایی است که صندوق طلا آن‌ها را دارد.

اگز از علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بورس ایران هستید و مهارت کافی در این زمینه ندارید، گروه مالی اینوستپ در راستای آموزش و همراهی شما دوره بورسی ( تابلوخوانی و فیلترنویسی ) را ارائه کرده است.

در پایان، امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده و اطلاعات مفید و سودمندی را از این مقاله، کسب کرده باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید