معامله مارجین (مارجین تریدینگ) چیست؟ چگونه از اهرم اسفاده کنیم؟

اگر تاکنون در بازار‌های مالی علی‌الخصوص ارز‌های دیجیتالی فعالیت داشتید، حتما با اصطلاح مارجین تریدینگ نیز آشنایی دارید. در واقع یک تریدر باید اطلاعات کاملی از بستر معامله، آپشن‌ها و ابزار‌های معامله‌گری، اصطلاحات و تکنیک‌های معامله و … داشته باشد تا بتواند یک معامله مناسب و سودده را انجام دهد. یکی از انواع ابزار‌های معامله، این است که از صرافی یا شخصی ثالث، پولی را قرض کنیم و از طریق آن، اقدام به انجام معامله با پول بیشتری کنیم. البته این موضوع علاوه بر سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود، دارای مخاطرات و ریسک‌هایی نیز است.

در این مقاله می‌خواهیم درباره مارجین تریدینگ صحبت کنیم و درباره‌ی آن، اطلاعات مفیدی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه دهیم. بنابراین اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می‌باشید یا می‌خواهید در این زمینه، اطلاعات خود را توسعه دهید، توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید. در واقع قبل از ورود به معاملات مارجین، بهتر است به خوبی با تمام زیر و بم آن آشنا شویم و با اشراف به شرایط موجود در آن، اقدام به دریافت چنین وام یا ابزارهایی کنیم.

مارجین تریدینگ یا معاملات اهرمی چیست؟

در ابتدای این مقاله، می‌خواهیم تعریفی کامل و جامع از معامله مارجین یا مارجین تریدینگ داشته باشیم. این ابزار، در واقع نوعی آپشن معامله است که در آن موجودی تریدر به وسیله یک اهرم چند برابر شده و مقداری سرمایه قرض گرفته می‌شود تا سرمایه‌ی ابتدایی برای آغاز معامله افزایش پیدا کند.

در واقع در چنین روشی، صرافی مقداری وجه نقد تحت عنوان وام به تریدر می‌دهد تا او بتواند با مبلغ بیشتری، اقدام به خرید یا فروش دارایی مالی کند. نکته‌ی مهم در این بخش، این است که برای انجام چنین کاری، باید یک حساب تحت عنوان مارجین در کارگزاری یا صرافی مورد نظر باز شود تا تحت این حساب، تریدر بتواند از وام اهدا شده، استفاده کند.

به این سبک از ترید، معاملات اهرمی نیز گفته می‌شود. در این روش دارایی تریدر چند برابر شده و وی می‌تواند به وسیله‌ی این امکان، معاملات خود را با حجم بیشتری انجام دهد. این موضوع دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد. به عبارتی معامله با حجم بیشتر، سود و زیان بیشتری را نیز به همراه دارد. در صورت استفاده مناسب و اصولی از این موجودی، می‌توان به افزایش مقدار آن امیدوار بود اما در صورت عدم استفاده‌ی مناسب از آن، باید ضرر و زیان‌های احتمالی آن را نیز پذیرفت. بنابراین در معاملات مارجین، شاهد افزایش چند برابری وجه نقد خود هستیم که با آن می‌توان در بازار های مالی، از سود یا زیان بیشتری نیز بهره‌مند شد. در بیشتر صرافی‌های ارز دیجتال امکان انجام معاملات مارجین فراهم است، ازجمله: صرافی بای‌بیت ( ByBit ) و بایننس ( Binance ).

آیا در این سبک از ترید، قوانین خاصی وجود دارد؟

برای مارجین تریدینگ نیاز است به برخی از قوانین موجود در این سبک از ترید، دقت کنید. در واقع برای اینکه بتوانید از صرافی خود وام بگیرید و این وام را در معاملات خود استفاده کنید، نیاز است به برخی از قوانین وضع شده توجه داشته باشید. نخستین قانونی که در این موضوع وضع شده است، این است که تریدر می‌تواند تا مقدار 50 درصد از معامله‌ی خود را وام بگیرد.

به عبارتی اگر شما می‌خواهید یک معامله 100 دلاری را باز کنید، نیاز است 50 دلار آن را خودتان داشته باشید و مابقی مبلغ مورد نیاز را از طریق وام تهیه نمایید. نکته‌ی مهم در خصوص قوانین موجود در این حوزه، این است که معمولا در ارز‌های دیجیتال، قوانین ساده‌تری برای این موضوع وضع می‌شود اما در بورس و بازار سهام و اوراق، این قوانین کمی پیچیده‌تر هستند اما به طور کلی، اصل موضوع در تمامی موارد، یکسان است.

در این دسته از معاملات، معمولا اعلام می‌شود که مارجین اولیه‌ای را معامله‌گر ارائه کند تا به عنوان ضمانت در حساب وی ثبت شود. این مقدار معمولا درصدی از خرید اولیه می‌باشد و تعیین آن با صرافی مورد نظر است. با بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است معمولا مارجین اولیه در صرافی‌ها، 25 الی 40 درصد موجودی برای خرید است. در واقع صرافی این مقدار از نقدینگی را بلوکه می‌کند تا در صورت ضرر تریدر، بتواند کارمزد و بهره‌ی خود را از آن تهیه کند.

اصطلاح کال مارجین (Call Margin) به چه معنایی است؟

اگر در بازار‌های مالی فعال باشید و از مارجین تریدینگ نیز استفاده کرده باشید، حتما با اصطلاحی به نام کال مارجین برخورد داشته اید. در واقع این اصطلاح زمانی رخ می‌دهد که وام‌دهنده، خطری مبنی بر کاهش وثیقه ابتدایی تریدر را مشاهده کرده و از این طریق می‌خواهد به او اعلام کند که مبلغ موجود در حساب خود را افزایش دهد. هنگامی که کال مارجین رخ می‌دهد، این زنگ خطر به صدا در خواهد آمد که تریدر باید اقدام به افزایش نقدینگی خود کند. این موضوع می‌تواند به روش مستقیم یا فروش سهام و دارایی‌ها رخ دهد. موضوع جالب این است که در صورت امتناع تریدر از این کار، صرافی یا کارگزار این حق را دارد که خود این کار را انجام دهد و نقدینگی مورد نیاز را تامین کند.

تریدر‌ها اغلب از کال مارجین می‌ترسند؛ زیرا این موضوع به این معناست که باید موقعیت‌های باز خود را بسته و اقدام به فروش دارایی‌های خود کرد. بنابراین یک زنگ خطر بالقوه برای سرمایه‌گذار به حساب می‌آید. بهترین راه برای پیشگیری از چنین موضوعی، این است که روی اصول و نظم معامله کنید و به موقع موقعیت‌های معاملاتی خود را ببندید. همینطور حد سود و حد زیان نیز در این موضوع بسیار به چشم می‌آید و تریدری که از این موضوع سرپیچی کند، با اشد مجازات یعنی بستن موقعیت معامله‌گری و فروش دارایی‌ها، مواجه می‌شود. نحوه صحیح مدیریت سرمایه در معاملات مارجین را می‌توانید در دوره مدیریت سرمایه و بودجه ‌بندی گروه مالی اینوستپ بیاموزید و ریسک معاملات خود را بسیار کاهش دهید و با آرامش به معاملات خود بپردازید.

ارائه مثالی از کال مارجین

با ذکر یک مثالی، می‌توانیم بهتر با مفهوم کال مارجین آشنا شویم. فرض کنید برای خرید یک دارایی مالی، قصد دارید 200 دلار بپردازید. در چنین حالتی در حساب معاملاتی خود، تنها 100 دلار دارید. بنابراین به سراغ مارجین تریدینگ می‌روید و از صرافی خود، 100 دلار قرض می‌گیرید تا بتوانید با 200 دلار وارد موقعیت معامله شوید. پس از ورود به موقعیت معامله، دارایی مورد نظر به میزان 50 درصد رشد می‌کند. در چنین حالتی دارایی شما از 200 دلار به 300 دلار می‌رسد. حال باید در ابتدا 100 دلاری را که قرض گرفته‌اید پس بدهید و سپس 200 دلار برایتان باقی خواهد ماند که نشان دهنده 100 دلار سود می‌باشد.

حال می‌خواهیم سمت دیگری این موضوع را نیز پیگیری کنیم. فرض کنید در این معامله، به میزان 50 درصد ضرر کرده‌اید و موجودی معامله از 200 دلار به 100 دلار رسیده است. حال باید ابتدا مبلغ قرض گرفته شده از صرافی را پس دهید. این مبلغ 100 دلار می‌باشد. بنابراین با پرداخت آن، عملا تمام سرمایهی شما از بین خواهد رفت. بنابراین باید به این سبک از معاملات، به خوبی دقت شود که می‌تواند در عین سودده بودن، ضرر و زیانی را نیز به تریدر وارد کند.

مزایای ترید به سبک مارجین چیست؟

در این بخش، می‌خواهیم اشاره‌ای به مزایای این روش از ترید داشته باشیم و بگوییم که چرا یک تریدر باید از این سبک از ترید استفاده کند. اصلی‌ترین و شاید شاخص‌ترین ویژگی موجود در این سبک از ترید، این است که قدرت خرید تریدر افزایش می‌یابد. در واقع فرض کنید قصد خرید یک دارایی مالی را دارید. در ابتدا و با داشتن مقداری پول، می‌توانید تعداد 100 عدد از این دارایی را تهیه کنید. حال با استفاده از مارجین، شما می‌توانید تعداد 200 عدد از این دارایی را تهیه کنید. همین موضوع باعث جذابیت زیاد این نوع ترید می‌شود. در واقع افزایش قدرت خرید، ویژگی شاخص این سبک از ترید است. گروه مالی اینوستپ (invesep) معاملات مارجین را در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین در ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای به صورت جامع و اصولی آموزش می‌دهد.

معایب مارجین تریدینگ چیست؟

مارجین تریدینگ با اینکه دارای مزیت‌های جذابی می‌باشد، معایبی را نیز به همراه دارد و یک تریدر قبل از ورود به معامله با مارجین، باید به این معایب نیز دقت کند. در واقع این ویژگی به صورت رایگان در اختیار تریدر قرار نمی‌گیرد و باید برای دریافت آن، بهره‌ای را پرداخت کند. همین موضوع باعث می‌شود تریدر به دقت بررسی کند و قبل از ورود به معامله، آن را از جوانب مختلف مشاهده کند. بنابراین بزرگترین عیب این سبک از ترید و ابزار، این است که باید بهره‌ای را برای آن پرداخت کنید. در صورت حرکت قیمت برخلاف مسیر پیش‌بینی شده، باید ضرر و زیان‌های آن را نیز تحمل کنید.

کال مارجین در این هنگام خود را نمایان می‌کند. اگر میزان مانده حساب تریدر در حساب معاملاتی به قدری کم باشد که خطر دریافت کارمزد و بهره نیز وجود داشته باشد، اخطار لازم داده می‌شود. در صورتی که تریدر اعتنایی به این موضوع نکند و میزان ضرر نیز افزایش یابد، صرافی یا کارگزار می‌تواند خود موقعیت معاملاتی را بسته و اقدام به فروش دارایی‌های وی کند. بنابراین بزرگترین عیب این سبک از ترید، این است که باید بهره‌ای برای آن پرداخت شود و در صورت ضرر، سرمایه شخص کاهش پیدا می‌کند.

در این سبک از ترید، پول قرض گرفته شده توسط چه کسی داده می‌شود؟

شاید یکی از سوالاتی که در این بخش ایجاد می‌شود، این است که پول اهدا شده به تریدر توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟ همانطور که پیشتر نیز گفتیم، این پول توسط کارگزار یا صرافی به تریدر داده می‌شود. البته که صرافی یا کارگزار این پول را به صورت رایگان به تریدر نمی‌دهد و در ازای آن، بهره یا کارمزدی را دریافت می‌کند. صرافی یا کارگزار هیچ گاه ضرر نمی‌کنند و هنگامی که ریسک معامله افزایش یابد، اخطار‌های لازم را به تریدر می‌دهند و در صورتی که خطر زیاد شود، خود به صورت خودکار اقدام به بستن موقعیت معاملاتی می‌کنند و باقیمانده حساب را به عنوان کارمزد برداشت می‌کنند.

مارجین تریدینگ برای چه معامله‌گرانی مناسب است؟

ترید به سبک مارجین، یک ابزار یا سبک معامله‌گری است که دارای ریسک فراوان و در عین حال، منبع مناسب برای سوددهی است. بسته به نوع استفاده از این وام، می‌تواند معامله مناسب و با ارزش و در عین حال، نامناسب و زیان ده باشد. بنابراین هر تریدری باید متناسب با خصوصیات خود، اقدام به استفاده یا عدم استفاده از آن کند. به عنوان مثال، یک تریدر که ریسک‌های زیادی را قبول می‌کند؛ تجربه او در بازار‌های مالی، گواه این است که با دریافت مارجین، می‌تواند سود کسب کند. استفاده از آن می‌تواند برای او مناسب و ایده‌آل باشد. در طرف مقابل اگر یک تریدر اهل ریسک نباشد؛ خطر از دست دادن سرمایه را دائما در ذهن خود دارد. این سبک از معامله‌گری نمی‌تواند برای وی مناسب و منطقی باشد.

معاملات مارجین؛ نمایانگر یک بازی پر ریسک و ارزشمند

بستر‌ها و پلتفرم‌های موجود در بازار‌های مالی، همواره به دنبال ارائه ابزار‌ها و سیستم‌هایی هستند؛ که تریدر را در بازار‌های مالی به سمت جلو هدایت کنند و ارزش دارایی‌های وی را افزایش دهند. این موضوع توسط ابزار‌های مختلفی که برای تریدر‌ها وجود دارد، قابل اثبات است. مارجین تریدینگ، یکی از این ابزار‌ها بوده که به معامله‌گران کمک می‌کند که از انجام معاملات خود، سود‌های بیشتر کسب کنند.

به عبارتی این بازی پر ریسک را می‌توان بازی افراد ماهر و با دانش دانست. یک تریدر ماهر که می‌تواند از بازار‌های مالی سودهای کلانی را بدست بیاورد؛ اقدام به افزایش ریسک می‌کند. او با مبلغ و دارایی بیشتری، وارد بازار می‌شود. این تریدر که هم تجربه بالایی دارد و هم دانش کافی برای انجام معامله، می‌تواند از مبالغ بیشتری استفاده کند. در نتیجه میزان سود خود را در این بازار‌ها، افزایش دهد. قبل از ورود به چنین معاملاتی، به خوبی تمرین کنید و از تجربه کافی، برخودار شوید.

بنابراین می‌توان گفت که معاملات مبتنی بر مارجین، بیشتر برای افراد ماهر و با تجربه مفید است. افراد مبتدی یا کم تجربه اغلب در این موضوع شکست می‌خورند. آنها با از دست دادن سرمایه خود، رو به رو می‌شوند. توصیه می‌کنیم به خوبی در بازار‌های مالی به تجربه برسید. با معاملات فراوان، از این بازار‌ها سود های مناسبی بدست بیاورید و سپس وارد این حیطه شوید. مدیریت سرمایه از اصلی‌ترین اصولی است که باید در این سبک از معاملات استفاده شود. یک تریدر بدون حفظ چنین موضوعی، قطعا در بازار‌های مالی و استفاده از ابزار‌هایی همچون مارجین، شکست می‌خورد.

جمع بندی نهایی

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله به صورت مفصل درباره معاملات مارجین صحبت کردیم. این سبک از معامله می‌تواند مانند شمشیری دو لبه عمل کند. در عین اینکه می‌تواند معامله‌گر را به سمت سود هدایت کند، می‌تواند او را به سمت ضرر و زیان نیز حرکت دهد. بنابراین بسیار مهم است که قبل از ورود به چنین معاملاتی، از قوانین موجود در آن آگاهی داشته باشیم. همچنین به خوبی بتوانیم بالا و پایین این ابزار را بررسی و به جزئیات آن دقت کنیم. همچنین کسب تجربه و انجام معاملات زیاد نیز در این زمینه موثر هستند. یک تریدر با‌تجربه، قطعا بهتر از یک تریدر کم‌تجربه در معاملات مارجین موفق می‌شود.

فراموش نکنید که بازار‌های مالی به طور طبیعی، دارای ریسک‌های بالقوه‌ای می‌باشند و معاملات در آن‌ها بسیار خطرناک است. حال این موضوع به وسیله اهرم و وام، دارای ریسک چندین برابری می‌شود. بنابراین مهم است که به خوبی با آن آشنا شویم و تجربه‌ی کافی از این بازار‌ها را بدست بیاوریم. در انتها، امیدواریم با ارائه این مطلب، اطلاعات مفید، ارزشمند و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشیم. همچنین شما می‌توانید از سایر مقالات گروه مالی اینوستپ دیدن نمایید و با مطالعه‌ی آن‌ها، اطلاعات خود را در زمینه‌های مالی، ابزار‌های مالی، سیستم‌های معاملاتی و… افزایش دهید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید