مفهوم دراودان در معاملات چیست؟ + معرفی سایت محاسبه‌ی دراودان

ماکزیمم دراودان به حداکثر میزان افت سرمایه گفته می‌شود که با محاسبه آن می‌توان ضررهای احتمالی یک سبد سرمایه گذاری را ارزیابی کرد. محاسبه این میزان می‌تواند به عنوان یک اندیکاتور در تعیین رفتارهای معاملاتی و کاهش ریسک معاملات مورد استفاده قرار گیرد. 

اصل مهم سرمایه‌گذاری در بازار فارکس و یا هر بازار مالی دیگر، حفظ سرمایه است. ضرر کردن و افت سرمایه طبیعی است و در تمام معاملات وجود دارد. اما شما می‌توانید با راهکارهایی این میزان افت سرمایه را کنترل کنید و بازده خود را بالا ببرید. اما چگونه؟

در ادامه این مقاله به بررسی دراودان، ماکزیمم دراودان، مزایا، معایب و نحوه محاسبه این شاخص، تاثیر آن بر ریسک معاملات، هدف از اندازه گیری حداکثر افت سرمایه و راه‌های کاهش افت سرمایه می‌پردازیم. با ما همراه باشید. ماکزیمم دراداون به حداکثر میزان افت سرمایه گفته می‌شود که با محاسبه آن می‌توان ضررهای احتمالی یک سبد سرمایه گذاری را ارزیابی کرد. محاسبه این میزان می‌تواند به عنوان یک اندیکاتور در تعیین رفتارهای معاملاتی و کاهش ریسک معاملات مورد استفاده قرار گیرد.

دراودان Drawdown چیست؟

دراودان در بازار فارکس به معنی میزان افت سرمایه معامله‌گر بعد از انجام معاملات متوالی است که معمولا به صورت درصدی بیان می‌شود. این مقدار با تفریق موجودی بین Balance (موجودی اصلی حساب) با Equity (بالانس+ سود یا ضرر متغیر) محاسبه می‌شود. زمانی که میزان Equity از Balance کمتر شود، معاملات شما با ضرر همراه بوده و این میزان همان دراداون است. در واقع یک معامله‌گر همواره باید میزان سود و یا ضرر کلی خود را بداند تا بتواند مدیریت ریسک سرمایه در بازارهای مالی داشته و در مواقع لازم، ورودی و یا خروجی پول به بازار داشته باشد. 

برای درک بهتر، فرض کنید معامله‌گری با 1000 دلار سرمایه وارد بازار شود و پس از انجام معاملات متوالی، سرمایه او به 500 دلار برسد. اگرچه ممکن است‌ تریدر در این بین معاملات سودآوری نیز داشته باشد، اما برآورد نهایی حاکی از آن است که دراداون این ترید 50 درصد است. میزان دراداون به یک معامله‌گر کمک می‌کند تا با رسیدن به مقادیر خاص، بتواند با افزایش سرمایه و خرید در نقاط پایین‌تر قیمتی، میانگین قیمت خرید خود را کاهش دهد.

ماکزیمم دراودان چیست؟

حداکثر میزان افت سرمایه معامله‌گر را ماکزیمم دراداون یا MDD می‌گویند. به بیان دیگر این مقدار درصدی است که شما از اوج سرمایه شناور  Equity Peak خود پایین آمده اید. Equity همان سرمایه شناور شماست که سود و زیان لحظه ای را نشان می‌دهد. حال اگر شما از قله Equity به دره رسیده باشید، حداکثر افت در سرمایه خود را تجربه کرده‌اید. 

با اندازه‌گیری تفاوت میان قله و دره ارزش سرمایه خود می‌توانید نوسانات قیمت یک دارایی را در گذشته مورد بررسی قرار دهید و از آن جهت پیش‌بینی حرکت‌های آتی قیمت استفاده کنید. این ابزار در کنار میزان ریسک سرمایه‌گذار می‌تواند به عنوان یک اندیکاتور برای تشخیص عملکرد بازار عمل کند. 

معامله‌گران خرد و حتی سازمان‌ها اهمیت ویژه ای برای MDD قائل هستند. چراکه کاهش شدید سرمایه ممکن است معامله‌گران را مجبور به توقف موقت معامله و یا ارزیابی مجدد استراتژی کند. در زمان استفاده از اهرم نیز میزان افت سرمایه ممکن است چندین برابر شود. 

نحوه محاسبه ماکزیمم دراودان

حداکثر افت سرمایه با اندازه‌گیری فاصله میان قله و دره میزان سرمایه شناور به دست می‌آید. فرمول محاسبه ماکزیمم دراداون به صورت زیر است. همانطور که در فرمول مشاهده خواهید کرد، MDD تنها میزان بیشترین ضرر را در یک سبد سهام اندازه‌گیری می‌کند. 

ارزش سرمایه در قله/(ارزش سرمایه در قله-ارزش سرمایه در دره)= MDD

برای مثال، فرض کنید معامله‌گری یک سبد سرمایه‌گذاری با ارزش 500 دلار ایجاد کرده است. بعد از مدتی Equity یا ارزش شناور او به 750 دلار می‌رسد. اما متاسفانه سرمایه او در بازار نزولی به 400 دلار می‌رسد. بعد از آن نیز ارزش سهام او به ترتیب به 600 دلار، 350 دلار و 800 دلار می‌رسد. MDD این سرمایه‌گذاری چقدر است؟

برای محاسبه حداکثر افت سرمایه این سبد سرمایه‌گذاری، مقدار اوج اولیه که 750 دلار است و پایین‌ترین نقطه سقوط ارزش سهام که 350 دلار است را در نظر می‌گیریم. در این مورد MDD به صورت زیر محاسبه می‌شود:

MDD= (350-750)/750 = -53.33%

همانطور که مشاهده می‌کنید، در محاسبه حداکثر افت سرمایه از نوسانات دیگر مانند 800، 600 و یا 400 دلار استفاده نشده و تنها  بالاترین و پایین‌ترین ارزش سرمایه مورد استفاده قرار گرفته است. برای محاسبه این میزان می‌توانید از ماشین حساب‌های خودکار موجود در برنامه متاتریدر نیز استفاده کنید.

مدت زمان ماکزیمم دراودان

نکته مهم دیگری که برای ارزیابی یک سبد سرمایه‌گذاری در پرتفوی باید مورد بررسی قرار بگیرد، مدت زمان حداکثر افت سرمایه است. این مقدار طولانی‌ترین زمان بین دو نقطه اوج است. ضرر واقعی زمانی ایجاد می‌شود که شما در مدت زمان کوتاهی مانند چند هفته، ضرر بزرگی را متحمل شده باشید.

اکثر سرمایه‌گذاران نگران افت سرمایه خود هستند، ولی توجه کمی ‌به حداکثر مدت زمان افت سرمایه دارند. برای مثال 20 درصد ضرر در مدت یک ماه بسیار دردناک است، اما همین میزان ضرر در مدت یکسال می‌تواند قابل تحمل‌تر باشد. بنابراین یکی دیگر از معیارهای مهم برای اندازه‌گیری ریسک و ضرر معاملات، مدت زمان افت سرمایه است. 

حداکثر افت سرمایه، معیاری برای اندازه‌گیری ریسک معاملات

به طور کلی، ریسک در معاملات به امکان متحمل شدن زیان معامله‌گر در سرمایه‌گذاری اشاره دارد که می‌تواند ناشی از نوسانات بازار باشد. میزان حداکثر افت سرمایه معمولا برای اندازه‌گیری ریسک مرتبط با یک دارایی خاص استفاده می‌شود. با اندازه‌گیری تفاوت میان بالاترین میزان Equity و پایین‌ترین افت سرمایه یا دراداون می‌توانیم نوسانات ارزش سهام خود را در گذشته مورد بررسی قرار دهیم و از آن برای پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها در آینده استفاده کنیم.

MDD پایین نشان دهنده نوسانات جزئی در ارزش سرمایه‌گذاری و درجه ریسک کمتر است. بالعکس هرچه میزان ماکزیمم دراداون بالاتر باشد، ریسک بیشتری در بازار سرمایه گذاری مشاهده می‌شود. مطمئنا، یک سرمایه‌گذار که به دنبال تضمین بیشتری در بازدهی خود می‌باشد، با مقایسه دو گزینه برای سرمایه‌گذاری، گزینه‌ای را انتخاب می‌کند که ارزش MDD پایین‌تری دارد. اما سرمایه‌گذاری که به دنبال معاملات با ریسک و سود بالاتر است، دارایی‌هایی که حداکثر افت سرمایه بالاتری دارند را انتخاب می‌کند. 

همچنین شما می‌توانید با مقایسه حداکثر افت سرمایه و شاخص بورس، عملکرد یک دارایی را نسبت به بازار ارزیابی کنید. اگر MDD یک سهم از ساخص بازار کم‌تر باشد، به این معنی است که سهام از بازار عملکرد بهتری داشته است. برای مثال، اگر MDD یک سهم منفی 40 درصد باشد و شاخص بازار منفی 50 درصد، با وجود افت سرمایه زیاد، این سهم بهتر از بازار عمل کرده است. 

هدف از اندازه‌گیری ماکزیمم دراودان چیست؟

حداکثر افت سرمایه، بیشترین مقدار زیانی که یک حساب سرمایه‌گذاری می‌تواند تحمل کند را مشخص می‌کند. یک معامله گر بر اساس ماکزیمم دراداون ( MDD) تشخیص می‌دهد که آیا استراتژی معاملاتی درستی انتخاب کرده است؟ حداکثر ریسک معاملات چقدر است و یا چگونه باید تصمیم‌گیری کند. 

همانطور که قبلا هم گفتیم هر چقدر میزان MDD کم‌تر باشد، معامله با ریسک کم‌تری همراه است. بنابراین هدف از محاسبه حداکثر میزان افت سرمایه، برقراری یک تعادل میان سود و ریسک معاملات است. این عدد به معامله‌گر کمک می‌کند تا بفهمد آیا استراتژی و سیستمی ‌که در پیش گرفته است، درست است یا خیر. بنابراین اگر میزان افت سرمایه عدد بزرگی بود، پیشنهاد می‌شود تا برای مدتی دست از معامله بکشید و به بررسی رفتار معاملاتی خود بپردازید. 

چگونه افت سرمایه را کنترل کنیم؟ 

همانطور که گفتیم ماکزیمم دراداون درصد میزان افت سرمایه را در یک مدت زمان مشخص نشان می‌دهد. اما چگونه می‌توان این افت سرمایه و احتمال ضرر را کاهش داد؟ برای کاهش دراداونه می‌توانیم از راهکارهایی که در ادامه آمده است، کمک بگیریم.

احساسات خود را کنترل کنید.

اولین اقدام بعد از مواجهه با ضرر، کنترل احساسات است. مطمئنا کنار آمدن با کاهش سرمایه کار آسانی نیست، اما عدم کنترل احساسات می‌تواند شما را به سمت معاملات پر ریسک‌تر سوق دهد. بنابراین برای مدتی هیچ معامله ای انجام ندهید و سعی کنید بر احساسات خود مسلط شوید.

از استراتژی‌های متنوعی استفاده کنید.

برای کاهش افت سرمایه در یک سرمایه‌گذاری سعی کنید تمام تخم مرغ‌های خود را در یک ظرف نچینید. شما می‌توانید از استراتژی‌ها و بازارهای مختلف برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید. سعی کنید از کالاها، طلا و اوراق بهادار نیز برای سرمایه گذاری استفاده کنید. زیرا شرایط بازار بر دارایی‌های مختلف، تاثیرات متفاوتی می‌گذارد.

میزان ریسک خود را مشخص کنید.

همانطور که گفتیم، میزان ریسک و افت سرمایه با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. بنابراین، اگر به دنبال کاهش افت سرمایه در معاملات خود هستید، سعی کنید حدضرر خود را بیشتر از 2 درصد انتخاب نکنید. به افراد تازه کار نیز توصیه می‌شود تا ریسک خود را کم‌تر از 1 درصد درنظر بگیرند. برای محاسبه دقیق میزان ریسک در معاملات، باید در اصول بودجه‌بندی مهارت داشته باشید. گروه مالی ( investep ) به طور کاملا حرفه‌ای و جامع این تکنیک را در دوره مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی آموزش می‌دهد.

برای افت سرمایه خود یک سقف قرار دهید.

 بر اساس این استراتژی، اگر سرمایه شما از یک مقداری پایین‌تر رفت، معامله را متوقف کنید و تغییراتی در استراتژی خود انجام دهید. برای مثال اگر 5 درصد از سرمایه خود را ضرر کردید، دیگر معامله‌ای انجام ندهید تا بتوانید تحلیل مناسب‌تری از روش معامله خود داشته باشید.

معاملات زیان ده خود را تجزیه و تحلیل کنید.

اکثر افراد بر روی معاملات سود ده خود تمرکز می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که توجه به ضررها می‌تواند در شناخت نقاط ضعف به شما کمک کند. تمام اطلاعات و داده‌های معاملات خود را جمع آوری کنید تا عوامل موثر بر عملکرد کلی خود را تحلیل کنید.

مزایای محاسبه حداکثر افت سرمایه

محاسبه ماکزیمم دراداون MDD روشی کاربردی در ارزیابی ریسک سبدهای سرمایه‌گذاری است. زمانی که ریسک‌های احتمالی شناخته شده باشند، سرمایه‌گذار می‌تواند در معاملات آتی خود تصمیمات بهتری اتخاذ کند. در ادامه به معرفی مزایای محاسبه میزان افت سرمایه می‌پردازیم.

  • سرمایه‌گذاران را از ضررهای احتمالی یک حساب تجاری آگاه می‌کند تا بتوانند مدیریت درستی در مواجهه با این موارد داشته باشند.
  • محاسبه و تحلیل MDD به معامله‌گران کمک می‌کند تا استراتژی معاملاتی خود را درک کنند و از حداکثر میزان ریزش سرمایه مطلع شوند.
  • سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی تصمیم به ادامه و یا پایان دادن به یک معامله می‌گیرند.
  • با کمک محاسبه حداکثر افت سرمایه به راحتی می‌توان نوسانات بازار را ارزیابی کرد.

معایب محاسبه حداکثر افت سرمایه

در کنار مزایا و اطلاعات مفیدی که MDD در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد، می‌توان به معایبی نیز اشاره کرد.

  • این درصد از یک حساب تجاری به حساب دیگر متفاوت است.
  • گاهی ریزش در بازار موقتی و ناشی از رویدادها و اخبار تجاری است. در چنین شرایطی، درصد MDD ممکن است گمراه‌کننده باشد.

نتیجه‌گیری: ( ماکزیمم دراداون، روشی برای بهینه سازی پرتفوی)

همانطور که همه ما می‌دانیم، مدیریت ریسک یکی از اصول سرمایه‌گذاری است. یکی از ابزارهای کاهش ریسک و ضرر در معاملات محاسبه ماکزیمم دراودان است که به معنای حداکثر افت سرمایه بعد از سقوط بازار است. این مقدار مانند یک ابزار مدیریتی می‌تواند به معامله‌گر در انتخاب استراتژی‌های معاملاتی و کاهش ریسک کمک کند. شما برای کاهش ریسک معاملات خود می‌توانید نحوه حدضرر گذاشتن اصولی را در دوره تریدر حرفه‌ای آموزش ببینید.

در این مقاله سعی شده تا شما را با اهمیت محاسبه حداکثر افت سرمایه، راه‌های کنترل آن و تعیین استراتژی با کمک MDD آشنا کنیم. شما نیز می‌توانید با کمک این ابزار پرتفوی خود را به بهترین نحو ممکن بهینه‌سازی کنید. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید