لیست بهترین استیبل کوین‌ها بازار ارزدیجیتال 2023

بازار ارزهای دیجیتالی، روز به روز در حال رشد است و علم و دانش افراد حاضر در این بازار نیز رو به گسترش است. این بازار مالی توانسته است با رویکرد نوینی که ارائه می‌کند، چشم بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کند. در این مطلب، می‌خواهیم ابتدا با ماهیت استیبل کوین‌ها آشنا شویم و از ویژگی‌های آن‌ها باخبر شویم. سپس به سراغ معرفی بهترین استیبل کوین‌ها می‌رویم و با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

استیبل کوین‌ها، دسته‌ای از انواع ارزهای دیجیتالی هستند که به رمز پایه مشهورند و در بازار مالی، مبادله می‌شوند. البته که این دسته از رمز ارزها دارای تفاوت مشهودی با سایر ارزها هستند و آن، ثبات قیمتی آنهاست. به عبارتی در بازارهای مالی، افراد به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند تا از نوسان قیمتی موجود در آن برای افزایش سرمایه خود بهره‌مند شوند. این موضوع برای استیبل کوین‌ها صدق نمی‌کند و کاربرد آن‌ها، جلوگیری از کاهش سرمایه در هنگام ایجاد شرایط ناپایدار در بازار ارزدیجیتال است. بنابراین دو ارز معروف بیت کوین و تتر باهم تفاوت‌های زیادی دارند. در عین حال هردو پرکاربرد و پرمعامله هستند.

استیبل کوین (Stable coin) چیست؟

در آغاز این مطلب، ابتدا می‌خواهیم تعریفی مختصر اما کامل و جامع از استیبل کوین ارائه کنیم. در واقع اول باید با ماهیت این ارز دیجیتالی آشنا شویم و سپس به معرفی بهترین استیبل کوین‌ها برویم. استیبل کوین‌ها، مانند دیگر ارزهای دیجیتالی، مستعد رشد یا کاهش قیمتی نیستند و این دسته از ارزهای دیجیتالی به دلیل داشتن منابع قدرتمندی همچون پشتوانه ارزی دلار آمریکا، دارای نوسان نمی‌شوند و ارز آن‌ها روی یک دلار باقی می‌ماند.

در واقع یک سرمایه‌گذار، می‌تواند با ورود به بازارهای مالی جهانی و کسب درآمد از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتالی، از نوسانات آن‌ها استفاده کرده و سود یا زیان بدست آورد. این موضوع ریسک قابل توجهی را به سرمایه‌گذار وارد می‌کند. در طرف مقابل اگر یک سرمایه‌گذار خواهان قبول ریسک بالا نباشد و بخواهد حاشیه امنیت مناسبی را در بازار ارز دیجیتالی بدست بیاورد، می‌تواند پول خود را به استیبل کوین‌ ها تبدیل کند تا از گزند نوسان و ریسک‌های بالای این بازار، در امان بماند.

از استیبل کوین‌ها همواره به عنوان یک ارز دیجیتال ثابت و پایدار یاد می‌شود. البته باید حتما به این موضوع دقت کنید که نباید روی استیبل کوین‌های کم نام و نشان سرمایه‌گذاری کنید؛ زیرا این دسته از ارزهای دیجیتالی، دارای پشتوانه معتبر و خاصی نیستند و ممکن است سرمایه شخص به نابودی کشیده شود. برای اینکه بتوانید مرزی میان استیبل کوین‌های قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد بکشید، باید با انواع آن‌ها آشنا شوید.

انواع استیبل کوین‌ها

به طور کلی، در دنیای ارزهای دیجیتالی،استیبل کوین‌ها به 2 دسته تقسیم بندی می‌شوند. دسته نخست، استیبل کوین‌های متمرکز قرار دارند و در دسته دیگر، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز حضور دارند.

1) دسته نخست، استیبل کوین‌های متمرکز هستند که مشهودترین مشخصه و ویژگی موجود در آن‌ها، پشتیبانی است. در واقع این دسته از کوین‌ها، توسط یک نهاد یا سازمان پشتیبانی می‌شوند. علت این پشتیبانی نیز بسیار ساده است. دور بودن از گزند نوسان و کنترل قیمتی، این موضوع را به صورت ساده بیان می‌کند. البته این نهادها توسط یک دارایی ارزشمند، این دسته از استیبل کوین‌ها را پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال ارزهای رایجی مانند پول فیات، می‌تواند پشتیبان این دسته از ارزها باشد. همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، استیبل کوین معروف یعنی تتر، توسط ارزش دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. از این رو می‌تواند بسیار معتبر و قابل اعتماد باشد.

2) دسته دوم، مربوط به استیبل کوین‌هایی است که غیرمتمرکز هستند. این دسته از ارزهای دیجیتالی، توسط برخی از ارزهای دیجیتال معتبر و همچنین الگوریتم‌های مخصوص، پشتیبانی می‌شوند. از این رو به آن‌ها استیبل کوین غیرمتمرکز گفته می‌شود. در این زمینه، یک استیل کوین غیرمتمرکز شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتالی حضور دارد. دای (DAI) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که از طریق پلتفرم میکردائو (Maker DAO) پشتیبانی می‌شود. ارزش این استیبل کوین، یک دلار است. این استیبل کوین به دلیل استفاده از قراردادهای هوشمند، توانسته است ثبات قیمتی بهتری به خود بگیرد و همین موضوع، میزان عرضه و تقاضا را برای این استیبل کوین غیرمتمرکز، افزایش داده است. بنابراین امکان نوسان و افزایش یا کاهش ارزش در این استیبل کوین، وجود ندارد.

بهترین استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتالی

در این بخش، می‌خواهیم گریزی به اصلی‌ترین موضوع قابل بررسی در این مطلب داشته باشیم. لیست بهترین استیبل کوین‌هایی که در بازار ارز دیجیتال وجود دارند، می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. همانطور که عنوان کردیم در هنگام ریزش‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتالی به وقوع می‌پیوندد، استفاده از استیبل کوین‌ها باعث می‌شود ارزش سرمایه حفظ شده و این سرمایه از گزند نوسان‌های موجود در بازار، مصون بماند. بنابراین بهتر است با بهترین استیبل کوین‌ها آشنا شوید و از آن‌ها در معاملات خود استفاده نمایید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما مخاطبین گرامی، ارائه خواهیم داد.

1.تتر (USDT)

مشهورترین و معتبرترین استیبل کوین موجود در جهان، تتر (UDST) می‌باشد. این ارز پایه در معاملات بسیاری از تریدرها وجود دارد و حجم بالایی از معاملات را در بر می‌گیرد. البته باید بدانید تتر خود به انواع مختلفی مانند TRC20 و ERC20 تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند. قیمت هر تتر در بازار ارزهای دیجیتالی، معادل یک دلار است و به عنوان یک استیبل کوین غیرمتمرکز که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، شناخته شده است. اگر همین الان به سایت‌های معتبری همچون کوین مارکت کپ بروید، در لیست برترین ارزهای دیجیتالی، تتر را در بین 5 ارز نخست مشاهده می‌کنید. این موضوع خود بیشتر گواه این سخن است که تتر معروف‌ترین استیبل کوین موجود در دنیا است و روزانه حجم معاملاتی زیادی را به خود می‌بیند.

اگر با نحوه کارکردن با سایت کوین مارکن کپ آشنا نیستید، می‌توانید ویدئو آموزش کامل سایت کوین مارکت کپ را مشاهده کنید. گروه مالی اینوستپ این فیلم را به صورت رایگان تقدیم شما کرده تا مسیر یادگیری را هرچه سریع‌تر طی کنید.

2.دلار (GUSD)

یکی دیگر از بهترین استیبل کوین‌های موجود در دنیا که تریدرهای زیادی از آن استفاده می‌کنند، GUSD است. این استیبل کوین نیز شرایطی مشابه با تتر دارد و ارزش 1 دلار را به خود دیده است. البته نام دیگر این ارز، Gemini می‌باشد. این استیبل کوین توسط یکی از بزرگترین سرمایه‌گذارانی که درون بازار ارز دیجیتال وجود دارد، ایجاد شده است. برادران وینکلووس پایه‌گذاران این استیبل کوین هستند. این ارز دیجیتال با ایجاد شرایطی ثابت و عدم نوسان قیمتی، توانسته‌اند یک شرایط ایده‌آل را برای سرمایه‌گذاران موجود در این بازار ارائه کنند.

3.ترو یو اس دی (True USD)

دیگر استیبل کوینی که در بازار ارز دیجیتال مورد مبادله قرار می‌گیرد، ترو یو اس دی (TrueUSD) می‌باشد. این استیبل کوین، دارای ارزش یک دلار است و همیشه با همین قیمت مبادله می‌شود. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این استیبل کوین این است که دارای پشتیبانی از شرکت‌های ثالث بوده و این موضوع روی شفافیت و امنیت آن تاثیر زیادی گذاشته است. از این رو می‌توان ترو یو اس دی را نیز یک استیبل کوین مهم و مناسب برای بازار ارز دیجیتال دانست و می‌توان با آن، در بازار ارزهای دیجیتالی، به خرید و فروش پرداخت.

3.دای (DAI)

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، استیبل کوین دای، یکی از ارزهای دیجیتالی موجود در بازار کریپتو است که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال، دارای پشتوانه دلار آمریکا است و مانند دیگر استیبل کوین‌های موجود در لیست، دارای ارزش یک دلار می‌باشد. این ارز دیجیتالی، روی شبکه بلاکچین غیرمتمرکز و قدرتمند اتریوم وجود دارد و پلتفرم عرضه کننده آن نیز میکردائو (MakerDAO) می‌باشد. دای از مشهورترین استیبل کوین‌های موجود در دنیاست و حجم مبادلاتی خوب، نشان از این مهم دارد.

4.یو اس دی کوین (USDC)

یکی دیگر از استیبل کوین‌های مناسب برای معاملات، یو اس دی کوین (USDC) است. این استیبل کوین، دارای پشتوانه‌ای قوی بوده و بسیاری از افرادی که در بازار ارزهای دیجیتالی حضور دارند، این پشتیبان را می‌شناسند. صرافی معتبر کوین بیس (Coinbase) پشتوانه این استیبل کوین است. جالب است بدانید برخلاف سایر استیبل کوین‌هایی که در این بخش به معرفی آن‌ها پرداختیم، یو اس دی کوین دارای ارزشی کمتر از یک دلار می‌باشد. در واقع ارزش این استیبل کوین در بازار برابر با 0.9 دلار بوده و پس از تتر که رتبه نخست را در بین استیبل کوین‌ها دارد، یو اس دی کوین رتبه دوم را از آن خود کرده است. این ارز دیجیتالی نیز دارای حجم معاملاتی مناسبی است و بسیاری از معامله‌گران بازار کریپتو، از این استیبل کوین برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

5.دلار بایننس (BUSD)

اگر در صرافی بایننس فعالیت داشته‌اید، حتما با استیبل کوین BUSD مواجه شده‌اید. این استیبل کوین توسط صرافی بایننس ارائه شده است و پشتوانه آن، پول نقد فیات بوده که به طور مشهودی، دلار آمریکا در آن بیشتر خود را نشان می‌دهد. این استیبل کوین در صرافی بایننس بیشتر مورد معامله واقع می‌شود. علت اصلی این موضوع نیز تخفیف‌هایی است که این صرافی با استفاده از آن به کاربران خود ارائه می‌دهد. از این رو می‌توان این استیبل کوین را نیز درون لیست قرار داد و آن را از بهترین استیبل کوین‌های موجود در زمینه کریپتو دانست.

6.ترا (UST)

دیگر استیبل کوینی که در این بخش می‌خواهیم آن را معرفی کنیم، ترا (UST) می‌باشد. این استیبل کوین نیز مانند سایر ارزهای پایه معرفی شده در این بخش، دارای پشتوانه دلار آمریکا است. البته این استیبل کوین با برنامه DeFi توانسته است امکانات بدون محدودیتی را به کاربران خود ارائه کند و از این بابت، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

بهترین نوع استیبل کوین برای استفاده کدام است؟

برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا پشتوانه‌های موجود در استیبل کوین‌های ارائه شده را بررسی کنیم. قطعا استیبل کوینی که از بهترین پشتوانه‌ها برخوردار باشد، می‌تواند گزینه مطمئن‌تری قلمداد شود. این پشتوانه مناسب باعث می‌شود قیمت این استیبل کوین ثبات داشته باشد و سرمایه‌گذاران از این بابت، دچار ضرر و زیانی نشوند. بنابراین مهم‌ترین مولفه‌ای که باعث می‌شود سوال این عنوان پاسخ داده شود، همین ثبات قیمتی و پشتوانه است. به طور حتم و در حال حاضر، بهترین استیبل کوین موجود در دنیای ارزهای دیجیتالی، تتر (USDT) است. این استیبل کوین دارای حجم معاملاتی زیادی بوده و بسیاری از تریدرهای موجود در دنیا، از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند. همین موضوع نیز باعث شده است اعتبار زیادی نصیب این استیبل کوین شود.

جمع بندی نهایی

امروزه نقش بازار ارز دیجیتال در بازارهای مالی و مبادلات تریدرها و سرمایه‌گذاران، غیرقابل انکار است. بنابراین بسیار مهم است که با مباحث موجود در پیرامون این موضوع بیشتر آشنا شویم و بتوانیم به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. یکی از این موضوعات، انتخاب استیبل کوین مناسب است. این ارز دیجیتال برای ثبات قیمت و حفظ ارزش، ایجاد شده و این امکان را به کاربران می‌دهد تا در برابر نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتالی، از سرمایه خود محافظت کنند.

آکادمی مالی اینوستپ نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از جمله استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها را در قالب ویدئو آموزشی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانید معاملات خود را انجام دهید.

در پایان، امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعات کافی و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد. همچنین شما می‌توانید سایر مطالب موجود در این بخش را مشاهده کنید تا اطلاعات مناسبی در رابطه با بازارهای مالی، کسب نمایید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید