منظور از تک سهم شدن در بورس چیست؟ + مزایا و معایب

اگر در بازار‌های مالی مخصوصا بازار بورس ایران فعالیت دارید، حتماً به این موضوع رسیده‌اید که نگه داشتن یک دارایی و اختصاص دادن تمام سرمایه به آن کار درستی است یا خیر؟ در واقع این موضوع در بازار بورس ایران نسبت به سایر بازار‌ها بیشتر رواج دارد و از آن تحت عنوان تک سهم شدن در بورس یاد می‌شود. معمولاً از جمله اشتباهاتی که بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازار بورس ایران انجام می‌دهند، همین موضوع تک سهم شدن است. در واقع این دسته از افراد تمام سرمایه خود را به یک سهم و دارایی اختصاص می‌دهند و با نوسان آن، تمام سرمایه این افراد دچار کم یا زیادی می‌شود. بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه بورس، تک سهم شدن در این بازار را یک فعالیت بسیار خطرناکی می‌دانند. 

در این رابطه می‌خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم و در رابطه با تک سهم شدن در بورس، مطالب مفید و ارزنده‌ای را بدست بیاوریم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید یا می‌خواهید در این رابطه، اطلاعات بیشتری را کسب کنید، توصیه می‌کنیم تا پایان این محتوا همراه ما باشید. 

بررسی اصطلاح تک سهم شدن در بورس

به احتمال زیاد با شنیدن اصطلاح تک سهم شدن در بورس، خود شما نیز معنی این اصطلاح را متوجه می‌شوید. در واقع سهامداران در بازار بورس به این واقعیت پی برده‌اند. اگر یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در بازار بورس اوراق بهادار تهران، درون پرتفوی خود یک سهم از شرکت را در اختیار داشته باشد، به اصطلاح به او تک سهم گفته می‌شود. این موضوع به روشنی نمایانگر این موضوع است که تمام ریسک موجود در سرمایه‌گذاری توسط معامله‌گر بر روی یک سهم و دارایی منعطف شده است. 

حال می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا تک سهم شدن خوب است یا باید از آن دوری کرد؟ به احتمال زیاد این اصطلاح بسیار رایج را شنیده‌اید که می‌گویند تمام تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید. این موضوع بدین مفهوم است که بنا به هر دلیلی اگر سبد مورد نظر به زمین بیافتد، تمام تخم مرغ‌ها می‌شکنند و دیگر دارایی خاصی در اختیار نخواهید داشت. این موضوع در حیطه سرمایه‌گذاری نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین علت توصیه می‌شود معمولاً از تک سهم در بازار‌هایی مانند بورس اوراق بهادار، خودداری نمایید. 

دلایل دوری از تک سهم شدن در بورس

در این زمینه کارشناسان و افراد فعال در حوزه‌های مالی، عنوان می‌کنند که در صورت قرار دادن تمام سرمایه روی یک سهم از شرکتی، ممکن است بنا به هر دلیلی مانند ارائه گزارشات نامناسب، عدم حمایت مالکان، روند نامناسب تکنیکالی و… سهم مورد نظر دچار افت شدیدی شود. در این صورت به این دلیل که تمام سرمایه شما روی این دارایی قرار دارد، با افت شدیدی رو به رو شده و ممکن است تمام سرمایه شما به نابودی کشیده شود. علاوه بر این ممکن است بنا به دلایل مختلفی، سهم دچار تعطیلی طولانی مدت شود و سرمایه شما در معرض آسیب قرار بگیرد.

این موضوع هنگامی دردآورتر است که بدانید کلیت بازار در حال رشد و افزایش ارزش است و سهام شما به دلیل بسته بودن، از این رشد جا مانده است. به همین علت، معمولاً توصیه می‌شود از تک سهم شدن به دور باشید و تمام سرمایه خود را بر روی دارایی یک شرکت قرار ندهید. زیرا در صورتی که اتفاق‌های بالا را عنوان کرده‌ایم رخ دهد، چیزی جز حسرت و اذیت شدن برای سهامدار باقی نمی‌گذارد. 

آیا تشکیل سبد همیشه مؤثر است؟ 

در مقابل تک سهم شدن در بورس، اصطلاحی به نام تشکیل سبد سهام وجود دارد. این اصطلاح بدین معنی است که بر اساس استراتژی‌های در نظر گرفته شده توسط سهامدار، تعدادی از سهام از شرکت‌های مختلف درون پرتفوی کاربر قرار می‌گیرد. این دسته از سهام می‌توانند متناسب با دلایل تکنیکالی، بنیادی و سایر موارد انتخاب شوند. حال می‌خواهیم پاسخ به این سؤال را به صورت شفاف دهیم که آیا تشکیل سبد سهام مناسب است و همیشه باید به سمت و سوی این مفهوم حرکت کرد؟ این موضوع متناسب با استراتژی شخصی هر سهامداری ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر شما به عنوان یک نوسان‌گیر یا اسکالپر در بازار حضور دارید، قطعاً مفهومی به نام تشکیل سبد به درد شما نمی‌خورد.

علت این موضوع نیز آشکار است. یک نوسانگیر می‌خواهد از تفاوت‌های قیمتی حتی کوچک نیز درآمدزایی کند و اغلب این افراد به صورت کوتاه مدت در بازار حضور دارند. معمولاً تشکیل سبد سهام مناسب افرادی است که قصد نگهداری از سرمایه خود به صورت بلند مدت را دارند. بنابراین تشکیل سبد سهام برای نوسان‌گیر‌ها ضرورتی ندارد.

ادامه بررسی تشکیل سبد سهام

از طرفی دیگر، معمولاً توصیه می‌شود در صورتی که سرمایه زیادی دارید، آن را وارد چند سهم و دارایی کنید. به عنوان مثال اگر دارای سرمایه کمی هستید، توصیه می‌کنیم این سرمایه را به چندین بخش تقسیم نکنید و آن را درون یک یا دو دارایی قرار دهید. به طور کلی قبل از اینکه بخواهید سرمایه خود را به سهام اختصاص دهید، باید در این رابطه تحقیق کنید و بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید. عدم تخصیص مناسب سرمایه به دارایی‌ها، باعث می‌شود ضرر‌های هنگفتی به سرمایه‌گذار وارد شود. البته که تک سهم بودن در این زمینه نیز معایب خاص خود را دارد. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره معایب این تک سهم شدن صحبت کنیم. 

معایب موجود پیرامون تک سهم شدن در بورس

همانطور که عنوان شد، تک سهم شدن در مواقعی ممکن است مفید باشد اما به صورت کلی معایب زیادی دارد و اغلب به سهامداران و سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود از این موضوع دوری کنند. هدف اصلی از عنوان کردن چنین موضوعی، این است که باید بخاطر بسپارید که هدف شما از ورود به بازار بورس، انجام سرمایه‌گذاری است نه معامله‌گری. به عنوان مثال بسیاری از تریدر‌های حاضر در بازار فارکس و ارز دیجیتال، به صورت کوتاه مدت خرید و فروش می‌کنند.

برای این دسته از افراد تشکیل سبد سهام معنی ندارد و آن‌ها به صورت انفرادی و تک سهمی، وارد یک معامله می‌شوند. این موضوع برای افرادی که در بازار بورس تهران حضور دارند کمی متفاوت است. این دسته از افراد اغلب به دلیل سرمایه‌گذاری و افزایش سودآوری، سرمایه خود را وارد این بازار می‌کنند. در نتیجه مهم است که ریسک سرمایه‌گذاری خود را تا حد زیادی کاهش دهند تا سرمایه آن‌ها افزایش پیدا کند. 

مثالی از معایب تک سهم شدن

معایب تک سهم شدن در بورس را با ذکر مثالی پیگیری می‌کنیم. فرض کنید درون یک سهم پالایشی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. این سهم روند مناسب و عادی خود را پیگیری می‌کند تا اینکه درون کارخانه این سهم، آتش سوزی رخ داده است و خط تولید آن با مشکل مواجه شده است. این موضوع بدین صورت است که در سهام این شرکت در بازار بورس نمود پیدا می‌کند و قیمت سهم با افت سنگین مواجه می‌شود. در این صورت سرمایه افراد به ورطه نابودی کشیده می‌شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که چنین موضوعی، باعث می‌شود صف‌های فروش سنگین در این سهم ایجاد شود و راه فراری برای خروج از این سهم وجود نداشته باشد.

چنین موضوع به شکل مناسبی تک سهم شدن را بررسی و معایب آن را به نمایش می‌گذارد. در واقع افراد با تک سهم شدن، ریسک به شدت زیادی را تحمل می‌کنند و هر اتفاقی برای شرکت بیافتد اعم از مناسب یا نامناسب، خود را در سرمایه افراد نشان می‌دهد. چنین موضوعی به شکل بهینه، تأثیر تشکیل سبد برای یک سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.

کاهش ریسک معاملات

در واقع اصلی‌ترین تفاوتی که بین تک سهم شدن و تشکیل سبد در بورس و سرمایه‌گذاری وجود دارد، همین کاهش ریسک است. درسته هرچقدر ریسک افزایش پیدا کند، احتمال کسب سود نیز بیشتر است اما باید به همین مقدار، احتمال تحمل ضرر را نیز بدهیم. در واقع این نوع از سرمایه‌گذاری، مانند یک شمشیر دو لبه است که ممکن است در عین سودمندی، باعث ایجاد ضرر و زیان به سرمایه‌گذار نیز شود. البته که تشکیل سبد سهام نیز باعث نمی‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری به صفر برسد. همچنان در هر سرمایه‌گذاری، ریسک‌های خاص خود وجود دارد و هیچگاه ریسک به مقدار صفر نمی‌رسد اما تا حد امکان می‌توان آن را کم و کمتر کرد. 

یک سرمایه‌گذار باید این موضوع را در نظر بگیرد که در کشوری مانند ایران، اقتصاد تورمی وجود دارد و عدم تحمل ریسک برای کسب سود، ممکن است ارزش پول سرمایه‌گذار را به شدت پایین بیاورد. در این رابطه نمی‌توان تنها به سپرده بانکی اکتفا کرد؛ زیرا این موضوع به هیچ وجه سرمایه افراد را در برابر تورم حفظ نمی‌کند. بنابراین تحمل حداقل ریسک در بازار‌های مالی مانند بازار بورس اوراق بهادار، می‌تواند به افزایش سرمایه افراد، کمک زیادی کند. 

اگر تازه وارد هستید، به هیچ وجه تک سهم نشوید

افراد باتجربه در بازار بورس اوراق بهادار، گاهی ممکن است دست به ریسک‌هایی بزنند که بازدهی فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها به همراه دارد. به عنوان مثال بسیاری از معامله‌گران بازار بورس، گاهی به اطلاعات بسیار مهم و ارزنده‌ای دست پیدا می‌کنند که آن‌ها را وادار به تک سهم شدن در آن دارایی، می‌کند. در چنین حالتی، سرمایه کلان یک سرمایه‌گذار به داخل یک سهم روانه می‌شود و به احتمال زیاد، سود مناسب و فوق‌العاده‌ای نیز از آن بدست می‌آید. در این زمینه باید عنوان کرد که این سرمایه‌گذار، به دلیل تجربه بالا و اطلاعات مفیدی که در اختیار دارد، به خوبی به جزئیات و بالا و پایین این فعالیت مشرف است و به اصطلاح معروف، بی گدار به آب نمی‌زند. 

این موضوع برای سرمایه‌گذارانی که به تازگی وارد بازار‌هایی مانند بازار بورس شده‌اند، بسیار متفاوت است. این دسته از افراد ممکن است به فعالیت‌ها، اخبار و سایر موارد مانند تحرکات پول در یک سهم واقف نباشند. تک سهم شدن در بورس برای افراد تازه وارد، برابر با از دست دادن سرمایه است. به شکل اکیدی توصیه می‌شود این دسته از افراد از تک سهم شدن دوری کنند و تشکیل سبدی از سهام در شرکت‌های مختلف را دهند. تجربه و علم به اینکه چگونه باید از موقعیت‌های پیش آمده استفاده کرد، مواردی است که یک تازه وارد به آن‌ها آگاه نمی‌باشد و انجام آن باعث می‌شود مقدار سرمایه‌ای که این شخص آورده است، با ضرر‌های هنگفتی رو به رو شود.

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که مشاهده کردید در این محتوا به بررسی تک سهم شدن در بازار‌های مختلف مانند بازار بورس پرداختیم. به طور کلی تک سهم شدن یک فعالیت بسیار خطرناک است که ممکن است با سود یا زیان همراه شود. عملکرد کلی یک سهام، آبستن موارد مختلفی است و هیچ شخصی به طور کامل از این فعالیت و فرآیند، مطلع نمی‌باشد. همچنین سهام، معمولاً در اختیار مالکان بسیار بزرگی است که ممکن است با تحرک آن‌ها، سهم با مقدار زیادی نوسان همراه شود. بنابراین از هر دری بخواهیم به موضوعی تک سهم شدن نگاه کنیم، می‌توانیم به این موضوع برسیم که یک فعالیت خطرناک و پرریسک را باید تجربه کنیم.

به صورت ویژه توصیه می‌کنیم هیچگاه تک سهم نشوید و برای تخصیص سرمایه خود به سهام و شرکت‌های مختلف، به شکل مناسبی بررسی و تحقیق کنید و وارد سهامی شوید که ارزنده هستند و از پتانسیل مناسبی برای رشد برخوردارند. گروه مالی اینوستپ با مدیریت لطیف آهی برای فعالیت بهتر در بورس و انتخاب نمادهای مستعد رشد، دوره بورسی (تابلو خوانی و فیلتر نویسی) را ارائه کرده است که می‌تواند کمک بسزایی برای سرمایه‌گذاری بهتر شما داشته باشد.

در پایان این محتوا، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و اطلاعات مفید و سودمندی را از آن کسب کرده باشید. همچنین شما می‌توانید سایر مقالات و محتوا‌های تولید شده در زمینه بازار‌های مالی را در اینوستپ مطالعه نمایید و اطلاعات خود را در این زمینه‌ها، گسترش دهید. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید