نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها چگونه است؟

حتما تاکنون نام لوریج یا اهرم را در بازار های مالی شنیده اید. لوریج، یک ابزار بسیار قدرتمند می‌باشد. نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا بسیاری از تریدر‌ها در صورت عدم استفاده ی بهینه از این ابزار، با از دست دادن سرمایه ی خود مواجه می‌شوند. بسیاری از افراد بر این اعتقاد هستند که لوریج، یک شمشیر دو لبه است. این شمشیر در عین حال که می‌تواند سودمند و مفید باشد، می‌تواند مضر و خطرناک نیز باشد. بنابراین نحوه‌ی کار با آن بسیار مهم و نیازمند به آموزش است. در نتیجه تصمیم گرفتیم در یک مقاله، به صورت کامل و جامع درباره ی این ابزار صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را به مخاطبین ارائه دهیم. 

اگر علاقه دارید در رابطه با نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها، اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله سعی شده است تمامی اطلاعات مهم و ضروری در این رابطه ارائه شود و مطلب مهمی نادیده گرفته نشود. بنابراین می‌توان از این مقاله به عنوان یک مطلب کامل و جامع، یاد کرد.

لوریج یا اهرم چیست؟

قبل از اینکه وارد موضوع اصلی این مقاله یعنی نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها شویم، باید توضیحاتی درباره لوریج یا اهرم بدهیم. این ابزار در بازار های مالی نظیر ارز های دیجیتالی و فارکس وجود دارد و افراد می‌توانند به وسیله ی آن، دارایی مالی خود را افزایش دهند. برای تعریف این مفهوم، مثالی خواهیم زد. فرض کنید برای ورود به یک بازار مالی و خرید یک دارایی مالی، تصمیم دارید مقدار 5 میلیون واحد وجه نقد ارائه دهید. این مورد در صورتی می‌باشد که شما در حال حاضر تنها 1 میلیون واحد نقدینگی دارید. راه حل در این حالت، این است که از اهرم یا لوریج استفاده کنید. اهرم باعث می‌شود با ضریب انتخابی، وجه نقد شما افزایش یابد. در مثال فوق، می‌توانید با دریافت اهرم 5، نقدینگی خود را به میزان مورد نظر، ارتقاء دهید.

البته در چنین فرآیندی، تنها نقدینگی شما 5 برابر نمی شود؛ بلکه سود و زیان شما نیز 5 برابر می‌شود. به عنوان مثال اگر 5 میلیون واحد دارایی را خریداری کرده باشید و دارایی مورد نظر پس از خرید شما با رشد 2 درصدی مواجه شود، در واقع شما رشدی به میزان 2 ضربدر 5 ( 10 درصدی ) را تجربه می‌کنید. همین موضوع باعث جذابیت و البته خطرناک بودن اهرم یا لوریج می‌شود. این موضوع جهت عکس نیز دارد و در صورت افت 2 درصدی، دارایی شما به میزان 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

علت استفاده از لوریج یا اهرم در معاملات چیست؟

پس از خواندن مطالب فوق، این سوال به ذهن افراد خطور خواهد کرد که چرا با تفاسیر بالا، باید از اهرم یا لوریج در معاملات خود استفاده کنیم؟ این سوال با چندین پاسخ همراه است. نخستین پاسخ، نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها می‌باشد. در واقع باید از قبل برنامه ریزی کنید که برای چه موردی، نیاز به اهرم دارید. برخی از دارایی‌های مالی مانند بیت‌کوین، اتریوم و… به مقدار زیادی گران هستند و خرید یک واحد از آن‌ها با دارایی مالی شخص، مطابقت ندارد. بنابراین تریدر اقدام به استفاده از لوریج می‌کند. دلیل دیگری که استفاده از این ابزار را منطقی جلوه می‌دهد، افزایش بازدهی است. اغلب افراد علاقه دارند زودتر و به میزان بیشتر به سود برسند. به همین علت از لوریج استفاده می‌کنند تا رقم دارایی مالی خود را افزایش دهند و از فواید آن، بهره مند شوند.

مدیریت ریسک در استفاده از لوریج

یکی از مهم ترین موضوعاتی که پیرامون نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها به وجود می‌آید، این است که چگونه باید ریسک حاصل از لوریج را مدیریت کنیم؟ قطعا معامله با مبالغ یا اهرم بالا، ریسک‌های زیادی را به همراه دارد. به عنوان مثال فرض کنید با یک میزان از دارایی، قصد استفاده از اهرم 20 را دارید. در چنین حالتی اگر دارایی مورد نظر با افت 5 درصدی مواجه شود، تمام دارایی شما از بین می‌رود. همین موضوع باعث می‌شود مدیریت ریسک در معاملات حاوی اهرم، بسیار حیاتی باشد؛ زیرا خطر از دست رفتن دارایی، شخص مورد نظر را تهدید می‌کند.

در چنین مواردی، افراد باید نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها را به خوبی آموزش ببینند و استراتژی‌های مناسبی را در رابطه با مدیریت ریسک، اتخاذ کنند. برخی از این استراتژی‌ها مانند حد ضرر، می‌توان بسیار مفید و سودمند واقع شود. در چنین حالتی، افراد می‌توانند با تحلیل‌های خود، حداکثر مقدار ضرری را که می‌توانند تحمل کنند را مشخص و آن را به عنوان حد ضرر تعیین کنند. بدین صورت معامله با حداقل ضرر به پایان می‌رسد. در طرف مقابل، این موضوع با عنوان حد سود نیز باعث می‌شود افراد از طمع دست بکشند و با سود معینی، از معامله خارج شوند. بنابراین تریدر‌ها باید قبل از ورود به معامله، استراتژی‌های خود را مشخص و از سرمایه‌ی خود، محافظت کنند.

البته ممکن است شما هم بسیار شنیده باشید که اگر از لوریج در معاملات خود استفاده کنید، احتمال صفر شدن سرمایه و لیکوئید شدن بالاست اما این مسئله را باید حتما توجه کنید که با مدیریت سرمایه و بودجه بندی اصولی لیکوئید شدن بی‌معناست.

نمونه‌هایی از نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها 

در این بخش از مقاله، می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم که در آن موقعیت هایی با استفاده از اهرم تشکیل شده است. نمونه های بیان شده را در 4 دسته عنوان می‌کنیم. دسته ی اول، اهرم 2 برابری می‌باشد. در چنین اهرمی، افراد محدودیت مالی ندارند اما در صورت افت ارزش دارایی به مقدار 50 درصد، سرمایه‌ی آن‌ها از بین می‌رود. دومین اهرم مالی، مقدار 10 برابری می‌باشد. این اهرم را صرافی‌ها با میزان حداکثری 20 میلیون دلار قبول می‌کنند. در صورت افت ارزش به میزان 10 درصد، سرمایه از بین می‌رود. اهرم دیگر، 50 برابر می‌باشد که با حداکثر نقدینگی 1 میلیون دلار قابل انجام است. این اهرم با مقدار افت 2 درصد، باعث نابودی سرمایه می‌شود.

 سرانجام برخی از صرافی‌ها، اهرم 125 برابری را نیز ارائه می‌دهند. این اهرم با حداکثر نقدینگی 50 هزار دلار قابل انجام است و در صورت افت 0.8 درصدی، سرمایه را به طور کامل نابود می‌کند.

نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها

صرافی‌های زیادی در زمینه‌های ارز دیجیتال و فارکس وجود دارند که لوریج یا اهرم را ارائه می‌کنند. در چنین حالتی، نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها مورد بحث است. در واقع یک تریدر یا سرمایه‌گذار برای اینکه بتواند از لوریج استفاده کند، باید چگونه در صرافی عمل کند. لازم به ذکر است که شیوه‌ی بیان شده در اکثر صرافی‌ها یکسان است و ممکن است در موارد جزئی متفاوت باشند. برای اینکه بتوانیم از لوریج استفاده کنیم، ابتدا باید در صرافی مورد نظر، ثبت نام کنیم. پس از تکمیل ثبت نام، باید مراحل احراز هویت را به صورت کامل انجام دهیم. پس از آنکه در سایت احراز هویت را تکمیل کرده‌اید، به صفحه معاملاتی در صرافی مورد نظر بروید.

حال برای اینکه بتوانید از لوریج یا اهرم استفاده کنید، نیاز دارید در اطراف محل قرار دادن میزان دارایی و مبلغ مورد نظر، به دنبال گزینه ای به نام Adjust Leverage بگردید. معمولا این گزینه به صورت ملموسی قابل مشاهده است. در این کادر، تمام قوانین و مقرراتی که باید برای دریافت اهرم یا لوریج رعایت کنید، وجود دارد. هر چه میزان اهرم درخواستی بیشتر باشد، ریسک معاملات نیز افزایش خواهد یافت. پس از آنکه اهرم مورد نظر خود را انتخاب کردید، دارایی شما در صرافی، با مقدار اهرمی که انتخاب کرده اید، ترکیب شده و می‌توانید از آن در معاملات خود استفاده نمایید. البته که در صورت کاهش زیاد، صرافی اخطارهایی مبنی بر افزایش سرمایه تحت عنوان مارجین اولیه و مارجین کال را به معامله‌گر می‌دهد. در چنین حالتی اگر تریدر اقدام به افزایش سرمایه نکند، ممکن است تمام سرمایه او از دست برود.

آیا استفاده از لوریج مناسب است؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که استفاده از اهرم یا لوریج در معاملات مناسب است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، هر شخص باید شخصیت معامله‌گری خود را ترسیم نماید و بر اساس آن، به یک نتیجه‌گیری مناسبی برسد. برخی از افراد به صورت کوتاه مدت معامله می‌کنند. این دسته از افراد برای کسب سود، زمان کوتاهی را در نظر می‌گیرند. در نتیجه این افراد معمولا از اهرم‌هایی با مقدار بیشتر استفاده می‌کنند تا در زمان کوتاه‌تری، بازدهی بیشتری را بدست بیاورند. در طرف مقابل، افرادی هستند که در بازه زمانی بلند مدت‌تری در بازار حضور دارند. این دسته از افراد یا از اهرم استفاده نمی‌کنند یا در صورت استفاده از آن، مقدار کمی را برای آن برمی‌گزینند.

چگونه در معاملات لوریج‌دار موفق شویم؟

معامله‌گران بازارهای مالی در تلاش هستند با تکنیک‌‌ها و استراتژی‌های خود از لوریج برای دریافت سود بیشتر در معاملات استفاده کنند. همانطور که می‌دانید لوریج مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند و اگر معاملات خود را خوب مدیریت نکنید، احتمال از دست دادن سرمایه و لیکوئید شدن هم بسیار است.

از نکات مهمی که یک معامله‌گر باید رعایت کند، داشتن یک سیستم معاملاتی با نرخ برد مثبت است. بدون شک تمام معاملات معامله‌گران به سود ختم نمی‌شود و گاها در معاملات با ضرر روبرو می‌شوند و این حقیقتی اجتناب ناپذیر است. بنابراین باید از استراتژی برای معاملات خود استفاده کنید که در بلند مدت نسبت سود به ضرر شما بیشتر باشد و در نتیجه برآیند مثبتی داشته باشد. معامله‌گران باید قبل از ورود به معامله نمودار را بررسی کند و معاملاتی که Risk به Riward آنها بالای ۱ باشد را وارد شوند‌.

دومین نکته‌ای که باید رعایت شود، مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی است‌. مدیریت سرمایه در معاملات با لوریج از دقت بیشتری برخوردار است، بدین صورت که در معاملات اسپات شما ارزی را خریداری می‌کنید و مالک آن می‌شوید و با رشد و ریزش آن دچار سود و ضرر  می‌شوید. در این معاملات اگر حتی دچار ضرر هم بشوید با گذشت زمان، قیمت به محدوده خرید برمی‌گردد و شما به سرمایه خود دست پیدا می‌کنید. در حالی‌که در معاملات لوریج‌دار، اگر ضرر در معامله بیشتر از حد مجازی باشد، کل سرمایه شما را درگیر خواهد کرد و احتمال لیکوئید شدن شما وجود دارد و اگر قیمت به روند رشد خود هم برگردد، امکان بازگشت سرمایه شما وجود ندارد. بنابراین مدیریت سرمایه در معاملات لوریج‌دار از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 لوریج و مارجین چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر فعالان تازه‌کار باشید، شاید فرقی بین لوریج در مارجین و لوریج در معاملات فیوچرز نبینید، در صورتی‌که این دو با هم متفاوت هستند. در هر دو معامله، تریدر با قرض گرفتن سرمایه معامله خود را تامین می‌کند. در صورتی‌که در معاملات فیوچرز سرمایه‌ای به معامله‌گر قرض داده نمی‌شود بلکه تنها قراردادی بین صرافی و معامله‌گر است. در معاملات مارجین هم سرمایه مورد نظر برای معامله‌گر واریز شده و او با آن سرمایه معاملات خود را در بازار انجام می‌دهد.

با مثالی این موضوع را بهتر شرح می‌دهیم. فرض کنید معامله‌گری در حساب کاربری خود ۵۰۰ تتر سرمایه دارد و با استفاده از لوریج ۵ سرمایه خود را در معاملات مارجین ۵ برابر کرده و حالا ۲۵۰۰ تتر دارد. در واقع ۲۰۰۰ تتر از صرافی قرض گرفته است و با این سرمایه می‌تواند هر رمز ارزی را خرید و فروش کند و در آخر باید سرمایه قرض گرفته شده را به صرافی برگرداند. 

در معاملات فیوچرز معامله‌گر صرفا برای معامله‌ای که باز می‌کند، می‌تواند از لوریج استفاده کند. شما نمی‌توانید مقدار سرمایه‌ای که با لوریج قرض گرفتید را در هر معامله دیگری استفاده کنید.

سخن پایانی

جمع‌بندی نهایی این موضوع، بدین مفهوم می‌انجامد که هر شخصی، می‌تواند لوریج یا اهرم مناسب خود را انتخاب و در معاملات استفاده کند. در انتهای مقاله نحوه استفاده از لوریج در صرافی‌ها، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مناسب و مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد. همانطور که بارها و بارها اشاره کردیم، استفاده از لوریج‌های بالا دلیلی بر لیکوئیدشدن شما در بازارهای مالی نخواهد بود، اگر که شما مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی را به صورت اصولی رعایت کنید، بدون هیچ ترس و واهمه‌ای می‌توانید از لوریج‌های بالا در معاملات خودتان به راحتی استفاده کنید و سودهای عالی از بازار کسب کنید و در نتیجه لیکوئیدشدن برای شما معنایی نخواهد داشت. 

تمام این مباحث در بخش مدیریت سرمایه دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین در دوره مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی به صورت جامع و کامل توضیح داده شده است. اگر در این خصوص سوالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات عنوان کنید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند؛ همچنین اگر برای شرکت در دوره‌های گروه مالی اینوستپ نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید فرم مشاوره را پر کنید تا پشتیبان مجموعه در اسرع وقت با شما تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را انجام دهد. به امید موفقیت.های روزافزون شما عزیزان.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید