نحوه انجام معامله شورت، فیوچرز

در بازارهای مالی دوطرفه، امکان کسب سود هم از بازار صعودی وجود دارد و هم از بازار نزولی. این موضوع بدین معنی است که تریدر می‌تواند علاوه بر افزایش قیمت، از کاهش قیمت نیز درآمدزایی کند. این موضوع می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال جذاب برای یک تریدر باشد. در بازارهایی مانند بازار بورس ایران، این امکان وجود ندارد و در صورت خریداری یک سهم، با افت قیمت دارایی، ارزش سرمایه شما نیز کاهش پیدا می‌کند. این حالت در بازارهایی مانند ارز دیجیتال و فارکس برای ترید وجود ندارد و کاربر می‌تواند علاوه بر روند صعودی، از روند نزولی نیز سود کسب کند.چنین موضوعی باعث پدیدار شدن مقاله‌ای تحت عنوان نحوه انجام معامله شورت شده است.

در واقع تریدر برای کسب سود از یک بازار صعودی، وارد یک معامله لانگ یا خرید می‌شود. این موضوع برای حالت نزولی برعکس بوده و برای کسب سود از چنین بازارهایی، باید وارد معامله شورت یا فروش شد. به تفاوت بازار دو طرفه با یک طرفه در مقاله‌ای دیگر پرداخته‌ایم، در صورت تمایل می‌توانید مطالعه کنید. همچنین اگقصد دارید با ورود به یک معامله فروش، سود خود را از بازارهای مالی افزایش دهید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به اطلاعات جذابی در این زمینه، دست پیدا کنید.

معامله شورت یا فروش چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، بازارهای دوطرفه امکان کسب سود از بازارهای نزولی را برخلاف بازارهای یک طرفه به وجود می‌آورند. در این رابطه، اصطلاحی به نام موقعیت شورت یا فروش ایجاد می‌شود. در این دسته از معاملات، کاربر با پیش‌بینی کاهش قیمت، وارد یک معامله فروش شده و منتظر افت قیمت برای کسب سود، است. این موضوع برعکس بازار یک‌طرفه و موقعیت خرید می‌باشد. اگر وارد یک موقعیت خرید شوید، باید منتظر افزایش قیمت باشید تا سرمایه شما افزایش پیدا کند. در واقع در قیمت X وارد یک معامله خرید می‌شوید و در قیمت X+1 دارایی خود را با سود خواهید فروخت. این موضوع برای معامله فروش، برعکس می‌باشد. شما در قیمت X وارد یک معامله فروش می‌شوید. حال باید منتظر بمانید تا قیمت افت پیدا کند. پس از آنکه قیمت به X-1 رسید، شما می‌توانید معامله خود را با سود ببندید.

در واقع اصلی‌ترین وجه تمایز این دو موقعیت معاملاتی، این است که برای معامله لانگ، باید منتظر افزایش قیمت باشیم تا در قیمت بیشتر و با موقعیت فروش، معامله خود را کاور کنیم. این موضوع در معامله فروش برعکس است و باید منتظر کاهش قیمت باشیم تا در قیمتی مناسب، معامله خود را با لانگ کاور کنیم. بنابراین در چنین حالتی لازم نیست تریدر منتظر بماند تا قیمت دارایی با پیش‌بینی‌های وی، رو به افزایشی باشد تا بتواند وارد معامله شود. تریدر هر زمانی که روند قدرتمندی را در بازار شناسایی کند می‌تواند با موقعیت های خرید یا فروش وارد معامله شده و از کسب سود در چنین بازار های دوطرفه‌ای، لذت ببرد.

با چه روش‌هایی می‌توان وارد معامله شورت شد؟

نحوه انجام معامله شورت به 3 شکل امکان‌پذیر است. در واقع برای اینکه یک تریدر بتواند یک موقعیت فروش ایجاد کند و از آن استفاده کند، نیاز دارد یکی از 3 روش معاملات مارجین، معاملات فیوچرز یا خرید و فروش توکن‌هایی که اهرم دارند را در دستور کار قرار دهد.

1)نخستین حالت از ورود به معاملات شورت، معاملات مارجین است. در این دسته از معاملات که ساده‌ترین نوع آن نیز است، شما می‌توانید از صرافی یا بروکر خود یک ارز یا کوین قرض بگیرید و معاملات خود را انجام دهید. این روش، از هیچ اهرمی استفاده نمی‌کند و تریدر با سرمایه اصلی خود اقدام به معامله می‌کند. در این زمینه، می‌توانید از صرافی های معتبری همچون بایننس، استفاده کنید.

2)دومین حالت از انجام معامله شورت، معاملات فیوچرز است. در این نوع از معامله، شما هیچ ارز یا توکنی را خریداری نمی‌کنید و تمام معاملات به صورت مجازی و روی کاغذ اعمال می‌شود. شما با استفاده از این حالت، در صورت کاهش ارزش دارایی، تریدر درآمدزایی می‌کنید. در واقع در این نوع از معاملات، ملاک اصلی پیش‌بینی قیمت است و خرید و فروش به معنی واقعی انجام نمی‌شود. برای این دسته از معاملات، می‌توانید از اهرم استفاده نمایید و سود و زیان خود را در بازار تا چندین برابر افزایش دهید.

3)سومین دسته از معاملات شورت، مربوط به توکن‌هایی است که دارای اهرم بوده و می‌توان از آن‌ها در معاملات شورت استفاده کرد. اصطلاحا این توکن‌ها را Down و Up می‌نامند و در معاملات می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در زمان ریزش بازار، باید از توکن‌های Down استفاده نماییم تا بتوانیم سوددهی را به ارمغان بیاوریم.

گروه مالی اینوستپ آموزش روش‌های نحوه انجام معامله فروش را به صورت جامع و اصولی در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین در ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای برای شما ارائه کرده است.

چه عواملی باعث می‌شوند در موقعیت شورت یا فروش قرار بگیریم؟

همانطور که عوامل زیادی باعث می‌شوند شرایط صعودی و افزایش قیمت در بازار شکل بگیرد، شرایطی نیز بستر را برای روند نزولی مهیا می‌کند. به عنوان مثال فعالیت‌های یک دولت یا یک شخص قدرتمند می‌تواند باعث نوسانات زیاد بازار شود. اگر در بازار ارزهای دیجیتالی فعالیت داشته‌اید، حتما در گذشته متوجه این موضوع بوده‌اید که با هر توئیت آقای ایلان ماسک، ارز دوج کوین نوسانات زیادی را پشت سر می‌گذاشت. این موضوع نمونه‌ای از انواع شرایطی است که ممکن است بازار صعودی یا نزولی را در پی داشته باشد. این مورد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بسیاری از معامله‌گران قدرتمند در بازار حضور دارند و زمان زیادی را صرف بررسی بازار می‌کنند.

در واقع این موضوع زمانی ارزشمند است که بدانید این معامله‌گران منتظر می‌مانند تا بازار پتانسیل‌های لازم برای روند نزولی را بدست بیاورد. سپس با حجم بالایی، وارد موقعیت فروش می‌شوند. در واقع در کنار اخبار و رویدادهای بازار، افراد، دولت‌ها و…، دیگر موردی که می‌تواند روی نزولی بودن بازار تاثیر بسزایی بگذارد، حجم و موقعیت‌های معاملاتی تریدرها است. اگر در یک موقعیت معاملاتی، تعداد زیادی از تریدرها به این موضوع برسند که موقعیت شورت می‌تواند بسیار ایده‌آل باشد، حجم بالایی از عرضه وارد بازار می‌شود و این موضوع روی جهت حرکتی دارایی، تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

این موضوع در طرفی دیگر و با استراتژی هج (hedge) نیز امکان تحقق دارد. اگر یک تریدر پیش‌بینی بازار صعودی کرده باشد اما عکس این موضوع تحقق یابد، او با باز کردن یک موقعیت فروش، اقدام به جلوگیری از ضرر بیشتر را می‌کند. در نتیجه موقعیت فروش در بازار گسترده شده و یک روند نزولی تشکیل می‌شود.

چگونه باید از توکن‌های اهرم دار در معاملات شورت استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از این توکن‌ها در معاملات خود استفاده نمایید، نیاز دارید چگونگی استفاده از آن را بلد باشید. در اکثر بروکرها این موضوع یکسان است. برای درک بهتر مبحث، صرافی معتبر بایننس ( Binance ) را مثال می‌زنیم. برای دسترسی به این توکن‌ها، ابتدا باید وارد بخش Derivates شوید و پس از آن روی گزینه Leveraged Tokens کلیک نمایید. در این بخش توکن‌هایی که اهرم دارند و می‌توان از آن‌ها در معاملات استفاده کرد، نشان داده می‌شوند. در واقع با افت ارزش هر کدام از این توکن‌ها، مقدار Down آن‌ها مثبت و مقدار Up آن‌ها منفی می‌شود. این موضوع بیانگر یک قاعده ساده می‌باشد. در بازار منفی، معاملات شورت و در بازار مثبت، معاملات لانگ سودده هستند.

چگونه استراتژی شورت یا فروش به سوددهی نمی‌رسد؟

یک تریدر با هدف کسب سود و بازدهی وارد بازار می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود پوزیشن یا موقعیت شورت نیز برای تریدر سودده باشد. در چنین حالتی 3 عامل ممکن است تحقق یابد تا تریدر با شکست رو‌به‌رو شود. در واقع اگر وارد یک موقعیت شورت شده‌اید اما به سوددهی نرسیدید، باید یکی از عوامل زیر در معامله‌تان رخ داده باشد:

رشد قیمت باعث ضرر در معاملات فروش

  عامل نخست، افزایش قیمت است. این موضوع کاملا شفاف و واضح است. اگر در یک موقعیت معاملاتی فروش قرار بگیرید، باید منتظر افت قیمت باشید. در چنین حالتی اگر روند قیمتی افزایش یابد، معامله‌تان با ضرر رو‌به‌رو می‌شود. جالب است بدانید این ضرر انتهایی ندارد و ممکن است روند قیمتی به نحوی پیش برود که تریدر تمام سرمایه خود را از دست بدهد. به طور قطع این حالت بدترین سناریو قابل تحقق برای یک تریدر فروشنده می‌باشد.

نوسان در قیمت و موقعیت فروش

در حالت دوم، شرایطی رخ می‌دهد که دارایی مورد نظر در نوسان می‌باشد. به عبارتی قیمت در یک محدوده‌ی نزدیک به قیمت ورودی در حال نوسان است و حرکت خاص و قابل توجهی انجام نمی‌دهد. در چنین حالتی نیز تریدر با سود یا زیان کمی مواجه است. در هر صورت این روند قیمتی مناسب تریدر فروش یا شورت نیست و پیش‌بینی و انتظار وی از حرکت قیمتی، با خطا مواجه شده است.

سود کم در معامله فروش

در حالت سوم، شرایطی رخ می‌دهد که بازار مطابق با پیش بینی تریدر در حال حرکت است اما این قدرت کم می‌باشد. منظور از قدرت کم، این است که سود تریدر به مقداری نیست که پس از کسر کمیسیون یا بهره، بتواند سود قابل ملاحظه‌ای را دریافت کند. فرض کنید وارد یک موقعیت فروش در قیمت 100 شده اید. در چنین حالتی پیش‌بینی می‌کنید قیمت دارایی به 95 برسد.

پس از نوسان قیمتی، قیمت دارایی به 98 رسیده است. در حال حاضر و باتوجه به شرایط موجود، این موضوع برداشت می‌شود که دارایی مورد نظر قصد حرکت صعودی دارد. بنابراین در این لحظه تریدر برای عدم تحمل ضرر، موقعیت خود را در قیمت 98 کاور می‌کند. در چنین حالتی ممکن است مقدار کمی سود بدست بیاید اما با کسر کمیسیون از آن، تریدر متحمل مقداری ضرر شود. بنابراین در چنین حالتی نیز ممکن است تریدر با مقداری سود، ضرر کند و از معامله خارج شود.

مزایا و معایب موقعیت فروش چیست؟

در این بخش از مقاله نحوه انجام معامله شورت، می‌خواهیم نگاهی به مزایا و معایب موقعیت فروش داشته باشیم. موقعیت فروش مانند موقعیت خرید، دارای مزیت‌ها و معایبی است. در ارتباط با مزایایی که این روش از معامله دارد، می‌توان به سود مناسب و بالا، عدم نیازمندی به سرمایه‌ی کلا و امکان استفاده از اهرم یا لوریج اشاره کرد. در طرف مقابل، معایبی که می‌توان برای این دسته از موقعیت‌های معاملاتی در نظر گرفت، ضرر تا مقدار نامحدود و پرداخت بهره در معاملات مارجین است.

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای یک تریدر در موقعیت فروش رخ دهد، این است که معامله در خلاف جهت پیش‌بینی وی حرکت کند. در چنین حالتی تریدر مجبور است در جهت عکس این موقعیت، اقدام به دریافت معامله‌ای دیگر کند. چنین موضوعی باعث می‌شود با عدم تحرک قیمت در حجم زیادی، مقداری ضرر به تریدر وارد شود.

برای ورود به معامله فروش، از چه استراتژی‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

برای اینکه بتوان وارد یک موقعیت معاملاتی شورت شد، باید از استراتژی‌های متنوعی استفاده کرد. در واقع یک تریدر برای اینکه بتواند وارد یک موقعیت معاملاتی شود، جوانب زیادی را در نظر می‌گیرد. ممکن است تحقق یک الگو، نمایان شدن یک کندل یا منطقه مقاومتی، باعث ورود یک تریدر به یک موقعیت معاملاتی شورت شود. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم چه استراتژی‌هایی در معاملات فروش بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استراتژی شکست حمایت

نخستین استراتژی که تریدرهای زیادی از آن استفاده می‌کنند، ورود به یک موقعیت معاملاتی شورت هنگامی که روند قیمتی یک حمایت را شکسته و در حال پولبک به آن است، می‌باشد. نحوه انجام معامله شورت در چنین حالتی، این است که منتظر شکست یک منطقه حمایتی با یک کندل قدرتمند در نمودار قیمتی دارایی باشیم. سپس باید منتظر باشیم قیمت به منطقه حمایتی پولبک بزند. همچنین می‌توان در سقف قیمتی، اقدام به ورود معامله شورت کرد. در واقع انتظار برای پولبک پس از شکست یک منطقه حمایتی، می‌تواند از معتبرترین پوزیشن‌های شورت در بین تریدرها باشد.

استراتژی در منطقه رنج بازار

دومین حالت از شرایط و استراتژی‌های پوزیشن شورت، این است که در یک منطقه رنج، منتظر رسیدن قیمت به سقف باشیم. اجازه دهید این موضوع را با یک مثالی پیگیری کنیم. فرض کنید قیمت در کانال قیمتی با سقف 50 و کف 45 در حال رنج می‌باشد. در چنین حالتی بازار نوسان خاصی ندارد و مدام بین دو منطقه حمایتی و مقاومتی در حال حرکت است. بنابراین بهترین کار این است که در سقف اقدام به دریافت موقعیت فروش و در کف به دنبال موقعیت خرید باشیم. در چنین حالتی به اصطلاح گفته می‌شود تریدر اقدام به معامله Range Trading می‌کند.

استراتژی در روند نزولی

حالت سوم از نحوه انجام معامله شورت، این است که روند نزولی در بازار وجود داشته باشد. فرض کنید بیت کوین در حال نزولی قرار دارد و می‌خواهد از قیمت 18 هزار به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. در چنین حالتی می‌توان با روند قیمتی همراه بود و اقدام به ورود به معامله فروش کرد. باید در نظر گرفت که در جهت خلاف روند هیچگاه معامله نکنیم؛ زیرا روند بسیار قدرتمند می‌باشد و ورود در خلاف جهت، باعث تحمیل ضررهای زیادی به تریدر می‌شود.

مثالی از معامله شورت در بازارهای مالی

برای اینکه بیشتر با نحوه انجام معامله شورت آشنا شویم، می‌خواهیم مثالی را عنوان کنیم. فرض کنید به عنوان یک تریدر، چارت یک دارایی را بررسی می‌کنید. در چنین حالتی با مشاهده یک روند نزولی که در اثر شکست منطقه حمایتی ایجاد می‌شود، تصمیم می‌گیرد در پولبک به سطح شکسته شده و با مشاهده یک کندل مرد به دار آویخته، وارد موقعیت شورت شوید. فرض کنید منطقه حمایتی بین 500 تا 600 می‌باشد. در چنین حالتی با یک کندل قدرتمند ماروبوزو، منطقه حمایتی شکست شده و دارایی تا قیمت 400 افت می‌کند. پس از این کندل، تریدرهای فروشنده با خروج از بازار، با معامله لانگ، موقعیت خود را کاور می‌کنند. در چنین حالتی شرایط صعودی در بازار پدید می‌آید و پیش‌بینی می‌شود قیمت تا محدوده مقاومتی ( 500 الی 600 ) رشد پیدا کند.

در قیمت 520 یک کندل مرد به دار آویخته مشاهده می‌شود. بنابراین در چنین قیمتی تریدر اقدام به ورود به معامله می‌کند. در چنین حالتی پیش‌بینی می‌شود قیمت تا کف کندل ماروبوزو و پایین‌تر افت کند. بنابراین یک موقعیت معاملاتی مناسب در حالت فروش نصیب تریدر می‌شود.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله درباره نحوه انجام معامله شورت صحبت کردیم. آشنایی با بازار دوطرفه و انجام معاملات در هر دو جهت، باعث می‌شود تریدر به خوبی بتواند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را در بازار کشف و اقدام به درآمدزایی کند. در چنین بازارهایی امکان کسب سود از روند نزولی نیز امکان‌پذیر است و تریدر مانند بازارهایی مانند بورس، منتظر روند صعودی و سبز نخواهد بود.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات ارزشمند، مفید و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد. شما می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه نمایید تا اطلاعاتتان در این زمینه افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید