نحوه خرید ربع سکه از بورس چگونه است؟

نحوه خرید ربع سکه از بورس، یکی از موضوعات داغی است که این روزا در اغلب رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی ترند شده است. در واقع نخستین بار در تاریخ 24 دی ماه 1401 بود که ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا عرضه شد و این کالا با نماد سکه312.ن6. معامله شد. این کالا که از خزانه قرار تحویل داده می‌شود، دارای وزن 2.033 گرم و عیار 900 در هزار بوده و ضرب آن نیز مربوط به سال 1386 توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره این موضوع بدانیم و از زیر و بم این موضوع، آگاهی پیدا کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در زمینه‌ی ارائه ربع سکه در بورس کالا هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چگونگی خرید ربع سکه از بورس کالا

برای اینکه نحوه خرید ربع سکه از بورس را بیاموزید و بتوانید از بورس کالا، ربع سکه خریداری نمایید، ابتدا باید کد بورسی داشته باشید. در واقع برای خرید گواهی سکه طلا یا سایر گواهی‌ها مانند زعفران، کشمش، پسته، برنج، نخود و.. نیز احتیاج به این کد می‌باشد. دریافت کد بورس کالا به سرعت و به صورت آنلاین نیز امکان‌پذیر است و کاربران و خریداران می‌توانند به سرعت این موضوع را بررسی و آن را عملی کنند. نکته‌ی مهمی که باید در این رابطه بدانید، این است که گواهی‌های خرید سکه طلا به صورت معادل یک صدمی عنوان می‌شود. این موضوع بدین معناست که معاملات در سامانه‌های معاملاتی به صورت مضربی از 100 ارائه می‌شوند. بنابراین برای خرید یک ربع سکه، باید عدد 100 را وارد نمایید. به عنوان مثال برای خرید 3 ربع سکه، باید عدد 300 را در بخش حجم سفارشات وارد نمایید.

چه افرادی شرایط خرید و معامله ربع سکه را در بازار بورس کالا دارند؟

برای اینکه بتوانید در بورس کالا، ربع سکه معامله کنید و اقدام به خرید و فروش آن نمایید، نیاز است حائز برخی از شرایطی که در این زمینه عنوان شده است، باشید. در ادامه می‌خواهیم این شرایط را باهم بررسی کنیم و به بیان نحوه خرید ربع سکه از بورس بپردازیم.

  • برای معامله ربع سکه، تنها اشخاص حقیقی قادر به انجام این کار هستند. بنابراین اشخاص حقوقی حق معامله این کالا را ندارند.
  • هر کد معاملاتی که مربوط به یک شخص است، می‌تواند حداکثر حجم 500 گواهی را به ثبت برساند. این موضوع بدین معنی است که هر شخص می‌تواند 5 ربع سکه را در بورس کالا معامله کند.
  • هر کد معاملاتی که مربوط به یک شخص است، می‌تواند حداکثر حجم 500 گواهی را به ثبت برساند. این موضوع بدین معنی می‌باشد که هر شخص می‌تواند 5 ربع سکه را در بورس کالا معامله کند.
  • به سکه‌هایی که توسط افراد خریداری شده است، هیچ‌گونه مالیات بر ارزش افزوده‌ای اضافه نخواهد شد. البته هزینه‌هایی تحت عنوان هزینه انبارداری به هزینه خرید ربع سکه اضافه می‌شود که این موضوع خود مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.
  • دامنه نوسانات که برای سفارشات مجاز است و قیمت سفارش توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و کاربران می‌توانند در این محدوده مجاز، اقدام به معامله کنند.
  • بازه زمانی برای انجام معامله ربع سکه، از روز شنبه تا چهارشنبه در روزهای غیر تعطیل بوده و مطابق با درخواست بانک مرکزی انجام می‌شود. همچنین روز عرضه نیز یک روز قبل و پس از تامین کالا در انبار، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چگونه باید معامله ربع سکه در بورس کالا را انجام داد؟

براساس اطلاعیه‌ای که توسط بورس کالا در تاریخ 4 بهمن 1401 منتشر کرد، برای انجام معامله ربع سکه در بورس کالا، باید این شرایط لحاظ شود.

  • انجام معامله در این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود.
  • دامنه نوسان برای این نماد معاملاتی، 100 درصد میانگین موزون قیمت معاملات در جلسه معاملاتی قبل می‌باشد. بنابراین بازه نوسانی آن مناسب و قابل قبول است.
  • دوره ثبت سفارش از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت 13 همان روز معاملاتی ادامه می‌یابد. در واقع خریدارانی که مایل به خرید این کالا می‌باشند، می‌توانند در این بازه زمانی، سفارش خود را ثبت کنند.
  • پس از ثبت سفارش در بازه زمانی قانونی، بانک مرکزی حداکثر تا ساعت 15، تمام گواهی‌های سپرده ربع سکه را عرضه می‌کند.
  • پس از این موضوع، باید بررسی شود که میزان سفارشات خرید به چه مقداری می‌باشد. در واقع اگر سفارشات ثبت شده در سقف قیمتی بیش از مقدار مجاز برای ارائه ربع سکه باشد، قیمت عرضه همان سقف قیمتی بوده و به شکل تسهیم، این کالا به متقاضیان داده می‌شود. اگر غیر این حالت باشد، تخصیص ربع سکه در سفارشات ثبت شده، با قیمتی بیشتر از قیمت اعلامی بانک مرکزی و بر اساس اولویت قیمت و به قیمت سفارش های ثبت شده، انجام می‌شود.
  • اگر حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقی مانده باشد و در پایین ترین قیمت قابل معامله شرایط در حال پیشروی باشد، میزان باقی مانده به روش تسهیم ارائه خواهد شد.
  • معنا و مفهوم روش تسهیم، این است که در هر مرحله، تعداد یک ربع سکه به هر متقاضی داده می‌شود و این روند تا زمانی که کل ربع سکه‌ها عرضه شوند، ادامه داده می‌شود.

چگونه باید سفارش خرید ربع سکه از بورس کالا را انجام دهیم؟

برای اینکه بتوانیم ربع سکه را از بورس کالا خریداری کنیم، نیاز است پس از دریافت کد بورسی، وارد یک کارگزاری که خدمات بورس کالا را ارائه می‌کند، شویم. پس از انتخاب کارگزاری، باید وارد سامانه معاملات برخط این کارگزاری شوید. پس از آن نیاز است در بخش قدرت خرید، موجودی خود را به مقداری که قصد خرید دارید، افزایش دهید. حال در بخش جستجو، کافیست کلمه ربع سکه را وارد نمایید. در این بخش، نماد سکه312.ن6. به نمایش گذاشته می‌شود که باید روی آن کلیک نمایید. پس از انجام این کار، صفحه مربوط به خرید و فروش ربع سکه باز می‌شود. در این بخش همانند خرید سهام، باید حجم و قیمت مورد نظر را وارد نمایید تا پروسه خرید و فروش به شکل مناسبی انجام شود.

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، یک هزینه تحت عنوان انبارداری به هزینه خرید محصول اضافه می‌شود. این هزینه به مبلغ 1000 ریال روزانه به ازای هر قطعه ربع سکه بوده که این هزینه به عهده خریدار است. این هزینه هنگامی که محصول از خزانه تحویل داده می‌شود، باید پرداخت شود. همچنین علاوه بر این هزینه انبارداری، باید مالیات بر ارزش افزوده ای بالغ بر 9 درصد نیز بر روی هزینه‌های انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت شود.

چگونه باید ربع سکه خریداری شده را تحویل بگیریم؟

پس از اینکه خریداران ربع سکه را از بورس کالا ثبت سفارش کرده اند، باید منتظر بمانند تا در موعد تحویل، این محصول را دریافت کنند. معمولا تحویل ربع سکه به خریدار، 5 روز کاری پس از انجام معامله امکان‌پذیر است. همچنین امکان دریافت ربع سکه زودتر از موعد ارائه شده وجود ندارد. علاوه بر، باید خریدار بداند که ربع سکه دریافتی، بدون وکیوم است. محل دریافت ربع سکه، خزانه بانک رفاه که در شهر تهران واقع شده است، می‌باشد. خریدار برای دریافت این ربع سکه، باید خود یا  نماینده قانونی خود را به محل تعیین شده پس از هماهنگی با خزانه بانک و با دریافت نوبت کالا، برساند. علاوه بر این حضور در زمان مشخص و ارائه مدارک هویتی نیز بسیار حائز اهمیت است و انجام فعالیت مورد نظر بدون این موارد امکان پذیر نیست.

حداکثر زمانی که می‌توان در خزانه، این ربع سکه‌ها را نگه داشت، 20 اسفند 1403 می‌باشد. پس از آن برای این کالا، فرآیند تسویه و تحویل متوقف می‌شود.

ربع سکه در بورس کالا با چه قیمتی عرضه شد؟

پس از آنکه اعلام شد ربع سکه از طریق بازار بورس کالا عرضه می‌شود، بسیاری از افراد نقدینگی‌های خود را به سمت بورس کالا هدایت کردند تا بتواند این کالا را خریداری کنند. در تاریخ 4 بهمن 1401، 450 هزار ربع سکه بهار آزادی در بازار بورس کالا به مدت 10 روز عرضه شد. در روز سه شنبه 4 بهمن ماه 1401، 4767 عدد ربع سکه به قیمت 7.920 میلیون تومان در بازار بورس کالا عرضه شد. جالب است بدانید قیمت این کالا در هنگام عرضه با قیمت بازار آزاد آن حدود 1.2 میلیون تومان ارزانتر عرضه شد. البته بسیاری از تحلیل‌گران بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که با عرضه ربع سکه در بازار بورس کالا، حباب این کالا شکسته شده و رقم آن کاهش می‌یابد.

برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا اگر علاقه‌مند به انجام معاملات نیستید، می‌توانید از مزایای صندوق طلا استفاده کنید. گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی محتوایی در این خصوص محتوایی با عنوان صندوق طلا چیست، ارائه کرده است تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

نگاهی به آمار خرید ربع سکه در بورس کالا

در این بخش از مطلب نحوه خرید ربع سکه از بورس، می‌خواهیم بررسی کنیم که آمار عرضه ربع سکه در بورس کالا به چه شکلی تاکنون بوده است. در تاریخ 24 دی 1401، ارزش ربع سکه‌های فروخته شده 20.16 میلیارد تومان است. تعداد ربع سکه‌های فروخته شده در این تاریخ 2800 عدد بوده که تعداد خریداران آن، 774 نفر می‌باشند. پس از آن، در تاریخ 26 دی 1401، 149.88 میلیارد تومان ربع سکه فروخته شده است که تعداد ربع سکه‌ها 21140 عدد و تعداد خریداران نیز 5403 نفر می‌باشند.

در تاریخ 27 دی 1401، 162.58 میلیارد تومان ربع سکه فروخته شده است که 23060 عدد ربع سکه به 5989 نفر رسیده است. در 4 بهمن 1401، 37.19 میلیارد تومان ربع سکه فروخته شده است که این مقدار به 4545 ربع سکه تقسیم شده و از آن 1223 نفر شده است. آخرین تاریخ در این بررسی نیز مربوط به 5 بهمن 1401 است که 139.17 میلیارد تومان ربع سکه شامل 17400 عدد ربع به 4762 نفر فروخته شده است.

جمع این اعداد و ارقام، مشتمل بر ارزش 488.82 میلیارد تومان ربع سکه می‌باشد که تعداد آن بالغ بر 66145 عدد بوده و این تعداد ربع سکه به 17377 نفر رسیده است. با یک حساب و کتاب ساده، به این نتیجه می‌رسیم که میانگین قیمتی هر یک عدد ربع سکه، 7.390 میلیون تومان می‌باشد. در بازارهای غیر رسمی، این عدد به 9 میلیون تومان نیز می‌رسد.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نحوه خرید ربع سکه از بورس کالا پرداختیم و از صفر تا صد آن را به طور کامل برای شما مخاطبین گرامی، توضیح دادیم. برای اینکه کاربران و خریداران بتوانند از این پتانسیل به وجود آمده استفاده کنند، باید شرایط و قوانین موجود در آن را رعایت کنند. بنابراین بسیار مهم است که ابتدا کد بورس کالا را تهیه کرده و سپس در کارگزاری مناسب، ثبت نام کنند. علاوه بر این، نیاز است شرایطی که برای خرید این کالا ارائه شده است نیز بررسی شود تا در صورت برخورداری از این شرایط، مراحل لازم برای خرید آن طی شود.

اگر قصد خرید ربع سکه از بورس کالا را دارید، حتما این مطلب را بارها بخوانید تا با زیر و بم آن به خوبی آشنا شوید. همچنین به صورت کامل بررسی کنید که آیا خرید این کالا از بورس کالا، صرفه اقتصادی دارد یا خیر. زیرا پس از خرید این کالا، امکان انصراف نمی‌باشد؛ خریدار باید به صورت حضوری به آدرس ارائه شده مراجعه کرده و کالای خود را تحویل بگیرد.

در پایان این مطلب، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مطلب توانست باشد اطلاعات مفید، ارزنده و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد. همچنین شما می‌توانید سایر مطالب موجود بر روی سایت از جمله بهترین سهم های بورسی برای سرمایه گذاری را مطالعه کرده و اطلاعات خود در این زمینه، توسعه دهید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید