نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول

نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول، از دغدغه‌های تازه‌واردان بازار ارزهای دیجیتال است. شاید کمتر کسی در کشور ما و دنیا باشد که نام بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی را نشنیده باشد؛ این ارزهای دیجیتال به سرعت در حال گسترش در دنیا هستند. مفهوم ارز دیجیتال در ابتدا با معرفی بیت‌کوین به جهان آغاز شد؛ اما با گذشت زمان، امروزه بیش از چند صد ارز دیجیتال مختلف در دنیا وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با ارزهای دیجیتال

پیش از وارد شدن به موضوع نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول، بهتر است کمی با ارزهای دیجیتال آشنا شویم. ارزهای دیجیتال یا بازار کریپتوکارنسی، به بازاری گفته می‌شود که در آن معاملات مالی در بستر بلاک‌چین انجام می‌شود؛ در این بازار، ارزهای مختلف مانند بیت‌کوین، اتریوم، بایننس اسمارت چین و غیره وجود دارد که به آنها کوین نیز گفته می‌شود. توسعه ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته با شدت بیشتری انجام شد؛ بدین‌گونه که در چند سال گذشته، تعداد سرمایه‌گذاران بازارهای مالی در سراسر دنیا به شدت افزایش یافت.

آشنایی با نحوه خرید ارز دیجیتال و انتقال به کیف پول

در ادامه مبحث نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول، می‌خواهیم به موضوع خرید ارزهای دیجیتال بپردازیم. برای خرید ارزهای دیجیتال، شما نیاز به یک واسطه یا همان صرافی‌ها دارید؛ صرافی‌های مختلفی در دنیا وجود دارد. اگر کمی در این بازار فعال بوده باشید، حتما نام صرافی بایننس را شنیده‌اید، این صرافی در حال حاضر بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا است.

در کشور ما نیز صرافی‌های بسیاری در حال فعالیت در این زمینه هستند؛ کاری که صرافی برای شما انجام می‌دهد، تبدیل پول است. فرض کنید شما می‌خواهید به یک سفر خارجی بروید؛ برای این کار نیاز به خرید دلار دارید؛ در این زمان با مراجعه به صرافی، پول خود را به دلار یا هر ارز دیگری که تمایل دارید، تبدیل می‌کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال نیز دقیقا همین ماهیت را دارند؛ در این صرافی‌ها، شما پول خود را می‌توانید به انواع ارزهای دیجیتال تبدیل کنید. 

بنابراین اولین گام برای یادگیری نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول ، ثبت نام در یک صرافی است. برای ثبت نام در برخی از صرافی‌ها نیاز به مدارک احراز هویت دارید؛ فرقی نمی‌کند صرافی داخلی باشد یا خارجی؛ در هر دو حالت باید مدارک کامل هویتی خود را به صرافی ارائه دهید. گروه مالی اینوستپ ( investep ) فیلم آموزشی صرافی‌ها و پلتفرم‌های معالاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده تا به آسانی بتوانید وارد معامات ارز دیجیتال شوید.

انتقال پول به صرافی

بعد از ثبت نام در صرافی و احراز هویت، می‌توانید پول خود را به حساب صرافی انتقال دهید؛ برای این کار کافی است تا کارت بانکی خود را در سیستم صرافی ثبت کنید و مبلغ دلخواه خود را به صورت آنلاین به حساب صرافی منتقل کنید؛ بعد از انتقال پول، موقع خرید ارز دیجیتال فرا می‌رسد؛ برای این کار می‌توانید وارد بازار ارز دیجیتال مدنظر خود شوید و آن را خریداری کنید. امروزه اکثر صرافی‌ها امکان خرید فوری را در سیستم معاملاتی خود قرار داده‌اند. بدین ترتیب، می‌توانید مستقیما ارز دیجیتال خود را خریداری کنید؛ اما اگر چنین امکانی در صرافی وجود نداشت، لازم است تا در ابتدا پول خود را به ارزهای دیجیتال پایه ثابت، مانند تتر تبدیل کنید. 

تتر یک ارز دیجیتال است که قیمت آن ثابت و همیشه معادل یک دلار است. برای خرید برخی از ارزهای دیجیتال، در ابتدا باید پول تومانی خود را به تتر تبدیل کنید و سپس ارز دیجیتال مدنظر خود را خریداری کنید. البته همان‌طور که گفته شد با توجه به وجود امکان خرید مستقیم در بسیاری از صرافی‌ها دیگر نیاز به چنین کاری ندارید. 

تفاوت صرافی‌های داخلی و خارجی

برای خرید ارز دیجیتال، می‌توانید هم از صرافی‌های داخلی و هم از صرافی‌های خارجی استفاده کنید؛ هر کدام از این صرافی‌ها، مزیت‌های خاص خودشان را دارند؛ به عنوان مثال، اگر در صرافی خارجی سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال خود را انجام دهید، به تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال مختلف دسترسی خواهید داشت. همچنین در صرافی‌های خارجی ابزار های معاملاتی مختلفی مانند اهرم‌ها یا معاملات آتی در اختیار شما قرار دارد؛ با این وجود در این صرافی‌ها، امکان خرید و فروش ریالی ارزهای دیجیتال را نخواهید داشت؛ همچنین به دلیل تحریم‌ها نیز ممکن است در هر لحظه حساب شما بسته شود و دارایی‌های خود را از دست دهید.

به صورت کلی توصیه این است که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید و سپس ارز خریداری شده را به کیف پول خود منتقل کنید. فیلم آموزش نحوه فعالیت معامله‌گران در صرافی نوبیتکس را می‌توانید با مراجعه به سایت مشاهده کنید.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

یادگیری نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در بازار کریپتو با هر مبلغی می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. به عبارت دیگر، شما حتی با داشتن یک دلار هم می‌توانید هر ارزی را که تمایل دارید، خریداری کنید. با این وجود، صرافی‌ها محدودیت‌هایی در این زمینه دارند؛ به عنوان مثال، ممکن است در برخی از صرافی‌های داخلی، مبلغی به عنوان حداقل مبلغ خرید تعیین شود؛ این مبلغ معمولا در حدود 500 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین در این صرافی‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال، نیاز به خرید این مبلغ خواهید داشت.

همچنین برخی از ارزهای دیجیتال مبلغی را به عنوان کارمزد هنگام انتقال، برداشت می‌کنند. به عبارت دیگر اگر بعد از خرید ارز دیجیتال از یک صرافی بخواهید آن را به کیف پول خود منتقل کنید، باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید که این مبلغ می‌تواند تا حدی چشمگیر باشد. 

اهمیت کیف پول دیجیتال در نحوه خرید ارز دیجیتال و انتقال به کیف پول چیست؟

در ادامه توضیحات در رابطه با نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول، می‌خواهیم شما را با کیف پول دیجیتال آشنا کنیم. کیف پول‌های دیجیتال یا همان ولت‌ها با ساخته شدن بیت‌کوین به وجود آمدند. کیف پول ارز دیجیتال را می‌توانیم به همان حساب بانکی شبیه‌سازی کنیم. در واقع شما می‌توانید یک کیف پول بسازید و در آن ارزهای دیجیتال خریداری شده خود را ذخیره کنید؛ علاوه بر این موضوع، سایر موارد دیجیتالی مانند NFTها را نیز می‌توان در کیف پول‌های دیجیتالی ذخیره کرد. توجه داشته باشید که تنها کسی که مسئول کیف پول شماست، خود شما هستید. در واقع اگر رمز عبور شما در اختیار شخص دیگری قرار گیرد و کیف پول شما مورد سرقت واقع شود، هیچ نهادی نمی‌تواند کمکی به شما کند.

 کیف پول‌های دیجیتال معمولا غیرمتمرکز هستند. فرقی نمی‌کند که شما از کدام کیف پول استفاده می‌کنید، خواه تراست ولت باشد یا کیف پول کوین‌بیس؛ در همه حالت‌ها تنها کسی که به کیف پول دسترسی دارد، خود شما هستید. مفهوم کیف پول ارز دیجیتال بسیار ساده است؛ اما همین مفهوم ساده می‌تواند کمی پیچیده و حتی ترسناک باشد. بیشتر از 150 نوع کیف پول وجود دارد، که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. همچنین این کیف پول‌ها به صورت دیجیتالی یا فیزیکی در دسترس هستند.

انتخاب کیف پول 

در صرافی‌ها، یک حساب شخصی برای شما وجود دارد که در آن ارزهای دیجیتال خریداری شده توسط شما نشان داده می‌شود. توجه داشته باشید که کیف پول صرافی، متفاوت از کیف پول ارز دیجیتال است؛ در واقع آن کیف پول متعلق به صرافی است و شما تنها می‌توانید از طریق صرافی به آن دسترسی داشته باشید؛ اما کیف پول شخصی متعلق به خود شماست و می‌توانید در هر مکان و یا در هر سیستم عاملی به آن دسترسی داشته باشید. به صورت کلی، با توجه به ایمنی پایین بعضی از صرافی‌ها، توصیه می‌شود که بعد از خرید ارز دیجیتال آن را به کیف پول شخصی خود منتقل کنید. 

نحوه انتخاب کیف پول

برای انتخاب کیف پول برای ارز دیجیتال خود باید بدانید که دقیقا دنبال چه هستید. اگر بازار NFT برای شما اهمیتی ندارد و می‌خواهید فقط کیف پولی مخصوص ذخیره ارزهای دیجیتال داشته باشید، کیف پول‌هایی مانند تراست ولت یا کوین بیس بسیار مناسب هستند. اگر از لحاظ امنیت نگران کیف پول خود هستید، می‌توانید از کیف پول‌های فیزیکی استفاده کنید؛ این کیف پول‌ها مانند یک هارد درایو هستند که شما می‌توانید آنها را از اینترنت و کامپیوتر جدا کنید؛ بدین ترتیب امکان هک شدن یا سرقت بسیار کم خواهد شد. کیف پول‌های دیجیتالی معمولا دارای برنامه‌های موبایلی یا وب سایت هستند. از جمله مشهورترین کیف پول‌های موجود در بازار، کیف پول تراست ولت است؛ این کیف پول یک برنامه مخصوص گوشی دارد که می‌توانید آن را گوشی هوشمند خود نصب کنید و به سادگی یک کیف پول برای خود ایجاد کنید. 

اگر مبلغ سرمایه‌گذاری شما در بازار ارز دیجیتال بسیار زیاد است، بهتر است به فکر خرید یک کیف پول فیزیکی باشید. این کیف پول‌ها بسته به کیفیتی که دارند، در بازه‌های قیمتی مختلف عرضه می‌شوند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و خریداری نمایید. در کیف پول فیزیکی، اطلاعات شما به صورت جدا از کامپیوتر ذخیره می‌شود؛ بدین ترتیب با توجه به عدم اتصال آن به کامپیوتر و اینترنت دیگر نگرانی از بابت هک شدن نخواهید داشت. از جمله کیف پول‌های سخت افزاری مشهور می‌توان به کیف پول‌های Nano X، Nano S و کیف پول‌های Trezor  اشاره کرد. مجموعه ( investep ) نحوه کارکرد کیف پول لجر نانو اس را به صورت فیلم آموزشی برای شما ارائه کرده است.

چه دلیلی دارد از کیف پول شخصی استفاده کنم؟

شاید از خودتان بپرسید که وقتی امکان ذخیره‌سازی ارز دیجیتال در صرافی وجود دارد، چه نیازی به استفاده کردن از کیف پول شخصی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم، همان‌طور که اشاره شد، کنترل کامل کیف پول شخصی در اختیار شما قرار دارد؛ در واقع در این حالت، دیگر شما وابستگی به صرافی نخواهید داشت. فرض کنید که شما مقداری ارز دیجیتال را از یک صرافی خریداری کرده‌اید، حال این صرافی بنا به دلایلی تعطیل شده است؛ در این حالت شما هیچ گونه دسترسی به ارز دیجیتال خود نخواهید داشت؛ اما اگر ارز دیجیتال خریداری شده را فورا به کیف پول شخصی خود منتقل کنید، ارزهای خریداری شده، کاملا در امان خواهند بود.

نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول چگونه است؟

نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول فرآیند اصلا پیچیده‌ای نیست. در واقع اگر یک بار این کار را انجام دهید، دفعات بعد بسیار ساده خواهد بود. نحوه خرید ارز دیجیتال در ابتدای مقاله توضیح داده شد. حال می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که بعد از خرید ارز دیجیتال، چگونه آن را به کیف پول شخصی خود منتقل کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، پیش از انتقال ارز دیجیتال باید یک کیف پول برای خود بسازید؛ کیف پول‌ها می‌توانند هم به صورت آنلاین در موبایل یا دسکتاپ باشند و هم به صورت فیزیکی. برای انتقال ارز دیجیتال به کیف پول باید با دو مفهوم آشنا شوید؛ مفهوم اول آدرس کیف پول شماست؛ آدرس کیف پول چیزی شبیه به شماره حساب شماست و شما برای دریافت پول می‌توانید این آدرس را به هر کسی بدهید تا به حساب شما ارز دیجیتال واریز کند و مفهوم دوم، کلید رمز شماست؛ این کلید دقیقا معادل رمز کارت بانکی شماست. معمولا رمز عبور کیف‌های پول دیجیتال، یک رمز عبور دوازده کلمه ای است که هنگام ایجاد آن به شما داده می‌شود.

 توجه داشته باشید که در کیف پول‌های ارزهای دیجیتال، دیگر خبری از تاییدیه دو مرحله‌ای با اس ام اس نیست؛ بلکه هر کس با داشتن رمز عبور دوازده کلمه‌ای شما می‌تواند وارد کیف پولتان شود؛ به همین دلیل بهتر است که آن را در یک مکان امن ذخیره‌سازی کنید. معمولا توصیه این است که رمز عبور دوازده کلمه‌ای خود را در مکانی با خودکار یادداشت کنید و آن را در گوشی یا رایانه خود ذخیره‌سازی نکنید. فیلم آموزش استفاده از تراست ولت برای ذخیره ارزهای دیجیتال را مجموعه اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی در اختیار شما قرار داده است.

یادگیری نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول 

یادگیری نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول بسیار مهم است. بعد از ایجاد کیف پول، حال می‌توانید ارز دیجیتال خود را به آن منتقل کنید. برای این کار لازم است چند نکته را بدانید؛ اول اینکه ارزهای دیجیتال در شبکه‌های مختلفی معامله می‌شوند؛ به عنوان مثال، برخی در شبکه بیت‌کوین یا برخی دیگر در شبکه اتریوم و غیره معامله می‌شوند. هنگام انتقال ارز دیجیتال باید بدانید که آن ارز را از بستر کدام شبکه می‌توان انتقال داد؛ این مورد در صرافی‌ها در دسترس شما قرار دارد و معمولا شبکه‌ای را برای انتقال به شما توصیه می‌کنند. بعد از آن کافی است تا در صرافی، آدرس کیف پول شخصی خود و مقداری که می‌خواهید ارز دیجیتال منتقل کنید را انتخاب نمایید. کار تمام شد و به سادگی ارز دیجیتال شما در کمتر از چند ثانیه منتقل می‌شود.

مراحل انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید باید برای انتقال ارز دیجیتال مراحل زیر را طی کنید:

در قسمت Recipient باید آدرس کیف پولی که قصد انتقال ارز دیجیتال به آن را دارید، وارد نمایید.

در قسمت Network  باید نوع شبکه را انتخاب کنید. نوع شبکه بستگی به ارز دیجیتالی دارد که قصد انتقال آن را دارید.

سپس در قسمت Amount باید مقدار ارز دیجیتالی که می‌خواهید منتقل کنید را وارد کنید. 

در نهایت روی گزینه Continue کلیک کنید تا ارز دیجیتال مد نظر شما منتقل شود.

 البته توجه داشته باشید که ممکن است در برخی از شبکه‌ها، انتقال ارز دیجیتال چندین ساعت نیز زمان ببرد. همچنین تقریبا در همه شبکه‌ها، برای انتقال ارز دیجیتال به کیف پول شخصی شما مبلغی به عنوان کارمزد برداشته می‌شود؛ این مبلغ مخصوصا در ارزهایی مانند بیت‌کوین می تواند بسیار بالا باشد. بنابراین گاهی اوقات اگر مبلغ سرمایه‌گذاری شما کم است، توصیه می‌کنیم آن را در حساب صرافی خود نگهداری کنید. چرا که هزینه‌های انتقال می‌تواند بسیار گران باشد.

به صورت کلی نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول اصلا پیچیده نیست و یادگیری آن بسیار ساده خواهد بود. با این وجود، توصیه ما به شما این است که اگر برای اولین بار قصد انتقال ارز دیجیتال را دارید، در بار اول مبلغ انتقال را کم در نظر بگیرید. چرا که در صورت اشتباه کردن، ممکن است سرمایه شما از دست برود. 

آشنایی با شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای انتقال ارز دیجیتال، باید شبکه بلاک‌چین آن را تعیین کنید. در واقع تمام ارزهای دیجیتال در روی یک شبکه بلاک‌چین نگهداری می‌شوند و برای انتقال آنها نیز باید از این شبکه‌ها استفاده کرد. علاوه بر شبکه بیت‌کوین، شبکه‌های ERC 20، BEP2 و TRC20 از مشهورترین این شبکه‌ها هستند. البته همانطور که گفته شد، شبکه‌های دیگری نیز وجود دارند؛ اما عمده ارزهای دیجیتال مشهور در این شبکه‌ها معامله می‌شوند و شبکه‌های مذکور هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال شبکه TRC 20 برای انتقال ارز دیجیتال، کمترین کارمزد را دریافت می‌کند. 

توجه داشته باشید که برای انتقال ارز دیجیتال به کیف پول خود، باید شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید را حتما در نظر داشته باشید و آدرس کیف پول مخصوص به همان شبکه را وارد کنید. به عنوان مثال ارز دیجیتال ترون در بستر شبکه TRC 20 منتقل می‌شود. در صورتی که می‌خواهید ارز دیجیتال ترون را از صرافی به کیف پول شخصی خود منتقل کنید، باید آدرس این شبکه را بدهید؛ به عنوان مثال اگر آدرس شبکه بیت‌کوین را وارد کنید ممکن است انتقال ناموفق باشد و سرمایه خود را از دست بدهید. 

نگهداری ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بر روی بستر بلاک‌چین قرار دارد و تراکنش‌ها بر روی آن ذخیره می‌شود. برای ورود به این بازار و تبدیل ارز دیجیتال به پول فیات و همین طور بالعکس، حتما در یک صرافی داخلی احراز هویت کنید و در هنگام خرید رمز ارز باید مقداری پول در ولت صرافی واریز کرده و سپس ارز مورد نظر خود را خریداری کنید. اگر قصد انجام معاملات در صرافی‌های خارجی را دارید، در یکی از صرافی‌های معتبر با ip ثابت، ثبت نام خود را انجام دهید. ( به دلیل تحریم‌های موجود امکان احراز هویت برای کاربران ایرانی وجود ندارد‌.)

برای فعالیت در صرافی خارجی می‌توانید تتر و یا هر ارز دیگری را از صرافی داخلی خریداری کنید و به پلتفرم خارجی انتقال دهید. در هنگام انتقال حتما باید شبکه و بستری که آن ارز قرار دارد، توجه کنید و آدرس را به صورت دقیق ارسال کنید، تا مشکلی در انتقال آن بوجود نیاید. 

برای نگهداری ارزهای دیجیتال هم بهتر است که کیف پول مرتبط با ارز خود را انتخاب کنید و ارزهای خود را به آن انتقال دهید. نگهداری ارزهای دیجیتال به مدت طولانی در داخل صرافی‌ها توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید هم از ولت‌های نرم‌افزاری و آنلاین استفاده کنید  و هم از ولت‌های سخت‌افزاری و آفلاین.

تهیه کیف پول مناسب برای ذخیره ارزهای دیجیتال 

همانطور که بارها اشاره کردیم برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی خود نیاز به یک روش امن دارید که بهترین روش در حال حاضر استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی می‌باشد. این کیف پول‌ها در دو نوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند و امکان نگهداری دارایی شما را فراهم می‌کنند. البته با توجه به آنلاین بودن کیف پول‌های نرم افزاری، امکان هک شدن کیف پول و از دست رفتن سرمایه وجود دارد و این اتفاق بارها معامله‌گران بازار را گرفتار کرده است.

از این‌رو استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری مانند کیف پول لجر پیشنهاد می‌شود که از کیف پول لجر نانو اس از امنیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود‌. کیف پول لجر انواع مختلفی دارد که در ۳ نوع، کیف پول لجر نانو اس، کیف پول لجر نانو ایکس و لجر نانو اس پلاس است. گروه مالی اینوستپ این سه محصول پرکاربرد و معتبر را فراهم و در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد تا در صورت نیاز بدون هیچ ابهامی سفارش خود را ثبت کرده و این کیف پول را به صورت آنلاین  تهیه کنید تا شاید بتوانیم کمکی به شما در این خصوص کرده باشیم.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی نحوه خرید رمز ارزها و روش انتقال آنها از صرافی‌ها به کیف پول پرداخته شد. همچنین انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیز مورد بررسی قرار گرفته شد. همان طور که در این مقاله اشاره شد، خرید ارز دیجیتال به سادگی و با افتتاح حساب در یک صرافی انجام می‌پذیرد. همچنین انتقال ارز دیجیتال به کیف پول شخصی نیز، فرآیند به نسبت ساده‌ای است که با کمی تمرین می‌توانید آن را فرا بگیرید. اما بهتر است پیش از وارد شدن به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، با تمام زوایای و موقعیت‌های موجود در بازار آشنا شوید. با این کار می‌توانید سود‌های خوبی را در این بازار بزرگ کسب کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید