پیپ در فارکس و نحوه محاسبه آن

اگر قصد فعالیت در بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس را دارید، باید با اصطلاحات و لغات تخصصی این بازار‌ها آشنایی داشته باشید. یکی از این اصلاحات که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، نحوه محاسبه پیپ در فارکس است. در واقع می‌خواهیم بدانیم پیپ چیست و از آن در چه مواردی استفاده می‌شود. فراموش نکنید که در بازارهای مالی، دانستن تمام اصطلاحات، باعث می‌شود تریدر به خوبی به همه موارد اشراف داشته باشد و بتواند از معاملات خود، سودهای مناسبی را بدست بیاورد. در این محتوا، می‌خواهیم درباره نحوه محاسبه پیپ در فارکس صحبت کنیم و اطلاعات مفید و ارزشمندی را به شما مخاطبین گرامی انتقال دهیم. اگر علاقه دارید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری را بدست بیاورید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

 

پیپ چیست؟

نخستین موضوع از مقاله نحوه محاسبه پیپ در فارکس، این است که بدانیم پیپ چیست و چه کاربردی دارد. اصطلاح پیپ Pip مخفف کلمه‌ی Price Interest Point به معنای کوچکترین واحدی که ارزش یک نرخ ارز را بیان می‌کند، است. برای اینکه این موضوع آسان‌تر قابل مفهوم باشد، مثالی ارائه می‌کنیم. فرض کنید نرخ یک ارز نسبت به ارز دیگر، 1.2345 است. در این حالت، هر کدام از این اعداد، مفهوم خاصی از پیپ را ارائه می‌کنند. عدد 5، یعنی 5 پیپ، عدد 4 یعنی 40 پیپ، عدد 3 یعنی 300 پیپ، عدد 2 یعنی 2000 پیپ و عدد 1 یعنی 10000 پیپ. در واقع این عدد به تنهایی معنایی ندارد؛ زیرا این اصلاح در معامله و با نوسان قیمتی تحقق پیدا می‌کند.

فرض کنید یک دارایی از 1.2345 به 1.2348 تغییر پیدا کند. در چنین حالتی، معامله‌گران می‌گویند دارایی مورد نظر 3 پیپ رشد پیدا کرده است. اگر 1.2345 به 1.2335 تغییر پیدا کند، می‌گویند 10 پیپ دارایی مورد نظر کاهش پیدا کرده است. البته روش صحیح بیان آن، بدین صورت است که می‌گوییم بر فرض مثال دلار نسبت به ین، 10 پیپ کاهش پیدا کرده است. در بازار فارکس، دارایی‌ها ( جفت ارز‌ها ) نسبت به یک دارایی دیگر سنجیده می‌شوند.

چگونگی نحوه محاسبه پیپ در فارکس

نحوه محاسبه پیپ در فارکس بسیار آسان است. برای متوجه شدن مقدار پیپ، باید به نرخی که برای دارایی وجود دارد نگاه کنیم. عدد چهارم بعد از اعشار، تداعی‌کننده پیپ است. به عنوان مثال اگر جفت ارز دلار به یورو، 0.7654 باشد و پس از مدتی به 07650 برسد، می‌گویند 4 پیپ کاهش پیدا کرده است.

البته این موضوع در جفت ارزهایی که در آن ین ژاپن وجود دارد، متفاوت است. در جفت ارزهایی که ین ژاپن در آن‌ها حضور دارد، دومین عدد پس از اعشار را پیپ می‌گوییم. اگر یک دارایی که در آن ارز ین وجود داشته باشد، از 0.56 به 0.50 برسد، می‌گوییم جفت ارز مورد نظر 6 پیپ کاهش پیدا کرده است. این موضوع برای اعداد قبل و بعد این ارقام نیز به صورت طبقه‌ای رشد می‌کند. برای اعداد قبل آن به ترتیب ده، صد و هزار و برای اعداد بعد نیز یک دهم و … قابل بیان است.

مثالی ساده از نحوه محاسبه پیپ در فارکس

نحوه محاسبه پیپ در فارکس از جمله جذاب‌ترین و یکی از اصلی‌ترین مفاهیمی است که هر تریدر باید به آن واقف باشد. در واقع اگر یک معامله‌گر بدون اطلاع از این موضوع مهم یا هر موضوع دیگر، وارد یک معامله شود، ممکن است سرمایه وی با تهدید جدی رو به رو شود. بنابراین توصیه می‌کنیم بدون آموزش به هیچ وجه وارد بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار فارکس نشوید.

برای اینکه بدانیم نحوه محاسبه پیپ در فارکس به چه صورتی است، ابتدا یک مثالی می‌زنیم. فرض کنید ارزش دلار به یورو، 0.8456 است. این موضوع بدین معنا است که در ازای یک دلار، می‌توانید 0.8456 یورو خریداری کنید. حال فرض کنید ارزش دلار به یورو به مقدار 40 پیپ افزایش پیدا کند. در چنین حالت شما می‌توانید به ازای یک دلار، 0.8496 یورو خریداری کنید. تفاوت این حالت با حالت قبلی بدین صورت است که شما می‌توانید با یک دارایی ثابت، مقدار بیشتری از دارایی دیگر را خریداری نمایید. البته شاید فکر کنید که پیپ که رقم چهارم بعد از اعشار دارایی است، یک مقدار بسیار ناچیزی باشد اما باید بدانید که معامله‌گران در فارکس، معمولا از اهرم استفاده می‌کنند و این مقدار ناچیز، به مقداری بزرگ در معاملات می‌رسد. معمولا معامله گران فارکس، از اهرم برای افزایش حجم معاملات خود استفاده می‌کنند.

پیپ دارای چه ویژگی‌هایی است؟

فرض کنید قصد سفر به یک کشور دیگر را دارید. بنابراین، باید از زبان کشور مقصد، آموزش‌هایی دیده باشید تا بتوانید با مردم آن کشور، ارتباط برقرار کنید و نیازمندی‌های خود را برطرف کنید. در بازارهای مالی نیز این موضوع صدق می‌کند. در واقع هر شخص برای اینکه بتواند در بازارهای مالی موفق باشد و به اصطلاح معروف، گلیم خود را از آب بیرون بکشد، باید با اصطلاحات و روند کلی این بازار‌ها، آشنایی داشته باشد. پیپ دقیقا همان زبان ارتباطی میان معامله‌گران و بازارهای مالی است. افراد در بازار فارکس، با اصطلاح پیپ، مقدار کاهش یا افزایش یک جفت ارز را بررسی می‌کنند و بر اساس آن، میزان سود یا زیان معامله خود را محاسبه می‌کنند.

البته باید بدانیم که غیر از پیپ، اصطلاحات رایج دیگری نیز وجود دارد که یک تریدر باید به آن‌ها اشراف داشته باشد. یکی از اصطلاحات رایج دیگری که باید در این بخش از مقاله به آن اشاره‌ای داشته باشیم، لات است. لات به نسبت حجمی که در یک معامله انجام می‌شود گفته می‌شود. به عبارتی میزان تغییر قیمت با پیپ و میزان حجم به کار رفته در معامله را با لات بیان می‌کنند. یک لات معادل 100 هزار واحد پولی می‌باشد. فرض کنید قصد خرید یک لات در جفت ارزش دلار ین را دارید. در چنین حالتی شما قصد خرید 100 هزار دلار را دارید. البته که یک لات عدد زیادی است و افراد معمولا از دسته‌بندی‌های کوچکتری مانند 0.1 لات ( معادل 10 هزار دلار )، 0.01 لات ( 1000 دلار ) و 0.001 لات ( 100 دلار ) برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

نحوه محاسبه پیپ در فارکس به وسیله ماشین حساب مخصوص

در بسیاری از مواقع، نحوه محاسبه پیپ در فارکس به همراه سایر جزئیات برای افراد بسیار سخت است و معامله‌گران خود را درگیر چنین فرآیندهای دشوار و طولانی نمی‌کنند. برای رفع چنین مشکلی، سایت‌هایی که در زمینه فارکس فعالیت می‌کنند، اقدام به تهیه یک ماشین حساب مخصوص برای مشاهده چنین رویدادهایی کرده‌اند. به عنوان مثال، معامله‌گران می‌توانند به راحتی و با این ماشین حساب، اقدام به محاسبه میزان پیپ برای کسب سود معین، میزان ضرری که پس از کاهش مقداری پیپ بدست می‌آید و سایر موارد انجام دهند.

البته این ماشین حساب تنها برای نحوه محاسبه پیپ در فارکس فعالیت نمی‌کند و می‌توان از آن برای مواردی همچون محاسبه مقدار و میزان مارجین، میزان حد ضرر و حد سود، میزان حجم لازم برای معامله به لات و … نیز استفاده کرد. معمولا سایت‌هایی که در زمینه فارکس فعالیت می‌کنند، این ماشین حساب را در صفحه معاملاتی خود در کنار دارایی‌ها قرار می‌دهند تا تریدر‌ها بتوانند به راحتی محاسبات خود را انجام دهند و از این بابت، مشکلی آن‌ها را تهدید نکند.

بررسی میزان سود یا زیان در معامله با پیپ و لات

یکی از موضوعات مهمی که باید در مقاله نحوه محاسبه پیپ در فارکس به آن اشاره شود، بررسی میزان سود یا زیان در معاملات فارکس است. در واقع باید این موضوع مهم عنوان شود که در بازار فارکس، تنها مقدار پیپ نوسان یافته نشان‌دهنده‌ی میزان سود یا زیان نیست و در معاملات، باید به مقدار حجم یا لاتی که استفاده می‌شود نیز دقت شود. این موضوع نیز با بیان مثالی راحت‌تر قابل مفهوم است. قبل از عنوان کردن مثال، به این موضوع دقت کنید که میزان سود یا زیان تحقق یافته به وسیله تقسیم یک لات بر 10 هزار واحد برای جفت ارزهایی که ین ژاپن در آن نیست و تقسیم یک لات بر 100 در جفت ارزهایی که در آن ین ژاپن حضور دارد، انجام می‌شود.

فرض کنید قصد دارید با یک لات حجم وارد یک معامله‌ای شوید و در آن معامله، ین ژاپن حضور ندارد. در چنین حالتی برای اینکه بتوانیم مقدار سود یا زیان خود را محاسبه کنیم، باید 100 هزار واحد که یک لات است را بر 10 هزار تقسیم کنیم. حاصل این کسر، عدد 10 است. این موضوع گواه بر این است که به ازای رشد هر یک پیپ در این جفت ارز، ما می‌توانیم 10 دلار سود کسب نماییم. این موضوع برای کمتر از یک لات نیز میسر است و با تقسیم اعداد کوچکتر بر آن امکا‌ن‌پذیر است. به عنوان مثال فرض کنید از 0.01 لات می‌خواهیم استفاده کنیم؛ در چنین حالتی، 1000 را تقسیم بر 10 هزار می‌کنیم که 0.1 بدست می‌آید. این موضوع بدین معنا است که با نوسان یک پیپی، دارایی ما به میزان 0.1 دلار نوسان می‌یابد.

نحوه محاسبه پیپ در فارکس برای جفت ارزهای مرتبط با ین ژاپن

چنین محاسباتی برای جفت ارزهایی که در آن‌ها ین ژاپن حضور دارد، متفاوت است. همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، برای بیان پیپ در جفت ارزهایی که در آن ین ژاپن حضور دارد، به دومین عدد بعد از اعشار دقت می‌کنیم. همین موضوع باعث می‌شود در محاسبات سود یا زیان این جفت ارز‌ها، تفاوت‌هایی حاصل شود. برای اینکه بتوانیم این محاسبات را انجام دهیم، باید میزان یک لات را تقسیم بر 100 کنیم. به عنوان مثال، اگر ما یک لات در جفت ارزی که ین ژاپن حضور دارد وارد معامله کنیم، باید برای بررسی میزان سود یا زیان آن، یک لات ( 100 هزار واحد ) را تقسیم بر 100 کنیم. در چنین حالتی، عدد 100 بدست می‌آید. یعنی به ازای یک پیپ نوسان در این جفت ارز، دارایی ما 100 دلار نوسان می‌یابد.

نحوه محاسبه پیپ در فارکس برای جفت ارزی که در آن ین ژاپن حضور دارد در حجم های کمتر نیز قابل بررسی می‌باشد. فرض کنید میزان 0.001 لات را برای یک معامله به کار برده‌اید. در چنین حالتی، عدد 100 را تقسیم بر 100 می‌کنیم و عدد یک بدست می‌آید. این موضوع بدین معناست که برای معامله در جفت ارزی که در آن ین ژاپن حضور دارد و می‌خواهیم 0.001 لات حجم، معامله کنیم، با هر یک پیپ نوسان، 1 دلار دارایی ما نیز نوسان می‌یابد. توجه به چنین موضوعاتی، گرچه در ابتدا مقداری سخت است اما باعث می‌شود افراد به خوبی بتوانند معاملات خود را مدیریت کنند و از استراتژی‌های مناسب مانند حد سود و زیان استفاده کنند تا به درآمدزایی و سود مناسبی در بازار فارکس، برسند.

پیپت چیست و چه ارتباطی با نحوه محاسبه پیپ در فارکس دارد؟

شاید تاکنون با کلمه پیپت برخورد داشته اید اما معنای آن را ندانسته باشید. برخی از بروکرهایی که در زمینه فارکس فعالیت می‌کنند، اقدام به ارائه نرخ بین جفت ارز‌ها تا پنج رقم اعشار می‌کنند. این موضوع این مطلب را که رقم چهارم پس از اعشار را پیپ می‌نامند، تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا افراد معمولا تا چهار رقم اعشار را بررسی می‌کردند و حال رقم پنجم اعشار باعث سردرگمی آن‌ها شده است. در رابطه با این موضوع، باید بگوییم که این قضیه بسیار ساده است و اصلا نیاز به هیچ کار اضافی برای تریدر نیست. بروکر‌هایی که در فارکس فعالیت می‌کنند، برای اینکه تریدر‌ها بتوانند راحت‌تر به معاملات خود بپردازند، از یک رقم بیشتر بعد از پیپ استفاده کردند تا کوچکترین واحد معاملاتی را ارائه کنند. 

رقم پنجم بعد از اعشار برای جفت ارزهایی که در آن ین ژاپن حضور ندارد و رقم سوم بعد از اعشار برای جفت ارزهایی که در آن‌ها ین ژاپن حضور دارد را پیپت می‌نامند. پیپت، به میزان 0.1 کوچک‌تر از پیپ است و کوچکترین واحدی است که معامله‌گران از آن در معاملات خود استفاده می‌کنند. 10 پیپت معادل 1 پیپ می‌باشد. تمام محاسباتی که برای پیپ در این مقاله عنوان شد با ضریب مناسب برای پیپت نیز قابل بیان است. بنابراین اگر قصد دارید در مبنایی کمتر از پیپ معامله کنید، می‌توانید از پیپت استفاده نمایید.

کسب چه مقدار پیپ در معاملات روزانه مناسب است؟

آخرین موضوع در مقاله نحوه محاسبه پیپ در فارکس، می‌خواهیم بدانیم کسب چه مقدار پیپ در معاملات روزانه مفید و مناسب است؟ برای اینکه این موضوع را بررسی کنیم، نیاز است شخصیت معامله‌گری خود را کنکاش کنیم. در واقع برخی از معامله‌گران در بازارهای مالی به صورت روزانه ترید می‌کنند. این دسته از معامله‌گران دائما در حال رصد بازار و ترسیم چارت‌ها به شیوه ی خود هستند. این معامله‌گران در تلاش هستند موقعیتی کسب کنند و بر اساس شواهد موجود با حجمی مناسب، وارد معامله شوند. معمولا در چنین حالتی، آن‌ها نقاطی را مشخص می‌کنند و از آن به عنوان حد سود استفاده کرده و هنگامی که نرخ جفت ارز مورد نظر به آن نقطه رسید، اقدام به بسته معامله خود می‌کنند.

اسپرد و Volume  با pip چه ارتباطی دارند؟ 

در ادامه مبحث نحوه محاسبه پیپ در فارکس به میزان تفاوت قیمت پیشنهادی برای فروش یک جفت‌ارز و قیمت درخواست برای خرید همان جفت ارز را اسپرد می‌گویند. در واقع همان تفاوت قیمت عرضه‌ شده و تقاضا شده است که واحد اندازه‌گیری آنها یکسان است. اسپرد در دو نوع ثابت و شناور است که اسپرد ثابت برای معامله‌گران ارزان‌تر است و مبلغ آن ثابت؛ اما اسپرد نوع شناور در بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کند و مبلغ متفاوتی را از معامله‌گران بازار دریافت می‌کند. 

اسپرد با پیپ ارتباط نزدیکی دارد. برای محاسبه اسپرد یک معامله، ارزش هر پیپ و مقدار اسپرد بر اساس pip انجام می‌شود‌. همچنین برای محاسبه برآیند سود و زیان در معاملات بازار فارکس، ارزش و اندازه تغییرات هر پیپ و تغییرات حجم معاملات ( نسبت‌های لات ) در نظر گرفته می‌شود. البته که محاسبه این موارد برای معامله‌گران بازار به صورت روزانه، کار دشواری است؛ از این‌رو بروکرها، ماشین حساب محاسباتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

برای اینکه این مبحث را در نحوه محاسبه پیپ در فارکس، بهتر درک کنید و به رابطه اسپرد و پیپ پی ببرید، به این مثال توجه کنید: 

مثلا قیمت پیشنهادی فروش جفت ارزی ۱.۲۰۴۵ باشد و درخواست خرید همان جفت‌ارز، ۱.۲۰۴۸ باشد، اسپرد معامله ۳ پیپ خواهد بود.

استفاده از لوریج در معاملات فارکس

بازار فارکس این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از لوریج یا اهرم از بروکر اعتبار دریافت کنید و به میزان بیشتری از سرمایه خود وارد معاملات شوید. در واقع با سرمایه کم و با استفاده از اهرم می‌توانید سود بیشتری از معاملات خود کسب کنید. به این صورت که با کوچکترین تغییر در پیپ سود و ریسک بیشتری را خواهید داشت. 

اهرم معاملاتی می‌تواند سود شما از بازار را چندین برابر کند و اگر بازار برخلاف تحلیل و پیش‌بینی شما حرکت کند، احتمالا دچار ضرر بزرگی خواهید شد. البته اگر شما مدیریت سرمایه و بودجه‌بندی در بازارهای مالی را اصولی و حرفه‌ای بلد باشید، می‌توانید ریسک معاملات خود را بسیار پایین بیاورید و با تمرکز بیشتری به معاملات خود بپردازید. همچنین می‌توانید از معاملات مارجین بهره ببرید و ریسک کم شدن سرمایه با اهرم را پایین بیاوریم.

بازار فارکس به دلیل حجم نقدینگی بالا و میزان نوسانات کمی که دارد از نظر معامله‌گران بستر مناسبی برای استفاده از  اهرم می‌باشد. همانطور که اشاره کردیم در کنار استفاده از اهرم حتما باید مدیریت سرمایه رعایت شود تا هیچگاه ریسک از دست دادن سرمایه را نداشته باشید.

نحوه محاسبه پیپ در انس طلا

همانطور که می‌دانید ارزش پیپ در جفت ارزهای مختلف متغیر است. با توجه به این موضوع باید بگوییم که محاسبه ارزش پیپ در انس طلا هم نسبت به جفت ارزهای دیگر متفاوت است. به این صورت که قیمت انس طلا با دو رقم اعشار نمایش داده می‌شود؛ یک پیپ در انس طلا ( ۰.۰۱ ) و در جفت ارزهای دیگر در بازار فارکس ( ۰.۰۰۰۱ ) است.  با استفاده از پلتفرم متاتریدر و با محاسبه لات در معامله، به راحتی می‌توانید میزان پیپ در انس طلا را محاسبه کنید. 

به عنوان مثال قیمت طلا از ۱۵۰۰.۰۰ به ۱۵۰۲.۰۰ تغییر کرده، بنابراین ما ۲۰۰ پیپ افزایش قیمت داریم و اگر این مقدار را با یک لات معاملاتی معامله شود، آنگاه ما ۲۰۰ دلار سود خواهیم داشت. در واقع ۱ پیپ در انس طلا با ۱ لات معاملاتی با ۱ دلار برابر است.  با توجه به این موضوع هرگاه اونس طلا یک سنت نوسان پیدا کند، در واقع ۱ پیپ نوسان پیدا کرده است.  

بنابراین برای اینکه در معامله‌ای از انس طلا ۱ دلار سود کنیم باید ۱۰۰ پیپ افزایش قیمت داشته باشیم. برای محاسبه پیپ در انس طلا می‌توانید فرمول زیر را نیز به کار ببرید:

ارزش دلاری پیپ در انس طلا = میزان قرارداد × میزان لات × تعداد پیپ

لات و مقدار حجم آن در معاملات

همین موضوع باعث شده است کسب مقدار معینی پیپ در معاملات روزانه عملا بی‌معنی باشد؛ زیرا معامله‌گر بر اساس تعداد موقعیت‌های مناسبی که در بازار وجود دارد، مقدار حد سود یا زیان که می‌توان از معامله دریافت کند و میزان دارایی که بر اساس آن، با حجم مناسبی وارد بازار شود، تماما از مواردی است که می‌تواند روی مقدار پیپ نوسانی، تاثیر بگذارد. بنابراین با توجه به استراتژی شخصی هر تریدر، این موضوع متفاوت از شخص دیگری است و باید هر معامله‌گر این موضوع را بر اساس تجارب، برنامه‌ریزی‌های معامله‌گری و معامله‌های پیشین خود، بدست بیاورد.

کلام آخر درباره مقاله نحوه محاسبه پیپ در فارکس

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله، سعی شد به صورت کامل درباره نحوه محاسبه پیپ در فارکس، ماهیت پیپ، پیپ و تفاوت آن با پیپت، استفاده از پیپ در بازار فارکس و… صحبت شود. این مفاهیم در ابتدای کار ممکن است پیچیده و گمراه کننده باشد اما یک معامله‌گر با تجربه در بازار فارکس، به خوبی و پس از تجربه‌های فراوان در این زمینه، با این مفاهیم آشنایی کامل پیدا می‌کند و می‌تواند بدون دردسر و با کمترین زمان صرف شده، اطلاعات مورد نیاز خود را به بازار ارائه کند.

تمام این مباحث در کنار دوره تریدر حرفه‌ای به صورت جامع و کامل آموزش داده می‌شود. اگر در این خصوص سوالی دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها بپرسید و یا فرم مشاوره را پر کنید تا پشتیبانی‌های مجموعه بتوانند شما را راهنمایی کنند.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید، ارزشمند و سودمندی را به شما مخاطبین عزیز، ارائه داده باشد. 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید