نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

یک تحلیل‌گر تکنیکال، ابزارهای زیادی را با خود برای ترسیم چارت، به همراه دارد. یکی از این ابزارها، فیبوناچی می‌باشد. نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بر هیچ تحلیل‌گری پوشیده نیست؛ زیرا این ابزار که انواع مختلفی دارد، می‌تواند در کشف قیمت مناسب، همواره یاری‌گر او باشد. همین موضوع باعث شده است مقالات متنوعی در این‌باره نوشته شود و از اهمیت فیبوناچی برای عموم مردم و علی‌الخصوص تحلیل‌گران، گفته شود. در همین رابطه، مقاله‌ای تحت عنوان نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال توسط تیم ما نگاشته شده است که در آن به بیان ویژگی‌های مهم این ابزار و همچنین انواع آن اشاره شده است. اگر علاقه دارید در این رابطه مطالب مفیدی را بیاموزید و از این ابزار در تحلیل‌های خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید.

فیبوناچی از کجا آمده است؟

برای بررسی چگونگی حضور فیبوناچی در تحلیل‌های تکنیکالی، لازم است مختصری در این رابطه شرح دهیم. لئوناردو  فیبوناچی، از بزرگترین ریاضیدانان تاریخ جهان است. عمده دلیل مشهور بودن وی به دلیل بیان موضوع ترتیب اعداد می‌باشد. او به همین واسطه توانست ترتیبی از اعداد را شناسایی کند که نسبت آنان در عناصری زیادی از جمله اعضای بدن یا طبیعت، یافت می شود. این موضوع در بازارهای مالی نیز به اثبات رسیده است و پای این ریاضیدان مشهور، به بازارهای مالی نیز کشیده شده است. در واقع فیبوناچی، سری اعدادی را کشف کرد که در آن غیر از دو عدد اول، سایر اعداد با جمع دو عدد قبلی تشکیل می شوند. نمونه ای از این اعداد عبارتند از: 1،1،2،3،5،8،13،21،34،55،89،144،233 و… همان‌طور که مشاهده می‌کنید، غیر از دو عدد نخست، مابقی اعداد از جمع دو عدد قبلی خود تشکیل شده‌اند.

کاربرد ابزار فیبوناچی برای بازارهای مالی چه می‌باشد؟

امروزه تحلیل‌گران دنبال هر راهی می‌گردند تا بتوانند راز تغییر قیمت در بازارهای مالی را کشف کنند. همین موضوع باعث شناسایی نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال شده است. تحلیل‌گران از این نسبت در محاسبات خود استفاده می‌کنند و پرده از تغییرات قیمتی برمی‌دارند.

برای کسب مهارت کافی در استفاده از ابزارهای فیبوناچی باید نمونه‌های آن را در بازار مشاهده کنید و به صورت چشمی بتوانید ترازهای آن را تشخیص دهید. گروه مالی اینوستپ این امکان را فراهم کرده که پک مثال های ابزار و ترازهای فیبوناچی را در اختیار داشته باشید و با نمونه‌های بیشتری از این ابزار در تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

ابزارهای فیبوناچی در بازارهای مالی، شامل چند دسته هستند؟

شاید با توجه به تفاسیر فوق، این برداشت را کنید که ابزار فیبوناچی در بازارهای مالی، شامل یک دسته هستند و باید با تکیه بر آن، تحلیل خود را ارائه کرد. در پاسخ به این موضوع مهم، باید بگوییم که نه تنها این ابزار یک دسته ندارد؛ بلکه دسته‌بندی‌های آن تاکنون به هفت مورد رسیده است. هر کدام از این موارد می‌توانند در حالت خاصی از بازار و قیمت‌ها، مورد استفاده قرار بگیرند. این هفت دسته عبارتند از:

  • فیبوناچی کانال ( Channel )
  • فیبوناچی بادبزن ( Fan )
  • فیبوناچی کمان‌ها ( Fibonacci Arcs )
  • فیبوناچی اصلاحی ( Fibonacci Retracement )
  • فیبوناچی گسترشی ( Fibonacci Extension )
  • فیبوناچی پروجکشن ( Fibonacci Projection )
  • فیبوناچی انبساطی ( Fibonacci Expansion )

همان‌طور که مشاهده کردید، در حال حاضر هفت دسته از این ابزار در بازارهای مالی کاربرد دارند. در واقع افراد می‌توانند با تکیه به این موارد، به ترسیم نمودارهای قیمتی بپردازند و راز تغییرات قیمت را کشف کنند. در ادامه درباره‌ی تک‌تک این دسته‌بندی‌ها صحبت می‌کنیم و درباره‌ی کاربرد آن‌ها، بیشتر خواهیم دانست.

نقش مهم ابزار های فیبوناچی در تحلیل تکنیکال؛ فیبوناچی اصلاحی ( Fibonacci Retracement )

به احتمال زیاد، مهم‌ترین ابزاری که از فیبوناچی در ذهن تحلیل‌گران وجود دارد، فیبوناچی اصلاحی است. از این ابزار، به عنوان احتمالی برای برگشت قیمت یاد می‌شود. در واقع از این ابزار استفاده می‌کنیم تا بتوانیم نقطه‌ای برای اتمام روند نزولی پیدا کنیم و در آن نقطه، وارد معامله شویم. در این ابزار، چند نقطه کلیدی وجود دارد که با درصد بیان می‌شود. 23.6 درصد، 38.2 درصد، 50 درصد، 61.8 درصد و 78.6 درصد از جمله این نقاط کلیدی است که یک تحلیل‌گر در بسیاری از موارد، با آن ها در ارتباط است. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اصلی‌ترین و طلایی‌ترین درصد در این بین، 61.8 درصد است که اغلب در این نقطه، قیمت دچار تغییر حرکت می‌شود.

جالب است بدانید که در بین درصدهای بیان شده، 50 درصد جزء مواردی که فیبوناچی عنوان کرده نمی‌باشد اما تحلیل‌گران اعتقاد دارند این سطح، بستری مناسب برای تغییر قیمت است و قیمت به هنگام مواجهه با آن، می‌تواند خود را دگرگون کند. برای اینکه بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم، باید در پلتفرم معامله‌گری خود، این ابزار را انتخاب کرده و در روند نزولی، از سقف به کف و در روند صعودی، از کف به سقف این ابزار را ترسیم کنیم. پس از ترسیم، باید منتظر واکنش قیمت به یکی از سطوح بیان شده باشیم. معمولا در ابتدا باید منتظر تغییر قیمت در نقطه 38.2 درصد و در صورت عدم واکنش به این سطح، باید منتظر تغییر قیمت در سطح 61.8 درصد باشیم. فراموش نکنید که برای کارکرد مناسب این ابزار، باید به خوبی سطوح کف و سقف در نمودار مشخص شود.

چگونگی کارکرد فیبوناچی گسترشی ( Fibonacci Extension )

نقش مهم ابزار های فیبوناچی در تحلیل تکنیکال با بیان چگونگی کارکرد فیبوناچی گسترشی، ادامه می‌یابد. اصلی‌ترین کارکرد این ابزار، این است که قیمت به سطوح بیش از 100 درصد، چگونه واکنش نشان می‌دهد. این موضوع هنگامی بررسی می‌شود که قیمت سقف خود را بشکند و وارد محدوده‌ای جدید شود. در واقع تحلیل‌گر به وسیله این فیبوناچی، سطوح مقاومتی که پس از بیشتر مقاومت حضور دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برای اینکه بتوانیم از این ابزار در چارت‌های خود استفاده کنیم، نیاز است برعکس فیبوناچی اصلاحی با آن رفتار کنیم. در واقع برای ترسیم این ابزار، نیاز است در روند صعودی از سقف به کف و در روند نزولی از کف به سقف این ابزار را ترسیم کنیم. توجه داشته باشید که کارکرد فیبوناچی گسترشی تنها برای تشخیص نقاط حمایتی یا مقاومتی که تاکنون قابل شناسایی نبوده‌اند، می‌باشد.

فیبوناچی پروجکشن و ویژگی‌های آن ( Fibonacci Projection )

برخلاف دو دسته‌ی قبل فیبوناچی پروجکشن، برای ترسیم نیازمند 3 نقطه است. در فیبوناچی اصلاحی و گسترشی، تنها به 2 نقطه‌ی سقف و کف نیاز بود اما در فیبوناچی پروجکشن، نیاز است علاوه بر این 2 نقطه، نقطه‌ای دیگر تحت عنوان اصلاح نیز تعریف شود. در واقع فرض کنید در یک روند صعودی، کف و سقف را مشخص می‌کنیم. حال قیمت یک اصلاحی داشته است و سپس روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. در این حالت نقطه‌ی اصلاحی را به عنوان نقطه‌ی سوم فیبوناچی پروجکشن در نظر می‌گیریم. معمولا تحلیل‌گران در رالی‌های قیمتی، از این ابزار استفاده می‌کنند تا نقاط مهمی از حمایت و مقاومت را تشخیص دهند. در واقع اعتبار این ابزار در رالی‌های قیمتی بیشتر از سایر موارد است.

فیبوناچی کمان‌ها ( Fibonacci Arcs )

یکی از دیگر دسته‌بندی‌های ابزار فیبوناچی که با سایر موارد متفاوت است، فیبوناچی کمان نامیده می‌شود. نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را می‌توان با فیبوناچی کمان نیز تشریح کرد. این ابزار، ترازهایی را ارائه می‌دهد که از آن به عنوان ترازهای اصلاحی یاد می‌شود. این ترازها، نقاطی را مشخص می‌کنند که در آن‌ها می‌توان برگشت قیمت را انتظار داشت. برای ترسیم این دسته از ابزار فیبوناچی، کافیست دو نقطه تحت عنوان ابتدا و انتهای روند را داشته باشیم. با متصل کردن این دو نقطه به یکدیگر، سطوح قیمتی مندرج در این فیبوناچی بر روی نمودار قیمتی ظاهر می‌شود. لازم به ذکر است که کمان‌های ترسیم شده در این ابزار، موازی بوده و می‌تواند سطوح را بر اساس صعودی یا نزولی بودن، تشخیص دهد.

فیبوناچی بادبزن ( Fan )

این فیبوناچی تا حدودی به فیبوناچی کمان‌ها شبیه است. در این فیبوناچی نیز شاهد ترازهای اصلاحی هستیم که روند و مناطق حمایتی و مقاومتی را برای تحلیل‌گر، تشریح می‌کند. برای استفاده از این ابزار، نیاز است ابتدا و انتهای روند مشخص شود و سپس آن‌ها به یکدیگر متصل شوند. معمولا ترازهای ارائه شده توسط این ابزار، از شیب کمتری نسب به خط روند اصلی برخوردار هستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان خطوطی که برگشت قیمت را نشان می‌دهند، بهره برد.

فیبوناچی کانال ( Channel )

همان‌طور که از اسمش پیداست، فیبوناچی کانال مناسب روندهای قیمتی است که در آن قیمت در یک کانال به خصوصی، حرکت می‌کند. در واقع تحلیل‌گران می‌توانند از این ابزار فیبوناچی در کانال‌های قیمتی استفاده کنند که قیمت قرار است از سقف یا کف این کانال را بشکند. در این صورت می‌توان نقاط حمایتی یا مقاومتی را روی چارت متوجه شد و در صورت پاسخ قیمت به این نقاط، وارد معامله شد. برای استفاده از این ابزار، نیاز است از 3 نقطه استفاده شود. نقطه نخست کف کانال، نقطه دوم کف کانال در انتهای روند و نقطه سوم نیز سقف کانال است. در چنین حالتی پس از ترسیم فیبوناچی کانال، می‌توان نقاط مهمی از حمایت و مقاومت را مشاهده کرد.

فیبوناچی انبساطی ( Fibonacci Expansion )

سرانجام آخرین مورد از ابزارهای فیبوناچی، مربوط به فیبوناچی انبساطیاست. برای اینکه بتوانیم از این ابزار به درستی استفاده کنیم، نیاز است در نمودار قیمتی، 3 نقطه را به دقت ترسیم کنیم. نخستین نقطه، به کندل مبدا در روند آغازین است. به عبارتی در گام اول باید بخشی را که روند آغاز می‌شود، انتخاب کنیم. برای انتخاب نقطه‌ی دوم، باید به انتهای روند برویم و در محلی که نمودار قیمتی، روندی معکوس را شروع کرده است، نقطه‌ی دوم خود را انتخاب نماییم. سرانجام برای انتخاب نقطه‌ی سوم، باید آخرین کندلی که اصلاح قیمت در آن صورت گرفته است را پیدا و آن را انتخاب نماییم. با انجام چنین فرآیندی، ابزار فیبوناچی انبساطی ما آماده می‌شود و می‌توان از آن در یافتن نقاط حیاتی بر روی نمودار، استفاده کرد.

نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال؛ فیبوناچی زمانی ( Fibonacci Time Extension )

یکی از ابزارهای جالب که نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را تشریح می‌کند، فیبوناچی زمانی است. کارکرد این ابزار با سایر ابزارهای فیبوناچی متفاوت است و همان‌طور که از اسمش پیداست، کارکرد آن مربوط به زمان تغییر روند می‌باشد. این ابزار، به تحلیل‌گر کمک می کند تا بتواند نقاطی که از نظر زمانی، امکان تغییر روند قیمتی را میسر می‌کنند، شناسایی کند. در واقع این ابزار از فیبوناچی، نقاط عطف زمانی را شناسایی و به تحلیل‌گر، ارائه می‌کند.

برای ترسیم فیبوناچی زمانی، کافیست نقطه‌ی کف از شروع یک روند را انتخاب و نقطه سقف و کندل انتهایی را انتخاب و به یکدیگر متصل نمایید. لازم به ذکر است که چنین الگویی، حاصل از دنباله‌ی اعداد در روند قیمتی فیبوناچی می‌باشد.

نقش مهم ابزار های فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

همان‌طور که در طول این مقاله متوجه شده‌اید، نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال، غیرقابل انکار است. در واقع یک تحلیل‌گر تکنیکال، به خوبی به این موضوع واقف است که استفاده از فیبوناچی در تحلیل‌های تکنیکال، می‌تواند نوید یک معامله‌ی جذاب را به تحلیل‌گر، دهد. بنابراین لازم است برخی از نکات را به شما مخاطبین عزیز ارائه کنیم تا بتوانید حداکثر بازدهی را از این ابزار، بدست بیاورید. در ادامه به این نکات مهم، اشاره شده است:

  • برای کسب حداکثر بازدهی از ابزارهای فیبوناچی، توصیه می شود از چند ابزار بر روی چارت استفاده شود. هنگامی که چند ابزار را بر روی چارت استفاده کردید، باید به دنبال نقاطی باشید که در آن، چندین ابزار باهم یک نقطه‌ی معینی را نشان می‌دهند. در چنین حالتی، می‌توان این ناحیه را یک ناحیه‌ی جذاب و با کشش برای تغییر قیمت، معرفی کرد.
  • برای استفاده و کسب حداکثر کارایی از این ابزار، توصیه می‌شود از تایم فریم‌های کوچک‌تر مانند 15، 30 و 60 دقیقه‌ای استفاده شود. علت این موضوع نیز کیفیت بیشتر این نقاط است.
  • علاوه بر ابزارهای فیبوناچی جهت شناسایی محدوده‌های حمایتی و مقاومتی، حتما از فیبوناچی زمانی نیز استفاده کنید. این ابزار، امکان تغییر روند با بررسی بعد زمان را برای تحلیل‌گر میسر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر نقطه‌ی تغییر، منطقه زمان چرخش قیمت نیز شناسایی شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با نقش مهم ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال آشنا کنیم. ابزارهای فیبوناچی به هفت دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام از این ابزارها را معرفی و نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها را به طور کامل شرح دادیم. ابزارهای فیبوناچی نقش مهمی در تحلیل تکنیکالی بازار دارند و بازار را هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ زمانی بررسی می‌کنند. امیدواریم این مطلب توانسته باشد، اطلاعات خوبی را در این زمینه به شما داده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید