آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

آموزش الگوهای کلاسیک مهم یکی از مباحث با اهمیت تحلیلی است. حضور در بازار بین‌المللی بورس و سود فراوان افراد در آن، باعث گردیده تا افراد بسیار زیادی برای حضور در این بازار تمایل داشته باشند. به دلیل اینکه شما بایستی در بازار بورس سرمایه و دارایی خود را وارد کنید، پس قاعدتاً این بازار پر ریسک است. برای کسب درآمد و سوددهی در این بازار باید دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید. یکی از دانش های مورد نیاز در این بازار، تحلیل تکنیکال نام دارد. 

سرمایه‌گذاران مختلف به کمک تحلیل تکنیکال می‌توانند معاملات خود را با یک نگاه منطقی و مطمئن انجام دهند. در این روش از تحلیل در بازارهای مالی، تمرکز ما بر داده‌ها و نمودارهای معاملات بازار بورس است. همانطور که می‌دانید در معاملات روزانه بازار بورس می‌توان الگوهایی نسبتاً پایدار را کشف نمود. شما ‌می‌توانید در صورت مشاهده این الگوها، با اتخاذ تکنیک‌های اثبات شده معاملات خود را در بهترین زمان انجام دهید.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال، یکی از انواع الگوهای اثبات شده در بازار بورس و دیگر بازارهای مالی است. به طور کلی، چند نوع از الگوهای کلاسیک در بازارهای مالی شناخته شده‌اند. شناسایی این الگوها در بازارها امر مشکلی نیست. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که بایستی درک درستی از این الگوها وجود داشته باشد تا بتوانیم به کمک آنها به سودآوری در معاملات خود برسیم.اگر قصد فراگیری و آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال را دارید، بدانید که در حال طی نمودن مسیر درست سودآوری در بازار هستید. در این مقاله قصد داریم به ارائه آموزش الگوهای کلاسیک مهم در بازارهای مالی بپردازیم، پس به عزیزانی که نقد آموزش این مفاهیم را دارند، پیشنهاد می کنیم که به مطالعه ادامه این مقاله بپردازند.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال به گروهی از نمودار‌های رایج می‌گویند که بر روی نمودارهای قیمت شکل می‌گیرند. این الگوها بخشی جدایی‌ناپذیر از تحلیل تکنیکال هستند و به طور گسترده توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران با تجربه برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده و ایجاد استراتژی معاملاتی استفاده می‌شوند.

در یک توضیح ساده، تجزیه و تحلیل نمودار تکنیکال بر این ایده استوار است که قیمت‌ها تمایل به حرکت در امواج یا روند دارند و عملکرد قیمت گذشته، می‌تواند به شدت حرکت قیمت آتی یک دارایی را نشان دهد.

اغلب، الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال مبتنی بر سطوح حمایت و مقاومت و خطوط روند هستند که نشان می‌دهد که بازار در کجا ممکن است روند فعلی خود را معکوس کند یا ادامه دهد. هنگامی که الگو ظاهر می‌شود، معاملات به دنبال سطحی هستند که قیمت از یک سطح قیمتی بالا یا پایین‌تر شکسته شود و با استفاده از این داده‌ها، جهت آینده بازار را تخمین می‌زنند.

آموزش الگوهای کلاسیک مهم

همانطور که گفته شد، الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال به دو دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند: الگوهای بازگشتی درمقابل الگوهای ادامه‌دهنده. الگوی بازگشتی نشان می‌دهد که مسیر قیمت در شرف تغییر است، در حالی‌که یک الگوی ادامه نشان می‌دهد که روند غالب احتمالاً ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، برای اکثریت قریب به اتفاق الگوهای کلاسیک، هر دو نسخه صعودی و نزولی وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که آموزش الگوهای کلاسیک مهم می‌تواند راهی موثر برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و یافتن معاملات سودآور باشد. از این نظر، یک الگوی نمودار کلاسیک در مقایسه با الگوهای نمودار هارمونیک یا تک شمعی دو مزیت اصلی دارد. آنها به راحتی قابل تشخیص و معامله هستند و همچنین بسیار دقیق هستند.

در این قسمت می خواهیم به آموزش الگوهای کلاسیک مهم و کاربردی بپردازیم. مدل‌های بسیار مختلفی از الگوها در طول زمان توسط تحلیلگران کشف شده‌اند. این الگوها به صورت دائم در حال تکرار شدن هستند. معامله گران با مشاهده این الگوها می‌توانند استراتژی های خاص معاملاتی خود را پیش ببرند. در صورتی که آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال را گذرانده باشید، می‌توانید از آن‌ها در معاملات خود استفاده نمایید. مهمترین الگوهای معاملاتی در ادامه مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند.

الگوی مثلث 

در بین آموزش الگوهای کلاسیک مهم، الگوی مثلث یکی از مهمترین الگوها است. بسیار مهم است که این الگوها را در بازار سهام همان‌گونه که شکل می‌گیرند، درک کنیم. این الگوها در شناسایی روند بازار و پیش‌بینی آینده بسیار کاربردی هستند. به طور کلی سه نوع الگوی مثلثی وجود دارد. ( الگوهای صعودی، نزولی و متقارن )

الگوی مثلث صعودی

وقتی در نمودار، الگوی مثلث صعودی وجود دارد، بدین معنی است که پایین به سمت بالا دارای شیب است و خط بالایی به صورت افقی قرار دارد. این امر نشان‌دهنده این است که احتمال شکست در بازار بسیار بیشتر است. در چنین حالتی میزان قدرت خرید بیشتر از فروش است. الگوی مثلث صعودی در کنار اینکه به راحتی قابل تشخیص است، به عنوان یک سیگنال ورود و خروج هم شناخته می‌شود.

تحلیل‌گران حرفه‌ای در بازار سهام، نکته‌ای در باب آموزش الگوی مثلث می‌گویند که، اتخاذ تصمیم برای خرید یا فروش زمانی باید باشد که قیمت از خط بالای مثلث عبور کند. در آن زمان قیمت سهام کمی افزایش می‌یابد.

الگوی مثلث نزولی

در الگوی مثلث نزولی، خط فوقانی به حالت شیب‌دار و خط تحتانی به حالت افقی قرار می‌گیرد. این الگو نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بازار سهام است. کنترل‌کننده این کاهش قیمت نیز، میزان حجم معاملات است.

الگوی مثلث متقارن

در الگوی مثلث متقارن، خط بالایی به سمت پایین و خط پایینی به سمت بالا قرار می‌گیرد. این دوره که به نوعی به دوره بلاتکلیفی نیز شهرت دارد، باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران در اتخاذ تصمیم درست می‌شود. این دوره در بین گروهی از سرمایه‌گذاران، به دوره مکث و توقف نیز شهرت دارد.

الگوی پرچم

یکی دیگر از الگوهای کلاسیک معروف که بایستی همه معامله‌گران با آن آشنا باشند، الگوی پرچم است. الگوی پرچم یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال است. این الگو معمولاً در نمودار روزانه بازار فارکس قابل مشاهده است. وقتی که این الگو در نمودار مشاهده شد، بدانید که یک روند مشخص در قیمت دارایی به وجود می‌آید. 

الگوی پرچم را می‌توان زیرمجموعه‌ای از الگوهای ادامه‌دهنده در بازار سهام دانست. یعنی اگر بازار در حال افزایش قیمت است، پس از مشاهده الگوی پرچم معمولاً روند فعلی ادامه پیدا می‌کند. الگوی پرچم دارای دو قسمت میله و بدنه پرچم است. میله پرچم به طور کلی یک روند طولانی صعودی به نزولی قیمت تشکیل می‌گردد. بدنه پرچم نیز مربوط به یک ناحیه نوسانی است که در آن قیمت خلاف روند طولانی مدت قبلی پیش می‌رود.

چک لیست آموزش الگوی پرچم جهت بکارگیری در معاملات

در اینجا قصد داریم قواعد کلی معامله با الگوی پرچم را به شما آموزش دهیم. لازم به ذکر است که در دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین در ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای آموزش‌ انواع الگوهای کلاسیک و پیشرفته به صورت کامل و جامع‌تر ارائه خواهد شد. برای انجام معامله با الگوی پرچم ابتدا بایستی یک الگوی قوی را پیدا کنید. این الگو ممکن است صعودی یا نزولی باشد و در این مورد فرقی نمی‌کند. 

زمانی که به قطب پرچم رسیدید، به بازه‌های زمانی بالاتر نگاه کنید که دچار نوسان شدید قیمت نباشند. در صورت مشاهده چنین روندی، در ادامه به دوره تثبیت خواهیم رسید. در این قسمت معامله‌گران حرفه‌ای معمولاً سود خود را گرفته و از معاملات بعدی خارج می‌شوند. توجه داشته باشید که هیچ معامله‌ای را قبل از اطلاع یافتن از شرایط خروج آن، وارد نشوید.

الگوی سر و شانه

در ادامه آموزش الگوهای کلاسیک مهم، به آموزش الگوی سر و شانه می‌رسیم. این الگو همانند الگوهای معرفی شده قبلی در تحلیل تکنیکال به کار می‌رود. این الگو یک نمودار مشخص است که روندی صعودی و یا نزولی را پیش‌بینی می کند. ساختار کلی آن شامل یک خط پایه به همراه سه قله در نمودار است. ارتفاع قله‌های کناری با هم برابر و کوچکتر از قله میانی است. 

زمانی شما می‌توانید انتظار مشاهده الگوی سر و شانه را داشته باشید که قیمت سهام به اوج خود رسیده باشد. پس از آن به پایه حرکت صعودی قبلی‌اش می‌رسد. سپس یک حرکت صعودی دیگر شکل می‌گیرد، سود آن بیشتر از حالت اولیه است. در اینجا قیمت به اوج می‌رسد که اصطلاحاً به این قله، سر می‌گو‌یند. در ادامه روند نزولی تا رسیدن به خط پایه ادامه می‌یابد. پس از آن مجدداً یک روند صعودی دیگر به اندازه قله اول شکل می‌گیرد. در انتهای نزول دیگر تا خط پایه شکل می‌گیرد.

اغلب ممکن است الگوی سر و شانه به حالت معکوس شکل بگیرد. در این حالت به جای آن قله‌ها، دره‌هایی را مشاهده خواهید کرد. درست مانند حالتی که سر و شانه عادی در امتداد محور افقی معکوس شده باشند. در ادامه آموزش الگوی سروشانه کمی درباره مزایای آن صحبت کنیم.

  • این الگو برای معامله‌گران با تجربه براحتی قابل تشخیص است.
  • به کمک آن می‌توانیم از تحرکات بزرگ بازار سود کسب کنیم. 
  • می توانیم آن را در اکثر بازارها به کار ببریم.

الگوی فنجان و دسته

یکی دیگر از الگوهای کلاسیک مهم تحلیل تکنیکال الگوی فنجان و دسته (Cup and handle) می‌باشد. این الگو جزو الگوهای ادامه دهنده دسته بندی می‌شود و از دو قسمت تشکیل شده است:

  1. فنجان: این قسمت از الگو، بسیار شبیه حرف انگلیسی U می‌باشد که عمق زیادی دارد، یعنی اصلاح زیادی انجام می‌دهد و از لحاظ زمانی طولانی می‌باشد. در این قسمت از الگو ابتدا فشار فروش فروشندگان افزایش می‌یابد، سپس قدرت فروشندگان و خریداران مساوی می‌شود و بعد از آن قدرت خریداران افزایش پیدا می‌کند.
  2. دسته: بعد از تشکیل فنجان، قسمت دسته تشکیل می‌شود. این قسمت از الگو اهمیت زیادی دارد و قیمت در این محدوده متراکم می‌شود. از نظر زمانی، معمولا مدت زمان تشکیل دسته یک سوم زمان تشکیل قسمت فنجان آن می‌باشد و اصلاح آن معمولا نهایت تا اندازه 61.8% فیبوناچی طول فنجان می‌رسد.

این الگو معمولا برای تحلیل در بازه زمانی بلند مدت مناسب می‌باشد.

الگوی کف و سقف دوقلو

در ادامه آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال، به آموزش الگوی کف و سقف دوقلو می‌پردازیم. این الگو زیر مجموعه الگوهای بازگشتی است. بدین معنا که روند فعلی قیمت‌ها ثابت نمی‌ماند و به صورت معکوس پیش خواهد رفت. الگوی کف دوقلو یک الگوی رایج در بازار معاملاتی است که ساختاری شبیه حرف انگلیسی w دارد. بر طبق این ساختار، ابتدا یک خط نزولی داریم که پس از مدتی، به حالت صعودی تبدیل می‌شود. این صعود در یک قسمت متوقف می‌شود سپس یک نزول مجدد را تجربه می‌کند. این سیر نزولی نیست، تقریباً به ارتفاع نزول قبلی رسیده و مجدداً روند تغییر پیدا می‌کند و یک صعود شدید را تجربه می‌کنیم.

در مدل سقف دوقلو، در انتهای روند صعود و ابتدای نزول قیمت‌ها شکل می‌گیرد. به این صورت که در این نمودار که به حرف انگلیسی M هم شباهت دارد، ابتدا روند صعودی شکل گرفته و سپس نزولی. این روند پس از طی نمودن یک قله دیگر، با یک نزول دیگر ادامه می‌یابد.

این احتمال وجود دارد که سقف یا کف دوم به اندازه‌ی 38.2% فیبوناچی از محدوده‌ی سقف یا کف اول عبور کند. در این صورت هم می‌توان این الگو را سقف یا کف دوقلو در نظر گرفت اما یک الگوی ایده‌آل سقف/کف دوقلو نخواهد بود.

الگوی الماس

الگوی الماس (Dimond) یا الگوی لوزی جزو الگوهای بازگشتی می‌باشد که اغلب در انتهای یک روند رخ می‌دهد.

هرگاه بتوان نمودار قیمت را با 4 خط روند مهار کرد ولی نتوان الگویی مانند سر وشانه را در آن یافت، الگوی الماس تشکیل خواهد شد. در این الگو سقف‌ها و کف‌ها با کمک خطوط روند مهار خواهند شد.

این الگو جزو الگوهای نادر تحلیل تکنیکال است و به ندرت می‌توان بر روی چارت آن را مشاهده کرد. 

به طور معمول تارگت این الگو به اندازه‌ی طول X می‌باشد.

الگوی مستطیل

الگوی مستطیل جزو الگوهای ادامه دهنده قیمت می‌باشد. در این الگو پس از افزایش قیمت انتظار یک توقف را داریم. این توقف به صورت سقف‌ها و کف‌هایی که بتوان بصورت خط حمایت و خط مقاومت در نظر گرفت، تشکیل می‌شود. معمولا سه سقف و سه کف در این الگو تشکیل می‌شود و شیب به سمت پایین ندارد و بسیار شبیه به شکل مستطیل می‌باشد. یکی از نکته‌هایی که در این الگو وجود دارد این است که عموما زمانی که این الگو در یک روند صعودی تشکیل می‌شود، کف سوم اندکی بالاتر از کف‌های دیگر قرار می‌گیرد (در کف سوم فاز شک وجود دارد) .

در طول این الگو میزان عرضه و تقاضا یا همان قدرت خریدار و فروشنده برابر می‌باشد و زمانی که این تعادل قدرت در یک نقطه بر هم بخورد، قیمت از یک سمت الگو خروج خواهد کرد.

الگوی اندینگ یا کنج 

آخرین الگویی که در آموزش الگوهای کلاسیک مهم به بررسی آن می‌پردازیم، آموزش الگوی اندینگ یا الگوی کنج (Wedges) است. این الگو نشان‌دهنده یک فرآیند برگشتی در بین الگوهای کلاسیک است. ویژگی اصلی این الگو این است که بایستی همواره به صورت زیگزاگ باشد. البته ممکن است گاهی اوقات ساختارهای ناهمگن ایجاد شوند اما به طور کلی ساختار زیگزاگ بایستی شکل بگیرد‌. به طور کلی این الگو به ۵ موج مختلف تقسیم می‌شود. قواعد تشکیل این امواج به شرح ذیل است:

  • موج 2 هرگز فراتر از نقطه شروع موج 1 ختم نمی‌شود.
  • موج 3 همیشه نقطه پایان موج 1 را می‌شکند.
  • موج 4 معمولاً از نقطه پایانی موج 1 فراتر می‌رود.
  • موج 5 در اکثریت مطلق موارد نقطه پایان موج 3 را می‌شکند.
  • موج 2 نمی‌تواند یک مثلث یا یک ساختار سه‌گانه باشد.
  • امواج 1، 3 و 5 مانند زیگزاگ شکل می‌گیرند.

سخن پایانی

معامله‌گران با استفاده از تحلیل تکنیکال، معاملات خود را با تمرکز بر روی داده‌ها و نمودارها انجام می‌دهند. الگوهای کلاسیک از انواع الگوهای ثابت شده هستند و با شناسایی الگوهای کلاسیک ایده‌آل می‌توان آینده بازار را به خوبی تحلیل کرد. این الگو‌ها را در اکثر مواقع می‌توان در نمودارهای قیمتی مشاهده کرد که بر اساس سطوح حمایت و مقاومت و خط روند هستند. در واقع الگوهای کلاسیک نشان‌دهنده‌ی این هستند که چه زمانی خط روند شکسته می‌شود و بازار برمی‌گردد و یا به روند خود ادامه می‌دهد. اگر قصد دارید تا این الگوها را تمرین کنید با مراجعه به سایت Tradingview یا با استفاده از پلتفرم معاملاتی متاتریدر این کار را انجام دهید.

 از انواع الگوهای کلاسیک مهم می‌توان به الگوهای: سر و شانه، پرچم، مثلث، کف دوقلو، سقف دوقلو، اندینگ و… اشاره کرد، که در این مقاله نحوه شناسایی و عملکرد این الگوها را آموزش دادیم.  گروه مالی اینوستپ پک آموزشی الگوهای کلاسیک و همچنین پک مثال های الگوهای کلاسیک را که توسط اساتید مجموعه اینوستپ فراهم شده را در اختیار شما قرار داده، تا با انواع الگوهای ایده‌آل آشنا شوید و دید بهتری در بازار پیدا کنید و به راحتی الگوها را شناسایی کنید‌.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید