واگرایی چند کوهانی چیست و چه تاثیری در تحلیل تکنیکال دارد؟

امروزه تحلیل تکنیکال جایگاه ویژه‌ای در علم تحلیل دارد و بسیاری از افراد از این نوع تحلیل در معاملات خود استفاده می‌کنند. مفاهیم و اصطلاحات خاصی در این علم وجود دارد که تکنیکالیست‌ها باید به آن‌ها اشراف داشته و بر اساس آن‌ها، اقدام به ترید در بازارهای مالی کنند. یکی از این مفاهیم و ابزارهای مهم که بسیار در تحلیل‌گری قابل بررسی است، اندیکاتورها هستند. این دسته از ابزارها، با استفاده از برخی فرمول های ریاضی تشکیل شده‌اند و قدرت، روند و سایر پارامترهای مهم برای یک معامله را به تریدر نشان می‌دهد. از این رو می‌توان از اندیکاتورها برای کاربردهای زیادی استفاده کرد. مفهوم دیگری که در قالب این دسته از ابزارها یعنی اندیکاتورها به وجود می‌آیند، واگرایی است. در واقع واگرایی، زیرمجموعه‌ای از علم تحلیل‌گری است که با استفاده از اندیکاتورها و چارت قیمتی به وجود می‌آید. بر این اساس، می‌توان تصمیم‌های مهمی را اخذ کرد. در این مقاله با واگرایی چند کوهانی آشنا خواهیم شد.

گریزی به اندیکاتور مکدی ( MACD )

یکی از اندیکاتورهای مهمی که در تحلیل تریدرها استفاده می‌شود، مکدی ( MACD ) است. این اندیکاتور در عین ساده بودن، اطلاعات مهم و حیاتی را به تریدر ارائه می‌کند. از این رو می‌توان از این ابزار برای بررسی معاملات خود، استفاده کرد. در این رابطه، یک مفهومی به وجود می‌آید و آن، واگرایی چند کوهانی است. این نوع از واگرایی مربوط به اندیکاتور مکدی می‌باشد که در مقایسه با چارت قیمتی تشکیل می‌شود. بر این اساس، می‌خواهیم در این مطلب، به بررسی این موضوع بپردازیم و درباره آن بیشتر بدانیم. اگر علاقه‌مند به علم تکنیکال هستید و می‌خواهید در رابطه با آن و واگرایی‌ها، اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید. در ابتدا می‌خواهیم در رابطه با اندیکاتور مکدی بیشتری بدانیم. سپس وارد جزئیاتی بیشتر از واگرایی چند کوهانی می‌شویم و به طور کامل با کارکرد آن آشنا خواهیم شد. همچنین برای آشنایی با سایر اندیکاتورها می‌توانید به مقاله بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال مراجعه نمایید.

در ابتدا، می‌خواهیم بدانیم اندیکاتور مکدی چیست و چه فایده‌ای دارد. مکدی مخفف Moving Average Convergence Divergence است و معنی آن، اندیکاتور همگرایی واگرایی متحرک می‌باشد. در واقع اصلی‌ترین هدف این اندیکاتور، این است که به خوبی روند را شناسایی کنیم و با آن همسو شویم. مکدی در زمره اندیکاتورهای مومنتوم قرار دارد و می‌تواند قدرت موجود در یک روند را برای تریدر، مشخص کند. همانطور که احتمالا می‌دانید روند یک عنصر حیاتی و بسیار مهم در معاملات است و تریدر باید در ابتدا قدرت شناسایی روند را داشته باشد و سپس اقدام به معامله‌گری کند. لازم به ذکر است که اندیکاتور مکدی، دارای سهولت استفاده بالایی است و از فرمول ساده‌ای برای تهیه اطلاعات بهره‌مند است. در این اندیکاتور، سه میانگین متحرک 9، 12 و 26 روزه به کار رفته است.

کاربرد اندیکاتور مکدی چیست؟

برای اینکه بتوانیم به نحو مطلوبی از اندیکاتور مکدی استفاده کنیم، باید کاربردهای آن را بدانیم. معامله‌گران زیادی در حال استفاده از این اندیکاتور هستند. بنابراین باید جنبه‌های مثبت زیادی درون این ابزار گنجانده شده باشد تا بتوانیم راغب به استفاده از آن شویم. در ادامه به کاربردهایی که این اندیکاتور دارد، اشاره‌ای خواهیم کرد.

اندیکاتور مکدی، با بررسی قدرت روند، سیگنال‌های قابل اعتمادی را از خود منتشر می‌کند. محاسبات ساده‌ای که این اندیکاتور دارد، باعث می‌شود سهولت استفاده از آن نیز لذت بخش باشد و کاربر بتواند بدون پیچیدگی خاصی، اقدام به دریافت سیگنال در بازارهای مالی کند.

  • اصلی‌ترین کاربرد اندیکاتور مکدی، شناسایی روند و قدرت موجود در آن می‌باشد. هرگاه قرار است یک معامله مناسب و ایده آل ایجاد شود، باید قدرت موجود در روند بررسی شود تا پارامترهای مهم و تاثیرگذار، به خوبی شناسایی شوند. سرعت ارائه قدرت روند در این اندیکاتور زیاد است. بنابراین از این رو می‌توانیم روی بررسی این مورد به صورت تخصصی، روی مکدی حساب ویژه‌ای باز کنیم.
  • مشاهده حقایق بازار، دیگر ویژگی این اندیکاتور به حساب می‌آید. معامله‌گران در بازارهای مالی می‌توانند از طریق اندیکاتور مکدی، به صورت لحظه‌ای و با‌سرعت، رخداد‌ها و وقایعی که در بازار به وجود می‌آید را بررسی و امکان ورود به معامله در بهترین نقطه نیز توسط همین ویژگی، ایجاد می‌شود.
  • اندیکاتور مکدی قابلیت بررسی در تایم فریم های مختلف و گوناگون را دارد و باعث می‌شود استراتژی‌های یک تریدر در هر زمانی اعمال شود.
  • اندیکاتور مکدی قابلیت بررسی در تایم فریم های مختلف و گوناگون را دارد و باعث می‌شود استراتژی‌های یک تریدر در هر زمانی اعمال شود.

بررسی جزئیات موجود در اندیکاتور مکدی

جزئیات تشکیل‌دهنده اندیکاتور مکدی، شامل سه مورد می‌شود. نخست خط مکدی است. این خط به عنوان اصلی‌ترین عنصر موجود در این اندیکاتور شناخته می‌شود و کاربردهای مفیدی را به همراه دارد. مهم‌ترین کاربرد این خط، این است که تفاوت موجود در میانگین متحرک نمایی با دوره های 12 و 26 روزه را به کاربران نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است که این تنظیمات قابل ویرایش است اما به صورت پیش فرض، بدین صورت خواهد بود. همچنین به صورت پیش فرض، خط مکدی در این اندیکاتور، به رنگ آبی می‌باشد و دارای نوسانات سریعی است.

دومین عنصر تشکیل‌دهنده اندیکاتور مکدی، خط سیگنال است. این خط از یک میانگین نمایی با دوره 9 روزه تشکیل شده است. معمولا به صورت پیش فرض این خط با رنگ قرمز نشان داده می‌شود و نسبت به خط مکدی، دارای نوسان و سیگنال کندتری است.

سرانجام سومین بخش تشکیل‌دهنده از اندیکاتور مکدی، هیستوگرام است. این عنصر، دارای اهمیت زیادی می‌باشد؛ زیرا می‌تواند به خوبی اختلافی که بین خط مکدی و خط سیگنال وجود دارد را نشان دهد. این هیستوگرام به صورت عمودی ترسیم می‌شود و دارای یک خط افقی صفر است. هنگامی که تفاوت بین این دو خط زیاد شود، هیستوگرام دارای عناصر بزرگتر بوده و هنگامی که تفاوت کمتر باشد، عناصر موجود در آن کوچکتر هستند.

نحوه استفاده و تفسیر اندیکاتور مکدی

برای اینکه بتوانیم استفاده بیشتری از اندیکاتور مکدی کنیم، نیاز است به خوبی به نحوه تفسیر آن آگاه باشیم. اصلی‌ترین هدفی که در اندیکاتور مکدی وجود دارد، این است که همگرایی یا واگرایی موجود در بین دو میانگین متحرک موجود در این اندیکاتور شناسایی شود. هنگامی که هر دو میانگین متحرک به یک سمت حرکت کنند، می‌گوییم همگرایی رخ داد است. در طرف مقابل، اگر هر کدام از این خطوط به یک سمت حرکت کنند، آنگاه می‌گوییم که بین این دو خط، واگرایی رخ داده است. وقتی دو خط میانگین متحرک با دو دوره 12 و 26 روزه در اختیار داریم، باید این موضوع را نیز بدانیم که دوره 12 روزه به دلیل کم بودن بازه زمانی، دارای حرکت‌های سریع تری می‌باشد. دوره 26 روزه به دلیل بازه زمانی بیشتر، حرکت کندتری دارد و آهسته تر نسبت به میانگین دوره ای 12 روزه حرکت می‌کند.

هنگامی که میانگین متحرک نمایی 12 روزه بتواند دوره 26 روزه را به سمت پایین بشکند، می‌گوییم در این بخش تقاطع نزولی رخ داده است. با چنین حالتی، بسیاری از تریدرها اقدام به دریافت معامله شورت یا فروش می‌کنند. معمولا برای اخذ چنین پوزیشنی، باید مکدی زیر ناحیه صفر در حال نوسان باشد. عکس حالت فوق نیز صدق می‌کند. اگر میانگین متحرک نمایی 12 روزه، بتواند دوره 26 روزه را به سمت بالا بشکند، می‌گوییم در این بخش تقاطع صعودی رخ داده است. با چنین حالتی، بسیاری از تریدرها اقدام به دریافت معامله لانگ یا خرید می‌کنند. معمولا برای اخذ چنین پوزیشنی، باید مکدی بالا ناحیه صفر در حال نوسان باشد.

بررسی واگرایی در مکدی

موضوع اصلی این مطلب، این است که بدانیم واگرایی چند کوهانی که در اندیکاتور مکدی تشکیل می‌شود، به چه شکلی می‌باشد. واگرایی در اندیکاتور مکدی، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، می‌توان واگرایی در این اندیکاتور را به دو صورت عادی و مخفی بررسی کرد. در واگرایی عادی ( Regular Divergence ) شاهد یک روند معکوس هستیم. به عبارتی زمانی این حالت از واگرایی در اندیکاتور مکدی تشکیل می‌شود که در انتهای یک روند صعودی باشیم. در واقع هنگامی این نوع از واگرایی رخ می‌دهد که قیمت، از سقف قبلی خود، افزایش بیشتر داشته باشد.

در چنین حالتی، روی اندیکاتور مکدی، شاهد قله‌ای جدید و بالاتر نیستیم و این موضوع، نشان دهنده واگرایی است. اصلی‌ترین برداشتی که می‌توان از این واگرایی داشت، کاهش فشار خرید است. در واقع واگرایی عادی در مکدی، نشان می‌دهد که فشار خرید افت کرده اما قدرت خرید هنوز وجود دارد. در چنین حالتی بسیار مهم است که مدیریت ریسک توسط تریدر لحاظ شود؛ زیرا امکان تغییر روند وجود دارد.

البته عکس این حالت نیز وجود دارد. به عبارتی ممکن است روند قیمتی در انتهای یک روند نزولی باشد و یک کف پایین‌تر تشکیل دهد اما اندیکاتور مکدی، یک کوهان پایین‌تر تشکیل نداده باشد. در چنین حالتی عنوان می‌کنیم که واگرایی عادی تشکیل شده و فشار فروش، کاهش پیدا کرده است. در چنین حالتی انتظار داریم روند نزولی به روند صعودی تبدیل شود.

برای تشخیص بهتر واگرایی‌ها و کسب مهارت بیشتر در این زمینه، گروه مالی اینوستپ پک نمونه مثال های واگرایی RD و HD را در اختیار شما قرار دادیم. با تهیه این پک نمونه‌های بسیاری از انواع واگرایی‌ها بر روی نمودارهای تحلیل در انواع بازار مشاهده خواهید کرد.

عکس تحلیل بر روی نمودار در گروه الی اینوستپ
میتوان روی اندیکاتور مکدی نیز تحلیلهای خود را ارائه کرد.

بررسی واگرایی مخفی در اندیکاتور مکدی

برخلاف حالت عادی از واگرایی، نوع دیگری از واگرایی داریم که به آن مخفی ( Hidden Divergence ) گفته می‌شود. معمولا هنگامی که واگرایی مخفی رخ می‌دهد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که روند موجود در قیمت، حرکت خود را ادامه دهد. در واقع این نوع از واگرایی، تاییدکننده ادامه راه خواهد بود. واگرایی مخفی بدین صورت است که قیمت یک سطح پایین‌تری از سقف قبلی خود را تشکیل می‌دهد اما این موضوع در اندیکاتور متفاوت است و مکدی یک سقف قیمتی جدید را نشان می‌دهد.

در این حالت، واگرایی مخفی رخ داده و به دلیل قیمت کمتر از سقف قبل، انتظار داریم روند حرکتی قیمت همچنان نزولی باشد. این حالت در طرف مقابل نیز تشکیل می‌شود. فرض کنید بر روی چارت، یک کف قیمتی بالاتر را مشاهده کنیم. در چنین حالتی، اندیکاتور مکدی اما کف پایین‌تری ثبت کرده باشد. در چنین حالتی می‌گوییم واگرایی مخفی مثبت رخ داده است و می‌توان انتظار داشت که روند صعودی قیمت، همچنان ادامه داشته باشد.

چگونه سیگنال های کذب موجود در مکدی را شناسایی کنیم؟

اندیکاتورها، ابزاری هستند که می‌توانند ما را در هنگام دریافت سیگنال جهت ورود به معامله، کمک کنند. بنابراین می‌توان از آن‌ها در کنار تحلیل خود استفاده کرد. با این حال، بسیاری از تریدرها که اکثر آن‌ها نیز تازه کار هستند، اقدام به دریافت سیگنال از اندیکاتور مکدی به صورت مستقیم می‌کنند. در واقع سیگنالی که تنها این اندیکاتور صادر کرده را مبنای معاملات خود قرار می‌دهند. باید عنوان کنیم که این نوع از دریافت سیگنال، کاملا غلط است و جز از بین رفتن سرمایه تریدر، هیچ کاربرد دیگری ندارد. بنابراین باید تریدر در چنین زمانی، هوشمندانه عمل کرده و در کنار تحلیل خود، از این ابزار به عنوان تاییدکننده استفاده کند. مدیریت سرمایه جزء جدا نشدنی از بازار سرمایه و تریدر است. مدیریت سرمایه باعث می‌شود گام‌های ابتدایی برای کسب سود برداشته شود و ضرر و زیان کمتری در صورت پیشبرد یک معامله اشتباه، به تریدر وارد شود.

برای کسب مهارت بیشتر در تحلیل تکنیکال و شناسایی اصولی انواع الگوها در بازار و نحوه استفاده از آنها برای معامله کردن، گروه مالی اینوستپ با مدیریت آقای لطیف آهی دوره تریدر حرفه‌ای و همچنین ویدئو دوره تریدر حرفه‌ای را در اختیار شما عزیزان قرار داده است تا شما را در مسیر آموزش یاری نماید.

راز موفقیت با واگرایی چند کوهانی

برای اینکه بتوانیم از واگرایی چند کوهانی استفاده کنیم تا در معاملات خود به موفقیت برسیم، باید به خوبی از نحوه دریافت آن آگاه باشیم. به عنوان مثال باید شرایطی را که برای دریافت این سیگنال باید مهیا شود را بررسی کرده و آن را در هنگام معاملات خود، به کار ببریم. از قله‌هایی که تحت کوهان در اندیکاتور مکدی وجود دارد، می‌توانیم خطوط روند را بررسی و ترسیم کنیم.

همچنین می‌توانیم از طریق واگرایی، این قله‌ها را با قیمت‌های موجود در چارت مقایسه کنیم. به عنوان مثال، اگر کوهان تشکیل شده در اندیکاتور مکدی، روند نزولی داشته باشد اما در چارت قیمتی روند صعودی را در پیش داشته باشیم، آنگاه می‌توان این برداشت را کرد که واگرایی نزولی رخ داده است و تریدر می‌تواند احتمال کاهش قیمت را در نظر بگیرد. همچنین این موضوع برای کوهان در حالت نزولی نیز پدیدار می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک دره از دره قبلی بالاتر باشد ولی قیمت برخلاف این موضوع حرکت کند، می‌گوییم واگرایی مثبت رخ داده و می‌توانیم انتظار یک حرکت صعودی را داشته باشیم.

اصول مهم واگرایی در تحلیل تکنیکال

در مورد واگرایی در تحلیل تکنیکال یک سری نکات باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  • زمانی یک واگرایی رخ می‌دهد که نمودار قیمت در جهتی مخالف یک اندیکاتور در حرکت باشد.
  • افزایش قیمت و رشد سهم توسط واگرایی ‌مثبت پیش بینی می‌شود.
  • شاهد کاهش قیمت در واگرایی مثبت، با صعود اندیکاتور، خواهیم بود.
  •  کاهش قیمت و افت قیمت در سهم توسط واگرایی منفی، پیش بینی می‌شود.
  • در واگرایی منفی شاهد افزایش قیمت می‌باشیم در صورتی‌ که اندیکاتور در حال ریزش است.
  • در معاملات نباید صرفا به واگرایی‌ها توجه و اکتفا کرد و از ابعاد دیگر هم باید بررسی شود.
  • برای تشخیص احتمال تغییر روند قیمت یک سهم یا ارز، بهتر است از واگرایی‌ها استفاده کنید.

جمع بندی نهایی: درباره واگرایی چند کوهانی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی واگرایی چند کوهانی پرداختیم. این نوع از واگرایی در اندیکاتور مکدی شکل می‌گیرد و می‌تواند باعث کمک‌های فراوانی به تریدر در هنگام بررسی چارت و ورود به معامله شود. واگرایی چند کوهانی، به حالتی اطلاق می‌شود که در آن هیستوگرام مکدی، سیگنال‌هایی از واگرایی به تریدر ارسال کند. این دسته از سیگنال‌ها متناسب با موقعیت مورد نظر، می‌توانند صعودی و لانگ یا نزولی و شورت باشند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید یک تریدر در این زمان بداند، این است که از این سیگنال و ابزار تنها برای تاییدیه ورود به معامله باید استفاده کند. در واقع این نوع از سیگنال به تنهایی اصلا مورد تایید نیست و باعث می‌شود شخص، سرمایه خود را از دست بدهد. بنابراین ابتدا نمودار و چارت قیمتی را بررسی کنید و سپس به سراغ اندیکاتور مکدی و واگرایی‌های موجود در آن بروید.

واگرایی چند کوهانی، شاید از جمله مواردی نباشد که به صورت دائمی و همیشگی به تریدر سیگنال دهد اما می‌توان روی آن به عنوان یک عامل مناسب جهت ورود به معامله و کسب بازدهی، حساب باز کرد. البته که خود اندیکاتور مکدی نیز می‌تواند کمک‌های فراوانی را به تریدر ارائه کند. معمولا واگرایی‌های موجود در اندیکاتور مکدی، بسیار معتبر بوده و تریدرهای زیادی از آن برای کسب بازدهی و سود، استفاده می‌کنند. در پایان این مطلب، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار شما مخاطبین گرامی، گذاشته باشد. همچنین شما می‌توانید سایر مطالب مفید سایت را که در زمینه بازارهای مالی تهیه شده‌اند، از جمله پک مثال های تحلیل تکنیکال را تهیه کرده و برای کسب حداکثر بازدهی، استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید